eitaa logo
مجلّه معارفی | نظام ولایت
96 دنبال‌کننده
186 عکس
146 ویدیو
1 فایل
امام على (ع): مردم۳دسته اند : عالم ربّانى، علم جويى كه در راه نجات و رستگارى است و فرو مايگانى كه اين سو وآن سو میروند
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘جریان ولایت در شیعیان ☑️قَدْ رُوِیَ بِأَسَانِیدَ مُعْتَبَرَةٍ عَنْ أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ أَنَّهُ قَالَ لَیْسَ النَّاصِبُ مَنْ نَصَبَ لَنَا أَهْلَ الْبَیْتِ لِأَنَّکَ لَا تَجِدُ رَجُلًا یَقُولُ أَنَا أُبْغِضُ محمدا وَ آل محمد وَ لَکِنَّ النَّاصِبَ مَنْ نَصَبَ لَکُمْ وَ هُوَ یَعْلَمُ أَنَّکُمْ تَتَوَلَّوْنَا وَ تَتَبَرَّءُونَ مِنْ عَدُوِّنَا وَ أَنَّکُمْ مِنْ شِیعَتِنَا. 🔘ناصبی کیست؟! ☑️از امام صادق (علیه السلام) روایت شده است که فرمود: «دشمن کسی نیست که با ما اهل بیت دشمنی کند، زیرا کسی نمی‌گوید من دشمن محمّد و آل او هستم، بلکه دشمن کسی است که با شما دشمنی کند درحالی‌که می‌داند شما دوستان ما هستید و از دشمنان ما بیزاری می‌جویید و شیعه ما هستید» 📚منبع؛ تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۴۰۴ - بحارالأنوار، ج۸، ص۳۶۹/ بحارالأنوار، ج۲۷، ص۲۳۴ و ثواب الأعمال، ص۲۰۷ ------------------------------------------ 💠مجلّه معارفی | نظام ولایت👇🏻 @NEZAME_VELAYAT
🌐نظام ولایت الهی یا نظام ولایت شیطان؟! ☑️قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ: مَنْ دَخَلَ فِی وَلَایَةِ آلِ مُحَمَّدٍ، دَخَلَ الْجَنَّةَ وَ مَنْ دَخَلَ فِی وَلَایَةِ عَدُوِّهِمْ، دَخَلَ النَّارَ 🔘امام باقر (علیه السلام) فرمود: «هرکه در ولایت آل محمد وارد گردد، داخل بهشت خواهد شد، و هر آن کس که در ولایت دشمنان آن‌ها وارد گردد، دوزخی خواهد شد. 📚منبع ؛ تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۴۰۴ - الفصول المهمه، ج۱، ص۳۷۴/ العیاشی، ج۲، ص۱۵۹ ------------------------------------------ 💠مجلّه معارفی | نظام ولایت👇🏻 @NEZAME_VELAYAT
مجلّه معارفی | نظام ولایت
🔘جریان ولایت در شیعیان ☑️قَدْ رُوِیَ بِأَسَانِیدَ مُعْتَبَرَةٍ عَنْ أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ أَنَّهُ قَ
☑️شفاعت ناصبی به هیچ وجه مورد قبول واقع نمی‌شود!! الأئمّة (علیهم السلام)- لَوْ أَنَّ کُلَّ مَلَکٍ خَلَقَهُ اللَّهُ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ وَ کُلَّ نَبِیٍّ بَعَثَهُ اللَّهُ وَ کُلَّ صِدِّیقٍ وَ کُلَّ شَهِیدٍ شَفَعُوا فِی نَاصِبٍ لَنَا أَهْلَ الْبَیْتِ أَنْ یُخْرِجَهُ اللَّهُ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ مِنَ النَّارِ مَا أَخْرَجَهُ اللَّهُ أَبَداً وَ اللَّهُ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ یَقُولُ فِی کِتَابِهِ ماکِثِینَ فِیهِ أَبَداً از ائمه (ع)روایت شده است: اگر هر فرشته‌ای که خداوند عزّوجلّ او را آفریده باشد و هر پیامبری که خداوند او را مبعوث کرده باشد و هر دوست و هر شهیدی در حق دشمن ما اهل بیت شفاعت کنند که خداوند عزّوجلّ او را از آتش بیرون بیاورد، خداوند هرگز او را خارج نمی‌کند و در کتاب خود می‌فرماید: ماکِثِینَ فِیهِ أَبَداً. 📗منبع ؛ بحارالأنوار، ج۸، ص۳۶۹ ------------------------------------------ 💠مجلّه معارفی | نظام ولایت👇🏻 @NEZAME_VELAYAT
🔘عن علی (علیه السلام) قال: «یا کمیل ما من حرکه الا و انت محتاج فیها الی معرفه» ☑️مولا علی «علیه السلام» به "کمیل ابن زیاد" فرمودند: «هیچ حرکتی و فعالیتی نیست مگر آنکه تو در انجام آن به علم و معرفت نیاز داری» «تحف العقول ص: 171» ------------------------------------------ 💠مجلّه معارفی | نظام ولایت👇🏻 @NEZAME_VELAYAT
☑️هدهد ؛ پرندهٔ اهل ولایت 🔘در حديثى معتبر مى‌خوانيم كه امام رضا عليه السلام فرمود: «در هر بال هدهد به زبان سريانى نوشته شده است: آلُ مُحَمَّدٍ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ؛ خاندان محمّد، بهترين مخلوقات خدا هستند». 📕كافى، ج ۶، ص ۲۲۴، ح ۱. 🔘در حديث است كه از امام کاظم عليه السلام در مورد كشتن هدهد پرسيده شد؟ فرمود: «آزارش نرسان وآن را ذبح نكن كه مرغ نيكويى است». 📕قرب الإسناد، ص ۲۲۵، ح ۱۱۴۶ و۱۱۴۷ ------------------------------------------ 💠مجلّه معارفی | نظام ولایت👇🏻 @NEZAME_VELAYAT
🐜 داستان منبر رفتن مورچه برای حضرت سلیمان 🔘 عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْوَهَّابِ الْقُرَشِیُّ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَصْفَهَانِیِّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ مَهْرَوَیْهِ الْقَزْوِینِیِّ عَنْ دَاوُدَ بْنِ سُلَیْمَانَ الْغَازِی قَالَ سَمِعْتُ عَلِیَّ بْنَ مُوسَی الرِّضَا علیهما السلام یَقُولُ عَنْ أَبِیهِ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیهما السلام فِی قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَتَبَسَّمَ ضاحِکاً مِنْ قَوْلِها قَالَ لَمَّا قَالَتِ النَّمْلَةُ یا أَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَساکِنَکُمْ لا یَحْطِمَنَّکُمْ سُلَیْمانُ وَ جُنُودُهُ حَمَلَتِ الرِّیحُ صَوْتَ النَّمْلَةِ إِلَی سُلَیْمَانَ وَ هُوَ مَارٌّ فِی الْهَوَاءِ وَ الرِّیحُ قَدْ حَمَلَتْهُ فَوَقَفَ وَ قَالَ عَلَیَّ بِالنَّمْلَةِ فَلَمَّا أُتِیَ بِهَا قَالَ سُلَیْمَانُ یَا أَیَّتُهَا النَّمْلَةُ أَ مَا عَلِمْتِ أَنِّی نَبِیُّ اللَّهِ وَ أَنِّی لَا أَظْلِمُ أَحَداً قَالَتِ النَّمْلَةُ بَلَی قَالَ سُلَیْمَانُ فَلِمَ حَذَّرْتِنِیهِمْ ظُلْمِی وَ قُلْتِ یا أَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَساکِنَکُمْ قَالَتِ النَّمْلَةُ خَشِیتُ أَنْ یَنْظُرُوا إِلَی زِینَتِکَ فَیَفْتَتِنُوا بِهَا فَیَبْعُدُوا عَنِ اللَّهِ تَعَالَی ذِکْرُهُ ثُمَّ قَالَتِ النَّمْلَةُ أَنْتَ أَکْبَرُ أَمْ أَبُوکَ دَاوُدُ قَالَ سُلَیْمَانُ علیه السلام بَلْ أَبِی دَاوُدُ قَالَتِ النَّمْلَةُ فَلِمَ زِیدَ فِی حُرُوفِ اسْمِکَ حَرْفٌ عَلَی حُرُوفِ اسْمِ أَبِیکَ دَاوُدَ قَالَ سُلَیْمَانُ مَا لِی بِهَذَا عِلْمٌ قَالَتِ النَّمْلَةُ لِأَنَّ أَبَاکَ دَاوُدَ دَاوَی جُرْحَهُ بِوُدٍّ فَسُمِّیَ دَاوُدَ وَ أَنْتَ یَا سُلَیْمَانُ أَرْجُو أَنْ تَلْحَقَ بِأَبِیکَ ثُمَّ قَالَتِ النَّمْلَةُ هَلْ تَدْرِی لِمَ سُخِّرَتْ لَکَ الرِّیحُ مِنْ بَیْنِ سَائِرِ الْمَمْلَکَةِ قَالَ سُلَیْمَانُ مَا لِی بِهَذَا عِلْمٌ قَالَتِ النَّمْلَةُ یَعْنِی عَزَّ وَ جَلَّ بِذَلِکَ لَوْ سَخَّرْتُ لَکَ جَمِیعَ الْمَمْلَکَةِ کَمَا سَخَّرْتُ لَکَ هَذِهِ الرِّیحَ لَکَانَ زَوَالُهَا مِنْ یَدِکَ کَزَوَالِ الرِّیحِ فَحِینَئِذٍ تَبَسَّمَ ضاحِکاً مِنْ قَوْلِها 🔘 امام رضا علیه السلام از پدرش موسی بن جعفر و ایشان نیز از امام صادق علیه السلام در مورد این فرموده خداوند متعال « قتبسّم ضاحکاً من قولها» نقل می‌کند: هنگامی که مورچه گفت: «یا أیّها النمل ادخلوا مساکنکم لا یحطمنّکم سلیمان و جنوده» {ای مورچگان، به خانه هایتان داخل شوید مبادا سلیمان و سپاهیانش ندیده و ندانسته شما را پایمال کنند}، باد صدای او را به سلیمان که در هوا گذر می‌کرد و توسط باد جا به جا می‌شد رساند، پس ایستاد و گفت: آن مورچه را نزد من بیاورید، هنگامی که آورده شد سلیمان گفت: ای مورچه، آیا می‌دانی که من پیامبر خدا هستم و به هیچ کس ظلم نمی کنم؟ مورچه پاسخ داد: آری، سلیمان گفت: پس چرا سایر مورچه‌ها را از ظلم من برحذر داشتی و گفتی: {ای مورچگان به خانه هایتان داخل شوید}؟ مورچه پاسخ داد: ترسیدم که به زینت تو بنگرند و فریفته آن شوند و از ذکر خداوند متعال دور شوند. سپس مورچه گفت: ای سلیمان تو بزرگتری یا پدرت داوود؟ سلیمان علیه السلام گفت: پدرم داوود، مورچه گفت: پس چرا تعداد حروف اسم تو یکی بیشتر اسم پدرت است؟ سلیمان گفت: آگاهی و علمی به این موضوع ندارم، مورچه گفت: چرا که پدرت داوود زخمش را با دوستی و محبت مداوا کرد پس داوود نامیده شد، و تو ای سلیمان، امیدوارم که در این زمینه به پدرت ملحق شوی. آن گاه گفت: آیا می‌دانی چرا از میان فرمانروایان سایر سرزمینها باد فقط برای تو مسخّر گشته است؟ سلیمان گفت: در این باره علمی ندارم، مورچه گفت: منظور خداوند عزّ و جلّ از این کار این بوده که اگر تمام مملکت و سرزمینها مانند این باد مسخّر فرمان تو گردند، زوال و نابودی آنها مانند زوال و نابودی این باد است؛ در این هنگام سلیمان از این سخن مورچه به خنده افتاد. 📗 عیون الأخبار: ۲۳۳، علل الشرائع: ۳۵ و ۳۶ ------------------------------------------ 💠مجلّه معارفی | نظام ولایت👇🏻 @NEZAME_VELAYAT
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 راه حل شیطان در آخرالزمان، درگیر کردن مومنین با یکدیگر است! ☑️شیطان از منسجم شدن شبکه ولایت شیعیان می‌ترسد و نمی‌گذارد این امر جریان پیدا کند . چون یکی از بالاترین آمادگیها برای ظهور ، همین امر است . 🔰 ------------------------------------------ 💠مجلّه معارفی | نظام ولایت👇🏻 @NEZAME_VELAYAT
☑️نظام ولایت به سرپرستی و محوریت پیامبر اکرم (ص) و امام امیرالمومنین (ع) در دین اسلام بنیان گذاشته شده در ذیل آیه ۳۶ سوره نساء ؛ وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً ... الرّسول (صلی الله علیه و آله)- فَجَعَلَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی نَبِیَّهُ أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ هُوَ قَوْلُ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) بِغَدِیرِ خُمٍّ أَیُّهَا النَّاسُ أَلَسْتُ أَوْلَی بِکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ قَالُوا بَلَی ثُمَّ أَوْجَبَ لِأَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) مَا أَوْجَبَهُ لِنَفْسِهِ عَلَیْهِمْ مِنَ الْوَلَایَةِ فَقَالَ أَلَا مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلَاهُ فَلَمَّا جَعَلَ اللَّهُ النَّبِیَّ (صلی الله علیه و آله) أَبَ الْمُؤْمِنِینَ أَلْزَمَهُ مَئُونَتَهُمْ وَ تَرْبِیَةَ أَیْتَامِهِمْ فَعِنْدَ ذَلِکَ صَعِدَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَقَالَ مَنْ تَرَکَ مَالًا فَلِوَرَثَتِهِ وَ مَنْ تَرَکَ دَیْناً أَوْ ضَیَاعاً فَعَلَیَّ وَ إِلَیَّ فَأَلْزَمَ اللَّهُ نَبِیَّهُ (صلی الله علیه و آله) لِلْمُؤْمِنِینَ مَا یُلْزِمُ الْوَالِدَ لِلْوَلَدِ وَ أَلْزَمَ الْمُؤْمِنِینَ مِنَ الطَّاعَةِ لَهُ مَا یُلْزِمُ الْوَلَدَ لِلْوَالِدِ فَکَذَلِکَ أَلْزَمَ أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) مَا أَلْزَمَ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) مِنْ ذَلِکَ وَ بَعْدَهُ الْأَئِمَّةَ (علیهم السلام) وَاحِداً وَاحِداً وَ الدَّلِیلُ عَلَی أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) هُمَا الْوَالِدَانِ قَوْلُهُ وَ اعْبُدُوا اللهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً فَالْوَالِدَانِ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) وَ قَالَ الصَّادِقُ (علیه السلام) وَ کَانَ إِسْلَامُ عَامَّةِ الْیَهُودِ بِهَذَا السَّبَبِ لِأَنَّهُمْ آمَنُوا عَلَی أَنْفُسِهِمْ وَ عِیَالَاتِهِمْ. پیامبر (صلی الله علیه و آله):  این [آیه، مصداق] کلام پیامبر (صلی الله علیه و آله) است که در غدیرخم فرمود: «ای مردم آیا من نسبت به شما از خود شما برتر نیستم». گفتند: «آری چنین است». سپس پیامبر (صلی الله علیه و آله) آنچه را که برای خود واجب کرده بود (اطاعت و ولایتش بر مردم) برای امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) واجب کرد ولایتش را بپذیرند و صحبت خود را ادامه داد تا آنجا که فرمود: «هرکس من مولای اویم بعد از من علی (علیه السلام) مولای اوست [بدانید] که وقتی خداوند پیامبرش (صلی الله علیه و آله) را مانند پدر مؤمنین قرارداده است، بر او واجب کرده [که مانند یک پدر دلسوز] آن‌ها را کمک کند و یتیم‌های آن‌ها را پرورش دهد و تربیت کند . دراین‌هنگام پیامبر (صلی الله علیه و آله) [از سکویی که در آنجا نهاده بودند] بالا رفت و فرمود: «هرکس که بمیرد و مالی از او به ارث بماند، آن مال به ورثه‌اش می‌رسد و هرکس امانتی یا کم وکاستی‌ای از او به ارث بماند متوجّه من است [زیرا من در حکم پدر او بوده‌ام] و خداوند همان وظایفی که بر پدر و مادر واجب کرده برای فرزند خود انجام دهد، بر من واجب کرده تا نسبت به مؤمنین انجام دهم و بر مؤمنین نیز واجب کرده که همچون فرزندان که از پدر اطاعت می‌کنند از من اطاعت کنند و هم چنین تمام آن اموری که بر رسولش (صلی الله علیه و آله) [در ولایت و تدبیر امور مردم] واجب کرده است برای امیرالمؤمنین علی و امامان (ع) بعد از او، یکی پس از دیگری نیز واجب کرده . دلیل اینکه [می‌گویم] پیامبر (صلی الله علیه و آله) و علی (علیه السلام) در حکم دو والد هستند این کلام خداوند است که می‌فرماید: اعْبُدُوا اللهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً که منظور از دو والد، پیامبر (صلی الله علیه و آله) و امیرالمؤمنین (علیه السلام) است». و امام صادق (علیه السلام) فرمود: «به‌همین دلیل است که دین اسلام بر دین یهودیان عمومیّت [و برتری] یافت زیرا که یهود ایمان و اعتمادشان بر خودشان و خانواده‌شان است ».‌ ------------------------------------------ 💠مجلّه معارفی | نظام ولایت👇🏻 @NEZAME_VELAYAT
🟡رسیدن به خیر کثیر با انجام عمل خیر به نیت والدین ☑️الصّادق (علیه السلام)- مَا یَمْنَعُ الرَّجُلَ مِنْکُمْ أَنْ یَبَرَّ وَالِدَیْهِ حَیَّیْنِ وَ مَیِّتَیْنِ یُصَلِّیَ عَنْهُمَا وَ یَتَصَدَّقَ عَنْهُمَا وَ یَحُجَّ عَنْهُمَا وَ یَصُومَ عَنْهُمَا فَیَکُونَ الَّذِی صَنَعَ لَهُمَا وَ لَهُ مِثْلُ ذَلِکَ فَیَزِیدَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِبِرِّهِ وَ صِلَتِهِ خَیْراً کَثِیراً. ☑️امام صادق (علیه السلام)- چه چیز مانع می‌شود که آدمی به پدر و مادر خود درحال زندگی و بعد از مرگشان نیکی کند، برای ایشان نماز بخواند و صدقه بدهد و از جانب ایشان حج برود و برای ایشان روزه بگیرد، پس [پاداش] آنچه انجام داده برای آن‌ها باشد و برای خود او هم مثل [جزای] آن خواهد بود، و خداوند با عزّت و جلال به سبب نیکی و احسانش [که به پدر و مادر نموده] خیر و نیکی فراوانی به او عطا می‌فرماید ------------------------------------------ 💠مجلّه معارفی | نظام ولایت👇🏻 @NEZAME_VELAYAT
🌅جایگاه پدر ولایی و پدر طینی در نظام ولایت الهیه العسکری (علیه السلام)- قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ: وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً قَالَ رَسُولُ اللهِ (صلی الله علیه و آله) أفْضَلُ وَالِدَیْکُمْ وَ أَحَقُّهُمَا لِشُکْرِکُمْ مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیٌّ (علیه السلام) وَ قَالَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ (علیه السلام): سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ (صلی الله علیه و آله) یَقُولُ: أَنَا وَ عَلِیٌّ (علیه السلام) أَبَوْا هَذِهِ الْأُمَّةِ وَ لَحَقُّنَا عَلَیْهِمْ أَعْظَمُ مِنْ حَقِّ أَبَوَیْ وِلَادَتِهِمْ فَإِنَّا نُنْقِذُهُمْ إِنْ أَطَاعُونَا مِنَ النَّارِ إِلَی دَارِ الْقَرَارِ، وَ نُلْحِقُهُمْ مِنَ الْعُبُودِیَّةِ بِخِیَارِ الْأَحْرَارِ. وَ قَالَتْ فَاطِمَةُ (سلام الله علیها): أَبَوْا هَذِهِ الْأُمَّةِ مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیٌّ (علیه السلام) إِلَی قَوْلِهِ وَ قَالَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِیٍّ (علیه السلام): مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیٌّ (علیه السلام) أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ إِلَی قَوْلِهِ وَ قَالَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ (علیه السلام): مَنْ عَرَفَ حَقَّ أَبَوَیْهِ الْأَفْضَلِینَ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ أَطَاعَهُمَا حَقِّ طَاعَتِهِ قِیلَ لَهُ: تَبَحْبَحْ فِی أَیِّ الْجِنَانِ شِئْتَ وَ قَالَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ (علیه السلام): إِنْ کَانَ الْأَبَوَانِ إِنَّمَا عَظُمَ حَقُّهُمَا عَلَی أَوْلَادهِمَا لِإِحْسَانِهِمَا إِلَیْهِمْ فَإِحْسَانُ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیٍّ (علیه السلام) إِلَی هَذِهِ الْأُمَّةِ أَجَلُّ وَ أَعْظَمُ فَهُمَا بِأَنْ یَکُونَا أَبَوَیْهِمْ أَحَقُّ وَ قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ (علیه السلام) مَنْ أَرَادَ أَنْ یَعْلَمَ کَیْفَ قَدْرُهُ عِنْدَ اللَّـهِ فَلْیَنْظُرْ کَیْفَ قَدْرُ أَبَوَیْهِ الْأَفْضَلِینَ عِنْدَهُ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیٍّ (علیه السلام). وَ قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ (علیه السلام): مَنْ رَعَی حَقَّ أَبَوَیْهِ الْأَفْضَلِینَ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیٍّ (علیه السلام) لَمْ یَضُرَّهُ مَا أَضَاعَ مِنْ حَقِّ أَبَوَیْ نَفْسِهِ وَ سَائِرِ عِبَادِ اللَّـهِ فَإِنَّهُمَا یُرْضِیَانِهِمْ بِسَعْیِهِمَا. وَ قَالَ مُوسَی بْنُ جَعْفَرٍ (علیه السلام): یُعَظِّمُ ثَوَابَ الصَّلَاةِ عَلَی قَدْرِ تَعْظِیمِ الْمُصَلِّی عَلَی أَبَوَیْهِ الْأَفْضَلِینَ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ قَالَ عَلِیُّ بْنُ مُوسَی الرضا (علیه السلام): أَ مَا یَکْرَهُ أَحَدُکُمْ أَنْ یُنْفَی عَنْ أَبِیهِ وَ أُمِّهِ اللَّذَیْنِ وَلَدَاهُ قالُوا: بَلی وَ اللَّـهِ. قَالَ: فَلْیَجْتَهِدْ أَنْ لَا یُنْفَی عَنْ أَبِیهِ وَ أُمِّهِ اللَّذَیْنِ هُمَا أَبَواهُ الْأَفْضَلِ مِنْ أَبَوَیْ نَفْسِهِ. وَ قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ مُوسَی (علیه السلام): حِینَ قَالَ رَجُلٌ بِحَضْرَتِهِ: إِنِّی لَأُحِبُّ مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیّاً (علیه السلام) حَتَّی لَوْ قُطِعْتُ إِرْباً إِرْباً، أَوْ قُرِضْتُ لَمْ أَزُلْ عَنْهُ. قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ (علیه السلام): لا جَرَمَ أَنَّ مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیّاً (علیه السلام) مُعْطِیَاکَ مِنْ أَنْفُسِهِمَا مَا تُعْطِیهِمَا أَنْتَ مِنْ نَفْسِکَ إِنَّهُمَا لَیَسْتَدْعِیَانِ لَکَ فِی یَوْمِ فَصْلِ الْقَضَاءِ مَا لَا یَفِی مَا بَذَلْتَهُ لَهُمَا بِجُزْءٍ مِنْ مِائَةِ أَلْفِ أَلْفِ جُزْءٍ مِنْ ذَلِکَ. وَ قَالَ عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدٍ (علیه السلام): مَنْ لَمْ یَکُنْ وَالِدَا دِینِهِ مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیٌّ (علیه السلام) أَکْرَمَ عَلَیْهِ مِنْ وَالِدَیْ نَسَبِهِ فَلَیْسَ مِنَ اللَّـهِ فِی حِلٍّ وَ لَا حَرَامٍ وَ لَا قَلِیلٍ وَ لَا کَثِیرٍ. وَ قَالَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِیٍّ (علیه السلام): مَنْ آثَرَ طَاعَةَ أَبَوَیْ دِینِهِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیٍّ (علیه السلام) عَلَی طَاعَةِ أَبَوَیْ نَسَبِهِ قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ: لَأُوثِرَنَّکَ کَمَا آثَرْتَنِی وَ لَأُشَرِّفَنَّکَ بِحَضْرَةِ أَبَوَیْ دِینِکَ، کَمَا شَرَّفْتَ نَفْسَکَ بِإِیثَارِ حُبِّهِمَا عَلَی حُبِّ أَبَوَیْ نَسَبِکَ. ☑️امام عسکری (علیه السلام)- خداوند می‌فرماید: بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً  🔘پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: «بهترین والدان شما و مستحق‌ترین آنان برای تشکّر و قدردانی از آن‌ها، محمّد (صلی الله علیه و آله) و علی (علیه السلام) هستند.
🔘علی (علیه السلام) فرمود: «از پیامبر (صلی الله علیه و آله) شنیدم که می‌فرمود: من و علی (علیه السلام) پدران این امّتیم و هم‌چنین حقوقی بالاتر از حقوق پدران آن‌ها به ما افزود که اگر از ما اطاعت کنند ما آن‌ها را از آتش جهنّم نجات می‌دهیم و به بهشت راهنماییشان می‌کنیم و آن‌ها را در پرستش خدا به مقام پرستش آزادگان می‌رسانیم. 🔘حضرت فاطمه (سلام الله علیها) فرمود: «محمّد (صلی الله علیه و آله) و علی (علیه السلام) دو پدران این امّت هستند». 🔘امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود: «محمّد (صلی الله علیه و آله) و علی (علیه السلام) پدران این امّت‌اند» و... 🔘امام حسین (علیه السلام) فرمود: «هرکس آن دو پدران برترش را یعنی محمّد (صلی الله علیه و آله) و علی (علیه السلام) را بشناسد و آنچنان‌که شایسته‌ی اطاعت‌اند، اطاعتشان کنند [در آن دنیا] به آن‌ها گفته می‌شود در هر کجای بهشت که می‌خواهید بروید و بگردید» 🔘امام سجاد (علیه السلام) فرمود: «اگر حقّ پدر و مادر بر فرزندان آنچنان بزرگ است که باید به خاطر آن به پدر و مادر احسان شود، [پس بدانید که پدرانی] مهّم‌تر و عظیم‌الشأن‌تر از محمّد (صلی الله علیه و آله) و علی (علیه السلام) نیست که بزرگوارترین پدران این امّت‌اند» 🔘امام باقر (علیه السلام) فرمود: «هرکس که می‌خواهد بداند قدر و منزلتش نزد خداوند چقدر است، ببیند که قدر و ارزش بزرگوارترین پدرانش که محمّد (صلی الله علیه و آله) و علی (علیه السلام) باشند نزد او چقدر است [که به همان میزان نزد خداوند ارزش خواهد داشت]» 🔘امام صادق (علیه السلام) فرمود: «هرکس حقّ پدران بزرگوارش یعنی محمّد (صلی الله علیه و آله) و علی (علیه السلام) [که پدران معنوی مؤمنین هستند] را رعایت کند [اگر به خاطر اطاعت از پیامبر (صلی الله علیه و آله) و علی (علیه السلام)] حقّی از پدر و مادر خودش یا دیگر مؤمنین ضایع کند ضرری به او نمی‌رسد زیرا پیامبر (صلی الله علیه و آله) و علی (علیه السلام) [در قیامت] به خاطر تلاش آن مرد [برای رعایت حقّ پیامبر (صلی الله علیه و آله) و علی (علیه السلام) آن‌هایی را که حقّشان ضایع شده را] راضی می‌کند» 🔘امام کاظم (علیه السلام) فرمود: «بزرگی ثواب نماز بستگی دارد به میزان بزرگداشتی که فرد نمازگزار نسبت به پدران بزرگوارش محمّد (صلی الله علیه و آله) و علی (علیه السلام) انجام می‌دهد». 🔘امام رضا (علیه السلام) فرمود: «آیا [این‌چنین نیست که] شما از اینکه پدر و مادرتان را که شما را به دنیا آورده‌اند ترک و طرد کنید، کراهت دارید»؟ گفتند: «بله، به خدا قسم که کراهت داریم». فرمود: «پس بکوشید که مانند پدر و مادر خود، پدران بزرگوارتان که محمّد (صلی الله علیه و آله) و علی (علیه السلام) باشند را ترک و طرد نکنید». 🔘مردی به امام جواد (علیه السلام) گفت: «من تا آنجایی به پیامبر (صلی الله علیه و آله) و امام علی (علیه السلام) علاقه و محبّت دارم که حتی اگر تکه‌تکه شوم از آنان دست برنمی‌دارم و حتی اگر نابود شوم هرگز از آنان دست برنمی‌دارم». امام جواد (علیه السلام) فرمود: «اشکالی ندارد [و تو ضرر نمی‌کنی] زیرا محمّد (صلی الله علیه و آله) و علی (علیه السلام) آنچه که تو از خودت فدای آنان کردی را در روز قیامت که روز حساب‌رسی است از جانب خود به تو می‌دهند به‌نحوی که به‌ازای هر جزء از [کار تو برای آنان] آنان صدهزار برابر به تو می‌بخشند» 🔘امام هادی (علیه السلام) فرمود: «هرکس که پدران دینی‌اش که محمّد (صلی الله علیه و آله) و علی (علیه السلام) باشند نزد او و دردیدگاه او از پدر و مادر نسبی‌اش با ارزش‌تر و بزرگوارتر باشند پس [او نزد خدا ارزش ندارد] و در حلال‌وحرام و زیادوکم دین خدا جایگاهی ندارد». 🔘امام حسن عسکری (علیه السلام) فرمود: «هرکس که اطاعت پدران دینی‌اش، محمّد (صلی الله علیه و آله) و علی (علیه السلام) را مقدّم بر اطاعت پدران نسبی خود قرار ندهد خداوند به او می‌گوید: «من نیز تو را مقدّم قرار نمی‌دهدم زیرا مرا مقدّم نکردی و به خاطر آنکه شرافت خود را برای بذل محبّت به پدران نسبی‌ات نسبت به پدران دینی‌ات کم کردی، تو را شریف و دارای مقام نمی‌دانم» ------------------------------------------ 💠مجلّه معارفی | نظام ولایت👇🏻 @NEZAME_VELAYAT
14.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🥲 داستان یک غلام که کسی به جز اربابش نداشت... 🎙حجت الاسلام پناهیان ------------------------------------------ 💠مجلّه معارفی | نظام ولایت👇🏻 @NEZAME_VELAYAT