🔹 امام خمینی و آیت الله خویی «مقدمه واجب» را واجب نمیدانند مطلقاً.
◾️ نکته: واضح است که مراد، وجوبِ مولویِ غیری است (وجوبِ ارشادی اصلاً محل بحث نیست)
🔸 شیخ انصاری معتقد است که مقدمه واجب، در صورتی وجوبِ مولویِ غیری دارد که قصد إیصال إلی ذی المقدمه باشد.
🔹 آخوند خراسانی قائل به وجوبِ مقدمه است مطلقاً.
#اصول
@Nardebane_feghahat
🔸 «معانی القرآن» یکی از کهنترین آثار ادبیِ باقی مانده از مکتب کوفه میباشد.
در واقع، «معانی القرآن» تقریراتِ مجالسِ تدریسِ فرّاء بوده که از سال 202 تا 204 هجری در مسجدی در بغداد گفته میشده و «سِمَّری» آنها را مکتوب نموده است.
چنانکه فهمیده میشود، در آغازِ این جلسات، شخصی چند آیه از قرآن را قرائت مینموده و سپس «فراء» با تکیه بر حافظه و بدون در اختیار داشتنِ کتابی، مباحث خود را املاء میکرده است.
🔹 در تفسیر «معانی القرآن» شاید بالغ بر 80 نقل از کلبی با سلسله سند موجود باشد.
🔸 جالب است که برخی ابیاتی را که فراء در «معانی القرآن» آورده، از منفردات اوست و دیگران، همگی از او نقل نمودهاند و به شخصی نسبت پیدا نکرده است!
✍ رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
✳️ #قاعده_میسور (1)
✔️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد #مددی (حفظه الله تعالی)
1396/12/21
🔸 یکی از مقدمات بحث قاعده میسور همین است که مثلاً اگر شما ده تا امر داشتی، یکی را معذور شدید، نُه تای دیگرش را انجام بدهید.
🔹 قاعده میسور ثابت نیست. ما قاعده میسور را قبول نداریم.
🔸 یکی از ادله ما هم که قاعده میسور ثابت نیست همین است. تکلیف خورده به 10 تا. یکی معسور شد، چه دلیل هست که 9 تا را انجام بدهیم؟! باید امر جدید بیاید.
#فقه
#قواعد_فقهیه
@Nardebane_feghahat
🔹 حضرت آیت الله #مددی (مدظله) معتقدند که ترضّی و ترحّم در عبارات مرحوم صدوق، فقط به جهت برای بیان تشیع آن شخص از اساتیدش محسوب میشود، زیرا برخی از استادانِ شیخ صدوق، شیعه نبودهاند و ایشان هم گاهی از آنها نقلِ روایت داشته.
🔸 خلاصه آنکه: ترضّی ایشان، فقط ناظر به تشیع استادش میباشد (نه مطلبی بالاتر از آن!)
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ سوزاندن گندمِ احتکار شده!
🔸 ابن حزم اندلسی در کتاب «المحلی» از ابوالحکم روایت کرده است که: «إن علی بن ابی طالب أحرق طعاماً إحتکر بمائه ألف» علی بن ابی طالب گندمی را که قیمت آن صدهزار درهم بود و احتکار شده بود، سوزانید.
🔹 این روایت را هرچند ابن حرم اندلسی (بزرگِ فرقه ظاهریه اهل سنت) آورده، ولی متاسفانه میبینیم که در کتب فقهی شیعه هم راه پیدا کرده است! در حالی که با أدنیٰ تأملی میتوان به ساختگیبودنِ این قبیل روایات پی برد.
🔸 اولاً که: این مطلب سندِ شیعی ندارد.
ثانیاً: ابن حزم اندلسی حاکمزاده است و به چنین مطالبی نیاز داشته است یا حداقل بیرغبت نبوده.
ثالثاً: این چه نسبتی است که به امیرالمومنین (سلام الله علیه) داده شده؟! چرا باید این مقدار گندم را سوزاند و در اختیار مردم که به آن احتیاج دارند، قرار نداد؟!
آن هم در آن دوران که اگر سوزانده شود، دسترسی به گندم به آن راحتی نیست. مثل امروز نیست که بالأخره بتوان از دورترین نقاط به برخی مواد غذایی دسترسی پیدا کرد.
🔹 به این نکته توجه داشته باشیم که برخی برای توجیهِ عملکردِ خود نیاز دارند که اهلبیت (علیهمالسلام) را طوری معرفی کنند که رفتارشان زیرِ سوال نرود!
✍ رضا حسینی
#فقه
#احتکار
@Nardebane_feghahat
✳️ #آقا_موسی_صدر (1)
🔹 فکر کنم سال 1348 بود، یک نوارِ سرود از حسینیه ارشاد برایم فرستادند. در این نوار اشعار زیبایی در مدح امام هشتم (ع) دکلمه شده بود و سرانجام گروهی از جوانان، قطعاتی را در مدح حضرت رسول(ص) و همچنین کعبه به صورت کُر اجرا کرده بودند. در واقع این اولین قطعه موسیقی بود که با محتوای مذهبی و به صورت کُر در یک حسینیه اجرا شده بود. همان موقع در سفری به لبنان این نوار را با خود برده بودم. داییجان (آقا موسی صدر) خیلی خوشحال شدند و گفتند بالاخره هنر و موسیقی دارد در پناه امام حسین و حسینیه، خود را از چنگال جمود نجات می دهد. بعد ادامه دادند انشاءالله یواش یواش هنرهای زیبا در خدمت مذهب قرار گیرد.
🔸 قبلاً هم جایی دیگر گفته بودم که ایشان به مناسبتی گفتند، موسیقی وقتی دید مورد ستم و بیمهری متولیان مذهب قرار میگیرد به زیر عبای امام حسین پناه برد و در نوحهها و تعزیهها و مرثیهها و مداحیها خود را حفظ کرد و به این ترتیب دهها و بلکه صدها سال سینه به سینه گشت تا امروز به دست ما رسیده است.
📚 خاطرات سیاسی-اجتماعی دکتر صادق طباطبایی ج ۲ ص۳۶-۳۷و ۴۲
@Nardebane_feghahat
✔️ از آیت الله سید محمد روحانی نقل شده که گفتهاند:
🔸 «طلبهای که میخواهد مجتهد گردد، باید پس از خواندن عمیق رسائل و مکاسب و کفایه، یک دوره خارج اصول را با مراجعه به آراء اعاظم و خارج مکاسب محرّمه و بیع و خیارات و یک یا دو کتاب از ابواب عبادات را درس بگیرد و خوب زحمت بکشد تا به فعلیّت برسد».
#فقه
#اصول
@Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم سید عبد اللّه شبّر (رضوان الله علیه):
🔸 لا خلاف في وجود الشياطين و بقائهم إلى يوم القیامة بين المسلمين.
🔹 و لا خلاف أيضا في وجود الجن و بقائهم إلّا ما يحكي عن الفاضل القزويني و سلطان العلماء من إنكار بقائهم بعد النبي (علیه و آله السلام) مدّعيين أنه دعا عليهم فماتوا جميعا كما يأتي في الرواية: «أن أمير المؤمنين (علیه السلام) قاتلهم» و هو قريب من إنكار الضرورة و البداهة!
🔹 و المفهوم من الآيات و الأخبار أن كلا الصنفين مِن المكلّفين و فيهم المؤمن و الكافر و إن كان مؤمنو الجنّ أكثر.
📚 غرائب الأخبار و نوادر الآثار ص114
@Nardebane_feghahat
4_6048702313831337611.mp3
297.8K
🔹 نکتهای ادبی در مورد «یا أخا الیهود»
🎙 استاد عرفانیان (حفظهالله تعالی)
@Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول آیت الله سبحانی
94/03/17
🔸 آیا اخذ به مرجحات واجب است یا مستحب؟ هل الاخذ المرجحات واجب او مستحب؟
🔹 یعنی مرجحاتی که در روایات مقبوله عمر بن حنظله و دیگر روایات آمده است که بالغ بر پنج مورد میباشد، آیا واجب است اخذ شود یا اینکه اخذ آنها ارجحیت دارد؟
🔸 محقق خراسانی قائل است که اخذ به مرجحات، أرجحیت دارد، این در حالی است که دیگران قائل به وجوب اخذ میباشند.
#اصول
#کفایه
@Nardebane_feghahat
🔸 قال المنصور: إن من بركاتنا على المسلمين إرتفاع الطاعون عنهم في أيامنا! فقال له بعض مَن حضر: أبى اللّه أن يجتمع الطاغوت و الطاعون!
📚 الكشكول، الشيخ البهائي ج3 ص341
@Nardebane_feghahat
🔹 «ارسطو» در اشکالِ چهارگانه قیاس، فقط شکل اول و دوم و سوم را مطرح نموده و شکل چهارم را بیان نکرده، اما بعداً برخی قسم چهارم قیاس را هم افزودند.
#منطق
@Nardebane_feghahat
إنا لله وإنا إليه راجعون. إرتحل إلى الملكوت الأعلى العالم العامل و صاحب الاخلاق الكريمة آية الله السيد عبدالله فاطمي نيا (رضوان الله عليه)
اللهم احشره مع محمد و آل محمد و اجعله في فسيح جنانك و انزل على اهله الصبر و السلوان، إنك حميد مجيد.
اللهم انا لا نعلم منه الا خيرا، اللهم ان كان محسناً فزد في احسانه و ان كان مسيئاً فتجاوز عنه و احشره مع أجداده.
✍ اقل الطلبة: رضا الحسيني
@Nardebane_feghahat
4_6048702313831337612.mp3
1.42M
🔸 چهار مسلک در خبرین متعارضین
🔹 نظر آیت الله سید احمد مددی
🔹 توضیحی مختصر پیرامون عوالي اللآلي
🔸 در اینکه أخذ به ذی الراجح واجب است یا مستحب، اختلاف وجود دارد
🎙 استاد عرفانیان (حفظهالله تعالی)
#اصول
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید عبدالله فاطمی نیا (رضوان الله علیه):
🔸 متأسفانه در جوامع کنونی، دعاهایی که از اهل بیت (علیهم السلام) روایت شده است، به اشتباه به گونهای جا افتاده که آن را تنها به خاطر ثواب باید خواند! بارها گفته شده است که دعاهای اهل بیت(علیهم السلام) دریای معارف است؛ نباید با اینها برخورد عوامانه داشت. به طور مثال، دعای ابوحمزه ثمالی از جمله دعاهایی است که بزرگان، عرفا و علمای ما هنوز در آن سرگردان هستند؛ این دعاها کلماتی عرشی در باب خدا شناسی، برای تأمل، تعمق و تدبر بیشتر انسان میباشد.
@Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم شیخ جعفر کاشف الغطاء (رضوان الله علیه):
🔹 اما السابّ للخلفاء الراشدين (علیهم السلام) فهو كالسابّ للنبي (صلى الله عليه وآله) يحكم عليه بحكم المرتد الفطري و إن كان اسلامه ملّياً على الأقوى.
📚 کشف الغطاء ج4ص366
✍ توجه: مقصود از «خلفاء راشدین» ائمه (علیهمالسلام) هستند.
#فقه
@Nardebane_feghahat
🔹 «عمر بن أذينة» وثّقه الشيخ في الفهرست والرجال. ومدحه النّجاشي قائلاً: شيخ أصحابنا البصريين ووجههم. روى عنه محمد بن أبي عمير وصفوان. روى في التفسير.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #حافظ_رجب_برسی (1)
✔️ علامه مجلسی (رحمة الله علیه):
🔸 «كتاب مشارق الأنوار و كتاب الألفين للحافظ رجب البرسي، و لا أعتمد على ما يتفرد بنقله لإشتمال كتابيه على ما يوهم الخبط و الخلط و الارتفاع، و إنما أخرجنا منهما ما يوافق الأخبار المأخوذة من الأصول المعتبرة»
🔹 دو کتاب «مشارق الانوار» و «الألفین» اثر حافظ رجب بُرسی؛ و من بر آن چه بُرسی به تنهایی نقل کند، اعتماد ندارم زیرا این دو کتاب او مشتمل بر چیزهایی است که مُوهِم خبط و خلط و غلو است. و ما آنچه را که از این دوکتاب، موافق اخبار مأخوذه از اصول معتبره است، ذکر کردیم.
📚 بحار الأنوار ج1 ص10
@Nardebane_feghahat
✳️ #حافظ_رجب_برسی (2)
✔️ علامه مجلسی (رحمة الله علیه):
🔸 «...لم أر هذين الخبرين إلا من طريق البُرسي و لا أعتمد على ما يتفرد بنقله»
🔹 «...این دو روایت را جز از طریق بُرسی ندیدم و من به آنچه فقط بُرسی روایت کند، اعتماد نمیکنم»
📚 بحارالأنوار ج42 ص301
@Nardebane_feghahat
✳️ #حافظ_رجب_برسی (3)
✔️ علامه مجلسی (رحمة الله علیه):
🔹 «...اعلم أن الأخبار الواردة في هذا الباب غريبة و بعضها غير معتبرة الأسانيد، كروايات البرسي...»
«...بدان که روایات وارده در این باب، عجیب و برخی از آنها اسنادش معتبر نیست، مانند روایات بُرسی.
📚 بحارالأنوار ج۵۴ ص۳۴۹
@Nardebane_feghahat
✳️ #حافظ_رجب_برسی (4)
✔️ علامه مجلسی (رحمة الله علیه):
«...الأخبار المأخوذة من كتابی الفارسي و البرسي ليست في مرتبة سائر الأخبار في الاعتبار»
🔹 روایاتی که از کتاب [فضل الله] فارسی و بُرسی آورده شده، از حیث اعتبار در رتبه سایر روایات نیست.
📚 بحارالأنوار ج25 ص25
@Nardebane_feghahat
🔹 زمانه عجیبی است. برخی بهگونهای از جلسات تبرّی صحبت میکنند که انگار وسعت دیدشان فقط کوچههای گذرخان است. آنقدر از اوضاع دنیا بیخبرند که انگار همه جهان، گذرخان و کوچه ممتاز است!
🔸 دیشب در مسیر برگشتِ به خانه، پیرمردی با بنده همکلام شد. خواست برایم حدیثی بخواند که استفاده کنم! نقل کرد که از امیرالمؤمنین پرسیدند: فردا چطور است؟ حضرت جواب دادهاند: «الیوم البَدْتر»! دوباره عرض شد: دو روز بعد چطور است؟ فرمود: «الیوم البَدْتر»! پیرمرد خواست نتیجه بگیرد که هر روز از روز قبل بدتر خواهد شد.
ولی متوجه نشدم که این روایت کجاست؟! لابد بررسی سندی هم کرده! البته نیازی به روایت نیست، چون آنچه عیان است، چه حاجت به بیان است! قوتِ متن جابرِ ضعف سند است. البته از پیرمرد تشکر کردم و خداحافظی نمودم.
🔹 خاطرم هست در جایی منبر میرفتم. شخصی از من خواست که در منبر از یک برنامه مذهبی تلویزیونی تعریف و تمجید کنم. انگار مردم خیال میکنند که وظیفه ما بیانِ اعتقادات آنها بر روی منبر است!
🔸 چندی پیش یکی از اساتید فرمود: «گاهی افرادی که هیچ کتابی در زمینه دین نخواندهاند و هیچ تخصصی در دین ندارند، اظهار نظراتی مینمایند و ما را هم مورد نقد قرار میدهند، انگار نه انگار که ما عُمری در این زمینه مطالعه و تدریس نمودهایم. خوب است که انسان بفهمد که مخاطبش کیست و با چه کسی صحبت میکند!»
✔️ جای آن است که خون موج زند در دل لعل
زین تغابن که خزف میشکند بازارش
✍ رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله جوادی آملی (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱)
🔸 حتماً به آن دسته از شاگردانتان که استعداد بیشتری دارند توجه خاص بکنید ولو دو سه نفر باشند چون فرهنگ نخبه پروری میراث سید مرتضی است. ائمه نیز این کار را میکردند. به عنوان مثال امام صادق (ع) حتی برای حفظ جان زراره تلاش میکرد.
🔹 صحنهای در تلویزیون دیدم که روستایی بود صعب العبور به گونهای که برای رفتن به آن باید از میان آب بگذرید و از آنجایی که پلی بر روی آب وجود نداشت مردم مجبور بودند با کابل از روی آب رد شوند. طلبهای برای تبلیغ به آن روستا میرفت و با عبا و عمامه همان کابل را می گرفت و از آب رد می شد. حقیقتاً نمیدانم که او برنده است یا من!
@Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم صاحب حدائق (قدس سره):
🔹 قد أنکر سجدة الشکر بعد الصلاة العامةُ و شدّدوا في إنکارها مع ورودها في أخبارهم.
🔸 و الظاهر أن السبب في ذلک مراغمة الشیعة حیث شدّدوا في إستحبابها و الملازمة علیها کما استفاضت به أخبارهم.
📚 الحدائق الناضرة ج8 ص352
#فقه
@Nardebane_feghahat