eitaa logo
امید زندگی
255 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
3.3هزار ویدیو
101 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🌹سبک_زندگی را از بیاموزیم (۳۲)🍀 ❇️شرح حکمت ۱۲۳ نهج البلاغه - بخش دوم حضرت در سومين وصف مى فرمايد: «خوشا به حال كسى كه باطن او پاك و صالح است»; (وَصَلَحَتْ سَرِيرَتُهُ). صلاح باطن عبارت از خلوص نيت، پاكى فطرت و خيرخواهى براى همه انسان هاست. از آنجا كه اعمال و اقوال انسان تراوشى از صفات درونى اوست، كسى كه درونى پاك داشته باشد اعمال و رفتار و اقوالش نيز پاك و شايسته است. در چهارمين وصف مى فرمايد: «و خوشا به حال كسى كه اخلاق او نيكو است»; (وَ حَسُنَتْ خَلِيقَتُهُ). «خليقة» كه به معناى خلق و خوست دو گونه تفسير شده است: بعضى آن را به معناى خلق و خوى باطنى تفسير كرده اند كه اشاره به كسانى است كه باطنى پاك دارند و به كسى شر نمى رسانند. بعضى نيز آن را به معناى برخورد خوب و گشاده رويى با مردم تفسير كرده اند و معناى دوم مناسب تر به نظر مى رسد، زيرا در جمله قبل «صَلَحَتْ سَرِيرَتُهُ» به حسن باطن اشاره شده بود، بنابراين جمله مورد بحث اشاره به حسن ظاهر و برخورد خوب با مردم است. حُسن خلق به اندازه اى در اسلام اهميت دارد كه در بعضى از روايات، از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) به عنوان «نصف دين» معرفى شده است: «حُسْنُ الْخُلْقِ نِصْفُ الدّينِ» و در ادامه اين حديث آمده است: كسى از پيغمبر(صلى الله عليه وآله)سؤال كرد: برترين چيزى كه خداوند به فرد مسلمانى داده است چيست؟ پيغمبر اكرم فرمود: «اَلْخُلْقُ الْحَسَنِ». در پنجمين فصل فرموده است: «و خوشا به حال كسى كه اموال اضافى خود را در راه خدا انفاق مى كند»; (وَأَنْفَقَ الْفَضْلَ مِنْ مَالِهِ). انفاق در راه خدا و كمك به نيازمندان از مهم ترين امورى است كه قرآن كريم و روايات اسلامى بر آن تأكيد فراوان كرده اند و اگر تنها آيات مربوط به انفاق، جمع آورى و تفسير شود، كتاب قابل توجهى خواهد شد. مثلا: قرآن كريم انفاق را به بذر پربارى تشبيه كرده كه در زمين مستعدى افشانده شود و از يك تخم، هفتصد تخم يا چند برابر آن عائد گردد: (مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِى سَبِيلِ اللهِ كَمَثَلِ حَبَّة أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِى كُلِّ سُنْبُلَة مِّائَةُ حَبَّة) و در آيه اى ديگر، رسيدن به مقام والاى نيكوكارى را مشروط به انفاق از اموالى كه مورد علاقه انسان است كرده است: (لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ). ادامه دارد..... https://eitaa.com/Omidezendegi🌹 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 🍀تفسیرنور آیه ۳۹ 🍀 ☘بَلْ کَذَّبُوا بِما لَمْ یُحِیطُوا بِعِلْمِهِ وَ لَمّا یَأْتِهِمْ تَأْوِیلُهُ کَذلِکَ کَذَّبَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَانْظُرْ کَیْفَ کانَ عاقِبَهُ الظّالِمِینَ«39»☘ ✨بلکه(حقّ آن است که)چیزی را که به شناخت آن احاطه نداشتند دروغ پنداشتند،در حالی که سرانجام و حقیقت و باطن آن هنوز بر ایشان روشن نشده است.کسانی که پیش از آنان بودند نیز همین گونه تکذیب کردند.پس بنگر که سرانجام ستمگران چگونه است.🌼🍃 💠نکته ها💠 ✨ امام صادق علیه السلام فرمودند:از دو آیه ی قرآن دو درس بزرگ می آموزیم:🌼🍃 الف:🍂تا علم نداریم،حرفی نزنیم. «أَ لَمْ یُؤْخَذْ عَلَیْهِمْ مِیثاقُ الْکِتابِ أَنْ لا یَقُولُوا عَلَی اللّهِ إِلاَّ الْحَقَّ»[68]🌼🍃 🍂ب:تا علم نداریم،حرفی را ردّ نکنیم. «بَلْ کَذَّبُوا بِما لَمْ یُحِیطُوا بِعِلْمِهِ» همین آیه.[69]🌼 ✨ عبدالعظیم حسنی از امام جواد علیه السلام نقل می کند که حضرت علی علیه السلام فرمود:چهار نکته گفتم که خداوند آیات آن را نازل کرده است:🌼 1.✅«المرء مخبوء تحت لسانه»شخصیّت انسان در زیر زبانش پنهان است،آیه نازل شد:🌼🍃 ✨«وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ فِی لَحْنِ الْقَوْلِ»[70]یعنی در گفتگو آنان را می شناسی.🌼🍃 2.✅گفتم:«مَن جهل شیئاً عاداه»هرکس چیزی را نداند،دشمنی با آن می کند،آیه نازل شد:🌼🍃 ☘«بَلْ کَذَّبُوا بِما لَمْ یُحِیطُوا»☘ 3.✅گفتم:«قیمه کلّ امرء ما یحسنه»ارزش هر کس به لیاقت و عملکرد اوست،آیه نازل شد:🌼 4✅«إِنَّ اللّهَ اصْطَفاهُ عَلَیْکُمْ وَ زادَهُ بَسْطَهً فِی الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ»[71]یعنی خداوند طالوت را به خاطر توانایی هایش برگزید. .«القتل یقلّ القتل»کشتن ستمگر،جلو زیاد شدن قتل را می گیرد،آیه نازل شد: «وَ لَکُمْ فِی الْقِصاصِ حَیاهٌ» [72]🌼🍃 💠پیام ها💠 1-✅مخالفان،بدون احاطه ی علمی به قرآن،آن را ردّ کرده اند. «کَذَّبُوا بِما لَمْ یُحِیطُوا»🌼🍃 2-✅به خاطر ندانستن،چیزی را ردّ نکنیم. «کَذَّبُوا بِما لَمْ یُحِیطُوا»🌼🍃 3-✅دانستنِ کلّی و اجمالی کم اثر است.آنچه سبب نورانیّت می شود،«احاطه ی علمی»است. «لَمْ یُحِیطُوا بِعِلْمِهِ»🌼🍃 4-✅مخالفت با انبیا در طول تاریخ،اغلب بر اساس جهل بوده است. «کَذلِکَ کَذَّبَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ»🌼🍃 5-✅آگاهی بر تاریخ وسرنوشت مخافان انبیا،لازم است. فَانْظُرْ کَیْفَ کانَ عاقِبَهُ ...🌼🍃 https://eitaa.com/Omidezendegi🌹 🍀🌹🌺🍀🌹🌺🍀🌹🌺🍀🌹🌺🍀🌹
🌸امروز 🌸ناب ترین دعاهایم 🌸را بر تار خورشید و عرش 🌸کبربایی به ودیعه میگذارم 🌸تا همای سعادت 🌸بر زندگیتان لانه کند 🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷 https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
صــلوات... هم مـــداد است و هم پاك ڪن!!! یعنے هم حسنہ مینویسد!!! و هم گـناه را پاڪ ميڪند!!! روزتون رو با یک صلوات شروع کنید https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🍀سوره توبه آیات 116 الی 120🍀 ☘️ ~~🍃🌼🍃~~☘️ ☘️ إِنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يُحْيِي وَيُمِيتُ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ (116) در حقيقت فرمانروايى آسمانها و زمين از آن خداست زنده مى كند و مى ميراند و براى شما جز خدا يار و ياورى نيست ☘️ ~~🍃🌼🍃~~☘️ ☘️ لَقَدْ تَابَ اللَّهُ عَلَى النَّبِيِّ وَالْمُهَاجِرِينَ وَالْأَنْصَارِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ فِي سَاعَةِ الْعُسْرَةِ مِنْ بَعْدِ مَا كَادَ يَزِيغُ قُلُوبُ فَرِيقٍ مِنْهُمْ ثُمَّ تَابَ عَلَيْهِمْ إِنَّهُ بِهِمْ رَءُوفٌ رَحِيمٌ (117) به يقين خدا بر پيامبر و مهاجران و انصار كه در آن ساعت دشوار از او پيروى كردند ببخشود بعد از آنكه چيزى نمانده بود كه دلهاى دسته اى از آنان منحرف شود باز برايشان ببخشود چرا كه او نسبت به آنان مهربان و رحيم است ☘️ ~~🍃🌼🍃~~☘️ ☘️ وَعَلَى الثَّلَاثَةِ الَّذِينَ خُلِّفُوا حَتَّى إِذَا ضَاقَتْ عَلَيْهِمُ الْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ وَضَاقَتْ عَلَيْهِمْ أَنْفُسُهُمْ وَظَنُّوا أَنْ لَا مَلْجَأَ مِنَ اللَّهِ إِلَّا إِلَيْهِ ثُمَّ تَابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ (118) و [نيز] بر آن سه تن كه بر جاى مانده بودند [و8 قبول توبه آنان به تعويق افتاد] تا آنجا كه زمين با همه فراخى اش بر آنان تنگ گرديد و از خود به تنگ آمدند و دانستند كه پناهى از خدا جز به سوى او نيست پس [خدا] به آنان [توفيق] توبه داد تا توبه كنند بى ترديد خدا همان توبه پذير مهربان است ☘️ ~~🍃🌼🍃~~☘️ ☘️ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ (119) اى كسانى كه ايمان آورده ايد از خدا پروا كنيد و با راستان باشيد ☘️ ~~🍃🌼🍃~~☘️ ☘️ مَا كَانَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَمَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرَابِ أَنْ يَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ وَلَا يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ (120) مردم مدينه و باديه نشينان پيرامونشان را نرسد كه از [فرمان] پيامبر خدا سر باز زنند و جان خود را عزيزتر از جان او بدانند چرا كه هيچ تشنگى و رنج و گرسنگيى در راه خدا به آنان نمى رسد و در هيچ مكانى كه كافران را به خشم مى آورد قدم نمى گذارند و از دشمنى غنيمتى به دست نمى آورند مگر اينكه به سبب آن عمل صالحى براى آنان [در كارنامه شان] نوشته مى شود زيرا خدا پاداش نيكوكاران را ضايع نمى كند https://eitaa.com/Omidezendegi🌹 ☘️ ~~🍃🌼🍃~~☘️
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐 🌹🌹سفارش امام علی علیه السلام به امام حسن علیه السلام (9) 🌺 حقوق دوستان 🌺 ✅ چون برادرت از تو جدا گردد، تو پيوند دوستي را بر قرار كن، اگر روي برگرداند تو مهرباني كن و چون بخل ورزد تو بخشنده باش، هنگامي كه دوري ميگزيند تو نزديك شو و چون سخت ميگيرد تو آسان گير و به هنگام گناهش عذر او بپذير، چنان كه گويا بنده او ميباشي و او صاحب نعمت تو ميباشد. ✅ مبادا دستورات ياد شده را با غير دوستانت انجام دهي يا با انسانهايي كه سزاوار آن نيستند بجا آوري، دشمن دوست خود را دوست مگير تا با دوست دشمني نكني. ✅ در پند دادن دوست بكوش، خوب باشد يا بد ✅ و خشم را فرو خور كه من جرعهاي شيرينتر از آن ننوشيدم و پاياني گواراتر از آن نديده ام. ✅ با آن كس كه با تو درشتي كرده، نرم باش كه اميد است به زودي در برابر تو نرم شود ✅ با دشمن خود با بخشش رفتار كن، زيرا سرانجام شيرين دو پيروزي است (انتقام گرفتن يا بخشيدن) ✅ اگر خواستي از برادرت جدا شوي، جايي براي دوستي باقي گذار، تا اگر روزي خواست به سوي تو باز گردد بتواند ✅ كسي كه به تو گمان نيك برد او را تصديق كن و هرگز حق برادرت را به اعتماد دوستي كه با او داري ضايع نكن، زيرا آن كس كه حقّش را ضايع ميكني با تو برادر نخواهد بود ✅ و افراد خانواده ات بد بختترين مردم نسبت به تو نباشند ✅ و به كسي كه به تو علاقه اي ندارد دل مبند ✅ مبادا برادرت براي قطع پيوند دوستي، دليلي محكمتر از برقراري پيوند با تو داشته باشد و يا در بدي كردن، بهانه اي قويتر از نيكي كردن تو بياورد ✅ ستمكاري كسي كه بر تو ستم ميكند در ديده ات بزرگ جلوه نكند، چه او به زيان خود و سود تو كوشش دارد و سزاي آن كس كه تو را شاد ميكند بدي كردن نيست. 🌼 قسمتی از نامه 31 نهج البلاغه 🌼 https://eitaa.com/Omidezendegi🌹 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🍀سبک_زندگی را از بیاموزیم (۳۳)🍀 ❇️شرح حکمت ۱۲۳ نهج البلاغه - بخش سوم ادامه توضیح در مورد صفت پنجم: (انفاق) جالب اين كه در حديثى مى خوانيم: پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) دستور داد گوسفندى (براى قربانى و انفاق بر نيازمندان) ذبح كنند (همه آن ـ جز كتف گوسفند ـ را انفاق كردند) پيامبر(صلى الله عليه وآله) فرمود: چه چيزى از اين گوسفند باقى مانده است؟ عايشه گفت: تنها كتف آن; پيغمبر(صلى الله عليه وآله) فرمود: (چنين نيست) «بَقِىَ كُلُّها غَيْرَ كِتْفِها; تمام آن باقى مانده جز كتفش» قرآن نيز مى فرمايد: «(مَا عِنْدَكُمْ يَنفَدُ وَمَا عِنْدَ اللهِ بَاق); آنچه نزد شماست از ميان مى رود و آنچه نزد خداست باقى مى ماند». در ششمين جمله مى فرمايد: «خوشا به حال كسى كه سخنان زايد زبانش را نگه مى دارد»; (وَأَمْسَكَ الْفَضْلَ مِنْ لِسَانِهِ). فضولات لسان اشاره به سخنان بى هدف و بى دليلى است كه انسان بر زبان جارى مى كند كه بسيارى از آنها آلوده به غيبت، تهمت، پخش شايعات و گناهان ديگر است. به همين دليل در دستورات اسلامى، حفظ زبان يكى از مهم ترين نشانه هاى ايمان و اخلاق شمرده شده است. ازاين رو، در حديثى از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «لايَسْلَمُ أحَدٌ مِنَ الذُّنُوبِ حَتّى يَخْزُنَ لِسانَهُ; هيچ كس از گناهان محفوظ نمى ماند مگر اين كه زبانش را حفظ كند». در هفتمين جمله حكمت آميز مى فرمايد: «خوشا به حال كسى كه آزار او به مردم نمى رسد»; (وَعَزَلَ عَنِ النَّاسِ شَرَّهُ). در احاديث مكرّر آمده است كه: با ايمان كسى است كه مسلمانان از شر او در امان باشند. ادامه دارد.... https://eitaa.com/Omidezendegi🌹 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 🍀 تفسیر سوره آیه ۲۴۹ 🍀 ✍پس هنگامى كه طالوت، سپاهيان را با خود بيرون برد، به آنها گفت : ✍خداوند شمارا به يك نهر آب آزمايش مى‌كند،🍃 پس هر كه از آن بنوشد از من نيست و هركس از آن نخورد از من هست،🍃 مگر آنكه با دست، مشتى برگيرد🍃 (و بياشامد.) پس (همين كه به نهر آب رسيدند،) جز اندكى همه از آن نوشيدند،🍃 سپس هنگامى كه او و ياوران با ايمان او از آن نهر گذشتند،🍃 (و دشمن را ديدند) گفتند: امروز ما توانايى مقابله با جالوت و سپاهيان او را نداريم.🍃 امّا آنها كه اعتقاد داشتند خدا را ملاقات خواهند كرد🍃 (و به روز قيامت ايمان داشتند) گفتند: چه بسا گروهى اندك كه با اذن خدا بر گروهى بسيار پيروز شدند🍃 و خداوند با صابران (و استقامت كنندگان) است.🍃 💠نکته ها💠 ✅ كلمه 🌸«جنود»🌸 جمع 🌸«جُند»🌸 به معناى لشكر است و حضور چندين لشكر بعد از اعراض گروه‌هايى از مردم، نشانه كثرت جمعيّت آنان است.🌸 ✅ اين آيه خبر از مردودى گروه زيادى از بنى‌اسرائيل مى‌دهد كه از صحنه آزمايش نوشيدن آب و تحمل تشنگى، سربلند بيرون نيامدند.🌸 امّا اين گروه باقيمانده، آزمايش ديگرى داشتند🌸كه آزمايش روحى و معنوى بود.🌸 وقتى آنان با سپاه انبوه جالوت مواجه شدند، گفتند: ما توانايى مقابله با اين سپاه مسلح را نداريم.🌸 ولى آنهايى كه به روز قيامت ايمان داشتند، گفتند: پيروزى به دست خداست،🌸 اى بسا گروه‌هاى اندك كه به اذن خداوند بر سپاهيان بزرگ پيروز مى‌شوند.🌸 ✅ حساب دو گروه روشن است، هر كس ننوشد قطعاً خودى است و هر كس بنوشد قطعاً بيگانه است،🌸 ولى كسانى كه با مشت نوشيدند،🌸 نه خودى هستند و نه بيگانه. بايد آنان را نه مأيوس كرد ونه مشمول الطاف.🌸 لذا براى‌ 🌸«مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ»🌸 نه كلمه «منّى» بكار رفته ونه 🌸«فَلَيْسَ مِنِّي‌».🌸 https://eitaa.com/Omidezendegi🌹 🍀🌹🌺🍀🌹🌺🍀🌹🌺🍀🌹🌺🍀🌹
🔹بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمَانِ الرَّحِیمِ🔹 ✨آیه ای از نور✨ 🌲هُدًى وَبُشْرَىٰ لِلْمُؤْمِنِينَ🌲نمل۲ 🌳(قرآن)وسیله هدایت و بشارت برای مؤمنان است🌳 🌲الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُم بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ🌲نمل۳ 🌳همان کسانی که نماز را برپا می‌دارند، و زکات را ادا می‌کنند، و آنان به آخرت یقین دارند🌳 🌿پیام ها🌿 1⃣در تجلیل مِحور، کِردار مردم است، نه نام و عنوان آنها«یُقِیمُونَ....یُؤْتُونَ....» 2⃣عمل، نشانه ی ایمان است«لِلْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یُقِیمُونَ....» 3⃣حتّی مؤمنان اهل نماز و زکات برای تداوم کار خود به هدایت الهی نیاز دارند«هُدًی....لِلْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ....» 4⃣تداوم عمل، به عمل اَرزش می دهد«یُقِیمُون َ__ یُؤْتُونَ»(فعل مضارع نشانه ی اِستمرار و تداوم است) 5⃣مؤمنان رستگار و پیروز هستند؛ زیرا با نماز خودسازی می کنند و با زکات مشکلات جامعه را حلّ و با یقین به معاد، آینده ی خود را تأمین می کنند«یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ....الزَّکَاةَ....یُوقِنُونَ» https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🔹بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمَانِ الرَّحِیمِ🔹 ✨نکته های قرآنی✨ 🌺پاداشِ رنج ها و زحمات بسیار پیامبر اسلام«ص»: ✅پاداش من بر خداست«إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلَی اللّٰهِ»سبأ۴۷ ✅پاداش من قرار گرفتن شما در خط خداست«یَتَّخِذَ إِلَیٰ رَبِّهِ سَبِیلاً»فرقان۵۷ ✅پاداش من محبّت اَهلبیت من است«إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَیٰ»شوری۲۳ ✅پاداشی که خواستم به نفع خودِ شماست«مَا سَأَلْتُکُم مِّنْ أَجْرِ فَهُوَ لَکُمْ»سبأ۴۷ 💠زیرا مَودّت و پیروی از رهبران معصوم، کلید و رمز قرار گرفتن در خط خدا می باشد و بهره بردن مردم از انتخاب چنین راهی، به سود خودِ آنان می باشد. https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐 🌹🌹سفارش امام علی علیه السلام به امام حسن علیه السلام (7) 🌺 مراحل خودسازي 🌺 ✅ پسرم همانا تو را به ترس از خدا سفارش ميكنم كه پيوسته در فرمان او باشي و دلت را با ياد خدا زنده كني و به ريسمان او چنگ زني ✅ چه وسيله اي مطمئنتر از رابطه تو با خداست اگر سر رشته آن را در دست گيري. ✅ دلت را با اندرز نيكو زنده كن ✅ هواي نفس را با بي اعتنايي به حرام بميران ✅ جان را با يقين نيرومند كن و با نور حكمت روشنائي بخش و با ياد مرگ آرام كن، به نابودي از او اعتراف گير و با بررسي تحولات ناگوار دنيا به او آگاهي بخش و از دگرگوني روزگار و زشتي هاي گردش شب و روز او را بترسان، تاريخ گذشتگان را بر او بنما و آنچه كه بر سر پيشينيان آمده است به يادش آور. ✅ در ديار و آثار ويران رفتگان گردش كن و بينديش كه آنها چه كردند از كجا كوچ كرده و در كجا فرود آمدند از جمع دوستان جدا شده و به ديار غربت سفر كردند، گويا زماني نميگذرد كه تو هم يكي از آناني پس جايگاه آينده را آباد كن ✅ آخرت را به دنيا مفروش ✅ و آنچه نميداني مگو ✅ و آنچه بر تو لازم نيست بر زبان نياور ✅ و در جادّه اي كه از گمراهي آن ميترسي قدم مگذار، زيرا خودداري به هنگام سرگرداني و گمراهي، بهتر از سقوط در تباهي هاست. 🌼 قسمتی از نامه 31 نهج البلاغه 🌼 https://eitaa.com/Omidezendegi🌹 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🍀سبک_زندگی را از بیاموزیم (۳۴)🍀 ❇️شرح حکمت ۱۲۳ نهج البلاغه - بخش چهارم آن گاه در هشتمين و آخرين سخن مى فرمايد: «خوشا به حال آن كس كه سنت براى او كافى است و بدعتى از او سر نمى زند»; (وَوَسِعَتْهُ السُّنَّةُ، وَلَمْ يُنْسَبْ إلَى الْبِدْعَةِ). در واقع كسى كه به سنت پيغمبر اكرم و امامان معصوم(عليهم السلام) قناعت مى كند و آن را براى دين و دنياى خود كافى مى داند هرگز به سراغ بدعت نمى رود. بدعت ها از آنِ كسانى است كه سنت ها را كافى نمى دانند و خواسته هاى خود را در بدعت ها مى بينند. در حديثى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «أهْلُ الْبِدَعِ شَرُّ الْخَلْقِ وَالْخَليقَةِ; بدعت گزاران بدترين مخلوقات خدا و بدعت گزار نكوهيده ترين خلق است». نيز از آن حضرت نقل شده كه در تفسير آيه شريفه: «(إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعاً); كسانى كه در آيين خود تفرقه ايجاد كردند، و به دسته هاى گوناگون (و مذاهب مختلف) تقسيم شدند» فرمود: «هُمْ أصْحابُ الْبِدَعِ وَأصْحابُ الاْهْواءِ لَيْسَ لَهُمْ تَوْبَةٌ أنَا مِنْهُمْ بَرىءٌ وَهُمْ مِنّي بُرَآءُ; آنها صاحبان بدعت و صاحبان آراى باطله هستند. توبه آنها پذيرفته نمى شود (زيرا گروه هايى را منحرف ساخته اند; تا آنها را باز نگردانند پذيرش توبه از آنان امكان ندارد) من از آنها بيزارم آنها نيز از من بيزارند». در اينجا نكته مهمى است كه بايد به آن توجه كرد تا از افتادن در دام وهابى هاى افراطى نجات يافت. منظور از «بدعت» اين است كه چيزى را كه جزء دين نيست ـ اعم از اصول و فروع دين ـ به عنوان دين معرفى كنند و اگر باب بدعت باز شود چيزى نمى گذرد كه احكام و عقايد دينى دستخوش تغيير و تبديل و زوال و نابودى خواهد شد. ولى نوگرايى هايى كه به دين نسبت داده نمى شود و به تعبير ديگر «بدعت عرفى» هرگز حرام نيست. مثلاً گرفتن مجالس جشن و سرور در ميلاد بزرگان اسلام يا مراسم عزادارى در شهادت و رحلت آنها براى عرض ارادت و امرى عرفى بدون اسناد به شرع مقدس است نه تنها اشكالى ندارد، بلكه سبب پيشرفت در مسائل اعتقادى و اجتماعى مى شود. يا ساختن مساجد باشكوه با مناره و گنبد و محراب هاى متعدد و كتاب خانه و كلاس هاى درس قرآن و احكام و مانند آن گرچه روايت خاصى در آنها وارد نشده باشد و كسى نيز آن را به عنوان يك دستور خاص دينى انجام نمى دهد، همه اينها امورى جايزند، بلكه مى توان بسيارى از آنها را در عنوان «تعظيم شعائر» به طور عام يا ابداع «سنت حسنه» كه در آيات و روايات از آن مدح شده است به حساب آورد. عجيب است وهابيون افراطى بدون اين كه فرق ميان اين دو را درك كنند خودشان را گرفتار تناقض هاى غير قابل دفاع ساخته اند; در مسجد پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) و در خانه خدا ده ها و صدها بدعت و نوآورى آورده اند و هيچ كدام به آن ايراد نمى كنند; ولى اگر كسى مجلس جشن و سرورى براى ميلاد پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله)تشكيل دهد بر او مى شورند و به او حمله مى كنند و اين نيست جز براى اين كه درك صحيحى از مفاهيم اسلامى ندارد و مخصوصاً تفاوت ميان بدعت شرعى و عرفى را نمى دانند. پایان https://eitaa.com/Omidezendegi🌹 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀