نَـــــــــــــمٰازٌِ شَــــــــــــبْ
🍃☘️🍃☘️🍃☘️🍃 🍃🍃 🍃 #احادیثدرموردنمازشب (آداب نمازشب) 🌙🌙🌙 #حدیثشماره22👆📚 🌙🌙🌙 https://eitaa.com/Namazsh
🍃☘️🍃☘️🍃☘️🍃
🍃🍃
🍃
#احادیثدرموردنمازشب
(نمازشب خانوادگی)
🌙🌙🌙
#حدیثشماره23👆📚
🌙🌙🌙
https://eitaa.com/Namazshab
#کـــانالنـــــمازشب😊
🍃
🍃🍃
🍃☘️🍃☘️🍃☘️🍃
#ﺩﻋﺎﯼﺭﻭﺯﺑﯿﺴﺖﻭﺳﻮﻡﻣﺎﻩﻣﺒﺎﺭﮎﺭﻣﻀﺎﻥ
🌙🏴🌙🏴🌙🏴🌙
ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﺍﻟﺮﺣﯿﻢ
ﺍﻟﻠﻬﻢّ ﺍﻏﺴِﻠْﻨﯽ ﻓﯿﻪِ ﻣﻦ ﺍﻟﺬُّﻧﻮﺏِ ﻭﻃَﻬِّﺮْﻧﯽ ﻓﯿﻪِ ﻣﻦ ﺍﻟﻌُﯿﻮﺏِ ﻭﺍﻣْﺘَﺤِﻦْ ﻗَﻠْﺒﯽ ﻓﯿﻪِ ﺑِﺘَﻘْﻮَﯼ ﺍﻟﻘُﻠﻮﺏِ ﯾﺎ ﻣُﻘﯿﻞَ ﻋَﺜَﺮﺍﺕِ ﺍﻟﻤُﺬْﻧِﺒﯿﻦ .
🏴🌙🏴🌙🏴🌙🏴
ﺧﺪﺍﯾﺎ ﺑﺸﻮﯼ ﻣﺮﺍ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﺎﻩ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻩ ﻭﭘﺎﮐﻢ ﻧﻤﺎ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺯ ﻋﯿﺐ ﻫﺎ ﻭﺁﺯﻣﺎﯾﺶ ﮐﻦ ﺩﻟﻢ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﻪ ﭘﺮﻫﯿﺰﮐﺎﺭﯼ ﺩﻟﻬﺎ ﺍﯼ ﭼﺸﻢ ﭘﻮﺵ ﻟﻐﺰﺷﻬﺎﯼ ﮔﻨﺎﻫﮑﺎﺭﺍﻥ .
هدایت شده از واعظین
darman gonah.mehrabian .mp3
3.58M
نَـــــــــــــمٰازٌِ شَــــــــــــبْ
🍃☘️🍃☘️🍃☘️🍃 🍃🍃 🍃 #احادیثدرموردنمازشب (نمازشب خانوادگی) 🌙🌙🌙 #حدیثشماره23👆📚 🌙🌙🌙 https://eitaa.com/Nam
🍃☘️🍃☘️🍃☘️🍃
🍃🍃
🍃
#احادیثدرموردنمازشب
(مسواک برای نمازشب)
🌙🌙🌙
#حدیثشماره24👆📚
🌙🌙🌙
https://eitaa.com/Namazshab
#کـــانالنـــــمازشب😊
🍃
🍃🍃
🍃☘️🍃☘️🍃☘️🍃
نَـــــــــــــمٰازٌِ شَــــــــــــبْ
#جــــهنمازنگاهقرآن🌷💓🌹 #قــــسمتیازدهم 🌸🌸🌸🌸🌸🌸 امام باقر (ع) می فرماید: در پاسخ خداوند متعال که در
#جــــهنمازنگاهقرآن🌷💓🌹
#قــــسمتدوازدهم
🌸🌸🌸🌸🌸🌸
#رسولخدا (ص) فرمودند که : من در شب معراج در حال معراج به جماعتی برخورد کردم که در جلوی آنها سفره هایی از گوشت های پاکیزه و طیب و سفره هایی از گوشت های خبیث بود و آنها گوشت های طیب را رها کرده و از گوشتهای خبیث می خوردند .
از جبرئیل سوال کردم : این ها چه کسانی هستند ؟
جبرئیل گفت : جماعتی از امت تو هستند که غذای حلال را رها نموده و از غذای حرام می خوردند.
#رسولخدا (ص) فرمودند: از آنجا عبور کردیم به جماعتی برخورد کردیم که لب های کلفتی مانند لب های شتر داشتند و با آن لبها گوشت های بدن خود را قیچی کرده و در دهان خود قرار می دادند .
من گفتم : اینان چه کسانی هستند ای جبرئیل ؟
جبرئیل گفت : افرادی که پیوسته در صدد عیب جویی از مردم برآمده و با زبان و اشاره به عیب ظاهر و باطن مردم می پردازند.
@Namazshab✍
رسول خدا فرمود : و از آنجا عبور کردم به گروهی که صورت ها و سرهای آنان با سنگ کوبیده می شد برخورد کردم .
گفتم : ای جبرئیل ! این گروه چه کسانند ؟
گفت : افرادی که نماز عشا را ترک می کنند .
سپس گذشتیم از آنجا تا رسیدیم به جماعتی که آتش در دهانشان فرو می رفت و از دبر شان خارج می شد ٬ گفتم : ای جبرئیل اینان چه کسانی هستند ؟
گفت : اینان افرادی هستند که اموال یتیم را از روی ظلم و ستم می خورند ٬ اینان در حقیقت آتش می خوردند و به زودی به آتش سعیر آتش گرفته و در آن سوخته خواهند شد .
از آنجا نیز عبور کرده و رسیدیم به اقوامی که از بزرگی شکم هرچه می خواستند از زمین بر می خیزند نمی توانستند.
گفتم : ای جبرئیل اینان چه دسته ای هستند ؟
جبرئیل گفت : این ها کسانی هستند که ربا می خورند و نمی توانند از جای خود برخیزند مگر مانند کسی که جن زده شده و عقل خود را به کلی از داده است ٬ و اینها در راه و روش آل فرعونند و هر صبحگاه و شبانگاه بر آتش عرضه می شوند .
۱) تفسیر علی بن ابراهیم ٬ ص ۳۷۰ - داستان های عبرت انگیز ٬ ص
@Namazshab✍
نماز شب:
🔹#فضيلتروزقدر🔹
استاد فاطمی نیا :
امروز روز بسيار بزرگي است.
از روايات استفاده ميشود روزقدر در فضيلت همچون شب قدر است.
اين مطلب بسيار مهم است.
اگر كسي شب قدر كوتاهي كرده است يا كسل بوده و يا در دعا كوتاهي نموده ، ميتواند در روز قدر آن را جبران كند ان شاءالله.
@namazshab
😢😥😭 وداع با ماه رمضان، درآخرین جمعه ماه رمضان
عن جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله فِي آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَلَمَّا بَصُرَ بِي قَالَ لِي: يَا جَابِرُ! هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَوَدِّعْهُ وَ قُلِ: «اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إيَّاهُ ، فَإنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِي مَحْرُوماً». فَإنَّهُ مَنْ قَالَ ذَلِكَ ظَفِرَ بِإحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ: إمَّا بِبُلُوغِ شَهْرِ رَمَضَانَ مِنْ قَابِلٍ، وَ إمَّا بِغُفْرَانِ اللَّهِ وَ رَحْمَتِهِ.
(وسائل الشيعة، ج10 ،ص 365 به نقل از اقبال الاعمال)
جابربن عبدالله انصاری نقل می کند که در آخرین جمعه ماه رمضان بر رسول خدا صلّی الله علیه وآله وارد شدم. وقتی حضرتش مرا دید، فرمود: ای جابر! امروز آخرین جمعه ماه رمضان است، پس با آن وداع کن و بگو:
«اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إيَّاهُ، فَإنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِي مَحْرُوماً»
همانا کسی که این ذکر را بگوید، یکی از ایندو نتیجه نیکو شامل حالش خواهد شد: یا ماه رمضان سال بعد را درک می کند، و یا به غفران الهی و رحمتش می رسد.
@namazshab
🙏 شب قدر را در دهه آخر ماه مبارک رمضان، طلب کنید
بعضی از روایات اهل بیت علیهم السلام حاکی از آن است که شب قدر در دهه آخر ماه رمضان است:
1) عَنْ عَلِيٍّ علیه السلام قال: سُئِلَ رسول الله صلّی الله علیه وآله عَنْ لَيْلَةِ الْقَدْرِ فَقَالَ: هِيَ فِي الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ. (بحارالأنوار، ج 97، ص10 به نقل از دعائم الاسلام)
از رسول خدا صلّی الله علیه وآله درباره شب قدر سؤال شد. فرمود: شب قدر در دهه آخر ماه رمضان است.
2) سَأَلَ حُمْرَانُ أَبَا جَعْفَرٍ علیه السلام عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ» ،قَالَ:هِيَ لَيْلَةُ الْقَدْرِ وَ هِيَ فِي كُلِّ سَنَةٍ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فِي الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ. (من لا يحضره الفقيه، ج2، ص158)
حمران از حضرت باقرعليه السّلام در باره معنى قول خداى عزّ و جلّ: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ» سؤال كرد، امام فرمود: آن شب مبارك ،شب قدر است، و آن شب هر سال در ماه رمضان در 10 شبِ آخر آن است.
3) عَنِ النَّبِيِّ صلّی الله علیه و آله قال: الْتَمِسُوهَا فِي الْعَشْرِ الْأَوَاخِر في تِسعٍ بَقِينَ أَوْ سَبْعٍ بَقِينَ أَوْ خَمْسٍ بَقِينَ أَوْ ثَلَاثٍ بَقِينَ أَوْ آخر ليلة.
(تفسير نور الثقلين، ج5، ص629)
رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: شب قدر را در دهه آخر ماه رمضان، در 9 شب یا در 7 شب یا 5 شب یا 3 شب باقیمانده از ماه یا در شب آخر ماه رمضان، طلب کنید.
✅✅توجه به مضامین ادعیه ای که برای این ده شب نقل شده است، دلالت دارد که حتّی بعد از شب 23 ماه رمضان، هنوز مقدّرات الهی، تعیین می گردد، و لذا می طلبد که این شب ها به احیا، عبادت و درخواست از درگاه الهی، سپری گردد.
@namazshab
👁 🙏 استحباب احیا در شب های دهه آخر ماه رمضان
1) عن أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: إذَا كَانَ أَوَّلُ لَيْلَةٍ مِنَ الْعَشْرِ قَامَ فَحَمِدَ اللَّهَ وَ أَثْنَى عَلَيْهِ ...وَ شَمَّرَ وَ شَدَّ الْمِئْزَرَ وَ بَرَزَ مِنْ بَيْتِهِ وَ اعْتَكَفَ وَ أَحْيَا اللَّيْلَ كُلَّهُ، وَ كَانَ يَغْتَسِلُ كُلَّ لَيْلَةٍ مِنْهُ بَيْنَ الْعِشَاءَيْنِ. (بحارالأنوار، ج81، ص18به نقل از اقبال الاعمال)
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: وقتی شب های دهه آخر ماه رمضان آغاز می شد، رسول خدا صلّی الله علیه وآله رختخواب خود را جمع می کرد، کمر خود را محکم می بست، خانه را ترک می کرد، اعتکاف می نمود، همه شب را به احیا می پرداخت و هرشب بین نماز مغرب و عشا غسل می کرد.
2) عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله إذَا دَخَلَ الْعَشْرُ الْأَوَاخِرُ شَدَّ الْمِئْزَرَ وَ اجْتَنَبَ النِّسَاءَ وَ أَحْيَا اللَّيْلَ وَ تَفَرَّغَ لِلْعِبَادَةِ . (من لا يحضره الفقيه، ج2، ص156)
سماعه، از ابو بصير، از امام صادق عليه السّلام روايت كرده است، كه فرمود: وقتی دهه اواخر ماه رمضان فرا مىرسيد، رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله، در سجده و دعا سخت مىكوشيد، و از زنان دورى مىگزيد،
@Namazshab✍
نَـــــــــــــمٰازٌِ شَــــــــــــبْ
🍃☘️🍃☘️🍃☘️🍃 🍃🍃 🍃 #احادیثدرموردنمازشب (مسواک برای نمازشب) 🌙🌙🌙 #حدیثشماره24👆📚 🌙🌙🌙 https://eitaa.com/N
🍃☘️🍃☘️🍃☘️🍃
🍃🍃
🍃
#احادیثدرموردنمازشب
(قنوت طولانی)
🌙🌙🌙
#حدیثشماره25👆📚
🌙🌙🌙
https://eitaa.com/Namazshab
#کـــانالنـــــمازشب😊
🍃
🍃🍃
🍃☘️🍃☘️🍃☘️🍃
#ﻧﻤﺎﺯﺷﺐ ﮐﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻋﺒﺎﺩﺕﻫﺎﯼ ﺧﺎﻟﺺ ﺍﻭﻟﯿﺎﯼ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺍﺯ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎﯼ ﺳﺎﺯﻧﺪﻩ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﻣﯽ ﺭﻭﺩ
💠💠💠💠
ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻭﺍﺩﯼ ﻣﻌﻨﻮﯾﺎﺕ ﻧﺰﺩﯾﮑﺘﺮ ﻣﯽﮐﻨﺪ .
📚💓💓💓📚
#ﺍﻣﺎﻡﺻﺎﺩﻕ ( ﻉ ) ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ : 👌👇
ﻧﻤﺎﺯ ﺷﺐ ﺻﻮﺭﺕ ﺭﺍ ﺯﯾﺒﺎ، ﺧﻠﻖ ﺭﺍ ﻧﯿﮑﻮ ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺧﻮﺷﺒﻮ ﻣﯽﮔﺮﺩﺍﻧﺪ، ﺭﺯﻕ ﺭﺍ ﺯﯾﺎﺩ ﻭ ﻗﺮﺽ ﺭﺍ ﺍﺩﺍ ﻣﯽﮐﻨﺪ، ﺍﻧﺪﻭﻩ ﺭﺍ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﻣﯽﺳﺎﺯﺩ ﻭ ﭼﺸﻢ ﺭﺍ ﺟﻼ ﻣﯽﺩﻫﺪ . ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ #ﺭﺳﻮﻝﺧﺪﺍ ( ﺹ ) ﻓﺮﻣﻮﺩ :
#ﻧﻤﺎﺯﺷﺐ، ﻭﺳﯿﻠﻪﺍﯼ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻮﺷﻨﻮﺩﯼ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺩﻭﺳﺘﯽ ﻣﻼﺋﮑﻪ .
♻️♻️♻️♻️♻️
@Namazshab✍
هدایت شده از واعظین
aval ashegh shavid.jamalodini.mp3
5.58M
هدایت شده از منتظران ظهور
1_12299446.mp3
3.94M
🔷جزء خوانی سریع قرآن کریم
#جزء24
استاد معتز آقایی
🌹🌹🌹
به نیت فرج امام عصر (عجل الله)🌷,
با سلام.
دوستان عزیز منتظر بهترین مطالب در مورد نماز شب و داستان های نمازه شب و.... باشید.
بزودی ان شاالله🌹😊
هدایت شده از واعظین
allameh majlesi v bache gorbe.kafi-p.mp3
1.58M
نَـــــــــــــمٰازٌِ شَــــــــــــبْ
🍃☘️🍃☘️🍃☘️🍃 🍃🍃 🍃 #احادیثدرموردنمازشب (قنوت طولانی) 🌙🌙🌙 #حدیثشماره25👆📚 🌙🌙🌙 https://eitaa.com/Namazsh
🍃☘️🍃☘️🍃☘️🍃
🍃🍃
🍃
#احادیثدرموردنمازشب
(نمازشب مسافر)
🌙🌙🌙
#حدیثشماره26👆📚
🌙🌙🌙
https://eitaa.com/Namazshab
#کـــانالنـــــمازشب😊
🍃
🍃🍃
🍃☘️🍃☘️🍃☘️🍃
نَـــــــــــــمٰازٌِ شَــــــــــــبْ
#بهشتازنگاهقرآن🌷💓🌹 #قــــسمتچهاردهم 🌸🌸🌸🌸🌸🌸 پیرامون حوریان بهشتی، که در قرآن کریم به عنوان یکی از
قلب و هم به شفای جسم توجه شده است. در روایات هم آمده است که نوش عسل (یک قاشق مربا خوری عسل) موجب شفاست. (کافی، ج8، 194)
کدو هم در سوره صافات، آیه 146ذکر شده است. میفرماید :
وَأَنبَتْنَا عَلَیْهِ شَجَرَةً مِّن یَقْطِینٍ : و بر بالاى سر او بوتهاى از نوع كدو (یا موز یا انجیر) رویانیدیم.
وقتی یونس بیمار در ساحل افکنده شد بر او درخت کدو رویاندیم تا بر او سایه افکند.
پیاز، عدس، سیر، و سبزی هم در آیه 61 سوره بقره به عنوان درخواست بنی اسرائیل از خداوند مطرح شده است. و نان در سوره یوسف آیه 37 آمده است. البته اینها به عنوان نقل قول دیگران در قرآن آمدهاند.
نوشیدنیها در قرآن
شیر و آب خالص دو نوشیدنی هستند که قرآن از فوائد آن برای انسان سخن میگوید. گویا با ذکر این دو سخن، درباره ی همه مایعاتی که بدن انسان بدان نیازمند است تمام میکند.
از انجیر نیز سخن فراوان است اما انجیر معمولاً در بین ما به اندازه زیتون مورد توجه نیست. از پیامبر خدا نقل شده است که فرمود، اگر میگفتم میوهای از بهشت نازل شده هر آینه میگفتم که آن انجیر است برای اینکه میوه بهشت بدون دانه است، پس آن را بخورید که بواسیر را قطع میکند و برای درد نقرس (سیاتیک) سودمند است
شیر، آب خالص، شرابی پاکیزه (و غیر مست کننده) و شربتی از عسل، از نوشیدنی هائی است که در قرآن به عنوان نوشیدنیهای بهشتی نام برده شده است.
«...فِیهَا أَنْهَارٌ مِّن مَّاء غَیْرِ آسِنٍ وَأَنْهَارٌ مِن لَّبَنٍ لَّمْ یَتَغَیَّرْ طَعْمُهُ وَأَنْهَارٌ مِّنْ خَمْرٍ لَّذَّةٍ لِّلشَّارِبِینَ وَأَنْهَارٌ مِّنْ عَسَلٍ مُّصَفًّى ... : ... و نهرهایى از شراب كه سراپا لذت است براى نوشندگان، و نهرهایى از عسل تصفیه شده، و براى آنها در آنجا از هر گونه میوه هست ،... » (محمد،15)
گوشتها در قرآن
عبارت لحم به معنای گوشت 12 بار در سوره های بقره، مائده، انعام، و نحل ذکر شده است ؛ چرا که اساس تغذیه انسان و قوت بدن است. لذا اگر چه خوردن گوشت قرمز به صورت مداوم خوب نیست و از آن نهی شده است ، ترک کردن گوشت نیز بسیار بد است . در روایات گوشت را سید غذاها معرفی کردهاند و از تأثیر ترک گوشت در اخلاق انسان سخن شده است : «هر کس چهل روز گوشت نخورد، بداخلاق میشود.» (کافی ج 1،ص 301)
گوشت پرندگان
«وَلَحْمِ طَیْرٍ مِّمَّا یَشْتَهُونَ : و گوشت پرنده از هر چه میل نمایند .» (واقعه،21)
گوشتهای دریایی
«... وَهُوَ الَّذِی سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْكُلُواْ مِنْهُ لَحْمًا طَرِیًّا ... ؛ و اوست كسى كه دریا را مسخر گردانید تا از آن گوشت تازه بخورید .... .» (فاطر،12)
نَـــــــــــــمٰازٌِ شَــــــــــــبْ
#بهشتازنگاهقرآن🌷💓🌹 #قــــسمتچهاردهم 🌸🌸🌸🌸🌸🌸 پیرامون حوریان بهشتی، که در قرآن کریم به عنوان یکی از
#بهشتازنگاهقرآن🌷💓🌹
#قــــسمتآخر
🌸🌸🌸🌸🌸🌸
قرآن کریم با آنکه عموماً خوردنیها و نوشیدنیهای حلال را شرح میدهد، برخی از آنها را به طور خاص ذکر میکند که مسلماً نشان از اهمیت و برتری آنها بر دیگر خوراکیها دارد. خوراکی
میوهها
در قرآن چهارده بار کلمه میوه ذکر شده است . به جز این اسم عام برخی از میوهها به طور خاص در آیات مختلفی آورده شده است. میوههایی که قرآن آنها را ذکر کرده است به ترتیب اهمیتی که از محتوای مطالب فهمیده میشود، عبارت است از زیتون، انجیر، انگور، رطب تازه، انار، موز، کدو و خیار چنبر.
انجیر و زیتون خداوند در بین انواع خوراکیها به دو چیز و خوردنی قسم یاد میکند. آن دو انجیر و زیتون هستند که میتواند به اهمیت فوقالعاده آنها در سلامت انسان و حتی بهداشت روانی او اشاره داشته باشد.
«والتین و الزیتون»
روایاتی که از خواص زیتون سخن میگویند، چنان زیادند که مجال اشاره به آنها نیست تنها بگوییم که فرمودهاند زیتون بخورید که از درخت مبارکی است.(بحار ،ج3، 181)
از انجیر نیز سخن فراوان است اما انجیر معمولاً در بین ما به اندازه زیتون مورد توجه نیست. از پیامبر خدا صلی الله علیه وآله نقل شده است که فرمود: اگر میگفتم میوهای از بهشت نازل شده هر آینه میگفتم که آن انجیر است برای اینکه میوه بهشت بدون دانه است، پس آن را بخورید که بواسیر را قطع میکند و برای درد نقرس (سیاتیک) سودمند است. (بحار الانوار، ج63، 186)
روغن زیتون نیز در سوره مۆمنون و نور مورد توجه قرار گرفته است: « وَشَجَرَةً تَخْرُجُ مِن طُورِ سَیْنَاء تَنبُتُ بِالدُّهْنِ وَصِبْغٍ لِّلْآكِلِینَ : و درختى را (نیز ایجاد كردیم) كه (غالبا) از طور سینا بیرون مىآید كه (به رویاندن زیتون) روغن و نان خورشى را براى خورندگان مىرویاند.»(مۆمنون،20) علاوه بر خواص مادی روغن زیتون، در روایات به تأثیرگذاری این مادهی غذایی در تعادل روح و روان انسان هم اشاره شده است. از امام رضا علیهالسلام نقل شده است: «... غم و اندوه را برطرف میکند و اخلاق را نیکو مینماید.» در بسیاری از روایات نیز فرمودهاند سرکه و روغن زیتون غذای انبیاء و غذای مورد علاقهی حضرت فاطمه بوده است. (بحارالانوار،48، 117)
خرمای تازه
« وَهُزِّی إِلَیْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَیْكِ رُطَبًا جَنِیًّا : و درخت خرما را به سوى خویش حركت ده تا براى تو خرماى تازه چیده فرو ریزد.» (مریم،25)
وقتی حضرت مریم حضرت عیسی را به دنیا آورد در همان لحظات نخستین پس از زایمان به او وحی شد درخت کنارش را تکان دهد و از آن خرمای تازه بخورد. از این رو گفتهاند که خرمای تازه بهترین غذا برای بانوانی است که تازه وضع حمل کردهاند.
عبارت لحم به معنای گوشت 12 بار در سوره های بقره، مائده، انعام، و نحل ذکر شده است.چرا که اساس تغذیه انسان و قوت بدن است. لذا اگر چه خوردن گوشت قرمز به صورت مداوم خوب نیست و از آن نهی شده است ترک کردن گوشت نیز بسیار بد است . در روایات گوشت را سید غذاها معرفی کردهاند و از تأثیر ترک گوشت در اخلاق انسان سخن گفتهاند. «هر کس چهل روز گوشت نخورد بداخلاق میشود»
انگور
وَعِنَبًا وَ قَضْبًا : و درخت انگور و سبزیجاتى كه چندین نوبت چیده مىشود.(عبس، 28)
انگور یازده بار در قرآن آمده است؛ چه به عنوان میوهی بهشتی و چه به عنوان برگزیده ای از میوه های زمینی. در سوره عبس برای یادآوری نعمتهایش وقتی از دانه و باران و... سخن میگوید رویش خرما و انگور را منتی بر بندگان و آیتی بر قدرت خود میداند.
انار
«فِیهِمَا فَاكِهَةٌ وَنَخْلٌ وَرُمَّانٌ : در آن دو (هر نوع درخت) میوه و درخت خرما و انار است.» (الرحمن،68)
از انار سه بار در قرآن یاد شده است. وقتی در سوره الرحمن از دو باغ ویژه بهشتی سخن میگوید میفرماید: در آن دو باغ میوههاست. سپس دو تا از آن میوهها را از بقیه جدا کرده و عیناً نام میبرد که انار و خرما هستند.
موز
«وَ طَلْحٍ مَّنضُودٍ : و (درخت) موز كه میوههایش روى هم نشسته.» (واقعه،29)
موز را هم به عنوان میوه های بهشتی نام میبرد و با توصیف درختان موز به توصیف زیباییها و نعمات بهشتی میپردازد. و همین دلیلی بر برتری موز بر دیگر میوهها از منظر قرآن خواهد بود. زیرا در بهشت آنچه راز جاوید ماندن و حیات طیبه است استفاده خواهد شد. هر چند کیفیت آنها با کیفیت میوه های زمین متفاوت باشد.
عسل
عسل
«...یَخْرُجُ مِن بُطُونِهَا شَرَابٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِیهِ شِفَاء لِلنَّاسِ ... : از درون شكم آنها مواد قابل آشامیدن رنگارنگى بیرون مىآید كه در آن براى مردم شفاست ، ...» (النحل،69)
از عسل هم در قرآن یاد شده است و به مهمترین جنبهی عسل یعنی جنبه دارویی آن توجه شده است.
در قرآن دو چیز به عنوان عامل شفا یاد شده است: یکی خود قرآن و دیگری عسل است ؛ به عبارتی در قرآن کریم هم به شفای روح و
نَـــــــــــــمٰازٌِ شَــــــــــــبْ
#جــــهنمازنگاهقرآن🌷💓🌹 #قــــسمتیازدهم 🌸🌸🌸🌸🌸🌸 امام باقر (ع) می فرماید: در پاسخ خداوند متعال که در
#جــــهنمازنگاهقرآن🌷💓🌹
#قــــسمتآخر
🌸🌸🌸🌸🌸🌸
رسول خدا (ص) فرمودند که : من در شب معراج در حال معراج به جماعتی برخورد کردم که در جلوی آنها سفره هایی از گوشتهای پاکیزه و طیب و سفره هایی از گوشتهای خبیث بود و آنها گوشتهای طیب را رها کرده و از گوشتهای خبیث می خوردند. از جبرئیل سوال کردم اینها چه کسانی هستند ؟ جبرئیل گفت : جماعتی از امت تو هستند که غذای حلال را رها نموده و از غذای حرام می خوردند. رسول خدا فرمود : از آنجا عبور کردیم به جماعتی برخورد کردیم که لبهای کلفتی مانند لبهای شتر داشتند و با آن لبها گوشتهای بدن خود را قیچی کرده و در دهان خود قرار می دادند . من گفتم : اینان چه کسانی هستند ٬ ای جبرئیل ؟ جبرئیل گفت : افرادی که پیوسته در صدد عیب جویی از مردم برآمده و با زبان و اشاره به عیب ظاهر و باطن مردم می پردازند. رسول خدا فرمود : و از آنجا عبور کردم به گروهی که صورتها و سرهای آنان با سنگ کوبیده می شد برخورد کردم. گفتم : ای جبرئیل ! این گروه چه کسانند ؟ گفت : افرادی که نماز عشا را ترک می کنند . سپس گذشتیم از آنجا تا رسیدیم به جماعتی که آتش در دهانشان فرو می رفت و از دُبُرشان خارج می شد. گفتم ای جبرئیل ! اینان کیانند ؟ گفت : اینان افرادی هستند که اموال یتیم را از روی ظلم و ستم می خورند ٬ اینان در حقیقت آتش می خورند و به زودی به آتش سعیر آتش گرفته و در آن سوخته خواهند شد . از آنجا نیز عبور کرده و رسیدیم به اقوامی که از بزرگی شکم هرچه می خواستند از زمین بر می خیزند ٬ نمی توانستند . گفتم : ای جبرئیل! اینان چه دسته ای هستند ؟ گفت : اینها کسانی هستند که ربا می خورند و نمی توانند از جای خود برخیرند مگر مانند برخاستن کسی که جن زده شده و عقل خود را به کلی از دست داده است ٬ و اینها در راه و روش آل فرعونند و هر صبحگاه و شبانگاه بر آتش عرضه می شوند . و از آن محل عبور کردیم به زنانی که به پستانهای خود آویخته شده بودند رسیدیم. پرسیدم : ای جبرئیل ! اینان چه گروهی از زنانند ؟ جبرئیل گفت : اینان زنانی هستند که اموالی را که شوهرهیشان باقی مانده و متعلق به فرزندان آن شوهران است ٬ به فرزندان غیر آن شوهرها داده اند و در حقیقت ارثیه یتیم های آنها را برای غیر آنها صرف نموده اند.۱
۱) تفسیر علی بن ابراهیم ص ۳۷۰ - داستانهای عبرت انگیز ٬ ص ۹۵
📜 #داستانهاینمازشب📜
#داستاننمازشب1⃣
در فضیلت نماز شب و آثار آن
💠💠💠💠
و از حضرت صادق علیه السلام روایتست که فرموده بود در وصیّت رسول خدا به علی علیهما و آلهما السّلام : یا علی وصیّت می کنم تو را در باب نفس خودت به چند خصلت پس حفظ کن آنها را، بعد از آن فرمود: خداوندا یاری کن او را و ذکر فرمود جمله ای از خصلتها تا اینکه فرمود:
🌹
(وَ عَلَیْکَ بِصَلوةِ اللَّیْلِ وَ عَلَیْکَ بِصَلوةِ اللَّیْلِ وَ عَلَیْکَ بِصَلوةِ اللَّیْلِ وَ عَلَیْکَ بِصَلوةِ الزَّوالِ وَ عَلَیْکَ بِصَلوةِ الزَّوالِ وَ عَلَیْکَ بِصَلوةِ الزَّوالِ)
🍃🍃🍃🍃🍃
بر تو باد به #نمازشب ، بر تو باد به #نمازشب ، بر تو باد به نماز شب ، بر تو باد به نماز زوال و سه بار تکرار فرمود.
و ظاهر این است که حضرت اراده کردند به نماز شب سیزده رکعت را و به نماز زوال هشت رکعتی که نافله زوال است .
https://eitaa.com/Namazshab
#کـــانالنـــــمازشب😊
نَـــــــــــــمٰازٌِ شَــــــــــــبْ
🍃☘️🍃☘️🍃☘️🍃 🍃🍃 🍃 #احادیثدرموردنمازشب (نمازشب مسافر) 🌙🌙🌙 #حدیثشماره26👆📚 🌙🌙🌙 https://eitaa.com/Namazs
🍃☘️🍃☘️🍃☘️🍃
🍃🍃
🍃
#احادیثدرموردنمازشب
(قضای نمازشب)
🌙🌙🌙
#حدیثشماره27👆📚
🌙🌙🌙
https://eitaa.com/Namazshab
#کـــانالنـــــمازشب😊
🍃
🍃🍃
🍃☘️🍃☘️🍃☘️🍃
هدایت شده از واعظین
reje raftan se chiz.mojtahedi.mp3
1.53M