✅واقعا انحراف پناهیان وامثال ایشان چیست ؟
شما به کتاب های ایت الله مصباح وایت الله مطهری و علمای دیگر مراجعه کنید بزرگواران وقتی می خواهند گزاره ایی از دین را تعریف کنند و اثبات کنند آن گزاره را سراغ قرآن و سنت می روند آن هم با اجتهاد یعنی نظرات موافق و مخالف را بررسی می کنند بعد سراغ نتیجه گیری می روند تداخل مبانی عقلا را بیان می کنند وسرانجام با استمداد از سنت و عقل اجتهاد می کنند که نظر اسلام درباره مثلا عدالت چیست ومفهوم عدالت چه معنایی از منظر اسلام دارد
اما ایشان آقای پناهیان می خواهند مفهوم مواسات را برای مخاطبین اثبات کنند که برتر از مفهوم عدالت در جامعه دینی است می رود سراغ چند مقایسه کوتاه بعد روایاتی را بیان می کند که بعضی اصلا ربط به مواسات ندارد سپس در اوضاع اشفته کشور که به دلیل تحریم وبعضا سو مدیریت به وجود آمده نتیجه می گیرند وسپس کلام خودشان را کلام دین معرفی می کند اینجا خطر انحراف است بیایی چیزهایی را ببافیبه هم بعد بیایی اظهار کنی دین این حرفها را میزند بگو نظر من است نه نظر دین
مقداری از صحبتهای پناهیان درباره مواسات توجه کنید ببینید فاقد استدلال و اجتهاد همین طور از هرجایی مطلبی ایشان آورده وبعد نتیجه گیری کرده
در این جلسه میخواهیم دربارۀ ابعاد اجتماعی اخوت، مواسات و بالاتر از آن، انفاق که انواع پرداختها و از خودگذشتگیها را نشان میدهد، صحبت کنیم. بنده تعجب میکنم چرا وقتی از مواسات، حرف میزنیم بعضی از نیروهای بهظاهر انقلابی و باسواد، تلقی میکنند که مواسات یک صفت اخلاقی در حد صدقهدادن و کمکهای مؤسسۀ خیریه است، لذا میگویند «اینها در غرب هم هست! شما ما را از عدالتخواهی به صدقهدادن و کار خیریه کردن فروکاستید!»
میگویند «مواسات یعنی صدقهدادن!» این چه برداشتی است که بعضیها دارند؟! مفهومی مثل مواسات با صدقهدادن خیلی فرق میکند و بسیار بالاتر از آن است و نمیتواند سکولار باشد. البته آموزش دینی در مدارسمان و بسیاری از تبلیغات دینی، بهطور ناخواسته نوعاً سکولار هستند.
اثر دوم فرهنگ مواسات این است که ابوموسیاشعریها به علی(ع) تحمیل نمیشوند
اثر دوم فرهنگ مواسات در جامعه چیست؟ کسانی که لیبرالی فکر میکنند، دنبال اقتصاد لیبرالی هستند، عاشق لیبرالها یا مرعوب لیبرالها هستند و فکر میکنند دنیا کدخدایی دارد، در این جامعه رأی نمیآورند. این اولین اثر سیاسی مواسات است. ولی اگر فرهنگ مساوات در جامعه نباشد، طبیعتاً کسانی رأی میآورند که اهل مواسات نیستند بلکه اهل رانت هم هستند.
کسانی که از حکومت، خیلی انتظار عدالت دارند، به این نکته توجه کنند: آیا در دنیا حکومت عادلانهای مثل حکومت علیبنابیطالب، داشتهایم؟! اما در همین جامعه و در حکومت عادلانۀ علی(ع)، مردمِ پابرهنه، ابوموسی اشعری را به علی(ع) تحمیل کردند؛ یعنی کسی را که با رانت، قطار قطار شتر از بیتالمال دزدیده بود. در چنین جامعهای، کار أمیرالمؤمنین(ع) جلو نمیرود.
اثر دوم فرهنگشدن مواسات در جامعه این است که ابوموسی اشعریها به أمیرالمؤمنین(ع) تحمیل نمیشوند. مردم میبینند که أمیرالمؤمنین(ع) زاهد است و میدانند که پول از پاروی ابوموسی اشعری بالا رفته، خانۀ میلیاردی دارد و...، باز هم ابوموسی اشعری را به علی(ع) تحمیل میکنند! آنوقت این ابوموسی اشعری نسبت به معاویه، حساسیتی ندارد.
ما الان سیاسیونی داریم که نسبت به آمریکا حساسیت ندارند. شما فکر میکنید کسی که در عرصۀ سیاست، لیبرالمنش است و میگوید «ما باید در جامعۀ جهانی هضم بشویم» آیا جرأت و قدرت تفکر دارد که طرحی غیر از آنچه نظام سلطه برای جهان دیکته کرده، در کشور ایجاد بکند؟ این حرف عجیب و تازهای نیست؛ حضرت امام میفرمود مسئولی که درد محرومیت نکشیده باشد، نمیتواند برای مردم کار کند. رهبر معظم انقلاب هم فرمود که اشرافیت را باب نکنید. اگر مسئول شدی، خواهش میکنم برای آقازدهات حتی اگر شایستگی دارد و ژن خوب هم دارد، رانت ایجاد نکن.
اثر سوم فرهنگ مواسات «اقتصاد جمعی» است/ شما را دعوت میکنم به اندیشههای راهبردی حضرت آیتالله شاهآبادی مراجعه کنید
اثر سوم فرهنگ مواسات در جامعه این است که فرهنگ «اقتصاد جمعی» شکل میگیرد. مواسات یعنی اینکه باهم کار کنیم و پول در بیاوریم. باهم کار کنیم و پول در بیاوریم یعنی تعاون کنیم و به صورت جمعی کار اقتصادی انجام بدهیم؛ این الگوی اصلی آیتالله شاهآبادی برای اقتصاد جامعۀ اسلامی است. مقالهای را که آقای حجةالاسلام یوسفی در این زمینه نوشتهاند حتماً ببینید. کتاب دیگری را به نام «جنگ سرد ایران و آمریکا» که آقای رنجبر و آقای ترابی نوشتهاند، هم حتماً ببینید، آنجا یک فصل مربوط به دیدگاههای راهبردی آیتالله شاهآبادی است، ایشان هشتاد سال پیش نبرد دو تمدن را پیشبینی کردند. آقای شاهآبادی بر اساس یک دیدگاه راهبردی برای شکلگیری تمدن عظیم اسلامی مقابل تمدن غرب، به تهران آمدند. ایشان یک نابغۀ برجسته است. وقتی ایشان به تهران آمدند تا آنجا که توانستند در مساجد، صندوق قرضالحسنه راه انداختند. ایشان در تهران دعای ندبه و دعای کمیل راه انداختند، او یک فرد به شدت سیاسی بود. بعدها نتیجۀ کارهای ایشان به تشکیل هیأتهای مؤتلفه اسلامی منجر شد. نتیجۀ کارهای هیأت مؤتلفه هم کمککردن به امام(ره) برای انقلاب بود. بنابراین قطعاً یکی از بنیانگذاران انقلاب اسلامی شخص حضرت آیتالله شاهآبادی(ره) محسوب میشود.
من شما را دعوت میکنم به اندیشههای راهبردی حضرت آیتالله شاهآبادی مراجعه کنید. مقام معظم رهبری میفرمود که حضرت امام(ره) هم شاگرد، هم مرید و هم عاشق آقای شاهآبادی بودند. من بخشی از یک مقاله را که در کنگرۀ بزرگداشت مرحوم شاهآبادی استاد عرفان حضرت امام، ارائه شده برایتان میخوانم. این کنگره حدود دهسال پیش در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ امام خمینی برگزار شد. آیتالله شاهآبادی بزرگاندیشمند جهان اسلام است که یک شاگرد او حضرت امام بود. امام(ره) هر موقع نام آقای شاهآبادی را بیان میکردند میفرمودند «روحی له الفدا». امام در مورد آقای شاهآبادی میفرمودند اگر ایشان هفتاد سال در قم درس داشتند، من تماماً پای درسشان میرفتم، چون هربار حرف تازه دارند.
✅صحبتهای ایشان را وقتی عوام میبینند به به می کنند برای اینکه واقعا مردم تحت فشار اقتصادی هستند صحبتها سوار بر موج شدن است اما
سوال این است آیا در کلام ایشان برهان شما میبینید ؟آیا در کلام ایشان اجتهاد میبیند ؟
پناهیان حرفهایی را درکنار هم قرار داده بدون استدلال و برهان وسپس نتیجه گیری کرده مفهوم مواسات در جامعه از عدالت مهمتر است واین اثرات را دارد
این روش که ایشان در پیش گرفتن جهت استخراج از منابع دینی مورد تایید هیچ مرکز دینی و حوزه علمیه ایی نیست این خطرناک است برای اینکه عادت می شود هر فردی هرچی خواست بگوید بعد انتصاب دهد به دین و اسلام
این روش خطرناک است واین نوع استنباط از دین مشکل است و باعث انحراف فکری است.
🛑 رهبر معظم انقلاب در پیامی درگذشت آیتالله صانعی را تسلیت گفتند
متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسماللهالرحمن الرحیم
🔹درگذشت مرحوم مغفور آیتالله آقای حاج شیخ یوسف صانعی رضواناللهعلیه را به فرزندان و خاندان مکرّم و به برادر معززّ و محترم ایشان و نیز به شاگردان و علاقمندان و دوستان آن عالم بزرگوار تسلیت عرض میکنم. آن مرحوم از شاگردان پر تلاش درسهای فقه و اصول و از نزدیکان حضرت امام خمینی اعلیاللهمقامه بودند و پساز پیروزی انقلاب در مسئولیتهای مهمّ قضائی و غیره به خدمت اشتغال داشتند و امید است این همه مقبول درگاه احدیّت و موجب اعتلای مقامات اخروی ایشان باشد. رحمت و مغفرت حضرت حق را برای آن مرحوم مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۲۲ شهریور ۱۳۹۹
🌐 سیاست #شیطان گام به گام است«خُطُواتِ»بقره۱۶۸
1⃣ مرحلهٔ اوّل؛ اِلقای وسوسه است 👈 «فَوَسْوَسَ اِلَیْهِ»طهٰ۱۲۰
2⃣ در مرحلهٔ دوّم؛ تماس می گیرد👈«مَسَّهُمْ طائِفٌ»اعراف۲۰۱
3⃣ مرحلهٔ سوّم؛ در قلب فرو می رود👈«فیٖ صُدُورِ النّاسِ»ناس۵
4⃣ مرحلهٔ چهارم؛ در روح می ماند👈«فَهُوَ لَهُ قَرِینٌ»زخرف۳۶
5⃣ مرحلهٔ پنجم؛ انسان را عضو حزب خود قرار می دهد👈«حِزْبُ الشَّیْطانِ»مجادله۱۹
6⃣ مرحلهٔ ششم؛ سرپرست انسان می شود👈«وَ مَنْ یَتَّخِذِ الشَّیْطانَ وَلِیًّا»نساء۱۱۹
7⃣ مرحلهٔ هفتم؛ خود انسان یک شیطان می شود👈«شَیاطیٖنَ الْاِنْسِ....»انعام۱۱۲
☑ تعجب نکنید!
▪️اگر همه دوستان #امام_حسین (ع) نهایتا در روز قیامت آمرزیده شوند تعجب نکنید. البته ممکن است شرایطشان در عالم برزخ تفاوت بکند یا مقاماتی که به آنها داده میشود خیلی متفاوت باشد اما اگر کسی بگوید هر که محبت حسین (ع) در دلش باشد روز قیامت آمرزیده میشود تعجب نکنید.
۸۹/۹/۱۶
#مصباح_یزدی
🔴اسباب جدايى دوستان
#نهج_البلاغه
🔅إِذَا احْتَشَمَ الْمُؤْمِنُ أَخَاهُ فَقَدْ فَارَقَهُ
🔹هنگامى كه مؤمن، برادر باايمانش را به خشم آورد و شرمگين سازد مقدّمه جدايى از او را فراهم كرده است»
📚 #حکمت_480
شهادت امام سید الساجدین زین العابدین تسلیت باد.
قال علی ابن الحسین علیه السلام :إنَّ الْمَعْرِفَهَ، وَکَمالَ دینِ الْمُسْلِمِ تَرْکُهُ الْکَلامَ فیما لایُغْنیهِ، وَقِلَّهُ ریائِهِ، وَحِلْمُهُ، وَصَبْرُهُ، وَحُسْنُ خُلْقِهِ
امام سجاد علیه السلام : همانا معرفت و کمال دین مسلمان، در گرو رهاکردن سخنان و حرف هائى است که به حال او و دیگران سودى ندارد. و از ریا و خودنمائى دورى جستن، در برابر مشکلات زندگى بردبار و شکیبا بودن و داراى اخلاق پسندیده و نیک سیرت بودن است.
✅آثار و فضیلت امام سجاد (ع) در یک نگاه
🔹یاران امام سجاد
امام سجاد (ع) شاگردان زیادی را تربیت کردند و یاران بسیاری داشتند؛ ابوحمزه ثمالی راوی، محدث و مفسر امامی در قرن دوم هجری قمری از اصحاب امام سجاد (ع)، امام باقر (ع)، امام صادق (ع) و امام کاظم (ع) بود، ابوخالد کابلی ملقب به کنکر از رجال شیعی سده اول هجری قمری و از اصحاب امام سجاد (ع) و امام باقر (ع)، اَبان بن تَغلِب ادیب، قاری، فقیه، مفسر و از محدثان بنام امامیه که در دوران امام سجاد (ع)، امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) بود، جابر بن عبدالله انصاری صحابی پیامبر اسلام (ص) است که در بسیاری از غزوهها و سرایا شرکت کرد.
جابر، راوی حدیث لوح است که دربردارنده نام امامان شیعه از زبان پیامبر (ص) است. جابر از اصحاب امام علی (ع) و ائمه تا امام باقر (ع) بود، سُلَیم بن قیس هلالی از اصحاب خاص چهار امام نخست شیعه (ع) که تا دوران امامت امام باقر (ع) بود از قدیمیترین علمای شیعه و بزرگان اصحاب ائمه (ع) و مورد وثوق آنان بوده و نزد ایشان از محبوبیت خاصی برخوردار بوده است، حسن بن محمد بن حنفیه از محدثان قرن اول هجری قمری فرزند محمد بن حنفیه و نواده امام علی (ع) است، سعید بن مسیب بن حزن قرشی مخزومی از تابعین فقهای هفتگانه مدینه در زمان امام سجاد (ع) بود، یحیی بن اُمّ طُوَیل، سعید بن جُبَیرمفسر و از تابعین و اصحاب امام سجاد (ع)، محمد بن جُبَیر بن مُطعِم از یاران امام سجاد (ع) بودند.
🔹آثار امام سجاد(ع)
صحیفه سجادیه مجموعه دعاهای امام سجاد (ع) و آینهای است که تصویر اجتماع آن روز به ویژه مدینه را در آن میتوان دید، رساله حقوق در این رساله ۵۱ حق (یا ۵۰ حق طبق برخی نسخه ها) است، دعای سحر مشهور به دعای ابوحمزه ثمالی؛ این دعا را امام زینالعابدین در سحرهای ماه رمضان میخواند و ابوحمزه ثمالی از آن حضرت نقل کرده است این دعا دربردارنده مفاهیمی متعالی و تعابیری شیوا و فصیح است، زیارت امین الله؛ زیارتنامهای است که امام سجاد (ع) هنگام زیارت مزار حضرت علی (ع) خوانده است