🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
💌 در محضر صحیفه: ۴۶
دعای هشتم - فراز پنجم
🍀وَ نَعُوذُ بِكَ أَنْ نَنْطَوِىَ عَلَى غِشِّ أَحَد🍀
و پناه میبریم به تو که قصد فریب کسی را در دل داشته باشم.
💓 خدایا از این حالتی که
گاهی فریب کسی را در ذهن خود
می پرورانم
و آن را مخفی میکنم 🔲
از اینکه در رابطه ام با دیگران نیرنگ بزنم
به تو پناه میبرم💟
گاهی رگه هایی از ناخالصی 〰
🚷در دل پیدا میکنم که روی
زبان، نگاه ، آرزو و رفتارم➰
با دیگران اثر میگذارد؛
▪رگه هایی از بدخواهی نسبت به دیگران؛
✔ در «من» هست
و آن را بروز نمیدهم
🔸و رفتارم در ظاهر خیلی عادی و گاهی دوستانه است
♠ ولی دوست دارم در یک وقت مناسب به او ضربه بزنم، نیرنگ کنم؛
✔در دلم «غِش» دارم؛ خودم میدانم!
احساس میکنم این حالت مهم ترین
👿 وسیله شیطان برای سقوط «من» است.
💧و «من» در نقطه مقابل رضای خداوند قرار گرفته ام
💧و اساس سعادتم در دست ویرانی است
🎭در خیالم میخواهم با بدخواهی و فریب به دیگری ضربه بزنم
✔ ولی در حقیقت این ضربه ها چون پتکی بر روح و روان خودم وارد میشود
و آرامشم و 💝
صفای درونم و ✨
اخلاقم را نابود میکند▪
💓خدایا این چه حالتی است در «من»؟
✔ آیا وسوسه گری مدام شیطان است؟
✔ آیا بدخواهی «من» برای دیگران به این دلیل است که گمان میکنم موفقیت آنها؛
مانع پیشرفت «من» است؟
💜آیا محبت به دنیا
آنقدر مرا پست و حقیر کرده ⚠
که برای وصل به آن
🔳 حقد و کینه در «من»ایجاد شده؟
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿
🍀سبک_زندگی را ازنهج_البلاغه بیاموزیم (۸۲)🍀
عَاتِبْ أَخَاكَ بِالاِْحْسَانِ إِلَيْهِ، وَارْدُدْ شَرَّهُ بِالاِْنْعَامِ عَلَيْهِ.
✳️(حکمت ۱۵۸ نهج البلاغه)
امام(عليه السلام) فرمود: برادرت را (به هنگامى كه خطايى از او سر مى زند) با نيكى كردن به او سرزنش كن! و شر وى را از راه بخشش به او دور ساز!
💠شرح و تفسير(بخش دوم)
اساس اين سخن همان است كه در قرآن مجيد آمده مى فرمايد:
«(ادْفَعْ بِالَّتِى هِىَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِى بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِىٌّ حَمِيمٌ);
بدى را با نيكى دفع كن، ناگاه (خواهى ديد) همان كس كه ميان تو و او دشمنى است، گويى دوستى گرم و صميمى است».
ولى همان گونه كه در آيه بعد از اين آيه آمده است همه افراد اين قدر ظرفيت و سعه صدر ندارند كه بتوانند بدى ها را با خوبى و بى مهرى ها را با محبت پاسخ گويند،
مى فرمايد:
«(وَمَا يُلَقَّاهَآ إِلاَّ الَّذِينَ صَبَرُوا وَمَا يُلَقَّاهَآ إِلاَّ ذُو حَظّ عَظِيم);
اما جز كسانى كه داراى صبر و استقامتند به اين مقام نمى رسند و جز كسانى كه بهره عظيمى (از ايمان و تقوا) دارند به آن نايل نمى گردند». رفتار پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) و امامان معصوم(عليهم السلام) و اصحاب و ياران ايشان الگوى روشنى براى اين مطلب است.
بعد از داستان فتح مكه; بسيارى از مسلمانان انتظار داشتند كه پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله)انتقام خونين و شديدى از آنها بگيرد و سرزمين مكه را از لوث وجودشان پاك سازد. حتى بعضى از آنها پيش خود شعار
«الْيَوْمَ يَوْمُ الْمَلْحَمَة;
امروز روز انتقام است» را سر دادند
ولى ناگهان ديدند كه پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) با جمله كوتاه و پرمعناى
«اذْهَبُوا انْتُمُ الطُّلَقاء;
برويد كه همه آزاديد»
و شعار «الْيَوْمَ يَوْمُ الْمَرْحَمَة;
امروز روز بخشش است»
صحنه را به كلى عوض كرد
و همين سبب شد اكثر دشمنان اسلام به دوستان صميمى پيامبر(صلى الله عليه وآله) مبدل شدند و طبق آيه شريفه
«(وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِى دِينِ اللهِ أَفْوَاجاً);
و ببينى مردم گروه گروه وارد دين خدا مى شوند»
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿.
💖💎💖💎💖💎💖💎💖💎💖💎
🌺لقمه ی حلال از نظر مولانا🌺
🌼 آنچه ما می خوریم در روحیات ما تاثیر دارد، اینکه روزی ما و لقمه ما چه باشد، بی ارتباط نیست با اینکه "حال ما" چگونه باشد.
🌼لقمه انسان باید حلال باشد؛ اما لقمه، تنها آن خوراکی نیست که از راه دهان می بلعیم، لقمه هایی هست که ذهن ما و جان ما را تغذیه می کند.
🌼ما روزانه از سفره های مختلفی برای جسم و روحمان روزی برمی داریم، مهم است که بدانیم روزی که به جسم و جانمان می رسانیم، حلال است یا حرام؟
🌼مولانا یک عیار برای سنجش حلال یا حرام بودن روزی، به ما می دهد:
🔆نشانه لقمه حلال، چه لقمه غذای جسم باشد و چه خوراک روح و جان ما، آن است که نتیجه اش گرمی و روشنایی و کمال و امید و عشق و محبت نسبت به مردم است.
💖لقمه ای کآن نور افزود و کمال
آن بود آورده از کسب حلال
علم و حکمت زاید از لقمه حلال
عشق و رقت آید از لقمه حلال💖
🌼در مقابل، اگر در دل ما حسد و نفرت و خشم و غفلت از معنویات موج بزند و به طور مستمر دردلمان احساس گرفتگی و تاریکی داریم، جایی هم سفره شیطان شده ایم، اگرچه بی خبر و باید ریشه را در لقمه پیدا کنیم؛ یک جایی، لقمه حرامی خورده ایم یا روزی ناپاکی به روح و جان خود داده ایم:
💖چون ز لقمه تو حسد بینی و دام
جهل و غفلت زاید ،آن را دان حرام
⚜آنچه ما می خوریم، آنچه می نوشیم، آنچه می خوانیم، موسیقی که گوش می دهیم، برنامه ای که تماشا می کنیم و... همه برای ما "لقمه" هستند، لقمه هایی که فکر ما و نوع نگاه ما به هستی و نوع رفتار ما را، شکل می دهند:
💕لقمه، تخم است و برش، اندیشه ها
لقمه، بحر و گوهرش اندیشه ها
❇ حلال ترین قوتی که به ما می رسد ، آن است که نتیجه اش عشق به انسان ها و هستی و میل خدمت به خلق و البته میل پرکشیدن به سوی جهان معناست:
💕زاید از لقمه حلال اندر دهان
میل خدمت، عزم رفتن آن جهان
📌مراقب باشیم سر کدام سفره می نشینیم و جان و روحمان را با کدام لقمه سیر می کنیم!
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
💖💎💖💎💖💎💖💎💖💎💖💎
🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹
🍀بسم الله الرحمن الرحیم🍀
☘ادامه #آل_عمران_آیه_164☘
☘164»لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَهَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ☘
✨همانا خداوند بر مؤمنان منّت گذاشت که در میان آنها پیامبری از خودشان برانگیخت،تا آیات او را بر آنها تلاوت کند و ایشان را پاک کرده و رشد دهد و به آنان کتاب و حکمت بیاموزد،هر چند که پیش از آن،قطعاً آنها در گمراهی آشکار بودند.🌼🍃
💠نکته ها💠
🍃«مَنّ»،به معنای سنگی است که برای وزن کردن اجسام بکار می رود و اعطاکردن هر نعمت سنگین و گرانبهایی را منّت گویند.امّا سنگین و بزرگ جلوه دادنِ کارهای کوچک، ناپسند است.بنابراین بخشیدن نعمت بزرگ،نیکو ولی بزرگ نمایی جلوه دادن نعمت های کوچک،ناپسند است.
🍃 همچنان که حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه استفاده می شود،در دوره جاهلیّت مردم نه فرهنگ سالم داشتند و نه از بهداشت بهره مند بودند.
🍃برادر ایشان،جعفر طیّار نیز در هجرت به حبشه،در برابر نجاشی اوضاع دوره جاهلی را چنین ترسیم می کند:«کنّا أهل الجاهلیّه نعبد الاصنام و نأکل المیته و نأتی الفواحش و نقطع الارحام و نُسیء الجوار یأکل القوی منا الضعیف حتّی بعث اللّه رسولا...»ما بت پرستانی بودیم که در آن روزها مردارخوار و اهل فحشا و فساد بودیم،با بستگان قطع رابطه و با همسایگان بدرفتاری می کردیم،قدرتمندان ما حقوق ناتوانان را پایمال می کردند تا این که خداوند پیامبرش را مبعوث کرد....[14]🌼🍃
💠پیام ها💠
1-✅بعثت انبیا،از بزرگ ترین هدیه های آسمانی و نعمت الهی است. «لَقَدْ مَنَّ اللّهُ»🌼🍃
2-✅گرچه بعثت برای همه ی مردم است،ولی تنها مؤمنان شکرگزار این نعمت هستند و از نور هدایت بهره می گیرند. «لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ»🌼🍃
3-✅تلاوت آیات قرآن،وسیله ی تزکیه و تعلیم است. «یَتْلُوا... یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ»🌼🍃
4-✅رشد و خودسازی باید در سایه ی مکتب انبیا و آیات الهی باشد. «یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ» (ریاضت ها و رهبانیّت هایی که سرچشمه اش آیات الهی و معلّمش انبیا نباشند،خود یک انحراف است)🌼🍃
5-✅برای شناخت بهتر نعمت بعثت انبیا،به تاریخِ مردمان قبل از آنان باید مراجعه کرد. «إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ»🌼🍃
6-✅در محیطهای گناه آلود وگمراه نیز می توان کار کرد. «یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ... وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ»🌼🍃
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺☘🌺🍀🌺
💠امام رضا(علیه السلام) فرمود:
🌷هرکس چاره و راهی برای جبران
گناهان خودندارد، بسیار برمحمدو آل
او صلوات بفرستد؛ چراکه صلوات گناهان را نابود میکند.🌷
📚 امالی شیخ صدوق، ص۷۳
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
🍀بسم الله الرحمن الرحیم🍀
☘سوره مائده آیات 114 الی 116☘
☘️ قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنْزِلْ عَلَيْنَا مَائِدَةً مِنَ السَّمَاءِ تَكُونُ لَنَا عِيدًا لِأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآيَةً مِنْكَ وَارْزُقْنَا وَأَنْتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ (114)
عيسى پسر مريم گفت بار الها پروردگارا از آسمان خوانى بر ما فرو فرست تا عيدى براى اول و آخر ما باشد و نشانه اى از جانب تو و ما را روزى ده كه تو بهترين روزى دهندگانى
🌿☘️ 🌿☘️ 🌿☘️ 🌿☘️
☘️ قَالَ اللَّهُ إِنِّي مُنَزِّلُهَا عَلَيْكُمْ فَمَنْ يَكْفُرْ بَعْدُ مِنْكُمْ فَإِنِّي أُعَذِّبُهُ عَذَابًا لَا أُعَذِّبُهُ أَحَدًا مِنَ الْعَالَمِينَ (115)
خدا فرمود من آن را بر شما فرو خواهم فرستاد و[لى] هر كس از شما پس از آن انكار ورزد وى را [چنان] عذابى كنم كه هيچ يك از جهانيان را [آن چنان] عذاب نكرده باشم
🌿☘️ 🌿☘️ 🌿☘️ 🌿☘️
☘️ وَإِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَأَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَأُمِّيَ إِلَهَيْنِ مِنْ دُونِ اللَّهِ قَالَ سُبْحَانَكَ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أَقُولَ مَا لَيْسَ لِي بِحَقٍّ إِنْ كُنْتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ تَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِي وَلَا أَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِكَ إِنَّكَ أَنْتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ (116)
و [ياد كن] هنگامى را كه خدا فرمود اى عيسى پسر مريم آيا تو به مردم گفتى من و مادرم را همچون دو خدا به جاى خداوند بپرستيد گفت منزهى تو مرا نزيبد كه [در باره خويشتن] چيزى را كه حق من نيست بگويم اگر آن را گفته بودم قطعا آن را مى دانستى آنچه در نفس من است تو مى دانى و آنچه در ذات توست من نمى دانم چرا كه تو خود داناى رازهاى نهانى
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🌿☘️ 🌿☘️ 🌿☘️ 🌿☘️
💚💧💚💧💚💧💚💧💚💧💚💧
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
🌹🌹امام علی عليه السلام:
✅ الْإِيمَانُ أَنْ تُؤْثِرَ الصِّدْقَ حَيْثُ يَضُرُّكَ عَلَي الْكَذِبِ حَيْثُ يَنْفَعُكَ وَ أَلَّا يَكُونَ فِي حَدِيثِكَ فَضْلٌ عَنْ عَمَلِكَ وَ أَنْ تَتَّقِيَ اللَّهَ فِي حَدِيثِ غَيْرِكَ .
✅ نشانه ايمان آن است كه راست بگويي آنگاه كه تو را زيان رساند، و دروغ نگويي آنگاه كه تو را سود دهد و آنكه بيش از مقدار عملت سخن نگويي و چون از ديگران سخن گويي از خدا بترسي.
🌼 حکمت 458 🌼
🌸🌸🌸
✅ الْكَلَامُ فِي وَثَاقِكَ مَا لَمْ تَتَكَلَّمْ بِهِ فَإِذَا تَكَلَّمْتَ بِهِ صِرْتَ فِي وَثَاقِهِ فَاخْزُنْ لِسَانَكَ كَمَا تَخْزُنُ ذَهَبَكَ وَ وَرِقَكَ فَرُبَّ كَلِمَةٍ سَلَبَتْ نِعْمَةً وَ جَلَبَتْ نِقْمَةً.
✅ سخن در بند توست تا آن را نگفته باشي و چون گفتي تو در بند آني، پس زبانت را نگهدار چنانكه درهم و دينار را نگه مي داري، زيرا چه بسا سخني كه نعمتي را طرد يا نعمتي را جلب می نماید.
🌼 حکمت 381 🌼
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
💌 در محضر صحیفه: ۴۷
دعای هشتم - فراز پنجم
🍀وَ نَعُوذُ بِكَ أَنْ نَنْطَوِىَ عَلَى غِشِّ أَحَد🍀(۲)
و پناه میبریم به تو که قصد فریب کسی را در دل داشته باشم.
🍀 میبریم به خداوند از «غِش»
از بدخواهی پنهان شده در درون🍀
✔گاهی حواسمان نیست که
مشکلاتمان از کجاست
◀تنگناهای شدید
🔄برکت نداشتن عمر و زندگی
◀شکافهای اجتماعی
💔رنج و محنت و فشار روانی
◀ترس و نگرانی دائمی از پیشرفت دیگران
و عقب ماندگی خود
🔱همه ثمرهٔ بدخواهی برای دیگران
🔳 و غش پنهان در درون است
✔کم یا زیادش هم فرقی نمیکند
به همان مقدار گرفتارمان میکند🔻
🔷و از همه اینها سخت تر، این است که بر اساس این بیان مبارک امام علی ابن موسی الرضا(ع)، گرفتار نفرین ولی خدا شویم:
💠«با خود عهد کرده ام؛ هر که را که در کار بدخواهی دوستان ما برآید، نفرین کنم»
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿
🍀سبک_زندگی را ازنهج_البلاغه بیاموزیم (۸۳)🍀
عَاتِبْ أَخَاكَ بِالاِْحْسَانِ إِلَيْهِ، وَارْدُدْ شَرَّهُ بِالاِْنْعَامِ عَلَيْهِ.
(حکمت ۱۵۸ نهج البلاغه)
امام(عليه السلام) فرمود: برادرت را (به هنگامى كه خطايى از او سر مى زند) با نيكى كردن به او سرزنش كن! و شر وى را از راه بخشش به او دور ساز!
💠شرح و تفسير(بخش سوم)
اميرمؤمنان على(عليه السلام) نيز بعد از جنگ جمل نه انتقامى از آتش افروزان جنگ جمل گرفت و نه اموال آنها را به غنيمت برداشت، بلكه فرمان عفو صادر فرمود و همسر پيامبر را كه آتش افروز اصلى جنگ بود با احترام كامل به مدينه باز گرداند.
در حالات امامان معصوم(عليه السلام) ديگر نيز نظير همين معنا درباره دشمنان سرسخت ديده مى شود.
از جمله طبق آنچه مرحوم علامه مجلسى در بحارالانوار در باب مكارم اخلاق امام سجاد(عليه السلام) آورده مى خوانيم كه:
شخصى در برابر آن امام بزرگوار ايستاد و زبان به دشنام و ناسزا گويى گشود. حضرت سخنى به او نگفت.
هنگامى كه گفتار او تمام شد و باز گشت امام(عليه السلام) به يارانش كه آنجا نشسته بودند فرمود:
شنيديد اين مرد چه گفت؟
دوست دارم همراه من بياييد تا پاسخ مرا به او بشنويد.
عرض كردند: مانعى ندارد و آنها مايل بودند كه امام(عليه السلام)پاسخى همچون سخنان او بدهد ولى ديدند امام(عليه السلام) در اثناى راه اين را آيه شريفه را تلاوت مى كند:
«(وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ);
(پرهيزگاران كسانى هستند كه) خشم خود را فرو مى برند; و از خطاى مردم در مى گذرند; و خدا نيكوكاران را دوست دارد».
با شنيدن اين آيه دانستيم كه حضرت نمى خواهد مقابله به مثل كند.
هنگامى كه به منزل آن شخص رسيديم. امام(عليه السلام) او را با صداى بلند فرا خواند. فرمود:
بگوييد على بن الحسين است.
او از خانه بيرون آمد در حالى كه آماده شنيدن سخنان تند و شديد بود.
در اينجا امام(عليه السلام)به او روى كرد و فرمود:
«يَا أَخِي إِنَّكَ كُنْتَ قَدْ وَقَفْتَ عَلَيَّ آنِفاً فَقُلْتَ وَقُلْتَ فَإِنْ كُنْتَ قُلْتَ مَا فِيَّ فَأَسْتَغْفِرُ اللَّهَ مِنْهُ وَإِنْ كُنْتَ قُلْتَ مَا لَيْسَ فِيَّ فَغَفَرَ اللَّهُ لَك;
برادر تو الان نزد من آمدى و آنچه را مى خواستى گفتى اگر نسبت هايى را كه به من دادى در من هست من از خدا براى خودم آمرزش مى طلبم و اگر آنچه گفتى در من نيست براى تو طلب آمرزش مى كنم».
هنگامى كه آن مرد اين محبت و لطف و عطوفت را ديد پيشانى امام(عليه السلام) را بوسيد و گفت:
من چيزهايى گفتم كه در تو نبود و لايق خودم بود.
اين گفتار دامنه دار را با حديثى از حالات پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) پايان مى دهيم.
در مناقب ابن شهرآشوب درباره اخلاق رسول اكرم(صلى الله عليه وآله) آمده است:
«وَلاَ يَجْزِي بِالسَّيِّئَةِ السَّيِّئَةَ وَلَكِنْ يَغْفِرُ وَيَصْفَحُ;
بدى را به بدى جزا نمى داد بلكه (با خوبى به مقابله با آن مى پرداخت و) مى بخشيد و صرف نظر مى كرد».
به گفته شاعر:
بدى را بدى سهل باشد جزا
اگر مردى أَحْسِنْ إِلَى مَنْ أَسَاء!
پایان شرح حکمت ۱۵۸ نهج البلاغه از آیت الله مکارم شیرازی
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿
💜💎💜💎💜💎💜💎💜💎💜💎
🔴شرط خداوند برای توبه و آمرزش شیطان🔴
✅گويند: در عصر حضرت موسي - عليه السلام - روزي ابليس نزد حضرت موسي - عليه السلام - آمد و گفت: «ميخواهم هزار و سه پند به تو بياموزم».
💠موسي - عليه السلام - او را شناخت و به او فرمود: «آن چه كه تو ميداني، بيشتر از آن را من ميدانم، نيازي به پندهاي تو ندارم».
🌟جبرئيل - عليه السلام - بر موسي - عليه السلام - نازل شد و عرض كرد: «اي موسي! خداوند ميفرمايد: هزار پند او فريب است، اما سه پند او را بشنو».
🌹موسي - عليه السلام - به ابليس فرمود: «سه پند از هزار و سه پندت را بگو!»
🔥ابليس گفت:
🔸1. هر گاه تصميم بر انجام كار نيكي گرفتي، در انجام آن شتاب كن و گرنه تو را پشيمان ميكنم.
🔸2. اگر با زن نامحرمي خلوت كردي، از من غافل نباش كه تو را به عمل منافي عفت وادار مينمايم.
🔸3. هرگاه خشمگين شدي، جاي خود را عوض كن، و گرنه موجب فتنه خواهم شد.
🌾اكنون كه تو را سه پند دادم به تو حقّي پيدا كردم...
در عوض، از خداوند بخواه تا مرا بيامرزد.»
🌷موسي - عليه السلام - خواسته ابليس را به خدا عرض كرد، خداوند فرمود: «شرط آمرزش شيطان آن است كه به كنار قبر آدم - عليه السلام - برود و خاك قبر او را سجده كند.»
🌹حضرت موسي - عليه السلام - فرمان خدا را به ابليس ابلاغ كرد.
🔥ابليس كه هم چنان در خودخواهي و تكبر غوطهور بود، گفت: «اي موسي! من در آن هنگام كه آدم - عليه السلام - زنده بود، بر او سجده نكردم، چگونه اكنون حاضر شوم كه بر خاك قبر او سجده كنم؟!!
📚 هماي سعادت، ص 206.
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
💖💎💖💎💖💎💖💎💖💎💖💎