eitaa logo
علوم انسانی اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
7 ویدیو
150 فایل
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️حجت الاسلام دکتر علیرضا قائمی نیا در اولین کارگاه معناشناسی قرآن : 🔹مهمترین ویژگی تفکر اسلامی معطوف به معناشناسی کتاب و سنّت است. تمامی علوم اسلامی و همه اختلافات فقهی و نگرش‌های مختلف اصولی، هسته و تفکر اولیه اسلامی در بحث معناشناسی شکل می‌گیرد. 🔹معناشناسی با اعلام استقلال دارای چارچوبی نظام‌مند و دارای روش، مبانی و ساختار شد و اینکه صرفاً مربوط به یک سری اقوال باشد، خارج شد. 🔹 معناشناسی نوین به دنبال کنار گذاشتن معناشناسی سنتی نیست بلکه به دنبال ایجاد تعامل و رابطه به منظور بهره‌گیری بیشتر محققان از معنا شناسی قدیم(سنتی) و جدید است. معنا شناسی یعنی دانش ناظر بر معناست به عنوان مثال؛ اینکه معنی یک واژه، یک جمله، یک متن چیست؟ بر اساس معنا گرایی زبانی شکل می‌گیرد. 🔹معناگرایی نظام زبانی در واقع نظامی «بالقوه» و «بی‌پایان» است. دستگاه زبان هم بالقوه و بی‌پایان است و وقتی فعلیت پیدا می‌کند به گفتار تبدیل می‌شود. بخش فعلیت یافته زبان اعم از نوشتاری و گفتاری را شامل می‌شود و به قول چامسکی توانش زبانی و کنش زبانی حالیست که نظام زبانی از بالقوه به فعلیت رسیده است. 🔹رابطه معناشناسی زبانی نسبت به سایر کارویژه‌های معناشناسی تعامل و ارتباطت بیشتری با قرآن دارد. در واقع دانش معناگرایی، دانشی است که به صورت علمی از معنا در زبان‌های طبیعی بحث می‌کند. iict.ac.ir/maanageraei ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️معنا شناسی قرآن کریم ♦️ 🔹مهمترین ویژگی تفکر اسلامی معطوف به معناشناسی کتاب و سنّت است. تمامی علوم اسلامی و همه اختلافات فقهی و نگرش‌های مختلف اصولی، هسته و تفکر اولیه اسلامی در بحث معناشناسی شکل می‌گیرد. 🔹معناشناسی نوین به دنبال کنار گذاشتن معناشناسی سنتی نیست بلکه به دنبال ایجاد تعامل و رابطه به منظور بهره‌گیری بیشتر محققان از معنا شناسی قدیم(سنتی) و جدید است. ▫️به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام دکتر علیرضا قائمی‌نیا مدیر قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه، ۲۸ اردیبهشت اولین جلسه از کارگاه معناشناسی قرآن به همت پژوهشکده ادیب فقه در قم برگزار کرد. 🔸ایشان اظهار کرد: مهمترین ویژگی تفکر اسلامی معطوف به معناشناسی کتاب و سنّت است. تمامی علوم اسلامی و همه اختلافات فقهی و نگرش‌های مختلف اصولی، هسته و تفکر اولیه اسلامی در بحث معناشناسی شکل می‌گیرد. 🔸قائمی‌نیا افزود: معناشناسی با اعلام استقلال دارای چارچوبی نظام‌مند و دارای روش، مبانی و ساختار شد و اینکه صرفاً مربوط به یک سری اقوال باشد، خارج شد. 🔸وی ادامه داد: معناشناسی نوین به دنبال کنار گذاشتن معناشناسی سنتی نیست بلکه به دنبال ایجاد تعامل و رابطه به منظور بهره‌گیری بیشتر محققان از معنا شناسی قدیم(سنتی) و جدید است. معنا شناسی یعنی دانش ناظر بر معناست به عنوان مثال؛ اینکه معنی یک واژه، یک جمله، یک متن چیست؟ بر اساس معنا گرایی زبانی شکل می‌گیرد. 🔸وی بیان کرد: اینکه یک واژه در یک متن تکرار می‌شود، آیا دارای یک معنا است یا نه، هر مورد معنای متفاوتی دارد، برگرفته از علم معناگرایی است. کلمه «میزان» در سوره مبارکه الرحمن سه بار تکرار شده است، آیا هر بار این کلمه «میزان» دارای یک معنا و مفهوم است؟ خیر. در واقع اصل سیاق‌مندی معنا در این موارد اعلام شده است به گونه‌ای که از معنا از موردی به مورد دیگر تغییر می‌کند. 🔸قائمی‌نیا با اشاره به اینکه معناگرایی دارای چهار کارآیی است، گفت: «معناشناسی فلسفی» که با عنوان علم الدلاله یا علم الفلسفیه از آن یاد می‌شود، «معناشناسی منطقی» که خود به معناشناسی منطق جدید، منطق گزاره‌ها و منطق موجّهات تقسیم بندی می‌شود، «معناشناسی نشانه‌ شناختی یا نشانه شناسی» که از دلالت نشانه‌ها بحث می کند مانند: نشانه های زبانی، تصویری، شنیداری و…، «معناشناسی زبانی» که یکی از شاخه های مهم زبان شناسی می باشد که به معنای یک واژه، یک جمله، یک پاراگراف، یک متن معناشناسی زبانی اطلاق می گردد. 🔸مدیر قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه تأکید کرد: رابطه معناشناسی زبانی نسبت به سایر کارویژه‌های معناشناسی تعامل و ارتباطت بیشتری با قرآن دارد. در واقع دانش معناگرایی، دانشی است که به صورت علمی از معنا در زبان‌های طبیعی بحث می‌کند. 🔸وی افزود: جولان معناگرایی در زبان طبیعی بیشتر از زبان مصنوعی است. زبان طبیعی در واقع زبان‌های زنده مانند فارسی، عربی، انگلیسی و.. است و زبان مصنوعی، زبانی است که برای اهداف خاص تاسیس شده باشد مانند؛ زبان صفر و یک در برنامه نویسی کامپیوتر یا زبان ریاضی . زبان طبیعی زبانی که با آن تکلم می‌شود و همراهی معناگرایی با این نوع زبان است. 🔸وی با اشاره به معناگرایی مطلق و خاص اظهارکرد: اینکه معناشناسی بر روی یک زبان تأکید داشته باشد و محدوده فعالیت خود را به فرض زبان عربی و قواعد آن ، یا زبان فارسی و قواعد آن متمرکز کند در واقع معنا شناسی خاص صورت گرفته است، معنا گرایی مطلق که ناظر به همه زبان‌ها باشد کمتر رخ می‌دهد و معنا شناسی خاص بیشتر رخ داده است. 🔸وی ادامه داد: معناشناسی به صورت علمی اینگونه بحث می‌کند که معنای یک واژه، جمله و متن چیست؟ با این رویکرد فعالیت معنا گرایی زبانی دارای چهار عنصر و ریشه؛ «عناصر یا واژه»، « قواعد تکثیر واژه‌ها»، «قواعد ترکیب واژه و خلق واژه‌ای جدید» و «قواعد ساخت جمله » است. 🔸قائمی‌نیا بیان کرد: معناگرایی نظام زبانی در واقع نظامی «بل قوه» و «بی‌پایان» است. دستگاه زبان هم بالقوه و بی‌پایان است و وقتی فعلیت پیدا می‌کند به گفتار تبدیل می‌شود. بخش فعلیت یافته زبان اعم از نوشتاری و گفتاری را شامل می‌شود و به قول چامسکی توانش زبانی و کنش زبانی حالیست که نظام زبانی از بالقوه به فعلیت رسیده است. iict.ac.ir/maanageraei ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️کتاب" شکاف معرفت و عمل " اثر سید محمد اکبریان 🔹 چ 1، قم: نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، زمستان 1397، 260 صفحه رقعی. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️شکاف معرفت و عمل ♦️ 🔹مهم ترین عوامل ضعف اخلاقی از نظر قرآن، چهار عامل هوای نفس، ضعف اراده، دنیا و شیطان ذکر شده است. 🔹نظریه ایمان با توجه به مبانی و مقدماتی که در تبیین آن بیان شده است و با توجه به ابعاد معرفتی و روانی که از آنها برخوردار است، می تواند نظریه کاملی برای حل مشکل ضعف اخلاقی و شکاف میان معرفت اخلاقی و عمل اخلاقی باشد. ▫️شکاف معرفت و عمل، سید محمد اکبریان، چ 1، قم: نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، زمستان 1397، 260 صفحه رقعی. 🔸موضوع کفایت معرفت اخلاقی برای عمل یکی از مباحث مهم و تاریخی در اخلاق و مورد نزاع اندیشمندان بسیار بوده است که به صورت مسئله جدی و گسترده طرح اولیه آن در نظریه سقراط و آثار افلاطون بوده است. این نظریه توسط دیگران مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. 🔸در حالی که سقراط و افلاطون معتقد بودند که داشتن آگاهی برای اخلاقی بودن و داشتن رفتار اخلاقی کفایت می کند، ارسطو با طرح نظریه ضعف اراده (آکراسیا) و با به میان آوردن عامل میل نفسانی به مخالفت با آن بر می خیزد و شکاف میان معرفت و عمل را در مورد انسان های لجام گسیخته و ناپرهیزگار طرح می کند و از آن نتیجه می گیرد که معرفت اخلاقی نمی تواند برای داشتن عمل و رفتار اخلاقی کفایت کند. 🔸طرح نظریه های مهم برای فهم چارچوب مسئله، چالش های آن، فهم موضع قرآنی مسئله و راه حلی که با الهام از آیات قرآن طرح می شود، لازم است. بررسی نظریه ها نشان می دهد که در مجموع باید موضع شکاف میان معرفت و عمل را قوی تر بدانیم و شکاف معرفت و عمل با شواهدی که برای آن وجود دارد، مورد تأیید قرار می گیرد. 🔸نظریه های اندیشمندان مسلمان نیز نمی تواند رابطه میان معرفت و عمل را به نحو ضروری اثبات نمایند. در عین حال هر یک از آن نظریه ها- حتی نظریه ارسطو که بر موضع شکاف میان معرفت و عمل اخلاقی است- با ضعف ها، کاستی و مشکلاتی مواجه اند. بررسی مسئله از منظر آیات نشان می دهد که اگر چه ممکن است از ظاهر برخی از آیات و یا روایات دینی رابطه ضروری میان معرفت و عمل تصور شود، اما آیات صریحی که به شکاف میان معرفت و عمل دلالت دارند، ما را به این نتیجه می رسانند که داشتن معرفت برای اخلاقی بودن انسان کفایت نمی کند. 🔸آیات قرآنی هم بر ناکافی بودن معرفت برای عمل اخلاقی دلالت دارند و هم عوامل ضعف اخلاقی را بر می شمارد. مهم ترین عوامل ضعف اخلاقی از نظر قرآن، چهار عامل هوای نفس، ضعف اراده، دنیا و شیطان ذکر شده است. با استفاده از آیات قرآن می تواند به راه حلی برای شکاف معرفت و عمل و ضعف اخلاقی دست یافت. 🔸نظریه یقین با استفاده از آیات و روایات و عباراتی از اندیشمندان مسلمان، گام اول برای این مرحله است. قدم گذاشتن در این گام از یک سو بازگشت دوباره به نظریه های معرفتی است و از سوی دیگر توجه به متون دینی است که در آنها به مسئله یقین و نقش آن در رفتارهای اخلاقی شده است. نظریه یقین اگر چه بر نظریه های پیشین برتری دارد، اما همچنان از فقدان جامعیت رنج می برد. ضمن آنکه ما را به نظریه بهتری راهنمایی می کند که نظریه ایمان و گام نهایی است. 🔸نظریه ایمان با توجه به مبانی و مقدماتی که در تبیین آن بیان شده است و با توجه به ابعاد معرفتی و روانی که از آنها برخوردار است، می تواند نظریه کاملی برای حل مشکل ضعف اخلاقی و شکاف میان معرفت اخلاقی و عمل اخلاقی باشد. تبیین نظریه با الهام از آیات قرآن و برخی از روایات با روش تحلیل عقلی بیان شده است. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️دکتر رضا غلامی: تک صدایی حاکم بر علوم انسانی شکسته شده است.نباید چتر سیاست‌زدگی بالای سر علوم انسانی باز شود. 🔹سی‌وچهارمین جلسه شورای علمی و شورای سیاست‌گذاری کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ و با حضور دکتر رجبعلی اسفندیار، حجت‌الاسلام دکتر پناهی آزاد، حجت‌الاسلام دکتر علیرضا پیروزمند، دکتر فرزاد جهان‌بین، دکتر مسعود درخشان، دکتر عطاءالله رفیعی آتانی، دکتر محمد روشن، حجت‌الاسلام دکتر سید احمد رهنمایی، دکتر سید سعید زاهد، دکتر مجتبی سعادتی، دکتر امیر سیاهپوش، حجت‌الاسلام دکتر احمدحسین شریفی، حجت‌الاسلام دکتر مهدی عبداللهی، حجت‌الاسلام دکتر رضا غلامی، دکتر محسن فرمهینی فراهانی، حجت‌الاسلام دکتر محمد کاویانی، دکتر مهرداد کلانتری، حجت‌الاسلام دکتر نجف لکزایی، دکتر محمدعلی متفکر آزاد، حجت‌الاسلام دکتر مرویان حسینی، حجت‌الاسلام دکتر علی مصباح، دکتر محمد نعمتی و مهندس عبدالحمید نقره کار در مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا برگزار شد. http://bit.ly/2JhEc1l ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️بیانات حجت الاسلام احمد مبلغی در همایش فقه الاجتماع : 🔹فقه مضاف به مثابه تلاشی بزرگ و مهم، برای کشاندن فقه به ساحت‌های مهم زندگانی انسان معاصر و پاسخگویی به نیازهای متنوع اوست. 🔹فقه اجتماعی یا فقه‌های اجتماعی، عنوانی عام است که شامل بسیاری از فقه‌های تخصصی مرتبط با شئون مختلف حیات اجتماعی، مانند فقه الاقتصاد، فقه السیاسه و فقه التربیه می‌شود 🔹فقه الاجتماع به رفتارهای اجتماعیِ مطرح در فضای جامعه‌شناسی ‌و جامعه‌سازی می‌پردازد، مانند رفتارهای هنجارسازی که به استقرار یک فرهنگ یا تغییر در فرهنگ مستقر می‌انجامند. 🔹فقه الاجتماع به طور خاص به جامعه، هنجارهای جامعه و رفتارهای اجتماعی، از حیث اجتماعی بودن، می‌پردازد؛ لذا در تعریفی اولیه، فقه الاجتماع عبارت است از: پرداختن فقهی به افعال اجتماعی از حیث اجتماعی بودن. https://fotooh.ir/2444/ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️پیرامون فقه الاجتماع ♦️ 🔹فقه اجتماعی یا فقه‌های اجتماعی، عنوانی عام است که شامل بسیاری از فقه‌های تخصصی مرتبط با شئون مختلف حیات اجتماعی، مانند فقه الاقتصاد، فقه السیاسه و فقه التربیه می‌شود. 🔹فقه مضاف به مثابه تلاشی بزرگ و مهم، برای کشاندن فقه به ساحت‌های مهم زندگانی انسان معاصر و پاسخگویی به نیازهای متنوع اوست. حجه الاسلام احمد مبلغی بخش اول ▫️به گزارش روابط عمومی موسسه فتوح اندیشه، در ادامه سلسله نشست‌های فقه دولت، همایش «فقه الاجتماع» با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مبلغی، در شعبه اصفهان موسسه فتوح اندیشه برگزار گردید. آنچه در ادامه می‌آید، فشرده‌ای از مباحث مطرح شده توسط میهمان این نشست است. ▫️تعریف الفقه المضاف 🔸«الفقه المضاف» هو الفقه الذی یتناول مسائل موضوع خاص یحتوی على عده مسائل، یجب أن یدرَس هذا الموضوع ومسائله من منظور الفقه بشکل اختصاصی وتخصصی (لا بشکل عام ولا ضمن الفقه العام) و هذا الموضوع إما أنه عنصر منهجی ذو أبعاد علمیه یجب استغلاله فی عملیه الاستنباط، أو أنه موضوع عام یشمل موضوعات متعدده یجب أن تستنبط أحکامها من الشریعه. ▫️اهمیت و جایگاه فقه مضاف ۱٫ اهمیت دانشی: فقه مضاف راهی برای خروج از نگاه عمومی به فقه است. ۲٫ اهمیت کارکردی: فقه مضاف به مثابه تلاشی بزرگ و مهم، برای کشاندن فقه به ساحت‌های مهم زندگانی انسان معاصر و پاسخگویی به نیازهای متنوع اوست. ▫️حساسیت‌ها و پیچیدگی‌های نهفته در تأسیس فقه مضاف ۱٫ ضرورت اجتناب از تأسیس فقه مضاف با سرعت غیر معقول، و به صورت غیر مسبوق به طرح علمی و بی‌توجه به مبانی دقیق و روش فقهی علمی مناسب. ۲٫ نتیجه این شتاب‌زدگی، توقف یا اختلال جدی در فرایند تاسیس فقه مضاف است. ۳٫ در صورت شتاب‌زدگی، مجبور می‌شویم در آینده، پس از تحمل هزینه‌های اضافی، پروژه‌های فکری برای رهایی از مشکلات این شتاب‌زدگی ارائه کنیم. ▫️وضع کنونی فقه مضاف 🔸فقه مضاف الان در مرحله گذراندن تجربه تکوین وتأسیس است؛ به همین جهت ابعاد، چارچوب و روش آن، بلکه حتی تعریف آن، به صورت دقیق مورد توجه قرار نگرفته است. ▫️اقسام فقه مضاف ۱٫ فقه روشی. ۲٫ فقه تخصصی. ▫️تعریف الفقه المنهجی 🔸الفقه المنهجی هو فرع علمی یحتوی على سلسله من الدراسات التی تُرکّز على البحث عن «عنصر منهجیٍّ ما یتمتّع بالأهمیه والشمولیه» من حیث: ١. صلاحیته واعتباره کعنصر فی المنهج، ٢. مکانه ودَوره فی منهجیه الاستنباط، ٣. علاقته بالعناصر الأخرى فی منهجیه الاستنباط، ۴. کیفیه تطبیق هذا العنصر خلال المنهجیه، ۵. طاقاته فی حلّ المشکلات المعقّده الیوم، و ما إلى ذلک من أبعاد و زوایا علمیه أخرى تتعلّق بهذا العنصر. ▫️چند مثال برای فقه روشی: ۱٫ فقه مناطات. ۲٫ فقه ارتکازات. ۳٫ فقه مقاصد. ▫️تعریف فقه اجتماعی 🔸من أنواع الفقه التخصصی و هو عنوان عام یتضمن العدید من أقسام الفقه التخصصی المرتبطه بالشؤون الحیاه الاجتماعیه المختلفه، مثل: الاقتصاد والسکان والتربیه و ما الى ذلک. هو واحد من الفئات الفرعیه للفقه الاجتماعی یتناول أحکام العلاقات ذات الماهیه البنیویه الاجتماعیه، بینما تتناول أقسام الفقه الاجتماعی الأخر، الأحکام المتعلقه بالعلاقات الاجتماعیه فوق البنیویه من الاقتصاد والسکان والتربیه و… و ببیان آخر، یرکز بشکل خاص على استنتاج أحکام السلوکیات تتشکل حول: ۱٫ السنن الاجتماعیه. ۲٫ النشاطیه الاجتماعیه. ۳٫ المکانه الاجتماعیه. وما الى ذلک. ▫️جایگاه فقه الاجتماع 🔸فقه الاجتماع، به مثابه فقه مادر برای همه فقه‌های اجتماعی است. فقه مادر، یعنی نقش قوام بخش، معنابخش و انسجام‌دهنده نسبت به دیگر فقه‌های اجتماعی دارد. ▫️تمایز بین فقه الاجتماع فقه اجتماعی 🔸فقه اجتماعی یا فقه‌های اجتماعی، عنوانی عام است که شامل بسیاری از فقه‌های تخصصی مرتبط با شئون مختلف حیات اجتماعی، مانند فقه الاقتصاد، فقه السیاسه و فقه التربیه می‌شود و فقه الاجتماع خود یکی از زیر مجموعه‌های فقه اجتماعی است. ادامه دارد ... https://fotooh.ir/2444/ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️پیرامون فقه الاجتماع ♦️ 🔹فقه الاجتماع به رفتارهای اجتماعیِ مطرح در فضای جامعه‌شناسی ‌و جامعه‌سازی می‌پردازد، مانند رفتارهای هنجارسازی که به استقرار یک فرهنگ یا تغییر در فرهنگ مستقر می‌انجامند. 🔹فقه الاجتماع به طور خاص به جامعه، هنجارهای جامعه و رفتارهای اجتماعی، از حیث اجتماعی بودن، می‌پردازد؛ لذا در تعریفی اولیه، فقه الاجتماع عبارت است از: پرداختن فقهی به افعال اجتماعی از حیث اجتماعی بودن. حجه الاسلام احمد مبلغی بخش دوم (بخش آخر) ▫️به گزارش روابط عمومی موسسه فتوح اندیشه، در ادامه سلسله نشست‌های فقه دولت، همایش «فقه الاجتماع» با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مبلغی، در شعبه اصفهان موسسه فتوح اندیشه برگزار گردید. آنچه در ادامه می‌آید، فشرده‌ای از مباحث مطرح شده توسط میهمان این نشست است. ▫️تعریف فقه الاجتماع 🔸فقه الاجتماع به طور خاص به جامعه، هنجارهای جامعه و رفتارهای اجتماعی، از حیث اجتماعی بودن، می‌پردازد؛ لذا در تعریفی اولیه، فقه الاجتماع عبارت است از: پرداختن فقهی به افعال اجتماعی از حیث اجتماعی بودن. ▫️تمایز میان فقه الاجتماع و علم الاجتماع 🔸فعالیت و تلاش در علم الاجتماع برای کشف افعال اجتماعی از حیث اجتماعی بودن است و گاهی نیز به مرز توصیه می‌رسد ولی فقه، یک دانش استنباطی و توصیه‌ای است و به کشف واقعیت امور نمی‌پردازد. 🔸در فقه الاجتماع، موضوعات مأخوذ در علم الاجتماع به کار گرفته می‌شوند، تا احکامشان کشف شود ولی کشف و توصیف واقعیت اجتماعی، وظیفه «علم الاجتماع» است. فقه الاجتماع، از آن جهت که موضوعات خود را از علم الاجتماع خواهد گرفت، به آن نیازمند است. هم‌چنین فقیه برای ارائه احکام در قبال موضوعات اجتماعی، باید موضوع آن‌ها را به صورت تخصصی بشناسد؛ این بخشی از موضوع‌شناسی است که فقیه آن را از متخصص مربوطه می‌گیرد. ▫️اهمیت تأسیس فقه الاجتماع 🔸فقه الاجتماع به رفتارهای اجتماعیِ مطرح در فضای جامعه‌شناسی ‌و جامعه‌سازی می‌پردازد، مانند رفتارهای هنجارسازی که به استقرار یک فرهنگ یا تغییر در فرهنگ مستقر می‌انجامند. 🔸فقه رایج اصلاً به این موارد نمی‌پردازد و اگر فقه‌های جدید نیز بدین امور می‌پردازند، توجهشان از زاویه اقتصادی و سیاسی است، نه از زاویه مناسبت‌ها و خط و ربط‌های اجتماعی که در نظام کنش و واکنش است. لذا توجه فقه الاجتماع به امور اجتماعی، کاملاً جدید است. چنان که اگر جامعه‌شناسی نباشد، دیگر علوم اجتماعی بی‌مادر هستند؛ اگر فقه الاجتماع نیز نباشد، دیگر فقه‌های تخصصی نیز بی‌مادر هستند و از حیث فکری درنوعی هرج و مرج و اختلال به سر می‌برند. 🔸در واقع، آن‌چه می‌تواند این فقه‌ها را مانند نخ تسبیح در کنار هم گرد آورد و دقت ورود فقه در مسائل اجتماعی، هنجارهای جامعه و تأثیرگذاری فتوای فقیه را بر جامعه ضمانت کند، فقه الاجتماع است. بنا‌بر‌این تا فقه الاجتماع درست نشود و استقرار نیابد، موقعیت و کارآمدی دیگر فقه‌های تخصصی نیز تضمین نمی‌شود. ▫️شیوه کار فقیه در فقه الاجتماع 🔸فقیه فقه الاجتماع در یک مرحله تمهیدی و متقدم، قبل از این‌که به سراغ موضوع‌‌شناسی و حکم‌شناسی و استنطاق النص برود، باید نظریه کلامی خود را آماده کند و سپس سراغ استنطاق النص برود. 🔸فقیه باید به صورت تخصصی، به جامعه‌شناسی ورود داشته باشد، نه این‌که فقط با آن آشنایی اجمالی داشته باشد و مطالعات جامعه‌شناسانه‌ی او سطحی و مروری صورت گرفته باشد. موضوع‌شناسی در فقه الاجتماع بسیار پیچیده‌تر از موضوع‌شناسی در دیگر فقه‌های مضاف است، زیرا دیگر فقه‌های مضاف، مشترکات زیادی دارند و مباحث تخصصی آن‌ها کم است و لذا موضوع‌شناسی، اندکی ساده است. 🔸ولی در جامعه‌شناسی که علم مادر است، نگاه‌ها، مکاتب و نظریه‌ها بسیار تخصصی، گسترده و مختلف است. 🔸عناصر اصلی فرآیند شکل‌گیری فقه الاجتماع فقه الاجتماع بر سه مرحله متوقف است که عبارتند از: ۱٫ موضوع‌شناسی ۲٫ نظریه‌پردازی (کلامی، فقهی) ۳٫ استنباط احکام فقه الاجتماع که برای هر یک از این مراحل منهج و اصولی وجود دارد. https://fotooh.ir/2444/ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از تمدن نوین اسلامی
▫️آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر : ترکیب تمدنی حرکت آفرین 🔹ما وقتى مى خواهيم شيوه يا چارچوبى كلى براى سازندگى امت و نابودى ريشه هاى عقب ماندگى آن انتخاب كنيم بايستى در پى تركيبى تمدنى باشيم كه بتواند امت را به حركت درآورد و تمامى نيروها و انرژى هاى او را براى مبارزه بر ضد عقب ماندگى بسيج كند. 🔹هيچ حكومتى نمى تواند اين تركيب تمدنى را به انسان جهان اسلام ارائه دهد مگر حكومت اسلامى كه اساس سازندگى و چارچوب نظام اجتماعى خود را از اسلام مى گيرد. اسلام راهبر زندگی؛ مکتب اسلام؛ رسالت ما، ص ۲۱۴. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
♦️آزادسازی و اسلامی سازی علوم انسانی♦️ ▫️به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در آیین اختتامیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که با حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از شخصیت های حوزوی در مرکز همایش های غدیر برگزار شد ، به سخنرانی پرداختند. 🔸ایشان اظهار داشت: مشکل بزرگ امروز جهان اسلام این است که به لحاظ فکری، توسط افکار غیر وحیانی اشغال شده است. 🔸وی با بیان این که ما توانستیم خرمشهر را از دست دشمن آزاد کنیم اما نتوانستیم علوم انسانی را آزاد کنیم، گفت: هم اکنون تفکر حاکم بر جهان اسلام، تفکر غیر وحیانی است و این طور نیست که از محضر قرآن کریم، استفاده لازم را ببرد، در حالی که دین آمده است که حرکت ما از دنیا تا آخرت را ترسیم کند. 🔸رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با اشاره به نفوذ علوم انسانی غیر اسلامی در جوامع اسلامی، تصریح کرد: ما می خواهیم با علومی، جامعه سازی کنیم که از اساس غیر وحیانی است و بنیاد آن هم بر ساختن انسان نیست. 🔸وی با بیان این که اگر امام راحل، ایران را از اشغال سیاسی آزاد کرد و اگر در ۸ سال دفاع مقدس نگذاشتیم تا ایران گرفتار اشغال نظامی شود، اما اشغال علمی همچنان ادامه دارد، افزود: رشته های دانشگاهی غیر از رشته های علوم قرآن، مبنا و محتوایی غیر اسلامی دارد؛ برای مثال علم اقتصاد، علوم سیاسی و... اینگونه است. 🔸حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با بیان این که اگر بخواهیم در جامعه اسلامی تمدن سازی کنیم، بدون استفاده از آیات الهی و قرآن، امکان پذیر نیست، اظهار داشت: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با محوریت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم، تمام هم و غمَّش این بوده و هست که زیرساخت علمی نجات علوم انسانی از اشغال فکری دنیای غرب را فراهم کند؛ که این بخش های باقیمانده کار هم کمک نهادهای دیگر را می طلبد و هم از سوی دیگر، دانشگاه های ما آغوش خود را برای استفاده از این معارف تولید شده باز کنند. 🔸وی با بیان این که در نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی این دفتر، ۱۴ دانشنامه تخصصی قرآن و فرهنگنامه رونمایی شده است، گفت: هر کدام از این محصولات، نتیجه تلاش ۳۰ ساله دوستان و همکاران ما است، و نظیر هم ندارد؛ به هر حال، این اشغال فکری را جایی باید برایش فکر کرد. 🔸رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که در زمینه علوم انسانی متوجه اشغال فکری دنیای غرب نیستیم و متأسفانه نظریات آنان را بدون نقد مطرح و ترویج می کنیم، تصریح کرد: این پژوهشگاه با همکاری صدها محقق، در حال برپایی کرسی های ترویجی و نقد نظریه است تا این اشکالات در حد امکان برطرف شود. 🔸وی خاطرنشان کرد: نوع مراکز قرآنی کشور به دنبال توسعه فعالیت های صوری و ظاهری قرآنی هستند که از جمله آنها بحث مسابقات است؛ در حالی که قرآن کتاب سبک زندگی و نقشه راه و کتاب هدایت است و باید توازن میان مسائل ظاهری قرآن و محتوای غنی آن، ایجاد کرد. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در نشست بازخوانی اندیشه‌های اجتماعی شهید صدر : 🔹ایشان با اشاره به این که شهید صدر مستقیم وارد مسائل اقتصاد اسلامی شده و در آن شیوه خود را بیان می‌کند که ما نیز می‌توانیم قواعد مربوط به فقه نظام را در آن انتزاع کنیم، عنوان داشت: فقیه می‌تواند از یک متن، مسائل شخصی فقه را استخراج کند و شهید صدر براساس فتوای فقها قواعد مربوط به فقه نظامات را استخراج کرده است. 🔹فقه نظامات نیاز از بین رفتنی نیست بلکه شدیدتر احساس می‌شود و الگوی شهید صدر در این‌باره برای جامعه ما قابل دنبال شدن است. شهید صدر را می‌توان پیشگام در فقه نظامات دانست. http://yon.ir/e7vK8 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️اندیشه های اجتماعی شهید صدر♦️ 🔹فقه شیعه بیشتر ناظر به فقه فردی بوده و در آن مباحث اجتماعی زیاد به چشم نمی خورد. شهید صدر نیز در لابه لای مسائل فقه فردی، نظامات اجتماعی را مطرح می کند. 🔹فقیه می‌تواند از یک متن، مسائل شخصی فقه را استخراج کند و شهید صدر براساس فتوای فقها قواعد مربوط به فقه نظامات را استخراج کرده است. حجت الاسلام حمید پارسانیا بخش اول ▫️به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، نشست اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان با بازخوانی اندیشه های اجتماعی شهید صدر در تالار شهید مطهری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد. 🔸حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، استاد حوزه و دانشگاه در این نشست با بیان این که شهید صدر دارای نوآوری های مختلفی است، بیان کرد: برخی از اندیشه های ایشان در قلمرو فقه و اصول و برخی در اندیشه های اسلامی می باشد و این اندیشه ها ناظر به مسائل پیرامونی است. 🔸وی با اشاره به این که فقه نظام ضمن بیان مباحث فقهی ناظر به نیازهای پیرامونی است، خاطرنشان کرد: عمده کار فلسفی شهید صدر ناظر به نیازهای آن زمان است. مانند مارکسیسم و ماتریالیسم دیالکتیک که شاید امروز این بحث آنقدر محل رجوع و نیاز نباشد. 🔸استاد حوزه تأکید کرد: ثقل مباحث مارکسیستی در آن زمان مسائل اقتصادی بود و اقتصاد اسلامی مقابل سرمایه داری و مارکسیست قرار داشت به همین دلیل شهید صدر به وسیله اقتصاد اسلامی وارد مباحث نظامات می شود که این نظامات قابل تعمیم در دیگر مسائل نیز است. 🔸وی در ادامه با بیان این که گام های فقه بیشتر درباره مباحث فقه فردی شکل گرفته است، گفت: فقه شیعه بیشتر ناظر به فقه فردی بوده و در آن مباحث اجتماعی زیاد به چشم نمی خورد. شهید صدر نیز در لابه لای مسائل فقه فردی، نظامات اجتماعی را مطرح می کند. 🔸حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با اشاره به این که شهید صدر مستقیم وارد مسائل اقتصاد اسلامی شده و در آن شیوه خود را بیان می کند که ما نیز می توانیم قواعد مربوط به فقه نظام را در آن انتزاع کنیم، عنوان داشت: فقیه می تواند از یک متن، مسائل شخصی فقه را استخراج کند و شهید صدر براساس فتوای فقها قواعد مربوط به فقه نظامات را استخراج کرده است. 🔸وی ورود شهید صدر به فقه نظامات را کار نویی دانست و گفت: امروزه فضلای حوزه درباره فقه نظامات به صحبت می نشینند و این موضوع مطرح است که احکام، ناظر به افراد و اشخاص است و عناوین حقوقی متعلّق احکام نیست. برای نمونه بانک از همین مسائل است. 🔸استاد دانشگاه تهران یکی دیگر از نمونه ها را احکام مربوط به بغی بیان کرد و گفت: با فرد باغی که امنیت اجتماعی را برهم می زند، چه باید کرد؟ اگر فقه فقط فردی باشد می گوید همان فردی که ناامنی ایجاد کرده، متعلّق حکم است. ولی اگر ناامنی به وسیله گروه، سازمان یا تشکیلاتی ایجاد شود، آیا تنها فردی که عمل کرده متعلق حکم است یا حکم شامل آن سازمان نیز می شود؟ این نمونه ای از خروج احکام از فرد و اجتماعی شدن آن است. 🔸وی افزود: نظامات اجتماعی نیز دارای شخصیت حقوقی است و شهید صدر براساس این موضوع، مباحث نظامات را بیان می کند؛ با اقتصادنا وارد این مباحث می شود. البته زمانی که ایشان به این موضوع می پردازد چیزی به نام نظامات اجتماعی مطرح نبوده است، ولی رقیبی وجود داشته که شهید صدر در صدد پاسخ به آن بر می آید. ادامه دارد ... http://yon.ir/e7vK8 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️اندیشه های اجتماعی شهید صدر♦️ 🔹برخی می گویند اگر وارد مباحث فقه نظامات شویم باید قائل به اصالت جامعه باشیم. در حالی که اینگونه نیست چون جامعه وجودی جدای از افراد ندارد. شهید صدر نیز قائل به اصالت جامعه نبود و رویکردشان خُرد بود. 🔹فقه فردی و فقه نظامات، احکام و قواعد کلی است که در مقام اجرا نیامده و برای اجرا، عقل وارد عمل می شود. یعنی بعد از شناخت احکام و شخص باید حکم را تشخیص داده و عمل فقهی انجام گیرد. احکام اولیه و ثانویه نیز احکام کلی هستند. حجت الاسلام حمید پارسانیا بخش دوم (بخش آخر) ▫️به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، نشست اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان با بازخوانی اندیشه های اجتماعی شهید صدر در تالار شهید مطهری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد. 🔸حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا، با تأکید بر این که پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیاز به فقه نظامات بیشتر و شدیدتر احساس شد، اظهار کرد: فقه نظامات نیاز از بین رفتنی نیست بلکه شدیدتر احساس می شود و الگوی شهید صدر در این باره برای جامعه ما قابل دنبال شدن است. شهید صدر را می توان پیشگام در فقه نظامات دانست. 🔸وی یادآور شد: البته برخی می گویند اگر وارد مباحث فقه نظامات شویم باید قائل به اصالت جامعه باشیم. در حالی که اینگونه نیست چون جامعه وجودی جدای از افراد ندارد. شهید صدر نیز قائل به اصالت جامعه نبود و رویکردشان خُرد بود. 🔸استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: ما نیازهای جدیدی داریم که باید در امتداد نظامات شهید صدر مطرح شود مانند نظام سیاسی. البته مسائل دیگری داریم که از سنخ فقه حکومت و فقه حکومتی است که فقه حکومتی پیش از انقلاب چندان مبتلابه نبود. پرداختن به این موضوع عمدتاً پس از انقلاب صورت گرفت و در زمان شهید صدر این مسأله مطرح نبود تا به آن پرداخته شود. همزمان با شهید صدر، امام راحل نیز در نجف فقه حکومت را مطرح کردند و این موضوع به قدری شهید صدر را به وجد آورد که ایشان اشک شوق ریختند. 🔸وی یادآور شد: فقه فردی و فقه نظامات، احکام و قواعد کلی است که در مقام اجرا نیامده و برای اجرا، عقل وارد عمل می شود. یعنی بعد از شناخت احکام و شخص باید حکم را تشخیص داده و عمل فقهی انجام گیرد. احکام اولیه و ثانویه نیز احکام کلی هستند. 🔸استاد حوزه، فقه حکومت را بخشی از فقه نظامات دانست که دارای احکام و قواعد کلی است و تصریح داشت: فقه حکومت عملکرد حکومت را بیان کرده ولی فقه حکومتی چگونگی رفتار در حوزه حکومت را بیان می کند. یعنی مشخص می کند که حاکم چگونه عدالت را رعایت کند؟ چگونه امر به معروف و نهی از منکر کند و… . 🔸وی افزود: فقه حکومت شأن و ویژگی های حکومت را بیان کرده ولی فقه حکومتی مقام اجرا را مطرح می کند. به همین دلیل فقه حکومت شرط لازم برای عقلانیت است ولی کافی نیست. چون حوزۀ اجرا متفاوت است. حکمی که حاکم بیان می کند مانند چیزیست که عقل بیان می کند. 🔸حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا در پایان گفت: امروزه نیازمند قواعد احکام حکومتی هستیم که باید در امتداد کار شهید صدر صورت گیرد. http://yon.ir/e7vK8 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️اسلامی‌کردن دانشگاه و حوزه از نگاه دکتر سعید زیبا کلام : دکتر سعید زیبا کلام قسمت اول 🔹 اندیشه ”اسلامی‌کردن دانشگاه“ از همان ابتدای انعقادش ناصواب و اشتباه بود زیرا به تصریح و اکثراً به تلویح مبتنی بر پیش‌فرض‌هایی بود که یکی از یکی تآمّل‌ناشده‌تر و بلکه ناموجّه‌تر بودند و کماکان هستند. ▫️اکنون به بررسی این پیش‌فرض‌ها می‌پردازیم. 🔸بزرگترین پیش‌فرض‌ یا پیش‌فرض مادر این فکر این بود که حوزه‌های علمیه و مؤسسات تابعه آن همگی اسلامی هستند. و به همین دلیل است که در این چهل سال حتی یکبار هم نشنیده‌ایم که حوزه را باید اسلامی کرد. 🔸دلالت پیش‌فرض مادر نامصرّحِ ناگفته این است که نه تنها همه اجزاء و ارکان و مناسبات ریز و درشت حوزه کاملا یا روی هم رفته با موازین اسلامی مطابقت دارد که بعلاوه، مدیریت مدارس حوزوی، دروس حوزوی، چگونگی آموزش در حوزه‌ها، نگرش به پژوهش، کیفیت پژوهش‌ در حوزه‌ها، نظام مالی حاکم بر مدیریت حوزه‌ها، چگونگی ارتقاء مراتب علمی در حوزه‌ها، و ربط و نسبت حوزه‌ها با مجموعه گسترده و متنوعی از پدیدارها و معضلات و حاجات و آمال و آرمانهای اجتماعی‌ـ‌سیاسی‌ـ‌اقتصادی‌ـ‌فرهنگیِ جامعه هیچ‌یک هیچ مقدار جرح و تعدیل و اصلاحی طلب نمی‌کند. ادامه دارد ... ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️حجت الاسلام اصغر اسلامی تنها در نخستین جلسه درس گفتار فقه ارتباطات از سلسله درس گفتارهای رمصانی پایگاه تخصصی فقه حکومتی: 🔹بنابراین ما در زمینه علم ارتباطات ناگزیر هستیم که ابتدا دیدگاه غرب را مورد بررسی قرار دهیم چراکه آنها به شکل مبسوطی به این علم پرداخته اند و در دهه‌های اخیر نقد و بررسی بسیاری در این حوزه صورت گرفته است. این امر نشان از اهمیت مسأله نزد اندیشمندان و صاحب‌نظران غربی دارد. 🔹اروپایی‌ها ارتباطات را فراگرد تولید و تسهیم معنا می‌دانند؛ به عنوان مثال در این نوع نگاه بر خلاف دیدگاه آمریکایی‌ها، فرآیند آموزشی که در کلاس درس اتفاق می‌افتد منحصر به کنش استاد و شاگرد و انتقال مفاهیم نیست بلکه آن به آن کلاس درس در فرآیند تولید معنا نقش مؤثر و مستقیم دارد. 🔹ارتباطات از نگاه آمریکایی‌ها صرفا منحصر در برقراری ارتباط دو سویه است که این ارتباط در ظرف مکانی و زمانی با ابرازهای خاصی صورت می‌گیرد. http://vasael.ir/fa/news/13198/ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️درس گفتار فقه ارتباطات ♦️ 🔹وقوف و طواف اندیشمندان و صاحب نظران پیرامون یک واژه و پردازش آن می‌تواند ما را به نظریه پردازی و تولید علم برساند. 🔹سنت سخنوری یکی از علومی است که ما در حوزه به عنوان علم بلاغت می‌شناسیم اما متأسفانه آن گونه که شایسته است به آن نمی‌پردازیم. حجت الاسلام اصغر اسلامی تنها بخش اول ▫️به گزارش خبرنگار وسائل، نخستین جلسه درس گفتار فقه نخستین جلسه فقه ارتباطات برگزار شدارتباطات از سلسله درس گفتارهای رمضانی پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل با حضور حجت الاسلام اصغر اسلامی تنها استاد استادیار گروه فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام در سالن جلسات خبرگزاری رسا برگزار شد. 🔸وی در این ابتدای جلسه به تعریف واژه «ارتباطات» پرداخت و اظهار داشت: این واژه را به غلط معادل واژه «Communication» قرار داده اند. ارتباطات یک واژه عربی است اما با این وجود خود عرب زبان‌ها در معادل سازی این واژه لاتین از واژه «الاتصال» استفاده می‌کنند که به لحاظ مفهومی به معادل لاتین آن بسیار نزدیک تر است. 🔸این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه علمی به عنوان ارتباطات اسلامی وجود ندارد گفت: بنابراین ما در زمینه علم ارتباطات ناگزیر هستیم که ابتدا دیدگاه غرب را مورد بررسی قرار دهیم چراکه آنها به شکل مبسوطی به این علم پرداخته اند و در دهه‌های اخیر نقد و بررسی بسیاری در این حوزه صورت گرفته است. این امر نشان از اهمیت مسأله نزد اندیشمندان و صاحب‌نظران غربی دارد. 🔸حجت الاسلام اسلامی تنها در بخش دیگر سخنان خود به بازخوانی دیدگاه‌ها و آراء مختلف اندیشمندان غربی در حوزه علوم ارتباطات پرداخت و خاطرنشان کرد: ارتباطات از نگاه آمریکایی‌ها صرفا منحصر در برقراری ارتباط دو سویه است که این ارتباط در ظرف مکانی و زمانی با ابرازهای خاصی صورت می‌گیرد. 🔸وی افزود: اروپایی‌ها ارتباطات را فراگرد تولید و تسهیم معنا می‌دانند؛ به عنوان مثال در این نوع نگاه بر خلاف دیدگاه آمریکایی‌ها، فرآیند آموزشی که در کلاس درس اتفاق می‌افتد منحصر به کنش استاد و شاگرد و انتقال مفاهیم نیست بلکه آن به آن کلاس درس در فرآیند تولید معنا نقش مؤثر و مستقیم دارد. 🔸استاد دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام با تأکید بر اهمیت نظریه پردازی در علوم ارتباطی، گفت: متأسفانه ما در این زمینه کار چندانی نکردیم و حتی یک نظریه هم در این زمینه ارائه نشده است. نظام واژگان در غرب از مرز واژگان عبور کرده و به اصطلاح تبدیل شده است و بر همین اساس علوم مختلف پایه ریزی شده اند اما ما در مقابل بسیاری از واژگان را در حد واژه باقی گذاشته ایم و روی آن کار نکرده ایم. 🔸حجت الاسلام اسلامی تنها ادامه داد: به عنوان مثال اگر بر روی واژه‌ای مانند«دعوت» و «تبلیغ» کار شود می‌توانیم علومی را تولید کنیم که نقطه بدیل علم ارتباطات است. وقوف و طواف اندیشمندان و صاحب نظران پیرامون یک واژه و پردازش آن می‌تواند ما را به نظریه پردازی و تولید علم برساند. 🔸استاد دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام 7 رویکرد را در علم ارتباط مهم دانست و گفت: سنت سخنوری، سنت نشانه شناسی، سنت پدیدار شناختی، سنت روانشناسی اجتماعی، نظريه اجتماعی فرهنگی و سنت انتقادی از جمله مسائل مهمی است که نقش مستقیم در شکل گیری ارتباطات دارند. 🔸وی تصریح کرد: سنت سخنوری یکی از علومی است که ما در حوزه به عنوان علم بلاغت می‌شناسیم اما متأسفانه آن گونه که شایسته است به آن نمی‌پردازیم حال آنکه در غرب متون غنی ما در این حوزه بازخوانی می‌شود؛ کتاب‌های جرجانی و تفتازانی به عنوان کتاب‌های مرجع این رشته هستند. http://vasael.ir/fa/news/13198/ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️اسلامی‌کردن دانشگاه و حوزه از نگاه دکتر سعید زیبا کلام : دکتر سعید زیبا کلام قسمت دوم 🔸پیش‌فرض دوم که بیشتر مستقیم و کمتر غیر مستقیم تابع و متأثر از پیش‌فرض مادر است این که عرصه سیاست ما اسلامی است زیرا رجالی که عهده‌دار مسئولیت‌ها و مدیریت‌ها هستند عموماً از رجال بسیار مسلمان و معتقد و متعهد و انقلابی هستند. آنها که انتصابی هستند که منتصب ولی فقیه هستند و بنابراین اسلامیت‌شان به طور پیشینی و فرضی محرز و یقینی است و مطلقاً امکان هیچ نوع نه بررسی که حتی اظهارنظر هم وجود ندارد. 🔸آنهایی که از جانب مردم انتخاب می‌شوند ابتدائاً صلاحیت‌شان از جانب شورای نگهبان و یا نهادی پایین‌دستی لیکن با کارکردی مشابه شورای نگهبان احراز و تأیید می‌شود. 🔸در نتيجه این پیش‌فرض، همه نهادهای سیاسی و سیاستگذارانه ما و همه رویه‌ها و هنجارهای اِعلامی و به‌ویژه اِعمالی این نهادها روی‌هم‌رفته، اگر نه کاملاً، اسلامی هستند. ادامه دارد ... ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️درس گفتار فقه ارتباطات ♦️ 🔹در نگاه قرآنی عالم سه درجه دارد، عالم ملک، عالم ملکوت و عالم جبروت و در نگاه حکمت و فلسفه نیز عالم عقل، عالم طبیعت و عالم مثال داریم. 🔹در تعریف «التواصل» می گویند «من ضیع العلمانیة الی سعة الائتمانیة» یعنی ما می توانیم ارتباطات را فهم کنیم اما در تنگنای سکولاریزیم هم گرفتار نشویم. حجت الاسلام اصغر اسلامی تنها بخش دوم ▫️به گزارش خبرنگار وسائل، سومین جلسه درس گفتار فقه ارتباطات از سلسله درس گفتارهای رمضانی پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل با حضور حجت الاسلام اصغر اسلامی تنها استادیار گروه فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام در سالن جلسات خبرگزاری رسا برگزار شد. 🔸وی در ادامه مباحث جلسات گذشته به تفاوت نگاه دینی و نگاه سکولار نسبت به عالم پرداخت و گفت: در نگاه سکولار عالم یک یا نهایتا دو درجه دارد؛ عالم در فیزیک و عالم قابل مشاهده منحصر است و اگر قائل به متافیزک هم باشند نهایتا دو درجه وجود دارد. در نگاه قرآنی عالم سه درجه دارد، عالم ملک، عالم ملکوت و عالم جبروت و در نگاه حکمت و فلسفه نیز عالم عقل، عالم طبیعت و عالم مثال داریم. 🔸استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه در نظام ارتباطی اسلامی ما باید فهم دینی داشته باشیم. به تعریف این علم از نگاه برخی اندیشمندان اسلامی پرداخت و اظهار داشت: در تعریف «التواصل» می گویند «من ضیع العلمانیة الی سعة الائتمانیة» یعنی ما می توانیم ارتباطات را فهم کنیم اما در تنگنای سکولاریزیم هم گرفتار نشویم. ▫️منطقةالفراغ مطلق نداریم. 🔸استاد دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام در تعریف سکولاریزیم در زبان عربی، گفت: سکولاریزیم یعنی جدا کردن چیزی که ذاتا متصل بوده است. سکولاریزیم عبارت است از جدا کردن دین از ساحت‌های گوناگون زندگی. انسان مدرن آمد و دین را از سراسر زندگی خود جدا کرد. برخی مترجمین سکولاریزیم را به غلط عرفی سازی یا عرفی گرایی ترجمه کرده اند اما ترجمه صحیح آن دنیاگرایی است. 🔸حجت الاسلام اسلامی تنها خاطرنشان کرد: سکولاریزیم نقطه مقابل ربوبیت الهی است چراکه ربوبیت الهی یعنی در همه ساحت‌های زندگی تسلیم اراده الهی باشیم. حتی تعبیر منطقة الفراغی که شهید صدر می فرماید معنایش این نیست که ساحت‌هایی وجود دارد که تحت ربوبیت الهی نیست بلکه صرفا در آنجا واجب و حرام نداریم؛ بنابراین منطقةالفراغ مطلق وجود ندارد. 🔸وی افزود: انسان مدرن چون می خواهد از ساخت ربوبیت الهی خارج شود، در همه ساحت‌های زندگی از دین برید. مجال جداسازی علم، سیاست، اخلاق، هنر از دین اتفاق افتاد. در عربی به ساحت جداسازی سیاست از دین «العمانیه» می گویند. ▫️چرخش از علم سکولار ارتباطات به علم دینی ارتباطات 🔸استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه علم ارتباطات به شدت با مسأله سیاست درگیر است، گفت: فهمی که می‌خواهیم از علم ارتباطات داشته باشیم، چرخش از فراخنای سکولاریزم علمی و سیاسی است. به همین دلیل در تعریف «التواصل» می گوییم «العلم الاختیانی الی العلم الائتمانیه. 🔸استاد دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام در ارائه تعریف فارسی از فقه ارتباطات اظهار داشت: چرخش از علم سکولار ارتباطات به علم دینی ارتباطات، فراسوی ریاضیات ارتباطات؛ چرخشی به سوی الاهیات ارتباطات(از فیزیک ارتباطات به ترنس فیزیک ارتباطات)؛ چرخش از علم اختیانی ارتباطات به علم ائتمانی ارتباطات، اینها تعریف فقه ارتباطات است. ادامه دارد ... http://vasael.ir/fa/news/13260/ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️اسلامی‌ کردن دانشگاه و حوزه از نگاه دکتر سعید زیبا کلام : دکتر سعید زیبا کلام قسمت سوم 🔸پیش‌فرض سوم که به شدت متأثر از پیش‌فرض مادر است این که نهاد بزرگ و بسیار تأثیرگذار قضایی هم اسلامی است زیرا اولاً رئیس فقیه آن از جانب ولی فقیه نصب شده است و ثانیاً بسیاری از مناصب کلیدی آن در دست حوزویان است و بنابراین نیازمند هیچگونه اسلامی‌سازی و اصلاحات نهادی و یا رویه‌ای نیست. ملاحظه می‌شود که این پیش‌فرض‌ها چگونه و از جهات مهمّی بر دوش پیش‌فرض مادر ابتناء یافته است. 🔸پیش‌فرض چهارم این که معیشت و سازوکارهای معیشتی و نهادهای گونه‌گون اقتصادی ما، اعم از نهادهای حکومتی و غیر حکومتی، یعنی همان بازار به معنای موسعِ اندیشه‌ای آن، همگی کمابیش اسلامی هستند و اگر در مواردی اسلامیت نهادی دچار مشکل یا نقصانی است باکی نیست با اصلاح دانشگاه آن نهادها هم اصلاح و اسلامی خواهند شد. ادامه دارد ... ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️درس گفتار فقه ارتباطات ♦️ 🔹شهید صدر بعد از بازخوانی همه نظریه‌های اجتماعی غرب می‌گوید آنچه در این نظریات وجود دارد زمین، انسان ها و روابط بین انسان‌ها است. 🔹در سطح نظر سه نظر اجتهادی، اصولی و تفکری وجود دارد. نظر اجتهادی، استنباط احکام شرعی عمل تواصلی است. نظر اصولی، قواعدی است که در فرآیند استنباط حکم کاربرد دارد. حجت الاسلام اصغر اسلامی تنها بخش سوم ▫️به گزارش خبرنگار وسائل، سومین جلسه درس گفتار فقه ارتباطات از سلسله درس گفتارهای رمضانی پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل با حضور حجت الاسلام اصغر اسلامی تنها استادیار گروه فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام در سالن جلسات خبرگزاری رسا برگزار شد. ▫️تبیین مدل‌های گوناگون در علم ارتباطات 🔸حجت الاسلام اسلامی تنها در ادامه به توضیح مدل‌های گوناگون ارتباطات که در منابع اصلی علم ارتباطات ارئه شده است، پرداخت و گفت: اولین مدل Communication as Action است؛ این مدل نخستین بار در نیمه قرن بیستم از سوی Shannon و weaver ارائه شد؛ آنها در شرکت بل کار می کردند به همین دلیل مدلی که ارائه دادند مدل ماشینی و مکانیکی بود. 🔸وی تصریح کرد: در این مدل سه عنصر بنیادین وجود دارد؛ sender و Message و target؛ این مدل ریاضی ارتباطات است. فرستنده پیام خود را دسته بندی و بسته بندی کرده است و ممکن است در معرض انواع اختلالات قرار بگیرند؛ چون دغدغه اصلی این مدل انتقال پیام است برای آنها مهم نیست که فرستنده انسان یا غیر انسان باشد. مشکل از آنجایی شروع شد که این دو نفر مدل خود را به ارتباطات انسانی تسری دادند. 🔸استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: بعدها این مدل اصلاح شد و مدل دومی ترسیم و عناصر دیگری به آن اضافه شد؛ این مدل برخلاف قبلی خطی نبود بلکه دورانی است؛ در این مدل می گویند چون فرستنده و گیرنده انسان هستند به همین عنصر تجربه میدانی Fied of experienceنیز به آن اضافه شد. 🔸استاد دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام ادامه داد: در این مدل وقتی ارتباطات خوب شکل می گیرد که فیدبک و بازخورد خوبی از آن گرفته شود. اشکال این مدل نیز این است که همچنان نگاه فیزیکی و مکانیکی به ارتباطات دارد. 🔸حجت الاسلام اسلامی تنها در توضیح مدل سوم یا Semantic، گفت: این مدل کمی پیچیده تر است؛ در اینجا دیگر گیرنده و فرستنده نداریم بلکه هر دو طرف Communicator هستند؛ قرار است هر دو طرف باهم ارتباط برقرار کنند. در اینجا مفهوم پیام یعنی نظام نشانه‌ای بین دو طرف رد و بدل می شود تا به اشتراک تجربه برسند. ▫️استفاده از دیدگاه شهید صدر در تغییر مدل‌ ارتباطات 🔸وی ضمن تأکید بر اینکه باید تغییر بنیادینی در این مدل ایجاد کرد، اظهار داشت: برای این تغییر ما از نظرات شهید صدر استفاده می کنیم؛ ایشان بعد از بازخوانی همه نظریه‌های اجتماعی غرب می‌گوید آنچه در این نظریات وجود دارد زمین، انسان ها و روابط بین انسان‌ها است. 🔸استاد حوزه و دانشگاه افزود: بر این اساس نگاه دینی به علوم اجتماعی، نگاه توحیدی است یعنی با اضافه شدن خدا به عالم اجتماعی این نگاه شکل می‌گیرد؛ اما این اضافه شدن خداوند عددی نیست به همین دلیل قرآن می‌فرماید اگر بگویید خداوند سومین از سه تا است شرک است اما اگر بگویید چهارمی از سه تا است شرک نیست. 🔸استاد دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام با بیان اینکه اضافه شدن خداوند روابط، فهم و مناسبات را تغییر می‌دهد، گفت: البته منظور این نیست که خداوند در عرض دیگران قرار بگیرد اما حضور الهی و توجه به این حضور روابط را تغییر می دهد. وقتی ارتباطات اسلامی است که خداوند را به جریان ارتباطات اضافه کنیم؛ این یادآوری عالم الست است. 🔸حجت الاسلام اسلامی تنها در توضیح معنای علوم اسلامی، گفت: وقتی می گوییم فیزیک اسلامی اینطور نیست که مثلا در این علم زمین جاذبه ندارند یعنی قوانین دیگری در علوم اسلامی جریان ندارد بلکه جریان ارتباطی که ما در نگاه دینی دنبال آن هستیم فراسوی ریاضیات و الاهیات است. ▫️وحی؛ مدل بنیادین ارتباط انسان با خدا 🔸وی اظهار داشت: از آنجا که در دست ما میراث وحی تفضلا وجود دارد ما می توانیم این الگوی بنیادین ارتباطات انسان با خداوند را به سایر ارتباطات نیز تسری بدهیم. 🔸استاد حوزه و دانشگاه در تبین ارکان فقه التواصل، گفت: موضوع آن التواصل الائتمانی است؛ ما در مقابل خطاب شرعی و قرآن و حدیث سه سطح تعامل می توانیم داشته باشیم. 1ـ نظر، 2ـ عمل، 3ـ استعمال. 🔸استاد دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام ابراز داشت: در سطح نظر سه نظر اجتهادی، اصولی و تفکری وجود دارد. نظر اجتهادی، استنباط احکام شرعی عمل تواصلی است. نظر اصولی، قواعدی است که در فرآیند استنباط حکم کاربرد دارد. ادامه دارد ... http://vasael.ir/fa/news/13260/ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
🔹بسته آموزش مجازی تاریخ علوم، مشتمل بر ۱۶ ساعت برنامه آموزشی است که در دو درسگفتار «تاریخ فقه سیاسی شیعه» و «تاریخ فلسفه اسلامی» ارائه شده است. ▫️تاریخ‌فلسفه‌اسلامی 🔸این درسگفتار توسط دکتر سیدمحمدتقی‌چاوشی ارائه شده است. مسائلى از قبیل معناى تاریخ فلسفه، تمایز فلسفه و متافیزیک، نقاط بزنگاه فکری اندیشه‌ فیلسوفان مسلمان و ارتباطشان با مدرنیته، در این دوره بدان‌ها پرداخته شده است. ▫️تاریخ‌فقه‌سیاسی؛ از صدر اسلام تا غیبت 🔸این درسگفتار توسط حجت الاسلام دکتر احمدرهدار ارائه شده است. در اين دوره علمی که به همت موسسه روزگارنو برگزار گردیده است، وضعيت فقه و فقاهت در سه دوره‌ي: زمان حيات پيامبر اسلام (ص)، دوره‌ی تابعين و دوره‌ی تابعينِ تابعين بررسي شده و تأثير وقايع سياسی اجتماعی هر دوره بر فقه مورد تأمل قرار گرفته است. ثبت‌نام yon.ir/kAsBr 🔸به دانش پژوهانی که موفق به گذارندن آزمون پایان دوره شوند، گواهینامه معتبر از طرف موسسه علمی فرهنگی آفاق حکمت و دانشگاه باقرالعلوم (ع) اعطا خواهد شد. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️به زودی تمام ارکان کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی به ارکان یک تشکیلات تکامل‌یافته‌تر به نام «مجمع عالی علوم انسانی اسلامی» تبدیل خواهد شد. 🔹به گزارش روابط عمومی دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، در جلسه‌ی مورخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ شورای سیاست‌گذاری کنگره تصمیم گرفته شد تا با توجه به گستره‌ی وسیع کارهایی که دبیرخانه دائمی کنگره در حال انجام آن است، تمام ارکان کنگره به ارکان یک تشکیلات تکامل‌یافته‌تر به عنوان «مجمع عالی علوم انسانی اسلامی» تبدیل شود. به همین منظور سازوکارهای ایجاد این تشکیلات به بحث و بررسی اساتید گذاشته شد و در نهایت اکثریت اعضای شورای سیاست‌گذاری و شورای علمی کنگره بر روی تشکیل «مجمع عالی علوم انسانی اسلامی» توافق کردند. 🔹از این پس شورای سیاست‌گذاری کنگره به شورای سیاست‌گذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره به عنوان رئیس شورای سیاست گذاری مجمع، دبیر شورای سیاست گذاری کنگره به عنوان دبیر شورای سیاست گذاری مجمع و دبیر علمی کنگره به عنوان دبیر مجمع به فعالیت‌های خود ادامه خواهند داد و شورای علمی کنگره و کمیته علمی کمیسیون ها همچنان وظایف خود را در چارچوب وظایف تعریف شده در نظام‌نامه‌ی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی انجام خواهند داد. http://bit.ly/2W8j2oM ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️در بیست‌وششمین بزم اندیشه؛ دکتر مهدی گلشنی، تأثیر بنیان‌های نظری و پیش‌فرض‌ها در طراحی برنامه‌های درسی علوم پایه را بررسی می‌کند. 🔹این نشست، 20خرداد1398، در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار خواهد شد. Rabnews.ir/9182 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️درس گفتار فقه ارتباطات ♦️ 🔹معنای قرآنی تفکر که دو نوع فقه را در اختیار ما قرار می دهد. فقه الائتماری و فقه الاتمانی ؛ فقه ائتماری یعنی فقهی که بر اساس پذیرش امر و نهی است و نگاه تکلیف مدار دارد. فقه ائتمانی ترکیب فقه اصغر یا فقه اکبر است. 🔹فقه الا تمانی نگاهی است که فقط نمی خواهد انسان به ظواهر احکام عمل کند بلکه می خواهد نظام اخلاقی که در درون احکام وجود دارد نیز محقق شود؛ یعنی به دنبال تحقق باطن و ملکوت احکام در زندگی اجتماعی انسان است. حجت الاسلام اصغر اسلامی تنها بخش چهارم ▫️به گزارش خبرنگار وسائل، سومین جلسه درس گفتار فقه ارتباطات از سلسله درس گفتارهای رمضانی پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل با حضور حجت الاسلام اصغر اسلامی تنها استادیار گروه فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام در سالن جلسات خبرگزاری رسا برگزار شد. ▫️فقه ائتمانی؛ ترکیب فقه اصغر و فقه اکبر 🔸حجت الاسلام اسلامی تنها در توضیح نظر تفکری گفت: در اینجا معنای قرآنی تفکر مد نظر ما است که دو نوع فقه را در اختیار ما قرار می دهد. فقه الائتماری و فقه الاتمانی. فقه ائتماری یعنی فقهی که بر اساس پذیرش امر و نهی است و نگاه تکلیف مدار دارد. فقه ائتمانی ترکیب فقه اصغر یا فقه اکبر است. 🔸وی در توضیح فقه ائتمانی، بیان داشت: این فقه نگاهی است که فقط نمی خواهد انسان به ظواهر احکام عمل کند بلکه می خواهد نظام اخلاقی که در درون احکام وجود دارد نیز محقق شود؛ یعنی به دنبال تحقق باطن و ملکوت احکام در زندگی اجتماعی انسان است. 🔸استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به یکی از تفاوت‌های فقه ائتماری و ائتمانی، گفت: در سطح استعمال فقیه ائتمانی دغدغه استعمال نیز دارد یعنی نه تنها دغدغه عمل خود را دارد بلکه دغدغه به کار گیری آن در اجتماع را نیز دارد. بنابراین فقیه ائتمانی به دنبال تربیت جامعه است و علاوه براینکه فقیه است، مربی نیز هست. فقه ائتمانی می‌خواهد امر الهی در میان کسانی که حکم الهی را پذیرفته اند در ساحت عمل درآید. ▫️ارتباطات از نگاه قرآن 🔸استاد دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام آیه 13 سوره حجرات را بنیادین ترین آیه قرآن در ارتباطات دانست و در توضیح آن اظهار داشت: آیات پیش از این همواره با خطاب«یا ایها المؤمنون» آمده است اما در اینجا خطاب به «یا ایها الناس» تغییر پیدا می کند؛ گویا خطاب عام بشری است. 🔸حجت الاسلام اسلامی تنها گفت: تفاوت نگاه توحیدی و مشرکی در این است که خداوند در این آیه می فرماید«إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا» یعنی ما شما را اینگونه خلق کردیم؛ در حالی که در همه نظریه‌های سکولار می‌گویند تفاوت‌های نژادی و زبانی مبتنی بر قواعد طبیعی است. 🔸وی افزود: دغدغه بنیادین ارتباطات این است که این تفاوت‌ها را به هم وصل کند و پیوند بدهد؛ آیه شریفه می‌فرماید ما شما را اینگونه آفریدیم«لتعارفوا» یعنی برای اینکه تناکر و تنازع نکنید؛ تنازع مفهوم کلیدی نظریه داروینی است که بنیان نظریه‌های ارتباطات آمریکا را شکل می‌دهد. 🔸استاد حوزه و دانشگاه تفاخر، تکفیر، تحقیر و استکبار را صورت‌های دیگر تناکر برشمرد و گفت: اینها چیزهایی است که در دنیای امروز مشاهده می‌شود اما خداوند می‌فرماید ما شما را متفاوت آفریدیم که تعاون و تعامل مبتنی بر ارزش‌های اخلاقی داشته باشید چراکه «إن أكرمكم عند الله أتقاكم». 🔸استاد دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام تصریح کرد: در نگاه دینی قرار است که فرایند ارتباطات را از رتبه معلومات به رتبه معروفات ارتقاء بدهیم؛ طبق این نگاه ارتباطات سالم و تحریف نشده شکل می‌گیرد. بنابراین بر اساس این آیه شریفه تعریف ارتباطات اسلامی می شود «أن التواصل السلیم لایکون ألا بکلام طیب بین المتکلمین بعضهم اکرم من بعض». ادامه دارد ... http://vasael.ir/fa/news/13260/ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami