♦️معرفت دینی در نگاه علامه جعفری♦️
🔹ارتباطهای علوم با یکدیگر باعث میشود که معرفت دینی انسان، رنگ دیگری به خود بگیرد و از اینرو علامه معتقد است که انسان باید ارتباط این علوم را با یکدیگر کشف کند و ثانیاً اگر بخواهد انسانشناسی و دینشناسی خود را دقیقتر کند، باید از همه معارف استفاده کند.
🔹معرفت انسانی به فرموده علامه باید با همه معارف آمیخته شود تا انسان بتواند به معرفت درستی در مورد انسان، دین و ... دست یابد. ما میخواهیم این دین را معرفی کنیم. ممکن است احکام، اخلاقی، عبادی، حقوقی و ... دین را ارائه کنیم، اما اگر میخواهیم یک معرفت جامعی در مورد دین داشته باشیم، مجبور هستیم که از همه امکانات معرفتیمان در راستای دین بهرهمند شویم.
حجت الاسلام قادر فاضلی بخش دوم (بخش آخر)
▫️به گزارش ایکنا، سمینار مجازی «معرفت دینی در نگاه علامه جعفری»، امروز، یکشنبه ۲۵ آبانماه، با سخنرانی سیدسلمان صفوی، قادر فاضلی، سیدمحمد ثقفی، حمید پارسانیا، سیدمحمدرضا لواسانی و سیدجواد میری برگزار شد. در ادامه متن صحبتهای حجتالاسلام والمسلمین قادر فاضلی، استاد حوزه و دانشگاه و شاگرد علامه جعفری را میخوانید که با موضوع «معرفت دینی در نگاه علامه جعفری» ایراد شده است.
🔸این ارتباطهای علوم با یکدیگر باعث میشود که معرفت دینی انسان، رنگ دیگری به خود بگیرد و از اینرو علامه معتقد است که انسان باید ارتباط این علوم را با یکدیگر کشف کند و ثانیاً اگر بخواهد انسانشناسی و دینشناسی خود را دقیقتر کند، باید از همه معارف استفاده کند و اگر بخواهد از یک معرفت خاص استفاده کند، تکبعدی میشود.
🔸ایشان میگویند آنهایی که انسان را از حیث روانشناسی مورد مطالعه قرار میدهند، یک بعد انسان را میشناسند، چون انسان آنی نیست که روانشناس معرفی کرده است و انسان آنی نیست که جامعهشناس معرفی میکند. بلکه انسان یک موجود ذوابعاد است و بعد حقوقی، اخلاقی، فلسفی و ... دارد و همه را باید در نظر بگیریم تا معرفتی در مورد انسان به دست آوریم.
🔸علامه جعفری مثالی میزند و میگوید اگر ماهی را تکهتکه کنید و در ماهیتابه سرخ کنید و ادویهجات هم بزنید و بعد هر تکه را جلوی یک نفر بگذارید و بگویید نظرت را در مورد ماهی بگو، هر کدام نظری را میدهند. آنکه ماهی را نمیشناسد و اولینبار دم ماهی را میبیند، یک چیزی میگوید، برخلاف آن کسی که سر ماهی نصیب او شده است. به همین دلیل معرفت و اطلاعات آنها در مورد آن ماهی هم متفاوت است و هم غیرواقعی. البته به مقداری که از دُم یا سر ماهی بهرهمند شده است، حرف میزند و درست است، اما این بخشی از ماهی است. این همان مثلی است که مولوی نیز در مثنوی در مورد فیل دارد.
▫️انسان در چه صورتی به معرفت درست میرسد؟
🔸معرفت انسانی به فرموده علامه باید با همه این معارف آمیخته شود تا انسان بتواند به معرفت درستی در مورد انسان، دین و ... دست یابد. ما میخواهیم این دین را معرفی کنیم. ممکن است احکام، اخلاقی، عبادی، حقوقی و ... دین را ارائه کنیم، اما اگر میخواهیم یک معرفت جامعی در مورد دین داشته باشیم، مجبور هستیم که از همه امکانات معرفتیمان در راستای دین بهرهمند شویم.
🔸اینکه امروزه برخی از مسلمین راههای گوناگونی را انتخاب کردهاند و هرکسی به راهی رفته است، صرف نظر از این بازیهای سیاسی و استعمار جهانی و ... که سر جای خود تأثیرات خاصی دارد، بخشی از این گرفتاریها، به دلیل ندیدن حقیقت است و چون فقیه از باب فقهی ورود کرده، یک حکمی صادر کرده یا یک گروه فقط معرفت کلامی داشته و از ابعاد دیگر دین غافل شده است.
🔸همه اینها به این برمیگردد که انسان با چه سرمایهای میخواهد برود و این پدیده عظیم را شناسایی کند. مرحوم استاد در یکی از آثار خود میگویند در آخرین روز سمینار ابنسینا از بنده درخواست شد نظر کلی را در مورد ابنسینا بگویم. گفتم ما در این روزهایی که سیمنار برگزار شد، در مورد شخصیت ابنسینا مطالب عالی شنیدیم و این حقیقت برای ما اثبات شد که ابنسینا مانند دیگر شخصیتهای بزرگ در عین برخورداری از تفکرات علمی، از عرفان و فلسفه نیز بهرهمند بوده است و باید این تفکر مخرب را که ابعاد مزبور با یکدیگر سازگار نیستند، کنار بگذاریم.
https://iqna.ir/fa/news/3935407
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️حال عمومی آیت الله مصباح یزدی مساعد نیست.
💫 اطلاعیه دفتر آیت الله مصباح یزدی:
🔹 "دوستداران حضرت آیتالله مصباح یزدی حفظه الله مکررا جویای وضعیت سلامتی ایشان شدند. با توجه به شدت یافتن بیماری این یاور راستین انقلاب و رهبری، از جمیع علما، فضلا، شاگردان و دوستان و عموم ولایتمداران و علاقهمندان به ایشان تقاضا داریم با توسل ذیل عنایت ائمه اطهار علیهم السلام برای شفای عاجل و کامل ایشان دعا کنند."
💫 توصیه آیت الله جاودان: تا می توانید برای سلامتی حاج آقا (آیت الله مصباح) قربانی کنید.
💫 توصیه استاد اخلاق شیخ جعفر ناصری: برای سلامتی حاج آقای مصباح، سوره نجم را تلاوت کنید.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام عسکری سلیمانی امیری درنشست علمی « آثار و نوآوری های منطقی ابن سینا »
💫 این نشست علمی به مناسبت روز بزرگداشت شیخ الرئیس ابوعلی سینا به صورت مجازی در یکم شهریور ماه ۹۹ توسط مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه با عنوان « ویژگیهای مکتب حکمت نوصدرایی »
💫 این سخنرانی در نشست هم اندیشی گفتمان مجدد نواندیش مکتب فلسفی نوصدرایی ( ویژه برنامه به مناسبت بزرگداشت علامه طباطبایی و روز جهانی فلسفه ) ۲۱ آبان ماه ۹۹ در حوزه علمیه امام رضا ( علیه السلام ) برگزار شد .
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
💫 تبیین و تشریح نظریۀ «تناسق و ابتناء» مدل علم دینی آیت الله علی اکبر رشاد ، در هفتمین نشست هماندیشی علم دینی :
🔹نظریۀ تناسق، دارای پنج مولفۀ رُکنی است: مبانی، موضوع، مسائل، منطق و غایت. وقتی این پنج مولفه، مجموعهای پدید آمد که باهم تناسق داشته باشد، یک علم تکوین پیدا میکند.
🔹علم دینی را در سه افقِ تفصیلی، اجمالی و مسامحی تعریف کرد. بر اساس مهمترین افق، یعنی افق تفصیلی، علم دینی، معرفت دستگاهوار متشکل از قضایای انباشتۀ معطوف به مطالعۀ قلمرو لاهوتی یا انسانی یا طبیعی که مبتنی بر نظریۀ مبادی اسلامی در جهت تکامل نفوس انسانها و تعالی شئون اجتماعی.
🔹در نظریۀ ابتناء، اصل برایندوارگی معرفت حاکم است که بر اساس آن، علم محصول نقشآفرینی برایند شناختگر(فاعل شناسا)، شاخته (متعلق شناخت) و پیرا شناخته (عوامل معد یا مانع) بر سر علم است. تعامل این سه مولفه، معرفت را ایجاد میکند. فاعل شناسا نیز حقتعالی است و لذا ساحت ربوبی است که معرفت را ایجاد میکند.
http://vasael.ir/fa/news/14871/
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️تبیین مدل علم دینی آیت الله رشاد♦️
🔹نظریۀ تناسق، دارای پنج مولفۀ رُکنی است: مبانی، موضوع، مسائل، منطق و غایت. وقتی این پنج مولفه، مجموعهای پدید آمد که باهم تناسق داشته باشد، یک علم تکوین پیدا میکند.
🔹با نظر به تفاوتی که میان معرفت دینی و علم دینی وجود دارد ، علم دینی معرفتی آزمونپذیر است. بنابراین اگر یک دستگاه سنجمانی بهوجود آید، امکان تشخص سرهگی و ناسرهگیِ نظریات علم دینی وجود دارد که البته در این بخش، کمتر کار شده است.
آیت الله علی اکبر رشاد بخش اول
▫️به گزارش وسائل، هفتمین نشست هماندیشی علم دینی ، با حضورایت الله رشاد از سوی دبیرخانه هماندیشی علم دینی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی تهران برگزار شد. موضوع این هماندیشی «توضیح نظریۀ علم دینی استاد رشاد» بود که مبتنی بر دو نظریۀ «تناسق» و «ابتناء» است.
💫 ارائۀ نظریه / نظریه تناسق
🔸ایشان ابتدا دیدگاه خود دربارۀ معرفت دینی بهطور عام طرح کرد که مبنایِ آن، نظریۀ تناسق است. تعریف نظریه و پس از آن، «فرا نظریه» که با تسامح، شبیه گفتمان یا پارادایم است، آغاز ارائه بود. فرا نظریه نیز که شامل مبادی قریبه (انگارهها)، وسیطه (پیشانگارهها)، بعیده (پیشا انگارهها) است. مفهوم بعدی، یعنی پیراانگارهها، مبادیِ ماقبل از فرا نظریه است که بر مبادی، تاثیرگذار است. پس از تعریف امور مربوط به مبادی، پس از ذکر نظریۀ تناسق، بحث به طرح بحث علم دینی میرسد.
💫در ادامه مشروح مطالب بیان شده از سوی ایشان را میخوانید:
🔸نظریۀ تناسق، دارای پنج مولفۀ رُکنی است: مبانی، موضوع، مسائل، منطق و غایت. وقتی این پنج مولفه، مجموعهای پدید آمد که باهم تناسق داشته باشد، یک علم تکوین پیدا میکند.
🔸اما یک علم، مولفههای دیگری دارند که از آن به مشخصههای علم تعبیر میکنیم که هرچند سازندۀ ماهیت علم نیستند، اما هویتسازِ آن هستند. این مشخصهها شامل هویتِ هستیشناختی، معرفتشناختی، هندسه و بافتار معرفتیِ یک علم، هندسۀ صوری علم و هویتِ کارکردی (آلی یا اصالی) میشود.
🔸با نظر به این مولفهها، علم دینی را در سه افقِ تفصیلی، اجمالی و مسامحی تعریف کرد. بر اساس مهمترین افق، یعنی افق تفصیلی، علم دینی، معرفت دستگاهوار متشکل از قضایای انباشتۀ معطوف به مطالعۀ قلمرو لاهوتی یا انسانی یا طبیعی که مبتنی بر نظریۀ مبادی اسلامی در جهت تکامل نفوس انسانها و تعالی شئون اجتماعی.
💫 ارتباط میان علم و دین
🔸در این بخش باید نسبت میان علم و دین و مرادمان از آنها را بیان کنیم، زیرا پاسخ به این پرسش، با فرضِ علم و دین بهطور مطلق معنایی ندارد. «معرفت دستگاهوار متشکل از مجموعهای از قضایا و قیاسات». اما مراد از دین، «دستگاه جامع معرفتی ـ معیشتیای است که از سوی مبدا هستی و حیات برای تامین کمال و سعادت دنیا و عقبی آدمیان الهام و ابلاغ شده باشد».
🔸بر اساس مبانیِ ما، معرفت صائب به دین، ممکن است و اینطور نیست که همۀ قرائتها، یکسان معتبر باشند، بلکه بعضی از معرفتها صائب است و برخی دیگر، غیر صائب است و بر اساس همین، معرفت صائب، ممکن است. بنابراین علم و دین امکان دارد که در صورت صائب بودن، تزاحمی با هم ندارند و با هم متلائماند. تزاحم در جایی است که یکی از این دو، صائب نباشند.
💫 از معرفت دینی تا علم دینی
🔸هندسۀ معرفت دینی، چهار ضلع دارد:
۱. گزارۀ عقیدتی
۲. گزارههای علمی
۳. گزارههای بایستی (حکمی)
۴. گزارههای ارزشی (اخلاقی).
🔸 گزارههای عقیدتی، گزارههای مباشر ایماناند و انکارشان مستلزم انکار متعلقِ ایمان است، اما گزارههای علمی، ذاتاً مباشر ایمان نیستند. بنابراین علم دینی که در چارچوب معرفت دینی قابل فهم است، نه تنها مطلوب است، بلکه محقق نیز هست.
🔸این علم دینی نیز شامل علوم انسانی و علوم طبیعی هم میشود، اما با نظر به انسجام پیشگفته میان گزارههای علم دینی که مبتنی بر نظریۀ تناسق است، از نظر استاد رشاد، نظریۀ تهذیب، نظریۀ درستی نیست. «علم سکولار، فاقد قابلیت تهذیب است».
🔸با نظر به تفاوتی که میان معرفت دینی و علم دینی وجود دارد، علم دینی معرفتی آزمونپذیر است. بنابراین اگر یک دستگاه سنجمانی بهوجود آید، امکان تشخص سرهگی و ناسرهگیِ نظریات علم دینی وجود دارد که البته در این بخش، کمتر کار شده است.
🔸سنجش از نقطهنظر تلائم برداشتها و دریافتها با فطرت و عدم تنافر با عقل سلیم، عدم تعارض با احکام قطعی عقل، سنجش با سیرۀ مستمرۀ قطعی عقلا، سنجش با مبانی انسانشناسی دینی، سنجش با ارتکازات مسلمین، سنجش با احکام و مقاصد شریعت، سنجش بر اساس میزان کارآمدی و نظایر آنها از جمله این معیارها و سنجهها است؛ مسئلۀ کارآمدی یکی از سنجههای مهم در سنجش علم دینی است.
ادامه دارد ...
http://vasael.ir/fa/news/14871/
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
💫 درس گفتار «ایمانوئل کانت و پروژه نقدی او» از سلسله درسگفتارهای غربشناسی انتقادی با ارائه حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا
🔹یکشنبهها ، ساعت ۱۵ تا ۱۷
🔹شروع جلسات از ۱۶ آذر ماه ۱۳۹۹
غیرحضوری، پخش برخط
✨ آپارات:
https://www.aparat.com/icssiran/live
✨ اینستاگرام:
https://www.instagram.com/icssiran
▫️مجتمع فرهنگی حضرت معصومه (سلاماللهعلیها)، المرکز الإسلامي للدراسات الإستراتيجية
✨ تلفن:
۰۲۵۳۷۷۳۱۱۳۳
✨ وبگاه:
http://www.iicss.iq
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️تبیین مدل علم دینی آیت الله رشاد♦️
🔹در نظریۀ ابتناء، دینیبودنِ علم مورد بحث قرار میگیرد. به تعبیر دیگر علم دینی از ترکیب نظریۀ تناسق و نظریۀ ابتناء شکل میگیرد. در این نظریه، بحث دربارۀ این این است که علم دینی، چگونه بر مبانیای خاص مبتنی میشود.
🔹بنابراین نظریۀ ابتناء، در واقع راه کسب معرفت صائب را مطرح میکند و در مقابل نظریۀ قبض و بسط و امثال آن، راه برای کسب معرفت صائب را نشان میدهد.
آیت الله علی اکبر رشاد بخش دوم
▫️به گزارش وسائل، هفتمین نشست هماندیشی علم دینی ، با حضورایت الله رشاد از سوی دبیرخانه هماندیشی علم دینی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی تهران برگزار شد. موضوع این هماندیشی «توضیح نظریۀ علم دینی استاد رشاد» بود که مبتنی بر دو نظریۀ «تناسق» و «ابتناء» است.
💫 نظریۀ ابتناء
🔸در نظریۀ ابتناء، دینیبودنِ علم مورد بحث قرار میگیرد. به تعبیر دیگر علم دینی از ترکیب نظریۀ تناسق و نظریۀ ابتناء شکل میگیرد. در این نظریه، بحث دربارۀ این این است که علم دینی، چگونه بر مبانیای خاص مبتنی میشود.
🔸ما یک اصول مبداء شناختی داریم که برخی از آنها عبارتند از:
۱. اصول مبدا ـ هستیشناختی،
۲. هستی ـ جامعهشناختی،
۳. اصل واقعیتمندی جهان،
۴.اصل توحیدبنیادبودنِ هستی و خالقیت،
۵.مالکیت ذاتی خداوند در جهان،
۶. اصل نظام احسن بودنِ جهان،
۷. اصل هدفداری و غایتمندی آفرینش،
۸. اصل ترتُب طولیِ جهان و اصل شبکۀ علل ـ معالیل.
🔸در نظریۀ ابتناء، اصل برایندوارگی معرفت حاکم است که بر اساس آن، علم محصول نقشآفرینی برایند شناختگر(فاعل شناسا)، شاخته (متعلق شناخت) و پیرا شناخته (عوامل معد یا مانع) بر سر علم است. تعامل این سه مولفه، معرفت را ایجاد میکند. فاعل شناسا نیز حقتعالی است و لذا ساحت ربوبی است که معرفت را ایجاد میکند.
🔸علاوه بر اصل برایندگی، اصل تناسخ ابزار شناخت با موضوع شناخت نیز مطرح است. با نظر به این اصل، موضوع علم الهی، به دلیل گسترۀ شناختِ افعال خداوند و مخلوقات او، گسترهای به مراتب گستردهتر از علوم طبیعی و انسانی مدرن است.
🔸بنابراین نظریۀ ابتناء، معرفت دینی و علم دینی، مبنایی متقن و منحصربهفرد برای تاسیس علم دینی است. علم دینی، بر اساس نظریۀ ابتناء، برایند فرایندِ تاثیر ـ تعاملِ متناوب ـ متداوم مبادی خمسۀ دین بهعنوان پیام الهی است.
🔸بنابراین معرفت دینی، رویکردی تکاملی دارد که در یک فرایند حلزونی یا شبه هرمنوتیکی، کماً و کیفاَ وسیعتر میشود. تعابیر دینامیک ـ دیالکتیکبودن نیز ناظر به همین روند تکاملی است.
🔸در مقام جمعبندی میتوان گفت که نظریۀ ابتناء، از چهار اصل تشکیل میشود: فرایندمندیِ تکون معرفت و برایندوارگیِ معرفت دینی، دوگونگیِ سازوکارهای دخیل در معرفت دینی و امکان سرگی و ناسرگی معرفت دینی، پیاموارگیِ دین و شمول آن بر مبادی خمسۀ تاثیرگذار بر فهم و بیان، برساختگی کشف و کاربرد صائب و جامع دین بر کشف و کاربرد صائب مبادی.
🔸بنابراین نظریۀ ابتناء، در واقع راه کسب معرفت صائب را مطرح میکند و در مقابل نظریۀ قبض و بسط و امثال آن، راه برای کسب معرفت صائب را نشان میدهد.
▪️بخش پرسش و پاسخ
🔸در بخش دوم، حضار جلسه پرسشهای خود را مطرح کرده و آیت الله رشاد پس از تجمیع پرسشها، به آنها پاسخ دادند؛ در ادامه گزارش، پرسشها و پاسخها به ترتیب آورده میشوند.
▫️آقای سهیلی: آیا همانطور که در بخش مبادی شناخت، تجربه در ذیل عقل مورد توجه قرار میگیرد، در بخش سنجههای علم دینی نیز تجربه مورد نظر است؟
🔸تجربه، روش است و نه منبع و لذا میتواند هم در مقام تولید و هم در مقام سنجش، مورد بهرهبرداری قرار بگیرد، اما در هر دو، تجربه، روشگانی است.
ادامه دارد ...
http://vasael.ir/fa/news/14871/
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
💫 انتشار كتاب « کتابشناسي تفصيلي منابع لاتين فلسفههای مضاف»
🔹 اين کتاب که به همت مرکز پژوهشی دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی وابسته به مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شده است، جديدترين اثر اين مرکز پژوهشي است.
🔹 این کتاب دربردارنده معرفي بيش از هزار کتاب و مقاله لاتين درباره فلسفههای مضاف است و بخشي ديگر از مجموعه کتابشناسيهاي تفصيلي علوم عقلي مرکز است که در آنها بيش از بيست و پنج هزار عنوان کتاب و مقاله معرفي شده است.
✨ اطلاعات بيشتر
http://dmaaref.iki.ac.ir/node/384
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی کامل یازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی
💫 اختتامیه ششمین ویژه برنامه های بزرگداشت علامه طباطبایی، بیستمین گردهمایی اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی و یازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی پنج شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ با سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی بصورت مجازی برگزار گردید.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami