▫️گزارش جلسه چهارم تدریس حجت الاسلام امین اسدپور از اساتید حوزه و دانشگاه با موضوع «چیستی و چرایی عقلانیت اجتماعی »
🔹این جلسه از سلسله جلسات دوره زمستانه مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی با عنوان «عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی» ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۰ در شهر مقدس قم برگزار شد.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی♦️
🔹جریان شناسی عقلانیت اجتماعی ، باید به امتدادهای بینشی یا گرایشی یک اندیشه در سطح ارتباطی یا ساختاری بپردازد.
🔹عقلانیت اجتماعی غیر از اندیشه اجتماعی و دانش اجتماعی است چراکه ناظر بر امتدادهای اندیشه و دانش در واقعیت عینی است.
حجت الاسلام امین اسدپور استاد حوزه و دانشگاه
▫️گزارش جلسه چهارم دوره زمستانه مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی با تدریس حجت الاسلام امین اسدپور با موضوع «چیستی و چرایی عقلانیت اجتماعی»
🔸پیش از ورود به بحث از جریان شناسی عقلانیت اجتماعی، نگاهی اجمالی به مفاهیم اندیشه اجتماعی، دانش اجتماعی، جریان شناسی و عقلانیت اجتماعی به تبیین مسأله کمک قابل توجهی خواهد کرد.
🔸از دیر باز انسان ها در تدبیر اعمال خود، خانواده و مدنیت بوده اند و ثمره اندیشه های اجتماعی بخشی از افراد نوع بشر ، شکل گیری دانش های اجتماعی به صورت مجموعه مسائل مدون است. اما زمانی که سخن از جریان شناسی در میان است بحث از اندیشه یا دانشی است که در جامعه بشری به میزان متنابهی اثر گذار بوده است.
🔸جریان شناسی در صورتی که به امتدادهای بینشی یا گرایشی یک اندیشه در سطح ارتباطی یا ساختاری پرداخت کند، بدان اطلاق جریان شناسی عقلانیت اجتماعی خواهد شد. پس عقلانیت اجتماعی غیر از اندیشه اجتماعی و دانش اجتماعی است چراکه ناظر بر امتدادهای اندیشه و دانش در واقعیت عینی است و البته غیر از جریان شناسی دانش و اندیشه، چراکه ناظر به سطح ساختاری و ارتباطی است نه هر اثر اجتماعی.
🔸نقطه آغاز جریان شناسی عقلانیت در ایران معاصر را باید عصر صفوی قرار داد چراکه از صفوی تاکنون مسائل کلان جامعه ایران و پاسخ های ارائه شده در روح خود وحدت دارند.
🔸جریانهای عقلانیت اجتماعی ایران را در پیش و پس از ورود مهمان ناخوانده مدرنیته میتوان پیگیری کرد.
🔸در عصر صفوی و پیش از ورود مدرنیته، سه نوع عقلانیت کنشی و ساختاری داریم. به بیان دیگر ایران از سه نوع عقلانیت در سطح ارتباطات بین فردی و صورت بندی ساختارهای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی متاثر بوده است:
1️⃣ عقلانیت اصولی-فقهی
در اینجا دو گونه متفاوت وجود دارد که بیشتر از اختلافات بینشی در بسترهای اجتماعی گرایش ساز ریشه دارد، چه اینکه محقق کرکی و مقدس اردبیلی هر دو متأثر از مکتب حله بودند ولی یکی در ایران و دیگری در نجف.
2️⃣ عقلانیت اخباری
با مولفه های عقل ستیزی، علم ستیزی و خبر محوری شناخته میشود. جریان اخباری گری اگرچه در نجف ظهور کرد ولی در بدنه ایران نمو پیدا کرد که اکثریت آن زمان اهل سنت و اقلیت حداکثری آن شیعیان اسماعیلی دور از اجتهاد بودند.
3️⃣ عقلانیت صوفیه
مولفه اصلیش دوری از اجتماع و البته این مولفه شاخصه اصلی تصوف قرن ۹ است چرا که در قرن ۶_۸ صوفیه وجه عملگرای جریان عرفانی و یک تفکر مبارز و انقلابی به شمار می آمد.
🔸در ایام پایانی عصر صفوی با ورود میسیونرهای مسیحی و افزایش تجارت و مستقر شدن کمپانی ها و باز شدن سفارت خانه ها، جریان منورالفکری به ایران رسید و اولین نوع از عقلانیت آنرا در دارالفنون میتوان مشاهده کرد.
🔸عقلانیت مدرن در دو گونه بروکراتیک و تکنوکرات در ایران رشد کرد. دو منطق کنشگری که در یکی روح سازمانی تجسم یافته بود و دیگری با منطق پیچ و مهره ای فیزیک جان میگرفت.
🔸همان طور که اندیشه چپ در اروپا ظاهر شد در ایران نیز بعد از پهلوی اول و سرخوردگی منور الفکرهایی چون فروغی و تقی زاده متاخر که به سمت ایرانگرایی و باستان گرایی سوق داده می شدند، اندیشه های انتقادی و چپ و عقلانیت سوسیالیستی جان گرفت. عقلانیتی که به دنبال جامعه بی طبقه اشتراکی حرکت میکرد و در نهایت در دولت مصدق تجلی پیدا کرد.
🔸در میان نزاع دو عقلانیت منور الفکری و روشنفکری از همان دهه ۲۰، عقلانیت اجتماعی اسلامی به عنوان راه سوم در حال تولد بود و در کنش افرادی چون نواب و شاه آبادی نمود داشت و در نهایت در عقلانیت انقلاب اسلامی متعین گشت.اموری چون قرآن گرایی، عقل گرایی، مبارزه با علم ستیزی و علم زدگی و...
🔸ریشه این عقلانیت و چهره ابتدایی آن در کنش های سید جمال الدین اسد آبادی محقق شد و مرحوم امام با عبور از نخبه گرایی سید جمال و حرکت به سمت عموم مردم بدان ارتقا داد.
🔸دوران پسا انقلاب با عقلانیت های چپ در دهه ۶۰ آغاز، به تکنوکرات های اقتصاد محور و بعد بروکرات های اعتدالی آخرین نسخه عقلانیت های رقیب در دوران پسا انقلاب بودند، ولی ایده اصلی انقلاب -که همان جامعه سازی فراتر از تقابل با مدرنیته بود- در حاشیه قرار گرفت و نه در ساحت فرهنگ و نه در ساحت سیاست و اقتصاد در سطوح اجتماعی و حاکمیتی مورد توجه قرار نگرفت.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️گزارش جلسه پنجم با حضور دکتر مسعود معینی پور از اساتید دانشگاه با موضوع «عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی»
🔹این جلسه از سلسله جلسات دوره زمستانه مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی با عنوان «عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی» ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۱ در شهر مقدس قم برگزار شد.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی♦️
🔹ایشان مفهوم عقلانیت اجتماعی را واژهای تازه تلقی کرده و فرمودند نباید به نحو توسعه مفهومی بی مبنا باشد که مابحذاء عملی نداشته باشد، و نه تقلیل بی منطق شود که ساحت انسان را به جامعه سازی یا حکمرانی تقلیل دهد.
🔹ایشان در تقریر بحث فرمودند عقلانیت اجتماعی ساحتی از عقلانیت است که مبنی بر کنش جمعی و در پی تحقق هدف جمعی و جامعه سازی می باشد که البته قبل از آن در شناخت جمعی از مسائل متفقند و در سه ساحت سیاسی و اقتصادی و فرهنگی به آن نگاه می شود.
دکتر مسعود معینی پور استاد دانشگاه
▫️گزارش جلسه پنجم از سلسله جلسات دوره زمستانه مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی با حضور دکتر مسعود معینی پور با موضوع «عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی»
🔸دکتر معینی پور در ابتدای جلسه به تعریف عقل پرداخته و آن را اینگونه بیان کردند: موجودی که در دایره اختیار انسان در نسبت با هستی و خدا انتخاب داشته باشد و متضاد آن، جهل است.
🔸ایشان مفهوم عقلانیت اجتماعی را واژهای تازه تلقی کرده و فرمودند نباید به نحو توسعه مفهومی بی مبنا باشد که مابحذاء عملی نداشته باشد، و نه تقلیل بی منطق شود که ساحت انسان را به جامعه سازی یا حکمرانی تقلیل دهد.
🔸ایشان در تقریر بحث فرمودند عقلانیت اجتماعی ساحتی از عقلانیت است که مبنی بر کنش جمعی و در پی تحقق هدف جمعی و جامعه سازی می باشد که البته قبل از آن در شناخت جمعی از مسائل متفقند و در سه ساحت سیاسی و اقتصادی و فرهنگی به آن نگاه می شود. به این ساحت ها با سه رویکرد نظری و اخلاقی و عملی می توان نگاه نمود. ریشه این سه رویکرد در حدیث بیست و چهارم از کتاب چهل حدیث امام خمینی (ره) به چشم می خورد.
🔸عقلانیت اجتماعی در چهار مقطع تأثیر دارد:
1. تأسیس انقلابها
2. تثبیت نظم اجتماعی
3. تداوم و بقا
4. اصلاح و تغییر
هر نظم اجتماعی به این چهار مورد نیاز دارد و ماهیت دستگاه عقلانیت، رفت و برگشتی بین کنشگران و رهبران، نخبگان و عوام است.
🔸ایشان در ادامه، در تبیین نظریه استون گفتند: نظم اجتماعی دارای سیستم ورودی و فرایند و خروجی است. ورودی ها مطالبات تمام نظام اجتماعی است و فرایندها برای بدست آوردن مطالبات است، و خروجی ها رضایت و کارآمدی یا عدم آن است.
🔸ایشان در ادامه نسل های موثر در مراحل انقلاب را برشمردند. ابن خلدون و برینتون برای شکلدهی انقلاب چهار نسل را ترسیم میکنند:
1. مؤسس؛ نسلی که انقلاب را طبق عقلانیت اجتماعی به وجود میآورد.
2. مباشر؛ وظیفه او تثبیت انقلاب و ساختن ساختار برای حاکمیت است.
3. مقلّد؛ نسلی که می خواهد به هر قیمتی ساختار را حفظ کند.
4. ویرانگر؛ نسلی که با نسل مؤسس و مباشر فاصله زیادی گرفته و خواستار تغییر است.
🔸در انقلاب اسلامی نسل مؤسس با ادبیات و معارف قوی وارد شد و در حال حاضر کشاکش بین سه نسل بعدی است که اگر طبق بیانیه گام دوم جلو برویم و به لوازم آن پایبند باشیم، آن گاه از دست نسل ویرانگر که اتفاقاً برای حال حاضر جایگزین هم دارند نجات پیدا خواهیم کرد.
🔸برای صورت بندی عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی چند سوال را باید طرح و مستدل پاسخ داد:
1. چرا ما پیش از خودمان را در سه حوزه قدرت و ثروت و فرهنگ، نفی کردیم؟
2. وضعیت جدید را چطور به وجود آوردیم و مسیر طی شده، بر اساس چه مبنای عقلانیت اجتماعی بوده است؟
3. چطور مسأله های چیزی را که تأسیس کردیم تشخیص داده ایم؟ (این کار کرد مهم ترین کارکرد عقلانیت اجتماعی است)
4.مسئله آینده انقلاب اسلامی چیست؟
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️گزارش جلسه هفتم با حضور حجت الاسلام دکتر علیرضا قائمی نیا از اساتید حوزه و دانشگاه با موضوع «عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی»
🔹این جلسه از سلسله جلسات دوره زمستانه مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی با عنوان «عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی» ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در شهر مقدس قم برگزار شد.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی♦️
🔹عقلانیت در مقام تحقق و عینیت می تواند از تکثر برخودار باشد به بیان دیگر در یک جامعه انسانی امکان تحقق عقلانیت های متفاوت و رقیب وجود دارد.
🔹گام سوم توجه دادن به تمایز میان عقلانیت در مقام تعریف و عقلانیت در مقام تحقق است. منشا این تفکیک نگاه پیشینی به عقلانیت در مقام تعریف و شمول آن بر ثابتات شبکه پیچیده عقلانیت و اختصاص عقلانیت در تحقق به متغیرات در چارچوب ثابتات است.
حجت الاسلام علیرضا قائمی نیا استاد حوزه و دانشگاه
▫️گزارش جلسه هفتم از سلسله جلسات دوره زمستانه مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی با تدریس حجت الاسلام علیرضا قائمی نیا با موضوع «عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی»
🔸آقای دکتر قائمی نیا ارائه خود در موضوع دوره را با تحلیل رویکرد معرفت شناختی به بحث آغاز کردند. در اندیشه ایشان رویکرد معرفت شناختی به عقلانیت اجتماعی از مزیت های خرد و کلانی بهره می برد که اهم آن عبارت اند از:
1- پرسشگری و توجه به مبانی و پیش فرض ها
2- قرار داشتن عقلانیت اجتماعی در تعینات معرفت اجتماعی
🔸البته مراد از رویکرد معرفت شناختی اتخاذ زاویه دید انتقادی به بحث است که با معرفت شناسی به عنوان مجموعه مسائل مرتبط با معرفت در دانش فلسفه متفاوت است.
🔸دکتر قائمی نیا با تفکیک میان عقل (reason) و عقلانیت اجتماعی (rationality) به صمیم بحث ورود کردند و در تعریف عقلانیت اجتماعی آن را مشعر به شبکه پیچیده بینشی-گرایشی همراه با الگوهای رفتاری دانستند که می تواند خواستگاه عقلی و غیر عقلی داشته باشد.
🔸با توجه به تعریف، عقلانیت در مقام تحقق و عینیت می تواند از تکثر برخودار باشد به بیان دیگر در یک جامعه انسانی امکان تحقق عقلانیت های متفاوت و رقیب وجود دارد.
🔸گام سوم توجه دادن به تمایز میان عقلانیت در مقام تعریف و عقلانیت در مقام تحقق است. منشا این تفکیک نگاه پیشینی به عقلانیت در مقام تعریف و شمول آن بر ثابتات شبکه پیچیده عقلانیت و اختصاص عقلانیت در تحقق به متغیرات در چارچوب ثابتات است.
🔸البته باید توجه کرد که در عقلانیت مقام تحقق با وجود حاکم بودن اصول کلان ثابت، مکانیزم پیش روی آزمون و خطا است؛ همانطور که شهید صدر در نظریه منطقه الفراغ آن را صورت بندی کرده اند.
🔸گام پایانی در مقدمات، بررسی تمایز و تفاوت میان عقلانیت سکولار و دینی است.
🔸به اعتقاد دکتر قائمی نیا دو وجه عمده تفاوت میان این دو عقلانیت وجود دارد: نخست نوع نگاه به عقل به عنوان یک منبع معرفتی است که عقلانیت سکولار معتقد به عقلانیت خود بنیاد و عقلانیت دینی با وجود پذیرش عقل معتقد به محدودیت آن است، و تفاوت دوم در وجود ثابتات در عقلانیت دینی و محوریت آزمون و خطا در متغیرات است، برعکس عقلانیت سکولار که آزمون و خطا را در تمام سطوح معیار می دانند.
🔸دکتر قائمی نیا راهکار امتداد و پیش برد عقلانیت انقلاب اسلامی در دروان تثبیت و دوام را استفاده از یک کنش جمعی انباشتی می دانند. به بیان دیگر با وجود گذشت 40 سال از انقلاب، منطق گسستی بر تاریخ معاصر حاکم بوده است که در تغییر سیاست ها، برنامه ها و حتی مدیران با تغییر دولت ها نمود دارد درحالی که باید تلاش کرد تا با اعتبار بخشی به حوزه عمومی و کنش ارتباطی در ذیل چتر ثابتات عقلانیت انقلاب اسلامی، امکان دست یابی به الگوهای رفتاری متناسب با شرایط را فراهم نمود و از انباشت تجربیات گذشته و اندیشه های حاضر به بهترین نحو استفاده نمود.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️برگزاری نخستین دورهی آشنایی با برخی از ایدههای معاصر علم دینی
🔹مهلت ثبتنام : ۲۹مرداد۱۴۰۱
🔹 زمان دوره : ۳۱مرداد تا ۱۶شهریور
- وبگاه: www.hamandishi.info
- ایتا: ٠۹۱٠٠۹۳۱٠۸۴
🔸این دوره توسط دبیرخانهی هماندیشی علم دینی، دانشگاه باقرالعلوم(علیهالسلام) با همکاری اداره آموزش های آزاد این دانشگاه برگزار می شود.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▪️سالگرد ارتحال عالم ربانی، فیلسوف و حکیم متأله حضرت آیت الله علامه حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی (ره) و همچنین سردار شهید اسلام سردار قاسم سلیمانی عزیز تسلیت باد.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️ فایل متن کامل گزارش استاد میرباقری و بیانات آیتالله مصباح یزدی
🔹در این دیدار مجموعه فرهنگستان علوم اسلامی قم به مناسبت برگزاری همایش تحول در علوم اسلامی، دانشگاه تهران، ۱۳۹۰ با علامه مصباح یزدی دیدار کردند.
🔹در ابتدای این دیدار آیت الله محمد مهدی میرباقری گزارشی کوتاه از عملکرد مجموعه فرهنگستان علوم اسلامی قم ارائه دادند و در ادامه علامه مصباح یزدی بیاناتی در این باب داشتند.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️برگزاری دوره زمستانه مدرسه علوم انسانی اسلامی با موضوع : «چیستی و ضرورت علوم انسانی اسلامی»
💫با حضور اساتید حوزه و دانشگاه
🔹حجت الاسلام احمد حسین شریفی
🔹حجت الاسلام مهدی موسوی
🔹حجت الاسلام محمد هاشمی
🔹حجت الاسلام امین اسدپور
🔸برای اطلاعات بیشتر
@saeed_karimdadashi
۰۹۳۳۰۲۶۵۲۲۵
🔸 برای ثبت نام
https://formafzar.com/form/wu3wu
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️برگزاری نشست علمی گروه علمی فلسفه اخلاق با موضوع «ابتکارات فلسفه اخلاقی علامه مصباح یزدی»
🔸چهارشنبه ۵ بهمن ماه ۱۴۰۱
🔸قم ، خیابان ۱۹ دی ، کوچه ۱۰، سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل متنی شماره پانزدهم مجله تخصصی خردورزی ، دی ۱۴۰۱
🔹همراه با آثار و گفتگو هایی با اساتید حوزه و دانشگاه : مهدی گلشنی ، حمیدرضا آیت اللهی ، ابراهیم فیاض، علیرضا پیروزمند و...
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
◾️درگذشت دکتر عماد افروغ، جامعه شناس و یکی از نظریه پردازان تبیین فلسفی انقلاب اسلامی
▫️برخی از دیدگاههای ایشان :
🔹 یقین من این است که انقلاب اسلامی در نگرش صدرایی امام ریشه دارد.حضرت امام خمینی (ره) یک فیلسوف صدرایی بود و سالها کتاب «اسفار» ملاصدرا را تدریس میکرد.
🔹 انقلاب اسلامی ایران یک سوال اساسی را مطرح کرد: آیا بین دین و سیاست، اخلاق و سیاست، دنیا و آخرت، فرد و جامعه و نَفس با بدن رابطهای وجود دارد یا خیر؟ تفکر صدرایی با آن نگاه کلگرایانهاش بیان میکند که بین همه این مفاهیم ارتباط وجود دارد. اگر ما این مساله را درک نکنیم از درک انقلابمان نیز عاجز خواهیم بود.
🔹 آیا امام تفکر جهانی داشت یا خیر؟ پاسخ این است که بله، تفکر جهانی امام، در تفکر صدرایی ریشه دارد که شامل مدینه فاضله، امت فاضله و آبادانی و عمران ارض، یعنی کل جهان است. نگاه جهانی امام نیز همان گونه است، پس باید در موردقابلیت ها و ظرفیت های خویش در تبیین انقلاب اسلامی، در نگرش صدرایی و بسط این اندیشه با نمود جمهوری اسلامی و با توجه به عنصرجامعه و تحول تاریخی، و نیز فلسفه سیاسی خاص مورد نظر امام،اهتمام خاصی بورزیم.
🔹از شاهکارهای امام این بود که انقلاب را از التقاط و آشفتگی ایدئولوژیک نجات داد و در مسیر صحیح خویش هدایت کرد.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️برگزاری دوازدهمین عصرانه از سلسله عصرانههای علوم انسانی با بررسی اندیشهها و خدمات علمی دکتر مسعود درخشان با محوریت نقد و بررسی کتاب «فریب بزرگ؛ علم اقتصاد یا اقتصاد علم نما »
🔹چهارشنبه 30 فروردین 1402، ساعت 16 تا 19
🔹 تهران، پاسداران، خیابان مؤمننژاد (گلستان یکم)، پلاک ۱۲۴، مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی
🔸این جلسات توسط موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی با حضور شماری از اساتید و پژوهشگران برگزار خواهد شد.
لینک مجازی:
b2n.ir/iscs
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️ضرورت بومی سازی در علوم انسانی♦️
🔹پروژه ای «رابطه نظریه و عمل» که به اتفاق ۵ محقق در حال انجام هست که قرار است در قالب ۴ جلد کتاب ارایه شود که از پیشاسقراطیان تا رئالیسم انتقادی را پوشش میدهد.
🔹در این دوره زمانی خیلی از متفکران مورد بررسی قرار میگیرند، یعنی هم پیشا سقراطیان، هم سقراطیان و هم پسا سقراطیان و متفکران اسلامی مثل ابن سینا، ملاصدرا، شیخ اشراق و بعد به دکارت و پوزیتویسم و شاخهها و نهلههای آن میرسد و در واقع به دفاع از آن در علوم انسانی و منتقدان نظریه پوزیتویسم چه هرمنوتیک وچه انتقادی میپردازد.
دکتر عماد افروغ قسمت اول
▫️دکتر عماد افروغ در تاریخ ۲۷ خرداد ماه ۱۳۹۷ با روزنامه رسالت در باب بومی سازی علوم انسانی و فعالیت هایشان در این زمینه به گفتگو پرداخته اند که کانال علوم انسانی اسلامی به مناسبت درگذشت ایشان در دو بخش خدمت مخاطبین گرامی ارائه می کند.
🔸ایشان با بیان اینکه بومیسازی در علوم انسانی یک ضرورت انکارناپذیر است، گفت: منتهی این بومی سازی و بومیگرایی دستخوش بازیهای سیاسی و جناحی و برخوردهای سطحی قرارگرفته است.
🔸«عماد افروغ» با اشاره به فعالیتهای اخیرش در خصوص تالیف آثار جدید در حوزه علوم انسانی گفت: اخیرا پروژه ای تحت عنوان «رابطه نظریه و عمل» در دست داریم که به اتفاق ۵ محقق در حال انجام آن هستیم و مدیریت این پروژه با من است. این پروژه که قرار است در قالب ۴ جلد کتاب ارایه شود از پیشاسقراطیان تا رئالیسم انتقادی را پوشش میدهد.
🔸در این دوره زمانی خیلی از متفکران مورد بررسی قرار میگیرند، یعنی هم پیشا سقراطیان، هم سقراطیان و هم پسا سقراطیان و متفکران اسلامی مثل ابن سینا، ملاصدرا، شیخ اشراق و بعد به دکارت و پوزیتویسم و شاخهها و نهلههای آن میرسد و در واقع به دفاع از آن در علوم انسانی و منتقدان نظریه پوزیتویسم چه هرمنوتیک وچه انتقادی میپردازد.
🔸این کاری است که اکنون در حال انجام آن هستیم و هریک از افراد یک فاز از آن را عهده دار شده است. فکر میکنم کار جامع و کاملی در این خصوص است. کتاب آخر این مجموعه را نیز خودم خواهم نوشت. کتاب آخر درباره نظریه انتقادی و رئالیسم انتقادی در همین حیطه نظریه و عمل است. این پروژه از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در دست انجام است.
🔸این جامعه شناس با اشاره به کتاب دیگری با عنوان «عامگرایی توحیدی و حق انسان» که به تازگی به اتمام رسانده است، تصریح کرد: این کتاب از سوی دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر خواهد شد. همچنین از روزنگاشتهای من هم، ۴ جلد تا کنون منتشر شده که یک جلد آن به تازگی منتشر شده که هنوز به دستم نرسیده است اما تا جلد ۶ این مجموعه آماده و در حال چاپ و صفحهآرایی است.
ادامه دارد ...
https://www.alef.ir/news/3970326068.html
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
📝 پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی گذشت دکتر عماد افروغ
🔹 حضرت آیتالله خامنهای در پیامی درگذشت دانشمند فرزانه و انقلابی آقای عماد افروغ را تسلیت گفتند.
📩 متن پیام به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
درگذشت دانشمند فرزانه و انقلابی مرحوم آقای دکتر عماد افروغ رحمةالله علیه را به خاندان گرامی و دوستان و همکاران و شاگردان ایشان صمیمانه تسلیت عرض میکنم و صبوری و آرامش روحی برای آنان و رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم که در سحرگاه جمعه و قدر به لقاءالله پیوست مسألت مینمایم. تلاشهای فکریاش مقبول حق و یادش گرامی باد.
سیّدعلی خامنهای
۱۴۰۲/۰۱/۲۶
Farsi.Khamenei.ir
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی گفتگوی تلفنی مکتب اسلامی با فرزند شهید فخری زاده (جناب آقای حامد فخری زاده) در باب نگاه شهید به علم
🔹 شهید معتقد بود علومی که امروز در اختیار ما هستند علوم واقعی نیستند، علم واقعی با انقلاب در علم با منابع معرفتی ایرانی اسلامی رخ میدهد.
🔹 ایشان معتقد بود ما صدسال است که مسیر علمی را برعکس رفتهایم، علم باید از قرآن شروع شود، نه اینکه فرضیات علمی موجود را بر قرآن تحمیل کنیم.
🔹 ما یک علم واحد داریم، و علوم نباید اینقدر متکثر باشند، آن علم واحد حکمت است.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️نقد مطالب حجت الاسلام علیرضا پناهیان در مورد تقابل اخلاق با دین
🔹حجت الاسلام دکتر محمد سربخشی استاد فلسفه موسسه آموزشی پرورشی امام خمینی «ره»، نقدهایی جدی به مطالب مطرح شده از سوی حجت الاسلام علیرضا پناهیان در برنامه ماه من سحرهای رمضان داشته اند که مطالعه آنها خالی از لطف نیست .
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فقه استخوانبندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است.
▫️تخصّصگرایی فکر خیلی خوبی است، منتها غفلت نشود از برخی از عیوب تخصّص.
سید علی خامنه ای ۱۸/۰۲/۱۳۹۸
🔹یک عدّهای خیال میکنند فقه، چون اسمش فروع دین است یعنی کارهای فرعی؛ نخیر، فقه استخوانبندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است؛ فقه این است، متکفّل این است. حالا اگر ما به خیلی از بخشهایش توجّه نمیکنیم، نقص از ما است وَالّا فقه یعنی ادارهی زندگی، یعنی تبیین نظام زندگی اجتماعی و سیاسی.
🔹 بالاخره اینکه ما در این زمینه تخصّصگرایی کنیم و تخصّصها را هر چه ریزتر کنیم، البتّه فکر خیلی خوبی است، دارد هم میشود، منتها غفلت نشود از برخی از عیوب تخصّص. سالها است عدّهای از متفکّرین در دنیا به این نتیجه رسیدهاند که تخصّصی شدن در کنار منافعی که دارد، مضارّی هم دارد. برخی از علوم بینرشتهای و مانند اینها برای این است که این نقصها را جبران کند؛ شما هم اگر چنانچه دنبال تخصّص میروید، باید به این نکته توجّه کنید که تخصّص خوب است امّا در کنارش ممکن است عیوبی هم داشته باشد که باید به آن برسید.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️ضرورت بومی سازی در علوم انسانی♦️
🔹بومی سازی و بومیگرایی دستخوش بازیهای سیاسی و جناحی و برخوردهای سطحی قرارگرفته و خیلی با احتیاط باید در مورد آن صحبت کرد. فکر می کنم مقداری از کارهای غیرمتعارف بوی کپیبرداری و تقلید می دهد و آن خلاقیت، نوآوری و بداعتی که ما بایستی در علوم مختلف از جمله علوم انسانی شاهد باشیم را شاهد نیستیم.
🔹به دلیل شاخص های غلطی که متاسفانه بر دانشگاههای ما حاکم است، شاخصها، خلاقیت و نوآوری و عاملیت را برنمیتابد یعنی شاخصها بیشتر شاخصهای فرمالیستی و شکل گرایانه است
دکتر عماد افروغ قسمت دوم
▫️دکتر عماد افروغ در تاریخ ۲۷ خرداد ماه ۱۳۹۷ با روزنامه رسالت در باب بومی سازی علوم انسانی و فعالیت هایشان در این زمینه به گفتگو پرداخته اند که کانال علوم انسانی اسلامی به مناسبت درگذشت ایشان در دو بخش خدمت مخاطبین گرامی ارائه می کند.
🔸این محقق و مولف درباره وضعیت کتابهایی که در حوزه علوم انسانی منتشر می شوند، اظهار کرد: احساس میکنم در زمینه کتابهای علوم انسانی بسیار پراکنده کاری شده است و یکسری اصطلاحات را در این میان نمیتوانیم بکار گیریم، چون دستمایه یکسری برخوردهای سطحی قرار گرفته است.
🔸برای مثال بومیسازی در علوم انسانی یک ضرورت انکارناپذیر است. در غیر این صورت امکان ندارد که ما بحثی درمورد علوم انسانی داشته باشیم و علوم انسانی حتما باید بومی باشد، در غیر این صورت علوم انسانی نیست. منتهی این بومی سازی و بومیگرایی دستخوش بازیهای سیاسی و جناحی و برخوردهای سطحی قرارگرفته و خیلی با احتیاط باید در مورد آن صحبت کرد. فکر می کنم مقداری از کارهای غیرمتعارف بوی کپیبرداری و تقلید می دهد و آن خلاقیت، نوآوری و بداعتی که ما بایستی در علوم مختلف از جمله علوم انسانی شاهد باشیم را شاهد نیستیم. اگر هم انجام می شود یا نظم ندارد و بعضا دیده نمیشوند.
🔸عماد افروغ تاکید کرد: به دلیل شاخص های غلطی که متاسفانه بر دانشگاههای ما حاکم است، شاخصها، خلاقیت و نوآوری و عاملیت را برنمیتابد یعنی شاخصها بیشتر شاخصهای فرمالیستی و شکل گرایانه است. در دنیا هم حتی در کشورهای پیشرفته در کشورهایشان این شاخص ها را زیر سئوال می برند، یعنی همین شاخصهای مجله و مقاله و توجه مردم و جامعه را خودشان زیر سئوال میبرند و ما متاسفانه تازه آنها را شروع کرده ایم.
🔸فکر میکنم در این خصوص هم مشکل متنی و هم مشکل نهادی داریم یعنی اگر قرار باشد علمی بومی شود، خودش یک زیرساخت و ظرف میخواهد ما آن ظرف لازم را تعبیه نکرده ایم یعنی با ظرف تمرکزگرایی حاکم بر مدیریت دانشگاهها ما به جایی نخواهیم رسید چون دانشگاهها استقلال نسبی باید داشته باشند تا خودشان بتوانند رشته تاسیس کنند، استاد بگیرند و متناسب با نیاز منطقه و محله خود در این خصوص اقدام کنند. ولی متاسفانه اینها را نمی بینیم و همه اینها دردهایی است که در این زمینه داریم و متولیان امر هم در این سالها به این موضوع بیتوجه بوده اند.
🔸این جامعه شناس در پایان افزود: این صحبتها را به صورت مفصل در کتاب «ارزیابی انتقادی نهاد علم در ایران» زده ام که چاپ دوم آن اخیرا منتشر شده است. این کتاب از سوی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اخیرا به چاپ دوم رسیده است.
https://www.alef.ir/news/3970326068.html
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami