eitaa logo
گروه تبلیغی نور الهدایه
54 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
227 ویدیو
35 فایل
‌کانال برای اطلاع رسانی اعضا می باشد
مشاهده در ایتا
دانلود
شهادت امام سید الساجدین زین العابدین تسلیت باد. قال علی ابن الحسین علیه السلام :إنَّ الْمَعْرِفَهَ، وَکَمالَ دینِ الْمُسْلِمِ تَرْکُهُ الْکَلامَ فیما لایُغْنیهِ، وَقِلَّهُ ریائِهِ، وَحِلْمُهُ، وَصَبْرُهُ، وَحُسْنُ خُلْقِهِ امام سجاد علیه السلام : همانا معرفت و کمال دین مسلمان، در گرو رهاکردن سخنان و حرف هائى است که به حال او و دیگران سودى ندارد. و از ریا و خودنمائى دورى جستن، در برابر مشکلات زندگى بردبار و شکیبا بودن و  داراى اخلاق پسندیده و نیک سیرت بودن است.
✅آثار و فضیلت امام سجاد (ع) در یک نگاه  🔹یاران امام سجاد امام سجاد (ع) شاگردان زیادی را تربیت کردند و یاران بسیاری داشتند؛ ابوحمزه ثمالی راوی، محدث و مفسر امامی در قرن دوم هجری قمری از اصحاب امام سجاد (ع)، امام باقر (ع)، امام صادق (ع) و امام کاظم (ع) بود، ابوخالد کابلی ملقب به کنکر از رجال شیعی سده اول هجری قمری و از اصحاب امام سجاد (ع) و امام باقر (ع)، اَبان بن تَغلِب ادیب، قاری، فقیه، مفسر و از محدثان بنام امامیه که در دوران امام سجاد (ع)، امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) بود، جابر بن عبدالله انصاری صحابی پیامبر اسلام (ص) است که در بسیاری از غزوه‌ها و سرایا شرکت کرد. جابر، راوی حدیث لوح است که دربردارنده نام امامان شیعه از زبان پیامبر (ص) است. جابر از اصحاب امام علی (ع) و ائمه تا امام باقر (ع) بود، سُلَیم بن قیس هلالی از اصحاب خاص چهار امام نخست شیعه (ع) که تا دوران امامت امام باقر (ع) بود از قدیمی‌ترین علمای شیعه و بزرگان اصحاب ائمه (ع) و مورد وثوق آنان بوده و نزد ایشان از محبوبیت خاصی برخوردار بوده است، حسن بن محمد بن حنفیه از محدثان قرن اول هجری قمری فرزند محمد بن حنفیه و نواده امام علی (ع) است، سعید بن مسیب بن حزن قرشی مخزومی از تابعین  فقهای هفتگانه مدینه در زمان امام سجاد (ع) بود، یحیی بن اُمّ طُوَیل، سعید بن جُبَیرمفسر و از تابعین و اصحاب امام سجاد (ع)، محمد بن جُبَیر بن مُطعِم از یاران امام سجاد (ع) بودند. 🔹آثار امام سجاد(ع) صحیفه سجادیه مجموعه دعا‌های امام سجاد (ع) و آینه‌ای است که تصویر اجتماع آن روز به ویژه مدینه را در آن می‌توان دید، رساله حقوق در این رساله ۵۱ حق (یا ۵۰ حق طبق برخی نسخه ها) است، دعای سحر مشهور به دعای ابوحمزه ثمالی؛ این دعا را امام زین‌العابدین در سحر‌های ماه رمضان می‌خواند و ابوحمزه ثمالی از آن حضرت نقل کرده است این دعا دربردارنده مفاهیمی متعالی و تعابیری شیوا و فصیح است، زیارت امین الله؛ زیارتنامه‌ای است که امام سجاد (ع) هنگام زیارت مزار حضرت علی (ع) خوانده است
(۱) بررسی مبانی متحجرین از منظر اسلام: در این تحقیق مبانی فکری واعتقادی متحجرین از منظر قرآن وروایات موردبررسی واقع می شود وسرانجام متحجرین ومصادیق آنها معرفی می شوند.امروز متاسفانه افرادی که اطلاع کمی از اسلام دارند وبا چند سال طلبگی یا رفتن پای منبر بعضی از روحانیون ادعای شناخت دین واسلام را می کنند وقتی انسان دقت می کند ریشه هایی از تحجر در کلام ورفتار این نوع از افراد دیده می شود بنابراین برآن شدم تا اینکه مبانی متحجرین از منظر اسلام معرفی کنم تا اینکه متحجرین از منظر اسلام شناخته شوند ورفتار وگفتار متحجرین به نام اسلام نوشته نشود.درباره تحجر مقالات و کتاب مختلفی وجود دارد که ازجمله کتاب خمود و جمود: تحقیقی درباره تحجر فکری و تحجر عملی مولف این اثر، ذیل دو مبحث ((خمود)) و ((جمود)) پیامدها و مصایب ناشی از این دو آفت را که مسلمانان به آن مبتلا بوده‌اند به تفضیل شرح داده است .در قسمت اول کتاب، نشانه‌های خمود، علل ابتلا‌ به آن همچنین شیوه درمان آن بیان می‌شود .قسمت دوم به نمونه‌هایی از تحجر فکری و نیز نمونه‌هایی از آن تاریخ اسلام اختصاص دارد. تحجرو تحجرگرایی در منظومه فکری امام خمینی (س) ر این کتاب تاکید بر نوعی از تحجر است که نگاه سلفی به دین و مذهب دارد و هیچ تحول و نوآوری و حتی تحول مبتنی بر اصول را بر نمی تابد. تحجر از جمله جریان های مخالف با تفکر و نهضت امام خمینی(ره) به شمار می رود؛ از این رو امام به موازات حرکت سیاسی اش، با صراحت و جدیت بیشتر به مبارزه و مقابله با جریان تحجرگرایی برخاست. .سمیولوژی تحجر» نیز در پی بررسی نشانه های تحجر و جمود حاصل از آن است، نشانه های چون خودشیفتگی و جمود بر ظواهر کلام و قضاوت کلیشه ای کتاب حاضر، ابتدا به بررسی لفظی و اصطلاحی تحجر پرداخته و سپس مصادیقی از آن را بیان کرده است کتاب حاضر، ابتدا به بررسی لفظی و اصطلاحی تحجر پرداخته و سپس مصادیقی از آن را بیان کرده است در پایان نیز به راه درمان تحجر پرداخته است .کتاب «تحجر-سکولاریسم» حاوی مناظره مکتوب حجت الاسلام سید محمدحسین دعائی و مهدی نصیری است. کتاب تحجر از مجموعه چلچراغ حکمت کانون اندیشه جوان است. این مجموعه، اندیشه‌ها و نظریات استاد شهید، مرتضی مطهری را برای ن تحجر و تجدد از منظر استاد شهید مطهری استادشهیدمطهری،اسلام شناسی کم نظیر بود که در دو جهت درک دینی (دین شناسی) و درد دینی (دینداری) از وسعت اندیشه، آفاق فکری گسترده و جامع، و مساله شناسی، زمان شناسی، بیداری و بینایی در عرصه ی تفکر دینی، خطرشناسی و معرفت به ضرورت ها، هدف ها، موضوعات، نیازهای عصری و مرزبانی اندیشه ی ناب اسلامی برخوردار بود. او با ابعاد فکری گسترده، حضور در زمان، شناخت مرزهای فکری، شناخت تحولات و حقانیت مکتب اسلام توانست مبنای فکری نظام اسلامی را که از کتاب و سنت برگرفته بود، پی ریزی نماید. اما کتابی که مبانی متحجرین از منظر قرآن وروایات بیان کند ومصادیق متحجرین را معرفی کند نیافتم بنابراین برآن شدم که تحقیقی درباره مبانی متحجرین از منظر قرآن وروایات انجام شود. 📝مهدیزاده
🌐(علیه السلام): 💠((ما بین قبرالحسین الی السماء مختلف الملائکه)) ✔️بین قبر امام حسین(علیه السلام)تا آسمان ملائکه در آمد و شد و نزول وسعود هستند. 📚کامل الزیارات، ص۱۱۴
💥 ادامه مقاله ی :" *بررسی مبانی فکری اعتقادی متحجرین از منظر اسلام*" ✍ *حجت الاسلام غلامرضا مهدیزاده* ✅تحجر در لغت از ریشه حجر اخذ شده است . در کتاب لسان العرب - از کتاب های مفصل لغت عربی میخوانیم :تحجر علی ما وسعه الله ای حرمه و ضیقه ، بر انچه که خداوند گشایش داده بود تحجر کرد یعنی ان را حرام کرد و تنگ و ضیق قرار داد . تحجر. [ ت َح َج ْ ج ُ ] (ع مص ) تحجر گِل ؛ مثل سنگ سخت شدن آن . (اقرب الموارد) (قطر المحیط). مثل سنگ سخت گردیدن چیزی . (غیاث اللغات ) (آنندراج ). سخت شدن چیزی مثل سنگ . (فرهنگ نظام ). || در علم طب ، جمع شدن ماده ٔسخت در پلک چشم . (فرهنگ نظام ). ورم صغیرٌ یدمی و یتحجر فی الجفن . (مقاله ٔ ثالثه از کتاب ثالث قانون بوعلی ص 69). ورمی است کوچک که منجمد و متحجر میشود در چشم ، چنانکه در بحر الجواهر گفته است . (کشاف اصطلاحات الفنون ). || تحجر مفاصل ؛ خشک شدن و تصلب مفاصل : چون تحجر مفاصل که عضوی را از حرکت طبیعی بازدارد. (ذخیره ٔ خوارزمشاهی ). || تحجر جُرح ؛ ریمناک و سخت گردیدن جراحت . (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء) (آنندراج ). تحجر جُرح للبرء؛ جمع شدن و التیام یافتن و بهم نزدیک شدن قسمتهای زخم . (از اقرب الموارد): لما تحجر جرحه للبرء انفجر؛ ای اجتمع و التأم و قرب بعضه من بعض . (تاج العروس ). || تنگ کردن . (تاج المصادر بیهقی ). تحجر بر کسی ؛ تنگ گرفتن بر او. (منتهی الارب ) (آنندراج ) (ناظم الاطباء) (از اقرب الموارد) (از قطر المحیط). و گویند: تحجر ما وسعه ُ اﷲ تعالی ؛ اذا ضیقه ُ علی نفسه ِ و حرمه ُ. (قطر المحیط). || حجره ساختن . (منتهی الارب ) (آنندراج ) (ناظم الاطباء) (از اقرب الموارد) (از قطر المحیط) تحجر(تَ حَ جُّ) [ ع . ] (مص ل .) سنگ شدن ، مانند سنگ سخت شد واژگان مترادف تحجر:ارتجاع، جمود،تاریکاندیشی. سختشدن، سنگ شدن، سفت شدن ✅تحجر در اصطلاح: الف) تحجر دراصطلاح قرآن: در اصطلاح به معنی امتناع انسان از پذیرش حق و روی‌گردانی از خداوند است که به قلب انسان نسبت داده می‌شود. نقطه مقابل تحجر،شرح صدر است.در آیات قرآ ن از تحجر به قساوت قلب و عدم خضوع در برابر حقیقت تعبیر شده است. در فرهنگ‌ قرآنی‌ انسان‌ متحجر کسی‌ است‌ که‌ عقل‌ و دل‌ او از پذیرش‌ سخن‌ حق‌ و معجزه‌های‌ آشکار خداوند و پیروی‌ از دستورهای‌ الهی، مقاومت‌ می‌ورزد و هم‌چون‌ سنگی‌ که‌ چیزی‌ در او فرو نمی‌رود، در برابر مشیت‌ الهی‌ مقاومت‌ می‌کند. چنین‌ انسانی‌ هرگز حاضر نیست‌ بر مبنای‌ فرامین‌ الهی‌ با خداوند و مخلوقات‌ او تعاملی‌ فعال‌ برقرار نماید و با پرسش‌ها و ایراد شبهات‌ تلاش‌ می‌کند گستره‌ فرامین‌ الهی‌ را تنگ‌تر سازد. قرآن‌ کریم‌ متحجران‌ را به‌ انسان‌های‌ «قسی‌القلب» توصیف‌ کرده‌ است. انسان‌ قسی‌القلب‌ حتی‌ از سنگ‌ هم‌ در ممانعت‌ از پذیرش‌ سخن‌ حق‌ سخت‌تر است. گاه‌ آب‌ روان‌ در اثر شدت‌ جریان‌ در سنگ‌ نفوذ کرده‌ و راهی‌ برای‌ خود باز می‌کند، لیکن‌ همین‌ اندازه‌ نفوذ هم‌ در انسان‌ قسی‌القلب‌ اتفاق‌ نمی‌افتد. قرآن‌ کریم‌ نمونه‌ انسان‌های‌ متحجر را به‌ قوم‌ یهود مثال‌ می‌زند. (بقره/ 74 معنای تحجر دراصطلاح متعارف دین در معنای اصطلاحی ، تحجر – که ارتباط مستقیمی با معنای لغوی آن دارد – عبارت است از رویکرد کاملا تنگ نظرانه و قشری به دین و تمامی مباحث مربوط به آن از جمله علوم دینی ، کیفیت برداشت از دین ، گستره دین ، انتظار بشر از دین و رابطه دین و سیاست این رویکرد همانگونه که گذشت رویکردی قشری نگروسطحی است و در ساحت های مختلف ، مصادیق متعددی می تواند داشته باشد. تعریف دیگری که از تحجر شده این است که «تحجرگرایی» به‌ آن‌ دسته‌ از نگرش‌های‌ دینی‌ گفته‌ می‌شود که‌ از شکفتن‌ اندیشه‌ دینی‌ و برقراری‌ تعامل‌ نظری‌ و عملی‌ با جامعه‌ و سیاست‌ پرهیز می‌کند. https://chat.whatsapp.com/JG0vvYGA9LqDqgb7NAtaQO
🔴خیرخواهی برای دیگران 💎وَامْحَض أَخَاکَ النَّصِيحَةَ، حَسَنَةً کَانَتْ أَوْ قَبِيحَةً 🌸در پند دادن دوست بکوش، خوب باشد یا بد. 📚
💥ادامه مقاله:" *بررسی مبانی فکری اعتقادی تحجر از منظر اسلام* " ✍حجت الاسلام غلامرضا مهدیزاده ✅ *تعریف تحجر از منظر دیگران* 🔹امام خمینی: اسلام گرایان متحجّر کسانی هستند که جلوی نفوذ اسلام و مسلمین را در جامعه می گیرند و به نام اسلام، به اسلام ضربه می زنند به تعبیر امام(ره) اینان سد راه پیشرفت و حرکت های اصلاح طلبانه می شوند. 🔹مقام معظم رهبري: تحجر آن است كه كسي كه مي خواهد از مبـاني اسـلام و فقـه اسـلام، بـراي بنـاي جامعـه استفاده كند، به ظواهر احكام اكتفا كند و نتواند كشش طبيعي احكام و معـارف اسـلامي را، در آن جايي كه قابل كشش است، درك كند و براي نياز يك ملت و يك نظام و يك كشور، كه نياز لحظه به لحظه است، نتواند علاج و دستور روز را نسخه كند و ارائه بده. 🔹استاد شهید مرتضی مطهری:تحجر عقلی،قلبی و تحجر در موضع عملی و رفتاری، علت عدم پذیرش حق و گرایش به کمال و سعادت واقعی می گردد لذاست که «تحجرگرایی» مانع جدی در شکوفایی اندیشه دینی و ایجاد تعامل مثبت نظری و عملی با «حقیقت»، «معرفت»، حکمت و حکومت، مدیریت و سیاست و حتی تقدیر معیشت است و متحجران از اسلام جز آموزه های بسته و رسوب شده و انعطاف ناپذیر در برخورد با اقتضائات زمان و مکان و تغییر موضوع و محمول ها ندارند و هرگز پذیرای نقد اندیشه و عمل خویش، بازشناسی و بازنگری فکر و فعل به اصطلاح اسلامی خود نیستند و همواره راکد و تحول ناپذیرند، 🔹تعریف تحجر در اصطلاح که مورد نظر است ، ارتباط مستقیمی با معنای لغوی آن دارد – عبارت است از رویکرد کاملا تنگ نظرانه و قشری به دین و تمامی مباحث مربوط به آن از جمله علوم دینی ، کیفیت برداشت از دین ، گستره دین ، انتظار بشر از دین و رابطه دین و سیاست این رویکرد همانگونه که گذشت رویکردی قشری نگروسطحی است و در ساحت های مختلف ، مصادیق متعددی می تواند داشته باشد بنابراین دراین تحقیق وقتی واژه تحجر را میبنید منظور همین معنا از آن است ✨ از علامت های استعمال لفظ در معنای حقیقی تبادر وشیوع لفظ در بین مردم است وقتی به جامعه مراجعه می کنیم افراد که تحجر را می شنوند معنای تنگ نظری به دین و تمامی مباحث مربوط به آن به ذهن آنها متبادر است وشیوع این لفظ در استعمال معنای تنگ نظری به دین و تمامی مباحث مربوط به آن است. بنابراین دراین تحقیق تحجر دراصطلاح به دلیل تبادر وشیوع لفظ در معنای تنگ نظری به دین و برداشتهای تنگ نظرانه از دین و مباحث مربوط به آن استعمال می شود. ⚜ *ندای زرند چهاردر واتساپ* 🍀👇👇 https://chat.whatsapp.com/JG0vvYGA9LqDqgb7NAtaQO
امام علی علیه السلام می‌فرماید: صلوات فرستادن بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم گناهان را بسان ریختن آب بر آتش،از بین می‌برد. 📚ثواب الاعمال، صفحه ۱۸۷
🔻ثُباتِ قدم🔻 ✍ در قرآن کریم، بارها از صحبت شده، ✅️ حتّی قرآن به ما یاد داده که در دعاهامون، از خداوند طلب کنیم:👇 🕋 رَبَّنٰا أَفْرِغْ عَلَیْنٰا صَبْراً وَ ثَبِّتْ أَقْدٰامَنٰا وَ انْصُرْنٰا عَلَی الْقَوْمِ الْکٰافِرِینَ (بقره/۲۵۰) 💢 پروردگارا! صبر و شکیبایی بر ما فرو بریز! 💢 و قدمهای ما را ثابت و استوار بدار! 💢 و ما را بر گروه کافران پیروز بفرما! 🕋 رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَ إِسْرَافَنَا فِی أَمْرِنَا وَ ثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَ انصُرْنَا عَلَی الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ (آل عمران/۱۴۷) 💢 پروردگارا! گناهانِ ما را ببخش! 💢 و از تندرویهای ما در کارها، چشم پوشی کن! 💢 و قدمهای ما را استوار بدار! 💢 و ما را بر جمعیّت کافران، پیروز گردان! ☝️ سعی کنیم این دعا رو همیشه داشته باشیم، و حتّی در قنوت نمازهامون بخونیم: 🌴رَبَّنٰا... ثَبِّتْ أَقْدٰامَنٰا🌴 👈 خدایا! ما را ثابت قدم کن. کسانی که به خدا دارند، دارند.❤️ «ثُباتِ قَدم» یعنی اینکه:👇 ✔ در بحران‌ها نلرزیم، ✔ در پیچیدگی‌ها فریب نخوریم، ✔ پامون نلغزه، ✔ در شبهات و فتنه‌ها فریب نخوریم، ✔ در مسیری که در پیش گرفتیم، سست و بی‌انگیزه نشیم. «ثُباتِ قَدم» یعنی اینکه:👇 ✔ هرچی شرایط سخت‌تر و حادتر شد، ما محکم‌تر باشیم. ⁉️میدونی مهمتر از «خوب بودن» چیه؟ 👈 «خوب موندن». خوب موندن👈 یعنی ثابت قدم موندن.. در یک کلمه... یعنی👈 عاقبت به خیر شدن..😍
✍آزادیِ بیان در قرآن ✍ رو باید از قرآن کریم یاد بگیریم. 👈 معلّمِ است. در جای جایِ ، همه آزادانه حقّ سخن گفتن دارند.🗣 در قرآنِ کریم: 👈 هم حرف میزنه، هم . 👈 هم نمرود سخن میگه، و هم ابراهیم. 👈 هم فرعون و قارون صحبت میکنند، و هم موسی و هارون. 👈 هم ظالم و فاسق و کافر و مشرک صحبت می‌کنند، هم مُسلم و مؤمن و مُصلح و متّقی. 👈 هم بهشتی، و هم جهنّمی. 👈 هم جنّ سخن میگه، هم مَلَک و فرشته، و هم انسان‌. 👈 هم زن، و هم مرد. 👈 هم پیر، و هم جوان. 👈 حتّی در قرآن، کودک هم مجال سخن گفتن داره 📖 این کتاب، نهایتِ است. واقعاً کتابی از این آزادمنشانه‌تر وجود نداره.👌
✅ادامه مقاله :" *بررسی مبانی فکری اعتقادی تحجر از منظر اسلام با سرفصل :تحجر در گذر تاریخ* ✍ *حجت الاسلام غلامرضا مهدیزاده* 🔹 *اولین متحجرین درتاریخ اسلام* شخصی به نام حرقوص بن زهیر سعدی معروف به ذوالثدیه ، با ظاهر فریبنده اش، عده ای از مسلمانان و صحابه پیامبر(ص) را شیفته خود کرده بود. مورخان می نویسند: روزی در محضر پیامبر(ص) او را ستودند. حضرت به سخن ستایشگران توجهی نکرد. یاران گمان کردند که حضرت او را درست نمی شناسد. از این رو، مجدداً از او نام برده، به ذکر اوصافش پرداختند. باز رسول خدا به گفتار آنان توجه نکرد. در این اثنا آن شخص از دور نمودار شد. یاران به عرض رساندند که آن تعریف ها درباره همین شخص بود. حضرت نگاهی به سوی او افکند و فرمود: شما از فردی سخن می گویید که آثار شیطنت و نادرستی از چهره اش نمایان است. او نزدیک آمد و به حضور پیامبر(ص) رسید، ولی هرگز سلام نکرد. پیامبر فرمود: به جمع ما که رسیدی، پیش خود گمان کردی که در میان ما کسی بهتر و شایسته تر از تو وجود ندارد؟! آن شخص با بی ادبی گفت: آری چنین فکر کردم، و سپس به نماز ایستاد. بنا به نقل ابن اثیر جزری، حرقوص در جنگ صفین حضور داشت و سپس از خوارج گردید و در برابر حضرت علی بن ابی طالب(ع) موضع سرسختانه ای داشت سرانجام او به همراه برخی از رؤسای خوارج همانند عبدالله بن وهب راسبی ، جغدة بن نعجة و زرعة بن برج طائی که هر یک در شعله ور کردن آتش جنگ سهم بالایی داشتند، در جنگ نهروان کشته شد.پیامبر بزرگوار اسلام از همان روز که در مسجد از شخصی به نام حرقوص سخن گفت، مسلمانان را از پیدایش این گروه خطرناک و منحرف آگاه ساخت و به همگان درباره پیروی از چنین جریان منحرفی، سخت هشدار داد. آن حضرت فرمود این فرد یارانی خواهد یافت که در تلاوت قرآن و به پا داشتن نماز و پایداری در روزه و عبادت، گوی سبقت را از شما خواهند ربود، امّا آن عبادات فقط از زبانشان بر می خیزد و در دلشان اثری نمی گذارد و در نتیجه، همان گونه که تیر از کمان جدا می گردد، آنها نیز از دین جدا خواهند شد. روز دیگری که پیامبر غنایم جنگ حنین را تقسیم می کرد، این مرد بی خرد گفت: ای محمد(ص)! «به عدالت رفتار کن»، و سه بار سخن خود را تکرار کرد و بار سوم آن حضرت فرمود: اگر من به عدالت رفتار نکنم، چه کسی چنین خواهد کرد. یاران خواستند او را به قتل برسانند، امّا حضرت ضمن منع آنان، فرمود: پیروان این شخص از حقیقت دوری می کنند. آنان قرآن را می خوانند، ولی به آن عمل نمی کنندهمچنین درباره همین گروه فرمود:سیکون فی أمتی فرقة یحسنون القول و یسیئون الفعل یدعون إلی کتاب الله و لیسوا منه فی شیء؛ زمانی فرا می رسد که در بین امتم گروهی بیایند که خوب سخن گویند، امّا کردارشان بسیار زشت است. دیگران را به کتاب خدا فرا می خوانند، امّا هیچ آگاهی ای از آن ندارندو نیز آن حضرت این آیه شریفه را که می فرماید: )یَوْمَ تَبْیَضُّ وُجُوهٌ وَتَسْوَدُّ وُجُوهٌ ؛ «روزی فرارسد که چهره هایی سفید و چهره هایی سیاه گردد»، بر همین گروه منحرف تطبیق فرمودند. در بالای یکی از بازوهای حرقوص بن زهیر، رهبر اصلی خوارج، گوشت زائدی به شکل پستان قرار داشت و از این جهت، به او ذوالثدیه گفته می شد .حضرت پیش از شروع جنگ فرمود: امروز هزار نفر از خارجیان کشته خواهند شد؛ از جمله ذوالثدیه .با پایان یافتن جنگ نهروان، حضرت امیرمؤمنان(ع) یاران خود را مأمور ساخت تا در میان کشته شدگان، ذوالثدیه را پیدا کنند. آنها ابتدا او را نیافتند، اما بار دیگر به دستور حضرت به جستجو پرداختند و جسد ذوالثدیه را یافتند. امیرمؤمنان تکبیر گفت، سر به سجده گذارد و تمام سپاه نیز چنین کردندآن گاه فرمود: به خدا قسم تا کنون دروغ نگفته ام. بدانید که شما بدترین افراد را کشته اید. ⚜ *ندای زرند چهاردر واتساپ* 🍀👇👇 https://chat.whatsapp.com/JG0vvYGA9LqDqgb7NAtaQO
🔸امام رضا(ع): یا دِعبِلُ! اِرْثِ الحُسَیْنَ علیه السّلام فَاَنْتَ ناصِرُنا وَ مادِحُنا ما دُمْتَ حَیّاً فَلا تُقصِرْ عَنْ نَصْرِنا مَا اسْتَطَعْتَ 🔹 اى دعبل! براى حسین بن على علیه السّلام مرثیه بگو، تو تا زنده اى، یاور و ستایشگر مایى، پس تا مى توانى، از یارى ما کوتاهى مکن. 📚جامع احادیث الشیعه، ج 12، ص 567