▫صوت کامل نشست تخصصی " هوش مصنوعی و علوم اجتماعی محاسباتی " با ارائه حجت السلام علیرضا قائمی نیا
🔹این نشست با همکاری
قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه و موسسه فرهنگی هنری حکمت بالغه به صورت مجازی شنبه دهم تیرماه 1402 برگزار گردید.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️فقه و مصلحت بی اعتباری معاملات غیررسمی♦️
🔹سرمايه دارى جديد يك پديده جداگانه و مستقل و بىسابقهاى است و جداگانه و مستقلًا بايد درباره آن اجتهاد كرد.
🔹مسئلهاى كه در قديم داراى حكمى بوده است به ظاهر همان مسأله در روابط حاكم بر سياست و اجتماع و اقتصاد يك نظام ممكن است حكم جديدى پيدا كند.
محسن ابراهیمی بخش دوم (بخش آخر)
▫️رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولین قوه قضائیه در تاریخ ششم تیرماه چنین فرمودند: «یک مسئلهی دیگر که اینجا من یادداشت کردهام و جزو مناشئ فساد است و ....همین مسئلهی سلب اعتبار از معاملات غیر رسمی در اموال غیرمنقول؛ این چیز مهمی است. خیلی از فسادها در مورد اموال غیرمنقول، از همین معاملات غیر رسمی و معاملات عادی به وجود میآید؛ باید جلوی این گرفته بشود. و واقعاً اینجوری است که اگر حالا به فرض از دیدگاه شورای محترم نگهبان یک اشکالی هم این قانون مجلس داشته باشد، مصلحت قطعی نظام و کشور در این است که این قانون دنبال بشود»
🔸فقهاى عصر از مسائل بانك و بيمه و چك و سفته به عنوان مسائل مستحدث كم و بيش بحثهايى كرده و مىكنند ولى توجه ندارند كه رأس و رئيس مسائل مستحدثه خود سرمايه دارى است، زيرا ابتدائاً چنين تصور مىرود كه سرمايه دارى يك موضوع كهنه و قديمى است كه شارع اسلام براى آن حدود و موازينى مقرر كرده است؛ تجارت، اجاره، مستغلّات، مزارعه، مضاربه، مساقات، شركتها، همه اينها سرمايه دارى است كه در اسلام براى آنها احكام و مقرراتى تعيين شده است، اما اينكه مقدار سرمايه كمتر يا بيشتر باشد ربطى به مطلب ندارد.
🔸ولى حقيقت مطلب اينطور نيست؛ سرمايه دارى جديد يك پديده جداگانه و مستقل و بىسابقهاى است و جداگانه و مستقلًا بايد درباره آن اجتهاد كرد؛ همچنان كه تجارت در دنياى جديد سرمايه دارى با تجارت ساده قديم از لحاظ ماهيت ممكن است متفاوت باشد».
5️⃣ حضرت امام (ره) در نامه تشکیل مجمع تشخیص مصلحت چنین می نویسند: « مصلحت نظام از امور مهمهاى است كه گاهى غفلت از آن موجب شكست اسلام عزيز مىگردد. امروز جهان اسلام نظام جمهورى اسلامى ايران را تابلوى تمام نماى حل معضلات خويش مىدانند. مصلحت نظام و مردم از امور مهمهاى است كه مقاومت در مقابل آن ممكن است اسلام پابرهنگان زمين را در زمانهاى دور و نزديك زير سؤال برد، و اسلام امريكايى مستكبرين و متكبرين را با پشتوانه ميلياردها دلار توسط ايادى داخل و خارج آنان پيروز گرداند.»
6️⃣ بخشی از پیام امام (ره) درباره شورای نگهبان: «تذكرى پدرانه به اعضاى عزيز شوراى نگهبان مى دهم كه خودشان قبل از اين گيرها، مصلحت نظام را در نظر بگيرند، چرا كه يكى از مسائل بسيار مهم در دنياى پر آشوب كنونى نقش زمان و مكان در اجتهاد و نوع تصميمگيريها است.
🔸حكومتْ فلسفه عملىِ برخورد با شرك و كفر و معضلات داخلى و خارجى را تعيين مى كند. و اين بحثهاى طلبگى مدارس، كه در چهارچوب تئوريهاست، نه تنها قابل حل نيست، كه ما را به بنبستهايى مى كشاند كه منجر به نقض ظاهرى قانون اساسى مىگردد. شما در عين اينكه بايد تمام توان خودتان را بگذاريد كه خلاف شرعى صورت نگيرد- و خدا آن روز را نياورد- بايد تمام سعى خودتان را بنماييد كه خداى ناكرده اسلام در پيچ و خمهاى اقتصادى، نظامى، اجتماعى و سياسى، متهم به عدم قدرت اداره جهان نگردد. خداوند به همه اعضاى محترم مجمع تشخيص مصلحت توفيق دهد تا هر چه بهتر به اسلام خدمت كنيد».
7️⃣ همچنین در بخشی از نامه به آقای منتظری می فرمایند: «طلاب عزيز، ائمه محترم جمعه و جماعات، روزنامه ها، و راديو- تلويزيون، بايد براى مردم اين قضيه ساده را روشن كنند كه در اسلام مصلحت نظام از مسائلى است كه مقدم بر هر چيز است، و همه بايد تابع آن باشيم»
8️⃣ حضرت امام در بخشی از منشور روحانیت چنین می نگارند: « اين جانب معتقد به فقه سنتى و اجتهاد جواهرى هستم و تخلف از آن را جايز نمىدانم. اجتهاد به همان سبك صحيح است ولى اين بدان معنا نيست كه فقه اسلام پويا نيست، زمان و مكان دو عنصر تعيينكننده در اجتهادند.
🔸 مسئلهاى كه در قديم داراى حكمى بوده است به ظاهر همان مسأله در روابط حاكم بر سياست و اجتماع و اقتصاد يك نظام ممكن است حكم جديدى پيدا كند، بدان معنا كه با شناخت دقيق روابط اقتصادى و اجتماعى و سياسى همان موضوع اول كه از نظر ظاهر با قديم فرقى نكرده است، واقعاً موضوع جديدى شده است كه قهراً حكم جديدى مىطلبد. مجتهد بايد به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد»
9️⃣ از مقایسه مورد 6 و 8 این سوال به ذهن می رسد که دخالت «زمان و مکان» فقط در تشخیص موضوع است (با توجه به مورد8) یا اینکه رعایت مصلحت هم از فروع دخالت «زمان و مکان» در استنباط است (با توجه به مورد 6)؟؟؟
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از مدرسه مجازی رویش پژوهش
🌿 وبینار آموزش #مقالهنویسی کاربردی
🌿 #زمان: ۱۷ و ۱۸ و ۱۹ تیر، ساعت ۱۸، آنلاین (اسکای روم)
🌿 همراه با #گواهی
🌿 لینک ثبتنام و توضیحات بیشتر:
www.b2n.ir/h76403
🌿 برگزارکنندگان:
مدرسه مجازی رویش پژوهش و انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه با همکاری دیگر مراکز علمی کشور
🌿 کارشناسان پاسخگو: @mroyesh
🌱 مدرسه مجازی #رویش پژوهش
https://eitaa.com/joinchat/3648323715C970376fb41
▫️تخفیف اختصاصی خدمت مخاطبین فرهیخته کانال علوم انسانی اسلامی
🔹با همکاری و عنایت مدرسه مجازی رویش پژوهش ، تخفیف ۲۰ درصدی برای شرکت در پنجمین دوره آموزشی «مقاله نویسی» برای مخاطبین فرهیخته و گرامی کانال مهیا شده است ؛ لذا دوستان در صورت تمایل ، می توانند از این امکان استفاده کنند.
🔹برای استفاده از کد تخفیف اختصاصی ، شناسه کانال را بدون علامت @ در محل مورد نظر وارد کنید و از این تخفیف استفاده کنید.
کد تخفیف شرکت در دوره 👇
OlomEnsaniEslami
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
💫 ظرفیت سنجی نظام های فکری معاصر در تحول علوم انسانی
🔹سر فصل های دوره :
▫️نظام فکری «سید جمال الدین اسد آبادی»ارائه توسط (استاد مهدی موسوی)
▫️نظام فکری «امام روح الله خمینی»ارائه توسط (استاد امین اسدپور)
▫️نظام فکری «علامه محمد حسین طباطبایی»ارائه توسط ( استاد امین اسدپور)
▫️نظام فکری « علامه محمدتقی جعفری» ارائه توسط (استاد مهدی موسوی)
▫️نظام فکری «شهید مرتضی مطهری»ارائه توسط( استاد محمد هاشمی)
▫️نظام فکری «شهیدمحمدحسینی بهشتی» ارائه توسط ( استاد شریف لک زایی)
▫️نظام فکری «شهید محمد باقر صدر»ارائه توسط ( استاد حسین بحرینی یزدی)
▫️ نظام فکری «آیت الله سید علی خامنه ای» ارائه توسط ( استاد مهدی موسوی)
▫️نظام فکری «امام موسی صدر» ارائه توسط (استاد شریف لک زایی)
▫️نظام فکری «آیت الله عبدالله جوادی آملی» ارائه توسط ( استاد حسین حاج محمدی )
نظام فکری «آیت الله محمد تقی مصباح» ارائه توسط (استاد علی مصباح یزدی)
🔹 برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر
yun.ir/d13ucf
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️تطور روششناسی علوم انسانی در ایران♦️
🔹نمیتوان به محقق گفت که همه دادههای فکری و نظریات را رها کن و واقعیت را آن طور که هست ببین. شدنی نیست.
🔹بنابراین به اعتقاد من بایستی فرضیه داشته باشیم، فکر داشته باشیم، با تخصص مان فرضیه را بسازیم، فرضیه را مستند بسازیم.
پروفسور باقر ساروخانی قسمت پنجم
▫️پروفسور باقر ساروخانی از نظریه پردازان و اندیشمندان علوم ارتباطات و جامعه شناسی در کشور ماست که کارهای ارزنده و ماندگاری در حوزه نظریههای ارتباطات و روش شناسی از خود به یادگار گذاشته است. آنچه در ادامه میخوانید نظرات ایشان درباره تطور روش شناسی علوم انسانی در کشور است.
▫️نظراتی که به حوزه آسیب-شناسی روش شناسی های کمی و کیفی ورود میکند و در نهایت مسیری روشن پیش پای محققین و پژوهشگران باز میکند. حقیقتاً نظرات منسجم و ساختارمند باقر ساروخانی در حوزه روش شناسی علوم انسانی میتواند پاسخگوی بسیاری از سردرگمیها و ناهنجاریهای امروز نظام دانشگاهی ما باشد. این مصاحبه در اولین شماره نشریه تخصصی مطالعات نوین ارتباطی منتشر شده است.
🔸به اعتقاد من داشتن فرضیه نه تنها در عالم دانش که در کل هستی وجود دارد. اصلاً زندگی ما فرضیه است، انسان موجود فرضیهساز است. از صبح تا شب مشغول فرضیهسازی هستیم. روزی شاید دهها فرضیه تولید میکنیم، دم به دم حدس میزنیم. مثلاً تلویزیون خبری میگوید و هر کسی حدس و گمان خودش را درباره آن دارد. اگر به سوال باشد، سوال هیچ فایدهای ندارد.
🔸قدرت فکری ما و قدرت اندیشه و استدلال ما در این جا منعکس میشود، استناد ما از این جا خودش را نشان میدهد. برخی حدسهای بهتری میزنیم و هوش بیشتری در مقایسه با دیگران داریم. انسان ذاتاً موجود فرضیهساز است و زندگی با حدسها جریان پیدا میکند.
🔸در آن مورد، به خانم گفته بودند که فرضیه نداریم و فقط سوال بپرس. تحقیق در حد دکتری است، ولی نه فرضیه دارد، نه نمونه گیری دارد، نه تعمیم پذیری دارد و نه نظریه سازی دارد! اساتید هم به دانشجو میگویند برای رفتن به دنیای تحقیق باید اندیشه بکر داشته باشید، یعنی دادههای قبلی را رها کنید و واقعیت را فارغ از دادههای قبلی ببینید؛ همه اینها غلط است.
🔸 این که به دنیای واقعیت پاک نگاه کنی، اندیشههای قبلی تو را هدایت نکند، همه دادههای فکری خود را رها کنی و خودِ واقعیت را همان طور که هست ببینی! اینها نادرست است و شدنی هم نیست.
🔸بگذارید مثالی بزنم. دزدی به منزلی میزند، کاراگاهی را میآوریم که بررسی کند، آیا میتوان به کارگاهی گفت تخصصات را رها کن، دادههای ذهنیات را رها کن، فقط واقعیت خانه را ببین؟! اصلاً شدنی نیست. او از تخصصاش استفاده میکند. علاوه بر این، مشاهده کاراگاه اتفاقی نیست، سرگردان نیست، مشاهده وی بر اساس تخصصاش حرکت میکند، شاخص دارد. بنابراین نمیتوان به محقق گفت که همه دادههای فکری و نظریات را رها کن و واقعیت را آن طور که هست ببین. شدنی نیست.
🔸اما محقق باید دچار توهم و افکار قالبی و خرافات نباشد و نخواهد واقعیت را به شکل خاص خودش در بیاورد. باید ما تحقیق را عینی ببینیم و واقعیت را آنطور که هست ببینیم. تا اینجا درست، ولی نمیتوان تخصص را کنار گذاشت. باید با تخصص پژوهش را شکل داد. بنابراین میتوان گفت که موضوعِ داشتن دیدگاه خاص و ناب در یک حوزه درست است، رهایی از خرافات و افکار قالبی، ولی در یک حوزه درست نیست و محقق باید از تخصص خودش برای دیدن واقعیت و فهم آنها بهره ببرد.
🔸بنابراین به اعتقاد من بایستی فرضیه داشته باشیم، فکر داشته باشیم، با تخصص مان فرضیه را بسازیم، فرضیه را مستند بسازیم. فرضیه سازی هفت مرحله دارد. باید آن را به دست آورد و شکار کرد و تحقیق را بر اساس آن شکل داد. فرضیه را باید تبدیل به نظریه کنیم.
🔸ولی دانش کمی و دانش کیفی در فرضیه سازی تفاوت دارند. برای همین در دانشهای کیفی اسم فرضیه را که متعلق به دانشهای کمی است به کار نمیبریم و میگوئیم گزارههای پژوهش. آنجا hypothesis بود و اینجا premise است. اینجا فرضیه ماهیت متفاوتی دارد و برای همین از گزاره استفاده میکنیم. اما تفاوت آنها چیست؟
🔸فرض کنید میخواهم درباره اعتماد خبری رسانه کار کنم و ببینم رسانه ملی چقدر در اخبارش اعتماد دارد و مردم گوش میکنند و به آن اعتماد میکنند. در اینجا اعتماد را نگاه میکنم، ابتدا روی انواع اعتماد بررسی میکنم و تفاوت اعتماد و اعتبار را استخراج میکنیم، مفهومسازی و گونهسازی میکنیم. شناخت دقیق به دست میآوریم. در واقع آمادگی تخصصی پیدا میکنیم و بعد وارد میدان میشویم. با کوله باری از دانایی و تخصص وارد میدان میشویم. هنوز گزارهای تولید نکردم.
ادامه دارد ...
http://farhangemrooz.com/news/63449
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی نشست علمی با عنوان "ظرفیت اندیشه فارابی برای علوم انسانی و سیاست ایران امروز ما"
🔹این نشست با ارائه دکتر سید حسین شهرستانی بعدازظهر چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ در سالن اجتماعات ساختمان دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شده است.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️تلقی فیزیکال از علوم انسانی♦️
🔹«هستی» غیر از «فهم هستی» است: درست است که واقعیت و هستی در مقام ثبوت، مسلمان و غیرمسلمان ندارد، اما «تلقی از واقعیت» چطور؟ «فهم واقعیت» چطور؟ «نوع نگاه به واقعیت» چطور؟
🔹اگر «تمایز موضوعی» را پذیرفتید چارهای ندارید جز آنکه «تمایز روشی» را نیز بپذیرید، زیرا «روش زاییده و مولود موضوع» است؛ و نه امری قراردادی و تحمیلی بر موضوع.
احمد حسین شریفی استاد حوزه و دانشگاه
▫️ پاسخ احمد حسین شریفی به اظهار نظر سید مصطفی محقق داماد؛ درباره درست یا غلط بودن پسوند اسلامی برای علوم انسانی
▫️صحبت های سید مصطفی محققداماد، در تاریخ ۶ تیر ۱۴۰۲ در مصاحبه با سایت انتخاب:
🔸«معتقدم رشتههای مختلف علوم انسانی اکثراً جزو علوم به معنای خاص یا Science است. روانشناسی علم است؛ جامعهشناسی علم است و روش علمی میخواهد. علم نه مسلمان است و نه کافر. شیمی نه مسلمان است و نه کافر. مثلاً اینکه فرمول شیمیایی آب از ترکیب H۲O حاصل میشود، ... نه مسلمان است و نه کافر! این علم است و ربطی به اسلام و کفر ندارد.
🔸به هرحال من چندان موافق اسلامی شدن علوم انسانی نیستم؛ چرا؟ چون علم از مقوله هستی است و دین از مقوله بایستی است. هستی و بایستی دو مقوله متفاوت هستند. ...»
https://www.entekhab.ir/fa/news/731445
🔷 پاسخ حجت الاسلام استاد احمد حسین شریفی:
1⃣ اولاً، «علوم انسانی» تماماً از مقوله «هستی» نیستند؛ بخش عمدهای از آنها از مقوله «بایستی» است.
2⃣ ثانیاً، «دین» نیز تماماً از مقوله «بایستی» نیست؛ بسیاری از گزارههای دینی از مقوله «هستی»اند. اکثر قریب به اتفاق آیات مربوط به معرفت، جهان، خدا و انسان از مقوله هستیاند و نه بایستی.
3⃣ ثالثاً، «بایدها» ریشه در «هستها» دارند: از نگاه اسلام و بر اساس حکمت عملی شیعی، «بایدهای اسلامی» ریشه در «هستها» دارند و بلکه بیانی دیگر از «هستها»یند. مگر نه اینکه «الاحکام الشرعیة تابع للمصالح و المفاسد الواقعیة»
4⃣ رابعاً، «هستی» غیر از «فهم هستی» است: درست است که واقعیت و هستی در مقام ثبوت، مسلمان و غیرمسلمان ندارد، اما «تلقی از واقعیت» چطور؟ «فهم واقعیت» چطور؟ «نوع نگاه به واقعیت» چطور؟ آیا اینها هم مسلمان و غیر مسلمان ندارد؟ یعنی آیا تلقی فلسفه اسلامی و به طور کلی اسلام، از «هستی»، با تلقی فلسفه اومانیستی از هستی تفاوتی ندارد؟ آیا «فهم توحیدی» از الوهیت با «فهم تثلیثی» از آن تفاوتی ندارد؟
5⃣ خامساً، علوم انسانی غیر از علوم طبیعیاند: علوم انسانی را در صورتی میتوان در زمره شیمی و فیزیک به شمار آورد که موضوع، مسائل، غایات و روشهای آنها یکسان باشد. در حالی که «موضوع علوم انسانی» متفاوت با «موضوع علوم طبیعی» است و جالب است که خود جناب استاد محقق داماد در همین مصاحبه به این مسأله اشاره میکند! و اگر «تمایز موضوعی» را پذیرفتید چارهای ندارید جز آنکه «تمایز روشی» را نیز بپذیرید، زیرا «روش زاییده و مولود موضوع» است؛ و نه امری قراردادی و تحمیلی بر موضوع.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی نشست تخصصی «فرآیند اجتماعی سازی تقریب بین مذاهب اسلامی »با ارائه: حجت السلام احمد مبلغی (استاد حوزه و دانشگاه)
💫اهم مطالب ارائه شده در نشست:
1⃣ضرورت اجتماعی سازی تقریب
2⃣ اصول لازم الرعایه در اجتماعی سازی تقریب
🔸 اصل بازسازی مفاهیم اجتماعی ناظر به جامعه اسلامی
🔸 اصل درهم تنیدگی پدیده های اجتماعی
🔸 اصل امامت کتاب
🔹این نشست در همایش ملی تقریب مذاهب اسلامی و تمدن سازی نوین اسلامی در گام دوم انقلاب بعد از ظهر پنج شنبه ششم بهمن ۱۴۰۱ درشهر قم، پژوهشکده باقرالعلوم (علیهالسلام) برگزار شد.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
✨🌺💐🍁🌸🍁💐🌺✨
🌺 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ (عید غدیر خم، عید ولایت مبارک باد)
💫 تبریک عیدالله الاکبر ،عید ولایت و امامت ، عید کمال دین
سالروز اتمام نعمت و هنگامه اعلان وصایت و ولایت
امیر المومنین (روحی فداه)
بر عاشقان حضرتش
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل کتاب "علی و شهر بی آرمان" اثر ارزشمند دانشمند معاصر استاد حسن رحیم پور ازغدی به مناسبت عیدالله الاکبر عید بزرگ غدیر تقدیم به همه عشاق امیرالمومنین (روحی فداه)
🔹علی(ع) و شهر بی آرمان نخستین مجموعۀ مباحث از سلسلۀ «طرحی برای فردا » حاصل سخنرانی های حسن رحیم پور(ازغدی) و گفتگو با اوست.
🔹این مجموعه شامل چهار جلسه بحث و گفتگو دربارۀ حکومت و دولت علوی، اقتصاد اسلامی در حکومت علی، اصولگرایی و بازگشت به اصول در دوران حکومت آن امام و نیز آزادی و قرائت ها و بحث خودی و غیرخودی در دولت ایشان است.
🔹رحیم پور در این گفتگوها، صریح و روشن از سیرۀ حکومتی امام اوّل شیعیان بحث می کند و جای جای گفتۀ خود را با آیه و حدیث مستند می سازد.
🔹تحلیل های او این امتیاز را دارد که فقط «تاریخ نگاری » و «تاریخ روایی » نیست، بلکه بازخوانی ایده ها و سخنان امیرالمومنین(ع) است که پرسش روز و درد دین داران معاصر ماست و نشان می دهد که اندیشه های تشیع همواره تروتازه است.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami.
1593853152ali.n.pdf
999.4K
کتاب "علی و شهر بی آرمان" هدیه ویژه عید غدیر
هدایت شده از تمدن نوین اسلامی
▫️فایل صوتی سخنرانی استاد حسن رحیم پور ازغدی با عنوان «علی علیهالسلام،غدیر و تمدن سازی»
🔹عید غدیر- اعلام ولایت امیرالمؤمنین علیهالسلام - ۱۴۰۱
🔹این سخنرانی استاد در روز جمعه ۱۴٠۲/۰۴/۱۶ از شبکه یک سیما در برنامه طرحی برای فردا پخش میشود.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
هدایت شده از تمدن نوین اسلامی
۱۶ تیر ۱۴۰۲ - طرحی برای فردا ۱۴۰۲ _ شبکه 1 - ۱۶ تیر ماه ۱۴۰۲.mp3
29.12M
هدیه به مناسبت روز عید برگ غدیر
♦️اصلاحات و خانه اندیشمندان علوم انسانی ♦️
🔹رویکرد شهرداری تهران ، ایجاد یک ظرفیت و بستر برای فعالیت «همه» گروهها، جریانات و ظرفیتهای دانشگاهی، نخبگانی و دانشجویی است. به نحوی که با وضعیت منصفانه و عادلانه همه بتوانند از این ظرفیتها استفاده کنند.
🔹در حال حاضر نیز بیش از ۱۵ مجموعه دانشگاهی و نخبگانی متقاضی استفاده از ظرفیتهای مجموعه خانه اندیشمندان علوم انسانی هستند.
▫️به گزارش سایت فارس نیوز؛ درحالی که خانه اندیشمندان علوم انسانی پلمب نشده، عدهای با دروغپردازی سعی کردند تا موضوع را سیاسی کنند و بر عملکرد خود سرپوش بگذارند.
🔸از شایعه تا واقعیت: درست در مرکز پایتخت، خیابان استاد نجات اللهی، خیابان ورشو؛ ساختمات ۵ هزارمتری که قرار بود روزی «خانه اندیشمندان علوم انسانی» باشد حالا چندسالی است که به گعدهها و دورهمیهای یک عده خاص تبدیل شده است.
🔸 ساختمانی که قرار بود محفلی برای نشستها و گردهماییهای اسانید بازنشسته علوم انسانی باشد، حالا کمتر استادی را میبینی که پایش را در ورشو گذاشته باشد.
🔸 علاوه بر سایه غمباری که بر روح خانه اندیشمندان علوم انسانی سایه افکنده، وضعیت ساختمان اندیشمندان هم علیرغم بودجه سالانه نگهداشت و نگهداری هم وضعیت مناسبی ندارد و به اتاقهای متروکه تبدیل شده و حیاط خلوت اساتید به انباری وسایل خاک خورده مبدل شده است.
🔸حالا شهرداری تهران با توجه به وظیفه قانونی خود درصدد استفاده بهینه از ساختمانهای خود و همچنین در تلاش است تا تمامی امکانات بدون تبعیض ناروا در اختیار همه شهروندان قرار گیرد.
🔸عبدالمطهرمحمدخانی سخنگوی شهرداری تهران در این باره گفت: رویکرد شهرداری تهران مثل همه ظرفیتهای فرهنگی و نخبگانی شهر تهران، ایجاد یک ظرفیت و بستر برای فعالیت «همه» گروهها، جریانات و ظرفیتهای دانشگاهی، نخبگانی و دانشجویی است. به نحوی که با وضعیت منصفانه و عادلانه همه بتوانند از این ظرفیتها استفاده کنند.
▫️دروغ پلمب خانه اندیشمندان علوم انسانی
در همین رابطه و پس از بازدید مهدی صادقی، مدیرکل مطالعات فرهنگی و اجتماعی از ساختمان اندیشمندان علوم انسانی، جریان اصلاحطلب که گعده و حیاط خلوت خود را در خطر دیده بودند، موضوع را به رسانهها کشاندند تا با مظومنمایی به شهرداری تهران فشار مضاعف وارد کنند. اعضای سابق شورای شهر تهران و مدیریت شهری گذشته و رسانههای حامیشان که هوز بابت عملکرد ضعیفشان باید به شهروندان تهرانی پاسخ بدهند، در این میان دروغ پلمب خانه اندیشمندان علوم انسانی را هم منتشر کردند.
▫️تکذیب پلمب خانه اندیشمندان علوم انسانی
🔸سخنگوی شهرداری تهران هم در این باره عنوان کرد: برخی رسانهها متأسفانه با یک برخورد سیاسی و غیرکارشناسی به موضوع ورود کرده و اخبار نادرستی را در این زمینه منتشر کرده اند. تأکید میکنم، هیچگونه پلمبی صورت نگرفته و اصلا در ساختمان مسدود نشده است و به هیچ وجه افراد یا حتی وسایل آنها از مجموعه خارج نشده است و تنها برخی کارشناسان دفتر مطالعات معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برای بازدید نهایی و فراهم آوردن زمینه استفاده از این مجموعه برای نخبگان در ساختمان حضور یافتند. گروه فعلی هم در همان بخش محدود همچنان مشغول فعالیت هستند.
🔸محمدخانی تاکید کرد: البته که از دیگر گروهها نیز برای استفاده از ظرفیت بلااستفاده مجموعه دعوت به عمل خواهد آمد. در حال حاضر نیز بیش از ۱۵ مجموعه دانشگاهی و نخبگانی متقاضی استفاده از ظرفیتهای مجموعه خانه اندیشمندان علوم انسانی هستند.
http://fna.ir/3djnle
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی نشست «شهید بهشتی و عدالت اجتماعی» با ارائه حجت الاسلام محسن قنبریان (استاد حوزه و دانشگاه)
💫 اهم مطالب ارائه شده در این نشست :
🔸 "دین یعنی عدل و عدل یعنی دین"
🔸چالش سه وجهی پیش پای بهشتی:
- ساختار و روابط اقتصادی سرمایه داری که توازن اجتماعی را بهم ریخته!
- احکام فرعیه ای که عملا موجب عدالت نشده!
- مارکسیست هایی که احکام دین را عامل نظام طبقاتی می شمارند!
⬅️ سه درگیریِ: عینی، میدانی، فکری با این سه چالش
- دفاع از احکام فرعیه مقابل مارکسیست ها
- پس مشکل بی عدالتی از کجاست؟ (دو سطح بحث با فقه گرایان)
- در مواجهه عینی با سرمایه داری!
🔸سه اصل اساسی نظام بهشتی...
- از ۹ اصل به ۷ اصل و بعد به سه اصل بنیادی تر می رسد...
🔹این نشست به مناسبت شهادت دکتر بهشتی در ششم تیرماه ۱۴۰۲ مدرسه معصومیه قم برگزار شد.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️شهید بهشتی و عدالت اجتماعی♦️
🔹بهشتی چون مجتهدی اصولی بود، احکام را تابع مصالح ذاتیه می دانست و اساس مصالح را هم بازگشت به قضیه "عدل حسَن" می دانست لذا احکام اجاره و مضاربه و بیع و... را هیچکدام ذاتا ناعادلانه نمی دانست.
🔹شهید بهشتی نظام عادلانه اجتماعی را صرفا اجرای نهادهای مضاربه و اجاره و... نمی داند بلکه نظام، اصولی است (که باز از دین استخراج میشود)
حجت الاسلام قنبریان بخش اول
▫️در آستانه سالروز شهادت آیت الله شهید سید محمد بهشتی و هفته قوه قضائیه نشستی با حضور حجت الاسلام محسن قنبریان از اساتید حوزه و دانشگاه در مدرسه معصومیه قم با عنوان « شهید بهشتی و عدالت اجتماعی » برگزار شد که صوت و چکیده این نشست خدمت مخاطبین فرهیخته کانال علوم انسانی اسلامی ارائه خواهد گردید.
🔸 "دین یعنی عدل و عدل یعنی دین؛ هرجا دیدید می گویند دین و اسلام اما عدالت اجتماعی نیست، بدانید اسلامش قلابی است."
🔸در ص۷۰ از رابطه شرک و کفر با ظلم می گوید: "ظلم و کفر و شرک و ظلم چنان در قرآن پا به پای هم آمده که قسط و ایمان".
🔸 چالش سه وجهی عدالت پیش پای شهید بهشتی:
۱. ساختار روابط اقتصادی-تجاری سرمایه داری که توازن اجتماعی را بهم ریخته!
۲.احکام فرعیه (اجاره، مضارعه و...) که عملا موجب عدالت نشده!
۳. مارکسیت ها و قرائت های دگر اندیش که احکام دین را عامل نظام طبقاتی و سرمایه داری فاسد می شمرند!
🔸 بالتبع اینها شهید بهشتی درگیری سه وجهی ای دارد:
۱. درگیری عینی با سرمایه داری فاسد و ارائه طرح و ساختار و نظام عادلانه ای برای مقابله با آن و ایجاد توازن اجتماعی.
۲. درگیری میدانی با فقه گرایانی که تقلیل گرایانه فکر می کنند چاره فقط اجرای احکام فرعیه است! گمان می کنند اجاره و مضارعه و... در هر ظرفی، موجب عدالت می شود!
۳. درگیری فکری با مارکسیست ها و دگر اندیشان تا ثابت کند احکام دین و نهادهای اقتصادی (مضاربه و...) در ذات خود عادلانه اند و مشکل جای دیگر (یعنی روابط و ساختار غلط) است.
🔸 درگیری فکری با مارکسیست ها
می گفتند: "اصلا مضاربه وقتی درست است که برای سرمایه سهمی قائل باشیم بنابراین کار را آن شخص دیگر می کند و این طرف آنطرف می دود اما بالاخره ۱٪ یا ۹۰٪ از پاداش و ارزش کار او به جیب این آقای سرمایه دار می رود. پس اسلام به این شکل، بنیان و اساس سرمایه داری را گذاشته است!!"
🔸بهشتی چون مجتهدی اصولی بود، احکام را تابع مصالح ذاتیه می دانست و اساس مصالح را هم بازگشت به قضیه "عدل حسَن" می دانست لذا احکام اجاره و مضاربه و بیع و... را هیچکدام ذاتا ناعادلانه نمی دانست:"اصل تشریع اجاره به هیچ وجه مستلزم این نیست که ما بگوییم از اسلام اینگونه فهمیده میشود که چون اجاره هست بنابراین نظام فاسد مستغلاتی هم درست است! نه هیچ نمی توان اینرا ثابت کرد".
🔸"در اصل تشریع بیع و اجاره، مضاربه و مزارعه و مساقات هیچ انحراف اقتصادی وجود ندارد و از اصول این قوانین و از این ابواب و احکام فقهی هیچ تایید بی عدالتی و نابسامانی ها در نمی آید"
🔸پس مشکل کجاست؟"کمبود مربوط به نظام عادل صحیح اجتماعی است و همه مشکلات را باید در آنجا حل کرد و چون بر روی مسائل مربوط به چنین نظامی آنطور که باید و شاید، نه کار شده نه گفته و شنیده شده و نه عمل شده است این است که ما همیشه خودمان را در حال نابسامانی و بی تعادلی یافته ایم".
🔸شهید بهشتی نظام عادلانه اجتماعی را صرفا اجرای نهادهای مضاربه و اجاره و... نمی داند بلکه نظام، اصولی است (که باز از دین استخراج میشود) اما روابط عینی و خارجی و ساختارهای اقتصادی را توازن می دهد تا عقود و نهادهای احکام فرعیه در آن نتیجه عدالت دهند"در جامعه ای که ساختار روابط اقتصادی و تجاری آن عادلانه است هرکدام از این قواعد(عقود اسلامی) در جای خود مفید و لازم است".
🔸 مواجهه میدانی با تقلیل گرایان
اینان عمدتا فقهای سنتی بودند که گمان می کردند مشکل فقط عدم اجرای احکام فرعی است!
🔸بهشتی نشان می دهد در روابط واقعی اقتصادی )وقتی عدم توازن باشد)اجاره و مضاربه و... نه تنها موجب عدالت نمی شود بلکه پوشش بی عدالتی ها می شود!
🔸با این دسته دو سطح پاسخ می داد:
الف) در مقام احتجاج؛ که مثل طبیب می گفت تا حکم ثانویه بگیرد!
مثلا درباره سود سرمایه در گردش بازرگانی، آنرا عامل تورم و فقر معرفی می کرد و می گفت: "من اینجا بعنوان یک طبیب حرف می زنم نه به عنوان یک فقیه. ملت ما هم فعلا بیمار یک بیماری شکننده اجتماعی و اقتصادی است: بالا رفتن سرسام آور قیمت ها! مگر عیبی دارد که یک بار بنده در خدمت دوستان و مردم ایران باشم و به عنوان یک درمان مطلبی را پیشنهاد کنم؟! من نمی خواهم بگویم مساله از نظر فقهی چگونه است. این مساله توضیحات مفصل تری می خواهد.
ادامه دارد ...
http://mghanbarian.ir/lecture/7027/
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی هشتمین محفل مدرسه فکرت با عنوان «حکمرانی عدالتمحور با تاکید بر اندیشه شهید بهشتی» با ارائه حجت الاسلام احمد رهدار
🔸شنبه ۱۰ تیرماه ۱۴۰۲
🔸قم، بلوار بسیج، موسسه شناخت
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️برگزاری نشست های مجازی مدرسه تابستانی علوم انسانی اسلامی با حضور و سخنرانی اساتید حوزه و
دانشگاه
💫لیست اساتید با موضوع نشست:
1⃣ نشست «نظریه سازی در تولید علوم اجتماعی اسلامی» با ارائه دکتر حسین بستان ؛ سه شنبه 20 تیر ساعت 8/30 الی 10/30
2⃣ نشست «مدلسازی در روش شناسی تولید علوم انسانی اسلامی» با ارائه دکتر مرضیه عبدلی ؛ سه شنبه 20 تیر ساعت 10/45 الی 12
3⃣ نشست «سنت های الهی و علوم اجتماعی اسلامی» با ارائه دکتر قاسم ترخان ؛ چهارشنبه 21 تیر ساعت 8/30 الی 10/30
4⃣ نشست«آینده پژوهی در علوم انسانی اسلامی» با ارائه دکتر محمد تقی موحد ابطحی ؛ چهارشنبه 21 تیر ساعت 10/45 الی 12
🔸این نشست ها توسط پژوهشکده علم و دین پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار می شود.
🔸لینک نشست:
https://room.nahad.ir/ch/pajouheshgah
🔸پایگاه اینترنتی: www.pfme.ac.ir
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️علم دینی از ديدگاه سعيد زیباکلام♦️
🔹به تعبير شهيد مطهری بايد قضاوت و داوری درباره معرفت را به خود معرفت سپرد نه معيار های عملی ملاک معرفت از جنس خود معرفت است و آن اين است که معرفت ها به معرفت های بديهی منتهی شود .
🔹آقای سروش می گفت اصلا متن، صامت و گرسنه است و معنايی ندارد. اين خواننده متن است که به آن لفظ معنا می دهد و هم از آن معنا می گيرد. اين شبهه خطرناکی است.
حجت الاسلام ربانی گلپایگانی بخش آخر
▫️حجت الاسلام علی ربانی گلپایگانی ( عضو شورای علمی کلام اسلامی، عضو هیئت علمی مؤسسه امام صادق(ع) ) در دروس خارج کلام خود که در سال ۹۵ - ۹۴ برگزار شده است به بررسی دیدگاههای موافقان و مخالفان علم دینی پرداختند. ایشان در سه جلسه از جلسات خارج علم کلام به بررسی و تحلیل دیدگاه یکی از موافقان علم دینی دکتر سعید زیباکلام پرداختند.
🔸حال اگر به گزاره های مشاهدتی قطعی برخورد کرديم که با نظريه های علمی سازگار نيست، بر آن نظريه ها که تاکنون پذيرفته ايم تبصره ای می زنيم به اين صورت که تاکنون آنها را مطلق می پنداشتيم و اکنون دست از اطلاق آنها بر می داريم. البته کما کان آن نظريه ها به قوت خويش باقی هستند. اين مطلب بر مبنای سخن اثبات گرايان سازگار تر است اگر چه بر اساس نظر ابطال گرايان نيز صحيح است به اين صورت که بگوييم اين موردی که پيدا شده نقضی محدود است و سالبه کليه نيست که کل نظريه گذشته را بر دارد بلکه اطلاق آن قانون را بر می دارد.
🔸بنابراين اين گونه نيست که مساله با پيدا شدن يک يا چند مورد نقض سليقه ای شده و از مدار منطق خارج شود. به تعبير شهيد مطهری بايد قضاوت و داوری درباره معرفت را به خود معرفت سپرد نه معيار های عملی کما اينکه پراگماتيسم می گويد. ايشان در نقد پراگماتيسم اين مساله را بيان فرموده و می گويند ملاک معرفت از جنس خود معرفت است و آن اين است که معرفت ها به معرفت های بديهی منتهی شود .
2⃣ نکته ديگر اينکه اگر اين مبنا را در مورد رد يا قبول نظريه ها بپذيريم و آن را به تصميم گيری و سلايق عالمان برگردانيم پيامد باطلی خواهد داشت و آن گرفتار شدن در دام نسبت گرايی است، زيرا تعلقات و تمنيات عالمان تحت تاثير عوامل گوناگونی قرار دارد و لذا تصميم های متفاوتی می گيرند و ما ديگر نمی توانيم حرف کسی را رد کنيم. ضابطه مند کردن اين تعلقات و تصيميم گيری ها نيز خيلی مشکل و طولانی است. طبق اين سخن تکثر گرايی در معرفت حاصل خواهد شد که همان نسبيت گرايی باطل است.
🔸اين سخن همانند مساله تکثر قرائت هاست که می گويد متن دين صريح نبوده و هر کسی می تواند با توجه به پيش فرض هايی که دارد آن را معنا کند. آقای سروش می گفت اصلا متن، صامت و گرسنه است و معنايی ندارد. اين خواننده متن است که به آن لفظ معنا می دهد و هم از آن معنا می گيرد.
🔸اين شبهه خطرناکی است که مطرح شده تا آنجا که آيت الله مصباح در اين باره می فرمايد: از اول خلقت تا کنون شبهه ای شيطانی به اين کيفيت بيان نشده است زيرا دست همه را می بندد. طبق اين شبهه، قهرمان های فقه مانند شيخ انصاری يک فهم از دين دارد و يک روشنفکر نيز قرائت ديگری از دين دارد.
🔸اينجا است که معلوم می شود مباحث معرفت شناسی از چه جايگاه بالايی برخوردار است. شهيد مطهری می فرمايد اين معرفت شناسی است که سرنوشت جهان بينی ها و ايدئولوژی ها را تعيين می کند و لذا بايد به اين مباحث خيلی اهميت داد . اگر شهيد مطهری اکنون زنده می بودند قطعا يکی از مباحثی که مطرح می کردند بحث هرمنوتيک بود زيرا اينها مباحث شالوده ای است که اگر در آنها انجرافی رخ دهد در ادامه زاويه زيادی پيدا خواهد کرد.
محور دوم
🔸محور ديگر ايشان برای اثبات علم دينی در مورد علوم انسانی است. وی در اين باره می گويد: علوم انسانی و اجتماعی که موضوع آنها انسان است لااقل دو رکن در آنها خواه ناخواه پذيرفته شده است: يکی چيستی انسان و ديگر سعادت و شقاوت اوست. به همين خاطر توصيه ها و تجويزهايی که در اين علم می کنند مبتنی بر تلقی فلسفی است که از انسان دارند.
🔸مثلا جان اسوارت ميل طرفدار آزادی فردی است و آن را اصل می داند مگر اينکه آزادی ديگری را خدشه دار کند. اين ديدگاه وی به خاطر تلقی ای است که از انسان دارد. در ساير علوم انسانی نيز همين گونه است. حال بر اساس اينکه تصوير قبلی ما از انسان و سعادت او در نظريه های علمی نقش دارد، دين هم در هر دو حوزه و رکن انسان يعنی چيستی و سعادت انسان حرف دارد و لذا راه برای تاثير گذاری دين در حوزه علوم انسانی باز می شود .
https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/rabani/kalam/94/941218/
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami