eitaa logo
نور شریعت
1هزار دنبال‌کننده
296 عکس
40 ویدیو
156 فایل
محل نشر آثار و دروس استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب 🔻 استاد درس خارج حوزه علمیه قم (PhD in Clinical Psychology)🔻 🔻مؤلف کتب و مقالات عدیدۀ علمی در علوم گوناگون (استدلالی و اجتهادی) 📌 ادمین 👇 @Norshariat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻شناخت عقلِ محض ✍️ استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب را باید از خود معرفت و تعقل آغاز کرد که اگر انکار شود هیچ شناخت و هیچ گفتار باقی نمی‌ماند و مرگ فرا می‌رسد. ادراک و تعقل خود را می‌شناسد و تصورات ابتدایی دارد که بدون واسطه آنها را درک می‌کند. شناخت از وجود خود تنها امر قابل اثبات و غیر قابل انکار برای عقل است. عقل خود به خود نمی‌تواند اینکه تصورات عقل حاکی از واقعیتی یا منطبق بر واقعیتی بیرون از عقل باشد را اثبات یا انکار کند. شناخت باید از شهود عقل آغاز گردد و هر نتیجه مفهومی یا تجربی که مستقیم توسط عقل شهود نگردد ، نزد عقل قطعی نبوده یا واقع را اثبات نمی‌کند. عقل به صورت بدیهی در می‌یابد که تصوراتی را بیرون از تصور از خود درک می‌کند. ساخت و تغییر این تصورات بیرونی از اراده عقل خارج است و این نزد عقل همان واقعیت است. شناخت این واقعیات از طریق حواس است که تجربه را نزد عقل ایجاد می‌کند. به عبارت دیگر عقل نمی‌تواند وجود خارجی اشیاء و حواس را اثبات یا انکار نماید اما وجود تجربه حسی را نزد خود درک می‌کند. عقل علاوه بر تصورات اولیه تنها به چیزهایی دسترسی دارد که واقعیتی مستقل از عقل نداشته باشند. قرارداد زبانی از جمله واقعیاتی است که عقل آن را شهود می‌نماید. هر چند برساخته دیگر انسان‌ها باشد ، ما می‌توانیم آن را نزد عقل خود بازسازی کنیم که با ساخته ذهن دیگران تنها شباهت خواهد داشت. از دیگر معقولات که واقعیتی فراتر از عقل ندارد روابط ریاضی و منطقی میان مفاهیم ذهنی است که در ادامه با وضع اصطلاح نیز همراه می‌شود. عقل از یک طرف میان تجربیات و تصورات خود تمایز و تفاوت احساس می‌کند و از طرف دیگر میان تجربیات رابطه برقرار می‌نماید و از آن به شناخت جدید می‌رسد. عقل برخی تجربیات را نتیجه تجربیات دیگر می‌داند که رابطه میان آنها را می‌شناسد یا می‌سازد. عقل نمی‌تواند باور کند که این تن متصور که از طریق آن با تصورات خارج از تصور خویشتن در ارتباط است ، متعلق به او نیست و در ادامه همه تصورات دیگر را در ارتباط با تصور تن می‌شناسد. تصور از خویشتن با فهم تمایز من از غیر من حاصل می‌شود که خود بر گرفته از تجربه تعلق به تن است. عقل همچنین تجربه حیات این تن را وابسته به امور دیگر می‌شناسد که شاید واقعیتی فراتر از تجربه نداشته باشند. عقل متوجه می‌شود که ناچار باید زندگی تن را بواسطه امور دیگر تأمین کند. این آغاز تولد عقل ابزاری است که بهترین عمل ممکن برای رسیدن به بهترین نتیجه ممکن را تشخیص می‌دهد ؛ هر چند این تشخیص را به واقعیت و ضرورت نسبت نمی‌دهد. در میان چند نوع عقل از هم تفکیک شده است. بر اساس آنچه گفته شد از میان انواع عقل ؛ که حاصل مواجهه مستقیم با حقایق بدون وساطت مفاهیم حسی یا عقلی است و عقل عرفی یعنی عقلانیت یا آگاهی که توسط خیال پدید آمده و زیست جهان مشترک آدمیان را تشکیل می‌دهد و عقل ابزاری یعنی کنش‌های عقلانی معطوف به اهداف دنیایی که بواسطه حواس درک شده و عقل مفهومی که با وساطت مفاهیم ذهنی به شناخت موضوعات محل بحث خود می‌پردازد و با شیوه‌های منطقی و ریاضی بسط و گسترش پیدا می‌کند، تنها انواع معتبر عقل هستند. که به شناسایی احکام اصل هستی می‌پردازد تنها در مواردی که به شهود مستند است ، مورد پذیرش می‌باشد برای نمونه اصل علیت تنها برداشت عقل از پیوستگی و تعاقب تجربیات است ، ولی امتناع جمع دو متناقض شهودی است. که درباره هستی‌هایی سخن می‌گوید که خارج از تصورات انسان تحقق دارند، که به درک بایدها می‌پردازد و آن را خارج از عقل به عنوان واقعیت لحاظ می‌کند، عقل تجربی که به امور طبیعی می‌نگرد و از محسوسات برای تشکیل قیاسات تجربی استفاده می‌کند، جز احتمال در مراتب مختلف قوت و ضعف بدست نمی‌دهند و هر چند قابل استفاده باشند از توان اثبات یا انکار واقعیات بیرونی یافته‌ خود ناتوانند. که نوع متعالی عقل شهودی به شمار می‌آید، مطابق ادعا حقایق و اموری را که دیگران با روش‌های مفهومی و تجربی دریافت می‌کنند، به طور مستقیم می‌یابد. شهود معتبر نزد عقل در قبال شهودهای حسی دون عقلی و شهودهای عرفانی فرا عقلی است و اگر هم شهود عرفانی یا وحیانی حقیقت داشته باشد، عقل عادی بعنوان مبدأ شناخت ما به آن دسترسی ندارد و تنهایی از اثبات یا انکار آن عاجز است. و در اثبات وجود خداوند و پیامبر و امامان و ادیان ناتوانند؛ اما نمی‌توانند حقیقت عقاید دینی را انکار کنند؛ به عبارت دیگر می‌توان دلایل موجهی از نظر فطری و ایمانی برای ایمان به باورهای رسمی ادیان ارائه نمود. در همه مواردی که از وظیفه و قدرت عقل خارج دانسته شد، این خود عقل است که محدودیت خود را می‌شناسد و بدان اعتراف می‌کند. ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
🌙 حلول ماه شعبان المعظم و اعیاد شعبانیه را محضر مبارک حضرت ولی الله الأعظم بقیة الله فی السماوات و الأرضین (أرواحنا و أرواح من سواه لتراب مقدمه الفداء) تبریک و تهنیت عرض می کنیم. ⚜️ «إلهى هَبْ لى کَمالَ الْانْقِطاعِ إلَیْکَ وَ أَنِرْ أَبْصارَ قُلُوبِنا بِضیاءِ نَظَرِها إِلَیْکَ حَتّى تَخْرِقَ أَبْصارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إلى مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ وَ تَصیرَ أرْواحُنا مُعَلَّقَةً بعِزِّ قُدْسِکَ‏». (فرازی از مناجات شعبانیه) ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
https://www.instagram.com/p/CpARkzKI697/?igshid=YmMyMTA2M2Y= ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
✨ولادت با سعادت مولانا و مقتدانا حضرت امام حسین بن علی علیه السلام مبارک باد✨ 💖  💚 ┏━🌿━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🌿━┛
⚡️مقام فوق درک ماست... . او شخصیتی است که درباره اش فرمود: حسین منی وانا من حسین. ⁉️این بیان را خوب درک کنید تا بفهمید حسین بن علی کیست؟ 💠اول شخص عالم وجود، آن کسی که عصاره ی خلقت است ، آن وجودی که قلب تمام ملک و ملکوت است،آن شخصیتی که:«و ماینطق عن الهوی و ما یفعل عن الهوی»؛ چنین شخصیتی،می فرماید: حسین از من است یعنی مشتق است از یکدانه گوهر عالم امکان که نفس قدسیه و علت غاییه خلقت عالم وآدم است... . 🎙بر گرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی ▫️ علیه السلام ✅ @Fatemyeh_ValiAsr
┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
🔻مشكلات رفتاری اضطراب اجتماعی مشكلات رفتاری دیگری را نیز باعث می شود. مثلاً بسیاری از محققان و متخصصان، ریشه اصلی كمرویی را در ترس یا اضطراب اجتماعی (social ANXIETY) می دانند. در دنیای پیچیده امروز، یعنی در عصر ارتباطات سریع و پیوندهای اجتماع، بدون تردید پدیده كمرویی یك معلولیت اجتماعی است. اگر زنان كمرو باشند، چون نقش مهمی در تربیت فرزندان بر عهده دارند، ناخودآگاه كودكانی كمرو و مضطرب پرورش می دهند و در زیربنای رفتاری جامعه را دچار تزلزل می كنند. در هر جامعه درصد قابل توجهی از بدون آنكه تمایلی داشته باشند، ناخواسته خودشان را در حصاری از كمرویی محبوس و زندانی می كنند و شخصیت واقعی و قابلیت های ارزشمند خود را در پشت توده ای از ابرهای تیره كمرویی، ناشناخته باقی می گذارند. چه بسیار دانش آموزان و دانشجویان هوشمند و خلاقی كه در مدارس و دانشگاه ها فقط به دلیل كمرویی و معلولیت اجتماعی، همیشه از نظر پیشرفت تحصیلی و قدرت خلاقیت و نوآوری نمره كمتری از همسالان عادی خود عادیشان می شود؛ چرا كه كمرویی یك مانع جدی برای رشد قابلیت ها و خلاقیت های فردی است. پدیده كمرویی در بین زنان و دختران بسیار پیچیده تر است و چنین پیچیدگی روانی ممكن است در اغلب موارد، نیازهای درونی، تمایلات، انگیزه ها، قابلیت ها، فرصت ها، هدف ها و برنامه های شغلی ، حرفه ای و اجتماعی ایشان را به طور جدی متأثر و دگرگون كند. روند تحولات اجتماعی نشان می دهد كه مسأله كمرویی غالباً با گذشت زمان، فشردگی و پیچیدگی روابط میان فردی و تشدید فشارهای اجتماعی، رقابت ها، گوشه گیری ها، تكروی ها، عزلت گزینی ها و تنهایی ها گسترده و شدیدتر می شود و درصد بیشتری از افراد را فرامی گیرد. اضطراب اجتماعی به طور غیرمستقیم مشكل دیگری نیز برای فرد ایجاد می كند. به این صورت كه فرد مضطرب و كمرو، كه قادر به برقراری ارتباط با دیگران نیست، احساس می كند تنهاست. با چنین حسی او تصور می كند كه از دوستان و نزدیكان جداست و به طور قابل ملاحظه ای كمتر از دیگران از روابط اجتماعی بهره می برد. چنین فردی نمی تواند احساسات خوشایند یا ناخوشایند، ترس ها و نگرانی ها و آرزوها و امیدهایش را با نزدیكان و دوستانش در میان بگذارد و پاسخ ها و عكس العمل های ایشان را دریافت كند. در حقیقت، كمرویی ناتوانی و معلولیت فرد در برقراری ارتباط است و «تنهایی» مشكل انسان در اثر فقر ارتباطی است. احساس تنهایی ممكن است كاملاً گذرا و موقتی باشد و فرد دوباره نشاط زندگی و تمایل به فعالیت اجتماعی را بازیابد. اما اگر چنین احساسی به علت های مختلف، از جمله ناكامی های مكرر، نگرانی و اضطراب شدید، رفتار تبعیض آمیز و بی عدالتی، فشارهای خانوادگی و اجتماعی، سرخوردگی و بازخورد منفی نسبت به رفتار ناخوشایند و واكنش های منفی اطرافیان، فقر انگیزشی و قطع امید از پیوندهای عاطفی عزیزان، تقویت گردد با شدت هر چه بیشتر شدت یابد و فرد مبتلا عمیقاً احساس تنهایی كند، نه تنها همانند افراد كمرو دچار ناتوانی یا معلولیت اجتماعی می شود، بلكه اضطراب و احساس تنهایی زمینه افسردگی جدی را در وی به وجودمی آورد و ممكن است دست به اقدامات غیرعادی نظیر گریز و فرار از خانه و محل زندگی و كار، بعضی كژروی های اجتماعی، اعتیاد و خودكشی بزند. درصد قابل توجهی از كسانی كه خودكشی كرده اند یا اقدام به خودكشی می كنند، تجارب فراوانی از احساس تنهایی و رهاشدگی از طرف صمیمی ترین نزدیكان و دوستان خود داشته اند. بنابراین می بایست به طور خیلی جدی به این پدیده توجه داشت و افراد مبتلا به آن را با اتخاذ روش های اصلاحی و درمانی مناسب، مورد درمان و توان بخشی اجتماعی قرار داد. 📚برشی از پایان نامه دکتری استاد محقق دکتر هاشمی نسب با عنوان بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر اضطراب ، افسردگی و تکانشگری افراد دارای اختلال شخصیت مرزی ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
https://www.instagram.com/p/CpMb2O9oBw3/?igshid=YmMyMTA2M2Y= ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای‌مرکزِ‌جمعیّتِ‌پرگارِ‌حقیقت... گَرازهمه‌سوجمع‌کنی‌دل،همه‌سویی... ♥️ ┏━🕊━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🕊━┛
‍ 🌀 اَشبهُ الناس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسول الله 💠 ﴿وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا¹﴾؛ و اگر را بشمارید، آنها را شماره نتوانید کرد. 💢 با این حال قرآن نعمت‌های دنیوی را شمرده می‌فرماید: ﴿قُلْ مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ²﴾؛ بگو سرمایه‌ی زندگی دنیا اندک است. 🔆 ولیکن درباره‌ی صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم می‌فرماید: ﴿إِنَّكَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظيمٍ﴾؛ همانا تو دارای و برجسته‌ای هستی. رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله کسی است که اخلاقش از تمام دنیا و مافیها اوسع است. ❇️ حال ببینید علیه‌السلام درباره‌ی چه فرمود: «اَشبهُ الناس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسول الله⁴»؛ علی اکبر علیه‌السلام درجمیع و چون صلی‌الله‌علیه‌وآله بود. 🔆 این جوان در طلاقت زبان و زیبایی صورت و سیرت و خلقت مردم به صلی‌الله‌علیه‌وآله بود که آن حضرت جامع همه‌ی و و می‌باشد. 📌 ۱. سوره ابراهیم، آیه ۳۴ ۲. سوره نسا، آیه ۷۷ ۳. سوره قلم، آیه ۴ ۵. اللهوف علی قتلی الطفوف، ص۱۱ ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
📌 کاستی های روشنفکری دینی و کج باوری های روشنفکران روشنفکری دینی با چهار مشکل مواجه است : 1️⃣ دینی از ابتدا، تحت تأثیر جریان‌های چپ، را به یک تبدیل کرد. منطق دین بیشتر شبیه علم است تا ایدئولوژی؛ حال آنکه با مساوی شدن دین با ایدئولوژی، به دلیل تضاد ایدئولوژی و علم، این ایده شکل گرفت که دین با علم در تضاد است. 2️⃣ اینکه روشنفکری دینی حتی نظری و عملی را از هم جدا می‌کند. روشنفکران دینی ما بشدت روی و فشار آورده و از ارزش غافلند. حال آنکه زندگی عملی را فقه اداره می‌کند. این رویکرد، نوعی عدم در دینداری ایجاد می‌کند. 3️⃣ تضادی که روشنفکری دینی بین فقه و اخلاق ایجاد کرده، هر دو را از کار می‌اندازد. با اخلاق نمی‌توان هیچ جامعه‌ای را اداره کرد چون اخلاق ضمانت اجرایی ندارد. روشنفکری دینی فقه را مساوی با تکلیف و اخلاق را مساوی با حق می‌داند با آنکه اخلاق بشدت از تکالیف اخلاقی صحبت می‌کند و ابتدای فقه از حق شروع می‌شود. 4️⃣ خلط بین فقه و فقاهتی است. فقه به عنوان یک دانش، امکانات بسیاری دارد. حال اگر برای اصلاح مشکلات این سنت فقاهتی، به اصل فقه هجوم بیاوریم، دچار خطا شده‌ایم. تفقه کارویژه‌ای دارد به نام پیوند نص و زندگی و مسلمان نمی‌تواند از فقه جدا شود. نه تنها روشنفکری دینی که حتی روشنفکران نیز وظیفه دارند در راه اصلاح دستگاه فقهی به جای طرد آن گام بردارند. اصلاح دستگاه فقهی موضوع غایب روشنفکری دینی امروز است. ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 هر کس بمیرد و خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است... إحیاء نفوس امروز ، اوست و (شناساندن) او و ایجاد ربط بین ایتام آل محمّد و این از انظار... 🎙 بیان آیت الله العظمی وحید خراسانی 📆 ۱۶/ دی‌ماه/ ۱۳۷۴ ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️ 📌 وظایف شیعیان در عصر غیبت امام ✏️ غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از دیدگان بشریت، همانطور که خواجه نصیرالدین طوسی رحمت الله علیه به آن تصریح کرده است به سبب سوء رفتار ما انسان‌ها ایجاد شده است. ←با این حال در روایات امامیه در مورد مؤمنین زمان غیبت مدح و تمجیدهای فراوانی بیان شده است که با دیدن و خواندن این توصیفات هر انسانی به وجد می‌آید. اما لازمه‌ی اینکه شخصی شامل این مدائح شود همرنگ ساختن و هم سوء شدن شخص مؤمن با روایاتی است که برای زمان غیبت بیان شده است. 💠 ما ابتداء برخی از مدائح مؤمنین زمان غیبت را بیان می‌کنیم و در ادامه روایاتی که وظیفه ما را در زمان غیبت معین می‌کنند تقدیم محضر خواهیم کرد 🔚 با ایمان ترین مردم 👈🏻 رسول خدا صلی الله علیه و آله به امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند: «يَا عَلِيُّ أَعْجَبُ النَّاسِ إِيمَاناً وَ أَعْظَمُهُمْ يَقِيناً قَوْمٌ يَكُونُونَ فِي آخِرِ الزَّمَانِ لَمْ يَلْحَقُوا النَّبِيَّ وَ حُجِبَ‏ عَنْهُمُ‏ الْحُجَّةُ فَآمَنُوا بِسَوَادٍ عَلَى بَيَاض‏» ✴️ ترجمه : یاعلی عجيب‏ترين مردم از جهت ايمان، و عظيمترين ايشان از جهت يقين گروهى هستند كه در آخر الزمان زندگی مي‌كنند، زيرا ايشان پیامبر خود را ندیده‌اند، و حجّت از ايشان غائب است، ولى آنان به نوشته‏اى ايمان آورده‏اند. 📘 من لا یحضره الفقیه جلد ۴ صفحه ۳۶۶ 🔚 برابری با أجر پنجاه صحابی 👈🏻 همچنین فرمودند : «سَيَأْتِي قَوْم‏ مِنْ بَعْدِكُمْ الرَّجُلُ الْوَاحِدُ مِنْهُمْ لَهُ أَجْرُ خَمْسِينَ‏ مِنْكُمْ‏ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ نَحْنُ كُنَّا مَعَكَ بِبَدْرٍ وَ أُحُدٍ وَ حُنَيْنٍ وَ نَزَلَ فِينَا الْقُرْآنُ فَقَالَ إِنَّكُمْ لَوْ تَحْمِلُونَ‏ لِمَا حُمِّلُوا لَمْ تَصْبِرُوا صَبْرَهُم‏» ✴️ ترجمه : مردمى بعد از شما خواهند آمد كه يك مرد آن‌ها ثواب پنجاه نفر از شما را دارند. اصحاب عرض كردند: يا رسول الله! ما در جنگ بدر و احد و حنين در ركاب شما پيكار كرده‏ايم و قرآن در ميان ما نازل شده است (يعنى چطور مى‏شود كه مردمى بيايند كه يك نفر آن‌ها ثواب پنجاه نفر ما را داشته باشند؟)، حضرت فرمودند: آنچه را آن‌ها تحمل مي‌کنند اگر شما ببينيد، نمى‏توانيد مانند آن‌ها صبر كنيد! 📘 الغیبة شیخ طوسی صفحه ۴۵۷ ←این چند حدیث فقط تعدادی از ده‌ها و صدها حدیث در این باب است که اهمیت و سختی دوران غیبت را به خوبی بیان می‌دارد لذا به همین میزان اکتفاء می‌کنیم تا مقدمه بحث طولانی نشود و ان شاء الله احادیثی راجع به وظایف شیعیان در عصر غیبت امام عليه السلام را مطرح خواهیم کرد. ⭕ کانال نور شریعت ، محل نشر آثار و مکتوبات مدرس درس خارج حوزه علمیه قم، استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻معرفت امام زمان ارواحنا فداه و قصور و تقصير ِما به مناسبت ولادت مولانا و مقتدانا عجل الله فرجه و جَلّ مُولدهُ / كلام قدوة اهل الولاء ، زعیم حوزات علمیه ، حضرت آيت الله العظمي حاج شيخ حسين وحيد خراساني اطال الله بقائه ⭕ کانال نور شریعت ، محل نشر آثار و مکتوبات مدرس درس خارج حوزه علمیه قم، استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
بگفتم یک شبی با نازنینی که از چه، تو همی پرده نشینی؟ بگفتا چونکه وقتش آید آن روز همی بینی که هستم با قرینی به او گفتم که آخر جان ما رفت کجایی، خوشه چینی بر غمینی بگفتا گرچه در منظر نیایم ولی هستم عیان، گر ذوالیقینی از آن پس، گفتش ای طفل سخن جوی گَرَم خواهی ، چو خُم باید ببینی اربعینی ازو پرسیدم ای دارای خرمن بگو از آن همه بالانشینی بگفتا در همه اعصار هستم ولی در دل همانی سُفلی نشینی«۱» بگفتم ای سراسر آبرو، تو چرا سُفلی؟ ، تو که اعلی نشینی بگفتا من گُلی هستم به این باغ در آن گِل هم ، همی باشم نگینی بگویم آری ای خورشید، ای ماه نکو رو تو هستی اصطفی ، عین الیقینی بگفتا راه من حق و توأم باشد به غیبت به یک یک ساعتش در هرزمینی بگفتم ای پسر، از قوم احمد فقیهی، عابدی ، اهل برینی همی گفتش که از عامی ننالم که تا باشد همی ، عظمایِ دینی بگفتم در هر اصنافی که باشد هم از اهل ورع ، هم چون غبیی «۲» بگفتا هر که خواهد وصل من را بگوید هر دمی، الحمد و تینی همی گفتش در آخر سیدِ پاک که ای نباش از حلقه ی هر آستینی 🔻شعر از خادم الحجة عجل الله تعالی فرجه الشریف السید صائب الهاشمي الطباطبائي پ ن : «۱» غبی یعنی احمق «۲» سُفلی یعنی پایین ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
1379.MP3.m4a
4.53M
ما نشان نوكرى تو را بر سر خودمان گذاشتيم اما به قدرى كه براى ديگران نوكرى كرديم در آستان تو خدمتى نكرديم… ⇇قسمتى از فرمایشات زعیم حوزات علمیه حضرت آیت‌الله العظمی حاج شيخ حسين وحيد خراسانى حفظه الله ١٣٧٩ هجرى شمسى ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
⭕ آسیب‌های حدیث گرایی معاصر « بخش اول » پیروی از احادیث امامان معصوم ( صلوات الله علیهم اجمعین ) یگانه عامل هدایت و نجات و ترک احادیث ایشان عامل گمراهی و هلاکت است. اما حدیث گرایی در دوران معاصر با آفاتی رو به روست که لازم است شیعیان به آنها دقت کرده و از آنها برحذر باشند تا جریان بار دیگر دچار ضعف و انحطاط نگردد. برخی آسیب‌های شکل نوین حدیث گرایی در عوام از این قرار است : 🔻تفقه گریزی برخی مدعیان حدیث گرایی به دنبال یک فهم جامع و عمیق و دقیق از متون دینی و احادیث نیستند. این عده به جهت عدم تسلط کافی به علوم لازم برای فهم احادیث همچون ، ، ، ، ، وجه صدور، رفع تعارض و عدم توجه به وجود عام و خاص و مطلق و مقید و مجمل و مبین و ظاهر و باطن در احادیث به سراغ می‌روند و بدون توجه به تمام احادیث مرتبط با یک موضوع و قرائن موجود در فهم متن به بیان عقیده یا حکم شرعی پرداخته و و را نتیجه می‌دهند که حتی در سنت حدیث گرایی شیعه نیز سابقه ندارد. بسیار دیده شده که تفقه مجتهدین با وجود تمام انتقادات بر تفقه ناقص ، و برداشت‌های سطحی محدث‎نمایان عصر حاضر برتری دارد. ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
⭕ آسیب‌های حدیث گرایی معاصر ✍️ استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب «بخش دوم » 🔸 منظور ما از عقل در اینجا مصلحت اندیشی، عاقبت اندیشی، واقع بینی و تشخیص درست مسائل است. درست است که را منبع تشریع نمی‌دانیم اما لازم است که از عقل خود در فهم متون و مسائل پیرامون و شناخت تعارضات استفاده کنیم. نه اینکه به کل عقل را تعطیل کرده و به مصالح و مفاسد سخن و رفتار خود توجه نکنیم. نمونه این عقل ستیزی، پافشاری بر ارائه و نشر احادیثی است که عموم جامعه کشش و ظرفیت قبول آن را ندارد. برخی متأسفانه به اقتضائات زمانه و ارزش‌های جا افتاده در اذهان عموم اعتنایی نکرده و اهمیتی نمی‌دهند که ذهنیت عموم به برخی احادیث چگونه است. مورد دیگر نگاه غیر عقلانی در مواجهه با مسائل پیرامونی در و جامعه و است که گاه می‌تواند به ضرر تمام شود. 🔸 از مهمترین آفات حدیث گرایی معاصر، پذیرش هر نوع نقل قولی است که به یکی از معصومین علیهم‌السلام نسبت داده شود. برای این جماعت حدیث جایگاهی ندارد. همین که نسخه یا کتابی بیابند که سخنی را به امامی نسبت داده باشد آن را علم کرده و به عنوان یک اصل مسلم می‌پندارند و حتی بر اساس باور شخصی روایت مذکور را بر احادیث معتبره و منابع اصیل ترجیح می‌دهند. این درست است که نزد محدثین برجسته‌ی ما اعتبارسنجی سندی به شیوه مرسوم نزد رجال شناسان و عقل گرایان محوریت نداشته، اما این طور هم نبوده که هر روایت و منبعی را بپذیرند. ایشان برای اعتبارسنجی احادیث راهکارهای گوناگونی از قبیل متن شناسی و اعتبار منابع و قرینه پژوهی را مدنظر داشتند و احادیث شاذ و نادر را بر احادیث متواتر و مشهور ترجیح نمی‌دادند. ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
https://www.instagram.com/p/CqCfkH8MzxX/?igshid=YmMyMTA2M2Y= ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
📌رویت هلال ماه با چشم غیر مسلح 🔰 گوشه ای از رساله هلالیه 🔹 ابتدای امر باید گفت که این یک بحث تخصصی است که برخی از زوایای آن جز برای متخصصان روشن نمی‌شود. قرآن کریم دلالت بر این دارد که «هلال هر ماه» به عنوان «شاخص زمان» قرار داده شده است تا عموم مردم در کار دین و دنیای خود بر آن تکیه کنند. خداوند متعال فرموده است: «یَسألونک عن الأهلّة، قُل هیَ مَواقیتُ للنّاسِ و الحَجّ» وآن چیزی که شایسته است میقات و شاخص زمان برای عموم مردم باشد، همان هلالی است که به گونه قابل رؤیت با چشم عادی در افق محلیِ هر منطقه نمایان می‌شود؛ اما اگر این هلال تنها با دوربین دیده می شود، صلاحیت آن را ندارد که به عنوان شاخص زمان برای عموم مردم تلقی گردد. حضرت آیت‌الله سید ابوالقاسم خویی (رضوان الله علیه)، آیت الله میرزا جواد آقا تبریزی(رحمه الله) و برخی دیگر از فقهاء معتقدند که اگر هلال در جایی مشاهده گردد، برای بقیه کشورها و شهرهایی که در قسمتی از از شب، با آن مکانی که هلال در آن دیده شده، اشتراک در شب دارند، کافی است. 🔸 اما حضرت آیت‌الله سیستانی(حفظه الله) ، اعتقاد دارند که آغاز ماه قمری، یک امر نسبی است که در شهرهای گوناگون، تفاوت دارد و در همه جا یکسان نیست و آنچه شارع برای فرد ساکنِ یک منطقه حجّت قرار داده، قابلیّت رؤیت هلال با عین مجرده در همان محل یا جاهایی است که اگر هلال در آنها دیده شود (اگر موانع جوّی مانند ابر یا غبار وجود نداشته باشد)، در محل سکونت آن شخص هم مشاهده می گردد؛ یعنی شرط می باشد. 🔸 استاد معظم حضرت آیت‌ الله شبیری زنجانی (حفظه الله) بدرستی فرمودند: "فقیهی که قائل است برای اثبات ماه رؤیت با چشم غیر مسلح ملاک است، منکر پیشرفت و علم روز نیست بلکه می‌گوید ظواهر نصوص شرعی این است که برای اثبات هلال ماه، چشم عادی ملاک قرار داده شده است". بعد اینکه: ☑️ محمد بن الحسن باسناده عن علي بن مهزيار، عن محمد بن أبي عمير، عن أبي أيوب وحماد، عن محمد بن مسلم، عن أبي جعفر عليه السلام، قال: إذا رأيتم الهلال فصوموا، وإذا رأيتموه فأفطروا، وليس بالرأي ولا بالتظني ولكن بالرؤية.. الحديث. 🔸 چون روزه از است (نه سنن) لذا انجامش باید با یقین باشد و شک نباید در آن داخل شود. بحث فریضه و سنت را اخیرا مطرح کردیم و یکی از نکاتش همین است : سنت را می شود با وهم و شک انجام داد ولی فریضه باید با یقین باشد. لذا گفته شده : «إنّ شهر رمضان فریضه من فرائض الله، فلا تؤدّوا بالتظنی». لذا «فمن شهد منکم الشهر فلیصمه» امر به روزه در رمضان است و آن روزی که روزه گرفته می شود باید قطعی شود که از رمضان است.  🔻کلام ما بطور کلی بر همین است که رویت هلال باید با چشم غیر مسلح باشد ، چرا که امکان دارد چشم مسلح، هلال را زودتر رویت کند، چه بسا هلال ماه هنوز در منطقه ما واقع نشده باشد. و ما با تلسکوپ و غیرهما هلال ماه را استهلال کرده باشیم. شاید این مثال مستقیما مربوط به رویت هلال ماه نباشد، اما برای فهم بهتر و تسهیل درک عزیزان مفید است، و آن اینکه ، فرق چشم مسلح با غیر مسلح ، مانند طلوع و غروب خورشید است. که تدریجا واقع میشود. از یک نقطه تا نقطه ی بعدی قطعاً فاصله ای خواهد بود. و این فاصله خودش زمان وقوع یا عدم زمان انجام عمل یا فرائض است. ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛