eitaa logo
علوم انسانی اسلامی
1.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
38 ویدیو
167 فایل
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️ضرورت تاریخ رشته‌ها در رشد علوم♦️ 🔹انسان‌شناسان دید عمیقی دارند و چون موضوع کارشان موجودی چند بعدی به نام انسان است بنابراین هیچگاه نتوانستند حرف‌ها و نظریات‌شان را به طور کامل جمع و جور کنند. 🔹به طور کل فراتر از علم اهمیت تاریخ را درک نکرده‌ایم. عمر فرهنگی ما تابعی از دانش تاریخی ماست و در همه حوزه‌های علوم نیز این نکته حایز اهمیت است. اگر شما بینش تاریخی در دانش داشته باشید، قطعا موفق خواهید بود. نعمت الله فاضلی ؛ استاد دانشگاه قسمت دوم (قسمت آخر) ▫️به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست معرفی و بررسی کتاب «تاریخ مردم‌شناسی و فرهنگ مردم ایران در روزگار پهلوی» نوشته حمیدرضا دالوند، دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ با حضور نعمت‌الله فاضلی، جبار رحمانی و نویسنده کتاب در سالن سرای کتاب موسسه خانه کتاب برگزار شد. ▫️این نشست سومین جلسه از سلسله نشست‌های فرهنگ و دانشگاه در این نهاد بود. کتاب «تاریخ مردم‌شناسی و فرهنگ مردم ایران در روزگار پهلوی» از سوی انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی در بهار ۱۳۹۸ منتشر شد. 🔸بینش تاریخی ما را در همه علوم موفق می‌کند حمیدرضا دالوند نیز در این نشست گفت: موضوع «تاریخ مردم‌شناسی و فرهنگ مردم ایران در روزگار پهلوی» اهمیتی به مراتب بیشتر از خود کتاب دارد. به طور کل فراتر از علم اهمیت تاریخ را درک نکرده‌ایم. عمر فرهنگی ما تابعی از دانش تاریخی ماست و در همه حوزه‌های علوم نیز این نکته حایز اهمیت است. اگر شما بینش تاریخی در دانش داشته باشید، قطعا موفق خواهید بود. 🔸وی افزود: من دانش‌آموخته رشته مردم‌شناسی نیستم بلکه حوزه تخصصی من تاریخ و زبان‌های باستانی است. یکی از دلایل من برای ورود به این حوزه دیدن آثار و گنجینه مرحوم انجوی شیرازی است. به نظرم ما موفق نیستیم چون نمی‌دانیم که چه زحمت‌هایی در حوزه‌های مختلف کشیده شده است. به همین دلیل من تصمیم گرفتم که به روایت و وصف تجربه زیسته بپردازم. 🔸دالوند ادامه داد: در این کتاب من کارهای رسمی در حوزه مردم‌شناسی را نوشتم و امور غیر رسمی و آثار سینمایی در حوزه مردم‌شناسی و فعالیت‌های موسسات غیردولتی و غیررسمی یا نیمه رسمی را احتمالا در مجلدات بعدی ادامه دهم. تمام تلاش من در این کتاب این بود که راوی جریانات باشم و گزارشی از آنچه را که اتفاق افتاده ارائه دهم، هرچند که در مواردی نیز به اظهارنظر پرداختم. 🔸این مردم‌شناس و پژوهشگر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که نباید در حوزه مردم‌شناسی درگیر نام باشیم، گفت: چه فرقی می‌کند که نام این رشته را انسان‌شناسی یا مردم‌شناسی بدانیم و بگذاریم؟ آنچه که اتفاق افتاده مهم است. با روایت تجربه زیسته، دیگرانی که قصد ورود به این رشته را دارند با آگاهی وارد آن خواهند شد و خود دیگر از ابتدا دست به تجربه نخواهند زد. 🔸نویسنده کتاب «تاریخ مردم‌شناسی و فرهنگ مردم ایران در روزگار پهلوی» اضافه کرد: انسان‌شناسان دید عمیقی دارند و چون موضوع کارشان موجودی چند بعدی به نام انسان است بنابراین هیچگاه نتوانستند حرف‌ها و نظریات‌شان را به طور کامل جمع و جور کنند. 🔸این نکته‌ای است که ما از خوانش تاریخ این رشته متوجه خواهیم شد. زمانی ما می‌توانیم مطالعات انسان‌شناسی را کامل کنیم که نگاه تاریخی به این رشته داشته باشیم. البته تاریخ را یک نفر نمی‌تواند بنویسد و دیگران هم باید وارد این کار شوند. به جرات می‌گویم که موضوع تاریخ علم انسان‌شناسی بکر است و جای کار بسیاری دارد. 🔸دالوند در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت تاسف بار آرشیوهای سازمان‌ها و نهادها در حوزه‌ه مردم شناسی اشاره کرد و گفت: متاسفانه مدیران وقتی می‌خواهند کارمندی را سیاست کنند او را به بخش آرشیو تبعید می‌کنند و آنها نیز بدون حوصله در تبعیدگاه خود کار کرده و آرشیوها را نابود می‌کنند. بسیاری از آرشیوها نیز در نقل و انتقالات از بین رفته است. 🔸رحمانی نیز در ادامه مساله آرشیوها گفت: متاسفانه در دادن اسناد آرشیوها نیز خساست عجیبی به چشم می‌خورد. نهادها و یا حتی مدیران و کارمندان اسناد آرشیوها را ملک طلق خود می‌دانند. 🔸عجیب آنکه همین اشخاص آرشیوها را به راحتی در دسترس خارجی‌ها می‌گذارند. ما زمانی سعی کردیم نسخه‌ای از «هزار و یکشب» موجود در کاخ گلستان را بگیریم، اما به ما ندادند و در ادامه با توسل به پروفسور اولریش مارزلف و تنی چند دیگر در چند نوبت توانستیم آن را در اختیار بگیریم. آرشیوها وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز اکنون در ساختمانی خارج از شهر تهران است و معلوم نیست چه وضعیتی دارد. https://b2n.ir/29042 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️معرفی کتاب " روش شناسی علوم اجتماعی " اثر حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه 🔹تحول علوم انسانی در سه عرصه بهینه‌سازی، بومی‌سازی و اسلامی‌سازی تحقق می‌یابد. این تحول در هر سه عرصه به فلسفه علوم انسانی مبتنی بر مبانی اسلامی نیاز دارد، چون علوم انسانی متعارف نیز مبتنی بر فلسفه معینی هستند. 🔹و اما این اثر درصدد است تا علاوه بر گزارش کوتاه توصیفی و انتقادی از روش‌های متعارف مدرن و پسامدرن در حوزه علوم انسانی، به تبیین روش‌شناسی حکمی- اجتهادی بپردازد. 🔹روش‌شناسی حکمی- اجتهادی یکی از کاربست‌های رئالیسم شبکه‌ای است. رئالیسم شبکه‌ای صدق را مطابقت پنجره‌ای مفاهیم با ساحت‌های واقع و نفس‌الامر می‌داند و معیار صدق را بداهت نظام‌مند کارآمد معرفی کرده است. این مدل از رئالیسم از بدیهیات اولی و ثانوی به گزاره‌های نظری می‌رسد و سپس به منظومه و نظام معرفتی دست می‌یابد. 🔹 این نظام معرفتی، معیاری برای سنجش گزاره¬هایی می‌شود که بطور مستقیم امکان استناد به بدیهیات را ندارند. این منظومه معرفتی دربردارنده مقاصد فردی و اجتماعی نیز هست. این مقاصد با رویکرد کارکردی می‌توانند معیار سنجشی برای اعتباریات باشند. اعتباریات در تغییر انسان تحقق یافته به انسان مطلوب نقشی اساسی خواهند داشت. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️روش شناسی در علوم اجتماعی ♦️ ▫️کتاب روش‌شناسی علوم اجتماعی، تحریر و تنظیم برخی مباحث دکتر عبدالحسین خسروپناه در زمینه فلسفه علوم انسانی است که از دغدغه‌های اصلی مؤلف و از ضرورت‌های عصر حاضر جوامع اسلامی است. 🔸معرفی کتاب روش شناسی علوم اجتماعی اثر حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه 🔹تحول علوم انسانی در سه عرصه بهینه‌سازی، بومی‌سازی و اسلامی‌سازی تحقق می‌یابد. این تحول در هر سه عرصه به فلسفه علوم انسانی مبتنی بر مبانی اسلامی نیاز دارد، چون علوم انسانی متعارف نیز مبتنی بر فلسفه معینی هستند. 🔹و اما این اثر درصدد است تا علاوه بر گزارش کوتاه توصیفی و انتقادی از روش‌های متعارف مدرن و پسامدرن در حوزه علوم انسانی، به تبیین روش‌شناسی حکمی-  اجتهادی بپردازد. 🔹روش‌شناسی حکمی-  اجتهادی یکی از کاربست‌های رئالیسم شبکه‌ای است. رئالیسم شبکه‌ای صدق را مطابقت پنجره‌ای مفاهیم با ساحت‌های واقع و نفس‌الامر می‌داند و معیار صدق را بداهت نظام‌مند کارآمد معرفی کرده است. این مدل از رئالیسم از بدیهیات اولی و ثانوی به گزاره‌های نظری می‌رسد و سپس به منظومه و نظام معرفتی دست می‌یابد. 🔹 این نظام معرفتی، معیاری برای سنجش گزاره¬هایی می‌شود که بطور مستقیم امکان استناد به بدیهیات را ندارند. این منظومه معرفتی دربردارنده مقاصد فردی و اجتماعی نیز هست. این مقاصد با رویکرد کارکردی می‌توانند معیار سنجشی برای اعتباریات باشند. اعتباریات در تغییر انسان تحقق یافته به انسان مطلوب نقشی اساسی خواهند داشت. 🔹روش‌شناسی حکمی-  اجتهادی دربردارنده روش حکمی (روش برهانی – قیاسی و روش استقرایی – قیاسی) و روش اجتهادی قسم اول (کشف کلیات و تطبیق بر جزئیات) و دوم (استنطاق نصوص از طریق پرسش¬های برگرفته از جوامع و مکاتب) و سوم (استنطاق پدیده‌های انسانی از طریق پرسش‌های برگرفته از مکاتب اجتماعی) است. 🔹البته همان‌گونه که مؤلف در مقدمه کتاب نگاشته، این روش، طرح و پیشنهادی است که اولاً با نقادی استادان به بلوغ خود می‌رسد و چالش با آن پارادایم نوینی در علوم اجتماعی به ارمغان می‌آورد و ثانیاً با به‌کارگیری آن و نیز مجموعه کاربست‌های رئالیسم شبکه‌ای در مسائل علوم اجتماعی، مباحث انتزاعی، انضمامی شده و منشأ تحول نوینی در علوم اجتماعی خواهند شد. 🔹این کتاب در چهار بخش اصلی (فلسفه و روش، فلسفه‌های تبیین‌گرا، فلسفه‌های تفهم‌گرا، روش‌شناسی حکمی-  اجتهادی) و شانزده گفتار فرعی تنظیم و در 318 صفحه به سال 1393 منتشر شده است. در پیان هر گفتار نیز چند منبع لاتین و فارسی برای مطالعه بیشتر معرفی شده است. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️حجت‌الاسلام رضا غلامی، رئیس شورای سیاست‌گذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی در ششمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با تأکید بر الگوی دینی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی و نقد الگوهای غربی که در مشهد مقدس برگزار شد، عنوان کرد: 🔹اینکه نقد علوم انسانیِ سکولار به یک تابو تبدیل شود و اساتید و دانشجویان به خاطر نقد و به چالش کشیدن این تابو مجازات شوند از قصه‌های تلخی است که طی چند دهه اخیر در دانشگاه‌های ما اتفاق افتاده و هنوز هم اتفاق می‌افتد. 🔹در شرایطی امروز از درک و پاسخگویی به مسائل انسانی و اجتماعی توسط علوم انسانیِ اسلامی صحبت می‌کنیم که ضعف‌ها و ناکامی‌های علوم انسانی و اجتماعیِ سکولار در این عرصه، و سوق دادن جوامع بشری به بیراهه‌ها حتی مورد اذعان شمار قابل توجهی از دانشمندان علوم انسانی در غرب می‌باشد. متن کامل در: http://yon.ir/DE8rG ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️الگوی دینی مواجهه با آسیب های اجتماعی♦️ 🔹اگر روزی دستگاه آموزش عالی کشور در ذیل پارادایم علوم انسانیِ اسلامی بازسازی شود، حتماٌ معتقد به ضرورت تدریس منتقدانه نظریه های برتر علوم انسانیِ متداول هستیم. 🔹نظریه منطقه بندی علوم انسانی، علم را به لایه ها و مناطق گوناگون و البته مرتبط و متعاملی تقسیم می کند و در بعضی از مناطق و لایه ها، حضور دانش تجربی را نه فقط مفید، بلکه اجتناب ناپذیر تلقی می کند. حجت الاسلام دکتر رضا غلامی قسمت اول ▫️به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، ششمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با تأکید بر الگوی دینی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی و نقد الگوهای غربی در مشهد مقدس برگزارشد. 🔸حجت الاسلام رضا غلامی، رئیس شورای سیاست گذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی در ابتدای این مراسم پس از خیر مقدم به اساتید حاضر در جلسه، اظهار کرد: این نشست یک نشست عالمانه و آزاداندیشانه در عرصه جامعه شناسی اسلامی است که در سال های اخیر کمتر مانند آن برگزار شده است. من امید دارم امروز در جوار حرم منور حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) و با عنایت خاصه آن حضرت، شاهد یک جلسه پرنشاط و رو به جلو باشیم. 🔸رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا در ابتدای سخنان خود گفت: از برادر بزرگوار و محقق فاضل، جناب آقای دکتر زاهد که زحمات زیادی را برای برگزاری این نشست متقبل شدند صمیمانه تشکر کنم. علاوه بر این، شایسته می دانم از استاد ارجمند جناب حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا که گسترش این مباحث عمدتاً محصول تلاش های ایشان است قدردانی کنم. 🔸وی با بیان اینکه نزدیک به ده سال از تولد گفتمان علوم انسانیِ اسلامی گذشته است، گفت: در این ده سال با همت اساتید حوزه و دانشگاه، تلاش های زیادی برای بسط و تعمیق علوم انسانیِ اسلامی صورت گرفته است. در این سال ها نقدهای خوبی هم به منطق علوم انسانیِ اسلامی وارد شده که اکثر این نقدها برای اساتید و پژوهشگران فعال در این عرصه مفید و سازنده بوده است. واقعیت این است که علوم انسانیِ اسلامی حیات خود را وابسته به نقد می داند و از این جهت قدردان تلاش منتقدین خود می باشد. 🔸وی در ادامه گفت: البته در کنار نقدهای عالمانه و دقیق، همچنان بدفهمی ها یا داوری های سیاست زده درباره علوم انسانیِ اسلامی به چشم می خورد که در غالب موارد تریبون های مهمی را هم به خودش اختصاص داده است. 🔸هرچند نظریه های گوناگونی در باب فلسفه علم انسانیِ اسلامی وجود دارد که هر کدام نقاط ضعف و قوت خودش را داراست، اما در کمتر نظریه ای جایگاه و کارکردهای مؤثر علوم و روش شناسی های متداول نادیده گرفته شده است. برای مثال، نظریه منطقه بندی علوم انسانی، علم را به لایه ها و مناطق گوناگون و البته مرتبط و متعاملی تقسیم می کند و در بعضی از مناطق و لایه ها، حضور دانش تجربی را نه فقط مفید، بلکه اجتناب ناپذیر تلقی می کند. 🔸رضا غلامی با بیان اینکه ما هیچ گاه به صورت مطلق مخالف تدریس نظریه های رایج و غیر اسلامی در رشته های گوناگون علوم انسانی نیستیم، گفت: اگر روزی دستگاه آموزش عالی کشور در ذیل پارادایم علوم انسانیِ اسلامی بازسازی شود، حتماٌ معتقد به ضرورت تدریس منتقدانه نظریه های برتر علوم انسانیِ متداول هستیم. http://yon.ir/DE8rG ادامه دارد ... ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️صوت جلسه ششم از تدریس " المدرسة القرآنیه تفسیر موضوعی " آیت الله شهید محمد باقر صدر توسط استاد ملک زاده 🔹 انواع سنتهای تاریخی در قرآن ؛ نگاه ویژه و خاص شهید صدر نسبت به دین، حل شبهه جبرگرایی ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️الگوی دینی مواجهه با آسیب های اجتماعی♦️ 🔹جدای از نقش اثباتی و مبتکرانه تعالیم اسلامی در علوم انسانی، شناخت عمیق مسائل و آسیب های اجتماعی در جوامعی که شاکله آنها را باورها و سنت های دینی تشکیل داده است و همچنین ارائه پاسخ های مناسب و راهگشا به این مسائل، یکی دیگر از نقش های کلیدی تعالیم اسلامی در علوم انسانی است که نباید آن را از نظر دور داشت. 🔹پیشتازی جامعه شناسی اسلامی به دلیل نقش پایه ای و کلیدی خود در علوم انسانیِ اسلامی از اهمیت مضاعفی نسبت به سایر رشته ها برخوردار است. حجت الاسلام دکتر رضا غلامی قسمت دوم (قسمت آخر) ▫️به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، ششمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با تأکید بر الگوی دینی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی و نقد الگوهای غربی در مشهد مقدس برگزارشد. 🔸رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا گفت: اینکه نقد علوم انسانیِ سکولار به یک تابو تبدیل شود و اساتید و دانشجویان به خاطر نقد و به چالش کشیدن این تابو مجازات شوند از قصه های تلخی است که طی چند دهه اخیر در دانشگاه های ما اتفاق افتاده و هنوز هم اتفاق می افتد. 🔸در جامعه ای که بالای ۹۰ درصد از جمعیت آن را – در مراتب گوناگون – مسلمانان تشکیل داده اند، نه تنها مسلط کردن علومی که در تعارض با جهان بینی الهی است قابل قبول نیست، بلکه محروم کردن مسلمانان از تعالیم اجتماعی اسلام که بخش معتنابهی از آن به اتکاء وحی به صورت کلی و جزئی آموزه های منحصربفردی را درباره شناخت ماهیت و مختصات انسان و جوامع انسانی، کُنش های متقابل میان آنها و از همه مهم تر، عوامل ذاتی و عارضی تعالی و سقوط انسان و جامعه انسانی ارائه داده است توجیه پذیر نمی باشد. 🔸وی در ادامه گفت: جدای از نقش اثباتی و مبتکرانه تعالیم اسلامی در علوم انسانی، شناخت عمیق مسائل و آسیب های اجتماعی در جوامعی که شاکله آنها را باورها و سنت های دینی تشکیل داده است و همچنین ارائه پاسخ های مناسب و راهگشا به این مسائل، یکی دیگر از نقش های کلیدی تعالیم اسلامی در علوم انسانی است که نباید آن را از نظر دور داشت. 🔸در شرایطی امروز از درک و پاسخگویی به مسائل انسانی و اجتماعی توسط علوم انسانیِ اسلامی صحبت می کنیم که ضعف ها و ناکامی های علوم انسانی و اجتماعیِ سکولار در این عرصه، و سوق دادن جوامع بشری به بیراهه ها حتی مورد اذعان شمار قابل توجهی از دانشمندان علوم انسانی در غرب می باشد. 🔸حجت الاسلام غلامی در پایان تأکید کرد: پیشتازی جامعه شناسی اسلامی به دلیل نقش پایه ای و کلیدی خود در علوم انسانیِ اسلامی از اهمیت مضاعفی نسبت به سایر رشته ها برخوردار است. در سال های اخیر با همت خیلی از اساتیدی که در این نشست هم حضور دارند، نهال جامعه شناسی اسلامی رشد کرده، اما به نظر می رسد این رشد کمتر از ظرفیت و استعداد واقعی جامعه اسلامیِ اسلامی بوده است. 🔸هرچند نقد جامعه شناسی غربی در جای خودش بسیار مهم و راهگشاست، اما به نظر می رسد امروز نقطه کانونی برای رشد جامعه شناسی اسلامی نوآوری و نظریه پردازی حول محورهای فراوانی است که همچنان بکر و نارس باقیمانده است. 🔸ششمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی ویژه جامعه شناسی اسلامی، با تأکید بر الگوی دینی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی و نقد الگوهای غربی، به همت مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا و با همکاری دانشگاه جامع امام حسین(ع) و دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد. http://yon.ir/DE8rG ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️ایده نهاد علم برای چگونگی عدالت خواهی در نظام جمهوری اسلامی 🔹یازدهمین قسمت از فصل سیزدهم برنامه «زاویه» با موضوع «نقد و بررسی عدالت‌خواهی در ایران» از قاب شبکه چهار سیما پخش خواهد شد. 🔹قسمت یازدهم فصل سیزدهم برنامه علوم انسانی «زاویه» با سردبیری و اجرای حبیب‌الله رحیم‌پور ازغدی و تهیه‌کنندگی حسین پورصلعی نائینی، ساعت ۲۰:۴۰ چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ به روی آنتن زنده شبکه چهار سیما خواهد رفت. ytre.ir/ouN ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️صوت جلسه هفتم از تدریس " المدرسة القرآنیه تفسیر موضوعی " آیت الله شهید محمد باقر صدر توسط استاد ملک زاده 🔹عناصرجامعه در قرآن ؛ نظریه جامعه شناسی قرآنی ؛ بحث مهم استخلاف ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️مهدی حسین‌زاده، استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با مفتاح، مطرح کرد: 🔹مهم‌ترین مانع پیشِ روی علوم اجتماعی موجود در پاسخگویی به مسائل ایران نبود چارچوب نظری بومی است. 🔹عده‌ای نسبت به علوم اجتماعی آگاهی و حتی اعتقادی ندارند؛ برای این افراد علوم اجتماعی مسأله نشده است. 🔹نگاه بسیاری به علوم اجتماعی سیاسی است. یعنی به عنوان ابزاری برای انتخابات استفاده می‌کنند تا با آن پُز روشنفکری بدهند. 🔹اگر علوم اجتماعی اسلامی می‌خواهد رشد کند، باید حوزه و دانشگاه توأمان همکاری کنند، یک علم به تنهایی در خلأ یا ملأ شکل نمی‌گیرد. 🔹بسیاری از دانشگاهیان مذهبی هستند، ولی مذهبی بودن به معنای شناخت دین نیست. به همین دلیل تبادل علمی میان حوزه و دانشگاه باید شکل بگیرد تا نظریه تولید شود. متن کامل http://yon.ir/8sKe8 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami