eitaa logo
علوم انسانی اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
9 ویدیو
152 فایل
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
مشاهده در ایتا
دانلود
دکتر عبداللهي بزرگداشت علامه طباطبايي.mp3
52.03M
صوت سخنرانی دکتر عبداللهی بزرگداشت علامه طباطبایی (ره) موسسه حکمت و فلسفه ایران شعبه قم آبان ۱۴۰۳ با موضوع «اخلاق توحیدی از منظر علامه طباطبایی»
دکتر سيدي فرد بزرگداشت علامه طباطبايي.mp3
59.88M
صوتی سخنرانی دکتر سیدی فرد بزرگداشت علامه طباطبایی (ره) موسسه حکمت و فلسفه ایران شعبه قم آبان ۱۴۰۳ با موضوع «علامه طباطبایی و علم اجتماعی»
◼️فایل های صوتی نشست " نصر مقاومت ؛ جامعه‌شناسی مقاومت از نگاه اصحاب علوم اجتماعی " 💫 نشست علمی با عنوان «نصر مقاومت» با حضور جمعی از اساتید جامعه‌شناسی توسط انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران با همکاری انجمن بین‌المللی اندیشه اجتماعی مسلمین و رسانه فکرت به مناسب چهلمين روز شهادت شهید سیدحسن نصرالله برگزار شد. 🔹زمان: دوشنبه ۲۱ آبان؛ ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۴:۳۰ 🔹مکان: دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، تالار گفتگو ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
1403.08.21 دانشکده علوم اجتماعی.پارسانیا.mp3
12.85M
فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام حمید پارسانیا در نشست علمی نصر مقاومت
1403.08.21 دانشکده علوم اجتماعی.آزاد ارمکی.mp3
5.41M
فایل صوتی سخنرانی دکتر ازاد ارمکی در نشست علمی نصر مقاومت
1403.08.21 دانشکده علوم اجتماعی.شجاعی زند.mp3
14.65M
فایل صوتی سخنرانی دکتر علیرضا شجاعی زند در نشست علمی نصر مقاومت
1403.08.21 دانشکده علوم اجتماعی.میری.mp3
12.21M
فایل صوتی سخنرانی دکتر سید جواد میری در نشست علمی نصر مقاومت
◼️انتشار کتاب «معرفت‌شناسی گفتمان عقلایی یا منطق فهم متون» 🔹 به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، «معرفت‌شناسی گفتمان عقلایی یا منطق فهم متون» عنوان کتاب پژوهشی است که با تالیف جناب آقای دکتر محمد حسین‌زاده یزدی و با همت واحد انتشارات معاونت پژوهش مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ايران به انتشار رسیده است. 🔹 اين نوشتار، پژوهشی است در ساحت معرفت‌شناسی گفتمان عقلایی یا منطق فهم متون، که روش‌شناسی انتقال معرفت به دیگری را کانون توجه قرار داده است. از آنجا که انتقال معرفت از طریق زبان انجام می‌شود، می‌توان نوشتار کنونی را به‌گونه‌ای، معرفت‌شناختی زبان نيز به‌شمار آورد. 🔹 مسئله‌ی اصلی نوشتار کنونی، واکاوی قواعد گفتمان عقلایی و منطق فهم و اصول احتجاجات عُقلایی است. در این پژوهش، آن قواعد با بهره‌برداری از دستاورد‌های ارزشمند متفکران مسلمان در دانش اصول فقه، تفسیر، علوم قرآنی، منطق، معرفت‌شناسی، حدیث‌شناسی، رجال و درایه سامان داده شده و بدون اختصاص آنها به قلمرو ویژه‌ای مانند معرفت‌ها یا متون دینی، در گستره‌ای پهناور در قلمرو معرفت‌های بشری، اعم از دینی و غیردینی، به پژوهش پرداخته شده است. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
تحولات معاصر دانش اجتماعی در حوزه های علمیه.mp3
73.95M
◾️فایل صوتی نشست:«تحولات معاصر دانش اجتماعی در حوزه‌های علمیه» با ارائه حجت‌الاسلام حمید پارسانیا 🔹زمان: یکشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۰ 🔹 آدرس: قم، چهار راه شهدا- ابتدای خیابان صفائیه،سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی- سالن شیخ طوسی ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
◼️ نشست علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام و چشم انداز مرجعیت علوم انسانی اسلامی (مروری بر انگاره‌های ساختاری دانشگاه اسلامی) 🔹 سخنران: دکتر ابراهیم فیاض ؛ دانشیار دانشگاه تهران 🔹دبیر علمی: حجت‌الاسلام سید محمد ریاضتی|دانشجوی دکتری فقه روابط بین‌الملل دانشگاه باقرالعلوم 🔹 یکشنبه۴ آذر ۱۴۰۳ ؛ ساعت: ۱۳ 💫 جلسه به صورت مجازی است http://dte.bz/res1 ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
بحثی تطبیقی در روش‌شناسی علوم انسانی- علی مصباح- سه‌شنبه‌های علوم انسانی اسلامی -۱۷-۷-۱۴۰۳.mp3
55.37M
◾️فایل صوتی " بحثی تطبیقی در روش شناسی علوم انسانی" با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علی مصباح 🔹سه شنبه ۱۷ مهرماه ۱۴۰۳ ( سه‌شنبه های علوم انسانی اسلامی موسسه امام خمینی(ره) ) ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
بررسی رابطه گوهر و صدف دین از دیدگاه اسپینوزا-ساجدی.pdf
433.8K
◾️نفی شریعت در قالب بحث از گوهر و صدف دین 🔹ریشه دیدگاه برخی از مدعیان داخلی روشنفکری، در نفی احکام اسلام، تفکیک گوهر و صدف دین است که متأثر از نظر نویسندگان غربی است. در میان غربیها، اسپینوزا از بنیانگذاران عصر روشنگری و عقل گرایی افراطی و شخصیتی بسیار تاثیرگذار در این عرصه بوده که اخلاق را برجسته و عمل به شریعت را نفی میکند. 🔹مقاله پژوهشی پیش رو با عنوان «بررسی رابطه گوهر و صدف دین از دیدگاه اسپینوزا» به قلم ابوالفضل ساجدی و حامد ساجدی به بیان و بررسی این دیدگاه می پردازد. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
🏴 فرا رسیدن هفته بسیج میعادگاه سپاسگذاری از قهرمانان بسیجی و جبهه مقاومت و تجدید میثاق با آرمانهای امام(ره) و شهیدان گرامی باد. ◾️یک قاب تاریخی از فرماندهان مقاومت در کنار سید علی حسینی خامنه ای (مدظله العالی) فرماندهی محور مقاومت اسلامی ▫️ سید حسن نصرالله (ره)، فرمانده نظامی مرکزی حزب الله سید فوادعلی شکر (ره)، فرمانده حزب الله مصطفی «سید ذوالفقار» بدرالدین (ره)، سردار سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی (ره)، فرمانده جنوب حزب الله حاج علی عبدالمنعم کرکی (ره)، معمار پیروزی های حزب الله حاج عماد مغنیه (ره)، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی (ره) ... 🔹امام خامنه ای : بسیج یادگار گران‌بهای امام برای کشور است. امام آفریننده‌ی بسیج و پدر بسیج است. 🔹حضرت امام خمینی(ره) : بسیج، مدرسه‌ عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که بر گلدسته‌های رفیع آن، اذان شهـادت و رشـادت سَر داده‌اند. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
230721_1900.mp3
20.9M
◾️فایل صوتی نشست " تعامل فقه اجتماعی و علوم اجتماعی" با ارائه دکتر حسین شرف الدین ؛ پنج شنبه 7 دی 1402 ▫️گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) روز ، میزبان استاد گرامی جناب آقای دکتر حسین شرف الدین، در نشست «تعامل فقه اجتماعی و علوم اجتماعی» بود. دکتر حسین شرف الدین استاد تمام جامعه شناسی، در این جلسه بعد از اینکه به شرح اقسام کنش های انسانی پرداختند، بیان کردند : 🔹 از لحاظ جامعه شناسی تمامی کنش‌های انسانی یک فعل اجتماعی محسوب می‌شود. لذا فقه که در مورد افعال مکلفین سخن می‌گوید همواره در تعامل با فقه اجتماعی قرار دارد. پس برای شناخت دقیق زوایای موضوعات باید به علم اجتماعی روی آورد. 🔹ضمن اینکه خود جامعه هم یک کنش‌گر محسوب می‌شود و فرهنگ عمومی که تبلور زیست اجتماعی است کنشگر آن جامعه می‌باشد؛ لذا با شناخت توصیفی جامعه در علوم اجتماعی باید احکام آن در فقه مورد مطالعه قرار بگیرد. 🔹ایشان همچنین در بخشی از سخنان گفتند که: علوم اجتماعی خدماتی برای فقه دارد و مطالعه آن می‌تواند عرصه های جدیدی را پیش روی فقه و فقیه قرار دهد. از جمله: 1️⃣ شناخت قلمروهای جدید در فقه مانند بررسی احکام مربوط به روابط سازمانهای اجتماعی؛ 2️⃣ همچنین رسیدن فقه به مرحله قانون و اجرا، مبتنی بر شناخت دقیق از جامعه است و علوم اجتماعی می تواند تبیین روابط پیچیده اجتماعی را پیش روی فقیه قرار بدهد. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
◾️تولید علم: «ایجاد شرایط شوق‌انگیز» و «ترویج خُلقیات روح‌انگیز»◾️ حجت السلام احمدحسین شریفی استاد حوزه و دانشگاه ▫️«تولید علم» لزوماً با الزام و دستور و آيین‌نامه‌های ابلاغی از بالا به پایین محقق نمی‌شود؛ پژوهش، فعالیتی است که بدون میل و علاقه و تشخیص فردی، حتی اگر ممکن باشد، جامعه را به نتیجه‌ی مطلوب نخواهد رساند. معتقدم اگر می‌خواهیم به رشدی پایدار و مطمئن در تولید علم برسیم، لازم است: اولاً، به هنگام جذب پژوهشگران و استادان، توانمندی‌ها و علایق درونی اثبات‌شده‌ی متقاضیان را بسنجیم و نسبت به آن مطمئن شویم؛ ثانیاً، با «زمینه‌سازی» و «مانع‌زدایی»، محیطی مساعدت و شرایطی شوق‌انگیز برای فعالیت‌های پژوهشی و علمی آنان فراهم کنیم؛ ثالثاً، تمایلات درونی و انگیزه‌های معنوی آنان را دائماً تقویت کنیم؛ (براساس تحقیقی علمی، در میان استادان ۱۹ دانشگاه کشور، نقش انگیزه‌‌های معنوی و دینی در تولید علم به مراتب بیش از نقش انگیزه‌های مادی است) رابعاً، فرصت آزمون و خطا را به پژوهشگران و فناوران بدهیم؛ و همچنین جرئت و جسارت ورود به طرح‌های بلندپروازانه و موضوعات متهورانه را نه تنها از آنان نستانیم که مشوق آن هم باشیم. 🔹اگر چنین کنیم، هم «فضایی شوق‌انگیز» برای پژوهش فراهم کرده‌ایم و هم «افقی امیدوار کننده» برای آنان ترسیم نموده‌ایم و در آن صورت است که بدون تردید، علم از درون دانشمندان و محققان می‌جوشد و یک جامعه علمی به معنای درست کلمه شکل می‌گیرد. 🔹البته روشن است که هرگز نمی‌توان «شرایط کافی» را برای فعالیت «همه»‌ی سلایق فراهم کرد و «همه» موانع را از پیش پای محققان برداشت؛ زیرا هم سلایق بی‌شمارند و هم موانع، فراوان؛ هم امکانات محدودند و هم توانایی‌های مدیریتی محدود. افزون براین، برخی از موانع، درونی‌اند و برخی، بیرونی. مدیرانی که خیلی موفق باشند و بخت یارشان باشند، نهایتاً می‌توانند بخشی از موانع ساختاری و سیستمی را بردارند. و با فعالیت‌های فرهنگی و تشویقی و آموزشی، قدری از موانع درونی را کاهش دهند. 🔹به همین دلیل برنامه‌های عملی و تبلیغی‌ای برای تقویت «روحیه حاشیه‌گریزی»، «مهارت تبدیل تهدید به فرصت» «فضیلت ایثار و فداکاری» و «عزتمندی بی‌توقعی» لازم است. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
NAGHD_Volume 19_Issue 83.84_Pages 335-382.pdf
946.3K
◾️متن مقاله: تجربه‌های سیاستی تولید «علم اجتماعیِ اسلامی» در ایران پس از انقلاب (فصلنامۀ کتاب نقد، دورۀ ۱۹، شمارۀ ۸۴، آذر ۱۳۹۶، صص ۳۳۵-۳۸۲.) ▫️چکیده: هدف این مقاله، بازخوانی و تحلیل تاریخی تجربه‌های سیاستی در تولید علم اجتماعیِ اسلامی پس از انقلاب است. برای این منظور، این تجربه‌ها به سه بخش تقسیم شده‌اند: بخش اول مربوط به دهۀ نخست انقلاب است که انقلاب فرهنگی در آن واقع شد. بخش دوم مربوط به دهه‌های دوم و سوم انقلاب می‌شود که در آنها جریان‌های معرفتی رقیب و معارض، پیشروی کردند و تولید علم اجتماعیِ اسلامی به حاشیه رفت و بخش سوم، بازۀ دهۀ چهارم انقلاب که حرکتی جدید و جدّی در این ‌باره شکل گرفت و تا کنون نیز ادامه دارد. پرسش اصلی این است که تجربه‌های سیاستیِ تولید علم اجتماعیِ اسلامی در ایران پس از انقلاب، چه هویّت و سرگذشتی داشته‌اند؟ 🔹کلیدواژه‌ها: سیاست‌گذاری، علوم انسانی، علم اجتماعیِ غربی، تجربه‌های سیاستی، اسلام، تولید علم اجتماعیِ اسلامی، ایران پس از انقلاب. 🖇 در اینجا بخوانید: https://naghd.iict.ac.ir/article_704157.html ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
◾️‏۸ آذر سالروز شهادت،شهید دکتر مجید ‎ ، دانشمند هسته ای ایران توسط عوامل صهیونیستی ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
◾️ توحید اجتماعی؛ محوری‌ترين آموزه اديان به بهانه کتاب در دست انتشار «توحید اجتماعی؛ با تاکید بر آیات قرآن و اندیشه‌های آیت‌الله خامنه‌ای» ▫️ نوشتاری از حجت‌الاسلام دکتر محمد عرب صالحی از نویسندگان کتاب و استاد گروه منطق فهم دین پژوهشگاه؛ 🔹هدف اصلی این کتاب ضمن احيای انديشه پيشگامان اين رويکرد در توحيد، زمينه‌سازی و فراهم‌آوردن مقدمات ايجاد يک جريان فکری مصلحانه در زمينه خوانش اجتماعی قرآن‌بنيان از توحيد و در نتيجه تبديل آن به يک دانش يا گفتمان فکری غالب و حاکم بر فضای علمی جامعه اعم از حوزه و دانشگاه است. 🔹 این کتاب با تغيير رويکرد به مفهوم بنيادين دينی و قرآنی توحید، پيش‌نيازها و مبانی فکری و نظری جامعه توحيدی و قراردادن جامعه در مسير تکامل و تعالي را پشتيبانی می‌کند و ابعاد معرفتي و شناختی توحيد را در ساختار کلان جامعه نشان می‌دهد. ادامه را بخوانید iict.ac.ir/tohidejtemaeii ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
فلسفه به مثابه مبادی تصدیقی علوم انسانی و اجتماعی.mp3
16.65M
▪️فایل صوتی نشست تخصصی با موضوع " فلسفه به مثابه مبادی تصدیقی علوم اجتماعی" حجت الاسلام دکتر مهدی عبداللهی 🔹سه شنبه 29 آبان 1403 ؛ ساعت 14 تا 16 🔹دانشگاه قم، دانشکده الهیات، سالن شهید مفتح ▫️در مغرب‌زمین، دو نگرش اصلی در نسبت میان فلسفه و علوم اجتماعی وجود دارد. یک دیدگاه، فلسفه را در جایگاه «پایه‌گذاری» و «استادی» نشانده و معتقد است فلسفه بنیادی‌ترین حقایق را راجع به ما انسان‌ها و ماهیت جهانی که در آن زندگی می‌کنیم و نیز قواعد رسیدن به چنین شناختی را به دست می‌دهد. اما نگرش دوم، فلسفه را پادو یا شاگرد علوم اجتماعی می‌داند که تنها میتواند موانع حرکت قطار علم را بزداید. 🔹واژه فلسفه در طول تاریخ معانی متعددی داشته است: 1. فلسفه به معنای مجموعه معرفت‌های نظری و عملی؛ 2. فلسفه به معنای فلسفه اولی و احکام «موجود بما هو موجود»؛ 3. فلسفه در نگرش پوزیتویستی به مثابه تحلیل مفاهیم و قوانین علوم تجربی؛ 4. فلسفه به عنوان «روش عقلاني حل مسائل». طرفداران دیدگاه پادوانگار معتقدند فلسفه باید آماده باشد تا هر زمان دانشمندان در پی کشف طرز کار طبیعت برمی‌آیند، آنان را کمک و حمایت کند، ولی در نوع این کمک چند دیدگاه متفاوت وجود دارد. اما بنا بر تلقی فیلسوفان اسلامی، فلسفه به مثابه مجموعه چهار زیرشاخه هستی‌شناسی، خداشناسی، انسان‌شناسی و معرفت‌شناسی مبادی تصدیقی علوم انسانی و اجتماعی را تأمین می‌کند. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
فلسفه و علوم انسانی.mp3
17.66M
▪️فایل صوتی سخنرانی علمی دکتر محمد فنائی اشکوری با موضوع " نقش دانش آموختگان فلسفه در اسلامی سازی علوم انسانی " دهم آذرماه 1403 🔹جایگاه علوم انسانی در زندگی انسان امروز 🔹دانش ها و مهارت های لازم برای ایفای این نقش ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami