eitaa logo
علوم انسانی اسلامی
1.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
38 ویدیو
167 فایل
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️اسلامی‌کردن دانشگاه و حوزه از نگاه دکتر سعید زیبا کلام : دکتر سعید زیبا کلام قسمت چهارم 🔸پیش‌فرض ضمنی پنجم این که همه نهادهای تعلیم و تربیتی ابتدایی و متوسط سراسر کشور کمابیش اسلامی هستند و اگر هم نقصان و انحرافاتی این جا و آنجا وجود دارد با اصلاح دانشگاه که سرچشمه و منبع اصلی مفاسد و انحرافات است مرتفع خواهد شد. 🔸پیش‌فرض ششم این است که همه نهادهای فرهنگی و هنری ما یا کمابیش اسلامی هستند و یا اگر هم به قدر رضایت‌بخشی اسلامی نیستند به احتمال قوی تابع نهاد بزرگ و تأثیرگذاری به نام دانشگاه هستند که هم هدایت و مدیریت آن نهادها را عهده‌دار هستند و هم بدنه کارشناسی و اجرایی آن نهادها را تشکیل می‌دهند. با تغییر هدایت و مدیریت آن نهادها به سمت حوزویان و بعضاً دانشگاهیانِ منقاد از طرفی، و اسلامی‌کردن دانشگاه‌ها از طرفی دیگر، نهادهای فرهنگی‌ـ‌هنریِ کمتر اسلامی هم اسلامی خواهند شد. ادامه دارد ... ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️درس گفتار فقه ارتباطات ♦️ 🔹دین ساحت عمل است؛ قبل و بعد دنیا ساحت عمل نیست. هدف دین صورت بخشی به بودن و جهت دهی به شدن انسان در زیست دنیوی اش است. 🔹دین آمده است که انسان را از «من بودن» به «ما بودن» تبدیل کند؛ بنابراین دین اساسا امر ارتباطی است و یا به عبارت دیگر جوهره دین ارتباطی است. حجت الاسلام اصغر اسلامی تنها بخش پنجم ▫️به گزارش خبرنگار وسائل، چهارمین جلسه درس گفتار فقه ارتباطات از سلسله درس گفتارهای رمضانی پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل با حضور حجت الاسلام اصغر اسلامی تنها استادیار گروه فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام در سالن جلسات خبرگزاری رسا برگزار شد. 🔸 همه ادیان می گویند که دین آمده است که زیست و سلوک انسانی را در دنیا سامان بدهد؛ مهم‌ترین بحث در زمینه سلوک انسانی همین ارتباطات است. 🔸وی با اشاره به اینکه دین متعلق به انسان و مخصوص دنیا است، گفت: این دو نکته بدیهی و روشن، معمولا مورد غفلت قرار می گیرد هرچند که دین برای عالم ما قبل و بعد دنیا هم حرف داشته باشد. دین ساحت عمل است؛ قبل و بعد دنیا ساحت عمل نیست. هدف دین صورت بخشی به بودن و جهت دهی به شدن انسان در زیست دنیوی اش است. ▫️دین ارتباطی است. 🔸استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: دین محرک و ممهد فراروی انسان از منیت، مادیت و موقعیت است. دین آمده است که انسان را از «من بودن» به «ما بودن» تبدیل کند؛ بنابراین دین اساسا امر ارتباطی است و یا به عبارت دیگر جوهره دین ارتباطی است. 🔸استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به تفسیر سوره حمد از نگاه علامه طباطبایی، گفت: حمد یک سوره توحیدی تمام عیار است و تنها یک آیه در آن از غیر خدا سخن به میان آورده است و آن نیز مربوط به عبادت بشر است که می گوید من تنها تو را عبادت می کنم. علامه طباطبایی می گوید سرّ جمع بودن عبارت‌های این فراز آن است که می خواهد «من بودن» را از انسان بگیرد. 🔸حجت الاسلام اسلامی‌تنها حقیقت وجودی انسان را به سیر و حرکت دانست و بیان داشت: انسان دو نوع حرکت دارد؛ یکی حرکت در افقی و دیگری حرکت عمودی. حرکت افقی در تعابیر قرآنی به «اسراء» موسوم است و «عروج» نیز تعبیر قرآنی حرکت عمومی است. انسان نه تنها می تواند در سطح حرکت کند بلکه می تواند از نردبان عالم نیز بالا برود. 🔸وی انسان را موجودی توصیف کرد که بین دو «آن» قرار دارد و گفت: انسان موجودی است که نه اینجا است و نه آنجا و با نگاهی دیگر هم اینجا و هم در عالم غیب و شهادت است؛ فلسفه اگزیستانسیالیسم هایدگر نیز به این امر اشاره دارد که انسان همزمان در هر دو عالم حضور دارد. ▫️سیر و حرکت؛ مهم‌ترین آموزه اسلام 🔸استاد حوزه و دانشگاه مهم ترین آموزه اسلام را سیر و حرکت دانست و بیان داشت: خداوند در قرآن می فرماید«إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ وَمَنْ يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ» اسلام دین تسلیم بودن در مقابل مشیت خداوند واحد است و قبول وحدانیت او استوار است. سوره مائده آیه 3 و سوره آل عمران آیه 85 نیز بر این مطلب پرداخته اند. 🔸استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به آیه 19 سوره محمد، آیه 25 سوره انبیاء، آیه 22 سوره حشر، آیه 87 سوره انبیاء، گفت: این آیات و برخی آیات دیگر به حقیقت مرکزی اسلام که تسلیم است، اشاره کرده اند. تعبیر«لا اله الا الله» حقیقت مرکزی است. این عبارت از دو بخش تشکیل شده است؛ یک تعبیر نفی و کفر و یک بخش اثبات دارد. 🔸حجت الاسلام اسلامی‌تنها ادامه داد: اول باید بدانیم که چه چیزی را نمی خواهیم تا بعد بفهمیم که چه می خواهیم. اگر نظریه ارتباطات غربی را مورد بررسی قرار می دهیم باید ابتدا آن را عمیق فهم کنیم و بعد بگوییم که آن را نمی خواهیم؛ بدون فهم رد کردن هم فایده ای ندارند. کفر به طاغوت یعنی باید دانش غرب را کاملا بفهمیم و سپس آن را کنار بگذاریم. ادامه دارد ... http://vasael.ir/fa/news/13318/ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️برگزاری هفتمین گردهمایی و ضیافت افطار اصحاب علوم انسانی جبهه انقلاب اسلامی به میزبانی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️گردهمایی اصحاب علوم انسانی♦️ 🔹هفتمین گردهمایی اصحاب علوم انسانی و اجتماعی انقلاب اسلامی چهارشنبه اول خرداد ماه به میزبانی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در حوزه هنری برگزار شد. ▫️در این نشست جمعی از اساتید و پژوهشگران و فعالان حوزه علوم انسانی علاقمند به انقلاب اسلامی و دغدغه مند حل مسائل و مشکلات کشور به نمایندگی از مراکز علمی و پژوهشی خود به ارائه آخرین تلاش ها و دستاوردهای علمی حاصله پرداختند. 🔸️دکتر سید آرش وکیلیان از مرکز ملی فضای مجازی درباره "حکمرانی در فضای مجازی"، 🔸️دکتر زهرا ابوالحسنی از پژوهشکده مطالعات فناوری درباره "صورت بندی الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی مبتنی بر تجارب موفق تکنولوژیکی کشور"، 🔸️دکتر محمدرضا اصنافی پیرامون " اقتضائات سیاستی جامعه شبکه ای"، 🔸️سید حسین شهرستانی از پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با موضوع "ضرورت های حفظ زبان فارسی به عنوان محور حفظ هویت ایرانی اسلامی"، 🔸️دکتر احسان شاه قاسمی هیات علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران درباره " ضرورت و اهمیت حوزه پژوهشی فرهنگ شهرت"، 🔸️دکتر احمد نادری هیات علمی دانشگاه تهران و رییس مرکز مطالعات و تحقیقات دانشگاه تهران پیرامون " اهداف و برنامه های آتی موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران"، 🔸️دکتر حجت میان آبادی هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس درباره "ضرورت توجه به حوزه میان رشته ای هیدرولوژی اجتماعی"، 🔸️دکتر محمد رحمتی درباره "ویژگی های سوژه نئولیبرال در جامعه ایران" 🔸️دکتر علی مصطفوی عضو مرکز رشد دانشگاه امام صادق پیرامون "طراحی شاخص ترکیبی عدالت اجتماعی" به ارائه یافته های پژوهشی و ایده های خود پرداختند. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️اسلامی‌کردن دانشگاه و حوزه از نگاه دکتر سعید زیبا کلام : دکتر سعید زیبا کلام قسمت پنجم 🔸پیش‌فرض ضمنی هفتم این است که نهادهای نظامی/انتظامی ما اسلامی هستند زیرا اولاً رؤسای آنها بلااستثناء از سوی ولی فقیه منصوب می‌شوند و ثانیاً تمام این قبیل نهادها تحت هدایت و نظارت دقیق سازمان‌های عقیدتی/سیاسی قرار دارند، سازمان‌هایی که مدیریت‌شان بلا‌استثناء با حوزویان است. 🔸بدین‌ترتیب است که تمام نهادهای نظامی/انتظامی من‌حیث‌المجموع اسلامی هستند. نهادهای امنیتی نیز، با کمی تفاوت اینجا و آنجا، وضعی مشابه نهادهای نظامی/انتظامی دارند و لذا آنها هم تماماً اسلامی هستند. ادامه دارد ... ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️دکتر تقی آزاد ارمکی : ما گرفتار نوعی کاهلی کنش‌گری فعال شده ایم! 🔹کاربردی سازی علوم انسانی از دیدگاه دکتر آزاد ارمکی موجی است که پس از عدم پاسخ به اسلامی سازی این علوم، اکنون وارد عرصة سؤال از کارآمدی شده‌ است. 🔹به تعبیر دکتر آزاد ارمکی ما دچار انقطاع معرفتی نشده‌ایم بلکه گرفتار نوعی کاهلی کنش‌گری فعال گشته‌ایم یعنی دیگر اندیشه‌ورزی نکردیم. 🔹از نظر ایشان علوم انسانی آنقدر ضعیف است که نمی‌تواند کاربردی شود و نیاز به تقویت دارد تا بتوان از بطن آن کاربردی‌سازی را استخراج نمود. http://yon.ir/zHbyT ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️فرآوری اخلاق و نظام آیینی تولید علوم انسانی♦️ 🔹اشکال این است که ماهیت، ابعاد، مختصات و ویژگی‌های معرفت دینی نامعلوم است؛ چراکه ما توجه به جایگاه خویش نداریم. 🔹در نگاه من به کاربردی سازی علوم انسانی و علوم دینی در پی دو حادثة مهم نظام آیینی و اخلاق خواهد بود که امری سازمانی و فراتر از محتوای اندیشه به شمار می‌رود. دکتر تقی آزاد ارمکی بخش اول ▫️در چهارمین نشست از شنبه‌های انسانی، تقی آزادارمکی، روایتی از کاربردی سازی علوم انسانی و علوم دینی ارائه داد. دکتر تقی آزادارمکی، کارشناسی جامعه‌شناسی را از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۹ و کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی را از دانشگاه تربیت مدرس در سال ۱۳۶۴ دریافت کرده است. ▫️وی در سال ۱۳۶۷ برای دریافت دکتری جامعه‌شناسی به دانشگاه مریلند رفت و دکترا را در زمینه جامعه‌شناسی نظری زیر نظر جرج ریتزر در سال ۱۳۷۱ گرفت و به ایران برگشت. 🔸آزادارمکی در این نشست درباره مسئله کاربردی سازی علوم انسانی و علوم دینی می‌گوید و ضمن مروری بر وضعیت امروز، صورت‌بندی نظری این مسئله را می‌گشاید. 1⃣ طرح مسئله 🔸کاربردی سازی علوم انسانی از دیدگاه من موجی است که پس از عدم پاسخ به «اسلامی سازی» این علوم، اکنون وارد عرصة سؤال از «کارآمدی» شده‌ایم. اشکال این است که قبل از ورود به سطوح بالاتر، آنچه در این زمینه از اهمیت برخوردار است عدم تعیّن این معرفت دینی است. بدین صورت که ماهیت، ابعاد، مختصات و ویژگی‌های آن نامعلوم است؛ چراکه ما توجه به جایگاه خویش نداریم. 🔸من چنین تصور می‌کنم که این چنین نیست که گونه‌ای معرفت سامان‌یافته و معنادار از گنجینة بزرگان ما چون ملاصدرا و ابن‌سینا و … وجود داشته باشد و تاکنون بدون بهره‌گیری بر زمین مانده باشد. گرچه ما دچار انقطاع معرفتی نشده‌ایم اما فی‌الواقع ما گرفتار نوعی کاهلی کنش‌گری فعال گشته‌ایم. به تعبیر دیگر اندیشه‌ورزی نکردیم. از این‌رو چون معرفت دینی واضح و آشکار نیست، آنگاه کاربردی‌سازی آن نیز بحث دقیقی نخواهد بود و به تبع آن الگوپردازی، استخراج نظام جامع و آزمون‌پذیری نیز. 🔸به هر ترتیب بایستی در پاسخ به یک نوع درخواست، الزام‌های معرفتی، اجتماعی، سیاسی و سازمانی آنها را فراهم نمود و سپس به معرفت‌ورزی پرداخت. به بیان دقیق تر ما از شرایط طبیعی با کنشگری فعال همراه با نتایجی تحت عنوان معرفت علمی-معرفت دینی فارغیم. 🔸از این رو باید توجه داشت که کاربردی سازی علوم انسانی و علوم دینی بحثی کاملاً متأخر خواهد بود که ممکن است منجر به عدم ظهور علوم انسانی و دینی گردد. ۱ـ توانمندسازی علوم انسانی 🔸من چنین عنوان می‌کنم که علوم انسانی آنقدر ضعیف است که نمی‌تواند کاربردی شود. علوم انسانی را باید تقویت نمود و از بطن آن کاربردی‌سازی را استخراج نمود، زمانی که در ایران پارادایم‌های اساسی، مفاهیم و … سامان ندارد و یک نظام معرفتی منسجم شکل نگرفته است، چگونه می‌توان از امری که خود قوامی نیافته است کاربردی سازی را به نظاره نشست. ۲ـ صورت‌بندی نظریه‌پردازی 🔸اگر خواهان علوم انسانی و علوم دینی کارآمد هستیم ضروری است که بیش از آنکه به محتوای این معارف توجه گردد به ملاحظات سازمانی و سازمان‌دهی آن اهتمام ورزیده شود؛ چراکه محتوا اگر توسط دانشمند تولید، اما با بی اعتنایی و کم لطفی روبه‌رو شود، نتایج نابهنجاری را به دنبال خواهد داشت. 2⃣ خاستگاه ظرفیت کاربردی علوم انسانی و علوم دینی 🔸به طور کلی نگاه من به کاربردی سازی علوم انسانی و علوم دینی در پی دو حادثة مهم نظام آیینی و اخلاق خواهد بود که امری سازمانی و فراتر از محتوای اندیشه به شمار می‌رود؛ چراکه در این صورت شناسایی مسئلة اصلی، پذیرش، تقریر، تحدید و آزمون آن به سهولت انجام خواهد پذیرفت. دو عرصة یادشده چنین قابل تبیین است: ۱ـ نظام آیینی نظام آیینی با چنین نگرشی که هریک از اجزاء، تأثیر خویش را به همراه داشته باشند. در نظام آیینی معین می‌شود که هر آنچه از سوی یک فرد بیان میشود، مستقل از تناسب و تأثیر نیست و فی‌الواقع متعلق به نظام آکادمیکی است که وی نقطه‌ای از آن به حساب می‌رود که اگر چنین شد کاربردی سازی علوم انسانی تاکنون چونان کشف ناهنجاری‌های جامعه، کشف طلاق، فهم تحول دینداری روشن می‌شود. شاخصه‌های چنین نظامی عبارت است از: اول: تقسیم کار؛ دوم: سلسله مراتب؛ و سوم: امری که به تعبیر دورکیم موجب میشود تا فرد احساس امنیتی عاطفی کند و این مهم در پس زیست در شبکه‌ای از مناسبات اجتماعی خواهد بود که الزامات آن احترامات و رعایت ساحات زندگی شخصی و عمومی افراد است؛ به گونه‌ای که ضمن اهتمام به هویت اجزای گوناگون چونان شغل، علم و …، انگیزة خدمت در راستای سعادت بشری همراه با معانی دینی، اخلاقی و انسانی را فراهم می‌سازد. http://yon.ir/zHbyT ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از تمدن نوین اسلامی
▫️امام خامنه ای : شاکله ریزی و تدوام حرکت هر تمدنی بستگی به کم و کیف نیروی انسانی اش دارد. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
♦️فرآوری اخلاق و نظام آیینی تولید علوم انسانی♦️ 🔹در بحث تجربی کردن علوم انسانی بایستی مفهوم جامعة مدنی، جامعة جدید، مختصات زیست جدید را بحث کرد. 🔹دین‌پژوهان و بزرگان عرصة علوم انسانی مسائل را به طور جامع ببینند، ضمن اهتمام به نقطه‌های زمین‌گیری معرفت تاریخی به بازسازی پارادایم و دانش مبتنی بر آن، اقدام نمایند. دکتر تقی آزاد ارمکی بخش سوم (بخش آخر) ▫️در چهارمین نشست از شنبه‌های انسانی، تقی آزادارمکی، روایتی از کاربردی سازی علوم انسانی و علوم دینی ارائه داد. دکتر تقی آزادارمکی، کارشناسی جامعه‌شناسی را از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۹ و کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی را از دانشگاه تربیت مدرس در سال ۱۳۶۴ دریافت کرده است. ▫️وی در سال ۱۳۶۷ برای دریافت دکتری جامعه‌شناسی به دانشگاه مریلند رفت و دکترا را در زمینه جامعه‌شناسی نظری زیر نظر جرج ریتزر در سال ۱۳۷۱ گرفت و به ایران برگشت. 🔸بدین صورت که علوم انسانی با یک نوع حضور آشکارتر در صحنة عمل و تعهد به پاسخ‌گویی به آن، وادار به یک بازشناسی در باب وضعیت نظام اجتماعی و نظام انسانی خواهد شد؛ چراکه سه پارادایم فکری به طور مثال چونان پارادایم توسعه، عدالت و دموکراسی در کنار هم موجب هم‌افزایی توسعه‌ای خواهد شد. از این روی چنین جابه‌جایی در نقشة جامع کلیت نظام، ضروری می‌نماید. چونان غرب که در عین توجه به دموکراسی و مشارکت در سطح جهان، مسئلة اصلی خویش را بر مبنای توسعه بنا نهاده است. 🔸صورت‌بندی با جابه‌جایی و ریزشی که به همراه دارد، نهایتاً به نقطة سکون می‌رسد. اینچنین فرآیندی موجب می‌شود تا کنش‌گران جامعه ضمن انجام کنش خویش، از طریق پیوند، امر بزرگ را نیز محقق سازند. در این موقعیت، بازنگری در باب طبقه‌بندی علوم نیز مورد اهتمام است، که فی‌الواقع در جامعة ایرانی چنین بازشناسی در باب طبقه‌بندی علوم در هر یک از شاخههای علمی مورد نیاز است. به طور کلی شایسته نیست دو امر خوب را به یک اندازه همسطح گرفت. بایستی یک سلسله‌مراتب جابه‌جایی و آنگاه جابه‌جایی سازمان علم اتفاق افتد و به دنبال آن با چنین ریزشی بسیاری از موارد چونان موضوعات، مجلات خارج می‌شود و برخی اقتضائات علمی، اجتماعی و … باقی خواهد ماند. 🔸همچنین شایان ذکر است که من چنین می‌گویم که نوابغ نیستند که حادثه تولید می‌کنند؛ بلکه انسان‌های متوسط هستند که حادثه‌سازند. از این‌رو چنین افرادی نیاز به میدان ورود به حوزة بازنگری و نمود عمل اجتماعی خواهند داشت. 🔸من معتقدم گرچه مشکل، معرفتی است اما لزوماً پاسخِ معرفتی نمی‌خواهد. چونان که در جوامع غربی تفکر نیست که سرمایه‌داری را میسازد، بلکه سرمایه‌داریست که تفکر را شکل میدهد. به تعبیر دقیق‌تر تحولات ناخواستة اقتصادی، اجتماعی، پیش می‌آید سپس افرادی چون اسمیت و … از آنها سخن می‌گویند و فیلسوفانی نیز به مفهوم‌سازی در این باب می‌پردازند. فیلسوفان به تعبیر بنده نقش متأخر دارند تا نقش متقدم. در روایت تاریخ علم، فیلسوف را نقش اول می‌دهیم؛ درحالیکه اتفاقات مقدم‌تر از اندیشه هستند. 🔸در بحث تجربی کردن علوم انسانی بایستی مفهوم جامعة مدنی، جامعة جدید، مختصات زیست جدید را بحث کرد. از این‌رو به رسمیت شناختن جمهوری اسلامی پدیدة مهمی است. اگر این پدیدة زشت و زیبا را به رسمیت بشناسیم، آنگاه تفکر معنی پیدا می‌کند. تفکراتی که حال ثبت می‌شود، بی‌اعتنا به وضع موجود پیش می‌رود. 🔸شایسته است دین‌پژوهان و بزرگان عرصة علوم انسانی مسائل را به طور جامع ببینند، ضمن اهتمام به نقطه‌های زمین‌گیری معرفت تاریخی به بازسازی پارادایم و دانش مبتنی بر آن، اقدام نمایند؛ نظریه و نهایتاً به مدلهای مفهومی جدید دست می‌یابند که اولین ویژگی آن مسئله‌شناسی است؛ پس از آن نیز به مدل عملیاتی و اجرایی منتهی می‌شود و همچنین در این میان، دادوستد خویش را با صورتبندیها نیز آغاز می‌کند، بدین‌سان از چنین نقطه‌ای است که کارآمدی ظهور خواهد کرد. ۵ـ نهادسازی 🔸از بحث نهادسازی، اهمیت دانشگاه‌ها مستخرج می‌شود که در نظام آکادمیک طراحی شده است. ۶ـ سرآمدان 🔸به نظر من افرادی خالق ایدة منجر به تحول خواهند شد که در دورة گذار از منافع گوناگون حاکمیتی اعم از منافع سیاسی، اقتصادی و … باشند. آن دسته از اندیشمندانی که به لحاظ قدرت، شهوت، شهرت پایان یافته باشند، به تعبیر من رفوزه‌های عرصة سیاست و علم، امکان تأثیرگذاری بسیاری در تحولات اجتماعی خواهند داشت. http://yon.ir/zHbyT ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️دکتر مهدی گلشنی در گفتگو با خبرگزاری فارس : 🔹اگر سند قرار بود در یک محیط فرهنگی مناسب پیاده شود، آن انسجام محتوائی را دارد. اما به علت در نظر نگرفتن شرایط فعلی کشور سند به صورت فعلی قابل پیاده کردن نیست. 🔹ضعف سند در عدم توجه کافی به وضعیت فرهنگی موجود ( علوم انسانی و اجتماعی رایج در محیط) است. باید متن سند را در چند سمینار داخلی در معرض نقد نخبگان علمی و فرهنگی می گذاشتند و از افراد پختۀ صاحبنظر نیز در مورد آن نظر خواهی می‌کردند. 🔹در تدوین سند موجود زحمات زیادی کشیده شد و آن ایده آل ها برای یک کشور اسلامی را در بر دارد. اما اگر سندی بخواهد موفقانه پیاده شود ، باید محیطی که قرار است سند در آن پیاده شود مناسب باشد. الان یک فرهنگ آشوبناک در کشور حاکم است ( نه کاملاً غربی یا شرقی است و لذا حداقل جنبه های مثبت آنها را در بر ندارد ، و نه کاملاً اسلامی است). fna.ir/da5vuj ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️رابطه الگوی پیشرفت باعلوم انسانی♦️ 🔹در تدوین سند موجود زحمات زیادی کشیده شد و آن ایده آل ها برای یک کشور اسلامی را در بر دارد. اما اگر سندی بخواهد موفقانه پیاده شود ، باید محیطی که قرار است سند در آن پیاده شود مناسب باشد. 🔹ضعف سند در عدم توجه کافی به وضعیت فرهنگی موجود ( علوم انسانی و اجتماعی رایج در محیط) است. باید متن سند را در چند سمینار داخلی در معرض نقد نخبگان علمی و فرهنگی می گذاشتند و از افراد پختۀ صاحبنظر نیز در مورد آن نظر خواهی می‌کردند. دکتر مهدی گلشنی ؛ فیزیکدان و نظریه پرداز حوزه علم قسمت اول ▫️خبرگزاری فارس - گروه علمی دانشگاهی؛ کشور ایران در طول سالیان متوالی، برای اجرای امور کلان حکومتی، فراخور هر موقعیت، مجموعه‌ای از اسناد اجرایی کلان و چشم‌اندازهای گوناگون را تدوین کرده است؛ اسنادی که اجرای آنها با موفقیت‌ها، شکست‌ها، مشکلات و نارسایی‌های متنوعی همراه بوده است. ▫️هشت سال پیش رهبر معظم انقلاب موضوع «الگوی پایه اسلامی-ایرانی پیشرفت» را مطرح کردند و پس از هشت سال متنی با عنوان یاد شده تهیه شد. در 22 مهر 97 مقام معظم رهبری با ملاحظه سند مربوطه، مجمع تشخیص مصلحت، مجلس شورای اسلامی، دولت، شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی، دانشگاه ها و حوزه های علمیه و صاحب نظران را مامور بررسی و ارائه پیشنهادهای لازم برای ارتقای آن کردند. ▫️در راستای این فراخوان گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس در سلسله مطالبی به انتشار نقد و بررسی و پیشنهادات اساتید حوزه و دانشگاه پیرامون این سند خواهد پرداخت. ▫️ «مهدی گلشنی» فیزیک‌دان، استاد فلسفه علم، مترجم، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به بررسی، نقد و واکاوی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت پرداخته است: ▫️فارس: به‌عنوان اولین پرسش، تعریف شما از الگوی پیشرفت چیست و این الگو چگونه باید تدوین شود؟ با توجه به این تعریف، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 🔸گلشنی: من پیشرفت مطلوب را این می دانم که:اولاً فرهنگ اصیل اسلامی بر محیط حاکم شود تا بتوان طرح های مطلوب را پیاده کرد، ثانیاً باید با حاکم شدن فرهنگ خود اتکائی ، کشور به خود کفائی برسد تا برای نیازهای اصلی اش در مضیقه نباشد، ثالثاً کشور به حدی در علم پیشرفت کند که لااقل در بعضی حوزه ها سرآمد باشد. ▫️فارس: جایگاه نظریِ پیشرفت در تهیه سند الگو چیست؟ آیا این نظریه در فرایند تدوین سند تهیه شد؟خلأ نظریه پیشرفت چه اثرات منفی بر فرآیند تهیه و محتوای سند الگو خواهد داشت؟ 🔸گلشنی: در تدوین سند موجود زحمات زیادی کشیده شد و آن ایده آل ها برای یک کشور اسلامی را در بر دارد. اما اگر سندی بخواهد موفقانه پیاده شود ، باید محیطی که قرار است سند در آن پیاده شود مناسب باشد. الان یک فرهنگ آشوبناک در کشور حاکم است ( نه کاملاً غربی یا شرقی است و لذا حداقل جنبه های مثبت آنها را در بر ندارد ، و نه کاملاً اسلامی است). 🔸بنابراین به نظر من ابتدا باید به آسیب شناسی شرایط موجود در کشور و راه های علاج ناهنجاری ها می پرداختند. ▫️فارس: آیا بین بخش‌های مختلف سند انسجام محتوایی وجود دارد؟ 🔸گلشنی: اگر سند قرار بود در یک محیط فرهنگی مناسب پیاده شود، آن انسجام محتوائی را دارد. اما به علت در نظر نگرفتن شرایط فعلی کشور سند به صورت فعلی قابل پیاده کردن نیست. ▫️فارس: آیا ضعف این سند، ریشه در وضعیت عام علوم اجتماعی و انسانی ما دارد یا صرفاً ناشی از ضعف عملکرد نگارندگان آن است؟ 🔸گلشنی: بلی ضعف سند در عدم توجه کافی به وضعیت فرهنگی موجود ( علوم انسانی و اجتماعی رایج در محیط) است. باید متن سند را در چند سمینار داخلی در معرض نقد نخبگان علمی و فرهنگی می گذاشتند و از افراد پختۀ صاحبنظر نیز در مورد آن نظر خواهی می‌کردند. ادامه دارد ... fna.ir/da5vuj ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از تمدن نوین اسلامی
▫️حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی : نیازمند دانش تمدنی یعنی علم دینی و علوم انسانی اسلامی هستیم. 🔹یکی از اصلی‌ترین عوامل و عناصر شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی، تلاش برای تولید و تحقق دانش تمدنی نوین است چه اینکه تمدن جهانی بدون رکن فرهنگ تمدنی و عنصر فرهنگ نیز بدون محتوای دانشی، محقق نخواهد شد و اگر آرمان نهایی، تمدن نوین اسلامی است، پس نیازمند دانش تمدنی متناسب با آن آرمان است که همان علم دینی و علوم انسانی اسلامی خواهد بود. 🔹چنین نیست که تمدن نوین اسلامی به یکباره ایجاد شود بلکه پس از تشکیل جامعه اسلامی و سپس جوامع اسلامی و تبدیل دولت ملت‌ها به دولت امت‌ها و ظهور مؤلفه‌های گوناگون جهانی آن، این امکان وجود دارد به تدریج، در لایه‌ها و بخش‌هایی، شاهد سرزدن تمدن نوین اسلامی باشیم. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami