💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
🌺سیمای منافقان از دیدگاه امام علی علیه السلام (خطبه 194) 🌺
اي بندگان خدا! شما را به ترس از خدا سفارش مي كنم، و شما را از منافقان مي ترسانم زيرا آنها
✅ گمراه و گمراه كننده اند
✅ خطاكار و به خطاكاري تشويق مي كنند
✅ به رنگهاي گوناگون ظاهر مي شوند
✅ از ترفندهاي گوناگون استفاده مي كنند
✅ براي شكستن شما از هر پناهگاهي سود مي برند و در هر كمينگاهي به شكار شما مي نشينند
✅ قلبهايشان بيمار و ظاهرشان آراسته است
✅ در پنهاني راه مي روند و از بيراهه ها حركت مي كنند
✅ وصفشان دارو و گفتارشان درمان اما كردارشان دردي است بي درمان
✅ بر رفاه و آسايش مردم حسد مي ورزند
✅ و بر بلا و گرفتاري مردم مي افزايند
✅ و اميدواران را نااميد مي كنند
✅ آن ها در هر راهي كشته اي و در هر دلي راهي و بر هر اندوهي اشكها مي ريزند
✅ مدح و ستايش را به يكديگر قرض مي دهند و انتظار پاداش مي كشند
✅ اگر چيزي را بخواهند اصرار مي كننند و اگر ملامت شوند پرده دري مي كنند
✅ و اگر داوري كنند اسراف مي ورزند.
✅ آنها برابر هر حقي باطلي و برابر هر دليلي شبهه اي و براي هر زنده اي قاتلي و براي هر دري كليدي و براي هر شبي چراغي تهيه كرده اند
✅ با اظهار ياس مي خواهند به مطامع خويش برسند و بازار خود را گرم سازند و كالاي خود را بفروشند
✅ سخن مي گويند اما به اشتباه و ترديد مي اندازند
✅ توصيف مي كنند اما فريب مي دهند
در آغاز راه را آسان و سپس در تنگناها به بن بست مي كشانند
✅ آنها ياوران شيطان و زبانه هاي آتش جهنم مي باشند. (آنان پيروان شيطانند و بدانيد كه پيروان شيطان زيانكارانند.)
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
💌 در محضر صحیفه: ۴۰
دعای هشتم - فراز چهارم
🍀أَوْ أَنْ نَعْضُدَ ظَالِما،🍀
🍀 أَوْ نَخْذُلَ مَلْهُوفا،
به تو پناه میبرم به تو از اینکه مظلومی را به حال خود رها کنم
💠 خدا نکند که «من» یاری گر ظالمی باشم
💠 و خدا نکند که مظلومی را به حال خود رها سازم و از کمک او دست بردارم
💠 خدا نکند که آنقدر بی محبت و بی انصاف و به دور از انسانیت باشم
که کمک به مضطر و بیچاره ای را ترک کنم
💠 خدا نکند وقتی توانایی کمک به مسلمان مظلومی را دارم با ترک آن مرتکب گناه کبیره شوم
و در دنیا و آخرت خوار و ذلیل گردم
💟 خداوندا
پناه میبرم به تو از اینکه به دلیل
☑ قساوت قلب، دلم برای مظلومی نسوزد
☑ و یا شجاعت به میدان رفتن و نجات مظلوم را از ریر دست ظالم نداشته باشم
☑ و یا به خاطر منفعت طلبی به فریاد مظلومی نرسم
💟 خدایا پناه میبرم به تو از
🍁ایمان ضعیف
🎇 ایمانی که مرا به میدان نمی آورد
✨ ایمانی که روح قوی و شجاع
در «من» ایجاد نمی کند
💧که تو مؤمن ضعیف را
دوست نمی داری💧
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿
🍀سبک_زندگی را ازنهج_البلاغه بیاموزیم (۷۶)🍀
الرَّاضِي بِفِعْلِ قَوْم كَالدَّاخِلِ فِيهِ مَعَهُمْ. وَعَلَى كُلِّ دَاخِل فِي بَاطِل إِثْمَانِ: إِثْمُ الْعَمَلِ بِهِ، وَإِثْمُ الرِّضَى بِهِ.
حکمت ۱۵۴ نهج البلاغه
(۱)
🌻گناه رضايت!
امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه اشاره به نكته مهمى مى كند كه در سرنوشت افراد و امت ها تأثير قابل توجهى دارد. مى فرمايد:
«آن كس كه به كار جمعيتى راضى باشد همچون كسى است كه در آن كار با آنها شركت نموده (منتها) آن كس كه در انجام كار باطل دخالت دارد دو گناه مى كند: گناه عمل و گناه رضايت به آن (ولى شخصى كه بيرون از دايره عمل است و به آن راضى است تنها مرتكب يك گناه مى شود و آن گناه رضايت است)»;
(الرَّاضِي بِفِعْلِ قَوْم كَالدَّاخِلِ فِيهِ مَعَهُمْ. وَعَلَى كُلِّ دَاخِل فِي بَاطِل إِثْمَانِ: إِثْمُ الْعَمَلِ بِهِ، وَإِثْمُ الرِّضَى بِهِ).
ممكن است در بدو نظر چنين تصور شود كه اگر كسى گناهى را مرتكب نشود و هيچ گونه دخالتى حتى در اعانت و يارى گنهكاران در آن نداشته باشد چرا رضايت قلبى به آن گناه او را هم شريك گناه سازد؟
دليل آن با دقت روشن مى شود و آن اين كه هنگامى كه رضايت به كارهاى خلاف ديگران در قلب انسان جايگزين شد تدريجاً در اقوال و افعال او خود را نشان مى دهد، زيرا نمى شود انسان به چيزى محبت داشته باشد و در اعمال و اقوالش ظاهر نگردد.
اضافه بر اين كسى كه به اعمال خلاف ديگران راضى مى شود هرگز به وظيفه امر به معروف و نهى از منكر عمل نخواهد كرد، زيرا آن عمل را دوست دارد و به گنهكاران به سبب اين گناه عشق مى ورزد.
اين مسئله بازتاب گسترده اى در آيات قرآن و روايات اسلامى دارد كه مسئله رضايت به گناه گنهكاران جزء گناهان كبيره شمرده شده و حتى عذاب الهى دامن چنين افرادى را مى گيرد.
در داستان كشتن ناقه ثمود (همان معجزه الهى خداوند كه به پيامبرشان حضرت صالح داد) قرآن مى گويد: همه آن قوم بر اثر عذاب الهى از ميان رفتند در حالى كه همان گونه كه در كلام ديگرى از اميرمؤمنان به آن اشاره شده ناقه ثمود را يك نفر كشت و چون ديگران به آن رضايت دادند خداوند همگى را عذاب كرد:
(وَإِنَّمَا عَقَرَ نَاقَةَ ثَمُودَ رَجُلٌ وَاحِدٌ، فَعَمَّهُمُ اللَّهُ بِالْعَذَابِ لَمَّا عَمُّوهُ بِالرِّضَا).
در زيارت نامه ها نيز كراراً اين مطلب به چشم مى خورد كه زائر لعن و نفرين مى كند به كسانى كه جنايات يزيديان را در كربلا را شنيدند و به آن رضايت دادند:
«وَلَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذَلِكَ فَرَضِيَتْ بِه»
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿.
♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️
🔴آخرین وصیت خضرنبی به حضرت موسی🔴
قالَ الخِضرُ عليه السلام لِمُوسى عليه السلام وَ هُوَ آخِرُ وَصِيَّتِهِ:
إنَّ أحَبَّ الأُمُورِ إلَى اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ ثَلاثَةٌ: ألقَصْدُ فِى الجِدَةِ، وَ العَفوُ فِى المَقدِرَةِ وَ الرِّفقُ بِعِبادِ اللّه ِ، وَما رَفَقَ أحَدٌ بِأحَدٍ فِى الدُّنيا إلاّ رَفَقَ اللّه ُ عَزَّوَجَلَّ بِهِ يَومَ القِيامَةِ؛ وَرَأسُ الحِكمَةِ مَخافَهُ اللّه ِ تَبارَكَ وَتَعالى.
🌹🌹حضرت خضر عليه السلام در آخرين سفارش خود به حضرت موسى عليه السلام گفت:
❇️محبوبترين كارها نزد خداوند سه كار است:
۱_ميانه روى هنگام رفاه،
۲-گذشت در هنگام قدرت،
۳:_ ومدارا با بندگان خدا.
هيچ كس در دنيا با كسى مدارا نمى كند، مگر اينكه خداى متعال در روز قيامت با او مدارا مى كند؛ و ترس از خداوند متعال ريشه و اساس حكمت است.
📘ميزان الحكمه به نقل از قصص الانبياء، ص157 ح 171
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹
🍀سم الله الرحنمن الرحیم🍀
☘سوره مائده آیات 93 الی 95☘
لَيْسَ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جُنَاحٌ فِيمَا طَعِمُوا إِذَا مَا اتَّقَوْا وَآمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ ثُمَّ اتَّقَوْا وَآمَنُوا ثُمَّ اتَّقَوْا وَأَحْسَنُوا وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ (93)
بر كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده اند گناهى در آنچه [قبلا] خورده اند نيست در صورتى كه تقوا پيشه كنند و ايمان بياورند و كارهاى شايسته كنند سپس تقوا پيشه كنند و ايمان بياورند آنگاه تقوا پيشه كنند و احسان نمايند و خدا نيكوكاران را دوست مى دارد
🌿☘️ 🌿☘️ 🌿☘️ 🌿☘️
☘️ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَيَبْلُوَنَّكُمُ اللَّهُ بِشَيْءٍ مِنَ الصَّيْدِ تَنَالُهُ أَيْدِيكُمْ وَرِمَاحُكُمْ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَخَافُهُ بِالْغَيْبِ فَمَنِ اعْتَدَى بَعْدَ ذَلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ (94)
اى كسانى كه ايمان آورده ايد خدا شما را به چيزى از شكار كه در دسترس شما و نيزه هاى شما باشد خواهد آزمود تا معلوم دارد چه كسى در نهان از او مى ترسد پس هر كس بعد از آن تجاوز كند براى او عذابى دردناك خواهد بود
🌿☘️ 🌿☘️ 🌿☘️ 🌿☘️
☘️ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ وَأَنْتُمْ حُرُمٌ وَمَنْ قَتَلَهُ مِنْكُمْ مُتَعَمِّدًا فَجَزَاءٌ مِثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ يَحْكُمُ بِهِ ذَوَا عَدْلٍ مِنْكُمْ هَدْيًا بَالِغَ الْكَعْبَةِ أَوْ كَفَّارَةٌ طَعَامُ مَسَاكِينَ أَوْ عَدْلُ ذَلِكَ صِيَامًا لِيَذُوقَ وَبَالَ أَمْرِهِ عَفَا اللَّهُ عَمَّا سَلَفَ وَمَنْ عَادَ فَيَنْتَقِمُ اللَّهُ مِنْهُ وَاللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ (95)
اى كسانى كه ايمان آورده ايد در حالى كه محرميد شكار را مكشيد و هر كس از شما عمدا آن را بكشد بايد نظير آنچه كشته است از چهارپايان كفاره اى بدهد كه [نظير بودن] آن را دو تن عادل از ميان شما تصديق كنند و به صورت قربانى به كعبه برسد يا به كفاره [آن] مستمندان را خوراك بدهد يا معادلش روزه بگيرد تا سزاى زشتكارى خود را بچشد خداوند از آنچه در گذشته واقع شده عفو كرده است و[لى] هر كس تكرار كند خدا از او انتقام مى گيرد و خداوند توانا و صاحبانتقام است
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
🍀بسمالله الرحمن الرحیم🍀
☘سوره مائده آیات 102 الی 104☘
☘️ قَدْ سَأَلَهَا قَوْمٌ مِنْ قَبْلِكُمْ ثُمَّ أَصْبَحُوا بِهَا كَافِرِينَ (102)
گروهى پيش از شما [نيز] از اين [گونه] پرسشها كردند آنگاه به سبب آن كافر شدند
🌿☘️ 🌿☘️ 🌿☘️ 🌿☘️
☘️ مَا جَعَلَ اللَّهُ مِنْ بَحِيرَةٍ وَلَا سَائِبَةٍ وَلَا وَصِيلَةٍ وَلَا حَامٍ وَلَكِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَأَكْثَرُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ (103)
خدا [چيزهاى ممنوعى از قبيل] بحيره و سائبه و وصيله و حام قرار نداده است ولى كسانى كه كفر ورزيدند بر خدا دروغ مى بندند و بيشترشان تعقل نمى كنند
🌿☘️ 🌿☘️ 🌿☘️ 🌿☘️
☘️ وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَى مَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ قَالُوا حَسْبُنَا مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ شَيْئًا وَلَا يَهْتَدُونَ (104)
و چون به آنان گفته شود به سوى آنچه خدا نازل كرده و به سوى پيامبر[ش] بياييد مى گويند آنچه پدران خود را بر آن يافته ايم ما را بس است آيا هر چند پدرانشان چيزى نمى دانسته و هدايت نيافته بودند
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🌿☘️ 🌿☘️ 🌿☘️ 🌿☘️
💚❄️💎💧💚💧💚💧💚💧💚💧💚💧
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
🌹🌹امام علی عليه السلام:
👈 شیعیان ما کسانی هستند که
✅ در راه دوستى ما به یکدیگر بذل و بخشش میکنند
✅ در پرتو محبّت ما یکدیگر را دوست مى دارند
✅ براى زنده نگاه داشتن یاد ما به دیدار یکدیگر مى شتابند
✅ آنها کسانى هستند که هرگاه خشمگین شوند ستم روا ندارند و هرگاه خشنود شوند زیاده روى نکنند.
✅ و براى همسایگان خود مایه برکت هستند.
🌼 اصول کافي ج 2، ص 236 🌼
🌸🌸🌸
✅ اعْقِلُوا الْخَبَرَ إِذَا سَمِعْتُمُوهُ عَقْلَ رِعَايَةٍ لَا عَقْلَ رِوَايَةٍ فَإِنَّ رُوَاةَ الْعِلْمِ كَثِيرٌ وَ رُعَاتَهُ قَلِيلٌ
✅ چون خبري را شنيديد در آن بیندیشید ( و حقیقت محتوی آن را درک نمایید ) و عمل كنيد نه اینکه تفکر فقط در نقل کردن به دیگران باشد زيرا راويان علم فراوان و عمل كنندگان آن اندكند.
🌼 حکمت 98 نهج البلاغه 🌼
🌸🌸🌸
✅ كسي كه از دنيا اندوهناك مي باشد از قضاء الهي خشمناك است
✅ و آن كس كه از مصيبت واردشده شكوه كند از خدا شكايت كرده است
✅ و كسي كه نزد توانگري رفته و به خاطر سرمايه اش برابر او كرنش كند دو سوم دين خود را از دست داده است
✅ و آن كس كه قرآن بخواند و وارد آتش جهنم شود پس او از كساني است كه آيات الهي را بازيچه قرار داده است
✅ و آن كس كه قلب او با دنياپرستي پيوند خورد همواره جانش گرفتار سه مشكل است
👈 اندوهي رهانشدني
👈 حرصي جدانشدني
👈 و آرزويي نايافتني.
🌼 نهج البلاغه، حکمت 228 🌼
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
💌 در محضر صحیفه: ۴۲
دعای هشتم - فراز چهارم
🍀أَوْأَنْ نَعْضُدَ ظَالِما🍀أَوْنَخْذُلَ مَلْهُوفا🍀
🍀أَوْ نَرُومَ مَا لَيْسَ لَنَا بِحَقٍّ،
و یا اینکه چیزی را بخواهم که حق من نیست.
💗 پناه میبرم به خداوند از اینکه
به حق خود قانع نباشم
💗پناه میبرم به خداوند از اینکه
قصد چیزی را کنم و آن را
برای خودم بخواهم که حق «من» نیست
💠از چنین اراده و خواستنی و
تلاش و حرکت کردنی
به او پناه میبرم 💟
💠از اینکه مقامی یا موقعیتی یا شهرتی
را طلب کنم و برای رسیدن به آن
تلاش کنم
💠که شایستگی آن را ندارم
💠حتی اگر دیگران مرا شایسته بدانند
💗پناه میبرم از طبع حق گریز
💠از نفس خودحق پندار
💠از تکبر و طمع
💠 از جهالت
که دائما مرا به عبور از حق خویش
و مطالبه بیش از آن میخوانند
💓خدایا پناه میبرم به تو از اینکه
حقی را که متعلق به دیگری است
از آن خود بدانم و تصاحب کنم
و گرفتار حق الناس شوم.
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿
🍀سبک_زندگی را ازنهج_البلاغه بیاموزیم (۷۸)🍀
الرَّاضِي بِفِعْلِ قَوْم كَالدَّاخِلِ فِيهِ مَعَهُمْ. وَعَلَى كُلِّ دَاخِل فِي بَاطِل إِثْمَانِ: إِثْمُ الْعَمَلِ بِهِ، وَإِثْمُ الرِّضَى بِهِ.
حکمت ۱۵۴ نهج البلاغه
(بخش سوم و پایانی)
در ادامه توضیح حکمت ۱۵۴ نهج البلاغه، میخوانیم:
امام على بن موسى الرضا(عليه السلام)در پاسخ كسى كه سؤال كرد: چگونه هنگامى كه حضرت مهدى(عليه السلام) قيام مى كند فرزندان قاتلان حسين(عليه السلام)را به سبب اعمال پدرانشان به قتل مى رساند؛ در حالى كه خداوند مى فرمايد:
«(وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى);
و هيچ گناهكارى بار گناه ديگرى را به دوش نمى كشد»
امام(عليه السلام)فرمود: به سبب آن كه اين فرزندان به اعمال پدرانشان رضايت دارند و به آن افتخار مى كنند!
و هر كس به چيزى راضى شود؛
مانند اين است كه آن را انجام داده باشد،
سپس امام(عليه السلام) افزود:
«وَلَوْ أَنَّ رَجُلاً قُتِلَ بِالْمَشْرِقِ فَرَضِيَ بِقَتْلِهِ رَجُلٌ بِالْمَغْرِبِ لَكَانَ الرَّاضِي عِنْدَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ شَرِيكَ الْقَاتِلِ;
اگر كسى در مشرق به قتل برسد و ديگرى در مغرب باشد و به آن قتل رضايت دهد شخص راضى در نزد خداوند شريك قاتل است».
روشن است كسانى كه به قتل امام حسين(عليه السلام)راضى شوند و به آن افتخار كنند در حقيقت ناصبى اند و ناصبى ها به منزله كفار حربى هستند.
روايات ديگرى نيز در همين زمينه هست كه ذكر همه آنها به درازا مى كشد.
مرحوم صاحب وسائل نيز در جلد ۱۱ در كتاب «الامر بالمعروف و النهى عن المنكر» باب پنجم را به همين مسئله اختصاص داده و هفده روايت در اين زمينه در آن نقل مى كند;
از در حديثى از على(عليه السلام) از رسول خدا(صلى الله عليه وآله)نقل مى كند:
«مَنْ شَهِدَ أَمْراً فَكَرِهَهُ كَانَ كَمَنْ غَابَ عَنْهُ وَمَنْ غَابَ عَنْ أَمْر فَرَضِيَهُ كَانَ كَمَنْ شَهِدَهُ;
كسى كه در صحنه انجام كارى حضور داشته باشد اما در دل از آن ناخشنود باشد مانند آن است كه حضور نداشته
و اما كسى كه غايب بوده و به آن رضايت داده گويى حاضر بوده (و در آن كار شركت داشته است)».
در اينجا ممكن است سؤالى مطرح شود كه ما روايات فراوانى داريم كه نيت معصيت، معصيت نيست در حالى كه انسانى كه نيت معصيت مى كند در آن لحظه قطعاً راضى به معصيت است. جايى كه رضايت به معصيت خود گناهى نداشته باشد رضايت به معصيت ديگرى چگونه ممكن است موجب گناه شود؟ پاسخ اين سؤال روشن است;
شخصى كه نيت معصيت مى كند رضايت به معصيتى داده كه انجام نشده و اين شخص با كسى كه به معصيت و گناهى كه انجام گرفته است رضايت مى دهد تفاوت بسيار دارد.
پایان شرح حکمت ۱۵۴ نهج البلاغه از آیت الله مکارم شیرازی
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿
❣❣❣❣❣❣❣❣❣❣❣❣❣
🌷تكامل_علمى وعقلى مردم درظهور🌷
💢 #امام_مهدى (عج) با نهضت خود، درهاى رحمت را باز مى كند و موجب تكامل علوم و صنايع خواهد شد و علوم، چنان رشد و گسترش خواهد يافت كه همه شگفت زده خواهند شد.
🌹امام صادق (عليه السلام) مى فرمايد:
🔰علم، بيست و هفت حرف است. تمام آن چه انبيا آورده اند، دو حرف است و مردم، تا امروز، بيش از آن دو حرف نمى شناسند. هنگامى كه #قائم ما(عليه السلام)قيام كند، بيست و پنج حرف را مى آورد و بين مردم توسعه خواهد داد و به دو حرف قبلى اضافه خواهد كرد تا بيست و هفت حرف كامل شود.
📚 بحارالأنوار، ج 52، ص 336
💢اين حديث، نشانه ى سرعت و شتاب زدگى و گسترش و توسعه ى علوم در ميان مردم است كه به دست #امام_مهدى (عج) صورت خواهد گرفت، به گونه اى كه در مدّت حكومت آن حضرت، مردم، بيش از دَه برابر آن چه را از زمان خلقت تا زمان قيام آن حضرت از علم به دست آورده بودند، به دست خواهند آورد.
🌹در روايت ديگرى #امام_باقر(عليه السلام) مى فرمايد:
🔰هنگامى كه #قائم ما قيام كند، دست خود را بر روى سر بندگان خواهد گذاشت و بدين وسيله، عقل هاى آنان جمع مى شود و اخلاقشان كامل مى شود.
📚 همان
💢از مجموع احاديث، استنباط مى شود كه براى انسان، در دوره ى حكومت #امام_مهدى (عج) تمام ايده آل ها و آرزوهاى حقّى كه دارد و ممكن است كه بر آن ها دست بيازد، تحقّق خواهد يافت و از نظر علمى، اخلاقى، اقتصادى، امنيتى، ... به كمال مطلوب خود، خواهد رسيد.
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
💖💎💖💎💖💎💖💎💖💎💖💎💖💎
🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀
🍀بسم الله الرحمن الرحیم🍀
☘ادامه #آل_عمران_آیه_163_162☘
☘162»أَ فَمَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَ اللّهِ کَمَن باءَ بِسَخَطٍ مِنَ اللّهِ وَ مَأْواهُ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصِیرُ☘
✨آیا کسی که در پی خشنودی خداوند است،مانند کسی است که به خشم و غضب خدا دچار گشته و جایگاه او جهنّم است؟و چه بد بازگشتگاهی است.🌸🍃
☘«163»هُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ اللّهِ وَ اللّهُ بَصِیرٌ بِما یَعْمَلُونَ☘
✨آنان نزد خدا(دارای)درجاتی هستند و خداوند به آنچه انجام می دهند،بیناست.
💠نکته ها💠
🍃 در شأن نزول این آیه آمده است:وقتی رسول خدا صلی الله علیه و آله دستور داد به سوی احد حرکت کنید،منافقان به بهانه های مختلف در مدینه ماندند و گروهی از مسلمانان سست ایمان نیز از آنها پیروی کرده و در جبهه حاضر نشدند🌸🍃
🍃در آیاتی از قرآن این تعبیر آمده است که برای مؤمنان درجاتی است: «لَهُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ»[11]«لَهُمُ الدَّرَجاتُ الْعُلی»[12]امّا در این آیه می فرماید:خود مؤمنان درجات می شوند؛همان گونه که انسان های پاک همچون علیّ بن ابیطالب علیهما السلام ابتدا طبق میزان حرکت می کنند و سپس خود آنان میزان می شوند،ابتدا دور محور می گردند، سپس خود آنان محور حقّ می شوند.🌸🍃
💠پیام ها💠
1-✅هدف مجاهدان واقعی،بدست آوردن رضای خداست،نه پیروزی و غنائم و خودنمایی. «أَ فَمَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَ اللّهِ...»🌸🍃
2-✅در جامعه اسلامی،نباید مجاهدان و مرفّهان یکسان دیده شوند.(با توجّه به شأن نزول) «أَ فَمَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَ اللّهِ... کَمَنْ باءَ...»🌸🍃
3-✅روی گردانی از جبهه و جنگ،بازگشت به غضب خداست. «کَمَنْ باءَ بِسَخَطٍ»🌸🍃
4-✅خشنودی یا خشم الهی باید تنها ملاک عمل یک مسلمان باشد. «رِضْوانَ اللّهِ...🌸🍃
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
🍀بسم الله الرحمن الرحیم🍀
☘سوره مائده آیات 105 الی 107☘
☘️ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لَا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (105)
اى كسانى كه ايمان آورده ايد به خودتان بپردازيد هر گاه شما هدايت يافتيد آن كس كه گمراه شده است به شما زيانى نمى رساند بازگشت همه شما به سوى خداست پس شما را از آنچه انجام مى داديد آگاه خواهد كرد
🌿☘️ 🌿☘️ 🌿☘️ 🌿☘️
☘️ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا شَهَادَةُ بَيْنِكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ حِينَ الْوَصِيَّةِ اثْنَانِ ذَوَا عَدْلٍ مِنْكُمْ أَوْ آخَرَانِ مِنْ غَيْرِكُمْ إِنْ أَنْتُمْ ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَأَصَابَتْكُمْ مُصِيبَةُ الْمَوْتِ تَحْبِسُونَهُمَا مِنْ بَعْدِ الصَّلَاةِ فَيُقْسِمَانِ بِاللَّهِ إِنِ ارْتَبْتُمْ لَا نَشْتَرِي بِهِ ثَمَنًا وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَى وَلَا نَكْتُمُ شَهَادَةَ اللَّهِ إِنَّا إِذًا لَمِنَ الْآثِمِينَ (106)
اى كسانى كه ايمان آورده ايد هنگامى كه يكى از شما را [نشانه هاى] مرگ دررسيد بايد از ميان خود دو عادل را در موقع وصيت به شهادت ميان خود فرا خوانيد يا اگر در سفر بوديد و مصيبت مرگ شما را فرا رسيد [و شاهد مسلمان نبود] دو تن از غير [همكيشان] خود را [به شهادت بطلبيد] و اگر [در صداقت آنان] شك كرديد پس از نماز آن دو را نگاه مى داريد پس به خدا سوگند ياد مى كنند كه ما اين [حق] را به هيچ قيمتى نمى فروشيم هر چند [پاى] خويشاوند [در كار] باشد و شهادت الهى را كتمان نمى كنيم كه [اگر كتمان حق كنيم] در اين صورت از گناهكاران خواهيم بود
🌿☘️ 🌿☘️ 🌿☘️ 🌿☘️
☘️ فَإِنْ عُثِرَ عَلَى أَنَّهُمَا اسْتَحَقَّا إِثْمًا فَآخَرَانِ يَقُومَانِ مَقَامَهُمَا مِنَ الَّذِينَ اسْتَحَقَّ عَلَيْهِمُ الْأَوْلَيَانِ فَيُقْسِمَانِ بِاللَّهِ لَشَهَادَتُنَا أَحَقُّ مِنْ شَهَادَتِهِمَا وَمَا اعْتَدَيْنَا إِنَّا إِذًا لَمِنَ الظَّالِمِينَ (107)
و اگر معلوم شد كه آن دو دستخوش گناه شده اند دو تن ديگر از كسانى كه بر آنان ستم رفته است و هر دو [به ميت] نزديكترند به جاى آن دو [شاهد قبلى] قيام كنند پس به خدا سوگند ياد مى كنند كه گواهى ما قطعا از گواهى آن دو درست تر است و [از حق] تجاوز نكرده ايم چرا كه [اگر چنين كنيم] از ستمكاران خواهيم بود
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🌿☘️ 🌿☘️ 🌿☘️ 🌿☘️
💚💧💚💧💚💧💚💧💚💧💚💧
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
🌺 منزلت نمازگزار 🌺
🌹🌹پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
✅ هيچ مؤمنى نيست كه به نماز ايستد، مگر آن كه در فاصله بين او تا عرش، نيكى بر او فرو ريزد و فرشته اى بر وى گماشته شود كه آواز دهد: اى فرزند آدم! اگر بدانى از نمازت چه بهره اى مى برى و با چه كسى راز و نياز مى كنى هرگز خسته و روي گردان نمى شدى. (بحار الأنوار: 82/234/58)
✅ تا زمانى كه در نماز هستى دَرِ خانه پادشاهى مقتدر را مى كوبى و هر كه دَرِ خانه پادشاه را بسيار بكوبد سرانجام آن در به رويش باز مى شود. ( مكارم الأخلاق: 2/366/2661 )
🌸🌸🌸
🌹🌹 امام على عليه السلام:
✅ هرگاه آدمى به نماز ايستد ابليس از اين كه مى بيند رحمت خدا او را فرو پوشانده است حسودانه به وى مى نگرد. ( الخصال : 632/10 )
✅ انسان هرگاه در نماز باشد بدن و جامه او و هر آنچه پيرامونش مى باشد تسبيح مى گويند. ( علل الشرائع : 336/2 )
✅ اگر نمازگزار بداند كه چه هاله اى از جلال خدا او را فرو مى پوشاند هرگز دوست ندارد كه سر خود را از سجده اش بر دارد. ( الخصال : 632/10 )
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
💌 در محضر صحیفه: ۴۳
دعای هشتم - فراز چهارم
🍀أَوْ نَرُومَ مَا لَيْسَ لَنَا بِحَقٍّ،
و یا اینکه چیزی را بخواهم که حق من نیست.
💟 خدایا پناه میخواستم از تو
از آروز کردنم در آنچه حق «من» نیست
💠 و «من» حق خود میپندارم
💟 پناه میخواستم از تو
💠از خودشایسته پنداری؛
💠از خودشیفتگی؛
💠از تجاوز به حقوق دیگران
💗 خداوندا پناهم ده و یاریم کن
💠تا حتی در حد آرزو هم
بیش از حق خود نخواهم
و قصد گناه هم نکنم
💓 خدایا به من ایمانی عطا کن
تازندگیم را بر مدار حق و حق خواهی
اداره کنم
💠و فقط طالب همان باشم که تو برایم
حق دانسته ای و نه بیش از آن
💓 یاریم کن تا حد و اندازه خود
را بشناسم و پا از آن فراتر نگذارم
💠تا مشمول رحمت تو قرار گیرم
💓 یاریم کن تا در مرزهای حقوق شرعی
دیگران حرکت نکنم و برای خود جایگاه نسازم
💠و در حق الناس سختگیر و جدی باشم
💓خدایا تا آنجا مرا یاری کن
که حتی آنجا که لازم است
💠از حق خود، اهل گذشت و اغماض باشم
💠و یاد قیامت و حساب را مایهٔ
تذکر «من» قرار بده
💖 خدای خوبم توفیق زندگی حق مدار
و مؤمنانه را روزیم کن
💠 و مرا از ادعای باطل و آنچه
حق «من» نیست حفظ کن
🌟✨و تقوا را در «من» افزون کن
🌷آمین🌷
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿
🍀سبک_زندگی را ازنهج_البلاغه بیاموزیم (۷۹)✳️
قَدْ بُصِّرْتُمْ إِنْ أَبْصَرْتُمْ، وَقَدْ هُدِيتُمْ إِنِ اهْتَدَيْتُمْ، وَأُسْمِعْتُمْ إِنِ اسْتَمَعْتُمْ.
❇️حکمت ۱۵۷ نهج البلاغه
🌹امام علیه السلام فرمود:
حقيقت به شما نشان داده شده است، اگر چشم بينا داشته باشيد،
وسايل هدايت در اختيار شماست، اگر هدايت پذير باشيد،
صداى حق در گوش شماست، اگر گوش شنوا داشته باشيد.
💠شرح و تفسير(بخش اول)
حقيقت براى حق طلبان آشكار است:
امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه خود اشاره به اين نكته مى كند كه خداوند اسباب هدايت را آماده كرده است اگر از آن بهره نگيريد كوتاهى از شماست،
مى فرمايد: «حقيقت به شما نشان داده شده است اگر چشم بينا داشته باشيد و وسائل هدايت در اختيار شماست اگر هدايت پذير باشيد و صداى حق در گوش شماست اگر گوش شنوا داشته باشيد»;
(قَدْ بُصِّرْتُمْ إِنْ أَبْصَرْتُمْ، وَقَدْ هُدِيتُمْ إِنِ اهْتَدَيْتُمْ، وَأُسْمِعْتُمْ إِنِ اسْتَمَعْتُمْ).
هدف امام(عليه السلام) از بيان اين سخن آن است كه خداوند تمام وسايل هدايت و نجات و سعادت را در اختيار شما گذاشته است، آيات قدرتش را در پهنه آفرينش به شما نشان داده، درس هاى عبرتش را درباره اقوام پيشين در برابر شما قرار داده است چشم باز كنيد و آثار او را در عالم و سرنوشت اقوام گذشته را با چشم خود ببينيد.
از سويى ديگر پيامبرانش مخصوصاً رسول گرامى اسلام(صلى الله عليه وآله)را با كتب آسمانى ارسال داشته و پيام حق در گوش شما خوانده شده; پيامى كه هم مشتمل بر معارف و عقايد است و هم راه و رسم عبوديت و طريق تهذيب اخلاق و همچنين راه بهتر زيستن و سعادتمند شدن،
همه اين پيام ها به گوش شما خوانده شده است.
سعى كنيد آنها را بشنويد.
در سايه آن ديدنى ها و اين شنيدنى ها راه هدايت را در برابر شما گشوده است
اگر تصميم بر هدايت يافتن داشته باشيد شتاب كنيد و در اين راه گام بگذاريد و به سوى سرمنزل مقصود حركت كنيد.
امام(عليه السلام) مى فرمايد: خداوند به همه شما اتمام حجت كرده اگر راه خطا رفتيد و گرفتار مجازات الهى در دنيا و آخرت شديد بدانيد بر اثر كوتاهى خودتان بوده است.
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿
💠💠💠💠💠💠
🍀درخواست_از_ظالم🍀
❇️در دوران حضرت موسی(ع) حاکم ستمگری بر تخت حکومت نشسته بود.
مرد صالح و نیکی نیز در آن دوران حکومت می کرد.
شخص مومنی نزد فرد صالح رفت و از او خواست برای او پیش حاکم واسطه شود.
مرد صالح قبول کرد و با واسطه گری مشکل مومن حل شد.
اتفاقا،هم حاکم و هم مرد صالح در یک روز از دنیا رفتند.
مردم جمع شدند و جنازه ی حاکم را با احترام به خاک سپردند.
اما جنازه ی مرد صالح روی زمین ماند.بعد از سه روز جنازه ی آن مرد،کرم برداشت.
حضرت موسی از موضوع اطلاع یافت و با ناراحتی به خداوند عرض کرد:
خداوندا !!چرا جنازه ی ستمگری که دشمن توست باید با احترام دفن شود،
اما جنازه ی دوست داران تو اینگونه با خواری روی زمین باقی بماند؟
آیا این درست است؟
به موسی(ع) وحی شد:ای موسی!
آن مرد برای برآوردن حاجت یک مومن به آن حاکم ستمگر رو آورد
و حاکم نیز حاجت را برآورد.من نیز اجر دنیوی حاکم را دادم و کارش را جبران کردم.
اما حشرات را به سمت فرد صالح افکندم،چراکه او نباید از ستمگر درخواست کمک می کرد
و نباید پیش ظالمان، کج می کرد.
او باید برای این کار، هر چند برای براوردن حاجت یک مومن باشد مجازات شود.
خداوند به حضرت موسی(ع) وحی کرد که حتی نمک طعامت را از من بخواه.
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
💠💠💠💠💠💠
🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹
🍀بسم الله الرحمن الرحیم🍀
☘ادامه #آل_عمران_آیه_163_162☘
☘162»أَ فَمَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَ اللّهِ کَمَن باءَ بِسَخَطٍ مِنَ اللّهِ وَ مَأْواهُ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصِیرُ☘
✨آیا کسی که در پی خشنودی خداوند است،مانند کسی است که به خشم و غضب خدا دچار گشته و جایگاه او جهنّم است؟و چه بد بازگشتگاهی است.🌸
☘«163»هُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ اللّهِ وَ اللّهُ بَصِیرٌ بِما یَعْمَلُونَ☘
✨آنان نزد خدا(دارای)درجاتی هستند و خداوند به آنچه انجام می دهند،بیناست.🌸🍃
💠نکته ها💠
🍃 در شأن نزول این آیه آمده است:وقتی رسول خدا صلی الله علیه و آله دستور داد به سوی احد حرکت کنید،منافقان به بهانه های مختلف در مدینه ماندند و گروهی از مسلمانان سست ایمان نیز از آنها پیروی کرده و در جبهه حاضر نشدند🌸🍃
🍃در آیاتی از قرآن این تعبیر آمده است که برای مؤمنان درجاتی است: «لَهُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ»[11]«لَهُمُ الدَّرَجاتُ الْعُلی»[12]امّا در این آیه می فرماید:خود مؤمنان درجات می شوند؛همان گونه که انسان های پاک همچون علیّ بن ابیطالب علیهما السلام ابتدا طبق میزان حرکت می کنند و سپس خود آنان میزان می شوند،ابتدا دور محور می گردند، سپس خود آنان محور حقّ می شوند.🌸🍃
💠پیام ها💠
1-✅هدف مجاهدان واقعی،بدست آوردن رضای خداست،نه پیروزی و غنائم و خودنمایی. «أَ فَمَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَ اللّهِ...»🌸🍃
2-✅در جامعه اسلامی،نباید مجاهدان و مرفّهان یکسان دیده شوند.(با توجّه به شأن نزول) «أَ فَمَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَ اللّهِ... کَمَنْ باءَ...»🌸🍃
3-✅روی گردانی از جبهه و جنگ،بازگشت به غضب خداست. «کَمَنْ باءَ بِسَخَطٍ»🌸🍃
4-✅خشنودی یا خشم الهی باید تنها ملاک عمل یک مسلمان باشد. «رِضْوانَ اللّهِ...🌸🍃
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
🌹🌹 سفارش امام علی علیه السلام به
مالک اشتر نخعی (نامه 53 نهج البلاغه )🌺
🌼 مردم گرايي، حق گرايي 🌼
دوست داشتنيترين چيزها در نزد تو در
✅ حق ميانه ترين
✅ و در عدل فراگيرترين
✅ و در جلب خشنودي مردم گسترده
ترين باشد كه همانا خشم عمومي مردم خشنودي خواص (نزديكان) را از بين ميبرد امّا خشم خواص را خشنودي همگان بيأثر ميكند.
👈 خواصّ جامعه همواره بار سنگيني را بر حكومت تحميل ميكنند زيرا در روزگار سختي
✅ ياريشان كمتر
✅ و در اجراي عدالت از همه ناراضيتر
✅ و در خواست هايشان پافشارتر
✅ و در عطا و بخششها كم سپاستر
✅ و به هنگام منع خواسته ها دير عذر پذيرتر
✅ و در برابر مشكلات كم استقامتتر ميباشند.
👈 در صورتي كه ستونهاي استوار دين و اجتماعات پرشور مسلمين و نيروهاي ذخيره دفاعي، عموم مردم ميباشند پس به آنها گرايش داشته و اشتياقت با آنان باشد.
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
💌 در محضر صحیفه: ۴۴
دعای هشتم - فراز چهارم
🍀أَوْ أَنْ نَعْضُدَ ظَالِما،🍀 أَوْ نَخْذُلَ مَلْهُوفا،🍀 أَوْ نَرُومَ مَا لَيْسَ لَنَا بِحَق🍀
ٍّ🍀 أَوْ نَقُولَ فِى الْعِلْمِ بِغَيْرِ عِلْمٍ
یا آنکه در علمی که بدان دانا نیستم، سخنی بگویم
🌟 خداوند که انسان را آفرید
🍀 به او «بیان» آموخت
🍀به انسان «سخن»گفتن را تعلیم کرد
🌹و این نعمت بزرگ را به او یادآوری نمود.
🙏و شکر این نعمت بزرگ بر انسان
🌱 این شد که حریم سخن را پاس بدارد
✅و با آگاهی و مسئولیت
✅و محکم و مستند و عالمانه
✅«سخن» بگوید
☑ ولی انسان «سخن» گفت
بدون توجه به عوارض و آثار و نتایجش
☑ و انسان «سخن» گفت بدون توجه
به اینکه هر لفظش را مراقبی است که
آن سخن را حفظ میکند
☑ و سپس با تمامی دامنه ها و آثارش
به او بازمیگرداند
💜 و انسان «سخن» گفت،
بدور از تقوی
☑ و بی پروا و زیاده از نیاز
و بی آنکه دانش کافی نسبت به
گفته هایش داشته باشد
☑ و فقط از شنیده هایش
وحدس و گمانش
و بدون علم «سخن» گفت!
💙و این شد که «سخن»
این نعمت بزرگ خداوند
▪شد منشأ خسارت های
مادی و معنوی، به دیگر انسانها
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿
🌹سبک_زندگی را ازنهج_البلاغه بیاموزیم (۸۰)🍀
قَدْ بُصِّرْتُمْ إِنْ أَبْصَرْتُمْ، وَقَدْ هُدِيتُمْ إِنِ اهْتَدَيْتُمْ، وَأُسْمِعْتُمْ إِنِ اسْتَمَعْتُمْ.
حکمت ۱۵۷ نهج البلاغه
امام علیه السلام فرمود:
حقيقت به شما نشان داده شده است، اگر چشم بينا داشته باشيد،
وسايل هدايت در اختيار شماست، اگر هدايت پذير باشيد،
صداى حق در گوش شماست، اگر گوش شنوا داشته باشيد.
شرح و تفسير(بخش دوم)
ريشه هاى اين گفتار حكيمانه در قرآن مجيد است. در آيه ۱۰۴ سوره «انعام» مى خوانيم:
«(قَدْ جَاءَكُمْ بَصَائِرُ مِنْ رَّبِّكُمْ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ عَمِىَ فَعَلَيْهَا);
دلايل بصيرت آفرين از طرف پروردگارتان براى شما آمده; كسى كه (به وسيله آن،) بصيرت و آگاهى يافت، به سود خود اوست; و كسى كه از ديدن آن چشم پوشيد به زيان خودش مى باشد».
در آيه ۲۰۴ سوره «اعراف» مى خوانيم:
«(وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ);
هنگامى كه قرآن خوانده شود، گوش فرا دهيد و خاموش باشيد; شايد مشمول رحمت (خدا) شويد».
در قرآن مجيد كرارا درباره دوزخيان و كفار سخن به ميان آمده و آنها را افرادى مى شمارد كه گوش دارند و نمى شنوند، چشم دارند و نمى بينند، مى فرمايد:
«(وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيراً مِّنَ الْجِنِّ وَالاِْنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لاَّ يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ يَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَئِكَ كَالاَْنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ);
به يقين گروه بسيارى از جن و انس را براى دوزخ آفريديم; آنها دل ها (= عقل ها)يى دارند كه با آن (انديشه نمى كنند و) نمى فهمند; و چشمانى كه با آن نمى بينند; و گوش هايى كه با آن نمى شنوند; آنها همچون چهارپايانند; بلكه گمراه تر! اينان همان غافلانند (چون امكان هدايت دارند و بهره نمى گيرند)».
در آيه ۱۰ سوره «ملك» از قول دوزخيان چنين نقل شده است:
«(وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِى أَصْحَابِ السَّعِيرِ);
و مى گويند: اگر ما گوش شنوا داشتيم يا تعقّل مى كرديم، در ميان دوزخيان نبوديم».
از آيات قرآنى و كلام حكيمانه بالا و روايات فراوان اسلامى استفاده مى شود كه آنچه براى هدايت انسان ها لازم بوده از سوى خداوند فراهم شده است. مشكل از ناحيه انسان هايى است كه فاقد گوش شنوا و چشم بينا هستند.
در حديثى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم:
«لَيْسَ الاْعْمى مَنْ يَعْمي بَصَرُهُ إنَّمَا الاْعْمى مَنْ تَعْمي بَصيرَتُهُ;
نابينا كسى نيست كه چشم خود را از دست داده باشد. نابينا كسى است كه بصيرت ندارد».
در خطبه ۸۸ نهج البلاغه نيز آمده بود:
«مَا كُلُّ ذِي قَلْب بِلَبِيب وَلاَ كُلُّ ذِي سَمْع بِسَمِيع وَلاَ كُلُّ نَاظِر بِبَصِير;
نه هر كس كه دل دارد خردمند و نه هر كس كه گوش دارد شنواست و نه هر كس كه چشم دارد بيناست».
در دعاها نيز مكرر از خدا چشم بينا و گوش شنوا و قلب دانا مى خواهيم;
از جمله در دعايى ذيل زيارت آل ياسين آمده است كه ده چيز از خداوند تقاضا مى كنيم از جمله اين كه چشم مرا را از نور بينش و گوش مرا از نور حكمت پر كن;
«وَأَنْ تَمْلاَ... وَبَصَرِي نُورَ الضِّيَاءِ وَسَمْعِي نُورَ الْحِكْمَة».
پایان شرح حکمت ۱۵۷ نهج البلاغه از آیت الله مکارم شیرازی
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿
💜🌻💜🌻💜🌻💜🌻💜🌻💜🌻
🔴حق الناس های نابخشودنی!🔴
✳️حقالناس یعنی حساب و کتابی که در آن با مردم طرفیم. بدهی که به مردم داریم.
⛔️در روز قیامت حقالناس را خداوند نمیبخشد
بلکه باید با خود شخص مسئله را حل کنیم.
اونم با بخشیدن کارهای خوب و حسناتمون و در برخی مواقع با به دوش کشیدن بار گناهان شخص شاکی...
❎ بر خلاف تصور عوام حق الناس فقط زدن جیب مردم نیست!
💠حق الناس فقط کلاهبرداری و اختلاس نیست!!
🔻گرفتن آرامش روان،
🔻گرفتن پاکی چشم و قلب مردان،
🔻سرد شدن گرمای خانه ها و تنوع طلب کردن مردان،
🔻افزایش نرخ طلاق و....
⚫️اینها همه حق الناس هایی است که به واسطه بی حجابی و دلبری های خیابانی بر گردنِ ماست!!...
🔷اگر یک جوان با دیدن سر و وضع ما به گناه بیفتد گناه آن شخص را هم پای ما مینویسند،
اگر یک زندگی به هم خورد گناه و تاوانش به عهده ماست،با خودمان نگوییم نه گناه اون به ما مربوط نیست!
⛔️نه ما همچین حقی نداریم در ملاعام هرجوری دوست داریم باشیم، باید اون جوری باشیم که خدا دستور داده !
⛔️همه ی این نافرمانیها تاوان داره...به ما هم مربوطه و برای ما هم نوشته میشه.
📘قسمتهایی از سخنان آیت الله مجتهدی ره
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
💙🌻💙🌻💙🌻💙🌻💙🌻💙🌻