💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
🌹🌹امام علي عليه السلام:
🔷🔹اِحذَرُوا الدُّنیا ؛ فَإِنَّها غَدّارَةٌ غَرّارَةٌ خَدوعٌ ، مُعطِیَةٌ مَنوعٌ ، مُلبِسَةٌ نَزوعٌ ، لا یَدومُ رَخاؤُها ، ولا یَنقَضی عَناؤُها ، ولا یَرکُدُ بَلاؤُها ؛
◀️ از دنیا برحذر باشید که دنیا
✅ بس بى وفا و فریبنده و حیله گر است
✅ هم مى دهد و هم دریغ مى ورزد
✅ هم مى پوشاند و هم برهنه مى سازد.
✅ آسایش آن نمى پاید
✅ و رنجش به سر نمى آید
✅ و [توفان] گرفتارى ها و بلایش آرام نمى گیرد.
📚 بحار الأنوار: ج 73، ص 83
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🍀سبک_زندگی را از #نهج_البلاغه بیاموزیم (۲۵)🍀
كَمْ مِنْ مُسْتَدْرَج بِالاِْحْسَانِ إِلَيْهِ، وَمَغْرُور بِالسَّتْرِ عَلَيْهِ، وَمَفْتُون بِحُسْنِ الْقَوْلِ فِيهِ! وَمَا ابْتَلَى اللَّهُ أَحَداً بِمِثْلِ الاِْمْلاَءِ لَهُ.
حکمت ۱۱۶ نهج البلاغه
❇️امام علیه السلام فرمود :
چه بسيارند كسانى كه به سبب نعمتى كه به آنها داده شده در غفلت فرو مىروند و به سبب پردهپوشى خدا بر آنها، مغرور مىگردند و بر اثر تعريف وتمجيد از آنان فريب مىخورند و خداوند هيچ كس را به چيزى مانند مهلت دادن (و ادامه نعمتها و ترك عقوبت) آزمايش نكرده است.
هشدار به چهار چيز
امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه و هشدار دهنده به چهار نكته مهم اشاره مى كند كه بر محور چهار واژه معنادار:
#«مستدرج»،
#«مغرور»،
#«مفتون»
و #«املاء»
دور مى زند.
مى فرمايد: «چه بسيارند كسانى كه به وسيله نعمتى كه به آنها داده شده غافل مى شوند
و به سبب پرده پوشى خدا بر آنها مغرور مى گردند
و بر اثر تعريف و تمجيد از آنان فريب مى خورند
و خداوند هيچ كس را به چيزى مانند مهلت دادن (و ادامه نعمت ها و ترك عقوبت) آزمايش نكرده است»
«مستدرج» از ريشه «استدراج» به معناى چيزى را تدريجاً به سمت و سويى بردن آمده است.
در قرآن مجيد اين تعبير در دو آيه (182 سوره «اعراف»، و 44 سوره «قلم») ذكر شده و مفهوم آن در هر دو مورد يكى است
و آن اين كه كسى را مرحله به مرحله بدون اين كه خود متوجه شود در دام مجازات گرفتار كنند
درست مثل اين كه كسى از بيراهه به سوى پرتگاه مى رود اما نه تنها او را از اين كار نهى نكنيم بلكه به دليل آنكه مستحق مجازات و كيفر است او را نيز تشويق كنيم.
ناگهان به لب پرتگاه مى رسد و خود را در دام مجازات مى بيند، وحشت مى كند و راه بازگشت در برابر خود نمى بيند و از همان جا مى لغزد و در پرتگاه سقوط مى كند.
خدا به افرادى كه طغيان را به اوج خود مى رسانند نيكى مى كند، نعمت مى بخشد، مقام مى دهد و ناگهان در ميان ناز و نعمت گرفتار مجازاتشان مى سازد،
مجازاتى كه در آن حالت بسيار دردناك است.
در آيه 44 سوره «انعام» مى خوانيم:
«(فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَىْء حَتَّى إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُمْ بَغْتَةً فَإِذَا هُمْ مُّبْلِسُونَ);
هنگامى كه آنچه را به آن ها تذكر داده شده فراموش كردند ما درهاى همه گونه نعمت را بر آنها گشوديم تا زمانى كه (كاملاً) به آنچه به آنها داده شده بود خوشحال شدند. ناگهان آنها را به عذاب گرفتار ساختيم و يكباره نوميد شدند».
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
💚🌸💚🌸💚🌸💚🌸💚🌸💚🌸💚🌸
🍀حکایت پند آموز 🍀
✳️دعای چوپان
❇️مردی با پدرش در سفر بود که پدرش از دنیا رفت. از چوپانی در آن حوالی پرسید: «چه کسی بر مردههای شما نماز میخواند؟»
چوپان گفت: «ما شخص خاصی را برای این کار نداریم. خودم نماز آنها را میخوانم.»
مرد گفت: «خوب، لطف کن نماز پدر مرا هم بخوان!»
چوپان مقابل جنازه ایستاد و چند جملهای زمزمه کرد و گفت: «نمازش تمام شد!»
مرد که تعجب کرده بود، گفت: «این چه نمازی بود؟»
چوپان گفت: «بهتر از این بلد نبودم.»
مرد از روی ناچاری پدر را دفن کرد و رفت. شب هنگام، در عالم رؤیا پدرش را دید که روزگار خوبی دارد. از پدر پرسید: «چه شد که این گونه راحت و آسودهای؟»
پدرش گفت: «هر چه دارم از دعای آن چوپان دارم!»
مرد، فردای آن روز به سراغ چوپان رفت و از او خواست تا بگوید در کنار جنازۀ پدرش چه کرده و چه دعایی خوانده است. چوپان گفت: «وقتی کنار جنازه آمدم و ارتباطی میان من و خداوند برقرار شد، با خدا گفتم: خدایا اگر این مرد، امشب مهمان من بود، یک گوسفند برایش زمین میزدم. حالا این مرد، امشب مهمان توست. ببینم تو با او چگونه رفتار میکنی؟»
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
💙🌼💙🌼💙🌼💙🌼💙🌼💙🌼💙🌼
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🌷🌺
🍀تفسیرنور #آل_عمران آیه ۶۹ 🍀
☘وَدَّتْ طائِفَهٌ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ لَوْ یُضِلُّونَکُمْ وَ ما یُضِلُّونَ إِلاّ أَنْفُسَهُمْ وَ ما یَشْعُرُونَ☘
☘گروهی از اهل کتاب دوست دارند که شما را گمراه کنند،ولی جز خودشان را گمراه نمی کنند و(این را)نمی فهمند.❄️
💠نکته ها💠
✨ سیمای تهاجم فرهنگی و توطئه های دشمن برای بی دین کردن مسلمانان را در این آیه و سه آیه ی بعد می بینیم.این آیه خبر از کینه های مکتبی،آیه بعد خبر از لجاجت و کفر،آیه هفتاد و یکم خبراز شیوه حق پوشی و کتمان آگاهانه،و آیه هفتاد و دوّم خبر از تاکتیک فریبنده ی دشمن می دهد که مجموعاً یک تهاجم فرهنگی برخاسته از باطن تاریک آنان و بکارگیری شیوه های کتمان،زیر سؤال بردن و تضعیف و تزلزل عقاید توده ی مردم است.❄️
💠پیام ها💠
1-❄️خداوند،نقشه های دشمنان دین را افشا وآنان را رسوا می کند. «وَدَّتْ طائِفَهٌ...»❄️✨
2-✅شناخت دشمن وبرنامه های او،لازمه ی درامان ماندن از آسیب های احتمالی است. «وَدَّتْ طائِفَهٌ...»❄️✨
3-✅خطر تهاجم فکری و فرهنگی،جدّی است. «وَدَّتْ طائِفَهٌ...»❄️✨
4-✅به اظهاراتِ منافقانه ی مخالفان اعتماد نکنید،آنها قلباً خواستار انحراف شما هستند. «وَدَّتْ طائِفَهٌ...»❄️✨
5-✅در قضاوت ها،انصاف را فراموش نکنید.گروهی از اهل کتاب،چنین آرزویی دارند،نه همه ی آنها. «وَدَّتْ طائِفَهٌ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ»❄️✨
6-✅باید کاری کنید که دشمن آرزوی انحراف شما را به گور ببرد.کلمه«لو»در موارد ناشدنی بکار می رود. «لَوْ یُضِلُّونَکُمْ»❄️✨
7-✅کسانی که در صدد انحراف دیگران هستند،ابتدا خود مرتکب حیله،نفاق، کینه، تهمت وتوطئه می شوند. «وَ ما یُضِلُّونَ إِلاّ أَنْفُسَهُمْ»❄️
8-✅میل به انحراف دیگران،خود یک انحراف بزرگ اخلاقی است. «وَدَّتْ... وَ ما یُضِلُّونَ إِلاّ أَنْفُسَهُمْ»❄️✨
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🍀🌹🌺🍀🌹🌺🍀🌹🌺🍀🌹🌺🍀🌹
🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁
♦️♦️روش برخورد با دنيا♦️♦️
🌹🌹امام على علیه السلام:
🔷🔹 اي مردم بايد دنياي حرام
✅ در چشمانتان از پر كاه خشكيده و تفاله هاي قيچي شده دامداران، بي ارزشتر باشد
✅ از پيشينيان خود پند گيريد پيش از آنكه آيندگان از شما پند گيرند
✅ اين دنياي فاسد نكوهش شده را رها كنيد، زيرا مشتاقان شيفته تر از شما را رها كرد.
📚 نهج البلاغه، قسمتی از خطبه ۳۳
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🍂🎋🍂🎋🍂🎋🍂🎋🍂🎋🍂🎋🍂🎋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صبح را براتون،لطیف آرزو میکنم
مانند گلهای زیبا وخوشبو🌺
که استنشاق کنی
وسیر نشوی از آنها🌺
و عطرش
در خاطرت بماند🌺
صبح زیباتون پراز نشاط "🌺
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🔹بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمَانِ الرَّحِیمِ🔹
✨آیه ای از نور✨
🌲فَأَنجَيْنَاهُ وَأَهْلَهُ إِلَّا امْرَأَتَهُ قَدَّرْنَاهَا مِنَ الْغَابِرِينَ🌲نمل۵۷
🌳ما او و خانوادهاش را نجات دادیم، بجز همسرش که مقدّر کردیم جزء باقیماندگان (در آن شهر) باشد🌳
🌲وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهِم مَّطَرًا فَسَاءَ مَطَرُ الْمُنذَرِينَ🌲نمل۵۸
🌳سپس بارانی (از سنگ) بر سر آنها باراندیم (و همگی زیر آن مدفون شدند)؛ و چه بد است باران انذارشدگان🌳
🌿پیام ها🌿
1⃣ثمره ی تقوا و پاکدامنی در دنیا، نجات از قهر الهی است«فَأَنجَیْنَاهُ»
2⃣رهبران الهی، تحت حمایت خداوند هستند«فَأَنجَیْنَاهُ»
3⃣نسبت و فامیلی، عامل نجات نیست؛ شایستگی لازم است«إِلَّا امْرَأَتَهُ»
4⃣مقدّرات الهی، به عملکرد خودِ انسان بستگی دارد«قَدَّرْنَاهَا»
5⃣تغییر مسیر ازدواج، به هم جنس بازی، و تغییر قانون خلقت، سبب تغییر باران رحمت به باران عذاب می شود«فَسَاءَ مَطَرُ الْمُنذَرِینَ»
6⃣عِقاب های الهی، بعد از اِتمام حجّت است«مَطَرُ الْمُنذَرِینَ»
🌼تفسیر نور🌼
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🔹بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمَانِ الرَّحِیمِ🔹
✨نکته های قرآنی✨
♨️ویژگی های منافق:
🍁دروغ گویی«إِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَکَاذِبُونَ»منافقون۱
🍁بی هدف و سرگردان؛ نه با این گروه و نه با آن گروهند«لا اِلیٰ هٓؤُلآءِ وَ لا اِلیٰ هٓؤُلآءِ»نساء۱۴۳
🍁عدم درک عمیق«وَلَٰکِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَا یَفْقَهُونَ»منافقون۷
🍁جمود و عدم اِنعطاف«کَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُّسَنَّدَةٌ»منافقون۴
🍁نماز بی نشاط؛ با کِسالت به نماز می ایستند«قامُوا کُسالیٰ»نساء۱۴۲
🍁تندگویی و تندخویی؛ زبان های تند و خشن را به شما می گشایند«سَلَقُوکُمْ بِاَلْسِنَةٍ حِدادٍ»احزاب۱۹
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
🌹🌹امام على علیه السلام در پاسخ مردي كه از ایشان درخواست اندرز كرد فرمودند:
🔷🔹 از كساني مباش كه
✅ بدون عمل صالح به آخرت اميدوار است
✅ و توبه را با آرزوهاي دراز به تاخير مي اندازد
✅ در دنيا چونان زاهدان سخن مي گويد، اما در رفتار همانند دنياپرستان است
✅ اگر نعمتها به او برسد سير نمي شود، و در محروميت قناعت ندارد
✅ از آنچه به او رسيد شكرگزار نيست، و از آنچه مانده زياده طلب است
✅ پرهيز مي دهد اما خود پروا ندارد
✅ به فرمانبرداري امر مي كند اما خود فرمان نمي برد
✅ نيكوكاران را دوست دارد، اما رفتارشان را ندارد
✅ گناهكاران را دشمن دارد اما خود يكي از گناهكاران است
✅ و با گناهان فراوان مرگ را دوست نمي دارد اما در آنچه كه مرگ را ناخوشايند ساخت پافشاري دارد
✅ اگر بيمار شود پشيمان مي شود و اگر تندرست باشد سرگرم خوشگذراني هاست.
✅ در سلامت مغرور و در گرفتاري نا اميد است.
✅ اگر مصيبتي به او رسد به زاري خدا را مي خواند اگر به گشايش دست يافت مغرورانه از خدا روي برمي گرداند
✅ نفس به نيروي گمان ناروا بر او چيرگي دارد و او با قدرت يقين بر نفس چيره نمي گردد
✅ براي ديگران كه گناهي كمتر از او دارند نگران است و بيش از آنچه كه عمل كرده اميدوار است
✅ اگر بي نياز گردد مست و مغرور شود و اگر تهيدست گردد، مايوس و سست شود.
✅ چون كار كند در آن كوتاهي ورزد
✅ و چون چيزي خواهد زياده روي نمايد
✅ چون در برابر شهوت قرار گيرد گناه را برگزيده، توبه را به تاخير اندازد
✅ و چون رنجي به او رسد از راه ملت اسلام دوري گزيند.
✅ عبرت آموزي را طرح مي كند اما خود عبرت نمي گيرد
✅ در پند دادن مبالغه مي كند اما خود پندپذير نمي باشد
✅ سخن بسيار مي گويد، اما كردار خوب او اندك است.
✅ براي دنياي زودگذر تلاش و رقابت دارد اما براي آخرت جاويدان آسان مي گذرد
✅ سود را زيان و زيان را سود مي پندارد
✅ از مرگ هراسناك است اما فرصت را از دست مي دهد
✅ گناه ديگري را بزرگ مي شمارد، اما گناهان بزرگ خود را كوچك مي پندارد
✅ طاعت ديگران را كوچك و طاعت خود را بزرگ مي داند
✅ مردم را سرزنش مي كند، اما خود را نكوهش نكرده
✅ با خود رياكارانه برخورد مي كند
✅ خوشگذراني با سرمايه داران را بيشتر از ياد خدا با مستمندان دوست دارد
✅ به نفع خود بر زيان ديگران حكم مي كند اما هرگز به نفع ديگران، بر زيان خود حكم نخواهد كرد
✅ ديگران را هدايت اما خود را گمراه مي كند
✅ ديگران از او اطاعت مي كنند و او مخالفت مي ورزد
✅ حق خود را به تمام مي گيرد اما حق ديگران را به كمال نمي دهد
✅ از غير خدا مي ترسد اما از پروردگار خود نمي ترسد.
📚 نهج البلاغه، حکمت 150
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🍀سبک_زندگی را از #نهج_البلاغه بیاموزیم (۲۶)🍀
كَمْ مِنْ مُسْتَدْرَج بِالاِْحْسَانِ إِلَيْهِ، وَمَغْرُور بِالسَّتْرِ عَلَيْهِ، وَمَفْتُون بِحُسْنِ الْقَوْلِ فِيهِ! وَمَا ابْتَلَى اللَّهُ أَحَداً بِمِثْلِ الاِْمْلاَءِ لَهُ.
حکمت ۱۱۶ نهج البلاغه
امام علیه السلام فرمود : چه بسيارند كسانى كه به سبب نعمتى كه به آنها داده شده در غفلت فرو مىروند و به سبب پردهپوشى خدا بر آنها، مغرور مىگردند و بر اثر تعريف وتمجيد از آنان فريب مىخورند و خداوند هيچ كس را به چيزى مانند مهلت دادن (و ادامه نعمتها و ترك عقوبت) آزمايش نكرده است.
هشدار به چهار چيز
امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه و هشدار دهنده به چهار نكته مهم اشاره مى كند كه بر محور چهار واژه معنادار:
#«مستدرج»،
#«مغرور»،
#«مفتون»
و #«املاء»
دور مى زند.
مى فرمايد: «چه بسيارند كسانى كه به وسيله نعمتى كه به آنها داده شده غافل مى شوند
و به سبب پرده پوشى خدا بر آنها مغرور مى گردند
و بر اثر تعريف و تمجيد از آنان فريب مى خورند
و خداوند هيچ كس را به چيزى مانند مهلت دادن (و ادامه نعمت ها و ترك عقوبت) آزمايش نكرده است»
در شماره پیش پیرامون «مستدرج» سخن گفته شد،
اینک:
دومين جمله اشاره به كسانى است كه مورد آزمون الهى از طريق پرده پوشى خداوند نسبت به گناهان آنها قرار مى گيرند.
خدا، ستار العيوب است و تا آن جا كه ممكن باشد بر گناهان بندگانش پرده مى افكند تا بيدار شوند و توبه كنند و به راه حق باز گردند
ولى گروهى به عكس، مغرور مى شوند و از اين ستر الهى فريب مى خورند و بر شدت و كثرت گناه مى افزايند.
با توجه به اين كه «چون كه از حد بگذرد رسوا كند» سرانجام پرده ها بالا مى رود و آنها رسواى خاص و عام مى شوند.
جمله سوم اشاره به يكى ديگر از راه هاى نفوذ شيطان و هواى نفس در انسان است.
گاه مردم از روى حسن ظن و گاه از طريق تملق و چاپلوسى به مدح و ثناى افرادى مى پردازند،
ولى گاه آنها كه از حال خود باخبرند و وضع خود را با آنچه به صورت مدح و تمجيد گفته مى شود كاملاً متفاوت مى بينند بيدار شده و سعى مى كنند خود را با حسن ظن مردم موافق كنند، گاهى با اين سخنان، فريب مى خورند و خود را مقرب درگاه الهى و در اوج فضيلت و اخلاق مى پندارند، در حالى كه در دام شيطان و هواى نفس گرفتارند.
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
💚🌸💚🌸💚🌸💚🌸💚🌸💚🌸💚
📚داستان کوتاه زیبا📚
🌺محتسب_دربازار_است🌺
❇️روزی هارون الرشید بهلول را خواست و او را به سمت نماینده ی تام الاختیار خود به بازار بغداد فرستاد و به او گفت:
اگر دیدی کسی به دیگری ظلم و تعدی میکند و یا کاسبی در امر خرید و فروش اجحاف میکند همان جا عدالت را اجرا کن و خطا کار را به کیفر برسان.
بهلول ناچار قبول کرد و یک دست لباس مخصوص مُحتسبان پوشید و به بازار رفت. اول پیرمرد هیزم فروشی دید که هیزمهایش را برای فروش جلویش گذاشته که ناگهان جوانی سر رسید و یک تکه از هیزمها را قاپید و بسرعت دور شد. بهلول خواست داد بزند که بگیریدش که جوان با سر به زمین افتاد و تراشه ای از چوب به بدنش فرو رفت و خون بیرون جهید, بهلول با خود گفت: حقت بود.
راه افتاد که برود بقالی دید که ماست وزن میکند و با نوک انگشت کفه ترازو را فشار میدهد تا ماست کمتری بفروشد.
بهلول خواست بگوید چه میکنی؟ که ناگهان الاغی سررسید و سر به تغار ماست بقال کرد و بقال خواست الاغ را دور کند تنه الاغ تغار ماست را برگرداند و ماست بریخت و تغار شکست.
بهلول جلوتر رفت و دکان پارچه فروشی را نگاه کرد که مرد بزاز مشغول زرع کردن پارچه بود و حین زرع کردن با انگشت نیم گز را فشار میدهد و با این کار مقداری از پارچه را به نفع خود نگه میدارد.
جلو رفت تا مچ بزاز را بگیرد و مجازاتش کند ولی با کمال تعجب دید موشی پرید داخل دخل بزاز و یک سکه به دهان گرفت بدون اینکه پارچه فروش متوجه شود به ته دکان رفت.
بهلول دیگر جلوتر نرفت و از همان دم برگشت و پیش هارون رفت و گفت:
محتسب در بازار است و احتیاجی به من و دیگری نیست....
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
💙🌼💙🌼💙🌼💙🌼💙🌼💙🌼💙🌼