eitaa logo
علوم انسانی اسلامی
1.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
38 ویدیو
167 فایل
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️شهید بهشتی و عدالت اجتماعی♦️ 🔹بهشتی چون مجتهدی اصولی بود، احکام را تابع مصالح ذاتیه می دانست و اساس مصالح را هم بازگشت به قضیه "عدل حسَن" می دانست لذا احکام اجاره و مضاربه و بیع و... را هیچکدام ذاتا ناعادلانه نمی دانست. 🔹شهید بهشتی نظام عادلانه اجتماعی را صرفا اجرای نهادهای مضاربه و اجاره و... نمی داند بلکه نظام، اصولی است (که باز از دین استخراج میشود) حجت الاسلام قنبریان بخش اول ▫️در آستانه سالروز شهادت آیت الله شهید سید محمد بهشتی و هفته قوه قضائیه نشستی با حضور حجت الاسلام محسن قنبریان از اساتید حوزه و دانشگاه در مدرسه معصومیه قم با عنوان « شهید بهشتی و عدالت اجتماعی » برگزار شد که صوت و چکیده این نشست خدمت مخاطبین فرهیخته کانال علوم انسانی اسلامی ارائه خواهد گردید. 🔸 "دین یعنی عدل و عدل یعنی دین؛ هرجا دیدید می گویند دین و اسلام اما عدالت اجتماعی نیست، بدانید اسلامش قلابی است." 🔸در ص۷۰ از رابطه شرک و کفر با ظلم می گوید: "ظلم و کفر و شرک و ظلم چنان در قرآن پا به پای هم آمده که قسط و ایمان". 🔸 چالش سه وجهی عدالت پیش پای شهید بهشتی: ۱. ساختار روابط اقتصادی-تجاری سرمایه داری که توازن اجتماعی را بهم ریخته! ۲.احکام فرعیه (اجاره، مضارعه و..‌.) که عملا موجب عدالت نشده! ۳. مارکسیت ها و قرائت های دگر اندیش که احکام دین را عامل نظام طبقاتی و سرمایه داری فاسد می شمرند! 🔸 بالتبع اینها شهید بهشتی درگیری سه وجهی ای دارد: ۱. درگیری عینی با سرمایه داری فاسد و ارائه طرح و ساختار و نظام عادلانه ای برای مقابله با آن و ایجاد توازن اجتماعی. ۲. درگیری میدانی با فقه گرایانی که تقلیل گرایانه فکر می کنند چاره فقط اجرای احکام فرعیه است! گمان می کنند اجاره و مضارعه و... در هر ظرفی، موجب عدالت می شود! ۳. درگیری فکری با مارکسیست ها و دگر اندیشان تا ثابت کند احکام دین و نهادهای اقتصادی (مضاربه و...) در ذات خود عادلانه اند و مشکل جای دیگر (یعنی روابط و ساختار غلط) است. 🔸 درگیری فکری با مارکسیست ها می گفتند: "اصلا مضاربه وقتی درست است که برای سرمایه سهمی قائل باشیم بنابراین کار را آن شخص دیگر می کند و این طرف آنطرف می دود اما بالاخره ۱٪ یا ۹۰٪ از پاداش و ارزش کار او به جیب این آقای سرمایه دار می رود. پس اسلام به این شکل، بنیان و اساس سرمایه داری را گذاشته است!!" 🔸بهشتی چون مجتهدی اصولی بود، احکام را تابع مصالح ذاتیه می دانست و اساس مصالح را هم بازگشت به قضیه "عدل حسَن" می دانست لذا احکام اجاره و مضاربه و بیع و... را هیچکدام ذاتا ناعادلانه نمی دانست:"اصل تشریع اجاره به هیچ وجه مستلزم این نیست که ما بگوییم از اسلام اینگونه فهمیده میشود که چون اجاره هست بنابراین نظام فاسد مستغلاتی هم درست است! نه هیچ نمی توان اینرا ثابت کرد". 🔸"در اصل تشریع بیع و اجاره، مضاربه و مزارعه و مساقات هیچ انحراف اقتصادی وجود ندارد و از اصول این قوانین و از این ابواب و احکام فقهی هیچ تایید بی عدالتی و نابسامانی ها در نمی آید" 🔸پس مشکل کجاست؟"کمبود مربوط به نظام عادل صحیح اجتماعی است و همه مشکلات را باید در آنجا حل کرد و چون بر روی مسائل مربوط به چنین نظامی آنطور که باید و شاید، نه کار شده نه گفته و شنیده شده و نه عمل شده است این است که ما همیشه خودمان را در حال نابسامانی و بی تعادلی یافته ایم". 🔸شهید بهشتی نظام عادلانه اجتماعی را صرفا اجرای نهادهای مضاربه و اجاره و... نمی داند بلکه نظام، اصولی است (که باز از دین استخراج میشود) اما روابط عینی و خارجی و ساختارهای اقتصادی را توازن می دهد تا عقود و نهادهای احکام فرعیه در آن نتیجه عدالت دهند"در جامعه ای که ساختار روابط اقتصادی و تجاری آن عادلانه است هرکدام از این قواعد(عقود اسلامی) در جای خود مفید و لازم است". 🔸 مواجهه میدانی با تقلیل گرایان اینان عمدتا فقهای سنتی بودند که گمان می کردند مشکل فقط عدم اجرای احکام فرعی است! 🔸بهشتی نشان می دهد در روابط واقعی اقتصادی )وقتی عدم توازن باشد)اجاره و مضاربه و... نه تنها موجب عدالت نمی شود بلکه پوشش بی عدالتی ها می شود! 🔸با این دسته دو سطح پاسخ می داد: الف) در مقام احتجاج؛ که مثل طبیب می گفت تا حکم ثانویه بگیرد! مثلا درباره سود سرمایه در گردش بازرگانی، آنرا عامل تورم و فقر معرفی می کرد و می گفت: "من اینجا بعنوان یک طبیب حرف می زنم نه به عنوان یک فقیه. ملت ما هم فعلا بیمار یک بیماری شکننده اجتماعی و اقتصادی است: بالا رفتن سرسام آور قیمت ها! مگر عیبی دارد که یک بار بنده در خدمت دوستان و مردم ایران باشم و به عنوان یک درمان مطلبی را پیشنهاد کنم؟! من نمی خواهم بگویم مساله از نظر فقهی چگونه است. این مساله توضیحات مفصل تری می خواهد. ادامه دارد ... http://mghanbarian.ir/lecture/7027/ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی هشتمین محفل مدرسه فکرت با عنوان «حکمرانی‌ عدالت‌محور با تاکید بر اندیشه شهید بهشتی» با ارائه حجت الاسلام احمد رهدار 🔸شنبه ۱۰ تیرماه ۱۴۰۲ 🔸قم، بلوار بسیج، موسسه شناخت ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️برگزاری نشست های مجازی مدرسه تابستانی علوم انسانی اسلامی با حضور و سخنرانی اساتید حوزه و‌ دانشگاه 💫لیست اساتید با موضوع نشست: 1⃣ نشست «نظریه سازی در تولید علوم اجتماعی اسلامی» با ارائه دکتر حسین بستان ؛ سه شنبه 20 تیر ساعت 8/30 الی 10/30 2⃣ نشست «مدلسازی در روش شناسی تولید علوم انسانی اسلامی» با ارائه دکتر مرضیه عبدلی ؛ سه شنبه 20 تیر ساعت 10/45 الی 12 3⃣ نشست «سنت های الهی و علوم اجتماعی اسلامی» با ارائه دکتر قاسم ترخان ؛ چهارشنبه 21 تیر ساعت 8/30 الی 10/30 4⃣ نشست«آینده پژوهی در علوم انسانی اسلامی» با ارائه دکتر محمد تقی موحد ابطحی ؛ چهارشنبه 21 تیر ساعت 10/45 الی 12 🔸این نشست ها توسط پژوهشکده علم و دین پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار می شود. 🔸لینک نشست: https://room.nahad.ir/ch/pajouheshgah 🔸پایگاه اینترنتی: www.pfme.ac.ir ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️علم دینی از ديدگاه سعيد زیباکلام♦️ 🔹به تعبير شهيد مطهری بايد قضاوت و داوری درباره معرفت را به خود معرفت سپرد نه معيار های عملی ملاک معرفت از جنس خود معرفت است و آن اين است که معرفت ها به معرفت های بديهی منتهی شود . 🔹آقای سروش می گفت اصلا متن، صامت و گرسنه است و معنايی ندارد. اين خواننده متن است که به آن لفظ معنا می دهد و هم از آن معنا می گيرد. اين شبهه خطرناکی است. حجت الاسلام ربانی گلپایگانی بخش آخر ▫️حجت الاسلام علی ربانی گلپایگانی ( عضو شورای علمی کلام اسلامی، عضو هیئت علمی مؤسسه امام صادق(ع) ) در دروس خارج کلام خود که در سال ۹۵ - ۹۴ برگزار شده است به بررسی دیدگاههای موافقان و مخالفان علم دینی پرداختند. ایشان در سه جلسه از جلسات خارج علم کلام به بررسی و تحلیل دیدگاه یکی از موافقان علم دینی دکتر سعید زیباکلام پرداختند. 🔸حال اگر به گزاره های مشاهدتی قطعی برخورد کرديم که با نظريه های علمی سازگار نيست، بر آن نظريه ها که تاکنون پذيرفته ايم تبصره ای می زنيم به اين صورت که تاکنون آنها را مطلق می پنداشتيم و اکنون دست از اطلاق آنها بر می داريم. البته کما کان آن نظريه ها به قوت خويش باقی هستند. اين مطلب بر مبنای سخن اثبات گرايان سازگار تر است اگر چه بر اساس نظر ابطال گرايان نيز صحيح است به اين صورت که بگوييم اين موردی که پيدا شده نقضی محدود است و سالبه کليه نيست که کل نظريه گذشته را بر دارد بلکه اطلاق آن قانون را بر می دارد. 🔸بنابراين اين گونه نيست که مساله با پيدا شدن يک يا چند مورد نقض سليقه ای شده و از مدار منطق خارج شود. به تعبير شهيد مطهری بايد قضاوت و داوری درباره معرفت را به خود معرفت سپرد نه معيار های عملی کما اينکه پراگماتيسم می گويد. ايشان در نقد پراگماتيسم اين مساله را بيان فرموده و می گويند ملاک معرفت از جنس خود معرفت است و آن اين است که معرفت ها به معرفت های بديهی منتهی شود . 2⃣ نکته ديگر اينکه اگر اين مبنا را در مورد رد يا قبول نظريه ها بپذيريم و آن را به تصميم گيری و سلايق عالمان برگردانيم پيامد باطلی خواهد داشت و آن گرفتار شدن در دام نسبت گرايی است، زيرا تعلقات و تمنيات عالمان تحت تاثير عوامل گوناگونی قرار دارد و لذا تصميم های متفاوتی می گيرند و ما ديگر نمی توانيم حرف کسی را رد کنيم. ضابطه مند کردن اين تعلقات و تصيميم گيری ها نيز خيلی مشکل و طولانی است. طبق اين سخن تکثر گرايی در معرفت حاصل خواهد شد که همان نسبيت گرايی باطل است. 🔸اين سخن همانند مساله تکثر قرائت هاست که می گويد متن دين صريح نبوده و هر کسی می تواند با توجه به پيش فرض هايی که دارد آن را معنا کند. آقای سروش می گفت اصلا متن، صامت و گرسنه است و معنايی ندارد. اين خواننده متن است که به آن لفظ معنا می دهد و هم از آن معنا می گيرد. 🔸اين شبهه خطرناکی است که مطرح شده تا آنجا که آيت الله مصباح در اين باره می فرمايد: از اول خلقت تا کنون شبهه ای شيطانی به اين کيفيت بيان نشده است زيرا دست همه را می بندد. طبق اين شبهه، قهرمان های فقه مانند شيخ انصاری يک فهم از دين دارد و يک روشنفکر نيز قرائت ديگری از دين دارد. 🔸اينجا است که معلوم می شود مباحث معرفت شناسی از چه جايگاه بالايی برخوردار است. شهيد مطهری می فرمايد اين معرفت شناسی است که سرنوشت جهان بينی ها و ايدئولوژی ها را تعيين می کند و لذا بايد به اين مباحث خيلی اهميت داد . اگر شهيد مطهری اکنون زنده می بودند قطعا يکی از مباحثی که مطرح می کردند بحث هرمنوتيک بود زيرا اينها مباحث شالوده ای است که اگر در آنها انجرافی رخ دهد در ادامه زاويه زيادی پيدا خواهد کرد. محور دوم 🔸محور ديگر ايشان برای اثبات علم دينی در مورد علوم انسانی است. وی در اين باره می گويد: علوم انسانی و اجتماعی که موضوع آنها انسان است لااقل دو رکن در آنها خواه ناخواه پذيرفته شده است: يکی چيستی انسان و ديگر سعادت و شقاوت اوست. به همين خاطر توصيه ها و تجويزهايی که در اين علم می کنند مبتنی بر تلقی فلسفی است که از انسان دارند. 🔸مثلا جان اسوارت ميل طرفدار آزادی فردی است و آن را اصل می داند مگر اينکه آزادی ديگری را خدشه دار کند. اين ديدگاه وی به خاطر تلقی ای است که از انسان دارد. در ساير علوم انسانی نيز همين گونه است. حال بر اساس اينکه تصوير قبلی ما از انسان و سعادت او در نظريه های علمی نقش دارد، دين هم در هر دو حوزه و رکن انسان يعنی چيستی و سعادت انسان حرف دارد و لذا راه برای تاثير گذاری دين در حوزه علوم انسانی باز می شود . https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/rabani/kalam/94/941218/ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️فراخوان مرحله اول طرح «اثربخشی و کاربردی سازی علوم انسانی» 🔹 حمایت از طرح‌های خلاقانه در زمینه افزایش و توازن جمعیت، سالمندی و کیفیت زندگی، توسعه زبان فارسی و تحول دیجیتال در حوزه حکمرانی و مدیریت،برگزار می شود. 🔹خدمت اول: این طرح شامل حمایت از پروژه‌هایی پیشنهادی است که توسط یکی از گروه مخاطبین به دبیرخانه طرح ارائه می‌شود و شامل ویژگی‌های زیر است؛ الف- طرح دارای ابعاد نوآورانه قابل ملاحظه در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی باشد ب- امکان ادامه پایدار طرح پس از ارائه حمایت‌های اولیه به صورت مستقل و خوداتکا وجود داشته باشد ج- طرح، امکان حل یک مشکل کلیدی مدنظر در اهداف کلیدی در نظر گرفته شده برای دوره مذکور را داشته باشد 🔹بوت کمپ: شامل یک برنامه آموزشی مهارتی حداقل 48 ساعته با اهداف مشخص و همگرا با اهداف کلان هر دوره برگزاری برنامه اثربخشی و کاربردی سازی علوم انسانی و اجتماعی است. 🔹حمایت از کسب و کارهای نوآور در حوزه علوم انسانی و اجتماعی: در این طرح از واحدهای فناور و نوآوری که دارای محصول یا خدمت در حال توسعه در محورهای دارای اولویت فراخوان هستند، حمایت می‌شود. 🔸مخاطبان: - اعضای هیئت علمی - دانشجویان و دانش‌آموختگان - کارکنان - واحدهای فناور و نوآور 🔹 مهلت ارسال آثار: 31 تیرماه 1402 🔹جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 48394209 تماس برقرار کنید. 🔸 مشروح این خبر را در لینک زیر بخوانید؛ b2n.ir/x17458 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️فایل گفتگوی علمی با موضوع «شهید بهشتی و خرد دنیای جدید»محمود فروزبخش با استاد طاهرزاده 🔹 چهار محور اصلی گفتگو: ۱- چه می‌شود که دو روحانی به هامبورگ می‌روند و یکی شهید بهشتی می‌شود که در عین حضور در جهان، سختْ متعهد به آموزه‌های دینی است و دیگری آقای محمد شبستری می‌شود و تقریباً جایگاه وَحی را منکر می‌شود. ۲- پیشنهاد شهید بهشتی مبنی بر ورود به آموزش و پرورش که استاد طاهرزاده نیز وارد آموزش و پرورش شدند. ۳- جریان ملاقات استاد طاهرزاده با کاظم بجنوردی و صحبت درباره شهید بهشتی و معنویت ایشان در حزب جمهوری. ۴- شخصیت دکتر بهشتی در فهم دیگری، ماورای نگاه کلامی. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
ملت عشق- نشست ششم (mp3cut.net).mp3
32.66M
استاد طاهرزاده "شهید بهشتی و خرد دنیای جدید"
▫️نشست علمی "میراث محاکم شرع" و آیین رونمایی از جدیدترین کتاب استاد علی ابوالحسنی مُنذِر (ره) و طرح اندیشه‌های آن فرزانه فقید 💫 با سخنرانی اساتید حوزه و‌ دانشگاه : 1️⃣ آیت الله ابوالقاسم علیدوست موضوع : «محاکم شرع در ترازوی فقه القضاء و فلسفه فقه» 2️⃣ دکتر موسی حقانی موضوع : «دستاوردهای تاریخی محاکم شرع در تحولات ایران معاصر» 3️⃣ حجت‌الاسلام دکتر رضا غلامی موضوع : «محاکم قضایی علما از منظر فلسفه سیاسی» 🔸یکشنبه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۲ 🔸واقع در پژوهشگاه مطالعات فرهنگی اجتماعی و تمدنی، تهران، پاسداران، خ شهید مومن نژاد، ش ۱۲۴ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی سخنرانی علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی با عنوان «معرفی فلسفه نظام ولایت» 🔹اهم مطالب ارائه شده در این سخنرانی : ⚡️ فلسفه نظام ولایت در عام‌ترین شكل خودش، سه مرتبه از سرپرستی را در یک نظام ملاحظه می‌كند: ۱. سرپرستی تکوینی؛ ۲. سرپرستی تاریخی؛ ۳. سرپرستی اجتماعی. ⚡️ كارآمدی الهی دین در جامعه، بدون در دست داشتنِ روش تحقیقی كه بتواند حركت و تغییر را در ماده به اعتقادات الهی مشروط کند و تبدیل‌شدن و چگونگی را در تكامل بر این بنیان بیان کند، ممکن نیست. ⚡️ فلسفۀ نظام ولایت یا همان فلسفه شدن اسلامی، یعنی پایگاه همدلی، همفكری و همكاری در جامعه اسلامی. ⚡️ فلسفۀ نظام ولایت یعنی وسیلۀ تبیین تحوّل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بر محور تكامل دینی. ⚡️ فلسفۀ نظام ولایت یعنی شالودۀ هماهنگ‌سازی تكامل حجیت در فهم دین، اسلامیت در فهم كاربردی دانشگاه و جریان اسلام در فهم اجرایی دولت. ⚡️ ثمرۀ فلسفه نظام ولایت در «حوزه»، دستیابی به اخلاق حکومتی، حكمت حكومتی و فقه حكومتی است و در «دانشگاه» توان پیش‌بینی، كنترل و هدایت تغییرات بر مبنای معادلاتی است كه رفع نیازمندی‌های نظام اسلامی را در جریان توسعۀ نیاز و ارضاء تولید می‌کند، و در «نظام اجرایی»، ارائۀ مدل شناخت حل معضلات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی داخلی و خارجی بر حول محور كلمۀ اسلام است. (توضیح دربارۀ صوت: استاد حسینی در این صوت ظاهراً متنی از نوشته‌های خودشان را قرائت می‌کنند و توضیح می‌دهند.) ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
معرفی فلسفه ولایت به آثار.mp3
48.7M
علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی