▫️فایل صوتی قسمت بیست و یکم از فصل شانزدهم برنامه زاویه با موضوع «علوم انسانی و مسأله حکمرانی»
🔹در این قسمت از برنامه زاویه گفتگو با دکتر علی اصغر پورعزت، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران صورت گرفت.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی شانزدهمین قسمت از فصل شانزدهم برنامه زاویه با موضوع «دورههای آموزشی غیردانشگاهی علومانسانی»
🔹در این قسمت سیدحسین شهرستانی و محمد علیبیگی با اجرای دکتر عطاالله بیگدلی به گفتوگو پرداخته اند.
🔹برگزاری دورههای آموزشی غیردانشگاهی علومانسانی در ایران پس از انقلاب سابقهای نسبتا طولانی دارد.این دورهها معمولا بهمنظور آموزش همزمان در ۲ حوزه علومانسانی و علوماسلامی برپا میشود و هدف از برگزاری آنها تمهید و تدارک مقدماتی جهت درک ربط و نسبت میان این دو حوزه است.
🔹لازم است بپرسیم که متولیان این دورهها چه مخاطبی برای آن در نظر گرفتهاند و این مخاطبان چه نسبتی با مضامین دوره دارند؟ همچنین میتوان و باید پرسید که برگزارکنندگان چه نتایجی از آن دوره انتطار دارند و آیا آن نتایج هم محتوای دوره با آن انتظارات مناسبت دارد؟ آیا اهداف منتظَر و اعلامی این طرحها، به نتیجه مطلوب رسیده است؟
🔹سیدحسین شهرستانی مدیرگروه حکمت هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و محمد علی بیگی پژوهشگر فلسفه هستند.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️رویکرد در علوم انسانی اسلامی♦️
🔹وقتی فردی از رویکرد اسلامی در علوم انسانی سخن میگوید به این معنا نیست که ما در این رویکرد میخواهیم کل روش علم را بیرون بریزیم و روشهای متفاوت و متناقضی بیاوریم، خیر. گزارههای عقلی بر سر جای خود میماند، چراکه گزارههای عقلی غیر اسلامی نیست.
🔹علوم انسانی اسلامی یعنی انسان شناسی بر اساس وحی، عقل، تجربه، شهود و همه راههایی که به سوی انسان سوق داده میشود. در علوم انسانی مبانی عقلی لازم است ولی عقل به تنهایی کافی نیست. در علوم انسانی مبانی شهودی لازم است ولی شهود به تنهایی کافی نیست به طور کلی علوم انسانی اسلامی روش برهانی، روش عقلی و روش شهودی را در ذیل نورافکن وحی استفاده میکند.
حسن رحیمپور ازغدی بخش دوم (بخش آخر)
▫️به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، حسن رحیم پور ازغدی در نشست بررسی «علوم انسانی با چه رویکردی؟» که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد مشهد در مجتمع علوم انسانی این دانشگاه برگزار شد، به ایراد سخنرانی پرداختند.
🔸عضو شورای انقلاب فرهنگی با تاکید بر این نکته که هر تعریفی که از علم و یا انسان ارائه دهید، رویکرد شما را در علوم انسانی مشخص میکند، تصریح کرد: زمانی که از رویکردهای مختلف سخن میگوییم معنی آن این است که غیر از مباحث مسلمِ قطعیِ عقلی که تمامی بشریت بر آن تاکید دارند، دیگر مباحث نیز وجود دارند.
🔸رحیم پور ازغدی در ادامه سخنان خود گفت: وقتی فردی از رویکرد اسلامی در علوم انسانی سخن میگوید به این معنا نیست که ما در این رویکرد میخواهیم کل روش علم را بیرون بریزیم و روشهای متفاوت و متناقضی بیاوریم، خیر. گزارههای عقلی بر سر جای خود میماند، چراکه گزارههای عقلی غیر اسلامی نیست.
🔸وی افزود: برخی می گویند در علوم انسانی اسلامی باید عقل را جایگزین نقل کنیم که در جواب باید بگوییم در فقه و تفسیر مگر بحث تجربی را نداریم؟ به طور کلی فقه، علم نقلی محض محسوب میشود.
🔸عضو شورای انقلاب فرهنگی با طرح این پرسش که آیا با این توصیف میتوان گفت که اسلام معتقد است تمامی مبانی عقلی را باید رها کنیم خاطرنشان کرد: در یونان باستان جمعی در این باره صحبت میکردند که اسب چه تعداد دندان دارد؟ فردی آمد و گفت در چه خصوص بحث می کنید. بحث کنندگان علت بحث را گفتند. آن فرد گفت این موضوع که بحث فلسفی نمیخواهد، دهان اسب را باز کنید و دندان هایش را بشمارید. برخی از علوم این گونه هستند. نباید برای کشف آنان گوشهای بنشینید و بحث کنید، بلکه باید به میدان بروید و مشاهده کنید. برای بیان مباحث فلسفی نباید به آزمایشگاه شیمی رجوع کرد، برای یافتن مبانی شیمی نیز نباید به بحث فلسفی بپردازیم. هر علمی برای بیان حقایق خود روشی دارد که باید آن روش را یافت.
▫️علوم انسانی اسلامی یعنی آشنایی به تمامی روشهایی که به کشف حقیقی انسان منجر میشود.
🔸رحیم پور ازغدی ضمن بیان این مطلب که علوم انسانی اسلامی یعنی آشنایی به تمامی روشهایی که به کشف حقیقی انسان منجر میشود، تاکید کرد: این سخن به این معنا است که انسان هم دارای بعد عقلی است که باید با مبانی عقلی مورد بررسی قرار گیرد و هم دارای بعد شهودی است که باید با مراجعه به «درون» آن را یافت.
🔸وی تاکید کرد: علوم انسانی اسلامی یعنی انسان شناسی بر اساس وحی، عقل، تجربه، شهود و همه راههایی که به سوی انسان سوق داده میشود. در علوم انسانی مبانی عقلی لازم است ولی عقل به تنهایی کافی نیست. در علوم انسانی مبانی شهودی لازم است ولی شهود به تنهایی کافی نیست به طور کلی علوم انسانی اسلامی روش برهانی، روش عقلی و روش شهودی را در ذیل نورافکن وحی استفاده میکند.
🔸عضو شورای انقلاب فرهنگی ادامه داد: علوم انسانی اسلامی از علوم انسانی فعلی چیزی کم ندارد، بلکه مبانی اضافه نیز دارد. در علوم انسانی اسلامی نقل را جایگزین عقل نکردیم، بلکه دریچههای معرفت و علم را تعمیق و توسعه دادیم.
🔸رحیم پور ازغدی در بخش پایانی سخنان خود یادآوری کرد: چنانچه علوم انسانی را با یک تعریف حیوانی همراه کنیم علوم حیوانی خواهد شد و نه انسانی.
https://snn.ir/fa/news/506428
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایلهای صوتی نشست های مجازی تحت عنوان« امتداد فلسفه » که توسط کانون اندیشه جوان در صفحه مجازی اینستاگرام این کانون برگزار شد.
1⃣ نشست مجازی اول سهشنبه ۷ دی ماه ساعت ۱۵ با حضور سید جواد میری تحت عنوان «کاربردی سازی علوم انسانی»
2⃣ نشست مجازی دوم پنجشنبه ۹ دی ماه ساعت ۱۶ با حضور عطاءالله رفیعی آتانی در تحت عنوان «امتداد اجتماعی در فلسفه اسلامی»
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️ عقلانیت نوین اسلامی از منظر فلسفه علوم انسانی♦️
🔹روششناسی با روش تحقیق فرق می کند. روش تحقیق یعنی شما در یک حوزه موضوعی خاصی یک روشی را برای تحقیق انتخاب کرده اید اما در روش شناسی کلان، روش های تولید علم را از میان روش های گوناگون انتخاب میک نید و برای آن استدلال می آورید.
🔹روش شناسی مبتنی بر یک مبانی صورت می گیرد که چون ماهیت آن مبانی ماهیت فلسفی است؛ آن مبانی یا مبانی و معرفت شناختی است یا مبانی هستی شناختی است.
دکتر عطا الله رفیعی آتانی استاد دانشگاه
▫️به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، دکتر عطاءالله رفیعی آتانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، در سومین نشست عنوان «عقلانیت نوین اسلامی» که به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) و مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، و با حضور دانش پژوهان، طلاب و دانشجویان، از طریق فضای مجازی برگزار شد، با بیان اینکه معنای روششناسی در ادبیات رایج فلسفه علم این است که میخواهد استدلالهای لازم را برای انتخاب یک روش برای نظریهپردازی از میان روشهای گوناگون ارائه کند، اظهار داشت: به عبارت دیگر وقتی قائل میشوید و یا استدلال میکنید که در این حوزه موضوعی خاص مثلاً روش اصولی درست است یا روش منطقی درست است یا یک روش تجربی درست است؛ شما در حال شناختن روش هستید.
🔸عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ضمن تبیین چیستی مبانی هستیشناختی و معرفتشناختی، گفت: روش علوم متناسب با نحوه تلقی شما از واقعیت موضوع است؛ یعنی هر روشی انتخاب میکنید پیش از آن درباره واقعیت موضوع آن علم به یک جمعبندی رسیدهاید.
🔸وی افزود: بنابراین روششناسی به همین معنا معادل متدولوژی است. متدولوژی هم یعنی روششناسی؛ روششناسی با همین توضیحی که گفته شد معلوم می شود با روش تحقیق فرق می کند. روش تحقیق یعنی شما در یک حوزه موضوعی خاصی یک روشی را برای تحقیق انتخاب کرده اید اما در روش شناسی کلان، روش های تولید علم را از میان روش های گوناگون انتخاب میک نید و برای آن استدلال می آورید.
🔸دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی ابراز داشت: نکته دوم اینکه روش شناسی مبتنی بر یک مبانی صورت می گیرد که چون ماهیت آن مبانی ماهیت فلسفی است؛ آن مبانی یا مبانی و معرفت شناختی است یا مبانی هستی شناختی است. حال منظور از مبانی معرفت شناختی این است که شما وقتی می خواهید یک روش را انتخاب کنید پیش از آن در مورد ماهیت تفکر، منابع تفکر، ابزار تفکر، محدودیتهای تفکر و ظرفیتهای تفکر در آن حوزه دارای دیدگاه باید باشید این نوع بحث را معرفت شناسی می گوییم.
🔸وی ادامه داد: معرفت شناسی یعنی آنگاه که موضوع تفکر شما، خود تفکر است، خود شناخت است مثلا در همین روش های تجربی وقتی که روش تجربی را از میان روش های گوناگون می خواهید برگزینید یک استدلال شما باید پایه معرفتشناختی داشته باشد.
🔸 دکتر رفیعی آتانی افزود: فلسفه علم مجموعه مبانی هستی شناختی و مبانی معرفت شناختی است که استدلال های لازم و کافی را برای انتخاب یک روش از میان روش ها فراهم می کند.
🔸وی اظهار داشت: نکته سوم تولید دانش روش شناسی یا فلسفه علم است که دارای دو رویکرد اساسی است. یکی رویکرد پسینی است؛ پسینی یعنی یک علمی تولید می شود آنگاه شما تلاش می کنید به عنوان روش شناسی و فیلسوف علم نظم های حاکم بر آن علم را پیدا کنید. رویکرد دوم رویکرد پیشینی است؛ یعنی شما از روی مبانی فلسفی برای تولید علم، روش استخراج می کنید.
🔸دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی ابراز داشت: رویکرد سوم که از نظر من رویکرد اصیل تری است اینکه بگویم اصلاً به اینها کاری نداشته باشیم ما مبتنی بر فلسفه اسلامی و یافته های فلسفه اسلامی در علوم به نحو قیاسی و پیشینی نظریه پردازی کنیم.
🔸وی تصریح کرد: اگر کسی اینجا یک مبنایی اتخاذ کند می تواند کمک فاخری به علوم انسانی و اجتماعی با نگاه دینی بکند یعنی میتواند بگوید اگر جامعه هویت وجودی متمایز است، مجموعه افراد ندارد، و باید رفتارها و پدیده های اجتماعی را با ارجاع به فرد توضیح دهد ولی اگر جامعه دارای حیثیت وجودی مستقل از مجموعه افراد بود بسیاری از پدیده های اجتماعی با ارجاع به جامعه توضیح داده می شد.
🔸 دکتر رفیعی آتانی در پایان خاطرنشان کرد: این ها حوزه های موضوعی هستند که مبانی علوم انسانی و اجتماعی را می سازند و در عین حال محل پرسش های فلسفی و احیاناً پاسخ های فلسفه است که خود این ادبیات می تواند مبنای نظریه پردازی در حوزه های سیاسی و اجتماعی در جامعه شناسی و روانشناسی در اقتصاد و همه اینها قرار بگیرد.
https://www.hawzahnews.com/news/946099
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایلهای صوتی درسگفتارهای فلسفه علوم اجتماعی تحت عنوان " انقلاب و جایگاه آن در تاریخ تحولات جهان "
🔹این جلسات با ارائه دکتر سید جواد میری عضو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ۶ جلسه در اسکایپ به صورت مجازی توسط موسسه پل انجام شده است.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami