eitaa logo
انتشارات عقیله عشق(س)
1هزار دنبال‌کننده
139 عکس
20 ویدیو
13 فایل
✧❁﷽❁✧ کانال رسمی نشر عقیله عشق(س)، دارای مجوز رسمی از وزارت إرشاد اسلامی ✍️ دفتر انتشارات:قم، بلوار الغدیر، شهرک مهدیه، جنب مسجد أمیر المؤمنین(ع) ♦مدیر نشر:🤳۰۹۳۰۶۲۵۵۴۰۵ @EntesharatAghilehEshgh
مشاهده در ایتا
دانلود
ــــــــــــــــــ☫﷽☫ــــــــــــــــــ 🏴 عقیله عشق (س) 📚✍ بندگان دنیا ▪️امام حسين (علیه السلام): ✓«اِنّ الناسَ عَبيدُ الدُّنْيا و الدِّينُ لَعْقٌ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ يَحوطونَهُ ما دَرَّتْمَعائشُهمْ فاذا مُحِّصوا بالْبَلاء قَلَّ الدّيّانون». ▫️«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند». 🔸تحف العقول، ص245 🔰 پی نوشت: ▪️یکی از نعمت های بزرگ خدای متعال آفرینش دنیا و ما فیها است. و بهره گرفتن درست از آن، سعادت دنیا و آخرت را رقم می زند و برعکس رفتار خلاف نظم و نظام آفرینش آن، نظم زندگی ساکنان آن و در کل نظم دنیا را به هم می زند. ▪️آیات و روایات بی شماری در نکوهش دنیا وارد شده است که دنیا سبب سقوط و تنزل و گرفتاری و... است اما واقعیت این است که دنیا فی نفسه پلید نیست و خُبث ذاتی ندارد، بلکه طهارت و خباثت آن، بسته به نوع استفاده و مصرف ما دارد. ▪️یک نعمت کسب شده در آن، برای عده ای می شود حلال، که با آن معراج می روند و به مقام قرب الهی می رسند، و برای یک عده ای می شود حرام و در مقابل امام خود علیه السلام شمشیر می کشند و به جهنم سقوط می کنند. این رزق دنیوی، ذاتا خباثت ندارد، بلکه بندگان خدا و بندگان دنیا هستند، که تولید نور و ظلمت می کنند. ▪️آنچه که در آیات و روایات از دنیا نهی شده ایم خود دنیا نیست، بلکه این حبّ و علاقه و شیفتگی و حرص دنیا است که تولید ظلمت می کند و این مبغوض خداوند متعال است و الا اگر در مسیر توحید باشد، خاک دنیا چون خاک کربلا شفا، آب آن، زمزم و سنگ آن، خانه خدا و قبلگاه، که همه گِرد آن حاجی می شوند و طاعت حق می کنند و... پس این چنین دنیایی ذاتا خباثت ندارد. ▪️ آنچه از ساده زیستی ها که عملاً ارتباط به دنیا گریزی داده می شود، در صورتی درست است که این ساده زیستی حاصل یک امر قلبی باشد و این قرینه ای است از حکایت باطن شخص، که هیچ حُبّ و علاقه ای از آن شخص به دنیا نیست و حُبّ و شیفتگی به ذخاریف دنیا در باطن او مبغوض است. و این سبب صحت مطابقت باطن با ظاهر می شود و ساده زیستی آن شخص می شود فضیلت، و الا در صورت عدم صحت مطابقت،چه بسا سر از نفاق در آورد و این خیلی برای یک موحد خطرناک است چرا که این خطر وجود دارد که این روحیه، به تمام اعمال قلبیه و عبادی او سرایت کند. چرا که وقتی به شکل رفتار و مشرب بعضی از مؤمنین توجه می کنیم، می بینیم که بین ساده زیستی او و احوالاتش هیچ تناسبی نیست و بعضاً آنقدر دلبستگی به پول، شهرت و ریاست و بعضی از عناوین و شئون دنیوی در روحیات بعضی افراد رخنه کرده است، که این ساده زیستی و دنیا گریزی ظاهری، یک چیز خلاف واقع به نظر می آید. لذا این فضیلت ساده زیستی را برای بعضی از مؤمنین اینطور باید توجیه کرد که همانطور که در بعض روایات در باب زُهد، امر به تَزهُّد کرده اند، برای نیل به این فضیلت، در امر دنیا گریزی و تمرین آن، خود را وادار به ساده زیستی کرده است و لو اینکه قلباً، نفس و هوای نفس آن را خوش نداشته باشد. ▪️اما باید دقت کرد تا ریشه ها و رگه های این حبّ و شیفتگی دنیا در ما وجود دارد نباید احساس خلاصی از این رذیله کنیم چراکه هر لحظه ممکن است به واسطه امری این ریشه ها در قلب ما جان تازه بگیرد و تمام قلب ما پُر شود از محبت دنیا و اینجا نه تنها بغض دنیا تبدیل به حُبّ آن شد بلکه در آن مقام، حال ما حال انسان مریضی می شود، که تب دارد و از تب خود خبر ندارد لذا هرچه به ما از پند و اندرز و عبرت ها می رسد گویا توهمی بیش نیست و ما خود را در کمال صحت و پاکی پندار می کنیم و این یعنی بنده دنیا شدن، که حوادث و احوالات زمان هر لحظه درون ما را زیر و رو می کند و آنجاست که دین خدا بازیچه رفتار ما می شود و این یعنی سقوط به پست ترین منازلی که معلوم نیست چه بلا و ابتلائی بر صاحب خود نازل کند. ▪️پس شیفتگی دنیا دارای معنایی فراتر از ساده زیستی و تجمل گرایی و... دارد، بلکه یک امر قلبی است که منشأ رهایی از آن، تبدیل محبت آن، به منفوریت و مبغوضیت است، که سبب خشکاندن ریشه های شهوات و هوای نفس در قلب، و غایت آن می شود زهد به دنیا، و جلوه گری آن در رفتار به صورت ساده زیستی و گریز از شهرت و عناوین دنیوی و دنیا طلبی و... نمود می کند. لذا برای ایجاد این حال، أمر به رفتن قبرستان و زیارت اهل قبور، عبرت و تفکر و زیاد یاد مرگ کردن شده ایم، تا در قلب ما تبدیل به ملکه شود. لذا علامت این زهد، به ساده زیستی صرف نیست، بلکه به فرو ریختن و شکستن محبت دنیا و نفرت و بغض آن، تا جایی که بین تمکّن و عدم تمکّن شئون دنیوی برای ما هیچ فرقی نکند. و این به معنای حرام کردن حلال خدا بر خود و کناره گرفتن از دنیا نیست بلکه در روایات ما به شدت از آن نهی شده است. ▪️انتشارات عقیله عشق(س) ╭━◈✧🖤 ╰┈🆔 @EntesharatAghilehEshgh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ــــــــــــــــــ☫﷽☫ــــــــــــــــــ 🏴 عقیله عشق (س) 📚✍ذکر حقّ تعالی ▫️ز ترک ذکر حقّ استغفرالله ▫️ز ترک تا ترک گویم الحمدلله ▫️ز ترک تا ترک توکلتُ علی الله ▫️چو ترک گردد چه شیرین ذکر الله ▫️که ذکر و ذاکر بی محو الله ▫️که دَیر را مذکوری نی به ز الله ▫️حضور خواهی روی کن روی الله ▫️که با غفلت نسازد ذکر الله ▫️چه گم شد هستیم سر خوش زالله ▫️که کُل الشّیء هالک در وجه الله ▫️به ذکر حقّ تقرب سوی الله ▫️که ذکر ذاکر ظهوراتش حبّ الله ▫️ز قلب ماء حیات جوشد به اذن الله ▫️که قلب قاسی محجوب به سخط الله ▫️هر چه ذکر و ذکر گشت حصن الله ▫️که حول و قوتی نی در ذکر إلا به الله 📚کتاب هو الحقّ ▪️انتشارات عقیله عشق(س) ╭━◈✧🖤 ╰┈🆔 @EntesharatAghilehEshgh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ــــــــــــــــــ☫﷽☫ــــــــــــــــــ 🏴 عقیله عشق (س) 📚✍ پیوند علم و عمل ▪️امام حسين (علیه السلام): ✓«اِعمَلْ عَمَلَ رَجُلٍ يَعلَمُ أنَّهُ مَأخوذٌ بِالإجرامِ ، مَجزِيٌّ بِالإحسانِ». ▫️«همانند آن مردی كار كن كه مى داند در برابر گناه مؤاخذه مى شود و در برابر كار نيك پاداش مى گيرد». 🔸 بحارالانوار، ج۱۰، ص۱۲۷، ح۷۸ 🔰 پی نوشت: ▪️علم به تنهایی و بذاته، شرف ذاتی دارد. در روایات و قرآن کریم بر این امر تصریح شده است تا جایی که خداوند متعال در قرآن می فرماید آیا آن کس که می داند و آنکه نمی داند با هم برابرند؟! و این شرافت از علم که نور است به عالم منتقل و وجود او را روشن به فهم و معرفت می کند تا به حدی که در آن عالمان به سبب علم خود، صاحب مرتبه و درجه می گردند: «وَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ». از طرفی خداوند متعال فلسفه خلقت انسان را در قرآن کریم، بندگی و عبودیت دانسته است. و این توقع از مؤمنین می رود که بندگی خود را برای خداوند به أشکال مختلف امر شده، ظاهر سازند. ▪️در این حدیث شریف حضرت علیه السلام دارند روش پیوند علم و عمل را به ما می آموزند که آگاه باشید عمل به معالم دین باید از سر آگاهی باشد نه تقدس صرف. به این معنا که شرف علم بر عمل تقدم رتبه و جایگاه دارد و اگر کسی فقط عملگرای صرف باشد، مقدّسی بیش نیست. و نکته بعدی این است که علم به خودی خود نور و شرف است و صاحب خود را به فهم و درک و معرفت می رساند، اما تقدّس صرف معلوم نیست بندگی او آبشخور و منبع و انگیزه آن چه باشد، بنابراین بعضاً خیلی از مقدسین به جای خداپرستی گرفتار خودپرستی هستند. لذا در روایات خواب عالم با اعتقاد کامل بر شب زنده‌داری مقدس، برتری دارد. و یک عالم بر هزار عابد و مقدس، افضل است. ▪️و اما آنچه از روایت آقا استفاده می شود این است که نمی شود کسی بداند و آگاه باشد که مؤاخذه و پاداش انسان براساس عمل او است، و عملی از او ظاهر نگردد. و چنانچه می داند و دانستن او به عمل ختم نمی شود، این نکته قرینه می شود که علم او، در او أثر نکرده و او را به فهم و درک و معرفت منتقل نکرده است، چراکه علم توحید و معالم دین تماماً، یا از حقیقت کلام الهی است یا روایات معصومین علیهم‌السلام، و شکی نیست که کلام خدا و اهل بیت علیهم السلام ظاهر و باطن آن نور است و در زیارت جامعه کبیره می خوانیم که: «کَلَامُکُمْ نُورٌ وَ أَمْرُکُمْ رُشْدٌ». پس باید دنبال اسباب عدم تأثیر در خود و دیگران باشیم. ▪️وقتی آب یک قنات رو از دل کوه می خواهند به دل دشت و صحرا، هدایت و منتقل کنند، باز بودن مسیر جریان آب و هدایت آن به سمت دشت و صحرا خیلی مهم است، تا اینکه آن آب منشأ حیات شود. لذا رابطه علم و عمل نیز همین گونه است. ابتدا علم، که سبب حیات است در روح و جان عالم به جریان می افتد و عقل او همچون مسیر جریان آب، عالم را منتقل و هدایت به فهم و درک و معرفت می کند، و نهایتاً جریان آب به جایی می رسد که زارع در آنجا می خواهد آبیاری و زراعت کند و عملی از او ظاهر گردد. ▪️انتشارات عقیله عشق(س) ╭━◈✧🖤 ╰┈🆔 @EntesharatAghilehEshgh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ــــــــــــــــــ☫﷽☫ــــــــــــــــــ 🏴 عقیله عشق (س) 📚✍ امام خمینی(ره): ✓ عبادتی که قلب را از آن به هیچ وجه خبری نبود و از آن آثاری در باطن پیدا نشود، در عوالم دیگر محفوظ نماند و از نشئه ملک به نشئه ملکوت بالا نرود، و ممکن است در وقت شدائد مرض موت و سکرات هولناک موت و أهوال و مصیبات پس از موت خدای ناخواسته صورت آن بکلی از صفحه قلب محو و نابود شود و انسان با دست خالی در پیشگاه مقدّس حقّ برود. 🔸کتاب مسافر الی الله، ص ۱۷ ▪️انتشارات عقیله عشق(س) ╭━◈✧🖤 ╰┈🆔 @EntesharatAghilehEshgh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ــــــــــــــــــ☫﷽☫ــــــــــــــــــ 🏴 عقیله عشق (س) 📚✍ آیات حقّ ▫️خوب بنگر تا که بینی آثار من ▫️شمع عقل را روشنی از معنای من ▫️تا به جایی رود افکار هس جای من ▫️و لیکن منزه ز هر جای را جای من ▫️مظاهر کثیرند و کثرت نمایند به من ▫️به هر کس را جانی و جانانش ز من ▫️دل و جان و جانان جمع اند به من ▫️که فخر من و سرّی از اسماء اند ز من ▫️از خم أبروی من دیدار آمد به من ▫️وین را جوششی و جوشش ها را ز من ▫️میل لقاء در آفاق و أنفس را به من ▫️نیک بنگر جذبه ای از آثارند ز من 📚مسافر الی الله، ص ۱۰ ▪️انتشارات عقیله عشق(س) ╭━◈✧🖤 ╰┈🆔 @EntesharatAghilehEshgh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا