eitaa logo
نور شریعت
979 دنبال‌کننده
300 عکس
38 ویدیو
156 فایل
محل نشر آثار و دروس استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب 🔻 استاد درس خارج حوزه علمیه قم (PhD in Clinical Psychology)🔻 🔻مؤلف کتب و مقالات عدیدۀ علمی در علوم گوناگون (استدلالی و اجتهادی) 📌 ادمین 👇 @Norshariat
مشاهده در ایتا
دانلود
حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها فرمودند ؛ أَمَا وَ الله لَوْ تَرَکُوا الْحَقَّ عَلَی أَهْلِهِ وَ اتَّبَعُوا عِتْرَةَ نَبِیِّهِ لَمَا اخْتَلَفَ فِی الله اثْنَانِ ، وَ لَوَرِثَهَا سَلَفٌ عَنْ سَلَفٍ وَ خَلَفٌ بَعْدَ خَلَفٍ حَتَّی یَقُومَ قَائِمُنَا التَّاسِعُ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ. به خدا سوگند ، اگر اجازه داده بودند حق بر محور خود بچرخد و از خاندان پیامبر خدا پیروی میکردند ، هیچ گاه دو نفر درباره خدا با یکدیگر اختلاف نمیکردند ، و آیندگان از گذشتگان ، آن را به ارث میبُردند ، تا اینکه قائم ما که نهمین فرزند حسین است ، بپاخیزد.️ بحارالأنوار ۳۶ / ۳۵۲ ، حدیث ۲۲۴. کانال نور شریعت محل نشر آثار و دروس استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
وظیفه حکومت 💠 مردم به عدالت حاکم نیازمندند، نه... حُمَيْدُ بْنُ زِيَادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ هِلَالٍ الشَّامِيِّ مَوْلَى أَبِي الْحَسَنِ ع عَنْهُ قَالَ: قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا أَعْجَبَ إِلَى النَّاسِ مَنْ يَأْكُلُ الْجَشِبَ وَ يَلْبَسُ‏ الْخَشِنَ وَ يَتَخَشَّعُ فَقَالَ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ يُوسُفَ ع نَبِيٌّ ابْنُ نَبِيٍّ كَانَ يَلْبَسُ أَقْبِيَةَ الدِّيبَاجِ مَزْرُورَةً بِالذَّهَبِ وَ يَجْلِسُ فِي مَجَالِسِ آلِ فِرْعَوْنَ يَحْكُمُ فَلَمْ يَحْتَجِ النَّاسُ إِلَى لِبَاسِهِ وَ إِنَّمَا احْتَاجُوا إِلَى قِسْطِهِ وَ إِنَّمَا يُحْتَاجُ مِنَ الْإِمَامِ فِي أَنَّ إِذَا قَالَ صَدَقَ وَ إِذَا وَعَدَ أَنْجَزَ وَ إِذَا حَكَمَ عَدَلَ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحَرِّمُ طَعَاماً وَ لَا شَرَاباً مِنْ حَلَالٍ وَ إِنَّمَا حَرَّمَ الْحَرَامَ قَلَّ أَوْ كَثُرَ وَ قَدْ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ- قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ. 🔹عباس بن هلال شامی گوید: به امام رضا (صلوات الله علیه) عرض کردم: فدایت شوم، مردم از کسی(حاکمی) که غذای با کیفیت پایین می‌خورد و لباس با کیفیت پایین می‌پوشد و اظهار تواضع می‌کند، خیلی خوششان می‌آید! حضرت فرمود: آیا نمی‌دانی که یوسف(علیه السلام)، پیامبر و پیامبرزاده بود با این حال قباهای ابریشمی با دکمه‌های طلایی می‌پوشید و در جایگاه‌های آل فرعون برای قضاوت و داوری می‌نشست؟! مردم به لباسش نیازی نداشتند، بلکه فقط به عدالتش نیاز داشتند. همانا نیاز مردم به امام در این است که هرگاه سخنی می‌گوید راست باشد و هرگاه وعده‌ای می‌دهد عمل کند و هرگاه حُکمی می‌کند عادلانه باشد. خدا هیچ خوراکی و نوشیدنی حلالی را حرام نکرده است، بلکه فقط چیزهای حرام را چه کم باشد و چه زیاد، حرام نموده است. سپس این آیه را تلاوت نمود: «بگو چه کسی زینت‌های خدا که برای بندگانش خارج ساخته و روزی‌های پاک را حرام کرده است؟!» (الأعراف/۳۲) 📗الکافی، ج۶، ص۴۵۳-۴۵۴ ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
🔸 وقتى أبوبكر ، خطبه حضرت فاطمه سلام الله علیها را شنید ،‌ سخنان حضرت فاطمه بر او سنگین آمده بر منبر رفت و گفت ؛ اى مردم ، این گوش‌ دادن به سخن هر زن سخنگو چه معنى دارد؟! این ادّعاها در زمان رسول خدا كجا بود؟ هركس كه میشنود باید بگوید ، و هركس كه حاضر است ، باید مطرح كند كه او روباهى است كه شاهدش دم او است !!! ، پرورش دهنده تمام فتنه‌ها او است ، اوست كه مى‌گوید شتر ما بعد از پیرى دوباره جوان شده است !!! ، از ضعیفان كمك میخواهد ، و از زنان یارى میطلبد ، مانند أمّ طحال ( از ذوات اعلام در جاهلیت ) ‌كه محبوب‌ترین نزدیكان او ، شایسته‌ ترین فرد برای زنا بود. سپس از منبر پایین آمده و فاطمه زهراء هم به منزل رفت. ابن أبی الحدید معتزلی از علمای اهل سنت، بدنبال نقل این واقعه میگوید ، این روایت را براى نقیب أبى یحیى جعفر بن یحیى خواندم و پرسیدم ، أبوبكر به چه كسى كنایه میزد‌؟ گفت كنایه نمیزد ، صریح صحبت میكرد. گفتم اگر صریح گفته بود ، از تو نمى‌پرسیدم. خندید و گفت به علىّ بن أبى طالب. به او گفتم تمام این سخنان به على بود؟ در پاسخ گفت آرى اى فرزندم ، بحث بر سر حكومت است. شرح نهج البلاغة ، إبن أبی الحدید ۱۶ / ۲۱۴. ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
إنا لله وإنا إليه راجعون هوالعزیز؛ در غروب روز جمعه ۲۵ آذر ۱۴۰۱ شمسى، و در ساعات منتسب به حضرت بقية الله الأعظم (عجل الله فرجه الشريف)، روح بلند و ملكوتى بقيةالسلف، مرجع بزرگوار تقلید، حضرت آيت الله العظمى سيد محمد صادق روحانى (قدس سره)، به اجداد طاهرينش پيوست. ایشان بعد از سالها مجاهدت و فداکاری در طریق رسالت نبوی و تبلیغ مذهب علوی ، در عین مظلومیت و مقاومت در برابر تمامی ظلم هایی که به جان خریدند به دیدار جد بزرگوارشان شتافتند. سید عالی مقام، تمام دارایی اش از قبیل عمر شیرین، جایگاه مرجعیت و کرسی درس خود را فدای حقیقت گویی و آزاد منشی کردند و سال‌های متمادی در همین راه صدمه ها دیدند ، که قطعا ظالمان به حق ایشان، در دادگاه عدل الهی منفورند. حقیر این مصیبت عظمی را به حضرت بقیة الله الأعظم روحی و ارواح العالمین له الفداه و علمای عظام تسلیت عرض نموده ، و برای این سید جلیل القدر سکنیٰ در اعلی علیین را خواستارم. عاش سعیدا و مات سعیدا أقّل الخلیقه سید صائب هاشمی طباطبائی حوزه علمیه قم جمعه، ۲۱ جمادى اولى ۱۴۴۴ ۱۴۰۱/۰۹/۲۵ ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
فضائل_و_مصائب_حضرت_زهرا_علیها_السلام.pdf
719.7K
📗فضائل و مصائب حضرت زهرا علیها السلام(مجموعه استفتائات) 📝مولف: حضرت آیت الله العظمی سید محمد صادق روحانی تعداد صفحات:۱۲۸ زبان:فارسی 🔹شامل مباحث: 👈تفسیر روایت(لولاک ما خلقت الافلاک) 👈نماز استغاثه به حضرت زهرا علیها السلام 👈برتری تسبیحات حضرت بر نافله 👈انکار مصائب حضرت و خروج از مذهب 👈قضیه فدک،داستان عقیده یا رویداد تاریخی! ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رسالة الى سيدي ومولاي صاحب الزمان.. ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
🔹 آیت الله آقا محمّد علی کرمانشاهی فرزند علامه کبیر وحید بهبهانی در سال ۱۱۸۶ به کرمانشاه رفت، چون در آن سال در عتبات وبای شدیدی شیوع پیدا کرد به گونه‌ای که مردم را درو می‌کرد. 🔸 لذا او از عتبات خارج شد و در مسیر وارد کرمانشاه گردید¹ و مهمان شیخ عبدالجلیل جلیلی - که او هم شاگرد وحید بهبهانی بود - شد و او به احترام استادش از وی خواهش کرد که در کرمانشاه بماند. آقا محمّد علی هم قبول کرد و در کرمانشاه رحل اقامت افکند. 🔹 آقا محمّد علی در سال ۱۲۱۶ در کرمانشاه از دنیا رفت و قبرش نیز در آن‌جا است.² 1⃣ رك: مفاخر اسلام؛ ج ۹ ص ۴۰۸ 2⃣ رك: مفاخر اسلام؛ ج ۹ ص ۵۱۴ 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۳ ص ۲۶۳ 💠 مقابله با صوفی‌گری 🔹 آقا محمّد علی در مقابل صوفی‌ها به مقابله برخاست و آن‌ها را قلع و قمع کرد. در نامه‌ای که فتحعلی شاه خطاب به آقا محمّد علی نوشته نیز به این مطلب اشاره شده است که اگر اقدامات شما نبود، اکثر مردم ایران صوفی می‌شدند!¹ 🔸 در آن زمان نور علی شاه از طرف معصوم علی شاه به تبلیغ صوفی‌گری مشغول بود. نور علی شاه از نظر قیافه آیتی بوده است. عکسش را من دیده‌ام. قیافه بسیار زیبا و هم‌چنین صدای بسیار جذّابی داشت. او شاعر بود و شعر می‌خواند. دیوان شعری نیز دارد² و اشعارش در منطق را دیده‌ام. این زیبایی‌ها سبب می‌شد افراد معمولی جذب و مرید وی شوند. مطالب عرفانی و ذوقی وی نیز در این جهت مزید اثر بود.³ 🔹 از آقای حاج آقا رضا صدر (برادر بزرگتر آقا موسی صدر)شنیدم می‌گفت: نور علی شاه به نجف رفت. کشکولی همراه داشت و با صدای جذابش اشعاری می‌خواند و مردم در کشکولش پول می‌ریختند و وقتی کشکولش پر می‌شد، در پشت سرش خالی می‌کرد و فقرایی که پشت سرش بودند، آن را جمع می‌کردند. این کارها مردم را جذب می‌کرد. 🔸 نقل می‌کنند: وقتی نور علی شاه وارد صحن شد، سیّد بحرالعلوم دستور داد او را بیرون کنند ولی کسی جرأت نکرد. شیخ جعفر كاشف الغطاء وقتی دید کسی امر سیّد را اجرا نکرد، خودش او را بیرون کرد. 1⃣ رك: مفاخر اسلام؛ ج ۹ ص ۴۵۵ 2⃣ الذريعة؛ ج ۹ ص ۱۲۳۱ ش ۷۸۸۶ 3⃣ رك: مفاخر اسلام؛ ج ۹ ص ۴۳۳ 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۳ ص ۲۶۳ ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
أللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَآلِهِ وَأَنْزِلْ عَلَيْنَا نَفْعَ هَذِهِ السَّحَائِبِ وَبَرَكَتَهَا. ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلِیِّڪَ الْـفَـرَج زيارت حضرت ولیّ عصر إمام زمان أرواحنا لِتُرابِ مَقْدَمِهِ الفِداء در روز جمعه ؛ السَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ فى أرْضِهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ فى خَلْقِهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذى يَهْتَدى بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَن الْمُؤْمِنينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخائِفُ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أيُّهَا الْوَلِىُّ النّاصِحُ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَياةِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّى اللهُ عَلَيْكَ وَ عَلى آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الأمْرِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلاىَ ، أنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ و أُخْراكَ ، أَتَقَرَّبُ إلَى اللهِ تَعالى بِكَ وَ بِآلِ بَيْتِكَ ، وَ أنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلى يَدَيْكَ ، وَ أسْئَلُ اللهَ أنْ يُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أنْ يَجْعَلَنی مِن الْمُنْتَظِرينَ لَكَ ، وَ التّابِعينَ وَ النّاصِرينَ لَكَ عَلى أعْدائِكَ ، وَ الْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ فى جُمْلَةِ أوْلِيائِكَ ، يا مَوْلاىَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ الله عَلَيْكَ وَ عَلى آلِ بَيْتِكَ ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ ، وَ هُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فيه ظُهُورُكَ وَ الْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلى يَدَيْكَ ، وَ قَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ ، وَ أنَا يا مَوْلاىَ فيهِ ضَيْفُكَ وَ جارُكَ ، وَ أنْتَ يا مَوْلاىَ كَريمٌ مِنْ أوْلادِ الْكِرامِ ، وَ مَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَ الإجارَةِ ، فَأضِفْنى وَ أَجِرْنى ، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَ عَلى أهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ. ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
اللَّـهُمَّ وَ أحْیِ بِوَلِيِّكَ الْقُرْآنَ ، وَ أرِنا نُورَهُ سَرْمَداً لا لَيْلَ فيهِ ، وَ أحْیِ بِهِ الْقُلُوبَ الْمَيِّتَةَ ، وَ اشْفِ بِهِ الصُّدُورَ الْوَغِرَةَ ، وَ اجْمَعْ بِهِ الْأهْواءَ الْمُخْتَلِفَةَ عَلَی الْحَقِّ ، وَ أقِمْ بِهِ الْحُدُودَ الْمُعَطَّلَةَ ، وَ الْأحْكامَ الْمُهْمَلَةَ ، حَتّی لا يَبْقی حَقٌّ إلّا ظَهَرَ ، وَ لا عَدْلٌ إلّا زَهَرَ، وَ اجْعَلْنا يا رَبِّ مِنْ أعْوانِهِ وَ مُقَوِّيَةِ سُلْطانِهِ ، وَ الْمُؤْتَمِرينَ لِأمْرِهِ ، وَ الرّاضينَ بِفِعْلِهِ ، وَ الْمُسَلِّمينَ لِأحْكامِهِ. خدايا به دست وليّت قرآن را زنده كن ، و هميشه نورش را به ما بنمايان كه تاریکی ای در آن نباشد ، و دلهای مرده را به وسيلۀ او زنده كن ، و سينه های آكنده از كينه را به او بهبودی بخش ، و آراء پراكنده را به دست او بر پايۀ حق گرد آور ، و حدود معطّل شده و احكام ترک شده را به او بر پا بدار ، تا حقّی بجا نمانَد جز آنكه آشكار گردد ، و نه عدالتی جز آنكه شكوفا شود ، و قرار ده ما را ای پروردگار از ياران و نيرو دهندگانِ سلطنتش ، و فرمانبردارانِ فرمانش ، و خشنودانِ به عملش ، و تسليم شوندگانِ به احكامش. قسمتی از دعاء در زمان غیبت ولیّ عصر عَجَّلَ اللهُ تَعالی فَرَجَهُ الشَّریف ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
📍 احمد بن یحیی بلاذری یکی از حفاظ و مورخین بزرگ و مشهور اهل سنت در «انساب الأشراف» نوشته است: وقتی پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله)به شهادت رسید و ابوبکر زمام امور را به دست گرفت و حضرت علی (علیه السلام) از بیعت با او امتناع کرد، ابوبکر عمر را به نزدشان فرستاد. عمر در حالی که فتیله آتش در دستش بود، به خانه حضرت آمد. حضرت فاطمه در را باز کرد و فرمود: «يا ابن الخطاب، أتراك محرقاً علي بابي؟» عمر گفت: «نعم، و ذلك أقوى مما جاء به أبوك»، يعنی خلافت ابوبکر از دین پدرت مهم‌تر است! 🔹 این دقیقا منطق همان کسانیست که میگویند حفظ خلافت ما ، از حفظ جان یک نفر ولو امام زمان روحی له الفداه ، اهمیتش بیشتر است. ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
علیه السلام 🔻عن ابن بابویه باستناده عن معمر عن ابی عبدالله علیه السلام، فی حدیث طویل عن النبی صل الله علیه و آله قال: ... وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي اَلْمَهْدِيُّ ، إِذَا خَرَجَ نَزَلَ عِيسَى بْنُ مَرْيَمَ لِنُصْرَتِهِ، وَ قَدَّمَهُ وَ صَلَّى خَلْفَهُ. 🔸 معمر از حضرت امام صادق علیه السلام در ضمن حدیث طولانی از پیامبر اکرم صل الله علیه و آله نقل می کند که فرمودند: ... و از نسل من مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است. زمانی که ظهور کند عیسی بن مریم علیه السلام برای یاری او نزول می کند و او را پیش می اندازد و پشت سر او نماز می خواند. 📚 البرهان في تفسیر القرآن؛ جلد 1، صفحه 89 حدیث 14 ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
🥀امام علیه السلام خطاب به مغیره بن شعبه فرمود : ...تو همان كسى هستى كه دختر پيغمبر خدا را زدى و بدنش را خون آلود نمودى، او بدين جهت جنين خود را سقط كرد. ⚫️ تو اين عمل را به علّت اينكه رسول خدا"صلی الله علیه وآله" را ذليل شمرى و با امر آن حضرت مخالفت كنى و نسبت به آن بزرگوار هتک حرمت كرده باشى انجام دادى. در صورتى كه پيغمبر اسلام به حضرت زهراى اطهر مى‏فرمود: اى فاطمه! تو برترين زنان اهل بهشت مى‏باشى. امّا تو ای مغیره! خداوند تو را به آتش جهنم می‌کشاند.۱ 🎤کلام فقیه :   ⁉️آیا می‌توان به پیغمبر ایمان آورد و در مقابل این چشم بر هم گذاشت و این جنایت را پشت پرده نهاد؟ ! 🔥این جنایتی است که باید در تمام عوام و خواص محور بحث باشد که چه بود، و چه شد، تا کار به اینجا رسید. ؟! ⁉️چه شد که به تنها یادگار رسول الله این چنین جسارت و بی حرمتی کردند  ؟! ⁉️چه شد که از آن بدن جز شبحی باقی نماند؟! ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌۱. احتجاج، ج۱، ص۴۱۴؛ 🎙آیت الله العظمی وحید خراسانی 🗓۱۶آبان ۱۳۷۱ ◾️ ☑️  @norshariat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بِنَفْسِي أَنْتَ أُمْنِيَّةُ شائِقٍ يَتَمَنَّى مِنْ مُؤْمِنٍ وَمُؤْمِنَةٍ ذَكَرا فَحَنّا. ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
36.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻درس خارج فقه مسائل مستحدثه (تلقیح مصنوعی و رحم اجاره ای) استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب ▪️وطی شبهه جلسه ششم / سال تحصیلی ۱۴۴۴ 🔸این درس بصورت مجازی برگزار می‌شود. ❇️ این کلیپ برای بارگیری راحت‌تر کم حجم شده است. ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
در روز ۱۳ جمادی الثانیة سال ۶۴ ھجری قمری حضرت أمّ البنين علیها السّلام ، همسر أمیرالمؤمنین سلام الله عليه و مادر قمر منير بنی هاشم رحلت فرمود. (۱) نام مبارک آن حضرت فاطمه ، و کنیه شریفش أمّ البنين است ، و آن حضرت به همین کنیه معروفند. پدر آن حضرت حزام بن خالد و مادرشان لیلی دختر شهید بن أبی عامر است. أمیرالمؤمنین علیه السّلام آن حضرت را به همسری برگزیدند و خداوند چهار پسر به آن حضرت عنایت فرمود ، حضرت قمر بنی هاشم عباس علیه السلام ، عبدالله ، جعفر و عثمان علیهم السّلام ، که هر چهار پسر در کربلا شهید شدند. بانوانی که از کربلا به مدینه مراجعت کردند ، در خانه أمّ البنين عزاداری میکردند ، آن حضرت اگر چه در کربلا نبود ولی از ناله و گریه قرار نداشت. هنگامیکه زن ها او را أمّ البنین خطاب میکردند و تسلیت میدادند ، می‌فرمود دیگر مرا أمّ البنین نخوانید ..... (۲) إمام باقر علیه السّلام میفرماید آن حضرت به بقیع میرفت و آن قدر جانسوز مرثیه میخوانْد که مروان با آن قساوت قلب گریه میکرد. (۳) این گریه و زاری حضرت ادامه داشت تا بدرود حیات گفت. (۴) علّامه مامقانی مینویسد از علوّ مقام حضرت أمّ البنین علیها السّلام همین بس که وقتی بشیر بن جذلم خبر شهادت فرزندانش را به او داد ، فرمود رگهای قلبم را بریدی ، فرزندان ما و هر آنچه زیر آسمان است به فدای أبا عبدالله الحسین علیه السلام باد. (۵) ۱) امّ البنین سیّدة نساء العرب / ۸۴. ۲) مقتل الحسين أبی مخنف / ۱۸۱. ۳) بحارالانوار ۴۰/۴۵. ۴) ریاحین الشريعة ۲۹۴/۳. ۵) العقیلة و الفواطم علیهنَّ السّلام / ۱۲ ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
🔶 زيارت حضرت ولیّ عصر إمام زمان أرواحنا لِتُرابِ مَقْدَمِهِ الفِداء در روز جمعه ؛ «السَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ فى أرْضِهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ فى خَلْقِهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذى يَهْتَدى بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَن الْمُؤْمِنينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخائِفُ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أيُّهَا الْوَلِىُّ النّاصِحُ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَياةِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّى اللهُ عَلَيْكَ وَ عَلى آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الأمْرِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلاىَ ، أنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ و أُخْراكَ ، أَتَقَرَّبُ إلَى اللهِ تَعالى بِكَ وَ بِآلِ بَيْتِكَ ، وَ أنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلى يَدَيْكَ ، وَ أسْئَلُ اللهَ أنْ يُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أنْ يَجْعَلَنی مِن الْمُنْتَظِرينَ لَكَ ، وَ التّابِعينَ وَ النّاصِرينَ لَكَ عَلى أعْدائِكَ ، وَ الْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ فى جُمْلَةِ أوْلِيائِكَ ، يا مَوْلاىَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ الله عَلَيْكَ وَ عَلى آلِ بَيْتِكَ ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ ، وَ هُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فيه ظُهُورُكَ وَ الْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلى يَدَيْكَ ، وَ قَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ ، وَ أنَا يا مَوْلاىَ فيهِ ضَيْفُكَ وَ جارُكَ ، وَ أنْتَ يا مَوْلاىَ كَريمٌ مِنْ أوْلادِ الْكِرامِ ، وَ مَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَ الإجارَةِ ، فَأضِفْنى وَ أَجِرْنى ، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَ عَلى أهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ.» 💔 ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
نور شریعت
🔘 سلام علیکم استاد هاشمی نسب سوالی در مورد وقف داشتم ، میخوام آرای فقها و حضرتعالی را بدونم 🔸در یک وقفنامه، واقف، زمینی را وقف ساخت مسجد و چند پلاک مغازه را هم وقف بر مسجد کرده است و این کار را در یک وقفنامه انجام داده که به ثبت محضری هم رسیده در همان وقفنامه نوشته که متولی هر دو، خود واقف و پس از او ، اولاد ذکور و ... است. حال شبهه ای شده که طبق نظر آیت اللّه العظمی خمینی ، مسجد تولیت بردار نیست و متولی حق عزل و نصب امام جماعت را ندارد. : 🔸آیا نظر همه ی فقها این است که مسجد تولیت بردار نیست؟ اگر نظر مخالفی هست از کیست؟ و نیز بفرمایید اگر مسجد، تولیت بردار نیست، بر فرض اگر کسی خواست فرشی، کولری، چراغی و... وقف مسجد کند، این را باید به قبض چه کسی بدهد؟ : هوالعزیز سلام علیکم و رحمةالله 🔹نظرات درباره ی حقِ تولیت متفاوت است،اما ما بر این نظریم که چنانچه واقف، ضمن عقدِ وقف، حق تولیت را به کسی یا کسانی که مدنظر دارد، واگذار كند، رد آن و رفع ید جایز نیست. پس تولیت مسجد حق تام دارد که در تمامی زمینه ها،مسجد را مدیریت کند،اعم از مسائلی که فرمودید. ••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••• بعدی : 🔸وقتی زمینی را وقف برای ساخت مسجد میکنیم، آیا به این مسجد میتوانیم موقوفه بگوییم؟ و آیا این وقف، خاص است یا عام؟ اصلا خاص و عام در مورد مسجد مطرح میشود؟ : 🔹صرف اطلاق مسجد به موقوفه ای اشکالی ندارد. اما خاص و عامش با شرایط معلوم میشود. مثلاً اگر کسی زمینی را وقف کرد برای ساخت مسجد ، و دیگر از دخالت امور دست کشید، و ساخت و اداره ی مسجد را به دیگران سپرد، این وقف عمومیت دارد، و مدیریت آن هم با عامه ی مومنین است. اما یک موقع بطور مطلق وقف می‌شود و امور را خود واقف بدست میگیرد، که این مستلزم شرایط خاص است. این خاص و عام هم بواسطه ی شرایط اداره ی مسجد از قبیل حق تولیت و غیرهما است نه بطور مطلق و معنی تام خاص و عام. گرچه به این نکته باید متذکر شد که در هر شرایطی اداره ی تمامی مساجد باید بطور عادی و بدور از خاصه طلبی باشد. ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین ؛ پیاده سازی دروس خارج اصول در بحث به اتمام رسیده است. این اثر علمی توسط استاد مستطاب در مرحلۀ تدوین و برگردانی به زبان عربیست. ان شاء الله تعالی در آینده نزدیک این کتاب شریف با صفحات تقریبی ۴۰۰ صفحه، در دسترس علمای عظام و افاضل معظم قرار خواهد گرفت. ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
🔻 جمله ای از استاد محقق دکتر هاشمی نسب ، پیرامون انزوای اجتماعی ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
🔻چگونگى پيوند فقه و سياست ✍️ استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب اينک نظريه تحوّل فقه امامیه از چشم انداز يک قرائت درونى ارائه مى‌شود، تا بتوان به طور سربسته و خلاصه، دگرگونی هايى که مدرسه فقهیِ شيعى آنها را ديده، شناسايى کرد و ذهنيّت هاى هر زمان را درک نمود و از اين راه به شناخت چگونگى پيوند فقه و سياست دست يافت. اين قواعد، که بايد در سايه قدرت سياسى شناخته شوند، از دو زاويه، در خور درنگ و دقّت هستند: 🔸الف. اثرگذارى قدرت سياسى بر دگرگونيهاى درونى فقه. 🔸ب. بازتابهاى بيرونى آن که چگونه روياروى رخدادها قرار مى‌گرفته است. منابع شيعى تأکيد مى‌کنند: گردآورى حدیث شيعى از صدر اسلام و خلافت علوى، در دهه چهل هجری، آغاز شد و تا سال ۳۲۹ هجرى که غيبت کبریٰ رخ داد، به درازا کشيد. امامان شیعه از نسل حضرت حسين بن على(عليهما السلام)، احکام دينى را با زاويه نگاه شيعى در ميان شیعیان گسترش مى‌دادند و در اين راه، بر نصّ هاى مورد اعتماد و با دلالت قطعى، تکيه مى‌کردند و احاديث آنها همگى به حضرت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله و سلم) مى‌رسيد. نخستين اين مجموعه‌ها را با نام اصول چهارصدگانه مى‌شناسند. اين هنگامى بود که ديگر مذاهب و فِرَق اسلامى، براى رسيدن به احکام شرعى که نصّى از کتاب و سنّت نداشتند، به حکم عقل تن مى‌دادند. ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
🔰فصل الخطاب قیامت 📝شیخ مفید به سند موثّق از حضرت امام صادق علیه السّلام روایت کرده است که: چون روز قیامت شود، حق تعالی اوّلین و آخرین را در یک زمین جمع کند، پس منادی از جانب حق تعالی ندا کند که: بپوشید دیده های خود را و سرها به زیر افکنید تا حضرت فاطمه دختر حضرت محمّد صلّی اللّه علیه و آله و سلّم از صراط بگذرد، پس همه خلایق دیده های خود را بپوشند و حضرت فاطمه علیها السّلام بیاید بر ناقه ای از ناقه های بهشت سوار شده، و مشایعت کنند او را هفتاد هزار ملک. پس بایستد بر موقف شریفی از مواقف قیامت و از ناقه فرود آید و پیراهن خون آلود حسین علیه السلام را در دست گیرد و گوید: پروردگارا این پیراهن فرزند من است، می دانی که به او چه کرده اند، پس ندا از جانب حق تعالی به او رسد: آنچه موجب خشنودی توست به عمل می آورم. حضرت فاطمه علیها السّلام گوید: پروردگارا انتقام مرا از کشندگان او بکش. پس حق تعالی امر کند که از آتش جهنّم گردنی بیرون آید و قاتلان آن حضرت را از صحرای محشر برباید چنانچه مرغ دانه را می رباید، پس آن گردن ایشان را بسوی جهنّم برد و معذّب گرداند در جهنّم به انواع عذابها، پس حضرت فاطمه علیها السّلام بر ناقه خود سوار شود تا داخل بهشت گردد، و ملائکه که مشایعت او می کردند در خدمت او باشند، و فرزندانش در پیش روی او باشند، و دوستان ایشان از مردم در جانب راست و چپ او روند. 1⃣الأمالي للمفيد ص۱۳۰ 2⃣بحار الأنوار ج۴۳ ص۲۲۴ 📗جلاء العیون ص۲۸۳ ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛