eitaa logo
در تکاپوی نجات
91 دنبال‌کننده
137 عکس
58 ویدیو
28 فایل
یادداشت ها و مطالب گزیده ی محمد سعید نجاتی https://t.me/Dr_nejati13 https://eitaa.com/Nejati1357 زندگینامه و معرفی آثار https://msnejati.andishvaran.ir/fa/ScholarMainpage.html
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از در تکاپوی نجات
مصاحبه ای درباره حضرت رقیه سلام الله علیها حجت‌الاسلام محمدسعید نجاتی در گفتگو با خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت رقیه (س) گفت: حضرت رقیه (س) در واقعه کربلا یک نماد است. در روایت داریم «إِنَّ اللَّهَ قَدْ شَاءَ أَنْ يَرَاهُنَّ سَبَايَا» مشيت خدا اين طور قرار گرفته كه حضرت رقیه (س) را اسير ببيند. وی افزود: خداوند متعال در آن نظامی که برای واقعه کربلا در عالم هستی دیده، غیر از نقش‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و مذهبی آن در طول تاریخ است و یک نقش فرازمانی دارد. در این جایگاه حضرت رقیه (س) به‌عنوان نماد کودکان و اسرای کاروان حسینی یک جایگاه ویژه است، به یقین هیچ گزاره تاریخی نمی‌تواند وجود حضرت رقیه (س) را انکار کند. عضو گروه تاريخ و سيره پژوهشکده حج وزیارت تصریح کرد: هیچ تردیدی نیست که در آن مکان مقدس و حرم مطهر منسوب به حضرت رقیه (س) یکی از آل‌الله و دختران اهل‌بیت (ع) مدفون شده است و برکات، آثار فراوانی دارد، شاهد و گواه این مطلب آن است که آن محل و آن شخص مورد توجه خداوند متعال قرار دارد. وی خاطر نشان کرد: این جزء واقعیات تاریخ است که امام حسین (ع) در کاروانشان با جمعی از اسرا و دختران و کودکان همراه بودند، اسیری بردن این کاروان زنان و دختران و کودکان مصیبت دیده جزء مسلمات تاریخی است؛ اسارت بردن کاروان حسینی یکی از وقایع تلخ تاریخ است که به وسیله قاتلان و جنایتکاران این حادثه رخ داد و دوران اسارت و خرابه‌نشینی در تاریخ به تلخی یاد شده است. نجاتی تصریح کرد: هیچ جای تردید نیست که حضرت رقیه (س) یک نماد برای کودکان اسیر کاروان حسینی است که مظلومیت سیدالشهدا (ع) و حقانیت ایشان را نشان می‌دهد و این مطلب نه اینکه براساس یک روایت دینی، بلکه براساس یک روایت انسانی برای همه اثبات و نمایان است.
السلام علیک یا کریم آل طه یاحسن المجتبی 🖤حسن یعنی تمام هست زهرا 🖤حسن یعنی کریم هر دو دنیا 🖤حسن یعنی سکوت و رازداری 🖤حسن یعنی شب و دل بی قراری 🖤حسن یعنی غروری که شکسته 🖤حسن یعنی شهود دست بسته 🖤حسن یعنی غروب و رنگ نیلی 🖤حسن یعنی دوشنبه ضرب سیلی 🖤حسن یعنی بقیع تیره و تار 🖤حسن یعنی در وتیزیِ مِسمار 🖤حسن یعنی به رنگ ارغوانی 🖤حسن یعنی شکسته درجوانی 🖤حسن یعنی شهید زهر کینه 🖤حسن یعنی غریب اندر مدینه 🖤حسن یعنی تمام عشق مادر 🖤حسن یعنی عزیز قلب حیدر 🏴 شهادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (علیه السلام) تسلیت باد. #
🖤به مناسبت سالروز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام: 🔸اين پژوهش درباره حسنياني است كه در مهم‌ترين قيام‌هاي فراگير حسني، نقش برجسته‌اي داشتند و به همين دليل به دستور منصور عباسي در زندان هاشميه كوفه، زنداني و سپس به شهادت رسيدند. ايشان از از فرزندان حسن مثني و فاطمه بنت الحسين (ع) بودند. ✍🏼یادداشت ها و مطالب گزیده ی محمد سعید نجاتی https://t.me/Dr_nejati13 https://eitaa.com/Nejati1357
یا مستمر؟ میدانیم که در ادبیات دینی شیعه ولایت جایگاه ویژه ای دارد؛ چنان‌که در روایت داریم: «ما نودی بشیء کما نودی بالولایة»1. در برخورد با این جایگاه رفیع دو رویکرد میان ما شیعیان وجود دارد: رویکردی سنتی که 1.ولایت پذیری را معنای غامض خلقت می‌داند که صرفا براساس جبرالهی نصیب عده ای خاص شده است و دلیل این اهتمام و ارزش آن شناخته شده نیست. از این رو واقعه کربلا را بیشتر با ادبیات فدا تفسیر می کند 2.و با تفسیر نادرست روایت‌های طینت، آن‌را به گونه‌ای جبری تفسیر می‌کنند که چون نطفه ما پاک بوده ولایت را پذیرفته‌ایم هرچند در ساحت عمل، بدترین جنایت‌ها را هم مرتکب شویم؛ زیرا روایاتی در این باب وارد شده. 2. 3.ولی غیر شیعیان امامیه هرچند عملشان خوب و نیتشان پاک نیست چون ولایت را نپذیرفته‌اند و لااقل شناخت شناسنامه‌ای نسبت به دوازده امام ندارند، همه گمراه اهل جهنم هستند و به روایتی دیگر استدلال می‌کنند.3 4. این دیدگاه هرچند بطور غیر رسمی و عوامانه راه اهل بیت را جدای از راه خدا می داند و به گونه ای مسیرامام حسین را مسیری غیر از راه خدا می شمارد و خلاصه قسم دروغ به خدا می خورد ولی جرئت نمی کند به حضرت ابوالفضل قسم دروغ بخورد. 5. نتیجه این نگاه محدودکردن حقیقت اهل‌بیت علیهم‌السلام به کالبد و زمانه حضورشان وظیفه شیعه را منحصر در زیارت‌رفتن و برگزاری هیأت جشن و عزا برای اهل‌بیت می‌داند و ظهور هم حداکثر در برآیند این تلاش‌ها و دست بالا تلاش برای شیعه‌کردن دیگران می‌داند. 5.دسته نخست نسبت به انقلاب اسلامی لا به شرط هستند. ممکن است در میانشان انقلابی‌های متعصب باشد که نسبت میان انقلاب و ولایت برایشان مفهوم نیست و ممکن است در میانشان ضد انقلاب‌های شدید که حتی انقلاب اسلامی ایران را در تنافی با مسئله ولایت یامهدویت بدانند. در مقابل دسته نخست، گروه دیگری هستند که 1. نیابت عام فقها را در امتداد ولایت حضرت حجت سلام‌الله‌علیه‌وعجل‌فرجه می‌دانند؛ که در عصر حاضر بسط و گسترش والایی در قالب ولایت‌فقیه و رهبری امت اسلامی پیدا کرده است. 2. اینان اهمیت ولایت را در شناخت شناسنامه‌ای معصومان یا صرف عزاداری و جشن و لعن دشمنان قدیم اهل‌بیت علیهم‌السلام نمی‌دانند بلکه به مقتضای "من اطاع الله فهو لنا ولی و لو کان عبدا حبشیا" حقیقت ولایت را اطاعت خداوند متعال در بستر اطاعت ولی‌ معصوم می‌دانند 3.که نه فقط ساحت جشن و عزاداری‌‌ها، که همه ساحت‌های زندگی را در بر می‌گیرد و معیت با اهل‌بیت علیهم‌السلام را در محیا و ممات و جدانشدن از آنان را حتی در یک لحظه می داند. در این نگاه، اهل‌بیت علیهم‌السلام تبلور حقیقی کل خیر هستند و جمیع خیرات فروع نور اهل‌بیت هستند که انجام آن‌ها مایه تقربشان به خداوند و هم‌زمان به اهل‌بیت می‌شود؛ چراکه اهل‌بیت "ادلاء الی الله" هستند. 4. براین اساس، بسیاری از کسانی را که با اشتباه در مصداق در شناسنامه غیر از اهل‌بیت را امام خود گرفته‌اند به‌خاطر استضعاف محیطی یا جهل‌مرکب و اگر حق را می‌شناختند تابع واقعی حق بودند در مسیر ولایت و اهل تولی می‌دانند، هرچند در شناسنامه، شیعه اثناعشری نباشند و در مقابل هر شرارت و بدی خباثت و ظلم را فروع عداوت اهل‌بیت می‌شمارند. حتی اگر به ظاهر و براساس شناسنامه، این شروران اهل‌بیت را حتی به نام نشناسند. 5.در این نگاه اهتمام به امور انقلاب و نصیحت و حفاظت از آن اهتمام به امر مسلمین و امر اهل‌بیت تلقی می‌شود و تلاش برای اقتدار و استحکام آن، در مسیر مقدمه‌سازی برای ظهور. ‌در این نگاه، مصداق "عدو لمن عاداکم الی یوم القیامة" منحصر در چند عرب وحشی هزارسال پیش و کسانی که امروزه آنان را مقتدا می‌دانند نیست؛ بلکه مصادیقش در هرجا که فروع ظلم و شرارت باشد هست و در مقابل اهل ولایت به گستره خیر دوستی بدون عناد با اهل‌بیت علیهم‌السلام توسعه دارد. 6.برای تبیین بیشتر بگذارید به غزه اشاره کنم، به این زخم چرکین انسانیت، به این مصاف‌گاه بشریت، به این غربال‌گر جهانی وجدان‌های خفته و بیدار. اهل تلقی نخست اگر شبهه ناصبی‌گری اهل غزه برایشان حل شود تازه با اهل غزه بیگانه می‌شوند و یا بی‌تفاوت. برای تلف‌شدن عده‌ای گمراه، پدر نهایت اندوهگین برای مصائب عده‌ای ستم‌دیده؛ ولی در نگاه دوم مصائب اهل غزه، مصائب خط مقدم جبهه ولایت است و دشمنشان دشمن ولایت و تلاش و دعا برای اصلاح امرشان وظیفه حتمی مدعیان ولایت و این‌چنین است داستان باید بکوشیم تا ولایت خودمان و دیگر دوستان اهل بیت را مستمر و ابدی بگردانیم و ... ‌1. الکافي , جلد۲ , صفحه۱۸ عنوان باب : الجزء الثاني كتاب الإيمان و الكفر بَابُ دَعَائِمِ اَلْإِسْلاَمِ قائل : امام باقر (علیه السلام)
حَدَّثَنِي اَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ اَلْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ اَلزِّيَادِيِّ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْوَشَّاءِ قَالَ حَدَّثَنَا أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ عَنْ فُضَيْلٍ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: بُنِيَ اَلْإِسْلاَمُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى اَلصَّلاَةِ وَ اَلزَّكَاةِ وَ اَلصَّوْمِ وَ اَلْحَجِّ وَ اَلْوَلاَيَةِ وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْءٍ كَمَا نُودِيَ بِالْوَلاَيَةِ . 2. علل الشرایع , جلد۲ , صفحه۶۰۶/ 3. الکافي , جلد۲ , صفحه۱۸/قائل : امام باقر (علیه السلام) ، پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)...أَمَا لَوْ أَنَّ رَجُلاً قَامَ لَيْلَهُ وَ صَامَ نَهَارَهُ وَ تَصَدَّقَ بِجَمِيعِ مَالِهِ وَ حَجَّ جَمِيعَ دَهْرِهِ وَ لَمْ يَعْرِفْ وَلاَيَةَ وَلِيِّ اَللَّهِ فَيُوَالِيَهُ وَ يَكُونَ جَمِيعُ أَعْمَالِهِ بِدَلاَلَتِهِ إِلَيْهِ مَا كَانَ لَهُ عَلَى اَللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ حَقٌّ فِي ثَوَابِهِ وَ لاَ كَانَ مِنْ أَهْلِ اَلْإِيمَانِ ثُمَّ قَالَ أُولَئِكَ اَلْمُحْسِنُ مِنْهُمْ يُدْخِلُهُ اَللَّهُ اَلْجَنَّةَ بِفَضْلِ رَحْمَتِهِ . https://eitaa.com/Nejati1357 https://t.me/Dr_nejati13
در تکاپوی نجات
-مولا-4. کاردانی کاردان... جا دارد چند جمله درباره مدیر موفق بعثه نجف اشرف بگویم . حجت الاسلام و المسلمین حاج حسین کاردان. اگر نه اینکه باید خوبی ها را انتشار و گسترش داد و نمونه های خوب را معرفی کرد شاید در این موضوع چیزی نمی نوشتم ولی واقعا نمونه ای از مدیر جدی و پرتلاش و صمیمی را در ایشان یافتم. وقت نهار همه را صدا می کرد و به همراه خود به رستوران می برد(البته وقتی که مثل ما مجرد بود و حاج خانم تشریف نداشتند) صمیمی و با محتوا می گفت و تعلیم می داد و مطایبه می کرد، کاری که وظیفه بود بدون مسامحه ولی با نرمی و ملاطفت می خواست. در میدان در موارد بسیاری پیشتر از نیرو حاضر بود و اقدام می کرد. تا جائیکه برایش مقدور بود وسیله راحتی و امکانات موجود را برای همه افراد فراهم می کرد، محبت و صمیمیتش اختصاصی به هم لباسی ها یا مدیران نداشت و همگانی بود. سوار بر کار بود و توانا در وظیفه محول به او و کبوتر حرم و شایسته این جایگاه، گاهی با تغییر لهجه (حاج آقا خراسانی الاصل است اما خدایی ترکی را هم خوب تقلید می کند)گاهی با امتیاز بندی و با لطایف الحیلی کاررا پیش می برد . چند روز که نبود خدام حرم مطهر سراغش را می گرفتند از بس که با لبخند و بوسه و در آغوش گرفتن و معانقه با اونها صمیمی شده بود. مدیر مغتنمی است برای بعثه، خداوند هرجا که هست بر توفیقاتش بیفزاید و حسن عاقبت را نصیب همه ما بگرداند.
در تکاپوی نجات
#در_حریم_مولا #بُهره_های_هفت_امامی در عتبات 1⃣ 🔸 از نکاتی که در سفر عتبات از سویی توجه را جلب می‌کر
⚡️آسیب شناسی جهانی کردن پیام نهضت حسینی ✍به قلم: مهدی فرمانیان 🔹 در حالی که پیام امام حسین ع جهانی و ناظر به همه آزادگان و سرمشق نهضت های آزادیبخش جهان است؛ عده ای قلیل از شیعیان انحصارگرا حتی حسین را برای برادران شیعه اسماعیلی بهره هم تحمل نمی کنند. 🔸 بهره هایی که امام موسی بن جعفر ع را امام مستودع می دانند و به امام رضا ع احترام می گذارند. ✅ تاکنون یکصد کتاب معتبر از بزرگان اسماعیلیه را مطالعه کرده ام؛ اما هیچ اهانتی از اسماعیلیه نسبت به امامان بعد از امام صادق ع در کتب اینها ندیدم، بلکه در یکی از کتب قدیمی آنان مربوط به قرن ششم تصریح شده بود که امام موسی بن جعفر امام مستودع است. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
noormags-آسیب_شناسی_میدانی_مراسم_پیاده_روی_اربعین_حسینی_(از_زاویه_فرهنگ_زیارت_در_اسلام)-1691364.pdf
601.4K
noormags-آسیب_شناسی_میدانی_مراسم_پیاده_روی_اربعین_حسینی_(از_زاویه_فرهنگ_زیارت_در_اسلام)-1691364.pdf
🔴 عذر‌خواهی پیشکش، بی‌تفاوت نباشید! ⏪ گلایه حسین شریعتمداری از نابه جای بعضی مسئولان نظام و اعضای دفتر رهبری بابت جفایی که در مسأله کابینه پیشنهادی پزشکیان بر رهبر معظم انقلاب واقع شد حسین شریعتمداری: 🔹دیروز رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور محترم و اعضای هیئت دولت با حضرت ایشان به صراحت و وضوح ادعا‌های مطرح شده درباره این که انتخاب همه وزرا با هماهنگی ایشان بوده است را به صراحت رد کرده‌اند و اشاره به تایید برخی و تاکید برخی همان است که همواره به عنوان یک روال تعریف شده و قانونی انجام می‌گرفته و در هر دو یادداشت کیهان نیز به آن اشاره شده بود. 🔹اکنون این سؤال از مراکز ذی‌ربط و شماری از شخصیت‌های نظام مطرح است که چرا با بی‌تفاوتی از کنار ماجرای یاد شده عبور کرده و با سکوت خود به دشمنان تابلو‌دار، فرصت سوءاستفاده و متهم کردن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به مهندسی بودن انتخابات، نفی آزادی‌های مدنی و نمایشی بودن مردم‌سالاری دینی را داده‌اند! 🔹بالاخره بدون تعارف باید گفت کسانی که از روند ماجرا و روال تعریف شده حضرت آقا در این‌گونه موارد اطلاع داشته‌اند -که یک مسئول نظام نمی‌تواند اطلاع نداشته باشد- با سکوت یا کج‌فهمی خود، به دشمنان نظام فرصت سوءاستفاده داده‌اند و به قول شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی برای دشمن کوچه باز کرده‌اند که جرم بزرگی است و اما، با دشمنان نظام سخنی نیست ولی با همه کسانی که درون نظام تعریف می‌شوند، این توصیه در میان است که «‌عذر‌خواهی پیشکش، بی‌تفاوت نباشید!». 🛑‍ 🌐@TABEIN_14
هیئت دانش آموزی متوسطه اول مدرسه علی بن ابی طالب (علیه السلام) بمناسبت شهادت امام حسن مجتبی و پیامبر مکرم برگزار میکند : سخنران : حجة الاسلام و المسلمین دکتر نجاتی با نوای گرم:کربلایی سید حمید وکیل زمان :یک شنبه ۱۱شهریور ماه همزمان با نماز مغرب و عشاء مکان :میثم جنوبی کوچه ۴۰پلاک ۳۸
هدایت شده از مُستَبین
بارگاه امام دوم ✍️ ابن اثیر ذیل حوادث سال ۴۹۵ می‌نویسد: در این سال منظور بن عماره حسینی فرماندار از دنیا رفت. او کسی بود که معمار اعزامی از برای ساختن گنبدی بر قبر حسن بن علی[ع] و عباس عموی پیامبر را کشت. 🏗 این معمار قمی از سوی مجدالملک فرستاده شده بود. توضیحات @Mostabin: ۱ـ مجد الملک وزیر شیعی دولت در سده پنجم است. 🤝 این وزیر عالم که خدمات بسیاری مانند تقریب بین و سنی انجام داد؛ به بهانه‌ها و اتهاماتی در سال ۴۹۲ق به شهادت رسید. ۲ـ از محلات قدیمی قم است (براسون) که آن را واقع در مسیر و امام‌زاده غریب کنونی یا در محل شهرک ولایت امروزی می‌دانند. ۳ـ با توجه به اینکه مجد الملک را بانی بقاع و گنبد حرم ائمه می‌دانند، به نظر می‌رسد شهادت آن معمار پس از اتمام بنا بوده است. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin