✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (2)
🔸 در حالــی کــه هنــوز رســائل و مکاســب میخواندنــد در خــود قابلیــتِ حضــور در درس خـارج اصـولِ مرحـوم آخونـد را احسـاس کردنـد. ایشـان از پشـتبـام مدرسـه
قــوام -مجــاور مســجد شــیخ طوســی کــه مرحــوم آخونــد درس میگفتنــد- بــه درس
گــوش میکردنــد.
از آیتالله میلانی(ره) نقل است که فرمودهاند:
بـه دلیـل کـم سـن و سـالی، شـرم میکـردم کـه در بحـث مرحـوم
آخونـد حاضـر شـوم.
#فقه
#اصول
@Nardebane_feghahat
تصویری از آیت الله علوی گرگانی(ره) و آیتالله شبیری زنجانی (حفظهالله)
@Nardebane_feghahat
✳️ #گفتگو_با_عمرسعد_در_کربلا (4)
🔸 همین متن در کتاب «تنزيه الأنبياء- السيد الشريف المرتضی» ص177 هم آمده است.
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله بهجت (ره):
🔹 از روایت «عُلَمآءُ أُمتِی أَفْضَلُ مِنْ أَنْبِیآءِ بَنِی إِسْرائِیلَ؛ علمای امت من از پیامبران بنیاسرائیل برتر هستند» استفاده میشود که هر چند باب نبوت بسته است، ولی فیض اعم بسته نیست. از این گذشته، حضرت موسی و عیسی (علیهماالسلام) قرآن را که در اختیار ماست نداشتند.
📚 در محضر #بهجت، ج۲، ص۲۵۱
@Nardebane_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 مشکل این است که اختیارا نمیخواهیم سلمان و ابوذر شویم!
#آیت_الله_بهجت
@Nardebane_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ صحیفه سجادیه و دعای ابوحمزه ثمالی در کلام رهبر انقلاب (94/4/10)
@Nardebane_feghahat
✔️ حکیم ابوالقاسم فردوسی:
اگر چشم داری به دیگر سرای
به نزد نبی و علی گیر جای
🔹 و در اشعار دیگری چنین سروده:
منم بنده اهل بیت نبی
ستاینده خاک پای وصی
منم بنده هر دو تا رستخیز
اگر شه کند پیکرم ریز ریز
بر این زادم و هم بر این بگذرم
چنان دان که خاک پیِ حیدرم
@Nardebane_feghahat
✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (3)
✔️ آیت الله شمس(ره):
🔹 ایـن مســأله نــزد همــه آقایــان معلــوم بــود کــه افــراد بــه منظــور فهمیــدنِ آرایِ حــاج شــیخ {علامه غــروی اصفهانــی} بــه آیــتالله میلانی رجـوع میکردنـد. جـز ایشـان کسـی در حـوزه علمیـه نجــف نبــود کــه بتوانــد از کلمــات حــاج شــیخ ســر درآورد!
#فقه
#اصول
@Nardebane_feghahat
🔸 دو حدیث نبوی و صادقی داریم. رسول اکرم فرمودهاند: «لا تنظروا الی کثرة صلوتهم و صومهم و کثرة الحج و المعروف و طنطنتهم باللیل و لکن انظروا الی صدق الحدیث و اداء الامانة»
از حضرت صادق حدیثی نقل شده که تفسیر حدیث بالا است. میفرماید: «لا تنظروا الی طول رکوع الرجل و سجوده فان ذلک شیء إعتاده فلو ترکه استوحش لذلک، ولکن انظروا الی صدق حدیثه و اداء امانته»
[ به طول رکوع و سجودِ کسی نگاه نکنید که آن ، چیزی است که او بدان عادت کرده و اگر بخواهد آن را ترک کند وحشت میکند]
🔹 این حدیث خود دلالت میکند که عادت، ارزش اخلاقی یک کار را از میان میبرد و نمیتواند ملاکِ انسانیت و ایمان باشد. اینها هم میگویند هر چیزی - و لو بهترین کارها و فضائل انسانی باشد - همینقدر که بصورت عادت درآمد ارزش خود را از دست میدهد زیرا در این صورت، آن ملکه است که بر انسان حکم میکند، آن عادت است که طبیعت ثانوی است و بر انسان حکم میکند چه عقل بپسندد و چه نپسندد. کانت و روسو سردسته این مکتب هستند.
📚 تعلیم و تربیت در اسلام، مطهری، مرتضی ص82
@Nardebane_feghahat
✔️ قرض از عقود تملیکی است
🔹 «عقد قرض» از «عقود تملیکی» است، یعنی بهمحضِ وقوع عقد، قرضدهنده، مال را به قرضگیرنده تملیک میکند.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله مظاهری
۱۳۸۶/۱۱/۱۵
🔸 مسأله چهارم در بابِ وقف این است که آیا وقف از عقود است یا از ایقاعات؟ آیا مثل نکاح است یا مثل طلاق؟ آنکه قبول میخواهد، اسمش را میگذاریم «عقود» و آنکه قبول نمیخواهد، اسمش را میگذاریم «ایقاع». حالا این وقف از عقود است یا از ایقاعات؟
1⃣ مشهور گفتهاند از «ایقاعات» است برای اینکه قبول نمیخواهد، همین مقدار که گفت «وقفتُ»، این سلب ملکیّت میشود، یا حبس الملکیّة میشود و دیگر نمیتواند در مال تصرف بکند، مثل همان وقت که بگوید «هی طالق» که دیگر زنش نیست، اینجا هم که میگوید «وقفت للّه» دیگر این مالش نیست. پس از ایقاعات است.
2⃣ بعضی فرمودهاند «یشترط فیه القبض» و آن قبض به منزلهی «قبول» است. اگر مسجدی را وقف بکند ولو اینکه آن مسجد را هم بسازد، زمین را وقف کرده، اما هنوز کسی در آن نماز نخوانده این میتواند این زمین را خراب بکند و ملک خودش باشد، بفروشد و امثال اینها. میگویند تا قبض نشود، وقف مسجّل نمیشود، لذا مثلاً اگر وقف کند که به اولاد بدهد، اما نمیدهد تا میمیرد، این ملک به ارث به فرزندان میرسد چون «یشترط فیه القبض». این هم همان قبلتُ است و قبلت، قبض است، پس {وقف} عقد است {این دو قول در مسأله وجود دارد}...
#فقه
#وقف
@Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیتالله مکارم شیرازی
94/06/17
🔹 من العجب که بعضی از اهل سنت به آیه ﴿وَ آخَرُونَ يَضْرِبُونَ فِي الْأَرْضِ يَبْتَغُونَ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ﴾ به عنوان دلیل بر صحتِ مضاربه استدلال کردهاند و میگویند که «ضرب فی الأرض» همان مضاربه است.
🔸 جواب این است که مراد از «ضرب فی الارض» مضاربه نیست، بلکه مراد «مسافرت برای تجارت» است. فرد گاهی با مال خود به مسافرت میرود و تجارت میکند.
#فقه
#مضاربه
@Nardebane_feghahat
🔹 أنّ الأحكام الشرعية و إن كانت أموراً اعتبارية، و ليست من سنخ الجواهر و الأعراض، و لكن يمتنع اجتماع اثنين منها في فعل واحد، كالوجوب و الحرمة، و الجواز المنع، و من المعلوم أنّ استحالة اجتماع الضدين لا تختص بالموجودات التكوينية، فيمتنع اعتبار الرخصة في فعل و ممنوعيته أيضاً.
📚 هدى الطالب في شرح المكاسب، المروج الجزائري، السيد محمد جعفر ج6 ص534
#اصول
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (4)
✔️ آیت الله وحید خراسانی (حفظهالله):
🔹 آیـتالله غـروی اصفهانـی (کمپانی) بعـد از اینکـه سـکته کردنـد و در بیمارسـتان بغـداد، عکسـی از مغزشـان برداشـتند، گفتنـد: مغـزِ ایـن مَـرد، بـه قـدری پیچیـده اسـت کـه اگـر در اروپـا بـود، از کاشـفِ اتـم هـم برتـر بـود.
🔸 حضـرت آیـتالله میلانی 25سـال در محضــر چنیــن اســتادی درس خوانــد و بــه مبانــیِ فکــریِ او دسـت یافـت. رابطـه ایـن شـاگرد و اسـتاد، نشـان میدهـد کـه حضـرت آیـتالله میلانی از لحـاظ علمـی و حـوزوی، در چـه مقـام و منزلـت والایـی اسـت. افـکار آیـتالله کمپانـی در دسـت آیـتالله میلانی بود.
#فقه
#اصول
@Nardebane_feghahat
✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (5)
✔️ نقل است که: مرحــوم آقــای میلانی در لحظــاتِ آخــرِ عمرشــان در حالــی کــه اشـک ازدیدگانشـان جـاری بـود، این اشعار را در بسـترِ بیمـاری میخواندنـد:
هین مگو ما را بدان شَه بار نیست
بـا کــریــمــان کــارهــا دشــوار نیســت
یاعلــی ایــن خانــه را در مــیزنـــم
دســت کوتاهــم اگــــر، ســر میزنـــم
یــاعــلــی ویــاعــلــی و یــا عــلــــی
از تــــو شــــد آئینــــــه دل مـنــجــلـی
@Nardebane_feghahat
✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (6)
✔️ آیتالله وحید خراسانی (حفظهالله):
🔹 آنچــه بیــش از هــر خصلتــی، توجّــه مــرا بــه خــود جلــب کــرده اسـت، ذوبشـدنِ مرحـوم آقـای میلانی در ولایـت ائمـه معصومین اســت. ایــن بیــت شــعر کــه در وصیــتنامــه ایشــان ذکــر شــده، قابــل تأمــل اســت:
بندهام، بنده، ولی بیخردم
خواجه، با بیخردی میخردم
@Nardebane_feghahat
✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (7)
✔️ آیتالله وحید خراسانی (حفظهالله):
🔹 {آن زمانها} شـخصی آمد گفت اسـتاندار میخواهد بیاید دیدنت! گفتـم به چه مناسبت؟! مـا اهـل این مطالب نیستیم! گفت علی أی حال میخواهــد بیاید و چارهای نیست. بعد معلوم شد که میخواهد آن آقا {شــاه} بیاید مشهد و این مقدمه است.
🔸 مـا حرکـت کردیم آمدیم منـزل آقا {مرحوم آقـای میلانی} بعـد گفتم قضیه این است و من اهل ارتباط با اینها نیستم، از آن طرف هم، خراسان را در قبضه دارند، ما تحمّل آن جهات را نداریم و مــن کارم درس و بحــث اســت و از اینهــا میمانـم. ایشـان دأبشان این بـود کـه مطلبـی کـه خیلـی مهـم بـود مدتـی دسـت بـه پیشـانی میگرفـت، مدتـی اینجـور کـرد، بعـد هـم فرمـود: «تـو بـه آنهـا بگـو اگـر فلانی {یعنی آقای میلانی} آمـد مـن هـم میآیـم.
گفتـم: «آقـا! ایـن چـه تعبیــری اســت؟! آنهــا جــواب میدهنــد که قیاس مــع الفارق اســت. بنابرایــن ایــن حــرف پیــش نمیرود. گفتنــد کــه: «من حرفـی کـه میزنـم دو نـدارد. مـا که نمیرویـم شـما هـم قطعـاً نـرو» گفتم بالأخره آن عواقبش! خلاصه از آن واقعـه حرکـت کردیـم و رفتیم قــم.
@Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (7) ✔️ آیتالله وحید خراسانی (حفظهالله): 🔹 {آن زمانها} شـخصی آمد گفت اس
✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (8)
🔹 پـس از اطلاع از چـاپشـدنِ خبـرِ جعلـیِ ملاقاتِ مرحـوم آقـای میلانـی بـا شـاه توسـط روزنامـه کیهـان، ایشـان ناراحـت شـده و روزنامـه کیهـان ملـزم بـه چـاپ تکذیبنامـه شـد.
@Nardebane_feghahat
✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (9)
✔️ حجت الإسلام و المسلمین دکتر افتخارزاده:
🔹 اسـتاندار خراسـان و همچنین رئیــس ساواک خدمــت آیــت الله میلانی آمدنـد و عـرض کردنـد: حضـرت آیـتالله! خــوب اســت کــه شــما امســال بــا شــاه ملاقات کنید. اگــر شــما مایـل نیسـتید کـه همـراه آقایـان علمـا در حـرم بـا شـاه ملاقات کنیـد، مـا حاضریـم شـاه را بـه منـزل شـما بیاوریـم. بهتر اسـت که دیـدار شـما و شـاه صـورت بگیـرد.
🔸 رئیـس سـاواک بـه ایشـان مـیگویـد: ببخشـید آقـا! اگـر شـما بـا شـاه ملاقات نداشـته باشـید، میترســم کــه برای شما گران تمام شود!
🔹 مرحوم آقای میلانی در جـواب میفرماینـد: «شـما چـه کسـی را تهدیـد مـیکنیـد؟ آیـا میلانی را تهدیـد میکنید؟ میلانی، میلانی است، هـر جـایِ عالَم کـه بـرود. شما فکـر خودتان باشـید کـه هـر کجـا میروید، شـاه باشـید!»
@Nardebane_feghahat
✳️ #قاعده_میسور (5)
🔹 مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مَهْزِيَارَ قَالَ كَتَبَ إِلَيْهِ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ الْحُصَيْنِيُّ أَنَّ ابْنَ عَمِّي أَوْصَى أَنْ يُحَجَّ عَنْهُ بِخَمْسَةَ عَشَرَ دِينَاراً فِي كُلِّ سَنَةٍ وَ لَيْسَ يَكْفِي مَا تَأْمُرُ فِي ذَلِكَ؟ فَكَتَبَ(ع): يَجْعَلُ حَجَّتَيْنِ فِي حَجَّةٍ فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى عَالِمٌ بِذَلِكَ.
📚 وسائل الشيعة، الشيخ حرّ العاملي ج8 ص119
وَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ قَالَ وَ كَتَبْتُ إِلَيْهِ ع إِنَّ مَوْلَاكَ عَلِيَّ بْنَ مَهْزِيَارَ أَوْصَى أَنْ يُحَجَّ عَنْهُ مِنْ ضَيْعَةٍ صَيَّرَ رُبُعَهَا لَكَ فِي كُلِّ سَنَةٍ حَجَّةً إِلَى عِشْرِينَ دِينَاراً وَ إِنَّهُ قَدِ انْقَطَعَ طَرِيقُ الْبَصْرَةِ فَتَضَاعَفَ الْمُؤَنُ (مخارج چند برابر شده است) عَلَى النَّاسِ فَلَيْسَ يَكْتَفُونَ بِعِشْرِينَ دِينَاراً وَ كَذَلِكَ أَوْصَى عِدَّةٌ مِنْ مَوَالِيكَ فِي حِجَجِهِمْ فَكَتَبَ(ع): يُجْعَلُ ثَلَاثُ حِجَجٍ حَجَّتَيْنِ إِنْ شَاءَاللَّهُ.
📚 وسائل الشيعة، الشيخ حرّ العاملي ج8 ص120
#فقه
#اصول
#قواعد_فقهیه
@Nardebane_feghahat
✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (10)
🔹 مرحوم آقای میلانی بـه منظـور جلوگیری از اجـرای حکـم اعـدام آیـتالله خمینـی بـه تهـران رفتنـد و همـراه مراجـع قـم (آیـتالله شــریعتمداری و آیــتالله گلپایگانــی و آیــتالله مرعشــی نجفـی) حـدود چهل روز تحصـّن کردنـد. آقایـان نوشـتند که ایشـان از مراجـع اسـت تـا شـاه از اعـدام ایشـان صرفنظر کنـد.
@Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (10) 🔹 مرحوم آقای میلانی بـه منظـور جلوگیری از اجـرای حکـم اعـدام آیـتال
✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (11)
✔️ حجت الإسلام و المسلمین رجایی خراسانی:
🔹 مرحـوم شـیخ احمـد کافـی بـالای کرسـی رفـت و بـا صـدای بلنـد گفـت: «یابنالحسـن! تنهـا هسـتیم، بـه داد مـا بـرس ای فریـادرس!» صـدای ضجّـه طلبههـا بلنـد شـد و سـخت گریسـتند.
🔸 چیـزی نگذشـته بـود کـه آقـای میلانی عـازم تهـران شــدند تــا از اعدام حاج آقا روحالله پیشگیری کنند. در قانـون اساسـی ایـران، مجتهـد و مرجـع تقلیـد مصونیّت داشت.
@Nardebane_feghahat
✳️ #قاعده_میسور (6)
✔️ درس خارج اصول استاد سید کاظم مصطفوی
96/01/29
🔹 اگر وحدتِ مطلوب ثابت باشد زمینه برای قاعده میسور وجود ندارد. این یک شرطِ مقدماتی برای قاعده میسور به شمار میرود {البته اگر قاعده میسور را قبول داشته باشیم}...
#فقه
#اصول
#قواعد_فقهیه
@Nardebane_feghahat
❓اگر وصی برخی از موارد وصیت را فراموش کرد، وظیفه چیست؟
✔️ درس خارج فقه آیتالله جوادی آملی
1401/02/31
🔹 وسائل، جلد 19، صفحه 393 «بَابُ أَنَّ الْوَصِیَّ إِذَا نَسِیَ بَعْضَ مَصَارِفِ الْوَصِیَّةِ صَرَفَ ذَلِکَ الْمَبْلَغُ فِی الْبِرِّ» یا «صُرِفَ ذَلِکَ الْمَبْلَغُ فِی الْبِرِّ»، پس {در این صورت} وصیت، صحیح است و راهش در وجوهِ خیر است.
🔸 این روایت را مرحوم شیخ طوسی «بِإِسْنَادِهِ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ» حالا گذشته از اینکه سهل «أمره سهل»، عمده آن محمد بن ریّان است که تصحیح نشده است.
🔹 محمد بن ریّان میگوید که در این مکاتبه من نامهای را خدمت ابیالحسن امام کاظم (سلام الله علیه) -ابیالحسن مطلق امام کاظم است- نوشتم «أَسْأَلُهُ عَنْ إِنْسَانٍ أَوْصَی بِوَصِیَّةٍ» وصیتکننده وصیتش تام بود هیچ چیزی را از قلم نینداخت امّا «فَلَمْ یَحْفَظِ الْوَصِیُّ إِلَّا بَاباً وَاحِداً مِنْهَا» گفت در این هفت هشت چیز صرف بکنید، این هم فقط یکیاش یادش مانده، چه کار بکند؟ «إِلَّا بَاباً وَاحِداً مِنْهَا کَیْفَ یَصْنَعُ فِی الْبَاقِی» که یادش رفته؟ «فَوَقَّعَ(ع)» توقیع مبارک صادر شد که «الْأَبْوَابُ الْبَاقِیَةُ» که یادش رفته «اجْعَلْهَا فِی الْبِرِّ» آن یکی که یادش هست. خوب است آن بقیه را هم در راه خیر صرف بکند. این مال مجهول المصرف که معیّن است ولی شخص یادش رفته {لذا} در راه خیر صرف بکند.
#فقه
@Nardebane_feghahat