☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
🍀سوره انعام آیات 4 الی 6🍀
☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ☘
به نام خداوند رحمتگر مهربان
🌿☘️ 🌿☘️ 🌿☘️ 🌿☘️
☘️ وَمَا تَأْتِيهِمْ مِنْ آيَةٍ مِنْ آيَاتِ رَبِّهِمْ إِلَّا كَانُوا عَنْهَا مُعْرِضِينَ (4)
و هيچ نشانه اى از نشانه هاى پروردگارشان به سويشان نمى آمد مگر آنكه از آن روى بر مى تافتند
🌿☘️ 🌿☘️ 🌿☘️ 🌿☘️
☘️ فَقَدْ كَذَّبُوا بِالْحَقِّ لَمَّا جَاءَهُمْ فَسَوْفَ يَأْتِيهِمْ أَنْبَاءُ مَا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ (5)
آنان حق را هنگامى كه به سويشان آمد تكذيب كردند پس به زودى [حقيقت] خبرهاى آنچه را كه به ريشخند مى گرفتند به آنان خواهد رسيد
🌿☘️ 🌿☘️ 🌿☘️ 🌿☘️
☘️ أَلَمْ يَرَوْا كَمْ أَهْلَكْنَا مِنْ قَبْلِهِمْ مِنْ قَرْنٍ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ مَا لَمْ نُمَكِّنْ لَكُمْ وَأَرْسَلْنَا السَّمَاءَ عَلَيْهِمْ مِدْرَارًا وَجَعَلْنَا الْأَنْهَارَ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهِمْ فَأَهْلَكْنَاهُمْ بِذُنُوبِهِمْ وَأَنْشَأْنَا مِنْ بَعْدِهِمْ قَرْنًا آخَرِينَ (6)
آيا نديده اند كه پيش از آنان چه بسيار امتها را هلاك كرديم [امتهايى كه] در زمين به آنان امكاناتى داديم كه براى شما آن امكانات را فراهم نكرده ايم و [بارانهاى] آسمان را پى در پى بر آنان فرو فرستاديم و رودبارها از زير [شهرهاى] آنان روان ساختيم پس ايشان را به [سزاى] گناهانشان هلاك كرديم و پس از آنان نسلهاى ديگرى پديد آورديم
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🌿☘️ 🌿☘️ 🌿☘️ 🌿☘️
💚💧💚💧💚💧💚💧💚💧💚💧
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
🌺خوارى 🌺
🌹🌹امام على عليه السلام :
اى مردم! مُردن بِه از زيستن زبونانه است و صلابت و سربلندى بِه از خوارى .
🌷 امام على عليه السلام : به اندك بسنده كنيد و تن به خوارى ندهيد .
🌷 امام على عليه السلام : مرگ آرى امّا پستى و خوارى هرگز و به اندك بسنده كردن آرى امّا دست سوى اين و آن دراز كردن هرگز .
🌷امام على عليه السلام : يك ساعت ذلّت به عزّت روزگار نمى ارزد .
🌷امام على عليه السلام : خود را به پستى ميالاى، هر چند تو را به خواسته هايت برساند ؛ زيرا هيچ بهايى ، هر چند سترگ ، جبرانِ دين و آبروى از دست رفته ات را نمى كند .
🌷 امام على عليه السلام : خويشتن را به هيچ پستى و زبونى آلوده مكن، هر چند تو را به خواسته ات برساند ؛ زيرا هيچ چيز جبران آنچه را در اين راه از دست مى دهى نمى كند. و بنده ديگرى مباش، كه خداوند تو را آزاد آفريده است .
* المناقب لابن شهرآشوب : امام حسين عليه السلام فرمود : مرگ با عزّت بهتر از زندگى با ذلّت است . آن حضرت در روز شهادت خود اين ابيات را مى خواند :
مرگ بهتر است از ننگ و ننگ سزاوارتر از آتش [دوزخ] است
به خدا سوگند كه نه ننگ را به خود راه دهم، نه آتش را .
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
💌 در محضر صحیفه: ۵۰
دعای هشتم - فراز پنجم
🍀وَ أَنْ نُعْجِبَ بِأَعْمَالِنَا🍀
🍀 خدایا پناه میبریم به تو از اینکه به اعمالمان ببالیم🍀
💟 خدایا در پناه تو که باشیم
❇نگاهمان به خود، شگفتی آفرین نیست؟!
💟در پناه تو که باشیم هر چه هست ❇لطف و عنایت توست
❇و فقر و نبودن «من»
❇و غنا و بودن «تو»
💟در پناه تو که باشیم؛
دچار خودبینی نخواهیم شد؛
و اگر کاستی ببینیم،
تقصیر و قصور ماست...
خداوندا! ما را بگونه ای بگردان
💠که توجه مان به شکر توفیقات و
نعمتهای تو باشد...
🔶و نگرانی مان از قطع عنایت
و توجه تو
💗پس خدایا پناه میبریم به تو از
فاسد کنندهٔ عمل و ریشهٔ
کبر و غرور و حسد
💕از عُجب؛ از خود شگفتی؟!
که هر عملی با آن همراه شود
محکوم به فساد است
حسنات را محو و هیچ چیز باقی
نمی گذارد
💗و پناه میبریم به تو از عُجب
که موریانه وار، موذیانه و پنهانی
👤 و به تدریج، راه طلبکاری
و منت بر پروردگار را هموار میکند
💓خدایا پناه میبریم به تو از آثار عُجب
از تولید دشمنی
از تحقیر دیگران
ناتوانی در اُنس با دیگران
از تنهایی و انزوا
از خودخوشی و ندیدن عیوب خود
💓خدایا «من» به تو نیازمندم
و تو بی نیاز و ستوده ای
💓خدایا «من» فقر محضم
«من» خود فقرم
ماهیت «من» فقر است
💖 خدای خوبم
چیزی جز تو نیست و نبوده و نخواهد بود
❓پس چه جای عُجب و سرخوشی و خود شیفتگی❓
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿
🍀سبک_زندگی را ازنهج_البلاغه بیاموزیم (۸۶)🍀
وقد قال له طلحة والزبير:
نُبايِعُكَ عَلى أَنّا شُرَكاؤُكَ في هذَا الاَْمْر:
لاَ، وَلكِنَّكُمَا شَرِيكَانِ فِي الْقُوَّةِ وَالاِْسْتِعَانَةِ، وَعَوْنَانِ عَلَى الْعَجْزِ وَالاَْوَدِ.
❇️(حکمت ۲۰۲ نهج البلاغه)
امام(عليه السلام) در پاسخ طلحه و زبير آنجا كه به امام پيشنهاد خلافت شورايى كردند و گفتند با تو بيعت مى كنيم به اين شرط كه در حكومت شريك باشيم، فرمود:
نمى شود (زيرا شركت در خلافت معنا ندارد) شما شريك در تقويت و كمك و يار و ياور به هنگام ناتوانى و سختى و مشكلات باشيد.
بخش اول:
بيعت مشروط:
«اين كلام حكيمانه را امام(عليه السلام) در پاسخ طلحه و زبير فرمودند آنجا كه به امام پيشنهاد خلافت شورايى كردند و گفتند با تو بيعت مى كنيم به اين شرط كه در حكومت شريك باشيم.
امام در پاسخ آنها فرمود: نمى شود (شركت در خلافت معنا ندارد) شما شريك در تقويت و كمك و يار و ياور به هنگام ناتوانى و سختى و مشكلات باشيد
آيا منظور طلحه و زبير اين بود كه واقعاً خلافت شورايى باشد و آنها با على(عليه السلام)شريك در تصميم گيرى شوند.
يا مقصود اين بود كه بخشى از قلمرو حكومت اسلامى را امام به آنها بسپارد آن گونه كه از بعضى روايات استفاده مى شود؟
در بعضى از منابع معروف آمده است آن روز كه زبير با امام(عليه السلام) بيعت كرد امام به او فرمود:
من از اين مى ترسم كه تو پيمان خود را بشكنى،
عرض كرد:
هرگز بيم نداشته باش تا ابد چنين كارى را نخواهم كرد.
امام فرمود:
آيا خداوند شاهد و گواه بر اين موضوع باشد،
عرض كرد:
آرى.
چيزى نگذشت كه آن دو به اميرمؤمنان(عليه السلام) عرض كردند:
مى دانى در زمان عثمان چه اندازه به ما جفا شد و او همواره طرفدار بنى اميه بود; اما اكنون كه خداوند خلافت را به تو سپرده بعضى از اين فرماندارى ها را در اختيار ما بگذار
امام فرمود: به قسمت الهى راضى باشيد تا در اين باره فكر كنم.
سپس افزود:
آگاه باشيد من كسى را در اين امانت شريك مى كنم كه از دين و امانت او راضى و مطمئن باشم.
از سويى ديگر هنگامى كه اميرمؤمنان على(عليه السلام) به معاويه نامه نوشت كه مردم با من بيعت كردند تو هم از اهل شام براى من بيعت بگير و بزرگان اهل شام را نزد من بفرست و معاويه (سخت دست پاچه شد) و نامه اى براى زبير نوشت و او را به عنوان اميرالمؤمنين خطاب كرد و گفت: از تمام مردم شام براى تو بيعت گرفتم با سرعت به سوى كوفه و بصره برو و اين دو شهر را تسخير كن كه اگر آن دو را تسخير كنى ديگر هيچ مشكلى نخواهى داشت.
از اينجا روشن مى شود اين كه طلحه و زبير به هنگام بيعت و طبق بعضى از روايات مدتى بعد از بيعت خدمت امام(عليه السلام) آمدند و گفتند:
ما بيعت كرده ايم كه با تو شريك باشيم منظورشان اين بود كه حكومت بصره و كوفه را امام به آنها بسپارد و به اين ترتيب بر تمام عراق مسلط شوند و دست به دست معاويه بدهند شام را هم در اختيار بگيرند تا قسمت عمده كشور اسلام تحت سيطره آنها واقع شود.
با اين توضيح مى فهميم چرا امام(عليه السلام) دست رد بر سينه آنها گذاشت و اين جواب حكيمانه پرمعنا را به آنها داد
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿
🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺
🌸 تلخی ها هم تشكر می خواهد🌸
❇️ قرآن می فرماید:❇️
💎 «عسی أن تكرهوا شیئاً و هو خیر لكم و عسی أن تحبّوا شیئاً و هو شرّ لكم» [1
👈 چه بسیار چیزهایی كه شما دوست ندارید، ولی در حقیقت به نفع شماست و چه بسیار چیزهایی كه شما دوست دارید، ولی به ضرر شماست.
👈 اگر بدانیم؛ دیگران مشكلات بیشتری دارند.
👈 اگر بدانیم؛ مشكلات، توجّه ما را به خداوند بیشتر می كند.
👈 اگر بدانیم؛ مشكلات، غرور ما را می شكند و سنگدلی ما را برطرف می كند.
👈 اگر بدانیم؛ مشكلات، ما را به یاد دردمندان می اندازد.
👈 اگر بدانیم؛ مشكلات، ما را به فكر دفاع و ابتكار می اندازد.
👈 اگر بدانیم؛ مشكلات، ارزش نعمت های گذشته را به ما یادآوری می كند.
👈 اگر بدانیم؛ مشكلات، كفّاره ی گناهان است.
👈 اگر بدانیم؛ مشكلات، سبب دریافت پاداش های اُخروی است.
👈 اگر بدانیم؛ مشكلات، هشدار و زنگ بیدارباش قیامت است.
👈 اگر بدانیم؛ مشكلات، سبب شناسایی صبر خود و یا سبب شناسایی دوستان واقعی است.
👈 و اگر بدانیم؛ ممكن بود مشكلات بیشتر یا سخت تری برای ما پیش آید، خواهیم دانست كه تلخی های ظاهری نیز در جای خود شیرین است.
🔴 آری، برای كودك، خرما شیرین و پیاز و فلفل تند و ناخوشایند است، امّا برای والدین كه رشد و بینش بیشتری دارند، ترش و شیرین هردو خوشایند است.
🎾 حضرت علی علیه السلام در جن اُحد فرمود: شركت در جبهه از مواردی است كه باید شكر آن را انجام داد.
💎 «و لكن من مواطن البشری و الشكر» [2]
🔵 و دختر او حضرت زینب علیها السلام در پاسخ جنایتكاران بنی امیّه فرمود:
در كربلا جز زیبایی ندیدم.
💎 «ما رأیت الاّ جمیلاً» [3]
🌕 به یكی از اولیای خدا گفته شد حقّ تشكّر از خداوند را بجا آور. او گفت: من از تشكّر و سپاس او ناتوانم. خطاب آمد: بهترین شكر همین است كه اقرار كنی من توان شكر او را ندارم.
🔵 سعدی گوید:
از دست و زبان كه برآید
كز عهده شكرش به درآید.
بنده همان به كه زتقصیر خویش
عذر به درگاه خدا آورد
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺
🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹
🍀بسم الله الرحمن الرحیم🍀
☘ادامه #سوره_مائده_آیه_106☘
☘یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا شَهادَهُ بَیْنِکُمْ إِذا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ حِینَ الْوَصِیَّهِ اثْنانِ ذَوا عَدْلٍ مِنْکُمْ أَوْ آخَرانِ مِنْ غَیْرِکُمْ إِنْ أَنْتُمْ ضَرَبْتُمْ فِی الْأَرْضِ فَأَصابَتْکُمْ مُصِیبَهُ الْمَوْتِ تَحْبِسُونَهُما مِنْ بَعْدِ الصَّلاهِ فَیُقْسِمانِ بِاللّهِ إِنِ ارْتَبْتُمْ لا نَشْتَرِی بِهِ ثَمَناً وَ لَوْ کانَ ذا قُرْبی وَ لا نَکْتُمُ شَهادَهَ اللّهِ إِنّا إِذاً لَمِنَ الْآثِمِینَ«106»☘
✨ای کسانی که ایمان آورده اید! هرگاه(نشانه های)مرگ یکی از شما فرا رسد،از میان خود دو نفر عادل را هنگام وصیّت به شهادت و گواهی فرا خوانید.و اگر در مسافرت بودید و مصیبت مرگ به سراغ شما آمد(و شاهد مسلمانی نبود)دو تن از غیر(همکیشان)تان را به گواهی بطلبید و اگر(در صداقت آنان)شک کردید،پس از نماز آن دو را نگاهدارید تا به خداوند قسم یاد کنند که ما حاضر نیستیم حقّ را به هیچ قیمتی بفروشیم، هر چند در مورد فامیل باشد و هرگز شهادت الهی را پنهان نمی کنیم،که در این صورت از گنهکارانیم.🌸🍃
💠پیام ها💠
1-آستانه ی مرگ،آخرین فرصت برای وصیّت کردن است. «إِذا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ حِینَ الْوَصِیَّهِ»
2-✅هنگام وصیّت،مؤمن باید دقّت های لازم را به کار بندد. «حِینَ الْوَصِیَّهِ اثْنانِ ذَوا عَدْلٍ مِنْکُمْ»🌸🍃
3-✅برای ادای حقّ مردم،دو شاهد عادل بگیرید. «اثْنانِ ذَوا عَدْلٍ»🌸🍃
4-✅برای ادای حقّ مردم،اگر مسلمان حضور نداشت،با غیر مسلمان کار را محکم کنید. «غَیْرِکُمْ» (لکن غیر مسلمانی که خداوند را قبول داشته باشد تا بتواند به نام مقدّس او سوگند یاد کند) «فَیُقْسِمانِ بِاللّهِ»🌸🍃
5-✅مراعات حقوق مردم همه جا مهم است ومکان بردار نیست. «ضَرَبْتُمْ فِی الْأَرْضِ»🌸🍃
6-✅برای پرداخت حقّ،هرگونه شک را دفع کنید. تَحْبِسُونَهُما ... إِنِ ارْتَبْتُمْ🌸🍃
7-✅سوگند،یکی از راه های شک زدایی است. «فَیُقْسِمانِ»🌸🍃
8-✅تنها سوگند به نام«اللّه»ارزشمند و معتبر است. «فَیُقْسِمانِ بِاللّهِ»🌸🍃
9-✅برای ادای حقّ از صحنه های مذهبی و ملکوتی و مکان ها و زمان های مقدّس کمک بگیریم.[75]«مِنْ بَعْدِ الصَّلاهِ فَیُقْسِمانِ بِاللّهِ»🌸🍃
10-✅یکی از عوامل انحراف،رسیدن به پول است. «لا نَشْتَرِی بِهِ ثَمَناً»🌸🍃
11-✅یکی از عوامل انحراف،محبّت و علاقه های فامیلی است. «لا نَشْتَرِی بِهِ ثَمَناً وَ لَوْ کانَ ذا قُرْبی»🌸🍃
12-✅تنها موردی که متن«سوگندنامه»از طریق وحی،دیکته شده است،«حقّ الناس»است. لا نَشْتَرِی ...🌸🍃
13-✅کتمان حقّ و خیانت در گواهی،عادل را فاسق می کند و در همه ادیان الهی، حرام شمرده شده است.( «ذَوا عَدْلٍ» ،می شود «لَمِنَ الْآثِمِینَ» )🌸🍃
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
🍀سوره انعام آیات 7 الی 9🍀
☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ☘
به نام خداوند رحمتگر مهربان
🌿☘️ 🌿☘️ 🌿☘️ 🌿☘️
☘️ وَلَوْ نَزَّلْنَا عَلَيْكَ كِتَابًا فِي قِرْطَاسٍ فَلَمَسُوهُ بِأَيْدِيهِمْ لَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هَذَا إِلَّا سِحْرٌ مُبِينٌ (7)
و اگر مكتوبى نوشته بر كاغذ بر تو نازل میکرديم و آنان آن را با دستهاى خود لمس میکردند قطعا كافران مى گفتند اين [چيزى] جز سحر آشكار نيست
🌿☘️ 🌿☘️ 🌿☘️ 🌿☘️
☘️ وَقَالُوا لَوْلَا أُنْزِلَ عَلَيْهِ مَلَكٌ وَلَوْ أَنْزَلْنَا مَلَكًا لَقُضِيَ الْأَمْرُ ثُمَّ لَا يُنْظَرُونَ (8)
و گفتند چرا فرشته اى بر او نازل نشده است و اگر فرشته اى فرود مى آورديم قطعا كار تمام شده بود سپس مهلت نمى يافتند
🌿☘️ 🌿☘️ 🌿☘️ 🌿☘️
☘️ وَلَوْ جَعَلْنَاهُ مَلَكًا لَجَعَلْنَاهُ رَجُلًا وَلَلَبَسْنَا عَلَيْهِمْ مَا يَلْبِسُونَ (9)
و اگر او را فرشته اى قرار مى داديم حتما وى را [به صورت] مردى در مى آورديم و امر را همچنان بر آنان مشتبه مى ساختيم
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🌿☘️ 🌿☘️ 🌿☘️ 🌿☘
💚💧💚💧💚💧💚💧💚💧💚💧