eitaa logo
افق مبین||سید محمد هاشمی
1.2هزار دنبال‌کننده
664 عکس
204 ویدیو
16 فایل
تاملات، نوشته ها و جلسات سید محمد هاشمی، طلبه حوزه علمیه قم ارتباط با بنده: @SMHashemi128
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 افتتاحیه طرح آموزشی تشکیلاتی (تمهید) 🎓 ویژه دانش آموختگان طرح ولایت 👤 سخنرانان: • حجت الاسلام سید محمدحسین راجی (نویسنده کتاب صعود چهل ساله) • حجت الاسلام سید محمد هاشمی (مدرس حوزه و دانشگاه) • برادر پورمیرزایی (مسئول مرکز طرح ولایت سازمان بسیج دانشجویی) 🔻 پخش زنده در بستر اسکای روم به نشانی: yun.ir/tamhid14 📅 پنجشنبه یک اردیبهشت ۱۴۰۱ ⏰ ساعت ۱۷ تا ۱۹:۳۰ (برای ورود به کلاس از گزینه «ورود به‌عنوان میهمان» استفاده فرمایید) 🆔 @tvelayat_ir
هدایت شده از المرسلات
♦️ معرفی رساله فارسی معراج نامه بوعلی و اشاره به جایگاه معنوی امیرالمومنین(ع) 🔰سید مجتبی جواهری 🔅🔅🔅🔅 🔹ابْن سینا، ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا (۳۷۰-۴۲۸ق) میراث گسترده و عمیقی از خود به یادگار گذاشت که بزرگان عرصه علم و حکمت به فهم و تفسیر آن ها افتخار کرده اند. 🔹در این چند خط قصد دارم ابتدا یکی از رساله های ایشان را معرفی کرده سپس به بهانه یک اشاره ظریف و لطیف این رساله را با یکدیگر مرور کنیم. 🔹 رساله ای در کیفیت پیغمبر اکرم (ص) به زبان فارسی به رشته تحریر درآورده که مشهور به «معراج نامه» است. او در این رساله با استناد به روایت: «نحن معاشر الانبياء امرنا ان نتكلم الناس على قدر عقولهم» به دنبال تفسیری عقلانی و روحانی از معراج نبی (ص) است. از این رو بسیاری از تعابیر حدیث معراج را به مضامین روحانی و عقلانی تفسیر می کند. او معتقد است حقیقتی که پیغمبر (ص) از آن سخن می گویند امری معنوی و معقول است ولی بازگو کردن آن برای مخاطبین تنها با تجسم در عالم محسوسات ممکن بود چرا که خرد عامه مردم از محسوسات تبعیت می کند: 🔸« پس آنچه نبى دريابد از روح القدس باشد و آنچه بگويد باشد بتربيت و وهم آراسته چنانكه گفت «نحن معاشر الانبياء امرنا ان نتكلم الناس على قدر عقولهم»و معقول مجرد بعقل مجرد ادراك توان كردن و آن دريافتن بود نه گفتن پس شرط انبيا آنست كه هر معقول كه دريابند در محسوس تعبيه كنند و در قول آرند تا امت متابعت آن محسوس كنند و برخوردارى ايشان هم معقول باشد ليكن براى امت نيز محسوس و مجسم كنند و بر وعد و اميدها بيفزايند و گمانهاى نيكو زياده كنند تا شرط! بكمال رسد و تا قاعده و ناموس و اساس عبوديت منحل و مختل نشود و آنچه مراد نبى است پنهان نماند...» 🔹او سعادت حقیقی انسان را ثمره تربیت عقلی دانسته و شرف و کمال عقل را گذر از محسوسات می خواند: 🔸«... هر علمى كه بنفس رسد و هر سعادت كه از نفس پديد آيد همه ثمره تربيت عقلست و عقل براى آنست تا بواسطه او سعادت علم را بنفس ميرساند و نفس براى آنكه تا بمدد آن معقولات را از ميان محسوسات جدا كند و بعقل رساند كه عقل را با محسوسات كارى نيست زيرا هر چه محسوس است در مرتبه شرف و كمال نيست بلكه كمال و شرف و بزرگى معقول راست و عقل هميشه روى بر بالا دارد بزير ننگرد و از شريف بخسيس نيايد اما مددى داده است نفس را از خود كه مصلحت عالم زيرين و محسوسات را او تربيت ميكند و او را عقل مكتسب مى‌خوانند پس شرف آدمى بدو چيز است:بنفس ناطقه و بعقل و اين هر دو نه از عالم اجسامند بلكه از عالم علويند و متصرف بدنند نه ساكن بدن كه قوتهاى مجرد بسيط را حيز و مكان نخواهد بود و ليكن اثر ايشان بدن را بنظام ميدارد ...» 🔹فارغ از این که چه برهانی بر این مطلب داشته و مبانی آن چیست، توجه شما خواننده محترم را به این نکته جلب می کنم که او در نهایت، سفر پیغمبر اکرم(ص) در معراج را امری غیرجسمانی دانسته و آن را گذر از محسوسات و در معقولات می خواند و این نظریه را به حقیقت نیز سرایت می دهد: 🔸« ببايد دانست كه اثبات قول در آن جانب محال بود پس كلام ايزدى كشف معنى است كه روح القدس كند بوسيلت بر روح نبى پس آنچه نطق نبى است همه عين كلام گردد و حكم او بخود باطل شود نام قدسى بر وى افتد نطق او قرآن بود آنچه گويد نه از سر حقيقت خود گويد بلكه باجازت امر گويد چنانكه گفت اَلرَّحْمٰنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ و چون آن كشف نطق را مستغرق خود گرداند حقايق معانى مجمل نبى گردد ليكن امت را بر آن اطلاع نتواند بود كه حواس بند ايشان باشد و از براى مصلحت خلق نبى را اجازت دهند تا خيال و وهم را در كار آرد و بدان فيض را در عمل آرد و آن قوت را در فعل كشد و آنچه ادراك بود بوهم سپارد تا مجسم كند و بنمايد و معجزه بود و آنچه نطق بود بخيال سپارد و تا ذكر در وى تصرف كند در قول آرد كتاب شود بحكم آنكه بمدد ايزدى باشد كنند و گويند كتاب اللّه همچنانكه بيت اللّه و عبد اللّه و رسول اللّه...» 🔹نکته بسیار مهم اشاره لطیف ایشان به تجلی آن حقیقت معقول در پایان رساله است. او ابتدا به زبان آکنده به عقلانی پیغمبر(ص) تصریح کرده و می فرماید: 🔸« و چون بعاقلى رسد بعقل خود ادراك كند و داند كه گفته‌هاى نبى همه رمز باشد بمعقول آكنده و چون بغافلى رسد بظاهر گفته نگرد و دل بر مجسمات محسوس حريص و خوش گرداند» 🔹سپس در انتها پس از ذکر آیه 25 سوره لقمان « اَلْحَمْدُ لِلّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لايَعْلَمُونَ»، مخاطب حقیقی پیغمبر اکرم (ص) در این بیان را امیرالمومنین علی (ع) می خواند و می فرماید: 🔸« و براى اين بود كه شريفترين انسان و عزيز ترين انبيا و خاتم رسولان صلى الله عليه و آله و سلم چنين گفت با مركز حكمت و فلك حقيقت و امير المؤمنين عليه السلام كه «يا على: اذا رأيت الناس يتقربون الى خالقهم بانواع البر تقرب اليه بانواع العقل تسبقهم» و اين چنين خطاب جز ما چون بزرگى راست نيامدى كه او در ميان خلق آن چنان بود كه در ميان محسوس. گفت يا على چون مردمان در كثرت عبادت رنج برند تو در ادراك معقول رنج بر تا بر همه سبقت‌گيرى لاجرم چون بديده بصيرت عقلى مدرك اسرار گشت همه حقايق را دريافت و ديدن يك حكم دارد كه گفت لو كشف الغطا ما ازددت يقينا هيچ دوست آدمى را زيادت از درك معقول نيست بهشتى كه بحقيقت آراسته باشد بانواع نعم و زنجبيل و سلسبيل ادراك معقول است دوزخ با عقاب و اغلال متابعت اشغال جسمانى است كه مردم در جحيم هوى افتد و دربند خيال بماند و بند خيال و رنج و هم آزادى بعلم زودتر برخيزد كه بعمل زيرا كه عمل حركت‌پذير است و حركت‌پذير را انجام جزء بمحسوس نيست اما علم قوت است و آن جز بمعقول نرود چنانكه رسول صلى الله عليه و آله گفت قليل العلم خير من كثير العمل و نيز فرموده نية المؤمن خير من عمله و امير جهانيان گفت كه قدر آدمى و شرف مردمى جز در دانش نيست و چون اين مقامات در پيش افتاد درازتر نكشيم تا از مقصود باز نمانيم . 🔸مقصود از اين كتاب آن بود كه شرح دهم معراج نبى را بر موجب عقل چنانكه رفته است و بوده تا عاقلان دانند كه مقصود او از آن سير حسى نبوده است بلكه آن معقول بوده است كه مرموز بزبان محسوس بگفته است تا هر دو صنف مردم از آن محروم نمانند و اين جز بتائيد ربانى و مدد و روشنائى نور الانوار نبوده است كه خاطر مدد گيرد و آينۀ عقل روشن نمايد تا شرح اين كلمات داده شود بر طريق اختصار و رمز معراج گشاده گردد بر سبيل اسرار و اعتماد بر توفيق ايزد است عز و علا» @almorsalat
🔰 من یقین دارم، آن پیرمرد نورانی، معنوی، عالم، زاهد و عارف که این انقلاب با دست توانای او بنا، غرس، آبیاری و میوه چینی شد، اگر در جوانی، آن راز و نیازها و آن عبادتها، تفکّرها و توسّلها را نداشت و آن دل مؤمن و نورانی در او پدید نمیآمد، این کارهای بزرگ از او صادر نمیشد. مرحوم آقای حاج میرزا جواد آقای تهرانی که از علمای بسیار مؤمن، زاهد و خالص بود و در مشهد، بسیاری ایشان را میشناختند، نزدیک سی سال پیش از این، به بنده گفت: «من در جوانی برای تحصیل به قم رفتم و آن زمان، امام را در حرم مطهّر دیدم. نمیشناختم ایشان کیست. دیدم که یک سیّد طلبه جوان و نورانی در حرم ایستاده، تحت الحنک را انداخته، نماز میخواند و اشک میریزد و تضرّع میکند.» حاج میرزا جواد آقای تهرانی میگفت: «من او را نشناخته، مجذوبش شدم و از بعضی پرسیدم این آقای نورانی کیست؟ گفتند این آقا روح‌اللَّه خمینی است. وقتی آقا روح‌اللَّه، در دوره جوانی، آن سرمایه و ذخیره را پدید می‌آورند، آن وقت در سنّ هشتاد سالگی، امام و بنیانگذار حکومت جمهوری اسلامی میشوند.» رهبر انقلاب 74/9/16 @ofoqemobin
هدایت شده از طرح تمهید
🔴 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 👤با تدریس حجت‌الاسلام سید محمد هاشمی 🕔 جمعه ها ساعت 17 الی 19:45 در دو جلسه 🆔 @tarh_tamhid
هدایت شده از المرسلات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️نطفه حرام رژیم غاصب‌ صهیونیستی این‌گونه بسته شد؛ 👈تاریخچه‌ای که هر مسلمانی باید بداند. 🔹 بخشی از سخنرانی حماسی شهید آیت‌الله مطهری در حسینیه ارشاد، سال ۱۳۴۸ @almorsalaat
🔸جلسه مجازی🔸 🔹به مناسب شهادت شهید مطهری🔹 🔰موضوع: *ایده و آینده انقلاب اسلامی از دیدگاه شهید مطهری* ☑️ویژه عموم 🕔زمان: یکشنبه ۱۱ اردیبهشت، ساعت ۱۷ 💠مهمان: *حجت الاسلام و المسلمین سید محمد هاشمی* 🌐لینک جلسه: b2n.ir/Avini1 🔸حوزه بسیج دانشجویی شهید آوینی دانشگاه خلیح فارس بوشهر
هدایت شده از نبض قلم | علی امیری
📍 شهید مطهری و یک داعشی ! 🔸در خوابگاه دانشگاه اتاق کناری ما یک دانشجو گوشه گیر بود خیلی با کسی معاشرت نمی کرد ظاهر بسیار متشرعه ای داشت اما هیچ کس نماز خوندن او را نمی دید به هیچ کس در مورد افکار و عقایدش حرفی نمی زد ما که عضو بسیج بودیم یک مسئله برامون مهم بود " جذب دانشجویان به گفتمان انقلاب اسلامی" طبق همین رسالت با محبت و رفاقت بعد از مدت طولانی وارد دنیای خلوت او شدم اعتماداش را جلب و زبان او را به گفتگو باز کردم 🔹 یک روز پرسیدم تو مذهبی هستی ؟ از من قول گرفت به کسی چیزی نگویم حرفی زد که من در آن زمان و سن خاص و سطح فکری که داشتم بشدت شوکه شدم گفت من 'وهابی' هستم. او افکار بسیار تندی داشت، با مراکز و علمای حجاز ارتباط استاد شاگردی داشت طوری با هم رفیق شدیم که بعد از اعتماد کامل به من در مورد پیوستن به داعش با من گفتگو می کرد !!! 🔺من هم که به خیال خودم فرصت پیدا کرده بودم که فردی را هدایت کنم؛ در مدت یک سال شب و روز با او بحث می کردم کتاب و مناظزه برای او تهیه می کردم اما او از بچگی در دامان علما بزرگ شده بود بسیار متعصب بود و حافظ قرآن هر حرفی من میزدم چند آیه قرآن قرائت می کرد. ساعت ها برای پاسخ سوالات او با اساتید و کتاب ها وقت صرف می کردم ... 📌 اما حاصل آن همه تلاش این شد ؛ تقریبا هیچ !! 🔸 فارغ التحصیل شدیم او رفت و منم آمدم ... البته ارتباط رفاقتی ما پابرجا بود اما دیگر بحث خاصی نداشتیم 🔺 سه، چهار سال بعد با من تماس گرفت؛ علی جان مژده بده به آرزوت رسیدی شیعه شدم ! 🔹ما خیلی با هم شوخی می کردیم؛ یادم هست می خندید می گفت داش علی وقتی می خوابی یک چشمت بیدار باشد ممکنه برای اینکه بهشت برم یک شب تو رو به درک واصل کنم !! گفتم این خبرش هم یک شوخی ست چون میزان مقاومت او را به وضوح دیده بودم او در عقیده اش مصداق کالجبل الراسخ بود 🔸 قسم خورد؛ گفتم تعریف کن؟ گفت با برادرم هر دو شیعه شدیم ... برادرم در یک مراسم ۶ کتاب از کتب استاد مطهری هدیه گرفته بود آمد منزل گفت سخنران مراسم خیلی از عظمت مرتضی مطهری گفته بیا بخونیم ببینیم این استاد شیعه چه حرفی برای گفتن دارد. با هم شروع به خواندن این کتاب ها کردیم عجیب و ناخودآگاه _بر خلاف بسیاری از کتاب های شیعیان که قبلا می دیدیم_ ما را جذب کرده بود آنها تمام شد رفتیم چند اثر دیگر استاد را تهیه کردیم و ... 💠 تعبیر ایشان این بود: "مطهری یک انفجار و انقلاب در فکر ما ایجاد کرد طوری جهان بینی و ایدئولوژی ما زیر و رو شد که اختلافات شیعه و سنی از اساس برای ما منتفی شد " ما با هم شیعه شدیم اما خانوده ما خبر ندارند .... 🔹رضوان خدا بر آن علامه شهید که قرن ها باید بگذرد شاید مادری مثل او به دنیا بیاورد 🖊شیخ علی امیری @nabzqalam
ایده و آینده انقلاب اسلامی از منظر شهید مطهری.mp3
10.41M
🔰 ایده و آینده انقلاب اسلامی از منظر شهید مطهری 🔰 دانشگاه خلیج فارس بوشهر @ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌من دوام ذکر اینها را ندارم! باید بنشینم گریه کنم! 🔊| بخشی از مصاحبه علامه طباطبایی به مناسبت شهادت شهید مطهری 🎙علامه سید محمد حسین طباطبایی @almorsalaat
🔺 در برابر این مرد بزرگ فقط میتوان احساس حقارت کرد ... 🔺 خودش میگوید صد سال باید بگذارد تا کسی همچون علامه طباطبایی درست شناخته شود ... (احیای تفکر اسلامی ص ۲۶) 🔺 ولی به نظر می رسد این جمله درباره خود او نیز صادق است ... 🔺 در تاریخ دو قرن اخیر هیچ عالم مسلمانی را نمیتوان یافت که در حد ایشان با تمام وجود تلاش کرده باشد دنیای جدیدش را شناخته باشد و اسلام را در ناب ترین قرائت از آن، در آینه این دنیا دیده و تفسیر کرده باشد. 🔺 آیا میتوان چنین شخصیتی را دوباره تربیت کرد یا ظهور چنین اشخاصی تقدیر تاریخی دارد؟؟؟ @ofoqemobin
☀️ قال رسول الله (ص): مَنْ تَعَلَّمْتَ مِنْهُ حَرْفاً صِرْتَ لَهُ عَبْدا (عوالی اللئالی ج 1 ص 292) باِطلاق الکلمه @ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
ahamiate-v-jayegahe-shenakhte-elme-hosouli.mp3
5.9M
✴️| فلسفه، فلسفه نخواهد بود، مگر اینکه خصوصیات و قواعد حاکم بر آن به درستی شناخته شود (گفتاری کوتاه پیرامون اهمیت و جایگاه شناخت علم حصولی و لوازم آن ) 🎙استاد علی فرحانی @almorsalaat
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
🔰چهارمین جلسه بزرگداشت شهید مطهری (ره) و هفته معلم 📌با حضور استاد محترم: حجةالاسلام سید محمد هاشمی (استاد حوزه و دانشگاه) 🖋موضوع :راز موفقیت شهید مطهری در مواجهه با افکار رقیب (راهی به سوی آینده) ⏳زمان : شنبه ۱۷ اردیبهشت ساعت ۱۸ ⭕️جلسه به صورت پخش زنده در کانال ایتا به آدرس زیر برگزار می گردد: https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221 ♨️با ما همراه باشید و کانال ما را به علاقه مندان به افکار ناب اسلام معرفی کنید.
افق مبین||سید محمد هاشمی
🔰چهارمین جلسه بزرگداشت شهید مطهری (ره) و هفته معلم 📌با حضور استاد محترم: حجةالاسلام سید محمد هاشمی
در این جلسه ضمن پرداخت به موضوع جلسه، ادعای کسانی که اندیشه شهید مطهری را تئولوژیک می دانند را نیز بررسی می کنیم.
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅چهارمین نشست مجازی بزرگداشت هفته معلم 💠حجه الاسلام سید محمد هاشمی 🔰موضوع جلسه : راز موفقیت شهید مطهری (ره) در مواجهه با اندیشه های رقیب 🕰تاریخ برگزاری:۱۴۰۱/۲/۱۷ https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221 دبیرخانه بینش مطهر استان قم
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
🌀داستان شیخ بهایی در تخت فولاد اصفهان‏ 📝مجلسی اول (پدر مرحوم مجلسی معروف) که او هم مرد بسیار جلیل‏ القدر و عالم و متقی و فوق‌العادهای بوده و از شاگردان شیخ بهایی است نقل می‌کند که شش ماه قبل از وفات شیخ بهایی، روزی ما در خدمت ایشان به زیارت اهل قبور در تخت فولاد اصفهان رفتیم. یک وقت دیدم ایشان رو کرد به ما و گفت: شما چیزی نشنیدید؟ گفتم: نه. دیگر سکوت کرد و حرفی نزد، راه افتاد و آمد. ⬅️از آن روز ما دیدیم حال شیخ تغییر کرده، بیشتر به خود پرداخته، حال توبه و انابه پیدا کرده و یک حال دیگری غیر از حال سابق دارد. همه ما شاگردها حدس زدیم هرچه بود، آن روز اتفاق افتاد. ایشان می‌گوید من از سایر شاگردها جسورتر بودم، قرار شد من از ایشان بپرسم که منشأ این تغییر حالت شما چیست؟ رفتم از ایشان پرسیدم، ایشان گفت: من آن روز وقتی از کنار قبر عبور می‌کردیم این صدا را از قبر شنیدم که «شیخ در فکر خود باش، مرگت نزدیک است، چرا به خودت نمی‌‏پردازی؟» و شش ماه بعد مرد. 👈حال می‌بینید که از یک گروه، یک صدا را یکی می‌‏شنود و دیگری نمی‏‌شنود. عالم ما عمیق‌‏تر و پیچیده‌‏تر و رشته‏‌دارتر از این حرفهاست که وقتی قرآن به ما گفت تمام ذرات عالم تسبیح می‌کنند، بگویید من که گوشم را می‌گذارم نمی‌‏شنوم! و چرا در لابراتوارها هرچه تجزیه کرده‌اند، این صدا را نشنیده‌اند؟! این حرفها [از روی] نادانی است، حقیقتْ چیز دیگری است. 📚آشنایی با قرآن ، ج۴ ، ص ۱۷۷ ------------------•[]💠[]•--------------- https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221 کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔰 آفت شبهه محوری در تبلیغ و پژوهش دینی 🔰 بخشی از جلسه « راز موفقیت در مواجهه با اندیشه های رقیب» 🎙استاد سید محمد هاشمی ------------------•[]💠[]•--------------- https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221 کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
هدایت شده از مکتب امام
💠مجموعه جلسات تدریس مقاله روح توحید، توسط استاد ارجمند حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد 🔰تدریس این مقاله در ۱۸جلسه در مرکز برگزار شده است. 🔊صوت جلسات را میتوانید از لینک زیر کنید👇👇 eitaa.com/p_gofteman/37 🔰گفتمان توحید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
🎙 دوره انسان شناسی اسلامی 🔸 ارائه شده برای دانشجویان دانشگاه الزهراء تهران در سال 96 👇 @ofoqemobin
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 |رهبرانقلاب: برای نزدیک شدن به خدا و پیدا کردن یک معرفتِ درست از حقایق عالم وجود است؛لذا بهترین فلاسفه‌ی ما مثل ابن‌سینا و ملاّ صدرا-عارف هم بوده‌اند. 🗓روز بزرگداشت 💻 @Khamenei_ir
*The following points will be covered in the talk:* 1. The categorical signs of the Imam (aj)'s reappearance 2. How will we make our way toward him when the call (nidā') will be made at dawn? Will this be a spiritual journey to him i.e. we make an intention and are considered his followers, or will it be a physical journey e.g. according to some narrations, we must crawl over ice to reach him? What if borders are closed? 3. How to prepare for the Imam (aj)'s reappearance 4. Today's geopolitics and how they fit into the reappearance of lmam (aj) 5. The 313 commanders of Imam Mahdi (aj) and his army are normally mentioned, but what about the ten thousand warriors under their command? *Join us on Zoom:* https://us02web.zoom.us/j/84938404031?pwd=akNsR0xBR2FDa01lRGJwK2trMDV5QT09 We will also be live on YouTube: https://youtu.be/xfT7l0Ov5RU
هدایت شده از المرسلات
ثمرات متعدد فلسفه و مباحث عقلی.mp3
11.53M
🔊| علم فلسفه در استکمال انسان دخیل است! 🎙استاد علی فرحانی 🌀استاد در این صوت به مناسبت فصل علم و عالم، سه دیدگاه به علم فلسفه که در طول تاریخ نزد علماء وجود داشته است را توضیح داده و تبیین می کنند که در نگاه مرحوم علامه جایگاه فلسفه فراتر از پاسخ گویی به شبهات و فراتر از تاثیراتی است که در حوزه های متعدد مانند علوم انسانی اسلامی دارد، و آن این است که فلسفه دخیل در استکمال انسان است. حتما . 📚بدایه الحکمه‌‌. سال 89 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b