🍀سوره یونس آیات 81 الی 85🍀
☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 🍀
به نام خداوند رحمتگر مهربان
☘️ ~~🍃🌼🍃~~☘️
☘️ فَلَمَّا أَلْقَوْا قَالَ مُوسَى مَا جِئْتُمْ بِهِ السِّحْرُ إِنَّ اللَّهَ سَيُبْطِلُهُ إِنَّ اللَّهَ لَا يُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدِينَ (81)
پس چون افكندند موسى گفت آنچه را شما به ميان آورديد سحر است به زودى خدا آن را باطل خواهد كرد آرى خدا كار مفسدان را تاييد نمى كند
☘️ ~~🍃🌼🍃~~☘️
☘️ وَيُحِقُّ اللَّهُ الْحَقَّ بِكَلِمَاتِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ (82)
و خدا با كلمات خود حق را ثابت مى گرداند هر چند بزهكاران را خوش نيايد
☘️ ~~🍃🌼🍃~~☘️
☘️ فَمَا آمَنَ لِمُوسَى إِلَّا ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ عَلَى خَوْفٍ مِنْ فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِمْ أَنْ يَفْتِنَهُمْ وَإِنَّ فِرْعَوْنَ لَعَالٍ فِي الْأَرْضِ وَإِنَّهُ لَمِنَ الْمُسْرِفِينَ (83)
سرانجام كسى به موسى ايمان نياورد مگر فرزندانى از قوم وى در حالى كه بيم داشتند از آنكه مبادا فرعون و سران آنها ايشان را آزار رسانند و در حقيقت فرعون در آن سرزمين برترىجوى و از اسرافكاران بود
☘️ ~~🍃🌼🍃~~☘️
☘️ وَقَالَ مُوسَى يَا قَوْمِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ فَعَلَيْهِ تَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ مُسْلِمِينَ (84)
و موسى گفت اى قوم من اگر به خدا ايمان آورده ايد و اگر اهل تسليميد بر او توكل كنيد
☘️ ~~🍃🌼🍃~~☘️
☘️ فَقَالُوا عَلَى اللَّهِ تَوَكَّلْنَا رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ (85)
پس گفتند بر خدا توكل كرديم پروردگارا ما را براى قوم ستمگر [وسيله] آزمايش قرار مده
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
☘️ ~~🍃🌼🍃~~☘
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
🌺🍀 دروغگو و مرده باهم برابرند! 🍀🌺
رُوِيَ عَنْ عَليٍّ عليه السّلام قال: اَلْكَذَّابُ وَ الْمَيِّتُ سِوَاءٌ لِأَنَّ فَضِيلَةَ الْحَيِّ عَلَى الْمَيِّتِ الثِّقَةُ بِهِ فَإِذَا لَمْ يُوثَقُ بِكَلَامِهِ بَطَلَتْ حَيَاتُهُ.
🌹🌹 امام علی(ع) منقول است كه فرمودند:
دروغ گو و مرده برابرند! زیرا مزيّت زنده بر مرده اين است كه انسان مي تواند به زنده اعتماد كند، ولي به مرده نمي تواند اعتماد كند،
پس وقتي به سخن كسي اعتماد نباشد،ديگر اين شخص زنده نيست.
📚 غُررالحِكم و دُرر الکَلِم، ص 220، روايت 438
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🍀سبک_زندگی را از #نهج_البلاغه بیاموزیم (۶۷)🍀
❇️حکمت ۱۴۷ نهج البلاغه (۴)
💠بخش دهم
ادامه وصف حاملان علم حقیقی
آن گاه حضرت در ششمين و آخرين وصف مى فرمايد:
«آنها در دنيا با بدن هايى زندگى مى كنند كه ارواحشان به عالم بالا تعلق دارد!»;
(وَصَحِبُوا الدُّنْيَا بِأَبْدَان أَرْوَاحُهَا مُعَلَّقَةٌ بِالْمَحَلِّ الاَْعْلَى).
اشاره به اين كه گرچه آن ها از نظر جسمى در اين دنيا و در ميان انسان هاى ديگر هستند; ولى روحشان همنشين با ارواح اوليا و انبياى پيشين و فرشتگان مقرب است.
به همين دليل دنيا در نظرشان بى ارزش و بالاترين ارزش براى آنها جلب رضاى پروردگارشان است. اگر آنها اسير زر و زيور دنيا و مال و ثروت و خور و خواب و شهوت نمى شوند به همين دليل است كه ظاهرا در اين دنيا هستند; ولى در باطن در جهان روحانيان زندگى مى كنند.
سرانجام امام(عليه السلام) بعد از ذكر اين اوصاف كه حتى ذكر آنها روح پرور و نشاط آور است، مى فرمايد:
«آنان خلفاى الهى در زمين اند و دعوت كنندگان به سوى آئينش. آه آه چقدر اشتياق ديدارشان را دارم»;
(أُولَئِكَ خُلَفَاءُ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ، وَالدُّعَاةُ إِلَى دِينِهِ. آهِ آهِ شَوْقاً إِلَى رُؤْيَتِهِمْ!).
آرى آنان نمايندگان خدا بر روى زمين و مصداق اتم آيه شريفه
(إِنِّى جَاعِلٌ فِي الاَْرْضِ خَلِيفَةً)
و پرتوى از آيه شريفه
(وَدَاعِياً إِلَى اللهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجاً مُّنِيراً)
محسوب مى شوند
و به همين دليل امام(عليه السلام) كه خود مصداق اعلاى اين اولياى الهى است مشتاق ديدارشان است.
هنگامى كه سخن به اينجا رسيد و امام(عليه السلام) پيمانه وجود «كميل» را از اين كلمات نورانى و مفاهيم روحانى و عرفانى پر كرد به «كميل» دستور بازگشت داد و فرمود:
«اى كميل! (همين قدر كافى است) هر زمان كه بخواهى باز گرد»; (انْصَرِفْ يَا كُمَيْلُ إِذَا شِئْتَ).
اين تعبير نشان مى دهد كه امام(عليه السلام) همراه «كميل» باز نگشت و همچنان در آن بيابان خاموش و خالى مدتى ماند.
شايد مى خواست با خداى خود مناجات كند يا سخنان بيشترى بگويد كه پيمانه وجود «كميل» با آن همه عظمت، گنجايش آن را نداشت.
تنها خدا مى داند و آن امام بزرگوار كه در آن لحظات بر مولا چه گذشت.
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
🍀 ادامه سوره #معارج آیه ۴۰ تا۴۴ 🍀
✍ به پروردگار مشرقها و مغربها سوگند مى خورم كه ما تواناییم.♥️بر این كه بهتر از آنان را به جاى ایشان بیاوریم و ما قطعاً مغلوب و ناتوان نیستیم.♥️
✍ پس آنان را به حال خود واگذار، یاوه بگویند و بازى كنند تا روزى را كه وعده داده شدهاند، ملاقات كنند.♥️روزى كه شتابان از قبرها بیرون آیند، چنان كه گویى به سوى نشانهایى نصب شده مى دوند.♥️
✍ چشمانشان فرو افتاده و ذلّتى (وصفناپذیر) آنان را فرا گرفته است.♥️ این است آن روزى كه به ایشان وعده داده مى شد.♥️
💠تفسیر کوتاه💠
🍃 در بارهى مشرق و مغرب، در قرآن سه گونه تعبیر آمده است👇
✅به صورت مفرد:🍃 «المشرق و المغرب»🍃 به صورت تثنیه: 🍃«المشرقَین و المغربَین» 🍃و به صورت جمع. 🍃«المشارق و المغارب» 🍃
✅ در نگاه كلّى یك سمت مشرق و یك سمت مغرب است.
✅ در نگاه دیگر، تغییر مدار در تابستان و زمستان است كه مدار تابستان در شمال و مدار زمستان در جنوب است پس خورشید، دو مشرق و دو مغرب دارد.🌸
✅ در نگاه دقیقتر، هر روز یك نقطه طلوع و غروب دارد كه در واقع 365 مشرق و 365 مغرب مى شود.🌸 حدیثى از حضرت على علیه السلام نیز مؤیّد این معناست.🌸
🍃خروج از قبرها همراه با سراسیمگى است🍃
🍃جبهه گیرى در برابر پیامبر سبب ذلّت در دنیا و آخرت است.🍃
✅ آنان كه در دنیا قصد دارند با چشمان خود به پیامبر آسیبى بزننددر آخرت چشمهاى فرو افتاده و شرمنده دارند.🌸
*● پایان سوره معارج ●*
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🍀🌹🌺🍀🌹🌺🍀🌹🌺🍀🌹🌺🍀🌹
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🔹بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمَانِ الرَّحیٖمِ🔹
✨آیه ای از نور✨
🌲وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ🌲مؤمنون۳
🌳و آنها که از لغو و بیهودگی رویگردانند🌳
🌲وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ🌲مؤمنون۴
🌳و آنها که زکات را انجام میدهند🌳
🌲وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ🌲مؤمنون۵
🌳و آنها که دامان خود را (از آلودهشدن به بیعفتی) حفظ میکنند🌳
🌿پیام ها🌿
1⃣نشانهٔ ایمان، دوری از لَغو است«وَ الَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ»(مؤمن باید در تمام کارها و سخنان خود هدف صحیح داشته باشد)
2⃣دوری از لَغو، به اندازه ای مهمّ است که بین نماز و زکات ذکر شده است«خَاشِعُونَ__مُعْرِضُونَ___لِلزَّکَاةِ فَاعِلُونَ»
3⃣اعتقاد به تنهایی کافی نیست، عمل هم لازم است«المُؤْمِنُونَ....فَاعِلُونَ»
4⃣شهوت طغیانگر است و به کنترل و حفاظت نیاز دارد«حَافِظُونَ»
5⃣حیا، شرط ایمان است«لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ»(آلودگی جنسی، نشانهٔ ضعف ایمان است)
🌼تفسیر نور🌼
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
📍🌺📍🌺📍🌺📍🌺📍🌺📍🌺📍🌺
🔷بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمَانِ الرَّحیٖمِ🔷
🌲ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُم بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ🌲روم۴۱
🌳فساد، در خشکی و دریا بخاطر کارهایی که مردم انجام دادهاند آشکار شده است؛ خدا میخواهد نتیجه بعضی از اعمالشان را به آنان بچشاند، شاید (بسوی حق) بازگردند🌳
✳️امام رضا🌷«ع»: هر گناهی که اضافه می شود یک بیماری و بلای جدیدی اضافه می شود.
💠پروردگار در مواردی کیفر و عقوبت⚡️ گنهکار🔥 را در همین دنیا می دهد(ظلم به کسی که هیچ یاوری جز خداوند ندارد، قطع رحم و ظلم کردن در خانواده)
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🌲🌹🌲🌹🌲🌹🌲🌹🌲🌹🌲🌹🌲🌹
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🍀سبک_زندگی را از #نهج_البلاغه بیاموزیم (۶۸)🍀
✳️حکمت ۱۴۷ نهج البلاغه (۴)
💠بخش یازدهم
ابن ابى الحديد در شرح نهج البلاغه خود در پايان اين سخن مى گويد:
اين كلام امام(عليه السلام) كه به «كميل» مى گويد:
«هر زمان كه مى خواهى باز گرد» از لطيف ترين كلمات و بهترين آداب است، زيرا آمرانه نمى فرمايد برگرد، بلكه مى گويد: هرگاه بخواهى. تا بدين وسيله «كميل» را از ذلت تحت فرمان بودن به عزت اراده و اختيار برساند.
به راستى مجموعه اين كلام امام(عليه السلام) دست هر خواننده و شنونده اى را مى گيرد و به سوى عالمى مملو از معنويت و نور مى برد.
صفات اولياى خدا و پيشگامانِ راه تقرب به پروردگار را در عباراتى كوتاه و بسيار پرمعنا شرح مى دهد و چيزى را در اين زمينه فروگذار نمى كند تا كسانى كه آماده پيمودن راهند، در اين مسير قدم بگذارند و با هدايت هاى الهى كه بر زبان اين بنده خاص پروردگار جارى شده به سوى مقصد يعنى قرب الى الله پيش روند.
جاذبه اين سخن به قدرى زياد است كه در كلمات علماى شيعه و اهل سنت، محدث و مورخ و مفسر بازتاب گسترده اى پيدا كرده و در بسيارى از كتاب ها با عظمت از آن ياد كرده اند.
مرحوم علامه مجلسى در پايان اين سخن مى گويد:
سزاوار است كه آگاهان، هر روز در اين كلام با نظر موشكافانه بنگرند (و از فوايد آن بهره گيرند)
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
💚🌼💚🌼💚🌼💚🌼💚🌼💚🌼💚🌼
🍀حکایت پند آموز🍀
✳️ﺩﺭﻭﯾﺸﯽ ﻛﻪ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻓﻘﯿﺮ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺯﻣﺴﺘﺎﻥ ﻟﺒﺎﺱ ﻭ ﻏﺬﺍ ﻧﺪﺍﺷﺖ. ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﻫﺮﺍﺕ ﻏﻼﻣﺎﻥ ﺣﺎﻛﻢ ﺷﻬﺮ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺩﯾﺪ ﻛﻪ ﺟﺎﻣﻪ ﻫﺎﯼ ﺯﯾﺒﺎ ﻭ ﮔﺮﺍﻥ ﻗﯿﻤﺖ ﺑﺮ ﺗﻦ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﻛﻤﺮﺑﻨﺪﻫﺎﯼ ﺍﺑﺮﯾﺸﻤﯿﻦ ﺑﺮ ﻛﻤﺮ ﻣﯽ ﺑﻨﺪﻧﺪ.
ﺭﻭﺯﯼ ﺑﺎ ﺟﺴﺎﺭﺕ ﺭﻭ ﺑﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻛﺮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ ﺧﺪﺍﯾﺎ! ﺑﻨﺪﻩ ﻧﻮﺍﺯﯼ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﺋﯿﺲ ﺑﺨﺸﻨﺪﻩ ﺷﻬﺮ ﻣﺎ ﯾﺎﺩ ﺑﮕﯿﺮ. ﻣﺎ ﻫﻢ ﺑﻨﺪﻩ ﺗﻮ ﻫﺴﺘﯿﻢ.
ﺯﻣﺎﻥ ﮔﺬﺷﺖ ﻭ ﺭﻭﺯﯼ ﺷﺎﻩ ﺧﻮﺍﺟﻪ ﺭﺍ ﺩﺳﺘﮕﯿﺮ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺩﺳﺖ ﻭ ﭘﺎﯾﺶ ﺭﺍ ﺑﺴﺖ. ﻣﯽ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺑﺒﯿﻨﺪ ﻃﻼﻫﺎ ﺭﺍ ﭼﻪ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ؟ ﻫﺮﭼﻪ ﺍﺯ ﻏﻼﻣﺎﻥ ﻣﯽ ﭘﺮﺳﯿﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﭼﯿﺰﯼ ﻧﻤﯽ ﮔﻔﺘﻨﺪ. ﯾﻚ ﻣﺎﻩ ﻏﻼﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﺷﻜﻨﺠﻪ ﻛﺮﺩ ﻭ ﻣﯽ ﮔﻔﺖ ﺑﮕﻮﯾﯿﺪ ﺧﺰﺍﻧﻪ ﻃﻼ ﻭ ﭘﻮﻝ ﺣﺎﻛﻢ ﻛﺠﺎﺳﺖ؟ ﺍﮔﺮ ﻧﮕﻮﯾﯿﺪ ﮔﻠﻮﯾﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺑﺮﻡ ﻭ ﺯﺑﺎﻧﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﮔﻠﻮﯾﺘﺎﻥ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﻣﯽ ﻛﺸﻢ. ﺍﻣﺎ ﻏﻼﻣﺎﻥ ﺷﺐ ﻭ ﺭﻭﺯ ﺷﻜﻨﺠﻪ ﺭﺍ ﺗﺤﻤﻞ ﻣﯽ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻫﯿﭻ ﻧﻤﯽ ﮔﻔﺘﻨﺪ. ﺷﺎﻩ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﭘﺎﺭﻩ ﭘﺎﺭﻩ ﻛﺮﺩ ﻭﻟﯽ ﻫﯿﭻ ﯾﻚ ﻟﺐ ﺑﻪ ﺳﺨﻦ ﺑﺎﺯ ﻧﻜﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺭﺍﺯ ﺧﻮﺍﺟﻪ ﺭﺍ ﻓﺎﺵ ﻧﻜﺮﺩﻧﺪ. ﺷﺒﯽ ﺩﺭﻭﯾﺶ ﺩﺭ ﺧﻮﺍﺏ ﺻﺪﺍﯾﯽ ﺷﻨﯿﺪ ﻛﻪ ﻣﯽ ﮔﻔﺖ:
ﺍﯼ ﻣﺮﺩ! ﺑﻨﺪﮔﯽ ﻭ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻏﻼﻣﺎﻥ ﯾﺎﺩ ﺑﮕﯿﺮ.
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
💙🌸💙🌸💙🌸💙🌸💙🌸💙🌸💙🌸
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
🍀تفسیرنور #سوره_یونس آیه ۴۹ 🍀
☘قُلْ لا أَمْلِکُ لِنَفْسِی ضَرًّا وَ لا نَفْعاً إِلاّ ما شاءَ اللّهُ لِکُلِّ أُمَّهٍ أَجَلٌ إِذا جاءَ أَجَلُهُمْ فَلا یَسْتَأْخِرُونَ ساعَهً وَ لا یَسْتَقْدِمُونَ«49»☘
✨بگو:من(حتّی)برای خودم جز آنچه خدا بخواهد،مالک زیان و سودی نیستم(تا چه رسد برای شما)،برای هر امّتی اجل و سرآمدی معیّن است که هرگاه مدّتشان فرا رسد،نه لحظه ای تأخیر دارند و نه پیشی می گیرند.🌼🍃
💠نکته ها💠
🍃در آیه ی قبل،برای هر امّتی«رسول»بود،در اینجا برای هر امّتی«أجل»است.شاید بتوان گفت:فرارسیدن زمان شقاوت یا سعادت هر قومی وابسته به پیروی از رسول یا بی اعتنایی به اوست.🌼
💠پیام ها💠
1-✅هیچ کس حتّی انبیا،از پیش خود قدرتی و مالکیّتی ندارد. «لا أَمْلِکُ لِنَفْسِی»🌼🍃
2-✅قدرت انبیا و اولیا،پرتوی از قدرت الهی است.[84] «إِلاّ ما شاءَ اللّهُ»🌼🍃
3-✅نشانه ی صداقت پیامبر صلی الله علیه و آله،گفتنِ«لا املک لنفسی نفعاً و لا ضرّا»است.🌼
4-✅تعیین زمان کیفر کفّار،تنها به دست خداست. مَتی هذَا الْوَعْدُ ... قُلْ لا أَمْلِکُ ...🌼🍃
5-✅جامعه همچون افراد،اجل،سعادت و شقاوت،رشد و غیّ دارد. «لِکُلِّ أُمَّهٍ أَجَلٌ» (سرآمدن اجل ها،گاهی با هلاکت و نابودی است،گاهی با از دست دادن شوکت و عزّت)🌼
6-✅حکومت وقدرت دنیوی ابدی نیست،به آن مغرور نشویم. «لِکُلِّ أُمَّهٍ أَجَلٌ»🌼🍃
7-✅مهلت دادن به امّت ها،از سنّت های الهی است. «لِکُلِّ أُمَّهٍ أَجَلٌ»🌼🍃
8-✅مقدّراتِ امّت ها،بر اساس سنّت های الهی است و تقدیم و تأخیر ندارد.پس در مقدّرات الهی شتاب نکنیم. فَلا یَسْتَأْخِرُونَ ...🌼🍃
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🍀🌹🌺🍀🌹🌺🍀🌹🌺🍀🌹🌺🍀🌹