🌙 A Ramadan Special Talk Series
AIM Talks:
*QURANIC INSIGHTS*
- Short Lessons from the Thoughts of Allamah Tabatabai in Tafsir Al-Mizan
📚*10 Talk Series*
1. Why do we need Qur'an?
2. The story of creation
3. Monotheism in Qur'an
4. The essence of insan
5. The ethical model of Islam
6. Knowledge of nafs
7. Dunya in Qur'an
8. Islam and society
9. Imamah in Qur'an
10. Shaytan in Qur'an
🎤 Talk series delivered by:
Sayyid Mohammad Hashemi
📍Watch it on:
*AIM Youtube*: https://www.youtube.com/c/AIMTV/
For updates from AIM, join the WhatsApp: https://chat.whatsapp.com/LmN8x0WaKN9D09V3VuM4hX
هدایت شده از مکتب امام
📣مرکز #گفتمان_توحید با همکاری موسسه #بینش_مطهر برگزار میکند:
♨️سلسله نشست های #طرح_کلی_زندگی در قرآن
🌀بر اساس اندیشه رهبر معظم انقلاب و شهید مطهری (ره)
🎙با ارائه اساتید حجج اسلام: علی فرحانی، عالم زاده نوری، سیدمهدی موسوی، سیدمحمد هاشمی، رضا خانجانی، سیدمجتبی امین جواهری، سیدعلی موسوی، امین اسدپور، رحمانی، میثم قاسمی، فلاح شیروانی، محسن ابراهیمی
🕰زمان: هر روز از سهشنبه ۰۱/۲۳ الی سهشنبه ۰۲/۰۶ (مصادف با ۱۰ الی ۲۴رمضان) بهجز شبهای قدر، ساعت ۱۷:۳۰
🏢مکان حضوری: مصلّی قم، پژوهشکده باقرالعلوم، سالن جلسات
📲#پخش_زنده جلسات👇👇
🅾اسکایروم: b2n.ir/g37614
🅾ایتا: b2n.ir/b56076
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰گفتمان توحید👇
https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
هدایت شده از المرسلات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 منظور از فرج شخصی و عمومی و استغفار صادقانه
🎙آیتالله بهجت (ره)
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔰 آیا لزوما تحصیل مقدمات تا قبل از درس خارج 10 سال (یا بیشتر) زمان نیاز دارد؟
رهبر انقلاب 74/9/13
«ما میخواهیم کاری صورت گیرد که طلبه وقتی به پای درس خارج - که اوّلِ شروعِ کارِ جدّی است، والاّ بقیه مقدّمات درس خارج است - میرسد، اگر استاد در درس خارج کلمهای گفت و اشارهای کرد، او گیج و گم نباشد. مسألهی اصولی را بداند. کتاب اصول خوانده باشد. فقه بلد باشد. ذهنش با استدلالها آشنا باشد و مبنای «شیخ» و «آخوند» را بداند.
این، هدفِ طلبهای است که سطوحِ مقدّماتی و عالیه را میخواند. اگر بتواند همهی اینها را در ظرف چهار سال بخواند، مگر عیب دارد؟ طلبه را از دیپلم بپذیریم، پنج سال درس مقدّمات و ادبیات و سطوح را بخواند و بعد وارد درسِ خارج شود و کار اصلی را شروع کند. ما اگر زمان را کوتاه کنیم، بعد در این مدّت چیزهای دیگری هم یاد خواهد گرفت.»
@ofoqemobin
افق مبین||سید محمد هاشمی
🔰 آیا لزوما تحصیل مقدمات تا قبل از درس خارج 10 سال (یا بیشتر) زمان نیاز دارد؟ رهبر انقلاب 74/9/13
👆🏻 حقیقتا بیش از 4 الی 5 سال نباید برای سطوح وقت گذاشت، این امر نه تنها ممکن است بلکه برای تربیت مجتهدان جوان به شدت ضروری است جالب اینکه این مطلب 27 سال پیش بیان شده است ...
هدایت شده از مکتب امام
🔴#چهارمین جلسه از سلسله جلسات #طرح_کلی_زندگی در قرآن
📣امروز ساعت ۱۷:۳۰
🎙استاد: حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی
👈موضوع: خدای یگانه یا خدایان
📲#پخش_زنده جلسه👇👇
🅾️اسکایروم: b2n.ir/g37614
🅾️ایتا: b2n.ir/b56076
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🔰گفتمان توحید👇
https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
هدایت شده از مکتب امام
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴#چهارمین جلسه از سلسله جلسات #طرح_کلی_زندگی در قرآن
🎙استاد: حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی
👈موضوع: خدای یگانه یا خدایان
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🔰گفتمان توحید👇
https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
🔰 شهید مطهری:
🔺 يك سال قبل از فوت آقا سيد ابوالحسن بود و از نظر تدريس و علميّت، حوزه نجف را مرحوم آقا ضياء و مرحوم آقا شيخ محمد حسين اصفهانى معروف به كمپانى اداره مىكردند، رياست با مرحوم آقا سيد ابوالحسن بود. مرحوم آقا شيخ محمد حسين استاد آقاى طباطبائى بود. او غير از مقام علميّت، در معنويت هم مرد فوقالعادهاى بوده. از آن اشخاصى بود كه نمونه سلف صالح بود، كه مىگفتند گاهى در عبادتْ ليلةالركوع و ليلةالسجود داشت يعنى گاهى يك شب تا صبح در ركوع بود و گاهى يك شب تا صبح در سجود بود. با اينكه به كارهاى علمىاش مىرسيد وقتى هم به عبادت مىپرداخت يك چنين كسى بود، كه آقاى طباطبائى خودمان قصهها و حكايتها از ايشان دارند و حتى خوابهاى خيلى فوقالعاده از اين استاد بزرگوارش دارد.
مجموعه آثار شهید مطهری، ج 4 ص 442
@ofoqemobin
📣 *THE HOLY MONTH OF RAMADAN 2022* | 10 Programs in English
🗓 *Every Wednesday*
🗓 *Every Thursday*
🗓 *Wafat of Hazrat Khadija (A)*
🗓 *Wiladah of Imam Hasan (A)*
🕖 _The program will commence with Salātul Jamā'ah_
📍 *SoQ Cultural Center*
توحید، زیر پل نیروگاہ، خیابان مصطفی خمینی، نبش کوچه مصطفی خمینی 2، ساختمان آجرنما
——————————————————
🕋 Salātul Jamā'ah
🥘 Iftār Dinner
☕ Tea / Coffee
🎤 Speech
🤲 Dua Iftitah / Kumayl
——————————————————
🎨 Arts & Crafts Activities
📖 New Islamic Story Books
🤾🏻♂️ Outdoor Playing Area for Boys
——————————————————
*Shaykh Muzaffer Hyder* (United Kingdom)
4 Ramadan | Wednesday ✅
5 Ramadan | Thursday ✅
*Shaykh Muhammad Husayn* (Trinidad & Tobago)
9 Ramadan | Monday ✅
*Sayyid Shahryar Naqvi* (United States)
11 Ramadan | Wednesday
12 Ramadan | Thursday
*Shaykh Ali Hemani* (India)
14 Ramadan | Saturday
*Sayyid Muhammad Hashemi* (Islamic Republic of Iran)
18 Ramadan | Wednesday
19 Ramadan | Thursday
*Shaykh Ali Qomi* (Pakistan)
25 Ramadan | Wednesday
26 Ramadan | Thursday
💐 *We would be honored by you and your family's attendance.*
😷 _Please wear a mask and observe other health protocols._
*RSVP:* You're all welcome - no RSVP is required for the blessed month of Ramadan.
*~ Students of Qom* (SoQ)
📱 telegram.me/studentsofqom
🌐 www.studentsofqom.org
📱 (WhatsApp) https://chat.whatsapp.com/JwzRdlbHOZdHUFEVxeF2mn
🔰 از مستحبات لیالی قدر، زیارت سید الشهداء سلام الله علیه است.
☀️ أبُو الصَّبَّاحِ الْكِنَانِيُّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا كَانَ لَيْلَةُ الْقَدْرِ وَ فِيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ نَادَى مُنَادٍ تِلْكَ اللَّيْلَةَ مِنْ بُطْنَانِ الْعَرْشِ أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى قَدْ غَفَرَ لِمَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَيْنِ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ.
📕 كتاب المزار، شیخ مفید، ص 54
👇👇👇👇 متن زیارت:
🔸 متن زیارت سید الشهداء (ع) در شب قدر: (به نیابت از امام و شهدا و شهید حاج قاسم بخوانیم):
چون نزد قبر آن حضرت ایستادی، روی خود را به جانب آن حضرت کن و قبله را میان دو کتف خود قرار ده و بگو:
☀️ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ الصِّدِّيقَةِ الطَّاهِرَةِ فاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ ، أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلاةَ ، وَآتَيْتَ الزَّكاةَ ، وَأَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ ، وَنَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ ، وَتَلَوْتَ الْكِتابَ حَقَّ تِلاوَتِهِ ، وَجاهَدْتَ فِي اللّٰهِ حَقَّ جِهادِهِ ، وَصَبَرْتَ عَلَى الْأَذىٰ فيْ جَنْبِهِ مُحْتَسِباً حَتَّىٰ أَتَاكَ الْيَقِينُ ، أَشْهَدُ أَنَّ الَّذِينَ خالَفُوكَ وَحارَبُوكَ وَالَّذِينَ خَذَلُوكَ وَالَّذِينَ قَتَلُوكَ مَلْعُونُونَ عَلَىٰ لِسانِ النَّبِيِّ الْأُمِيِّ وَقَدْ خابَ مَنِ افْتَرىٰ ، لَعَنَ اللّٰهُ الظَّالِمِينَ لَكُمْ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ وَضاعَفَ عَلَيْهِمُ الْعَذابَ الْأَلِيمَ . أَتَيْتُكَ يَا مَوْلايَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ زائِراً عارِفاً بِحَقِّكَ ، مُوالِياً لِأَوْلِيائِكَ ، مُعادِياً لِأَعْدائِكَ ، مُسْتَبْصِراً بِالْهُدَى الَّذِي أَنْتَ عَلَيْهِ ، عارِفاً بِضَلالَةِ مَنْ خالَفَكَ ، فَاشْفَعْ لِي عِنْدَ رَبِّكَ.
آنگاه خود را به قبر بچسبان و صورت خویش را بر آن گذار، سپس به جانب سر مقدس رفته و بگو:
☀️ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ فِي أَرْضِهِ وَسَمائِهِ ، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِكَ الطَّيِّبِ وَجَسَدِكَ الطَّاهِرِ ، وَعَلَيْكَ السَّلامُ يَا مَوْلايَ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ.
پس خود را به قبر مبارک بچسبان و آن را ببوس و صورت خود را بر آن بگذار و به جانب سر مبارک بازگرد، آنگاه دو رکعت نماز زیارت بجای آر و بعد از آن به هر اندازهای که توانستی نماز بخوان، پس از آن به سمت پایین پا برو و علی بن الحسین(علیهالسلام) را زیارت کن و بگو:
☀️ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ وَابْنَ مَوْلايَ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ ، لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ ظَلَمَكَ ، وَلَعَنَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَكَ ، وَضاعَفَ عَلَيْهِمُ الْعَذابَ الْأَلِيمَ.
به آنچه میخواهی دعا کن، سپس شهدا را درحالیکه میل کنی از سمت پا به طرف قبله، زیارت کن و بگو:
☀️ السَّلامُ عَلَيْكُمْ أَيُّهَا الصِّدِيقُونَ ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ أَيُّهَا الشُّهَداءُ الصَّابِرُونَ ، أَشْهَدُ أَنَّكُمْ جاهَدْتُمْ فِي سَبِيلِ اللّٰهِ ، وَصَبَرْتُمْ عَلَى الْأَذىٰ فِي جَنْبِ اللّٰهِ ، وَنَصَحْتُمْ لِلّٰهِ وَ لِرَسُولِهِ حَتَّىٰ أَتَاكُمُ الْيَقِينُ ، أَشْهَدُ أَنَّكُمْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّكُمْ تُرْزَقُونَ ، فَجَزاكُمُ اللّٰهُ عَنِ الْإِسْلامِ وَأَهْلِهِ أَفْضَلَ جَزاءِ الْمُحْسِنِينَ ، وَجَمَعَ بَيْنَنا وَبَيْنَكُمْ فِي مَحَلِّ النَّعِيمِ.
پس به زیارت قمر بنیهاشم میروی، همین که آنجا رسیدی و نزد آن جناب ایستادی بگو:
☀️ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِيعُ لِلّٰهِ وَ لِرَسُولِهِ ، أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ جاهَدْتَ وَ نَصَحْتَ وَصَبَرْتَ حَتَّىٰ أَتَاكَ الْيَقِينُ ، لَعَنَ اللّٰهُ الظَّالِمِينَ لَكُمْ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ وَأَلْحَقَهُمْ بِدَرْكِ الْجَحِيمِ.
هدایت شده از کانال رسمی طرح ولایت دانشجویی
📣 افتتاحیه طرح آموزشی تشکیلاتی (تمهید)
🎓 ویژه دانش آموختگان طرح ولایت
👤 سخنرانان:
• حجت الاسلام سید محمدحسین راجی
(نویسنده کتاب صعود چهل ساله)
• حجت الاسلام سید محمد هاشمی
(مدرس حوزه و دانشگاه)
• برادر پورمیرزایی
(مسئول مرکز طرح ولایت سازمان بسیج دانشجویی)
🔻 پخش زنده در بستر اسکای روم به نشانی:
yun.ir/tamhid14
📅 پنجشنبه یک اردیبهشت ۱۴۰۱
⏰ ساعت ۱۷ تا ۱۹:۳۰
(برای ورود به کلاس از گزینه «ورود بهعنوان میهمان» استفاده فرمایید)
#طرح_تمهید
#بسیج_دانشجویی
#طرح_ولایت
🆔 @tvelayat_ir
هدایت شده از المرسلات
♦️ معرفی رساله فارسی معراج نامه بوعلی و اشاره به جایگاه معنوی امیرالمومنین(ع)
🔰سید مجتبی جواهری
🔅🔅🔅🔅
🔹ابْن سینا، ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا (۳۷۰-۴۲۸ق) میراث گسترده و عمیقی از خود به یادگار گذاشت که بزرگان عرصه علم و حکمت به فهم و تفسیر آن ها افتخار کرده اند.
🔹در این چند خط قصد دارم ابتدا یکی از رساله های #فارسی ایشان را معرفی کرده سپس به بهانه یک اشاره ظریف و لطیف این رساله را با یکدیگر مرور کنیم.
🔹 #بوعلی رساله ای در کیفیت #معراج پیغمبر اکرم (ص) به زبان فارسی به رشته تحریر درآورده که مشهور به «معراج نامه» است. او در این رساله با استناد به روایت: «نحن معاشر الانبياء امرنا ان نتكلم الناس على قدر عقولهم» به دنبال تفسیری عقلانی و روحانی از معراج نبی (ص) است. از این رو بسیاری از تعابیر حدیث معراج را به مضامین روحانی و عقلانی تفسیر می کند. او معتقد است حقیقتی که پیغمبر (ص) از آن سخن می گویند امری معنوی و معقول است ولی بازگو کردن آن برای مخاطبین تنها با تجسم در عالم محسوسات ممکن بود چرا که خرد عامه مردم از محسوسات تبعیت می کند:
🔸« پس آنچه نبى دريابد از روح القدس #معقول_محض باشد و آنچه بگويد #محسوس باشد بتربيت و وهم آراسته چنانكه گفت «نحن معاشر الانبياء امرنا ان نتكلم الناس على قدر عقولهم»و معقول مجرد بعقل مجرد ادراك توان كردن و آن دريافتن بود نه گفتن پس شرط انبيا آنست كه هر معقول كه دريابند در محسوس تعبيه كنند و در قول آرند تا امت متابعت آن محسوس كنند و برخوردارى ايشان هم معقول باشد ليكن براى امت نيز محسوس و مجسم كنند و بر وعد و اميدها بيفزايند و گمانهاى نيكو زياده كنند تا شرط! بكمال رسد و تا قاعده و ناموس #شرع و اساس عبوديت منحل و مختل نشود و آنچه مراد نبى است پنهان نماند...»
🔹او سعادت حقیقی انسان را ثمره تربیت عقلی دانسته و شرف و کمال عقل را گذر از محسوسات می خواند:
🔸«... هر علمى كه بنفس رسد و هر سعادت كه از نفس پديد آيد همه ثمره تربيت عقلست و عقل براى آنست تا بواسطه او سعادت علم را بنفس ميرساند و نفس براى آنكه تا بمدد آن معقولات را از ميان محسوسات جدا كند و بعقل رساند كه عقل را با محسوسات كارى نيست زيرا هر چه محسوس است در مرتبه شرف و كمال نيست بلكه كمال و شرف و بزرگى معقول راست و عقل هميشه روى بر بالا دارد بزير ننگرد و از شريف بخسيس نيايد اما مددى داده است نفس را از خود كه مصلحت عالم زيرين و محسوسات را او تربيت ميكند و او را عقل مكتسب مىخوانند پس شرف آدمى بدو چيز است:بنفس ناطقه و بعقل و اين هر دو نه از عالم اجسامند بلكه از عالم علويند و متصرف بدنند نه ساكن بدن كه قوتهاى مجرد بسيط را حيز و مكان نخواهد بود و ليكن اثر ايشان بدن را بنظام ميدارد ...»
🔹فارغ از این که چه برهانی بر این مطلب داشته و مبانی آن چیست، توجه شما خواننده محترم را به این نکته جلب می کنم که او در نهایت، سفر پیغمبر اکرم(ص) در معراج را امری غیرجسمانی دانسته و آن را گذر از محسوسات و #سلوک در معقولات می خواند و این نظریه را به حقیقت #قرآن نیز سرایت می دهد:
🔸« ببايد دانست كه اثبات قول در آن جانب محال بود پس كلام ايزدى كشف معنى است كه روح القدس كند بوسيلت #عقل_كل بر روح نبى پس آنچه نطق نبى است همه عين كلام گردد و حكم او بخود باطل شود نام قدسى بر وى افتد نطق او قرآن بود آنچه گويد نه از سر حقيقت خود گويد بلكه باجازت امر گويد چنانكه گفت اَلرَّحْمٰنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ و چون آن كشف نطق را مستغرق خود گرداند حقايق معانى مجمل نبى گردد ليكن امت را بر آن اطلاع نتواند بود كه حواس بند ايشان باشد و از براى مصلحت خلق نبى را اجازت دهند تا خيال و وهم را در كار آرد و بدان فيض را در عمل آرد و آن قوت را در فعل كشد و آنچه ادراك بود بوهم سپارد تا مجسم كند و بنمايد و معجزه بود و آنچه نطق بود بخيال سپارد و تا ذكر در وى تصرف كند در قول آرد كتاب شود بحكم آنكه بمدد ايزدى باشد #مضاف كنند و گويند كتاب اللّه همچنانكه بيت اللّه و عبد اللّه و رسول اللّه...»
🔹نکته بسیار مهم اشاره لطیف ایشان به تجلی آن حقیقت معقول در پایان رساله است. او ابتدا به زبان آکنده به #رموز عقلانی پیغمبر(ص) تصریح کرده و می فرماید:
🔸« و چون بعاقلى رسد بعقل خود ادراك كند و داند كه گفتههاى نبى همه رمز باشد بمعقول آكنده و چون بغافلى رسد بظاهر گفته نگرد و دل بر مجسمات محسوس حريص و خوش گرداند»
🔹سپس در انتها پس از ذکر آیه 25 سوره لقمان « اَلْحَمْدُ لِلّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لايَعْلَمُونَ»، مخاطب حقیقی پیغمبر اکرم (ص) در این بیان را امیرالمومنین علی (ع) می خواند و می فرماید:
🔸« و براى اين بود كه شريفترين انسان و عزيز ترين انبيا و خاتم رسولان صلى الله عليه و آله و سلم چنين گفت با مركز حكمت و فلك حقيقت و #خزينه_عقل امير المؤمنين عليه السلام كه «يا على: اذا رأيت الناس يتقربون الى خالقهم بانواع البر تقرب اليه بانواع العقل تسبقهم» و اين چنين خطاب جز ما چون بزرگى راست نيامدى كه او در ميان خلق آن چنان بود كه #معقول در ميان محسوس. گفت يا على چون مردمان در كثرت عبادت رنج برند تو در ادراك معقول رنج بر تا بر همه سبقتگيرى لاجرم چون بديده بصيرت عقلى مدرك اسرار گشت همه حقايق را دريافت و ديدن يك حكم دارد كه گفت لو كشف الغطا ما ازددت يقينا هيچ دوست آدمى را زيادت از درك معقول نيست بهشتى كه بحقيقت آراسته باشد بانواع نعم و زنجبيل و سلسبيل ادراك معقول است دوزخ با عقاب و اغلال متابعت اشغال جسمانى است كه مردم در جحيم هوى افتد و دربند خيال بماند و بند خيال و رنج و هم آزادى بعلم زودتر برخيزد كه بعمل زيرا كه عمل حركتپذير است و حركتپذير را انجام جزء بمحسوس نيست اما علم قوت #روح است و آن جز بمعقول نرود چنانكه رسول صلى الله عليه و آله گفت قليل العلم خير من كثير العمل و نيز فرموده نية المؤمن خير من عمله و امير جهانيان #على گفت كه قدر آدمى و شرف مردمى جز در دانش نيست و چون اين مقامات در پيش افتاد درازتر نكشيم تا از مقصود باز نمانيم .
🔸مقصود از اين كتاب آن بود كه شرح دهم معراج نبى را بر موجب عقل چنانكه رفته است و بوده تا عاقلان دانند كه مقصود او از آن سير حسى نبوده است بلكه آن معقول بوده است كه مرموز بزبان محسوس بگفته است تا هر دو صنف مردم از آن محروم نمانند و اين جز بتائيد ربانى و مدد و روشنائى نور الانوار نبوده است كه خاطر مدد گيرد و آينۀ عقل روشن نمايد تا شرح اين كلمات داده شود بر طريق اختصار و رمز معراج گشاده گردد بر سبيل اسرار و اعتماد بر توفيق ايزد است عز و علا»
#یادداشت
#معارف
#اهل_بیت
@almorsalat
🔰 من یقین دارم، آن پیرمرد نورانی، معنوی، عالم، زاهد و عارف که این انقلاب با دست توانای او بنا، غرس، آبیاری و میوه چینی شد، اگر در جوانی، آن راز و نیازها و آن عبادتها، تفکّرها و توسّلها را نداشت و آن دل مؤمن و نورانی در او پدید نمیآمد، این کارهای بزرگ از او صادر نمیشد. مرحوم آقای حاج میرزا جواد آقای تهرانی که از علمای بسیار مؤمن، زاهد و خالص بود و در مشهد، بسیاری ایشان را میشناختند، نزدیک سی سال پیش از این، به بنده گفت: «من در جوانی برای تحصیل به قم رفتم و آن زمان، امام را در حرم مطهّر دیدم. نمیشناختم ایشان کیست. دیدم که یک سیّد طلبه جوان و نورانی در حرم ایستاده، تحت الحنک را انداخته، نماز میخواند و اشک میریزد و تضرّع میکند.» حاج میرزا جواد آقای تهرانی میگفت: «من او را نشناخته، مجذوبش شدم و از بعضی پرسیدم این آقای نورانی کیست؟ گفتند این آقا روحاللَّه خمینی است. وقتی آقا روحاللَّه، در دوره جوانی، آن سرمایه و ذخیره را پدید میآورند، آن وقت در سنّ هشتاد سالگی، امام و بنیانگذار حکومت جمهوری اسلامی میشوند.»
رهبر انقلاب 74/9/16
@ofoqemobin
هدایت شده از طرح تمهید
🔴 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
👤با تدریس حجتالاسلام سید محمد هاشمی
🕔 جمعه ها ساعت 17 الی 19:45 در دو جلسه
#بسیج_دانشجویی
#طرح_تمهید
#طرح_ولایت
🆔 @tarh_tamhid
هدایت شده از المرسلات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️نطفه حرام رژیم غاصب صهیونیستی اینگونه بسته شد؛
👈تاریخچهای که هر مسلمانی باید بداند.
🔹 بخشی از سخنرانی حماسی شهید آیتالله مطهری در حسینیه ارشاد، سال ۱۳۴۸
@almorsalaat
🔸جلسه مجازی🔸
🔹به مناسب شهادت شهید مطهری🔹
🔰موضوع: *ایده و آینده انقلاب اسلامی از دیدگاه شهید مطهری*
☑️ویژه عموم
🕔زمان: یکشنبه ۱۱ اردیبهشت، ساعت ۱۷
💠مهمان: *حجت الاسلام و المسلمین سید محمد هاشمی*
🌐لینک جلسه: b2n.ir/Avini1
🔸حوزه بسیج دانشجویی شهید آوینی دانشگاه خلیح فارس بوشهر
هدایت شده از نبض قلم | علی امیری
📍 شهید مطهری و یک داعشی !
🔸در خوابگاه دانشگاه اتاق کناری ما یک دانشجو گوشه گیر بود خیلی با کسی معاشرت نمی کرد
ظاهر بسیار متشرعه ای داشت اما هیچ کس نماز خوندن او را نمی دید
به هیچ کس در مورد افکار و عقایدش حرفی نمی زد
ما که عضو بسیج بودیم یک مسئله برامون مهم بود
" جذب دانشجویان به گفتمان انقلاب اسلامی"
طبق همین رسالت با محبت و رفاقت بعد از مدت طولانی وارد دنیای خلوت او شدم اعتماداش را جلب و زبان او را به گفتگو باز کردم
🔹 یک روز پرسیدم تو مذهبی هستی ؟
از من قول گرفت به کسی چیزی نگویم
حرفی زد که من در آن زمان و سن خاص و سطح فکری که داشتم بشدت شوکه شدم
گفت من 'وهابی' هستم.
او افکار بسیار تندی داشت، با مراکز و علمای حجاز ارتباط استاد شاگردی داشت
طوری با هم رفیق شدیم که بعد از اعتماد کامل به من در مورد پیوستن به داعش با من گفتگو می کرد !!!
🔺من هم که به خیال خودم فرصت پیدا کرده بودم که فردی را هدایت کنم؛ در مدت یک سال شب و روز با او بحث می کردم
کتاب و مناظزه برای او تهیه می کردم
اما او از بچگی در دامان علما بزرگ شده بود
بسیار متعصب بود و حافظ قرآن
هر حرفی من میزدم چند آیه قرآن قرائت می کرد.
ساعت ها برای پاسخ سوالات او با اساتید و کتاب ها وقت صرف می کردم ...
📌 اما حاصل آن همه تلاش این شد ؛ تقریبا هیچ !!
🔸 فارغ التحصیل شدیم او رفت و منم آمدم ...
البته ارتباط رفاقتی ما پابرجا بود اما دیگر بحث خاصی نداشتیم
🔺 سه، چهار سال بعد با من تماس گرفت؛
علی جان مژده بده به آرزوت رسیدی
شیعه شدم !
🔹ما خیلی با هم شوخی می کردیم؛ یادم هست می خندید می گفت داش علی وقتی می خوابی یک چشمت بیدار باشد ممکنه برای اینکه بهشت برم یک شب تو رو به درک واصل کنم !!
گفتم این خبرش هم یک شوخی ست چون میزان مقاومت او را به وضوح دیده بودم او در عقیده اش مصداق کالجبل الراسخ بود
🔸 قسم خورد؛ گفتم تعریف کن؟
گفت با برادرم هر دو شیعه شدیم ...
برادرم در یک مراسم ۶ کتاب از کتب استاد مطهری هدیه گرفته بود
آمد منزل گفت سخنران مراسم خیلی از عظمت مرتضی مطهری گفته بیا بخونیم ببینیم این استاد شیعه چه حرفی برای گفتن دارد. با هم شروع به خواندن این کتاب ها کردیم عجیب و ناخودآگاه _بر خلاف بسیاری از کتاب های شیعیان که قبلا می دیدیم_ ما را جذب کرده بود آنها تمام شد رفتیم چند اثر دیگر استاد را تهیه کردیم و ...
💠 تعبیر ایشان این بود:
"مطهری یک انفجار و انقلاب در فکر ما ایجاد کرد
طوری جهان بینی و ایدئولوژی ما زیر و رو شد که اختلافات شیعه و سنی از اساس برای ما منتفی شد "
ما با هم شیعه شدیم اما خانوده ما خبر ندارند ....
🔹رضوان خدا بر آن علامه شهید که قرن ها باید بگذرد شاید مادری مثل او به دنیا بیاورد
🖊شیخ علی امیری
@nabzqalam
ایده و آینده انقلاب اسلامی از منظر شهید مطهری.mp3
10.41M
🔰 ایده و آینده انقلاب اسلامی از منظر شهید مطهری
🔰 دانشگاه خلیج فارس بوشهر
@ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌من دوام ذکر اینها را ندارم! باید بنشینم گریه کنم!
🔊#شهید_مطهری| بخشی از مصاحبه علامه طباطبایی به مناسبت شهادت شهید مطهری
🎙علامه سید محمد حسین طباطبایی
#در_محضر_علامه #شهید_مطهری #روز_معلم
@almorsalaat
🔺 در برابر این مرد بزرگ فقط میتوان احساس حقارت کرد ...
🔺 خودش میگوید صد سال باید بگذارد تا کسی همچون علامه طباطبایی درست شناخته شود ... (احیای تفکر اسلامی ص ۲۶)
🔺 ولی به نظر می رسد این جمله درباره خود او نیز صادق است ...
🔺 در تاریخ دو قرن اخیر هیچ عالم مسلمانی را نمیتوان یافت که در حد ایشان با تمام وجود تلاش کرده باشد دنیای جدیدش را شناخته باشد و اسلام را در ناب ترین قرائت از آن، در آینه این دنیا دیده و تفسیر کرده باشد.
🔺 آیا میتوان چنین شخصیتی را دوباره تربیت کرد یا ظهور چنین اشخاصی تقدیر تاریخی دارد؟؟؟
@ofoqemobin
☀️ قال رسول الله (ص): مَنْ تَعَلَّمْتَ مِنْهُ حَرْفاً صِرْتَ لَهُ عَبْدا
(عوالی اللئالی ج 1 ص 292)
#استاد باِطلاق الکلمه
@ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
ahamiate-v-jayegahe-shenakhte-elme-hosouli.mp3
5.9M
✴️#فلسفه| فلسفه، فلسفه نخواهد بود، مگر اینکه خصوصیات #علم_حصولی و قواعد حاکم بر آن به درستی شناخته شود (گفتاری کوتاه پیرامون اهمیت و جایگاه شناخت علم حصولی و لوازم آن )
🎙استاد علی فرحانی
#پای_درس_استاد #در_محضر_علامه #اندیشه_مطهر
@almorsalaat
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
🔰چهارمین جلسه بزرگداشت شهید مطهری (ره) و هفته معلم
📌با حضور استاد محترم:
حجةالاسلام سید محمد هاشمی
(استاد حوزه و دانشگاه)
🖋موضوع :راز موفقیت شهید مطهری در مواجهه با افکار رقیب (راهی به سوی آینده)
⏳زمان : شنبه ۱۷ اردیبهشت
ساعت ۱۸
⭕️جلسه به صورت پخش زنده در کانال ایتا به آدرس زیر برگزار می گردد:
https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221
♨️با ما همراه باشید و کانال ما را به علاقه مندان به افکار ناب اسلام معرفی کنید.
افق مبین||سید محمد هاشمی
🔰چهارمین جلسه بزرگداشت شهید مطهری (ره) و هفته معلم 📌با حضور استاد محترم: حجةالاسلام سید محمد هاشمی
در این جلسه ضمن پرداخت به موضوع جلسه، ادعای کسانی که اندیشه شهید مطهری را تئولوژیک می دانند را نیز بررسی می کنیم.