eitaa logo
نور شریعت
1هزار دنبال‌کننده
331 عکس
40 ویدیو
171 فایل
محل نشر آثار و دروس استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب 🔻 استاد درس خارج حوزه علمیه قم (PhD in Clinical Psychology)🔻 🔻مؤلف کتب و مقالات عدیدۀ علمی در علوم گوناگون (استدلالی و اجتهادی) 📌 ادمین 👇 @Norshariat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 علّامه محمّد باقر مجلسی رَحِمَهُ الله مینویسند ؛ کیفیّت شهادت آن مظلوم چنانچه در کتاب عیون المعجزات روایت کرده است آن است که چون حضرت وارد بغداد شد ، و معتصم لعین انحراف امّ الفضل را از آن حضرت دانست ، آن ملعونه را طلبید و او را به قتل آن سرور راضی کرده زهری برای او فرستاد که در طعام آن جناب داخل کند ، آن ملعونه انگور رازقی را زهرآلود کرده به نزد آن إمام مظلوم آورد. چون حضرت از آن تناول نمود ، اثر زهر در بدن مبارکش ظاهر شد، و آن ملعونه از کرده خود پشیمان شد ، و چاره ای نمی توانست کرد ، و گریه و زاری میکرد. حضرت فرمود ای ملعونه الحال که مرا کُشتی گریه میکنی؟!! به خدا سوگند که به بلائی مبتلا خواهی شد که مرهم پذیر نباشد ، به درستی که مستمند خواهی گردید که در دنیا و آخرت رسوا شوی. چون آن نونهال جویبار إمامت در اوّل سنّ جوانی از آتش زهر دشمنان از پا در آمد ، معتصم آن ملعونه را به حرم خود طلبید ، و در آن زودی ناسوری در فَرْج او به هم رسید ، و هر چند اطبّاء معالجه کردند مفید نیفتاد ، تا  آنکه از حرمِ آن ملعون بیرون آمد و آنچه داشت از مال دنیا صرف مداوای آن مرض کرد ، چنان پریشان شد که از مردم سؤال میکرد و با بدترین احوال به عذاب خداوند قهّار ذو الجلال واصل شد و زیانکار دنیا و آخرت گردید. به روایت ابن شهر آشوب در هنگام مقاربتْ آن ملعونه ، دستمال زهرآلودی به آن حضرت داد ، چون اثر زهر در جسد شریف او ظاهر شد ، حضرت فرمود خدا مبتلا گرداند تو را به دردی که دوا نداشته باشد ، پس خوره در فَرْج او به هم رسید ، چندان که اطبّاء مداوا کردند سودمند نیفتاد ، تا آنکه در أسفل السّافلین به پدر لعین خود ملحق شد. (📚جلاء العیون / باب ۱۱ ، فصل ۲) 🖤 I🆔I @norshariat110
بنا به خبر دریافتی از دفتر مرجع اعلی حضرت آیت الله العظمی سیستانی (دام ظله) فردا شنبه  19-3-1403 اول ماه ذی الحجه 1445 می باشد. متن خبر به شرح زیر می باشد: أعلنَ مكتبُ سماحة السيد السيستاني (دام ظلّه) في النجف الأشرف أن يوم غدٍ السبت الموافق (8 /6 / 2024 م) هو الأول من شهر ذي الحجة الحرام لعام 1445هـ.
نماز اول ماه فراموش نشود. در رکعت اول پس از خواندن حمد سی مرتبه توحید و در رکعت دوم سی مرتبه قدر و بعد از نماز دعای خاص بخواند و صدقه دهد. در بعضی روایات آمده است که بعد از نماز بخواند: بسمِ اللّه الرَّحْمنِ الرَّحیم و ما مِنْ دابَّة فی الاْرْضِ إلاَّ عَلَی اللّهِ رِزْقُها و یعْلَمُ مُستَقَرَّها و مُستَودَعَها کُلٌّ فی کِتاب مُبین بسمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ و اِنْ یمْسَسْکَ اللّهُ بِضُرٍّ فَلا کاشِفَ لَهُ إلاّ هُو و اِنْ یرِدْکَ بِخَیر فَلا رادَّ لِفَضْلِهِ یُصیبُ بهِ مَنْ یشاءُ مِن عِبادِهِ و هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ بسمِ اللّه الرَّحْمنِ الرَّحیم سَیجْعَلُ اللّهُ بَعْدَ عُسْر یسْراً ما شآءَ اللّهُ لا قُوَّةَ إلاَّ بِاللّهِ حَسْبُنَا اللّهُ و نِعْمَ الْوَکیلُ و اُفَوِّضُ اَمْری إِلَی اللّه إِنَّ اللّهَ بَصیرٌ بِالْعِباد لا اِلهَ إلاَّ اَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظّالِمین رَبِّ إِنّی لِما اَنْزَلْتَ اِلَیَّ مِن خَیر فَقیرٌ رَبِّ لا تَذَرنی فَرْداً و اَنْتَ خَیرُ الْوارثینَ. بحار الأنوار ج ۹۴ ص ۱۳۳. سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
💥 فحص و تتبّع حیرت‌انگیزِ علّامه میرحامدحسین رحمه الله، پیرامون دلالت لفظِ "مَولی" بر "أولی" یکی از مباحث پر چالش و جنجالی ذیل حدیث غدیر، نزاع در دلالت لفظ "مولی" است. از آنجا که تواترِ حدیث غدیر غیر قابل انکار است، لذا مغرضین و مخالفین، دستشان از خدشه در طُرُق و اسناد کوتاه شده، پس در دلالت حدیث إشکال کرده‌اند. از جمله، إشکال در دلالت لفظ "مَولی _ مولا" کرده و مدّعی‌اند که "مولا" دلالت بر صاحب‌‌اختیار و أولی بودن نمی‌کند تا بپذیریم همان‌گونه که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) صاحب اختیار و أولی بر امّت بودند، علی بن ابی طالب (علیهما السّلام) نیز چنین مقامی دارد. ▪️"عبدالعزيز دهلوی" صاحب کتاب "تحفه اثناعشریة" که گمان نمود با سرقت علمی خود آبروی شیعه را می‌برَد، ولی به واقع آبروی خود و هم مسلکانش را به باد داد، در بخشی از سرقت علمی خود، در دلالت حدیث غدیر خدشه کرده و می‌نویسد: «اول غلط در این استدلال آنست که اهل عربیّت قاطبة (همه) انکار کرده‌اند که "مولی" به معنی"أولی" آمده باشد.» (📚ص ۲۰۸، ط پیشاور.) ✍🏻 مرحوم علّامه میر حامد حسین، در پاسخ می‌نویسد: «اول اختلال در این مقال آنست که شاه‌صاحب (دهلوی) به مزید ورع و دیانت، و نهایت صدق و امانت، ادّعا فرموده‌اند: که اهل عربیت قاطبة انکار کرده‌اند که "مَولی" به معنی "أولی" آمده باشد، حال آنکه اهل عربیّت، هرگز انکار نکرده‌اند، و ادّعای انکار ایشان، کذب و بهتان است، و انکار احدی از اهل عربیّت هم ثابت نیست، چه جای انکار جمیع اهل عربیّت، و این کذبی است فاحش و بس شنیع، که به سماع آن مو بر تن می‌خیزد! و کلام شاه‌صاحب شبیه است به آنکه کسی بگوید که "قول" به معنی گفتن، هرگز در استعمال عرب نیامده، و اهل عربیّت قاطبة انکار کرده‌اند که "قول" به معنی گفتن آمده باشد!» (📚عبقات الأنوار، ج٨ ص۶) ✅ سپس ایشان بابی را گشوده با عنوان: «استعمال مَولی در معنای أولی، در قرآن و حدیث و اشعار عرب» و می‌نویسد: «الحاصل استعمال "مولی" به معنی "أولی" در کتاب و سنّت و اشعار عرب، شائع و ذائع است، و از ائمۀ فنّ عربیّت و لغت و تفسیر، تصریحات بر اینکه "مولی" به معنی "أولی" واقع است. اسماء جمعی از علماء، که اثبات مجیء (آمدن) "مولی" به معنی "أولی" کرده‌اند، در اینجا ذکر می‌کنم، تا تخجیل (سبب خجالتِ) منکرین به أبلغ وجوه متحقّق گردد.» (📚ج٨ ص٧) بعد از این، چهل و سه نفر از بزرگان اهل لغت و فصاحت و بلاغت را که مشهورند در فنّ خود، نام برده، و إثبات کرده که در میان آنها، دلالت "مولی" بر "أولی" شایع و ثابت است. 👈🏻 نکته جالب توجّه که سبب حیرت می‌شود این است که مرحوم علّامه، ابتدا به تبيين جایگاه و درجه علمی هریک از این چهل و سه نفر می‌پردازد و سخنان علماء عامّه را در وصف آنان نقل می‌کند، تا بگوید که این افراد، از عوام و بیسواد نیستند، بلکه عالِم فنّ خود می‌باشند. آن‌گاه مطالب آنان در تفسیر و شعر و ادب و لغت را مفصّل آورده و روی دهلوی و أمثاله را مانند شب تار می‌نماید. از صفحه هشتمِ جلد هشتم، تا صفحه دویست، این بحث ادامه دارد. یعنی حدود دویست صفحه فقط شواهد و قرائن آورده در پاسخ به همان چند جمله‌ای که دهلوی إشکال کرد! باید خودتان مراجعه کنید و بنگرید که وی چه غوغایی کرده؛ این بخش، خودش یک کتاب مستقل است که مطالبش نیز به این شکل در جای دیگر یافت نمی‌شود. و جالب آنکه وقتی از این بحث فارغ می‌شود، تازه به مطالبِ "تفتازانی و و قوشجی و و و طبری و نسائی و و إبن مغازلی و حموینی و و..." استناد کرده و دلالت لفظ "مولی" بر "أولی" را از کلام آنان استخراج می‌نماید. 🔸اهل تحقیق می‌دانند که با امکانات پژوهشی فعلی نیز جمع‌آوری چنین بحثی بسیار مشکل است و هرکسی از عهده‌ آن برنخواهد آمد و برای غالب افراد ناممکن است. ولی مرحوم علّامه، با عدم‌امکانات و با فحص و مطالعه در نسخ خطّی که به سختی تهیّه و خوانده می‌شده، چنین شاهکاری را رقم زده؛ اینکه کتب در دسترس باشد یک بحث است، و اینکه بدانی به کدام کتاب و کدام قسمتش باید مراجعه کنی، یک بحث دیگر؛ تمام این نسخ را ایشان دیده و فیش‌برداری کرده و در جای مناسب از آن بهره برده است. در واقع باید تحقیق و پژوهش را به دو دورهٔ "قبل از علّامه میر حامدحسین و بعد از ایشان" تقسیم نمود. سرتاسر آثار ایشان خصوصا کتاب عبقات الأنوار، انسان را متحیّر می‌کند، و البته شرمسار از اینکه با این همه امکانات، چه کرده‌ایم⁉️ | نور شریعت | I🆔I @norshariat110
⬛ حضرت امام محمد باقر علیه السلام: 🍂 الْبِشْرُ الْحَسَنُ وَ طَلَاقَةُ الْوَجْهِ مَكْسَبَةٌ لِلْمَحَبَّةِ وَ قُرْبَةٌ مِنَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ عُبُوسُ الْوَجْهِ وَ سُوءُ الْبِشْرِ مَكْسَبَةٌ لِلْمَقْتِ وَ بُعْدٌ مِنَ اللَّه. 🍁 چهره شاد و روىِ باز، وسيله جلب محبّت و مايه تقرّب به خداست و ترش‌رويى و گرفتگى چهره، سبب جلب دشمنى و مايه دورى از خداست. 📚 مستدرک الوسائل، ج۸، ص۴۵۳. 🏴 سالروز شهادت مظلومانه حضرت امام محمد باقر علیه‌السلام را به محضر مقدس حضرت امام زمان "عجل الله تعالی فرجه الشریف" و همه موالیان و محبین آن حضرت تسلیت می‌گوییم. 📎 📎 | نور شریعت | I🆔I @norshariat110
حقیقت شرعیه درس خارج اصول علامه محقق دکتر هاشمی نسب.pdf
369.2K
🔻درس خارج اصول استاد محقق دکتر هاشمی نسب 🔸سال تحصیلی 1441 🔹درس: الفاظ ▪️موضوع عام: حقیقت شرعیه « ۳۴ صفحه » https://zil.ink/noor.shariat 🆔 @norshariat110
🌌 آن شبى كه علیه‌السلام تصميم گرفته بود فرداى آن از مكه خارج شود محمد بن حنفيه به حضور آن حضرت آمد و گفت: اى برادر! تو پيمان‏ شكنى اهل كوفه را نسبت به پدر و برادرت دانستی، می‌ترسم از اينكه مبادا حال تو نظير حال آنان شود. اگر صلاح می‌دانى در مكه اقامت كن 🌟 فرمود: باید بروم. ⚡️ هر کسی آمد و گفت: نرو، اعتنایی نکرد و فرمود: به من خبر رسیده که باید بروم، جّدم به من فرمود: به عراق برو که: «إِنَّ اللَّهَ‏ قَدْ شَاءَ أَنْ‏ يَرَاكَ‏ قَتِيلًا». 😭 محمّد بن حنفيه گفت: (إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ‏)، ¹ 📌 ۱.لهوف ص۳۹، بحارالانوار ج۴۴،ص۳۶۴ 📚 مصباح الهدی ج۴،آیت الله العظمی وحید خراسانی ◼️ علیه‌السلام ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
🔻 مولانا حضرت امام زین العابدین علیه الصلوة والسلام در صحیفه شریفه سجادیه می‌فرمایند: «... فَأَحْيِنِي حَيَاةً طَيِّبَةً تَنْتَظِمُ بِمَا أُرِيدُ، وَ تَبْلُغُ مَا أُحِبُّ مِنْ حَيْثُ لَا آتِي مَا تَكْرَهُ، وَ لَا أَرْتَكِبُ مَا نَهَيْتَ عَنْهُ، وَ أَمِتْنِي مِيتَةَ مَنْ يَسْعَى نُورُهُ بَيْنَ يَدَيْهِ وَ عَنْ يَمِينِه‏» خداوند! مرا به حياتى خوش و پاكيزه زنده بدار كه آن چه می خواهم فراهم گردد و به آنچه دوست مى‏دارم پايان يابد، چندان كه دست به كارى نزنم كه خوش نداشته باشى يا مرتكب كارى نشوم كه تو از آن نهى فرموده‏اى. از تو خواهم كه بميرانى مرا همانند آن كسانی كه روشنايى‏شان در برابرشان و از سمت راستشان حركت مى‏كند. 🔺صحیفه شریفه سجادیه؛ دعای ۴۷ 🆔 @norshariat110
از دعای حضرت امام زین العابدین علیه الصلوة والسلام در روز عید سعید قربان: «اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ لَا تُخَيِّبِ الْيَوْمَ ذَلِكَ مِنْ رَجَائِي، يَا مَنْ لَا يُحْفِيهِ سَائِلٌ وَ لَا يَنْقُصُهُ نَائِل خداوندا! بر محمد و آل محمد درود فرست و امروز امیدم را ناامید مگردان! ای کسی که هیچ درخواست‌کننده‌ای او را به رنج نمی‌اندازد و هیچ بخششی، از خزائن او نمی‌کاهد.» 🔺صحیفه سجادیه؛ دعای ۴۸ 🔸فرخنده عید سعید قربان، عید طاعت و بندگی خداوند، بر همه پیروان راستین پیامبر اکرم "صلی الله علیه و آله" تهنیت باد. 🆔 @norshariat110
18.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 آن علم کل، آن عقل کل، آن کل عقل، آن خُلق کل و آن کل خُلق، آن مکارم علمی و آن فضائل عملی که موسی و عیسی و ابراهیم، همه تحت الشعاع اویند، همه آنها دو قسمت شده: یک قسمت ، یک قسمت ... 🎙بیان آیت الله العظمی وحید خراسانی 📆 ۱۴/ آذرماه/ ۱۳۸۸ ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
چارم علی در مجمع اولاد زهرا آمده از نسل مصباح‌الهدی هادی به دنیا آمده 🔅عيد نورانی ميلاد دهمین حجت الهی، حضرت امام هادی علیه‌السلام را به محضر مقدس ‌حضرت ولی‌عصر «عجل الله فرجه الشریف» و همه موالیان و ارادتمندان خاندان رسالت تبریک و تهنیت می‌گوییم. 🔸حضرت علیه‌السلام فرمودند: «ألقُوا النِّعَمَ بِحُسنِ مَجاوَرَتِها وَ التَمِسُوا الزِّیادَةَ فِیها بِالشُّکرِ» با نعمت‌ها با نیکویی برخورد کنید (قدرشناس نعمت باشید)، و با شکرگزاری نسبت به آن‌ها، به دنبال افزایش آنها باشید. 🔺 بحار الأنوار، ج‏75، ص: 370 🆔 @norshariat110