eitaa logo
نردبان فقاهت
4.6هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
43 ویدیو
89 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ (21) ✔️ مرحوم سید فاضل حسینی میلانی(ره): 🔹 بـا قاطعیت می‌توان گفـت کـه مرحوم آیت‌الله سید محمدهادی میلانی(ره) یـک‌ دقیقـه از عمرشـان را هـدر ندادنـد. مرحـوم آیـت الله خوئـی می‌فرمودنـد: نبینیـد کـه مرحـوم آقـای میلانی یک وقتـی صحبـت می‌کند مِن و مِن می‌کند، یعنی گاهی‌ تأمل می‌کند، تند صحبت نمی‌کنـد، تامّل را منعکس می‌کند. چون آقای میلانی مدت‌ها تمرین کرده، ریاضت کشیده کـه اول روی حرفش فکر کند و کاملاً سبک‌ سـنگین کند و بعد منتقـل کند. @Nardebane_feghahat
✳️ (22) ✔️ آیت الله رضازاده: 🔹 مرحوم میلانی(ره) در مشهد، دنبال منزل مناسبی بودند که اندرونی و بیرونی داشته باشد. آنچه من راجع به آن خانه نقل می‌کنم، از زبان کسی است که از طرفِ آقا مأمورِ خریدِ خانه در مشهد بود. ایشان می‌گوید: آیت‌الله میلانی به من فرمودند: خانه‌ای با همین مقدار پول که من دارم بخرید. اگـر قیمـت خانـه بیشـتر از پـول موجـود مـن بـود، هـر وقــت کــه خــدا بــه مــن داد، می‌پــردازم. بعـد مــا محلّـه بــه محلّه در پــی خانــه مطلوب آقا گشتیم، هـر خانه‌ای که ما پیدا می‌کردیـم، آقا نمی‌پسـندیدند. روزی خانه خوب و مناسـب و بزرگی پیدا کردیم و بــا خــود گفتیم کــه آقــا قطعا آن را میپسندند. وقتی ایشــان را جلــوی آن خانــه بردیــم، ســخت شــگفت زده شــدیم. چــون آقــا یــک پایش را داخل خانــه گذاشــت و بی‌درنگ بــه عقب برگشت. بعد فرمودند که این منزل به درد من نمی‌خورد. دنبال منزل دیگری بگردید! در ایــن منزل که شما می‌خواهید برای من بخرید، معصیت زیاد شده‌ است! ما از سرِ کنجکاوی رفتیم و تحقیق کردیم. معلوم شد که آن خانه، قبلاً بانک ایران و انگلستان بوده است. @Nardebane_feghahat
✳️ (23) ✔️ آیت الله سید مرتضی قزوینی: 🔹 هنـگام خـروج آیت‌الله میلانی از كربلا براى هجـرت بـه مشـهد مقـدس، احسـاس می‌نمـودم كـه نـور قلبمـان را از دسـت می‌داديـم! ايشـان از منـزل خـارج و بـه همـراه متعلّقه‌شـان ســوار خودرو شده و حركت كردند، بــا قلبـى آكنــده از اندوه بــا نگاهم ايشان را بدرقه می‌كـردم، بـراى از دسـت‌دادنِ نمونـه‌ی شاخصِ ادب، ايمان، وقار و اخلاق کــه از میان‌ِ ما می‌رفت، مى‌گريستم. @Nardebane_feghahat
✳️ (24) ✔️ آیت الله سید جعفر سیدان: 🔹 این جملـه را از مرحوم میلانی دقیق یادم است، توی بحث جبر و تفویض بود، تــوی بحث‌های عقلی هم کار به مشکل می‌رســد، کسی پرسید کـه شما چکار می‌کنیــد؟ بعــد فرمودند که من در این مسأله از حضرت صادق(ع) تقلید می‌کنم، گفتند آقا تقلید؟! فرمودند بلــه، تقلید می‌کنم! @Nardebane_feghahat
✳️ (25) ✔️ حجت الاسلام و المسلمین امینی سبزواری: 🔹 مرحوم آقای میلانی می‌فرمودند: شما سرباز هستید، ســرباز بایــد همیشــه اســلحه‌اش همراهش باشــد. اسلحه شما استدلال است... @Nardebane_feghahat
✳️ (26) ✔️ حجت الاسلام و المسلمین باقری سبزواری: 🔸 صدای علامه امینی بلند شد: «خوشــا بــه حال شــما! خوشا بــه سعادت شــما! حضرت آیت‌الله میلانی! قدر خودتان را بدانید و می‌دانم کــه قدر خودتان را می‌دانید» تکرارها و تأکیدهای علامه امینی قابل تأمّل بود. @Nardebane_feghahat
✳️ (27) ✔️ آیت الله وحید خراسانی (حفظه‌الله): 🔹 تمـام افـکارِ نائینـی، تمـام أنظارِ مرحـوم اصفهانـی، همـه در دسـت مرحوم میلانی بـود، این‌ها را اهلش‌ می‌فهمنـد! @Nardebane_feghahat
4_6041977563276908901.pdf
17.25M
✳️ (28) 📚 یادنامه چهلمین سالگرد آیت الله میلانی(ره) - pdf @Nardebane_feghahat
✳️ (7) ✔️ درس خارج فقه آیت الله مکارم شیرازی 91/06/28 🔹 قاعده میسور می‌گوید: «المیسور لا یسقط بالمعسور» در قواعد الفقهیة گفتیم: «قاعدة المیسور قاعدة عقلائیة شرعیة». 🔸 این قاعده، مطابق بناء عقلاء است و شارع هم آن را امضا کرده است. این قاعده تا حدّی مشهور است که در اشعار شعراء هم منعکس شده؛ کما اینکه شاعر می‌گوید: گر نباشد فرش ابریشم طراز با گلیم کهنه‌ای مسجد بساز گر نباشد شانه‌ای از بهر ریش شانه بتوان کرد با انگشتِ خویش 🔹 بنابراین {در کتاب الحج} اگر فرد می‌تواند خودش طواف کند، باید طواف کند وگرنه مطابقِ قاعده میسور او را طواف می‌دهیم. @Nardebane_feghahat
✳️ راویان ساختگی و روایت‌های جعلی ✔️ درس تفسیر آیت الله جوادی آملی 95/07/03 🔸 بعضي‌ها مثل سيوطی دو جلد كتاب نوشته به نام «اللآلی المصنوعة في الأحاديث الموضوعة» که روايت‌هاي جعلي از باب «طهارت» تا «ديات» را از طريقِ اهل سنت جمع كرده است. 🔹 مرحوم علامه عسكری را خدا غريق رحمت كند، مستحضريد او 150 راوی جعلی را معرفي كرده است، حالا بيشتر هم هست! اينها 150 راوی جعل كردند كه اصلاً در عالَم چنين آدمی وجود ندارد! @Nardebane_feghahat
✔️ استاد حیدری فسایی: 🔹 «جنس» و «فصل» در عالم خارج وجود ندارند، زیرا جنس و فصل از اجزاءِ تحلیلیه‌ی ذهنیه است. @Nardebane_feghahat
✳️ ( 8) ✔️ درس خارج فقه استاد محمدتقي شهيدی 1400/01/10 🔹 سیره عقلاء بر «قاعده میسور» نیست مگر در مواردی که «تعدد مطلوب» احراز شده باشد و تا تعدّد مطلوب احراز نشود «قاعده میسور» نه عقلائی است و نه شرعی است. @Nardebane_feghahat
✔️ درس تفسیر آیت الله جوادی آملی 95/07/03 🔹 كسی که در محضر امام(سلام الله عليه) نشسته است، وقتی امام صادق (سلام الله عليه) دارد حرف مي‌زند، اين شخص موظف است كه «فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا»، اين‌كه نمي‌تواند در برابر معصوم حرف بزند، چون معصوم همان قرآن متحرّك و قرآن ناطق است... @Nardebane_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ مخالفت صریح رهبر انقلاب در خصوص دخالت نمایندگان مجلس در انتصاب مدیران‌کل، فرمانداران و استانداران @Nardebane_feghahat
✳️ رأفت امام رضا (علیه‌السلام) حسّی است ✔️ استاد فاطمی‌نیا(ره): 🔹 مرحوم علامه طباطبایی فرمودند: «همه امامان ما رئوف هستند، اما رأفت امام رضا (علیه‌السلام) حسّی است!» اين جمله نیاز به یک کتاب شرح دارد! همین که وارد حرم مطهر میشوی ، درك می‌كنی که حضرت رئوف است! هرکس حرم امام رضا (علیه‌السلام) مشرف می‌شود، یقین بداند در کاسه‌اش چیزی می‌ریزند. وقتی حرم مشرف شديم و عرض حاجت و توسل کردیم، بايد منتظر آن چیزی باشيم که آن‌ها به ما عنايت مي‌كنند و هر آنچه به كاسه‌مان ريختند، يقيناً به مصلحت‌مان بوده و بايد راضی باشيم. @Nardebane_feghahat
✔️ درس تفسیر آیت الله جوادی آملی 95/07/03 🔹 «لا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ» «لا» چون متعلّق آن حذف شده «يدلّ علي العموم»؛ يعنی نه خودتان را و نه ديگری را، نه حرف خودتان را و نه حرف ديگری را، نه مكتب و مذهب خودتان را و نه مكتب و مذهب ديگري را! «لا تقدموا شيئاً بين يدي الله و رسوله»، نه تنها جلو نيفتيد، بلکه جلو هم نيندازيد! اگر كسي در سقيفه كسي را بر «يَدَی اللَّهِ» مقدّم داشت، مشمول همين نهی است؛ يك وقت است كه خودش جلو می‌افتد، يك وقت ديگری او را جلو می‌اندازد... @Nardebane_feghahat
✳️ (51) ✔️ «شیخ طوسی» در «قم» است! ✔️ استاد سید میرتقی حسینی گرگانی: 🔹 امام خمینی نامه‌ای به آیت‌الله شیخ مرتضی حائری می‌نویسند که چرا به نجف رفتید؟ ایشان نیز پاسخ می‌دهد که این کار را برای درکِ علومِ شیخ طوسی در نجف انجام داده‌ام. امام در جوابِ نامه می‌نویسد که خود شیخ طوسی در قم حضور دارند که منظورشان «آیت‌الله بروجردی» بوده است. @Nardebane_feghahat
✔️ یاکوب ادوارد پولاک (پزشک اتریشی ناصرالدین شاه): 🔹 «ملّاها بین محرومین و فرودستان، طرفداران بسیاری دارند، اما دولتی‌ها از ملّاها می‌ترسند، زیرا ملّاها می‌توانند قیام و بلوا برپا کنند» @Nardebane_feghahat
✳️ (52) ✔️ استاد مصطفی محقق داماد: 🔹 «دکتر اقبال» خدمتِ «آیت‌الله بروجردی» رسید و ایشان هم امام و آقای حائری را دعوت کرده بود. اقبال گفته بود: «شاه گفته به آقای بروجردی بگویید که کشورهای مثل ما اصلاحات ارضی کرده‌اند و ما هم باید این‌ کار را انجام دهیم» آقای بروجردی گفته بود که به ایشان بگویید: «آنها اول کشورشان را جمهوری کردند بعد اصلاح ارضی کردند! شما هم اگر می‌خواهید اصلاح ارضی کنید، اول مملکت را جمهوری کنید!» اقبال رفت و تا زمان حیات آیت‌الله بروجردی، شاه به سراغِ اصلاحات ارضی نرفت. @Nardebane_feghahat
4_5787259502675891489.mp3
235.9K
✳️ (29) ✔️ فرمایشات مرحوم آیت الله سید محمدهادی میلانی(ره) در پایان درس خارج فقه- در ایام نیمه شعبان و ولادت صاحب‌الزمان (عجل‌الله تعالی فرجه) @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ✔️ علامه طباطبایی(ره): 🔸 وجودِ فرشتگان نيز مجهّز به چيزى است كه مى‌توانند با آن كارى را بكنند كه پرندگان آن كار را با بالِ خود انجام مى‌دهند، يعنى ملائكه هم مجهّز به چيزى هستند كه با آن از آسمان به زمين و از زمين به آسمان مى‌روند، و از جايى به جاى ديگر كه مأمور باشند مى‌روند، قرآن نام آن چيز را جناح (یعنی بال) گذاشته، و اين نامگذارى مستلزم آن نيست كه بگوييم ملائكه دو بال نظيرِ بالِ پرندگان دارند، كه پوشيده از پَر است، چون صرفِ اطلاقِ لفظ، مستلزمِ آن جناح نيست، هم چنان كه الفاظ ديگرى نظير جناح نيز مستلزم معانىِ معهود نمى‌باشد مثلاً وقتى كلمه عرش و كرسى و لوح و قلم و امثال آن را درباره خداى تعالى اطلاق مى‌كنيم، نمى‌گوييم عرش آنها و كرسى و لوح و قلمش نظير كرسى و لوح و قلم ماست. 🔹 بله اين مقدار را از لفظ جناح مى‌فهميم كه: نتيجه‌اى را كه پرندگان از بالهاى خود مى‌گيرند، ملائكه هم آن نتيجه را مى‌گيرند، و اما اينكه چطور آن نتيجه را مى‌گيرند، از لفظ جناح نمى‌توان به دست آورد. 📚 ترجمه تفسیر المیزان، علامه طباطبایی ج17 ص6 @Nardebane_feghahat
✳️ (2) ❓سؤال: آیا می‏توان از آیه شریفه استفاده کرد و نتیجه گرفت که ملائکه، دارای بال و پر هستند، آن‏جا که خداوند می‏فرماید: «جاعل الملائکة رسلا اولی أجنحة مثنی و ثلاث و رباع» ✔️ جواب علامه طباطبایی(ره): 🔸 خیلی روشن نیست. شاید منظور از تعبیر به «جناح» برای آن‏ها به حسب قوایی که دارند، باشد. 📚 کتاب «در محضر علامه طباطبایی» @Nardebane_feghahat
✔️ بخشی از فرمایشات امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در عهدنامه مالک اشتر 🔹 وَ اجْعَلْ لِذَوِى الْحاجاتِ مِنْكَ قِسْماً تُفَرِّغُ لَهُمْ فيهِ شَخْصَكَ، وَ تَجْلِسُ لَهُمْ مَجْلِساً عامّاً، فَتَتَواضَعُ فيهِ لِلّهِ الَّذى خَلَقَكَ 🔸 از جانب خود وقتی‌ را برای‌ آنان که به شخص تو نیازمندند، قرار ده و در آن وقت، وجودِ خود را برای‌ آنان از هر کاری‌ فارغ کن، و جلوست برای‌ آنان در مجلس عمومی‌ باشد، و برای‌ خداوندی‌ که تو را آفریده تواضع کن. 🔹 وَ تُقْعِدُ عَنْهُمْ جُنْدَكَ وَ اَعْوانَكَ مِنْ اَحْراسِكَ وَ شُرَطِكَ، حَتّى يُكَلِّمَكَ مُتَكَلِّمُهُمْ غَيْرَ مُتَتَعْتِع، فَاِنّى سَمِعْتُ رَسُولَ اللّهِ (صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) يَقُولُ فى غَيْرِ مَوطِن: «لَنْ تُقَدَّسَ اُمَّةٌ لا يُؤْخَذُ لِلضَّعيفِ فيها حَقُّهُ مِنَ الْقَوِىِّ غَيْرَ مُتَتَعْتِع». 🔸 و لشگریان و یاران از پاسبانان و محافظان خود را از این مجلس برکنار بدار، تا سخنگوی‌ِ نیازمندان بدون ترس و نگرانی‌ و لکنت و تردید با تو سخن بگوید، که من بارها از رسول خدا صلّی‌ اللّه علیه وآله شنیدم می‌ فرمود: «امتی‌ به پاکی‌ و قداست نرسد مگر اینکه حق ناتوان را از قدرتمند با صراحت و روانی‌ کلام بگیرد». 🔹 ثُمَّ احْتَمِلِ الْخُرْقَ مِنْهُمْ وَ الْعِىَّ، وَ نَحِّ عَنْهُمُ الضّيقَ وَ الاَْنَفَ يَبْسُطِ اللّهُ عَلَيْكَ بِذلِكَ اَكْنافَ رَحْمَتِهِ... 🔸 سپس خشونت و درست حرف نزدنِ آنان را تحمل کن، تنگ‌خویی‌ و غرور و خودپسندی‌ نسبت به آنان را از خود دور کن تا خداوند جوانبِ رحمتش را بر تو بگشاید... @Nardebane_feghahat
✔️ نقش انگشتر ملک هند، افلاطون و ملک چین وُجِدَ على خاتم ملك الهند: من ودّك لأمر ولّىٰ عنك عند انقضائه. و كان على خاتم أفلاطون: تحريك الساكن أسهل من تسكين المتحرك. و كان على خاتم ملك الصين: من ردّ ما لا يعلم فهو أعذر ممّن قبل ما يجهل. 📚 البصائر والذخائر، أبوحيّان التوحيدي ج1 ص128 پی‌نوشت: فارغ از این‌که انتسابِ این جملات تا چه مقدار صحیح است، باید گفت که عباراتِ قابلِ تأملی است. @Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم شیخ بهایی در مثنویِ «نان و حلوا» گفته است: قَدْ صَرَفْتَ الْعُمرَ فی قیلٍ وَ قال یا نَدیمی قُمْ، فَقَدْ ضاقَ الْمجال علْم رسمی سر به سر قیل است و قال نه از او کیفیتی حاصل، نه حال وه! چه خوش می‌گفت در راه حجاز آن عرب، شعری به آهنگ حجاز: کُلُّ مَنْ لَمْ یَعْشقِ الْوَجْهَ الْحَسَن قَرِّبِ الْجُلَّ اِلَیْهِ وَ الرَّسَن یعنی: «آن کس را که نبْوَد عشق یار بهر او پالان و افساری بیار» گر کسی گوید که: از عمرت همین هفت روزی مانده، وان گردد یقین تو در این یک هفته، مشغول کدام علم خواهی گشت، ای مرد تمام؟ فلسفه یا نحو یا طب یا نجوم هندسه یا رمل یا اعداد شوم علم نبود غیر علم عاشقی مابقی تلبیسِ ابلیسِ شقی علم فقه و علم تفسیر و حدیث هست از تلبیس ابلیس خبیث زان نگردد بر تو هرگز کشفِ راز گر بود شاگرد تو صد فخرِ راز هر که نبود مبتلای ماهرو اسم او از لوح انسانی بشو سینه، گر خالی ز معشوقی بوَد سینه نبوَد، کهنه صندوقی بوَد از هیولا، تا به کی این گفتگوی؟ رو به معنی آر و از صورت مگوی چند و چند از حکمت یونانیان؟ حکمت ایمانیان را هم بدان چند زین فقه و کلام بی‌اصول مغز را خالی کنی، ای بوالفضول صرف شد عمرت به بحث نحو و صرف از اصول عشق هم خوان یک دو حرف دل منوّر کن به انوار جَلیّْ چند باشی کاسه‌لیس بوعلی؟ سروَر عالم، شه دنیا و دین سُؤْر مؤمن را شفا گفت ای حزین سؤر رسطالیس و سؤر بوعلی کی شفا گفته نبیِّ منجلی؟ سینهٔ خود را برو صد چاک کن دل از این آلودگی‌ها پاک کن @Nardebane_feghahat