eitaa logo
نصاب الصبیان
1.7هزار دنبال‌کننده
341 عکس
31 ویدیو
5 فایل
مطالب حوزوی مقدمات دروس سنتی ☎ادمین کانال: @Kazem1414 •ادمین فروش تالیفات : @Alishah0064 •آدرس کانال آرشیو در تلگرام: https://t.me/NesabAlsebyan2 تبادل نداریم 🚫
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ نکته مرحوم علامه حسن زاده آملی در کلمه ۴۶۵ هزار و یک کلمه(ج۵،ص۱۴۱) چنین می نگارد: در قطعه هشتم کتاب نصاب الصبیان گوید: ده اسب اند در تاختن هر یکی را به ترتیب نامی است روشن نه مشکل مُجلّي مُصلّي مُسلّي و تالي چو مُرتاح و عاطِف حَظِيّ و مُؤَمِّل لَطِیم و سُکَیْت... و بعد از آن گوید: بدین دو دوی دیگر الحاق میکن یکی هست قاشور و دیگر چه فِسکِل یعنی اسب دهمین را دو اسم دیگر است ،یکی قاشور و دیگر فسکل که اسب دهمین را سه اسم بود،نه این که بر ده اسب دو اسب دیگر اضافه کنی که دوازده اسب شود. و در قصیده شقشقیه دیوان نگارنده آمده است: مُجلّی و مُصلّی گر نباشم بحمدالله نِیَم قاشور و فِسکِل ابونصر بدرالدین محمود بن ابی بکر بن جعفر فراهی صاحب کتاب نصاب الصبیان در سال ۶۱۷ این کتاب را نظم کرده است.گویند او کوری مادر زاد بوده است و در لغت عرب و حدیث مهارت تمام داشته است. و فَرَه شهری است میان هرات و سیستان و الف فراهی زاید است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @NesabAlsebyan
قصیده شقشقیه قصیده ای است زیبا و خواندنی در ۱۱۵ بیت . دیوان علامه،صفحه ۹۰ تا ۱۰۰
۱۳۶- تُراب و رَغام و ثَریٰ خاک و طِین گِل وَطَن جایگه،کَرْم رَز، رَبْع منزل ۱۳۷- دَه اسب اند در تاختن هر یکی را به ترتیب نامی است روشن نه مشکل ۱۳۸- مُجَلّي مُصَلّي مُسَلّي و تالي چو مُرتاح و عاطِف،حَظِيّ و مُؤَمَِّل ۱۳۹- لَطِیم و سُکَیْت،إرْب حاجت،عَرَق خُوی فُؤاد است و قلب و جَنان و حَشا دل ۱۴۰- بدین دَه دُویِ دیگر الحاق میکن یکی هست قاشور و دیگر چه فِسْکِل¹ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ¹-ابیات درس ۷۱
ج71.mp3
6.99M
نصاب الصبیان جلسه ۷۱ ابیات۱۳۶ تا ۱۴۰ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
✅ نکته صرف و نحو مانند کالبد بی جانی است که اگر روح بلاغت در آن دمیده نشود ارزش چندانی ندارد. اهتمام بی تناسب(کاریکاتوری) جمع کثیری از حوزویان به مسائل فرودستی از قبیل متن خوانی و تجزیه و ترکیب و وانهادن بررسی های بلاغی روشمند، نشان از عدم بلوغ فکر ادبی نزد آنها دارد. اشتباه نشود.مقصود فروکاستن ارزشمندی صرف و نحو نیست،بلکه باید در نهایت اتقان تحصیل شوند. سخن در تناسب در تحصیل است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @NesabAlsebyan
✅ تبصره مرحوم آیة الله بروجردی روی دو کتاب در امتحان طلاب تکیه داشتند : مطول و قوانین . و می فرمودند : این دو کتاب میزان علمیت طلاب را مشخص می کند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @NesabAlsebyan
برای مطول از چه شروحی بهره ببریم؟ ✍پاسخ: شرح جناب استاد حجت هاشمی(به نام مفصل) را پیش مطالعه کند. بعد از درس شرح مرحوم مدرس(به نام المدرّس الأفضل في ما یرمز و یشار إلیه في المطول) را ببیند و حاشیه چلبی و شریف جرجانی را نگاهی بیندازد. دیدن شرح بامیانی(به نام المفصّل) و حواشی دیگر وظیفه استاد است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @NesabAlsebyan
🍀 در حوزه درس ادیب ثانی(مرحوم محمدتقی نیشابوری)،اینگونه بود که استاد به تلامیذ امر می کرد که بعض اشعار را حفظ کنند . اساسا حوزه ادبی خراسان وجه تمایز بارز آن از حوزه ادبی قم و نجف ،همین عنایت بیشتر به شعر بود. دو تن از اساتید ما شاگردان مرحوم ادیب ثانی بودند. یکی از این بزرگواران می فرمود: «درس مطول مرحوم ادیب دو ساعت طول می کشید و در ضمن درس ،دست کم ۱۵ بیت شعر خارج از درس می خواند». اشعار بزرگان ما،نوعی بیان هنری آیات و روایات است. گاهی خواندن یک بیت شعر ،کار یک منبر یک ساعته را انجام می دهد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @NesabAlsebyan
جامی را با چه شروحی بخوانیم؟ ✍پاسخ: جامی کتابی است وزین و متین. برای محصل، شرح محرّم و حواشی چاپ سنگی کفایت می کند. حواشی چاپ سنگی غالبا از سید نعمة الله جزائری است که جزء بهترین حواشی است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @NesabAlsebyan