eitaa logo
علوم انسانی اسلامی
1.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
33 ویدیو
166 فایل
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
مشاهده در ایتا
دانلود
💫 نشست علمی با موضوع «تحول جامعه جاهلی به جامعه اسلامی (عوامل و اسباب)» ▫️سخنرانان: حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی(رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ) ▫️حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالمحمدی(مدیر گروه تاریخ اهلبیت) 🔹دوشنبه ۱۳۹۹/۰۷/۲۱ ؛ ۱۲:۳۰ الی ۱۴:۳۰ 🔹سالن شهید عارف حسینی لینک پخش آنلاین: https://live.mou.ir/research ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
💫 کنفرانس بین المللی « نقش معرفت دینی در علوم انسانی؛ از گفتگو تا تأسیس علم دینی» ▫️پنل اول :گروه های مدیریت و روان شناسی(دیدگاه ۵ دین مهم جهان درباره مدیریت،کارکردهای معرفت شناختی دین برای مدیریت) 🔸سه شنبه ۲۹ مهرماه ۹۹؛ ۹ صبح تا ۱۷ 🔹 لینک ورود به کنفرانس: https://conf.rihu.ac.ir/rhc 🔹لینک ثبت نام: http://rhc.rihu.ac.ir/fa/form/17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
💫متن کامل یادداشت «انکار اقتصاد اسلامی؛ بازگشت به لیبرالیسم» منتشر شده در شمارۀ ۳۸۸۸ روزنامۀ فرهیختگان ؛ واکنش حوزویان به مصاحبه جنجالی آقای سیدمحمدجواد علوی 🔹یادداشت مهدی حسین زاده یزدی با عنوان «انکار اقتصاد اسلامی ،؛ بازگشت به لیبرالیسم (مغالطۀ پهلوان پنبه!) » در روزنامه فرهیختگان ▪️دانش آموخته سطوح عالی حوزه/ عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران ▫️در بخشی از این یادداشت، چنین امده است: 🔸«یکی از مغالطات مشهوری که متأسفانه در مباحث علمی فراوان به چشم می خورد، مغالطۀ پهلوان پنبه یا strawman است... بیان تقریر ضعیفی از یک مکتب یا جنبش و نقد آن یکی از مثال های بارز این مغالطه است که در این گفت و گو به روشنی مشاهده می کنیم. 🔸کدام عالم یا پژوهشگر اقتصاد اسلامی بر این باور است که اقتصاد اسلامی یعنی اینکه مثلاً امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه دربارۀ تورم فرموده باشند که اگر تورم بالا رفت، چه جور بخواهیم کنترلش بکنیم؟ یا رشد اقتصادی با چه فرمولی باید درست شود؟...اگر چنین عالمی روی کرۀ خاکی وجود داشته باشد، یقین بدانید در داشبور خود رویش قرآن می گذارد تا اسلامی شود!» ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️فایل متنی مقاله دکتراحمد شه گلی «ارزیابی ادله انکار علم دینی(دیدگاه عبدالکریم سروش)» 🔹منتشر شده در فصلنامه معرفتی دانشگاه آزاد ، صفحات ۳۳۱-۳۵۲ ،دوره ۲۳، شماره ۸۳ - شماره پیاپی ۲، تابستان ۱۳۹۹ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️رویکرد اسلامی در مطالعه علوم انسانی♦️ 🔹اگر شاکله علم را کالبد شکافی کنیم از سه بخش عمده گزاره(مفاهیم)، روش و نظریه تشکیل شده است. با توجه به این موضوع، اگر گزاره‌های یک علم تجربی را به وسیله منابع دینی فربه کنیم به نظرم علم دینی شکل نمی‌گیرد. 🔹روش نیز چون فرادینی است نمی‌توانیم از دین بگیریم مگر این‌که درون دینی بحث کنیم. اگر ما بتوانیم از یک منفذی به دینی سازی علوم بپردازیم، نظریه است. ما می‌توانیم نظریه دینی داشته باشیم. دکتر مجید کافی بخش نخست ▫️به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، کرسی ترویجی «فرآیند روش مطالعه علوم انسانی با رویکرد اسلامی» از سلسله کرسی‌های ترویجی در جستجوی روش‌شناسی به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به صورت مجازی برگزار شد. ▫️در این نشست دکتر مجید کافی عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان ارائه کننده بحث و حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و حجت‌الاسلام والمسلمین محمود نوذری عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان ناقدین به ایراد سخن پرداختند. 🔸دکتر کافی در ابتدای سخنان خود به بیان پیشفرض‌هایی درباره علم دینی پرداخت و تصریح کرد: نخستین پیش فرض در علم دینی این است که محل نزاع را مشخص کنیم. بحث ما سر این است که آیا می‌توانیم علم تجربی دینی داشته باشیم یا خیر؟ 🔸وی ادامه داد: دومین پیش فرض این است؛ اگر شاکله علم را کالبد شکافی کنیم از سه بخش عمده گزاره(مفاهیم)، روش و نظریه تشکیل شده است. با توجه به این موضوع، اگر گزاره‌های یک علم تجربی را به وسیله منابع دینی فربه کنیم به نظرم علم دینی شکل نمی‌گیرد. 🔸عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: روش نیز چون فرادینی است نمی‌توانیم از دین بگیریم مگر این‌که درون دینی بحث کنیم. اگر ما بتوانیم از یک منفذی به دینی سازی علوم بپردازیم، نظریه است. ما می‌توانیم نظریه دینی داشته باشیم. 🔸وی با اشاره به این‌که پیش فرض بنده این است که ما علم دینی نداریم، بلکه نظریه دینی داریم، تصریح کرد: البته به مرور زمان و کثرت نظریه می‌توانیم آهسته آهسته در یک باز زمانی طولانی به علم دینی برسیم. 🔸دکتر کافی یادآور شد: علم دینی، فردی نیست ولی نظریه می‌تواند فردی باشد. علم، هویت جمعی و تاریخی دارد ولی نظریه می‌تواند هویت فردی داشته باشد. منظورم از نظریه نیز به معنای عام کلمه است. 🔸وی پیش فرض دیگر را این دانست که روایتی که ما را به علم آموزی توصیه کرده به علم دینی توصیه نکرده بلکه به علم نافع توصیه کرده‌اند و بیان داشت: شهید مطهری و اندیشمندان دیگر وقتی از علم دینی سخن می‌گویند منظورشان علوم حوزوی است. 🔸این استاد دانشگاه تأکید کرد: ما زیاد به دنبال اصطلاح و واژه علمی دینی نرویم، بلکه به دنبال نظریه دینی و علم کارآمد و نافع باشیم . وی پیش فرض بعدی را این دانست که نظریه پردازی دینی باید در پرتوی پیش فرض‌های انسان شناسی، ارزش شناسی، معرفت شناسی و… صورت گیرد. 🔸دکتر کافی در ادامه سخنان خود فرآینده شش مرحله‌ای را برای این کار تعریف کرد که شامل استخراج آموزه‌های اسلامی، نظریه پردازی براساس آن‌ها، شناخت وضعیت موجود، مقایسه وضعیت مطلوب با موجود و بیان راهکار رسیدن به وضعیت مطلوب می‌شود. 🔸وی خاطرنشان کرد: هر چند ما در این نظریه‌ها از منابع دینی استفاده می‌کنیم ولی بدین معنا نیست که مستقیم بتوان به دین تطبیق داد بلکه انتصاب با واسطه فهم و تفسیر است. ادامه دارد ... http://meftaah.com/?p=19804 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی سخنرانی آیت‌الله شهید محمد حسین بهشتی در باب علم دینی 🔹در این سخنرانی شهید بهشتی از نسبت علوم انسانی و دین اسلام در جمع طلاب و اساتید مدرسه حقانی سال ۱۳۵۶ بحث می کند. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️رویکرد اسلامی در مطالعه علوم انسانی♦️ 🔹علم نمی‌تواند در حوزه و لاک خود باقی بماند بلکه باید به گونه‌ای ارائه شود که کسی که منابع دینی ما را قبول ندارد هم بتواند آن‌ها را فهم کند. 🔹در علم دینی باید ببینیم براساس چه نظریه‌ای تولید علم کنیم؟ باید ببینم نظریاتی که وضع دنیا را تغییر داد چگونه است. کسانی که تولید علم دینی می‌کنند باید تاریخ علم را بدانند. جمعی از اساتید بخش دوم (بخش آخر) ▫️به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، کرسی ترویجی «فرآیند روش مطالعه علوم انسانی با رویکرد اسلامی» از سلسله کرسی‌های ترویجی در جستجوی روش‌شناسی به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به صورت مجازی برگزار شد. ▫️در این نشست دکتر مجید کافی عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان ارائه کننده بحث و حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و حجت‌الاسلام والمسلمین محمود نوذری عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان ناقدین به ایراد سخن پرداختند. 🔸عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: علم نمی‌تواند در حوزه و لاک خود باقی بماند بلکه باید به گونه‌ای ارائه شود که کسی که منابع دینی ما را قبول ندارد هم بتواند آن‌ها را فهم کند. 🔸وی اضافه کرد: مرحله دیگر این است که از دستاوردهای بشر و راهکارهای وضعیت مطلوب به وسیله تجربیات استفاده کنیم. در پایان نیز باز تعریفی از مفاهیم و اصطلاحات ارائه دهیم. 🔸در ادامه این نشست علمی حجت‌الاسلام والمسلمین محمود نوذری، عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان ناقد تأکید کرد: پرسش نخست بنده این است روش و مراحلی که آقای کافی گفت از کجا اعتبارش قابل اثبات است؟ برای نمونه چرا روش گراندد تئوری خوب است؟ 🔸وی اظهار کرد: ارائه کننده بحث در کنار نفی روش، قائل به پارادایم است. نفی روش با وجود پارادایم همخوانی ندارد. 🔸این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: شما وقتی سراغ دین می‌روید، باید دو پرسش را پاسخ دهید؛ ۱ – از کجا می‌گوید دین منبع معتبر برای کشف واقعیت بیرونی است؟ ۲ – روش شناسی استفاده از دین چیست؟ 🔸وی افزود: در علم دینی باید ببینیم براساس چه نظریه‌ای تولید علم کنیم؟ باید ببینم نظریاتی که وضع دنیا را تغییر داد چگونه است. کسانی که تولید علم دینی می‌کنند باید تاریخ علم را بدانند. 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به عنوان دومین ناقد نیز در سخنانی نگاه جامع به نظریه و علم را یکی از نقاط قوت این طرح دانست و یادآور شد: توجه به وضعیت مطلوب و واقع بینانه بودن یکی از نقاط قوت کار است. 🔸وی تصریح کرد: البته پیش فرض‌ها باید بیشتر مورد تأمل قرار گیرد. در علوم انسانی اسلامی محل نزاع تنها بر روی علوم تجربی نیست، عده‌ای می‌گویند نگاه تجربی محض به پدیده‌های انسانی درست نیست. 🔸این استاد حوزه و دانشگاه گفت: چرا در علوم انسانی تنها روش باید تجربی باشد؟ این را چه کسی گفته است؟ منطق ملتزم بودن به این چیست؟ وقتی این قرارداد مبتنی بر انسان شناسی ناصحیح است، چرا باید خودمان را به آن ملتزم کنیم؟ 🔸وی عنوان کرد: مگر روش، قراردادی و تحمیلی است؟ چرا واقعیت را تنها با تجربه ببینیم؟ یکی از ضعف‌های مهم علوم انسانی موجود همین موضوع است. 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین شریفی بیان داشت: همچنین قانع کننده نیست که با قاطعیت بگوییم با فربه کردن مفاهیم و گزاره‌ها، علم دینی نمی‌شود، بلکه بگوییم روش، مبانی و مقاصد هر کدام یک سطح از دینی بودن است. این‌که قاطع بگوییم دینی بودن فقط در نظریه معنا دارد جای بحث دارد. 🔸وی ادامه داد: موضوع بعدی که گفته شد این بود که روایات هیچ کجا به علم دینی توصیه نکرده است. به نظرم محل بحث این نیست، بلکه مهم این است که آیا از آیات و روایات نمی‌توان علم دینی استخراج کرد؟ 🔸عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اذعان کرد: بحث بعدی این است که جایگاه تبیین مسأله و بررسی دیدگاه‌های رقیب کجا مطرح می‌شود؟ بدون تبیین دیدگاه‌های موجود دنبال چه چیزی هستیم؟ آیا نباید این را در طرح تصریح کنیم؟ 🔸وی افزود: همچنین باید مشخص کنیم جایگاه سایر منابع دینی کجاست؟ حضرتعالی تنها بر روی متن تأکید می‌کنید، ولی عقل، تجربه و طبیعت جایگاهشان کجاست؟ جایگاه مقاصد دینی در طرح شما کجاست؟ گفتنی است؛ دکتر کافی در پایان به اشکالات اساتید منتقد پاسخ داد. http://meftaah.com/?p=19804 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از تمدن نوین اسلامی
♦️تحولات جامعه جاهلی به جامعه اسلامی♦️ 🔹حکم جاهلیت برآمده از تبعیض، گمان جاهلیت (ظن‌الجاهلیت)، تبرج و نیز تعصب جاهلیت، چهار ویژگی است که آیات الهی درباره جاهلیت نام برده است. 🔹ایجاد تغییر در افکار، رفتار و روابط، مهم ترین پایه های تحول جامعه در سیره نبوی(ص) است؛ تا باورها اصلاح نشود، هیچ چیز درست نخواهد شد. حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی استادحوزه   ▫️به گزارش مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعةالمصطفی، حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی، رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی، پیش از ظهر امروز در نشست علمی «تحول جامعه جاهلی به جامعه اسلامی؛ عوامل و اسباب»، ضمن تسلیت ایام سوگواری روزهای پایانی ماه صفر، به یکی از مقالات فاخر نشریه تخصصی سخن تاریخ با موضوع «اسلام و شیوه گذر از جامعه جاهلی به جامعه اسلامی» اشاره نمود و اذعان داشت: نبی مکرم اسلام(ص) در ۲۳ سال، جامعه را در ابعاد گوناگون اعتقادی، رفتاری و روابط متحول نمودند. 🔸وی، در ادامه، ضمن تبیین دایره تأثیرگذاری نبی مکرم اسلام(ص) بر آحاد امت اسلامی، با بیان اینکه مردمی که در برابر پیامبر اعظم(ص) می‌ ایستادند، دیری نپایید که مال و اموال و فرزندان خود را فدای رسول الله(ص) نمودند، خاطرنشان کرد: در قران کریم چهار بار کلمه جاهلیت ذکر و در این آیات، به چهار ویژگی جاهلیت پیش از اسلام اشاره شده است. 🔸رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی به آیات ۵۰ سوره مائده، ۳۳ سوره احزاب، ۲۶ سوره فتح و آیه ۱۵۳ آل عمران اشاره نمود و یادآور شد: حکم جاهلیت برآمده از تبعیض، گمان جاهلیت (ظن‌الجاهلیت)، تبرج و نیز تعصب جاهلیت، چهار ویژگی است که آیات الهی درباره جاهلیت نام برده است. 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه در لابه لای آیات الهی، خداوند متعال به اشکال گوناگون به اخلاق جاهلی اشاره نموده‌ است اظهارداشت: کشتن فرزندان، ربا، قمار، تقدس حیوانات، ظهار، محرومیت زنان از ارث، فرزند خواندن پسرخوانده، زنده به گور کردن دختران، شرک، نیکی نکردن به والدین و...، جزو ویژگی‌های اخلاق جاهلی به شمار می رود که آیات الهی بدان اشاره نموده‌ است. 🔸وی با اشاره به اینکه در تاریخ و روایات اهل بیت(علیهم السلام) مواردی زیادی درباره ویژگی های دوران جاهلیت ذکر شده است، خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان علی(ع) در سخنانی که در خطبه ۲ و خطبه ۹۵ نهج البلاغه ذکر شده است، به خوبی دوران جاهلی را تبیین نموده اند، امام(ع) در فرازهایی از سخنان خود چنین بیان می کنند: دوران جاهلی خوابشان بیداری و سرمه چشمانشان اشک بود؛ این مهم نشان دهنده اوج ناامنی حاکم بر آن دوران بود؛ خدوند متعال پیامبر اکرم(ص) را فرستاد تا جامعه را از جهالیتی که در آن غوطه ور شده بود و مردم در آن خوار و ذلیل گشته بودند، رهایی دهد. 🔸رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی ضمن اشاره به تعدادی از آثار نویسندگان معاصر و اشاره ایشان به جاهلیت نوین، تعصب کورکورانه را بزرگ‌ترین مانع پیش روی ایمان آوری مردم دانست و اذعان داشت: افراد از نظر تحول و تغییرپذیری سه دسته هستند: گروهی از انسان‌ها بر تعصب خود پافشاری نموده، هیچ گاه از دایره جهل خارج نمی شوند، دسته ای دیگر از انسان ها نیز تغییرپذیران مشروط هستند که چارچوب تغییر را خودشان تعیین می کنند و گروهی نیز تغییرپذیران در پرتو وحی هستند.  🔸حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی، در بخش دیگری از سخنان خود، به شیوه پیامبر اعظم(ص) در ایجاد تغییر و رمز موفقیت ایشان در تحول آفرینی اشاره نمود و یادآور شد: ایجاد تغییر در افکار، رفتار و روابط، مهم ترین پایه های تحول جامعه در سیره نبوی(ص) است؛ تا باورها اصلاح نشود، هیچ چیز درست نخواهد شد. 🔸رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی معادباوری، حذف حاکمیت طاغوت و جایگزینی ولایت معصوم(ع)، را از دیگر ابعاد تحولی نبی مکرم اسلام(ص) دانست و ابراز داشت: نبی مکرم اسلام(ص) در عرصه تغییر رفتار، رفتار جامعه را گام به گام مورد توجه قرار دادند، چرا که تغییر رفتاری، حرکتی آرام آرام دارد. 🔸وی افزود: در عرصه تحولات رفتاری نیز ۲۳ آیه قرآن تنها به موضع صله رحم اشاره نموده است.  کسی که قطع رحم نموده، سه بار در آیات الهی مورد لعن و نفرین قرار گرفته است. 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه نبی مکرم اسلام(ص) با خلق قرآنی، جامعه جاهلی را به جامعه ایمانی و اسلامی تبدیل نمودند، یادآور شد: تغییر و تحول جامعه جاهلی به جامعه اسلامی، بیش از دوازده اصلاح را داشت که می توان به حوزه خانواده، اقتصاد و مسائل مختلف اجتماعی اشاره نمود. https://b2n.ir/457414 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami