▫️فایل مقاله برگزیده « نقش کمال نهایی انسان در اسلامی سازی علوم انسانی از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی » با ارائه عليرضا جليلي فر و صفدرالهي راد
🔹منتشر شده در فصل نامه معرفت فرهنگي-اجتماعي ،سال سيزدهم شماره اول ، پياپي 49،زمستان 1400،ص93-108
🔹 اين فصل نامه توسط گروه جامعهشناسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با هدف انتشار مقالات علمی در حوزه علوم اجتماعی و جامعهشناسی با رویکرد اسلامی امنتشر ميشود
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
فایل مقاله برگزیده « نقش کمال نهایی انسان در اسلامی سازی علوم انسانی از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی ».pdf
340K
فایل مقاله برگزیده « نقش کمال نهایی انسان در اسلامی سازی علوم انسانی از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی » با ارائه عليرضا جليلي فر و صفدرالهي راد
هدایت شده از KHAMENEI.IR
23.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️«اللّهمّ إنّا لا نعلم منهم إلاّ خيرا»
🎥 اقامه نماز توسط حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای بر پیکر رئیسجمهور شهید و همراهان گرامی ایشان
🖤 وداع رهبر انقلاب با #رئیسی_عزیز
➕ فرزندان شهدا در آغوش رهبر انقلاب
💻 Farsi.Khamenei.ir
◾️نگاهی تحلیلی بر جامعه امروز و درک آن از شهید رئیسی◾️
🔹گم شدن جسم رییس جمهور گویی نوعی تعلیق پدیدارشناسانه ایجاد کرد که به ما امکان میداد به نحو دیگرگون با او مواجه شویم. فرصت شده بود تا در تصور فقدان رئیسی، او را در تحققها و فعلیتهایش از نو پیدا کنیم.
🔹مدل سیاستورزی او نیز خاص خودش بود. سیاست را نیز همچون نوعی ماموریت و تکلیف به جای میآورد. شاید مهمترین مفهوم توضیح دهنده سیاست او در کنار تکلیف و ماموریت، تقوا بود.سیاست تقوا این است.
دکتر سجاد صفار هرندی استاد دانشگاه
🔸درست در همان ساعات سخت و نفسگیر عصر یکشنبه که گروههای امداد و نجات در تکاپوی عملیات بازیافتن بالگرد حامل رئیسی و یارانش بودند، ما نیز عملیات بازیابی و از نو پیدا کردن او را در ذهن و ضمیر خود آغاز کردیم. ما که میگویم کم و بیش یعنی همه ما.
🔸 از امثال من که فی الجمله در زمره حامیان او به حساب میآمدیم و پیشتر برای پیروزیاش در انتخابات کوشیده بودیم تا منتقدان درون جبههای و برون جبههای و بخش بزرگی از مردم معمولی.
🔸 گم شدن جسم رییس جمهور گویی نوعی تعلیق پدیدارشناسانه ایجاد کرد که به ما امکان میداد به نحو دیگرگون با او مواجه شویم. پیشتر او هر چند پیش چشممان بود ولی نمیدیدیمش. اگر هم میدیدیم بیشتر کاستیهای او در نسبت با ایدئالهای ذهنیمان را میدیدیم. اینک اما فرصت شده بود تا در تصور فقدان رئیسی، او را در تحققها و فعلیتهایش از نو پیدا کنیم.
🔸گروههای امداد و نجات سپیده صبح دوشنبه جسم سوخته رییسی را باز یافتند، اما عملیات بازیابی کاراکتر او برای ما تا همین حالا ادامه دارد و راستش من فکر میکنم تا مدتها ادامه خواهد یافت.
🔸کاستیکا براداتان در کتاب "جان دادن در راه ایدهها" با استفاده از استعارهای سینمایی میگوید:«کیفیت مرگ هر کس تعیین کننده معنای کلی زندگی اوست.»
🔸در واقع با مرگ گویی کل سکانسها و پلانهای پراکنده یک سرگذشت به یکباره تدوین میشوند و معنای نهایی خود را می یابند.
🔸به این سیاق، شهادت دراماتیک رئیسی، پرواز کردن، سوختن و یگانه شدن با خاک و سنگ و درختان کوههای جنگلی منتهی الیه شمال غربی ایران گویی کل زندگی او را یکباره برای ما معنادار کرد. زندگی بچه یتیم تهیدست مشهدی را که همچون بسیاری دیگر از همگنان خود با انقلاب اسلامی از حاشیه مناسبات اجتماعی ایران به متن آن آمد. طی چهار دهه در جایگاههای مختلف نظم برآمده از انقلاب به انجام تکلیف و ماموریت خود برخاست و نهایتا نیز جان خود را بر سر انجام یکی از همین ماموریتها نهاد.
🔸رئیسی از نیمه دهه نود مشخصا به سطح اول سیاست ایران وارد شد. اما مدل سیاستورزی او نیز خاص خودش بود. او نه مانند هاشمی راهبردی سیاستورزی میکرد و نه چون احمدی نژاد تاکتیکی، بلکه سیاست را نیز همچون نوعی ماموریت و تکلیف به جای میآورد. شاید مهمترین مفهوم توضیح دهنده سیاست او در کنار تکلیف و ماموریت، تقوا بود. مشیی که علی الظاهر انطباقی با روح زمانه نداشت.
🔸مشیی که علی الظاهر انطباقی با روح زمانه نداشت اما با شهادت نامنتظره و عروجش به بلندای ذهن و نفوذ به سویدای دل بخش بزرگی از ایرانیان امکانها و پتانسیلهای خود را ظاهر ساخت. سیاست تقوا این است مهمترین معنای زندگی ابراهیم رئیسی و در همان حال بزرگترین میراث سیاسی او برای آینده ما در یادداشتی دیگر به این مفهوم خواهم پرداخت به اذن خدا.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️نگاهی به سه سال سیاست خادم الرضا در دانشگاهها؛ دستور بازگشایی حضوری دانشگاهها تا تبدیل این مراکز به اتاق فکر اندیشهورزی دولت
🔹مروری کوتاه به حدود سه سال ریاست جمهوری نشان میدهد که رئیسجمهور شهید از همان روزهای اول ورود خود به ساختمان پاستور، ضمن اینکه دانشگاهیان را اتاق فکر اندیشهورزی دولت میدانست، بلکه در اتخاذ سیاستها و تصمیمات مهم داخلی و خارجی نیز از نظرات دانشگاهیان و نخبگان به عنوان بازوی مشورتی اصلی خود کمک میگرفت.
▪️توجه جدی به علوم انسانی
🔹برای ما علوم مهندسی و پزشکی از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است؛ اما آنها به هیچ وجه نباید جایگزین علوم انسانی شوند؛ چرا که ما در حوزه علوم انسانی صاحب اندوختههای فراوانی هستیم و برای دنیا در این زمینه حرف داریم و میتوانیم متکی بر علوم انسانی تمدن نوین اسلامی را رقم بزنیم.
🔹امروز انتظار اصلی از دانشگاهها تربیت نیروی انسانی تراز، تولید علوم پیشرفته و مهارت آموزی در استفاده از فناوریهای نوین برای رشد و پیشرفت کشور است. رویکردی منتج به تحول خواهد شد و ظرفیتها را از بالقوه به فعلیت درخواهد آورد که ابتدا مبتنی بر تولید علم، کسب دانش و فرمولهای علمی باشد و در ادامه نسبت به جامعه و نیاز آن شناخت داشته باشد.
ادامه مطلب را اینجا بخوانید
https://www.msrt.ir/fa/news/85633
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️علوم انسانی و چالش اسطورههای مردمی انقلاب اسلامی
🔹پدیدههایی شبیه خروش مردمی در شهادت آیت الله مظلوم شهید رئیسی، علوم انسانی شبیه جامعه شناسی و علوم سیاسی را به چالش کشیده است. دانشجویان این رشته های علمی باید از این فرصت بهره گیری کرده این علوم را در تراز بنیادهای اصیل علم بازاندیشی کنند.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◼️حجت السلام ابوالفضل ساجدي : کاستیهای علوم انسانی غربی
▫️ به نام علم، به کام ؟؟
▫️به نام دیدن واقعیات جامعه، به کام چشم بستن بر واقعیات
🔹چرا جمعی از جامعه شناسان و تحلیلگران غربگرای مدعی روشنفکری، تجمعات ضد نظام ولو در جمع های کوچک را گزارش و تحلیل و بارها در شبکه های اجتماعی تکرار میکنند و بر طبل ناامیدی می کوبند، اما چشم بر تجمعات میلیونی تشییع شهید رییسی و امثال آن می بندند و در برابر آنها مهر سکوت بر لب می زنند؟
🔹چرا این جمعیتها را نمی بینند؟
🔹چرا تحولات در حال وقوع در جهان را نادیده میگیرند؟
🔹چرا تحولات جهانی در واکنش به حوادث غزه را نمی نگرند؟
🔹آیا اینها به دلیل پیشفرضهای پذیرفته شده مبانی لیبرال دموکراسی، مدرنیته و سکولاریزم غربی نیست؟
🔹آیا تحلیلهای یکسویه این عالمان علوم انسانی می تواند قابل اعتماد باشد؟
🔹آیا عالم واقع بین، نباید به همه تحولات و تجمعات (موافق و مخالف) بنگرد؟
🔹آیا این نخبگان تحت سیطره فرهنگی غرب نیستند؟
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از تمدن نوین اسلامی
▪️«سَبکِ مُردن» بخشی از «سَبکِ زندگی» و «فلسفهٔ مرگ» هم تعیین کنندهٔ «فلسفهٔ زندگی» است.
🔹پژوهشگران تمدن در وزنکشیِ تمدنها علاوه بر وزنِ زندهها، مردهها و شهیدان (همچون سقراط، مسیح ع، حسینبنعلی ع، حلّاج) را وزن میکنند، و علاوه بر «طریقتهای حیات»، «طریقتهای ممات» را حیاتبخش و تمدنساز میدانند.
▪️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس▪️
@TamadonEN
#نشست_علمی #مجازی_حضوری
📣 بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی
💢با تأکید بر ضرورت امتداد حکمت اسلامی
❇️ کارشناس:
حجت الاسلام دکتر #سید_اباذر_نبویان
عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی قم
❇️ دبیر علمی:
جناب آقای استاد #محمدباقر_خراسانی
مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت
🗓 چهارشنبه 09/ 03/ 1403
🕰17:45
📍 مکان: قم، خیابان باجک، کوچه10، اولین فرعی سمت چپ، مجمع عالی حکمت، سالن همایش.
👈 شرکت حضوری در نشست برای عموم برادران و خواهران بلامانع است.
✅ پخش آنلاین در کانال مؤسسه پژوهشی امام علی(ع):
http://eitaa.com/joinchat/3181904050C32a22f4cab
#بایدها_نبایدهای_تحصیل_در_علوم_عقلی_اسلامی
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع)
🌐 ایتا | کانال پشتیبان | تلگرام | آپارات | اینستاگرام
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️فاطمه فلاح نژاد : ( پژوهشگر علوم اجتماعي ) چرا جامعه شناسان و عموم روشنفکران در تحلیل رخدادهایی مانند تشییع میلیونی حاج قاسم سلیمانی یا حجتالاسلام ابراهیم رئیسی به لکنت میافتند؟
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◼️امام خامنه اي : دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی- ۲۳ بهمن ۹۱
🔹فلسفههای مضاف - مثل فلسفهی علوم انسانی ، فلسفهی روانشناسی - خوب و لازم است؛ این ها همان چیزهائی است که امتداد حکمت ما محسوب می شود؛ منتها تکیهی اساسی را باید بگذارید روی مسائل کلان جامعهی اسلامی؛ مثل حکومت. ما وقتی به فلسفههای غرب نگاه می کنیم، میبینیم مسائلی مثل حکومت، اقتصاد ، شأن مردم، شأن انسان، طبق نظرات آنها، حل می شود.
🔹اینها مسائل بنیادی شاخههای اصلی زندگی و جامعه است؛ اینها باید در فلسفه پاسخ پیدا کند. واقعاً برویم ببینیم بر اساس فلسفهی ما، شکل جامعه، بنیان سیاسی جامعه، حکومت در جامعه، به چه شکلی خواهد بود؛ یعنی ما برای مسئلهی حکومت، در فلسفه چه پاسخی داریم.
🔹نمی شود بگوئیم آقا فلسفه ذهنیات محض است و به مسائل زندگی و جامعه ارتباطی ندارد؛ این معنی ندارد. به نظر من بخش عمدهای از جاذبهی فلسفه غرب، مربوط به این [امتدادها] است.
🔹بنابراین به طور کلی جهانبینی اسلام تبیین شود.مواد اصلی جهانبینی اسلام را مشخص کنید - مسئلهی انسان ، مسئلهی خدا، مسئلهی ارتباط انسان و خدا، مسئلهی تکلیف - در فلسفهی اسلامی روی این ها کار شود. البته این ها پاسخهای روشنی هم دارد، در فلسفهی ما خیلی از اینها مسائل مبهمی نیست؛ اما باید این پاسخ ها منعکس شود، گفته شود.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslam
◾️فايل صوتي کرسی علمی ترویجی «فابک (فکرورزی اسلامی برای کودک) از آغاز تا انجام» با ارائه حجت الاسلام دکتر محمدصادق علیپور
🔹ناقد اول: دکتر علی ستاری
🔹ناقد دوم: دکتر سیدمحمد حسینی سورکی
🔹دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین مهدی عزیزی
🔹 سهشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslam