eitaa logo
نکات ارزشمند(مسجد فاطمه زهراسلام‌الله‌علیها)
150 دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
3.3هزار ویدیو
64 فایل
اطلاع رسانی برنامه‌ها وکلاسها
مشاهده در ایتا
دانلود
لطائف صلوات شعبانیه(۱)| ماه شعبان، برای ما نیست! 💠 هذَا شَهْرُ نَبِیّكَ سَیّدِ رُسُلِكَ شَعْبَانُ 💠 💐 خداوند این ماه را به پیامبرش (ص) هدیه کرده و آن را ماه نبی اکرم (ص) قرار داده است؛ پس این رابطه خاصی بین خداوند و نبی اکرم (ص) است و ابتداءا به ما ارتباطی ندارد؛ ولی اگر خدا به بزرگِ خانواده‌ای نعمتی بدهد، این نعمت در اختیار همه خانواده قرار می گیرد. 🌺 سیرِ با صلوات‌هایی که در ابتدای صلوات شعبانیه آمده، ما را به اینجا می رساند که این ماه، ماه پیامبر تو و سیدِ رسولان توست. ╭┅──────────┅╮ 📖 @mirbaqeri_tafsir ╰┅──────────┅╯
لطائف صلوات شعبانیه(۲)| از شر جاذبه‌های تمدنی باطل، به کهف سیدالشهداء پناه ببریم! 💠 «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْكَهْفِ الْحَصِینِ» 💠 🔸 در داستان اصحاب کهف آمده است که وقتی می‌خواستند از بت‌پرستی قوم خودشان كه تحت سلطه آنان بودند، نجات پیدا كنند، وقتی از آن‌ها بریدند و از آلهه و خدای آن‌ها جدا شدند، به كهفی (یعنی غار وسیعی) پناه بردند و در این حال است که خدای متعال رحمتش را بر شما می‌گستراند و یك مسیر واسعی را برای شما برای عبور از این امر فراهم می‌كند «وَ إِذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَ ما یعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّه فَأْوُوا ‌إِلَى الْكَهْف» [كهف: ۱۶]. 🔹 سر مطهر سیدالشهداءعلیه‌السلام این آیه‌ی شریفه را در كوفه می‌خواند: «أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ الْكَهْفِ وَ الرَّقیمِ كانُوا مِنْ آیاتِنا عَجَباً» [كهف: ۹]. این كهف، كهفی است كه حتی با سر خودش عاشوراییان را از فتنه عبور می‌دهد. اگر محیط نورانیت سیدالشهداءعلیه‌السلام نبود، چه‌طور می‌شد از آن فضا عبور كنیم؟! 🔸كهف بودن مَجاز نیست. اصحاب كهف از قومشان جدا شدند و پشت به بت‌های آن‌ها كردند. با یک فرهنگ درگیر شدند؛ ولی وقتی از شهر بیرون آمدند، گفتند: برویم یک پناهگاهی پیدا كنیم: «فَأْوُوا إِلَى الْكَهْف»٬ و الا دوباره می‌آیند و شما را با تهدید و تطمیع می‌برند و دوباره همان بساط تكرار می‌شود. 🔸امواج دستگاه كفر و باطل ، آن چنان سنگین است که آدم وقتی دور و بر خودش را نگاه می‌كند، از هر جاذبه‌ای رد می‌شود، یكی دیگر هست و تنها پناهگاهی كه وجود دارد كهف است که مقام شفاعت نبی اكرم است. تنها كهف ما، وجود مقدس حضرت است كه باید با تمام وجود، به دین ایشان و به ولایت و اهل‌بیت ایشان، پناه ببریم تا بتوانیم از موج این جاذبه‌های سنگینی كه این‌ها در طول تاریخ ایجاد می‌كنند، در امان باشیم.
لطائف صلوات شعبانیه(۳)| جایگاه نبی اکرم (ص) در سیر و سلوک 💠 «وَ طَرِیقاً إِلَیكَ مَهْیعا» 💠 خدایا! این پیامبر را طریق واسعه ما بسوی خودت قرار بده! نگاه ما به نبی اکرم (ص) سه‌گونه قابل تصور است: 1️⃣ یک نگاه این است که حضرت آمده و کتابی به ما داده که آدرس مقصد در آن نوشته شده است. این آدرس را بگیرید و طبق آن عمل کنید. مثل دستگاه‌های پیچیده‌ای که کتاب راهنما دارند. قرآن هم کتاب راهنمای ماست. خودتان از این کتاب استفاده کنید. این یک‌ نوع معرفت به نبی اکرم (ص) است که معرفت خیلی ضعیفی است. نتیجه این نگاه، همان «حسبنا کتاب الله» است. 2️⃣ نگاه دیگر این است که پیامبر (ص) همراه ما هستند. یعنی هم آدرس می‌دهند و هم همراه ما می‌آیند. هر کجا برویم می بینیم ایشان اول آمده اند. هیچ کسی در هیچیک از مقامات توحید سیر نمی‌کند مگر اینکه ردپای نبی اکرم (ص) را در آنجا می‌بیند و می‌فهمد که حضرت قبلاً آنجا بوده اند. حتی ابراهیم خلیل (ع) می‌بیند یک کسی قبل از او این راه را رفته است. جبرئیل می‌رسد به جایی که می‌گوید: اینجا دیگر جای من نیست؛ «لَوْ دَنَوْتُ‏ أَنْمُلَةً لَاحْتَرَقْت». 3️⃣ در نگاه سوم، ما حضرت را به عنوان راه می بینیم؛ طریق خدا و سبیل الله که صرفاً یک جاده نیست؛ بلکه آن نوری است که از طرف خدا آمده و آن، وجود پیامبر (ص) است. مقامات سیر ما مقامات وجودی ایشان است همه مراتب تهذیب و قرب و همة وادی نور همین است؛ اگر کسی وارد بیت نبی اکرم (ص) شد وارد وادی توحید شده است و جزء کسانی میشود که «فی بُیوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَیذْكَرَفیهَا اسْمُهُ» [نور:۳۶]. در اینجا به انسان اجازه می‌دهند که رفعت پیدا کند و بالا برود. تنها در این بیت اجازة ذکر و حضور هست. اگر کسی بالا رفت و دری از درهای ولایت حضرت به روی او گشوده شد، باز منزلت دیگری از نورانیت و هدایت به قلبش می‌تابد این سیر، دائم اتفاق می‌افتد تا به سرچشمه نور برسد که حقیقت نوری نبی اکرم (ص) است. حضرت کلمة نور هستند؛ «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّی عَلَى مُحَمَّدٍ نَبِی ‏رَحْمَتِكَ‏ وَ كَلِمَةِ نُورِك‏». او کلمة نور و سرچشمه نور است که خداشناسی حقیقی در پرتو این نور حاصل می‌شود. این نور نبی اکرم (ص) است که سرچشمه نورِ «مَعْدِنِ الْعَظَمَة» [مناجات شعبانیه] است. کسی که به آنجا برسد حقیقت توحید برایش حاصل می‌شود. ❇️ پس بار ما اینطور بسته می‌شود که اول به شفاعت برسیم و به ساحت ولایت رسول اکرم (ص) وارد شویم«اللَّهُمَّ وَ اجْعَلْهُ لِی شَفِیعاً مُشَفَّعا»؛ آن وقت خود حضرت طریق الی الله است «وَ طَرِیقاً إِلَیكَ مَهیعا
لطائف صلوات شعبانیه(۴) | امواج طوفانی چیست و چطور میتوان از آن نجات یافت؟ 💠 اللهم صل علی محمد و آل محمد الْفُلْكُ الْجَارِیةُ فِی اللُّجَجِ الْغَامِرَة 🔸 حضرت فرمود: مَثَل دستگاه باطل، مثل دریای عمیق مواج تاریك است كه موج‌ها بر فراز هم می‌غلتد؛ بطوریکه وقتی دستش را بیرون بیاورد، این‌قدر فضا ظلمانی است که حتی خودش را نمی‌بیند، چه رسد به این‌که راه و قبل و بعدش را بتواند ببیند«أَوْ كَظُلُماتٍ فی بَحْرٍ لُجِّی یغْشاهُ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ سَحابٌ ظُلُماتٌ بَعْضُها فَوْقَ بَعْضٍ إِذا أَخْرَجَ یدَهُ لَمْ یكَدْ یراها» [نور: ۴۰]. 🔹این تشبیه نبی اكرم، تشبیه نیست؛ بلکه بیان حقیقت است. واقعاً یك دریای طوفانی و مواج و ظلمانی است و ولایت اولیای طاغوت و سران كفر و وسوسه‌های آن‌ها آن‌قدر شدید است كه امثال ما با همه‌ی وجودمان نادیده هستیم. 🔸 امواج اولیای طاغوت و شیاطینی كه در پیامبر هم طمع می‌كردند، با اینكه حضرت خالصة الله بود! پس ما اصلاً آن‌جا به حساب نمی‌آییم. این‌طور نیست كه بتوانیم به سلامت از آن عبور كنیم. 🔹 امام صادق علیه‌السلام در كافی فرمودند: «إِذا أَخْرَجَ الْمُؤْمِنُ یدَهُ فِی ظُلْمَةِ فِتْنَتِهِم» یعنی حتی مؤمنی كه نور ایمان دارد، در ظلمت فتنه‌های این‌ها، یعنی امواج فتنه وسوسه‌ی دستگاه ابلیس و دستگاه اولیای كفر و طاغوت، خودش را نمی‌تواند ببیند. ✅ خدای متعال یك كشتی این‌جا قرار داده و آن‌ها قبول كرده‌اند كه كشتی باشند و امواج را تحمل كنند و بشكافند و ما را به ساحل برسانند. واقعاً دریاهای مواج و طوفانی هست و كشتی‌ای كه در این دریا راه افتاده، نبی اكرم و اهل‌بیت ایشان هستند.
لطائف صلوات شعبانیه(۵) | فرار از بتکده، شرط رسیدن به پناهگاه الهی 💠 اللهم صل علی محمد و آل محمد ... و مَلْجَأ الْهَارِبِین 💠 🔸 ما تا زمانی که از خودمان و بتکده مان فرار نکنیم، پناهگاهی نمی‌خواهیم. اما اگر کسی جزء «هاربین» شد و از بت ها و اولیای طاغوت ترسید و از ابلیس و نفس که می‌خواهند ما را در کمند خود بیندازند فرار کرد، می‌بیند که پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) ملجأند. آن وقت است که در دامن امام قرار می‌گیرد. 🔹 درباره آیة «فَفِرُّوا إِلَى اللَّه» روایت است که این «فرار الی الله»، «فرار الی الحج» است. حج هم فرار الی الامام است، چون امام باقر (ع) فرمود: «به مردم دستور داده شده است که بیایند و گرد کعبه طواف کنند تا عهدشان را با ما تجدید کنند.» ╭┅──────────┅╮ 📖 @mirbaqeri_tafsir ╰┅──────────┅╯
11.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چند روز باقیمانده ماه شعبان برمحمد وآل محمد صلوات 💧
📍اهمیت روزه‌‏ی پنج‌شنبه‌ی آخر ماه 🔻مرحوم سید در اقبال، اهمیت خاصی به روزه‏‌ی پنج‏شنبه‏‌ی آخر ماه شعبان می‏‌دهند؛ با این بیان که چون اعمال در این روز به محضر امام عصر؟عج؟ عرضه می‏شود، سعی کنیم: اوّلاً روزه باشیم تا در محضر حضرت کمتر شرمنده باشیم و امام از ما ناخرسند نباشند؛ که نارضایتی ارباب از رعیّت، موجب حرمان او در ماه رمضان می‏شود. ثانیاً، محاسبه‏‌ی دقیقی نسبت به گذشته‏‌ی خود کنیم؛ چون در میان اهل‌الله، ماه مبارک رمضان، ابتدای سال محسوب می‏شود و لذا در پنج‌شنبه‌ی آخر ماه شعبان، نسبت به سالی که پشت سر گذاشتیم محاسبه‌ای نماییم، سپس غسل و نماز توبه به ‏جا آوریم. خلاصه آنکه آخرین تلاش‏‌های خود را به کار زنیم تا با قلبی پاک و رویی سپید به ماه الهی وارد شویم و لایق مخاطبات خاص پروردگار قرار گیریم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏سید بن طاووس در سرداب مقدس صدای حضرت را شنید که با حس و حال غریبی مناجات می کند و می گوید خدایا گل شیعیان ما با آب محبت و ولايت ما درست شده، اين‌ها يک اشتباهاتي مي‌کنند ولي دلشان و اميدشان به ماست...امیدشان را نااميد نکن... آنها را ببخش...
🌹🌷🌹 ‍ ملا احمد مقدس اردبیلی (ت ۹۹۳ ق) از میر علام - یکی از شاگردان و نزدیکان مقدس اردبیلی - نقل شده است : من در مدرسه ای که حجره های آن در صحن مطهر امیرالمؤمنین على (علیه السلام ) قرار داشت، سکونت کرده و به فراگرفتن علم، اشتغال داشتم. در یکی از شب های تاریک، پس از آن که از مطالعه فارغ شدم، از حجره بیرون آمدم و به اطراف نگاه می کردم که ناگهان دیدم مردی با سرعت، به طرف قبه مبارک می رود. با خود گفتم: شاید این مرد، دزدی است که می خواهد به حرم دستبرد بزند و قندیل های حرم م مطهر را به یغما ببرد! پس، تعقیبش کردم و دیدم که او به طرف در حرم مبارک رفت و اندکی توقف کرد، آنگاه به طور معجزه آسا، قفل در گشوده شد و در باز شد و او وارد حرم گردید و بعد در دوم و سوم نیز به همان صورت باز شد و او وارد شد و به کنار مرقد مطهر رفت. وقتی نزدیک مرقد شد، سلام عرض کرد و من شنیدم که از جانب قبر مطهر، به او پاسخ داده شد. سپس او با امام درباره یکی از و مسائل علمی گفتگو می کرد و جواب می شنید. و بعد از مدتی او از حرم خارج شد و به جانب مسجد کوفه رفت. من با هم پشت سر او حرکت کردم، تا اینکه به مسجد رسید و در محراب مسجد، باز شنیدم که با بزرگی درباره همان مسأله علمی گفتگو کرد و پاسخ خود را شنید و از آنجا بیرون آمد. و من در تعقیب او حرکت کردم، تا این که او به دروازه شهر رسید. هوا روشن شده بود. من از پشت سر، قبل از آنکه از دروازه خارج شود، با صدای بلند او را مورد خطاب قرار داده و گفتم: ای مولای من! من از آغاز تا انجام کار، همراه شما بودم، اینک بفرمایید آن دو بزرگ که با آنها درباره مسائل علمی صحبت می کردید، چه کسانی بودند؟ پس از اصرار بسیار، او از من تعهدات لازم را گرفت که در موقع حیات او، ماجرا به کسی اطلاع ندهم و در نهایت فرمود: ای فرزند من! بسیاری از اوقات، مسائل مختلفی برای من گنگ و مبهم می ماند و من در هنگام شب، به مرقد مطهر می روم و مسأله را برای حضرت مطرح و جوابش را دریافت می کنم. امشب نیز بر طبق معمول به حضور انور او شرفیاب شدم و حضرت مرا به حواله کرد و فرمود: فرزندم مهدی در مسجد کوفه است، به حضورش برس و پاسخ مسائل خود را از آن حضرت استدعا کن. پس بدان، و آن مردی که در مسجد کوفه او را دیدی، بود. 🌺نک: قصص العلماء، ص ۳۴۵؛ گلشن ابرار، ج ۱،