▫️نشریه «پژوهش نامه علوم انسانی اسلامی» جامعه المصطفی العالمیه
🔹جامعه المصطفی العالمیه به عنوان صاحب امتیاز این نشریه، آیت الله علیرضا اعرافی سردبیر؛ حسین متقی مدیر مسؤول، رضا لطفی مدیر اجرایی این نشریه هستند.
🔹در بخش اهداف این نشریه آمده است؛ اهداف بنیادین و کلان نشریه «پژوهش نامه علوم انسانی اسلامی» به شرح ذیل میباشد:
۱. تبیین و نشر معارف دینی در حوزه علوم انسانی
۲. ایجاد زمینه برای اسلامی سازی علوم انسانی
۳. تحلیل، نقد و بررسی اندیشههای مطرح در علوم انسانی اسلامی و تبیین ظرفیتها و محدودیتهای علوم انسانی اسلامی و تبیین مناسبات آن با سایر علوم
۴. ایجاد بستر مناسب برای طرح نظریههای نو و ابداعات پژوهشی بین نخبگان در حوزه علوم انسانی
۵. ارائه راهکارهای تولید علوم انسانی اسلامی
۶. پاسخگویی به شبهات در زمینه علوم انسانی اسلامی
🔹لازم به ذکر است؛ این نشریه با تعداد 2662 مقاله و 395 شماره و 68 نشریه در راستای اهداف کلان «پژوهش نامه علوم انسانی اسلامی» آماده پذیرش مقالات در حوزههای مختلف میباشد که دسترسی به متن کامل مقالات آزاد و رایگان است.
🔹البته مقالات ارسالی به این نشریه نباید قبلا در جای دیگری ارائه یا منتشر شده باشد یا همزمان جهت انتشار به نشریات دیگر ارسال شود.
vasael.ir/0003qS
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️ضرورت تاریخ رشتهها در رشد علوم♦️
🔹رشد حوزه دانش در گروه تاریخ دانش است. هر جامعهای که قرار است دانشی را گسترش دهد به شدت نیازمند یک خودآگاهی تاریخی در آن حوزه است.
🔹ما حتی در دوران معاصر نیز دچار گسیختگی معرفتی هستیم. در حوزه معرفت بحران تدامهای گسیخته به چشم میخورد، چرا که کارها و آثار دیده و خوانده نشده و در فضای گفتوگوهای بینامتنی وارد نمیشود.
نعمت الله فاضلی ؛ استاد دانشگاه قسمت اول
▫️به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست معرفی و بررسی کتاب «تاریخ مردمشناسی و فرهنگ مردم ایران در روزگار پهلوی» نوشته حمیدرضا دالوند، دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ با حضور نعمتالله فاضلی، جبار رحمانی و نویسنده کتاب در سالن سرای کتاب موسسه خانه کتاب برگزار شد.
▫️این نشست سومین جلسه از سلسله نشستهای فرهنگ و دانشگاه در این نهاد بود. کتاب «تاریخ مردمشناسی و فرهنگ مردم ایران در روزگار پهلوی» از سوی انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی در بهار ۱۳۹۸ منتشر شد.
▫️کمبود تاریخ رشتهها در حوزههای گوناگون علوم
🔸نعمتالله فاضلی در این نشست گفت: کتاب آقای دالوند به یک معنا نخستین کتاب مستقلی است که تاریخ مردمشناسی در ایران را روایت میکند. تاریخ رشتهها از جهات گوناگونی مهماند هم به لحاظ نظری و هم برای ایران. رشد حوزه دانش در گروه تاریخ دانش است. هر جامعهای که قرار است دانشی را گسترش دهد به شدت نیازمند یک خودآگاهی تاریخی در آن حوزه است.
🔸یکی از کمبودهای مهم ما در نظام آکادمیک، تاریخ دانشها در حوزههای گوناگون است، البته شاید انسانشناسی از این نظر جلوتر از سایر رشتهها باشد، هرچند که بازهم به منابع نیاز داریم و شاید بتوان گفت که هنوز هم هیچ کاری انجام نشده است و این تازه وضعیت رشته ماست که شرایط بهتری از نظر تاریخنگاری دارد. ما به تاریخ رشتهها بیتوجهیم در صورتی که هر نوع پیشرفت معرفتی مستلزم یک خودآگاهی تاریخی است.
🔸 ما حتی در دوران معاصر نیز دچار گسیختگی معرفتی هستیم. در حوزه معرفت بحران تدامهای گسیخته به چشم میخورد، چرا که کارها و آثار دیده و خوانده نشده و در فضای گفتوگوهای بینامتنی وارد نمیشود. تدام وجود دارد اما به صورت گسیخته. ما نزدیک به ۱۰۰ سال است که علوم اجتماعی در ایران داریم اما هویتهایمان را نمیشناسیم و این بسیار دردناک است. کار آقای دالوند تایید و تصدیق کارهای قبلی است و این اعتماد به نفس ایجاد میکند.
🔸بحران ناتوانی در به رسمیت شناختن خودمان
نویسنده کتاب «مردمنگاری فرهنگ: مطالعات انسان شناختی درباره فرهنگ ایران امروز و دیگر فرهنگهای جهان» در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که ما با بحران ناتوانی در به رسمیت شناختن خودمان مواجه هستیم، گفت: در ایران دانش توسط خودمان به رسمیت شناخته نمیشود. روایت فرهنگ روایت جمعی و روایت روح جامعه است. اگر آثار قبلی تایید و تصدیق نشوند روح جمعی جامعه سرکوب میشود. بنابراین از این لحاظ نوشتن تاریخ یک علم شاید از خود آن علم مهمتر باشد.
🔸فاضلی گفت : حمیدرضا دالوند یکی از نخستین کسانی است که به صورتی روشمند و سیستماتیک به روایت تاریخ مردمشناسی در ایران پرداخت. پیش از کارهای او روایتها پراکنده بودند. بنابراین او یکی از نخستین مورخان تاریخ این بخش از مطالعات فرهنگ مردم ایران است. ویژگی مهم کتاب در این است که نثر ساده و روانی دارد و بسیار هم خواندنی است. ویژگی دیگر در رویکرد نویسنده است. دالوند اعتقاد دارد که مساله جمعآوری و ضبط فرهنگ عامه از مشروطه به بعد آغاز شد. او این جمعآوری در ژانرهای مختلفی چون داستان، رمان و... را هم خوب توضیح داده است. نکته دیگر در این است که نویسنده به درستی توضیح میدهد که ما پیش از ورود جمالزاده با فرهنگ عامه میانه خوبی نداشتیم.
🔸نویسنده کتاب «نگرشی نو به سیاست فرهنگی: سیاست فرهنگی از دیدگاه مطالعات فرهنگی» درباره دیگر ویژگی کتاب حمیدرضا دالوند گفت: نویسنده در این کتاب نگاه بازی به فرهنگ مردم داشته است و آن را محدود به گردآوریهای افراد حرفهای نکرده است. ویژگی فرهنگی این رشته در این بود که از دل یک جریان ادبی و هنری سربرآورد و نه از نظم و نسقی آکادمیک. البته به نظرم خوب بود که نویسنده چشمانداز تاریخنگارانهای نیز بر تاریخ رشته مردمشناسی مشخص میکرد.
ادامه دارد ...
https://b2n.ir/29042
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️هفتمین نشست هم اندیشی علم دینی با ارائه نظریه «ابتناء، فلسفه های مضاف و منطق روشگانی علوم» توسط استاد علی اکبر رشاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، و رئیس شورای حوزههای علمیهٔ استان تهران در تاریخ پنجشنبه 11 مهرماه 98 ساعت 9 تا 12 در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تهران برگزار می شود.
🔹این نشست در ادامه سلسله نشستهای هم اندیشی علم دینی،به همراه پرسش و پاسخ مقررین و شاگردان سایر اساتید مطرح در این عرصه همراه خواهد بود؛ پیشتر نیز این نشستها به ترتیب با حضور اساتید بزرگوار دکتر عبدالحسین خسروپناه، دکتر خسرو باقری و دکتر حمید پارسانیا برگزار شده است.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️هفتمین هم اندیشی در باب علم دینی ♦️
🔹هفتمین نشست هم اندیشی علم دینی با ارائه نظریه «ابتناء، فلسفه های مضاف و منطق روشگانی علوم» توسط استاد علی اکبر رشاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، و رئیس شورای حوزههای علمیهٔ استان تهران در تاریخ پنجشنبه 11 مهرماه 98 ساعت 9 تا 12 در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تهران برگزار می شود.
🔸این نشست در ادامه سلسله نشستهای هم اندیشی علم دینی،به همراه پرسش و پاسخ مقررین و شاگردان سایر اساتید مطرح در این عرصه همراه خواهد بود؛ پیشتر نیز این نشستها به ترتیب با حضور اساتید بزرگوار دکتر عبدالحسین خسروپناه، دکتر خسرو باقری و دکتر حمید پارسانیا برگزار شده است.
🔸این هماندیشی با دعوت از شاگردان برجسته و مقررین اساتید بزرگوار «آیتالله عبدالله جوادی آملی»، «آیتالله علی اکبر رشاد»، «آیتالله سیدمحمدمهدی میرباقری»، «حجتالاسلام و المسلمین واسطی»، «دکتر مهدی گلشنی»، «دکتر خسرو باقری»، «حجتالاسلام و المسلمین خسروپناه»، «حجتالاسلام و المسلمین حمید پارسانیا»، «دکتر حسین کچویان» و همچنین مقررین غیر رسمی اساتید محترم«آیتالله مصباح یزدی»، «دکتر داوری اردکانی» و «دکتر حسین نصر» و همچنین نمایندگان مراکزی همچون : «دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی»، «مرکز پژوهش¬های علوم انسانی اسلامی صدرا»، «میز تخصصی اسلامیسازی علوم انسانی دفتر تبلیغات»، «اندیشکده راهبردی مهاجر»، «مؤسسه آفاق حکمت»، «ترجمان علوم انسانی»، «گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه»، «فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا»، «مؤسسه آموزشی پژوهشی عهد»، «گفتمان نخبگان علوم انسانی»، «مؤسسه فرهنگی هنری پگاه روزگار نو»، «مدرسه آزاد فکری دانشگاه صنعتی شریف»، «سایت علوم اجتماعی اسلامی ایرانی»، «مؤسسه علم و سیاست اشراق»، «پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی»، «فرهنگستان علوم اسلامی قم»، «مدیر اندیشه شبکه4 و برنامه زاویه»، «مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)» و «بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء» برگزار خواهد شد؛
🔸پژوهشگران و علاقه مندان این عرصه می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با دبیرخانه هم اندیشی علم دینی (09100931082) تماس حاصل نمایند.
🔸در ادامه فایل متنی خلاصه از نمودار نظریه جناب استاد علی اکبر رشاد در باب علمی در اختیار مخاطبین کانال قرار خواهد گرفت.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️ضرورت تاریخ رشتهها در رشد علوم♦️
🔹انسانشناسان دید عمیقی دارند و چون موضوع کارشان موجودی چند بعدی به نام انسان است بنابراین هیچگاه نتوانستند حرفها و نظریاتشان را به طور کامل جمع و جور کنند.
🔹به طور کل فراتر از علم اهمیت تاریخ را درک نکردهایم. عمر فرهنگی ما تابعی از دانش تاریخی ماست و در همه حوزههای علوم نیز این نکته حایز اهمیت است. اگر شما بینش تاریخی در دانش داشته باشید، قطعا موفق خواهید بود.
نعمت الله فاضلی ؛ استاد دانشگاه قسمت دوم (قسمت آخر)
▫️به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست معرفی و بررسی کتاب «تاریخ مردمشناسی و فرهنگ مردم ایران در روزگار پهلوی» نوشته حمیدرضا دالوند، دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ با حضور نعمتالله فاضلی، جبار رحمانی و نویسنده کتاب در سالن سرای کتاب موسسه خانه کتاب برگزار شد.
▫️این نشست سومین جلسه از سلسله نشستهای فرهنگ و دانشگاه در این نهاد بود. کتاب «تاریخ مردمشناسی و فرهنگ مردم ایران در روزگار پهلوی» از سوی انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی در بهار ۱۳۹۸ منتشر شد.
🔸بینش تاریخی ما را در همه علوم موفق میکند
حمیدرضا دالوند نیز در این نشست گفت: موضوع «تاریخ مردمشناسی و فرهنگ مردم ایران در روزگار پهلوی» اهمیتی به مراتب بیشتر از خود کتاب دارد. به طور کل فراتر از علم اهمیت تاریخ را درک نکردهایم. عمر فرهنگی ما تابعی از دانش تاریخی ماست و در همه حوزههای علوم نیز این نکته حایز اهمیت است. اگر شما بینش تاریخی در دانش داشته باشید، قطعا موفق خواهید بود.
🔸وی افزود: من دانشآموخته رشته مردمشناسی نیستم بلکه حوزه تخصصی من تاریخ و زبانهای باستانی است. یکی از دلایل من برای ورود به این حوزه دیدن آثار و گنجینه مرحوم انجوی شیرازی است. به نظرم ما موفق نیستیم چون نمیدانیم که چه زحمتهایی در حوزههای مختلف کشیده شده است. به همین دلیل من تصمیم گرفتم که به روایت و وصف تجربه زیسته بپردازم.
🔸دالوند ادامه داد: در این کتاب من کارهای رسمی در حوزه مردمشناسی را نوشتم و امور غیر رسمی و آثار سینمایی در حوزه مردمشناسی و فعالیتهای موسسات غیردولتی و غیررسمی یا نیمه رسمی را احتمالا در مجلدات بعدی ادامه دهم. تمام تلاش من در این کتاب این بود که راوی جریانات باشم و گزارشی از آنچه را که اتفاق افتاده ارائه دهم، هرچند که در مواردی نیز به اظهارنظر پرداختم.
🔸این مردمشناس و پژوهشگر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که نباید در حوزه مردمشناسی درگیر نام باشیم، گفت: چه فرقی میکند که نام این رشته را انسانشناسی یا مردمشناسی بدانیم و بگذاریم؟ آنچه که اتفاق افتاده مهم است. با روایت تجربه زیسته، دیگرانی که قصد ورود به این رشته را دارند با آگاهی وارد آن خواهند شد و خود دیگر از ابتدا دست به تجربه نخواهند زد.
🔸نویسنده کتاب «تاریخ مردمشناسی و فرهنگ مردم ایران در روزگار پهلوی» اضافه کرد: انسانشناسان دید عمیقی دارند و چون موضوع کارشان موجودی چند بعدی به نام انسان است بنابراین هیچگاه نتوانستند حرفها و نظریاتشان را به طور کامل جمع و جور کنند.
🔸این نکتهای است که ما از خوانش تاریخ این رشته متوجه خواهیم شد. زمانی ما میتوانیم مطالعات انسانشناسی را کامل کنیم که نگاه تاریخی به این رشته داشته باشیم. البته تاریخ را یک نفر نمیتواند بنویسد و دیگران هم باید وارد این کار شوند. به جرات میگویم که موضوع تاریخ علم انسانشناسی بکر است و جای کار بسیاری دارد.
🔸دالوند در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت تاسف بار آرشیوهای سازمانها و نهادها در حوزهه مردم شناسی اشاره کرد و گفت: متاسفانه مدیران وقتی میخواهند کارمندی را سیاست کنند او را به بخش آرشیو تبعید میکنند و آنها نیز بدون حوصله در تبعیدگاه خود کار کرده و آرشیوها را نابود میکنند. بسیاری از آرشیوها نیز در نقل و انتقالات از بین رفته است.
🔸رحمانی نیز در ادامه مساله آرشیوها گفت: متاسفانه در دادن اسناد آرشیوها نیز خساست عجیبی به چشم میخورد. نهادها و یا حتی مدیران و کارمندان اسناد آرشیوها را ملک طلق خود میدانند.
🔸عجیب آنکه همین اشخاص آرشیوها را به راحتی در دسترس خارجیها میگذارند. ما زمانی سعی کردیم نسخهای از «هزار و یکشب» موجود در کاخ گلستان را بگیریم، اما به ما ندادند و در ادامه با توسل به پروفسور اولریش مارزلف و تنی چند دیگر در چند نوبت توانستیم آن را در اختیار بگیریم. آرشیوها وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز اکنون در ساختمانی خارج از شهر تهران است و معلوم نیست چه وضعیتی دارد.
https://b2n.ir/29042
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️معرفی کتاب " روش شناسی علوم اجتماعی " اثر حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه
🔹تحول علوم انسانی در سه عرصه بهینهسازی، بومیسازی و اسلامیسازی تحقق مییابد. این تحول در هر سه عرصه به فلسفه علوم انسانی مبتنی بر مبانی اسلامی نیاز دارد، چون علوم انسانی متعارف نیز مبتنی بر فلسفه معینی هستند.
🔹و اما این اثر درصدد است تا علاوه بر گزارش کوتاه توصیفی و انتقادی از روشهای متعارف مدرن و پسامدرن در حوزه علوم انسانی، به تبیین روششناسی حکمی- اجتهادی بپردازد.
🔹روششناسی حکمی- اجتهادی یکی از کاربستهای رئالیسم شبکهای است. رئالیسم شبکهای صدق را مطابقت پنجرهای مفاهیم با ساحتهای واقع و نفسالامر میداند و معیار صدق را بداهت نظاممند کارآمد معرفی کرده است. این مدل از رئالیسم از بدیهیات اولی و ثانوی به گزارههای نظری میرسد و سپس به منظومه و نظام معرفتی دست مییابد.
🔹 این نظام معرفتی، معیاری برای سنجش گزاره¬هایی میشود که بطور مستقیم امکان استناد به بدیهیات را ندارند. این منظومه معرفتی دربردارنده مقاصد فردی و اجتماعی نیز هست. این مقاصد با رویکرد کارکردی میتوانند معیار سنجشی برای اعتباریات باشند. اعتباریات در تغییر انسان تحقق یافته به انسان مطلوب نقشی اساسی خواهند داشت.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami