#معرفی_کتاب
📚چشم اندازهایی بر انسان گرایی دیجیتال
🖊مولف: هانس ورتنر
مترجم: علیرضا صائبی
ناشر: کتاب وراش
سال چاپ: ۱۴۰۳
تعداد صفحات: 535
🔹انسانگرایی دیجیتال، جنبشی نوظهور است که به روابط پیچیده انسان و ماشین در عصر دیجیتال میپردازد. این جنبش ضمن توجه به ظرفیتهای فناوری اطلاعات، به تهدیدات اجتماعی نظیر نقض حریم خصوصی، مسائل اخلاقی پیرامون هوش مصنوعی، خودکارسازی و تغییر ماهیت مشاغل، انحصارطلبی در فضای مجازی و حکمرانی اشاره میکند.
🔹کتاب حاضر مجموعهای از مقالات و دیدگاههای اندیشمندان نامدار از رشتههای مختلف در مورد انسانگرایی دیجیتال است.
🔸موضوعات کلیدی که در این کتاب مطرح شده را میتوان به شرح زیر برشمرد:
• انسانگرایی دیجیتال یک رویکرد جدید به فناوری است که بر جایگاه انسان در مرکز تحولات دیجیتال تأکید میکند. این رویکرد تلاش میکند تا از فناوری بهعنوان ابزاری برای بهبود زندگی انسان و جلوگیری از آسیبهای احتمالی آن استفاده کند. این کتاب به مفاهیم اصلی انسانگرایی دیجیتال و تأثیر آن در حوزههای مختلف و متنوع طراحی و کاربردهای فناوری اطلاعات پرداخته است.
• چالشهای دیجیتالیشدن و پیشنهادهایی برای مواجهه صحیح با آنها: از جمله انحصار پلتفرمها، اخبار جعلی، سوگیری الگوریتمی، و ازدستدادن حریم خصوصی
• نقش هوش مصنوعی در تحول دیجیتال: در قالب توجه به تهدیدها و فرصتهایی که ورود هوش مصنوعی و بهخصوص هوش مصنوعی مولّد در تحول دیجیتال پدید میآورد.
• آینده دموکراسی: چند مقاله در این کتاب تأثیرات ثبت و منفی دیجیتالیشدن بر دموکراسی را بررسی نموده و سعی میکنند به این سؤال بسیار مهم پاسخ دهند که توجه به مفاهیم انسانگرایی دیجیتال، چگونه باعث تقویت دموکراسی در خلال تحول دیجیتال میشود؟
• مسائل اخلاقی: بخشهایی از کتاب به این نکته میپردازد که دیجیتالیشدن چه مسائل اخلاقی جدیدی را به وجود آورده یا میآورد؟ مانند اینکه چه کسی باید مسئول تصمیمات گرفته شده توسط الگوریتمها باشد و چگونه میتوان از تبعیض الگوریتمی یا تبعیض نامشهود موجود در دادهها پیشگیری کرد؟
• نقش آموزش: آموزش باید برای آمادهکردن افراد برای دنیای دیجیتال تغییر کند و مهارتهای جدیدی را به آنها بیاموزد.
• حاکمیت دیجیتال: چند مقاله از کتاب به نقش تحول دیجیتال در جغرافیای سیاسی و مسائل حکمرانی میپردازد و بررسی میکند که چگونه تحول دیجیتال نیاز به چارچوبهای جدیدی برای حاکمیت دیجیتال را به وجود میآورد تا از حقوق افراد در دنیای دیجیتال محافظت شود.
تصویر
#نسراهمدان
#نسرا
#همدان
#مهر١٤٠٣
☑️با ما همراه باشید ...
🚩نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی (#نسرا) استان #همـدان
🆔 @Nasrahamedan
📸 هنگام شارژ گوشی این موارد را رعایت کنید
#نسراهمدان
#نسرا
#همدان
#مهر١٤٠٣
☑️با ما همراه باشید ...
🚩نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی (#نسرا) استان #همـدان
🆔 @Nasrahamedan
نسرا همدان برگزار می کند؛
دوره مقدماتي هوش مصنوعي
با حضور دکتر شیرمحمدی
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان
زمان جلسه:پنجشنبه٨:٣٠صبح
مكان جلسه:دانشگاه علوم پزشكي همدان،راهرو شهداي دانشجو كلاس 9
#نسراهمدان
#نسرا
#همدان
#مهر١٤٠٣
☑️با ما همراه باشید ...
🚩نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی (#نسرا) استان #همـدان
🆔 @Nasrahamedan
* 📝📝 تعریف سواد*
✅ یادتان هست سعدی در گلستان میگفت:
"دو کس رنج بیهوده بردند و سعی بی فایده کردند: یکی آن که اندوخت و نخورد، و دیگر آن که آموخت و عمل نکرد".
*حالا یونسکو هم در جدیدترین تعریفش از سواد همان حرف سعدی را زده است.*
✅ شاید برایتان جالب باشد که بدانید مفهوم سواد در قرن گذشته، تغییرات بسیاری کرده است و این چهارمین تعریف سواد است که توسط یونسکو به صورت رسمی اعلام میشود. به طور خلاصه و طبق این تعریف، باسواد کسی است که بتواند از خواندهها و دانستههای خود تغییری در زندگی خود ایجاد کند.
✅ با تعریف جدیدی که یونسکو ارایه داده باسوادی، توانایی تغییر(Change) است و باسواد کسی است که بتواند با آموختههایش، تغییری در زندگی خود ایجاد کند.
✅ در ادامه و بعد از مروری کوتاه بر تعاریف سواد از ابتدا تا امروز، نکاتی درباره ایجاد تغییر در زندگی بر اساس دانستهها و راهکارهای دستیابی به این مهم، مطرح خواهیم کرد.
*♻️ اولین تعریف:*
*توانایی خواندن و نوشتن*
✅ اولین تعریفی که از سواد در اوایل قرن بیستم ارائه شد، صرفا به توانایی خواندن و نوشتن زبان مادری معطوف بود. طبق این تعریف، فردی با سواد محسوب میشد که توانایی خواندن و نوشتن زبان مادری خود را داشته باشد.
*♻️ دومین تعریف:*
*اضافه شدن یاد گرفتن رایانه و یک زبان خارجی*
✅ در اواخر قرن بیستم، سازمان ملل تعریف دومی از سواد را ارائه کرد. در این تعریف جدید، علاوه بر توانایی خواندن و نوشتن زبان مادری، توانایی استفاده از رایانه و دانستن یک زبان خارجی هم اضافه شد. بدین ترتیب به افرادی که توان خواندن و نوشتن، استفاده از رایانه و صحبت و درک مطلب به یک زبان خارجی را داشتند، باسواد گفته شد. قاعدتا طبق این تعریف بسیاری از دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی کشور ما بیسواد محسوب میشوند چون دانش زبان خارجی بیشتر افراد کم است.
*♻️سومین تعریف:*
*اضافه شدن ۱۲ نوع سواد*
✅ سازمان ملل در دهه دوم قرن ۲۱، باز هم در مفهوم سواد تغییر ایجاد کرد. در تعریف سوم کلا ماهیت سواد تغییر یافت. مهارتهایی اعلام شد که داشتن این تواناییها و مهارتها مصداق باسواد بودن قرار گرفت. بدین ترتیب شخصی که در یک رشته دانشگاهی موفق به دریافت مدرک دکترا می شود، حدود ۵ درصد با سواد است. این مهارتها عبارت اند از:
*۱- سواد عاطفی:*
توانایی برقراری روابط عاطفی با خانواده و دوستان
*۲- سواد ارتباطی:*
توانایی برقراری ارتباط مناسب با دیگران و دانستن آداب اجتماعی
*۳- سواد مالی:*
توانایی مدیریت مالی خانواده، دانستن روشهای پسانداز و توازن دخل و خرج
*۴- سواد رسانهای:*
این که فرد بداند کدام رسانه معتبر و کدام نامعتبر است
*۵- سواد تربیتی:*
توانایی تربیت فرزندان به نحو شایسته
*۶- سواد رایانهای:*
دانستن مهارتهای راهبری رایانه
*۷- سواد سلامتی:*
دانستن اطلاعات مهم درباره تغذیه سالم و کنترل بیماریها.
*۸- سواد نژادی و قومی:*
شناخت نژادها و قومیتها بر اساس احترام و تبعیض نگذاشتن.
*۹- سواد بوم شناختی:*
دانستن راههای حفاظت از محیط زیست.
*۱۱- سواد تحلیلی:*
توانایی شناخت، ارزیابی و تحلیل نظریههای مختلف و ایجاد استدلالهای منطقی بدون تعصب و پیش فرض.
*۱۱- سواد انرژی:*
توانایی مدیریت مصرف انرژی.
*۱۲- سواد علمی:*
علاوه بر سواد دانشگاهی، توانایی بحث یا حل و فصل مسائل با راهکارهای علمی و عقلانی مناسب.
✅ از آن جا که با سواد بودن به یادگیری این مهارتها وابسته شد، قاعدتا سیستم آموزشی کشورها هم باید متناسب با این مهارتها تغییر رویه میداد که متاسفانه فعلا سیستم آموزشی کشور ما، هنوز هیچ تغییری در زمینه آموزش مهارتهای فوق نکرده است.
*♻️ چهارمین و جدیدترین تعریف:*
*علم با عمل معنا میشود*
✅ با این حال و به تازگی «یونسکو» یک بار دیگر در تعریف سواد تغییر ایجاد کرد. در این تعریف جدید، توانایی ایجاد تغییر، ملاک با سوادی قرار گرفته است، یعنی شخصی با سواد تلقی میشود که بتواند با استفاده از خواندهها و آموختههای خود، تغییری در زندگی خود ایجاد کند.
✅ در واقع، این تعریف مکمل تعریف قبلی است؛ چراکه، صرفا دانستن یک موضوع به معنای عمل به آن نیست. در صورتی که مهارتها و دانش آموخته شده باعث ایجاد تغییر معنادار در زندگی شود، آن گاه میتوان گفت این فرد، انسانی با سواد است. معجزه خرد جمعی
#نسراهمدان
#نسرا
#همدان
#مهر١٤٠٣
☑️با ما همراه باشید ...
🚩نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی (#نسرا) استان #همـدان
🆔 @Nasrahamedan
💥مرور سریع محورهای خطبه تاریخی امام خامنه ای در نماز جمعه تهران
🔹️توصیه به تقوا
🔹️سیاست قرآنی؛
پیوستگی مومنین و مسلمین معنایش ولایت است و ولایت نتیجه اش رحمت خداست. اگر مسلمانان وحدت و یکپارچگی داشته باشند حکمت و عزت خدا شامل مومنین خواهد شد.
🔹️ سیاست دشمنان خدا؛
تفرقه افکنی میان مومنین و مسلمین(تفرقه بینداز و حکومت کن)
🔹️دشمن یکی است
دشمن ملت ایران و فلسطین و لبنان و مصر و یمن و عراق و... یکی است. اگر خاطر آنها از یک کشور آسوده شد سراغ کشور بعدی می روند. اگر هر ملتی می خواهد دچار محاصره نشود، از ملتهای تحت محاصره دشمن حمایت کند.
🔹️ دفاع از خاک و خانه حق قانونی؛
قوانین بین المللی را دیگران نوشته اند، قوانین اسلامی و منطق عقلی می گوید دفاع فلسطینی ها در مقابل کسانی که خانه و زندگی آنها را ویران کرده اند حق آنهاست. هر کسی هم که از فلسطینی ها دفاع کند به وظیفه مشروع و قانونی خود عمل کرده.
طوفان الاقصی قانونی بود.
کار حزب الله و هر دولت و ملت دیگری در دفاع از فلسطین قانونی است.
🔹️منطق نیروهای مسلح ایران؛
در مقابله با دشمن نه تعلل، نه شتاب زدگی! با تدبیر و به موقع
بازهم در صورت لزوم انجام خواهد شد
وعده صادق اقدام درخشان بود. کمترین پاسخ به حیرت آور ترین جنایات سگ هار آمریکا در منطقه
🌍 خطبه عربی
▫️توصیف شخصیت بزرگ سید حسن نصرالله. ( دُر لبنان، محبوبیت جهانی، پرچمدار مبارزه با ظلم و اشغال)
▫️عزاداری ما پریشانی نیست، از جنس عزای سید شهدا و زنده کننده است
▫️ توصیه به مردم لبنان:
-پریشان و نا امید نباشید
-مقاومت کنید و دشمن را نا امید کنید
-فقدان ها باعث استواری باشد چون سید عباس و امام موسی...
-خطاب قراردادن محور مقاومت با عبارت یا ابنایی.. (فرزندان من)
-دشمن شکست خود را در کشتار بی گناهان جبران می کند
- فقدان بزرگان باهث ایستادگی و مقاونت بیشتر شود
-حزب الله و رهبرانش شجره طیبه و عصاره فضائل تاریخی لبان هستند
-ایران و لبنان پیوند تاریخی دارند از قرون گذشته تا کنون
🔹️وجوب کمک و حمایت از مقاومت
🔹️تاکید بر نقشه آمریکا برای تبدیل اسرائیل به دروازه مدیریت انرژی و اقتصاد منطقه
🔹️تاکید بر وعده الهی در نابودی اسرائیل
🔹️تاکید بر شرایط متزلزل و فرسوده اسرائیل با استناد به شکست هزینه ها در رویایی با چند هزار نفر مجاهد فلسطینی
🔹️ فاش کردن این موضوع که باند جنایتکار صهیونیسم به این درک رسیده که نمی تواند پیروز باشد
🔁 مرور تاریخ
چند ده شخصیت بزرگ در دهه اول انقلاب ترور شدند و پیروزی باز هم از آن انقلاب اسلامی بود و در شرایط فعلی هم این ایستادگی در برابر باند تروریست چیزی جز درود و همراهی ملتها با مقاومت مردم فلسطین را به همراه نخواهد داشت.
🔹️اسرائیل هفتاد سال به عقب برگشته است
🔹️تاکید بر پایان دخالتهای آمریکا و تعیین سرنوشت اداره منطقه توسط دولتها و ملت های منطقه
#نسراهمدان
#نسرا
#همدان
#مهر١٤٠٣
☑️با ما همراه باشید ...
🚩نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی (#نسرا) استان #همـدان
🆔 @Nasrahamedan
💢گزیده بیانات تاریخی رهبرانقلاب جمهوری اسلامی ایران در نماز جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳
#اینفوگرافیک
#جمعه_نصر
#نسراهمدان
#نسرا
#همدان
#مهر١٤٠٣
☑️با ما همراه باشید ...
🚩نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی (#نسرا) استان #همـدان
🆔 @Nasrahamedan