eitaa logo
نور شریعت
1هزار دنبال‌کننده
298 عکس
40 ویدیو
157 فایل
محل نشر آثار و دروس استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب 🔻 استاد درس خارج حوزه علمیه قم (PhD in Clinical Psychology)🔻 🔻مؤلف کتب و مقالات عدیدۀ علمی در علوم گوناگون (استدلالی و اجتهادی) 📌 ادمین 👇 @Norshariat
مشاهده در ایتا
دانلود
┏━🌿••••••━━━┓ @norshariat110 ┗━━••••••━🌿━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
« جلسه سوم » 🔻درس خارج فقه ( ارث زوجه از زمین ) 🔹 استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب 🔸ماه رمضان ۱۴۴۴ 📍بواسطه محدودیت حجم برای بارگذاری، کلیپ را در اینجا یا در پیج اینستاگرام استاد ببنید👇 https://t.me/Norshariat/476 ┏━🌿••••••━━━┓ @norshariat110 ┗━━••••••━🌿━┛
. 🔹آسیب های حدیث گرایی معاصر « بخش سوم » 🔻 مقدار معقولی از ظاهر گرایی در فهم زبان و متن اجتناب ناپذیر است اما اخباریان کم سواد با شنیدن هر حدیث به فهم ابتدایی و ظاهری از متن اکتفا می‌کنند و نه تنها روایات مفسر و معارض را در نظر نمی‌گیرند که حتی در همان متن نیز احتمال هر گونه اشتراک لفظ و قرائن معنایی و فهم متفاوت را نادیده می‌گیرند و هر روایت را با هر که به ذهن برسد معنا و تطبیق می‌کنند. همین شتاب زدگی و سطحی‌ نگری در فهم متون باعث برداشت یا توجیه نادرستی از برخی احادیث فقهی و عقایدی شده است. فهم دقیق روایات اهل بیت علیهم السلام به خصوص در موضوعات محل اختلاف صرفا با شناخت معنی لغات و جملات میسر نیست و نیازمند آگاهی فراتر از شناخت ظواهر الفاظ است. 🔻 برخی حدیث گرایان نو ظهور چنین می‌پندارند که فهم علمای سابق هیچ اعتباری ندارد. این گروه برای اثبات دیدگاه خود همه‌ گذشته را زیر سؤال برده و جایگاه محدثین را صرفا به عنوان ناقل ناآگاه احادیث تنزل داده و برای فهم و اعتبار سنجی متقدم هیچ احترام و اعتبار قائل نیستند. این در حالی است که محدثین بزرگ جزو افراد مسلط و متتبع در احادیث بوده‌اند و به جهت نزدیکی به عصر حضور قرائن بسیاری برای فهم و اعتبار سنجی احادیث داشته‌اند که امروزه این قرائن از دست رفته است. نظرات این محدثان بمانند معاصر، سطحی نیست که همه احادیث را ندیده باشند و از احادیث و قواعد کلیه معارض خبر نداشته باشند. این دیدگاه و عملکرد محدث نماهای معاصر، یک باب بسیار مضر را باز می‌کند و آن این است که هر کسی که سواد کافی ندارد به خود جرئت می‌دهد بدون مراجعه به علمای شناس گذشته به دلخواه هر نظری که را از بخشی از احادیث بیرون بکشد و بدون تقید به یک سنت حدیثی و علمی نظراتی شاذ و جذاب در حوزه عقاید و احکام ارائه دهد. هر چند حجیت تنها با کلام امام معصوم علیهم السلام است اما در مواردی که محدثین اتفاق و شهرت و صراحت دارند ما را نسبت به فهم جدید ملزم به احتیاط می‌کند. ┏━🌿••••••━━━┓ @norshariat110 ┗━━••••••━🌿━┛
در دهمِ ماه رمضان المبارکِ سال دهمِ پس از بعثت ، وفات حامیة الرّسول ، أُمّ المؤمنين حضرت خدیجة کبری سلام الله علیها اتفاق افتاد.(١) آن حضرت نخستین همسر پیامبر خدا صَلَّی اللهُ عَلَیْه وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ بودند و تا ایشان زنده بود ، نبیّ گرامی اسلام همسری اختیار ننمود ، سبقت او در اسلام و خدمات او به پیامبر ، زیاده از آن است که ذکر شود ، در فضیلت آن حضرت همین بس که والده مكرّمة حضرت صدّيقه طاهرة است و همه ذرارى پیامبر به ایشان ختم میشوند. آن حضرت ، اوّلین زنی است که پیامبر را تصدیق نمود ، اوّل زنی است که در مکّة با رسول خدا نماز جماعت خواند ، اوّل زنی است که ایمان خود را در مکّة در میان مشرکان اظهار نمود ، اوّل زنی است که در مقابل دشمن از رسول خدا دفاع نمود و تمام اموال خود را به پیامبر بخشید ، اوّل زنی است که ایمانش با قبول ولایت امیر المؤمنین به درجه كمال رسيد. رسول خدا صَلَّی اللهُ عَلَیْه وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ فرمودند ؛ دین من برپا نشد مگر به دو چیز ، اموال خدیجة و شمشیر علیّ بن أبی طالب.(٢) هیچ مالی به اندازه اموال خدیجة به من منفعت نرسانده است.(۳) آن حضرت هنگام رحلت چند وصیّت به پیامبر نمودند ، و با آن همه فداکاری و انفاق مال ، به پیامبر عرض کردند یا رسول الله مرا ببخشید که در حقّ شما کوتاهی کردم ، پیامبر فرمودند حاشا و کلّا ، من از شما جز خوبی ندیدم ، بلکه منتهای سعی و کوشش خود را در حقّ من نمودی ، شما در خانه من زحمات زیادی را متحمّل شدی ، و اموالت را در راه خدا بذل و بخشش نمودی.(۴) آنگاه بی بی دو عالم ، أمّ المؤمنین خدیجة کبری سلام الله علیها عرض کرد یا رسول الله شما را وصیّت میکنم به این دختر ، و به حضرت فاطمة علیها سلام الله اشاره نمود ، این دختر بعد از من یتیم و غریب است. کسی از زنان قریش او را اذیّت نکند. کسی بر صورت او لطمة نزند. کسی بروی او داد نزند ، و مکروهی نبیند. ١) بحارالأنوار ۳۳۳/۴۴. ۲) تنقیح المقال ۷۷/۳. ۳) بحارالأنوار ۶۳/۱۹. ۴) شجره طوبی ۲۳۴/۲. ┏━🌿••••••━━━┓ @norshariat110 ┗━━••••••━🌿━┛
📌 کفارۀ افطار عمدی 🔸کفارۀ افطار عمدی روزۀ ماه مبارک رمضان یکی از دو مورد زیر است: ١. گرفتن دو ماه روزه ٢. غذا دادن به شصت فقیر. 🔹 کسی که می‌خواهد دو ماه کفارۀ روزۀ ماه رمضان را بگیرد، باید یک ماه تمام و حداقل یک روز از ماه دوم را پی‌درپی روزه بگیرد و اگر بقیۀ ماه دوم پی در پی نباشد، اشکال ندارد. 🔸غذا دادن به شصت فقیر را می‌توان به دو صورت انجام داد: ١. با غذای آماده آنان را سیر کرد. ٢. به هر نفر ٧٥٠ گرم (یک مُد) گندم، آرد، نان، برنج یا سایر مواد غذایی داد. ┏━🌙 ━━••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••━🌙 ━┛
📌فضیلت بر ماه های دیگر 🔺 عن الصادق جعفر بن محمد عن أبيه عن آبائه عليهم‌السلام قال : خطب أمير المؤمنين عليه‌السلام في أول يوم من شهر رمضان في مسجد الكوفة فحمد الله بأفضل الحمد واشرفها وابلغها واثنى على بأحسن الثناء وصلى على محمد نبيه صلى‌الله‌عليه‌وآله ثم قال أيها الناس : « إن هذا الشهر شهر فضله الله على سائر الشهور كفضلنا اهل البيت على سائر الناس » 🔺 امام صادق علیه السلام از پدر بزرگوارشان و ایشان از آباء خود علیهم السلام نقل کردند : ←امیرالمؤمنین علی علیه السلام در اولین روز از ماه مبارک رمضان در مسجد کوفه خطبه خواندند و خداوند را به بافصیلت ترین و با شرافت ترین و بلیغ ترین حمد ، حمد و سپاس نمودند و به نیکو ترین ثناء ، خداوند را ستایش کردند و درود فرستادند بر محمد صلی الله علیه و آله پیامبر او ، و سپس فرمودند : 👈🏻 ای مردم! این ماه ، ماهی است که خدا آن را بر سایر ماهها فضیلت داده مانند فضیلت ما اهل البیت علیهم السلام بر سایر مردم . «📚 مصنفات الشيخ الصدوق علیه الرحمة ، کتاب فضائل الأشهر الثلاثة ، صفحه ۴۵۵» ┏━🌙 ━━••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••━🌙 ━┛
📌 خون دماغ شدن روزه دار روزه داری که خون دماغ شده است، اگر سر را بالا بگیرد و خون بینی او داخل حلق شود، آیا روزه اش باطل است؟ جواب 👇 خون دماغ شدن روزه را باطل نمی کند مگر در صورتی که ؛ ۱- خون وارد فضای دهان شود و عمداً فرو ببرد. ۲- با بالا گرفتن سر یا بالا کشیدن بینی خون وارد حلق شود . ┏━🌙 ━━••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••━🌙 ━┛
. 🔻استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب در حاشیه درس خارج : 🔹آنچه امامان شیعه صلوات الله علیهم اجمعین داشتند ، نبود. بلکه خودِ جایگاهِ ولایتِ الهیّه بود. چیزی که هرگز و به هیچ وجه به آن نمی رسد. همین مقام و وجوب اطاعت و علم خدادادیِ امام معصوم است که را از فقه تفکیک ، و از طرفی متمایز می کند. کسانی که معتقدند امامان معصوم نیز مانند فقهای عصر خویش ، فقیه بوده اند. با این تفاوت که علاوه بر فقه استنباطی از فقه ولایی هم بهره داشته اند ، حقیتاً در فهم بنیادین شیعه دچار مشکل شده اند. نه اینکه بگوییم این اشکال در مبانی و قواعد اصولی یا فقهی است. بلکه می‌گوییم این کلام شبهه ای در اصلِ تشیعِ صاحبان این تفکر است! ┏━🌙 ━━••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••━🌙 ━┛
📌مراجعه به دندانپزشکی هنگامی که روزه ایم ▪️ آیا مراجعه به دندانپزشک هنگام روزه داری در صورتی که امکان ورود آب یا مواد دندانپزشکی به حلق وجود دارد، جایز است؟ ▫️جواب: اگر یقین نداشته باشد که چیزی وارد حلق خواهد شد، مراجعه به دندانپزشکی فی نفسه اشکالی ندارد و اگر علم به فرو رفتن چیزی در حلق پیدا نکند روزه صحیح است. ┏━🌙 ━━••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••━🌙 ━┛
┏━🌙 ━━••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••━🌙 ━┛
📌کفاره روزه چیست و با فدیه چه تفاوتی دارد؟ 🔸 کفاره در لغت ب معنی پوشش و پوشانندگی است و در اصطلاح فقهی جریمه برای ترک فعل و یا تأخیر و نقص در اتیان (انجام) آن است. 🔹فدیه به معنی عوض و جایگزین است. به عنوان مثال اگر شخصی به عذر شرعی (مانند مسافرت یا بیماری و ...) روزه ی خود را در ماه مبارک افطار کند، واجب است تا ماه رمضان سال آینده ، قضای آن را بگیرد. اما اگر بدون عذر آن را بجا نیاورد و یک رمضان دیگر از روی آن بگذرد علاوه بر قضای روزه، کفاره نیز بر او واجب می شود . این کفاره را کفاره تأخیر یا عذری می گویند. اما فدیه مربوط به کسانی است که به دلایلی همانند پیری یا شیردهی به فرزند قادر به روزه گرفتن نیستند، این افراد مجاز روزه ی خود را افطار کنند و به جای آن فدیه بدهند. البته خانمهای شیرده و یا حامله ای که از ترس ضرر رسیدن به جنین و یا گرسنگی فرزند به خاطر کم بودن شیر و یا ناتوانی خویش افطار می کنند، بعد از رفع عذر باید روزه های خود را قضا کنند. اما میزان کفاره و فدیه همانند هم است یعنی تقریبا هفتصد و پنجاه گرم از غذای معمول و یا قیمت آن که به فقیر داده می شود. اما کفاره ی دیگری وجود دارد که آن را کفاره ی عمد می گویند. این کفاره جریمه برای کسانی است از روی عمد و علم و بدون عذر روزه ی خود را باطل کرده و یا می کنند. 🔸 میزان این کفاره به اینصورت است: ٫۱ شصت روزه گرفتن است که سی و یک روز آن باید پشت سرهم باشد و فاصله ای بین آنها نیافتد. ٫۲ یا اینکه شصت فقیر را اطعام کند (حداقل به هر کدام از آنها به اندازه یک مُدّ طعام "همان هفتصد و پنجاه گرم غذا" بدهد) ٫۳ یا اینکه یک برده و بنده را در راه خدا آزاد کند.( که در زمان کنونی این امر منسوخ شده است.) ┏━🌙 ━━••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••━🌙 ━┛
أدلۀ القائلین بثبوت الهلال بالرؤیة بالعین المسلحة لأبحاث العلامة المحقق الدکتور الهاشمی نسب.pdf
223.3K
🔻« أدلة القائلین بثبوت الهلال بالرؤیة بالعین المسلحة » 🔹من أبحاث الأستاذ المحقق الدکتور السید صائب الهاشمي نسب 🔸محرر : الشیخ محمد السبحاني تعداد الصفحات: ۲۶ لغة : عربي این فایل 20 صفحه ای جزئی از مباحث فقهی استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب در مبحث عدم ثبوت استهلال ماه با چشم مسلح است . https://t.me/Norshariat ┏━🔹 ━━••••••••━━━┓ @norshariat110 ┗━━━━••••••••━🔸 ━┛
✨﷽✨ 📌امام صادق عليه السلام فرمودند : ☀️روزه دارى ، تنها پرهيز از خوردن و آشاميدن نيست. روزه ، شرطى دارد كه نيازمند مواظبت است تا كامل شود ، و آن ، سكوت درونى است. آيا نمى شنوى كه مريم ، دختر عمران ، گفت : « من براى خدا ، روزه اى نذر كرده‌ام. پس ، امروز با هيچ انسانى سخن نمى گويم» ، يعنى سكوت! ☀️ پس چون روزه گرفتيد ، زبان هايتان را از دروغ نگه داريد ، چشم هايتان را فرو بنديد ، نزاع نكنيد ، حسد نورزيد ، غيبت نكنيد ، ستيزه جويى نكنيد ، دروغ نگوييد ، آمیزش نكنيد ،با هم مخالفت نكنيد ، به هم خشم نگيريد ، يكديگر را ناسزا نگوييد و دشنام ندهيد ، در عبادت سستى نكنيد ، جدال نكنيد ، به تفرقه نگراييد ، ستم نكنيد ، با هم با سفاهت رفتار نكنيد . ☀️ همديگر را نَیازارید ، از یاد خداوند و نمازْ غافل نشويد ، پيوسته سکوت و بردباری و شكيبايى و راستگویی پيشه كنيد ، از اهل شَر دورى نماييد ، و از سخن ناروا ، دروغ ، افترا ، دشمنی ، بدگمانی ، غیبت و سخن چينى بپرهيزيد. از آنان باشيد كه روى به آخرت دارند. چشم به راه روزهاى خود باشيد. ☀️ منتظر آنچه خداوند به شما وعده داده است ، باشيد. براى ديدار با خدا ره توشه برگيريد ،آرامش و وقار و خشوع و خضوع داشته باشيد. ☀️فروتنىِ بنده بيمناك از مولايش را داشته باشيد. حيران و بيمناك و اميدوار ، شيفته و هراسناك ، خواستار و ترسناك[ یعنی مانند آنهایی که ترسانده شده اند ] باشيد ، آن چنان كه دل ها را از عيب ها پاك ، درون خويش را از آلودگى پيراسته ، و بدن را از آلودگى ، تميز می‌نمایید. ☀️چنان باش كه از غير خدا به خدا بيزارى بجويى و در روزه دارى ات ، با سكوت همه جانبه از آنچه خداوند ، تو را در نهان و آشكار از آن نهى كرده ، با او دوستى كنى و در نهان و آشكارت از او به حق ، خشيت داشته باشى و خود را در روزهاى روزه دارى ات به خدا بخشنده باشى و دلت را براى او خالى ساخته و جان خويش را در آنچه فرمانت داده و به آن فرا خوانده است ، بخشيده باشى. ☀️ پس هر گاه همه اينها را انجام دادى ، تو روزه دار واقعی براى خدايى و آنچه فرموده ، ادا كرده اى؛ و از آنچه برايت بيان كردم ، هر چه بكاهى ، به همان مقدار ، از [ فضيلت] روزه ات كاسته شده است. «📙 وسائل الشيعة ط-آل البیت جلد ۱۰ صفحه ۱۳۶» ┏━🌙 ━━••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••━🌙 ━┛
✨اسم‌این‌ماه‌فقط‌یک‌رمضان‌بود‌ولی چون‌تودرآن‌آمدی‌شد‌رمضان‌الڪریم✨ «ولادت باسعادت کريم اهل بيت، امام حسن مجتبي(علیه السلام) مبارک» 💚 ┏━🌙 ━━••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••━🌙 ━┛
🔺سوال : دختری که به سن تکلیف رسیده، ولی به علت ضعف جسمانی توانایی روزه گرفتن ندارد، و بعد از ماه مبارک رمضان هم نمی‌ تواند قضای آن را به جا آورد تا این‌که ماه رمضان سال بعد فرا می‌‌ رسد، چه حکمی‌‌ دارد؟ 🔻جواب : چنانچه روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان برای آنان ضرر قابل توجّه دارد و موجب مریض شدن آنان می‌شود یا می‌ترسند مریض شوند، احکام مریض در مورد آنان جاری می‌شود؛ امّا اگر روزه گرفتن برای آنان ضرر ندارد، ولی مثلاً به علّت طولانی بودن روز یا شدّت گرما، تمام کردن روزه برای آنان سختی فوق العاده‌ای دارد که معمولاً چنین سختی قابل تحمّل نیست، باید به قصد قربت مطلقه روزه بگیرند و هنگامی که به علّت ضعف شدید یا احساس تشنگی زیاد، ادامه روزه ماه مبارک رمضان بر آنان فوق العاده سخت شد، می‌توانند آب بیاشامند یا غذا بخورند؛ ولی بنابر احتیاط واجب در خوردن و آشامیدن، تنها به مقدار ضرورت اکتفاء نمایند و در بقیّه روز از انجام کاری که روزه را باطل می‌کند پرهیز نمایند؛ هرچند در هر صورت، با خوردن یا آشامیدن، روزه آنان، باطل می‌شود. و اگر آنان می‌‌توانند با استفاده از راه‌‌های معمول برای تقویت، مثل سحری مُقوّی خوردن یا کاهش فعالیت بدنی در طی روز یا استراحت بیشتر بدون داشتن ضرر و سختی فوق العاده روزه ماه مبارک رمضان را بگیرند، این کار لازم است. ┏━🌙 ━━••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••━🌙 ━┛
🔻سوال: اگر کسی به جایی سفر کند و نداند هشت فرسخ است بعد از طی مسافتی بداند که تا آنجا هشت فرسخ بوده است یا رفت و برگشت هشت فرسخ می‌باشد آیا نماز این شخص شکسته و روزه اش را باید افطار کند یا نه؟ 🔻جواب: بلی هر جا فهمید باید شکسته بخواند و روزه اش را باید افطار کند و اگر احیاناً نمازش را تمام خوانده باید اعاده نماید و اگر بعد از وقت متوجه شود باید قضا نماید. ┏━🌙 ━━••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••━🌙 ━┛
شب ۱۷ ماه رمضان ۱۴۴۴؛ استاد محقق دکتر هاشمی نسب_۲۰۲۳_۰۴_۰۸_۰۱_۰۸_۴۲_۰۰۸.m4a
17.87M
«شب ۱۷ ماه رمضان ۱۴۴۴» 🔹 جایگاه در پذیرش معارف الهی 🔻 برشی از سخنرانی استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب ┏━🌙 ━━••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••━🌙 ━┛
🔹آسیب های حدیث گرایی معاصر « بخش چهارم » 🔻 بسیار از اخباریان به جهت فهم نادرست روایات و خصومت تاریخی با جریان غالب در میان علماء دینی با هر گونه رجوع به علما حتی عالمان حدیث شناس مخالفند. مطالعه احادیث برای عموم افراد موجب نورانیت و هدایت خواهد بود اما اینکه عموم را از فهم عالمانه احادیث بی‌نیاز بدانیم و از رجوع به عالمان حدیث شناس منع کنیم نه مطابق واقعیت نه مطابق شریعت است. مخالفت با مراجعه عموم به عالمان برای شناخت جامع و صحیح از معارف روایی وجه مشترک فرق انحرافی و نوپدید در شیعه است. تقلید از عالمان در جایی که نظر عالم مستند به روایات نیست یا اعتماد کافی به نیات عالم وجود ندارد نهی شده است اما احساس بی‌نیازی از نگرش علمی نیز خسارت‌بار خواهد بود. شناخت معارف و احکام دین برخلاف آنچه اخباریان وانمود می‌کنند ساده نیست. 🔻 از جمله دیگر آفات حدیث گرایی دوران معاصر این است که عده‌ای که سواد تخصصی در حوزه دین ندارند و صرفا احادیثی چند خوانده‌اند، وارد میدان شده و خود را جلودار این عرصه معرفی کرده‌اند. وقتی که سخن، سطحی بوده و از پختگی لازم و روش علمی برخوردار نباشد، طبیعتا قابلیت جذب نخبگان و طبقه اندیشمند را نخواهد داشت. لذا این عده با بیان مطالب عوام پسند و یا کارهای عوامانه و بیان احادیث کمتر شنیده شده سعی در جذب توده ناآگاه و شهرت و تشکیل مرجعیتی کوچک را دارند. جولان این افراد به جهت کمبود عالم حدیث شناس و دلزدگی مردم از نهاد سنتی حوزه در عصر حاضر است. هر چند حدیث خوانی، مطلوب و از بهترین امور است، اما لازم است افاضه و اظهار نظر به اندازه علم و سواد صورت گیرد و اگر نه آنچه که خراب و فاسد می‌شود، از آنچه که اصلاح می‌شود، بیشتر خواهد بود. ┏━🌙 ━━••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••━🌙 ━┛