eitaa logo
نکات ارزشمند(مسجد فاطمه زهراسلام‌الله‌علیها)
150 دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
3.3هزار ویدیو
64 فایل
اطلاع رسانی برنامه‌ها وکلاسها
مشاهده در ایتا
دانلود
افسوس های بی فایده وَ یَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلی‏ یَدَیْهِ یَقُولُ یا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبیلا * یا وَیْلَتی‏ لَیْتَنی‏ لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلیلا * لَقَدْ أَضَلَّنی‏ عَنِ الذِّکْرِ بَعْدَ إِذْ جاءَنی؛ (آیات 27 الی 29- سوره مبارکه فرقان) روزی که ظالم دست خود را از روی حسرت به دندان می گزد و می گوید: ای کاش همراه با فرستاده او برای خود، راه باریکه ای به سوی هدایت دست و پا می کردم. ای و ای، کاش من فلانی را [که سبب بدبختی من شد] به دوستی نمی گرفتم؛ چون او مرا از قرآنی که برایم آمد گمراه کرد. ظاهراً مراد از«ظالم» هر کسی است که با هدایت فرستاده الهی به راه راست نمی رود؛ هر چند که آیه در مورد ستمگران این امت و رسول خدا صلی الله علیه و آله نازل شده است.(ر.ک به تفسیر المیزان، ج15، ص203) در قیامت صحنه های عجیبی رخ می دهد که بخشی از آن حسرت های بی فایده ایست که ظالمان نسبت به عمل کرد غلط خود در گذشته می خورند؛ ندامت هایی که دیگر هیچ سودی به حال آن ها ندارد. آیات مورد بحث به دو مورد از این حسرت خوردن ها اشاره دارد. حسرت اول بعد از آن است که می بینند تنها راه نجات و سعادت راهی بود که فرستادگان الهی به مردم ارائه کردند و خود در آن راه پیش قدم شده و مردم را به آن دعوت کردند؛ ولی این ها به جای تبعیت و همراهی با رسولان حق، آن ها و راهشان را مسخره کردند و از گام نهادن در آن به شدت خودداری کردند. حسرت دوم نسبت به دوستانی است که در دنیا برگزیدند دوستانی که به ظاهر دوست بودند اما در واقع دشمنان خطرناکی بودند که باعث گمراهی و بدبختی آن ها شدند و با آنکه دین و راهکار هدایت و سعادت در دسترس این ها قرار داشت اما آن به ظاهر دوستان آن ها را از پیروی دین منع کرده و به گناه و بازی های دنیایی مشغول کردند. از این آیه به خوبی می توان به نقش و میزان تأثیر دوست در سعادت و شقاوت انسان پی برد؛ نقش و تأثیری که با تحقیق و تجربه ثابت شده و غیرقابل انکار است. ⁂⁂⁂⁂⁂⁂⁂⁂⁂⁂⁂⁂⁂⁂ بتی که پرستش آن بین ما رواج دارد: أَ رَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ (سوره مبارکه فرقان- آیه 43)؛ آیا دیدی کسی را که معبود خود را هوای نفس خویش برگزیده؟ «هوی» به معنای میل نفس به سوی خواسته های خودش است؛ بدون اینکه آن تمایلات را با عقل خود سنجیده و هماهنگ کرده باشد و مراد از «معبود گرفتن هوای نفس»؛ اطاعت و پیروی کردن آن است؛ بدون اینکه توجهی به دستورات خداوند متعال داشته باشد.(تفسیر المیزان، ج15، ص223) آیه شریفه درباره کسانی سخن می گوید که در کنار آن خدای یکتا، خدای دیگری هم دارند که برخی اوقات و یا همیشه از دستورات او پیروی می کنند. آن خدای دیگر یا بت نتراشیده ای که پیروان زیادی هم دارد همان بت نفس ماست. هر جا که فرمان یا همان خواست دل با حکمی از احکام الهی در ستیز شد همان جا می توان فهمید که ما خداپرستیم یا مطیع بت نفسیم. اگر دستور دین را بی محلی کردیم و در پی برآوردن خواهش دل برآمدیم شک نکنیم که بت پرستیده ایم؛ نشان به آن نشان که در دل یا به زبان می گوییم: «چون دلم می خواهد» نه «چون خدا می خواهد» ⁂⁂⁂⁂⁂⁂⁂⁂⁂⁂⁂⁂⁂⁂ چقدر از مال خود را انفاق کنیم؟ وَ الَّذینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً (آیه 67- سوره مبارکه فرقان) مؤمنین که بندگان خداوند رحمانند وقتی انفاق می کنند، نه اهل زیاده روی هستند و نه بخل می ورزند؛ بلکه بین این دو راه اعتدال را بر می گزینند. این آیه شریفه به یکی از ویژگی های مؤمنین که اعتدال و دوری از هر گونه افراط و تفریط در کارها به خصوص در مسأله انفاق است اشاره می کند. در این فراز قرآن کریم اصل انفاق کردن را به عنوان یکی از وظایف و برنامه های قطعی مؤمنین، مسلّم گرفته و تنها مقدار پرداخت آن را به شکل توصیفی بیان می کند که: مؤمنین انفاقی عادلانه و دور از هر گونه اسراف و سخت گیری دارند؛ نه آن چنان بذل و بخشش می کنند که زن و فرزندشان گرسنه بمانند و نه آن چنان سخت می گیرند که دیگران از مواهب آن ها بهره نگیرند.(تفسیر نمونه، ج15، ص152)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی 📚 🔸[ در مسیر فرار بنی اسرائیل از دست فرعونیان، لشکر فرعون که به دنبال بنی اسرائیل آمده بود، به آنان رسید.] ﴿فَلَمَّا تَرَاءَا الْجُمْعَانِ﴾ زمانی که دو جمعیت [ فرعونیان و بنی اسرائیل] یکدیگر را دیدند 🔹﴿قَالَ أَصْحَبُ مُوسَى إِنَّا لَمُدْرَكُونَ﴾ اصحاب موسی گفتند ما قطعاً گرفتار فرعونیان می‌شویم [و هیچ راه فراری هم نداریم] 🔸﴿قَالَ كَلا﴾ [اما حضرت موسی به عنوان رهبر و فرماندهٔ بنی اسرائیل] گفت هرگز! [ به هیچ عنوان گرفتار فرعونیان نمی شویم؛] 🔹﴿ إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِین﴾چون پروردگارم در این جنگ همراه ماست. [من به خدای قدرتمندی که طرف ماست اعتماد کامل دارم و مطمئن هستم ]راه خروج از این بن بست را به زودی به ما نشان خواهد داد. 🌙 أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra
این جمله‌ی حاج قاسم رو هر روز و هرشب با خودتون تکرار کنید: باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم آنکس که باید ببیند، می‌بیند...! 🪴
احسنت به شهرداری کرمانشاه نصب بنری از کتاب تاریخی ویل دورانت به تمام ایرانیان اصیل و دوستان خود ارسال کنید و در افزایش سواد رسانه‌ای جامعه سهیم باشید
🌹 ایام شهادت امیرالمؤمنین علیه‌السلام را تسلیت عرض می‌کنیم. 1️⃣ آیا ابن ملجم یهودی بود؟ https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/14006 2️⃣ سند تاریخی از شهادت امیرالمؤمنین (ع) به دست معاویه https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/19687 3️⃣ اشعث بن قیس کندی؛ نفوذی یهود https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/16806
سورۀ عنکبوت آیۀ 45؛ ﴿ اتْلُ ما أُوحِیَ إِلَیْکَ مِنَ الْکِتابِ وَ أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ لَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ ما تَصْنَعُونَ﴾ خدای متعال در این آیه به پیامبرش دستور تلاوت قرآن و اقامۀ نماز را در کنار هم داده و این به خاطر آن است که قرآن و نماز دو منبع نیروبخش هستند. خدا به پیامبرش از یک مسئولیّت سنگین خبر مى‌‏دهد، «انّا سنلقى علیک قولاً ثقیلاً» به او مى‏‌فرماید: براى انجام این مسئولیّت سنگین، از دو منبع نیروبخش کمک بگیر: یکى تلاوت قرآن «و رَتّل القرآن ترتیلا» و دیگرى نماز شب. «اِنّ ناشئة الیل هى اَشدّ وَطاً و أقوم قیلاً» ـ سوره عنکبوت آیه 44؛ ﴿ خَلَقَ اللَّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ بِالْحَقِّ إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیَةً لِلْمُؤْمِنینَ﴾ غیر از خدا، هر کس و هر چیز مانند خانه عنکبوت، سست، ناپایدار و فانى است؛ امّا خداوند: هم عالم است. «یَعْلَمُ ما یَدْعُونَ» (آیه قبل) هم عزیز و حکیم است. «وَ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ» هم آفریدگار هستى است. «خَلَقَ اللَّهُ ...» ـ سورۀ عنکبوت آیه 43،42؛ ﴿ إِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ ما یَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ مِنْ شَیْ‏ءٍ وَ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ﴾، ﴿ وَ تِلْکَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ وَ ما یَعْقِلُها إِلاَّ الْعالِمُونَ﴾ گرایش‌‏هاى غیر الهى انسان، زیر نظر خداست، خود را براى پاسخگویى آماده کنیم. ـ عنکبوت آیه 1-3؛ ﴿ الم﴾، ﴿ أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ﴾، ﴿ وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذینَ صَدَقُوا وَ لَیَعْلَمَنَّ الْکاذِبینَ﴾ ایمان، تنها با زبان و شعار نیست، بلکه همراه با آزمایش است.«أحسب... هم لایفتنون» (ادّعا کافى نیست، باید عملکرد را دید و قضاوت کرد.) ـ آیه 60 سوره قصص؛ ﴿ وَ ما أُوتیتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَمَتاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ زینَتُها وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَیْرٌ وَ أَبْقى‏ أَ فَلا تَعْقِلُونَ﴾ در واقع این سوّمین جوابى است که خداوند در پاسخ بهانه‌جویى کفّار مکّه (که اگر ما ایمان بیاوریم، زندگانى ما مختل مى‌شود) مى‌دهد، که آنچه به گمان خام خود از رهگذر عدم ایمان بدست مى‌آورید، متاع وکالاى بى‌ارزش و فانى زندگى محدود دنیاست، در حالى که آنچه نزد خداست، بهتر و ماندگارتر است. ـ آیه 25 سوره قصص؛ ﴿ فَجاءَتْهُ إِحْداهُما تَمْشی‏ عَلَى اسْتِحْیاءٍ قالَتْ إِنَّ أَبی‏ یَدْعُوکَ لِیَجْزِیَکَ أَجْرَ ما سَقَیْتَ لَنا فَلَمَّا جاءَهُ وَ قَصَّ عَلَیْهِ الْقَصَصَ قالَ لا تَخَفْ نَجَوْتَ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمینَ﴾ رفت و آمد زن در بیرون خانه باید بر اساس حیا و عفّت باشد «تَمْشی‏ عَلَى اسْتِحْیاءٍ» (حیا، از برجسته‌ترین کمالات زن در قرآن است. ـ آیه 92 سوره نمل؛ ﴿ وَ أَنْ أَتْلُوَا الْقُرْآنَ فَمَنِ اهْتَدى‏ فَإِنَّما یَهْتَدی لِنَفْسِهِ وَ مَنْ ضَلَّ فَقُلْ إِنَّما أَنَا مِنَ الْمُنْذِرینَ﴾ آورنده قرآن، باید خود نیز اهل تلاوت باشد. (أَتْلُوَا الْقُرْآنَ) مهم‌ترین مأموریت پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله بعد از توحید، تلاوت آیات الهى بر مردم است.
روز بیستم.mp3
6.11M
💠 دعای روز بیستم ماه رمضان 🔹 اللّهُمَّ افْتَحْ لِی فِیهِ أَبْوَابَ الْجِنَانِ وَ أَغْلِقْ عَنِّی فِیهِ أَبْوَابَ النِّیرَانِ وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِتِلاوَةِ الْقُرْآنِ یا مُنْزِلَ السَّکینَةِ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ. 🔸 خدایا در این ماه درهای بهشت‌هایت را به رویم باز کن و درهای آتش دوزخ را به رویم ببند و به تلاوت قرآن موفقم بدار، ای فرو فرستنده آرامش در دل مؤمنان. 🆔 @balagh_ir 💠 شرح دعای روز بیستم ماه رمضان 🔸 مرحوم استاد مجتهدی تهرانی 🆔 @balagh_ir
✅ چند استفتاء در مورد مراسم احیاء از مقام معظم ✳️ سؤال : آیا شرکت کردن زن حائض در مراسم و سر گرفتن قرآن حرام است ؟ 🍃پاسخ : حرام نیست ؛ ولی لمس خط قرآن بر حرام است.   ✅ گرفتن با ✳️ سؤال : آیا در شب های قدر استفاده از تلفن همراه و تبلت و لب تاپ و امثال آن در صورتی که نرم افزار قرآن آن باز باشد ، و روی صفحه تلفن همراه باشد ، به جای کتاب قرآن قابل استفاده می باشد؟ البته در زمان سر گرفتن قرآن . 🍃 جواب : در فرض سؤال ، حکم قرآن را ندارد .   ✅ یا منزل ✳️ سؤال : آیا احیا گرفتن شب قدر ، در خانه ثواب زیادی دارد؟ یا حتماً باید در صورت گیرد؟ 🍃 جواب : حضور در مسجد فضیلتی دارد ، که در خانه ، آن فضیلت نیست . 🔹منبع : https://b2n.ir/847727 احکام احکام شیرین @ahkameshirin
💠 نماز درک شب قدر 🔹 ابن عباس می‌گوید: به پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله عرض کردم: «خوش به حال کسی که شب قدر را درک کند». 🍀 پیامبرصلی‌ الله‌ علیه‌ و آله فرمود: «می‌خواهی نمازی به تو بیاموزم که با خواندن آن، شب قدر را درک کنی؟» ♻️ ابن عباس پاسخ مثبت داد. حضرت فرمود: ✳ «در فاصله زمانی نماز عشاء و نماز وتر، یک نماز چهار رکعتی بخوان. در هر رکعت بعد از حمد، سه مرتبه سوره کافرون و سه مرتبه سوره توحید بخوان. بعد از سلام نماز سیزده مرتبه استغفر الله بگو». 👇🏼👇🏼👇🏼 ✴ سپس درباره فضیلت این نماز فرمود: «هرکس که این نماز را بخواند و بعد از آن سیزده مرتبه تسبیح و «استغفر الله » بگوید، شب قدر را خواهد دید. روز قیامت نیز هفتاد هزار نفر از امتم را شفاعت خواهد کرد و خداوند او و پدر و مادرش را خواهد بخشید». 📚 اقبال الاعمال، جلد ١، صفحه ۶۶
Tahdir joze20.mp3
3.95M
تند‌خوانی‌ جزء بیستم قرآن‌کریم🌱 با‌نوای‌‌ استاد‌ معتز‌آقائی‌🎤 🖤 🌙