🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿
🌻 دلایل تـــرس از مــرگ 🌻
❶⇦ ناآگاهی از حقیقت مرگ
✨از عوامل مهم ترس از مرگ آن است که انسان از حقیقت مرگ، که انتقال از سرای فانی به سرای باقی است، غافل باشد و چنین پندارد که با مرگ هستی او پایان می پذیرد. طبیعی است که چنین انسانی که به صورت فطری خواستار بقا و زندگی جاودان است، از فرا رسیدن مرگ در هراس خواهد بود. تعالیم اسلام با تشریح حقیقت مرگ به مبارزه با این عامل برمی خیزد. اسلام مرگ را تولدی تازه معرفی می کند که از رهگذر آن، انسان عالم فانی و گذرا را ترک می گوید و به جهانی باقی و جاودان گام می نهد.
❷⇦ دلبستگی شدید به دنیا
✨ به گونه ای که از آخرت خویش کاملا غافل گردد و حیات دنیوی را هدف نهایی خود قرار دهد. چنین انسانی برای بهره مندن شدن هرچه بیشتر از لذایذ دنیوی، به دنبال زندگی ابدی در این دنیاست و همواره از فرا رسیدن مرگ خویش در نگرانی و اضطراب به سر مےبرد، زیرا چنین می پندارد که مرگ پایان بخش تمام لذت ها و کامیابی های اوست و او را از علایق و دلبستگی هایش، برای همیشه جدا می سازد. قرآن کریم دنیا را با تمام نعمت هایش ناچیز، و آخرت را برتر و بهتر معرفی می کند:
«قُلْ مَتاعُ الدُّنْیا قَلِیلٌ وَ الْآخِرَةُ خَیْرٌ لِمَنِ اتَّقی» (نساء 77)؛ «به آنها بگو سرمایه زندگی دنیا ناچیز است و سرای آخرت برای كسی كه پرهیزكار باشد بهتر است.»
❸⇦ ترس از حسابرسی اعمال
✨یکی دیگر از علل ترس از مرگ، بیم از حسابرسی اعمال است. این عامل به آن گروه از انسانها اختصاص دارد که از یک سو به معاد اعتقاد دارند و از سوی دیگر از اعمال خویش راضی نیستند
❣〖از بیانات حجت الاسلام عالی〗
💜💥اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ
💚⭐️وآلِ مُحَمَّدٍ
♥️🌙وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀❣🍀
دلم هواییِ کرب و بلاست
ازجـانـب قلبِ من
بر آن خاڪ ســلام
السلام علی الحسین
و علی علی ابن الحسین
و علی اولاد الحسین
و علی اصحاب الحسین
💜💥اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ
💚⭐️وآلِ مُحَمَّدٍ
♥️🌙وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🍀🌺🌹☘🌷🍀🌺🌹☘🌷
❇️🌿❇️🌿❇️🌿❇️🌿❇️🌿
🍀#سبک_زندگی را از #نهج_البلاغه بیاموزیم (۱۶۶)🍀
حکمت ۲۳۷ نهج البلاغه
بخش دوم
شبيه اين معنا به صورت ديگرى ـ طبق روايتى كه مرحوم علامه مجلسى در بحارالانوار آورده از آن حضرت نقل شده مى فرمايد:
«مَا عَبَدْتُكَ خَوْفاً مِنْ نَارِكَ وَلاَ طَمَعاً فِي جَنَّتِكَ لَكِنْ وَجَدْتُكَ أَهْلاً لِلْعِبَادَةِ فَعَبَدْتُك;
(خداوندا!) من تو را از ترس دوزخت پرستش نكردم و نه به جهت طمع در بهشت تو; ولى تو را شايسته عبادت ديدم و پرستيدم».
در حديث ديگرى از آن حضرت اين تقسيم هاى سه گانه به تعبير ديگرى نقل شده و در آخر آن آمده است:
«لَكِنِّي أَعْبُدُهُ حُبّاً لَهُ عَزَّوَجَلَّ فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْكِرَامِ وَهُوَ الاَْمْنُ لِقَوْلِهِ عَزَّوَجَلَّ وَهُمْ مِنْ فَزَع يَوْمَئِذ آمِنُونَ;
ولى من او را به جهت عشق به آن ذات پاك مى پرستم و اين عبادت بزرگواران است كه سبب آرامش و امنيت در روز جزاست، زيرا خداى متعال مى فرمايد: آنها از وحشت آن روز در امانند».
نكته:
انگيزه هاى عبادت:
شك نيست كه عبادت نياز به قصد قربت دارد; يعنى بايد انگيزه هاى آن الهى باشد و خلوص از هرگونه ريا و قصد غير خدا نيز لازم است.
فقها فرموده اند:
اگر كسى وضو مى گيرد به نيت اطاعت فرمان خدا و هم براى اين كه به وسيله آب خنك، بدن او خنك شود، وضوى او خالى از اشكال نيست.
چرا كه انگيزه مشتركى بين قصد قربت و قصد برودت آب داشته است.
البته اگر قصد اصلى قربت است كه در هر حال وضو براى نماز مى گرفت; ولى قصدهاى تبعى هم در كار باشد، ضررى نمى زند.
در اينجا سؤال پيش مى آيد كه آيا به جا آوردن عبادات براى رسيدن به پاداش بهشت و نعمت هاى آن و حور و قصور جنت با قصد قربت سازگار است؟
همچنين انجام آن براى ترس از آتش دوزخ و عذاب هاى آن واقعاً خالصانه است؟
در زمينه آثار دنيوى و مواهب مادى، خواندن نماز باران براى رفع خشكسالى يا انجام دادن نماز شب براى وسعت روزى و امثال آن نيز قابل پرسش است كه چگونه اين گونه نيات با قصد قربت سازگار است.
پاسخ همه اين پرسش ها يك چيز است و آن اين كه:
آنچه را انسان از خدا بخواهد عين قربت است.
و به تعبير ديگر، پاداش هاى بهشتى و نجات از عذاب دوزخ يا پاداش هاى مادى دنيوى..... انگيزه اى است براى قصد قربت، زيرا عبادت كننده مى داند كه اگر نيت قربت نداشته باشد اين امور حاصل نمى شود.
به همين دليل در سرتاسر قرآن مجيد براى تشويق مؤمنان به اطاعت پرودگار و تقرب به او سخن از نعمت هاى بهشتى به ميان آمده
و براى نهى از مخالفت، سخن از عذاب هاى دوزخ.
هرگاه اين امور با قصد قربت مخالفت داشت، هرگز در قرآن مجيد آن هم به صورت بسيار گسترده مطرح نمى شد.
همچنين مسئله نماز باران و مانند آن در احاديث اسلامى وارد شده و معصومان(عليهم السلام) به آن تشويق كرده اند. اگر با قصد قربت منافات داشت امكان نداشت تشويق كنند.
نيز پاداش هاى مادى كه براى برپاداشتن نماز شب يا خواندن سوره هاى مختلف قرآن يا دعاهايى براى خلاص زندانيان و شفاى بيماران همه دليل بر اين است كه آنچه از خدا خواسته شود، هرچند داعى بر آن رسيدن به مواهب مادى باشد منافات با قصد قربت ندارد.
💜💥اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ
💚⭐️وآلِ مُحَمَّدٍ
♥️🌙وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
❇️🌿❇️🌿❇️🌿❇️🌿❇️🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤🏴🖤
با سلام و احترام
تقدیم به عاشقان
اباعبدالله الحسین علیه السلام 💚
عزاداری هاتون قبول حق 💕
ان شاء الله حاجت روا باشید 🙏
💜💥اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ
💚⭐️وآلِ مُحَمَّدٍ
♥️🌙وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹🖤
🍀🌺🌹☘🌷🍀🌺🌹☘🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤🏴🖤
🖤ایکه دل هاهمه ازداغ غمت غمگین است
❤️وى که ازخون توصحراى بلا رنگین است
🖤نرود یاد لب تشنه ات از خاطره ها
❤️هرکه رامى نگرم ازغم توغمگین است
💔ایام سوگواری تاسوعا و
💔عاشورای حسینی تسلیت باد
💜💥اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ
💚⭐️وآلِ مُحَمَّدٍ
♥️🌙وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹🖤
🍀🌺🌹☘🌷🍀🌺🌹☘🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀❣🍀
🌸 #بارالها..
آنکه تو را ندارد چه دارد؟
و آنکه تو را دارد چه ندارد؟
ای همهی دار و ندارم از تو
روزم را چون همیشه با توکل بر
اسم اعظم و لطف بی کرانت آغاز میکنم،
امروزم را پر از خیر و برکت بگردان.
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
🌸 الهی به امید تو
💜💥اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ
💚⭐️وآلِ مُحَمَّدٍ
♥️🌙وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🍀🌺🌹☘🌷🍀🌺🌹☘🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤🏴🖤
بـر نـام حسیـن و کربـلایش صـلوات
بـر نـام ابوالفضـل و وفـایـش صـلوات
بـر اهـل حـرم بـه حـق زهـرا صـلوات
بـر جملـه یـاوران مـولا صـلوات
🍃⚘اَلّلهُـمَّ صَـلِّ عَلـی مُحَمَّـ♡ـد⚘🍃
وَ آل مُحَــ♡ــمَّد
وَ عَجِّـــلْ فَـرَجَهُـــمْ
💜💥اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ
💚⭐️وآلِ مُحَمَّدٍ
♥️🌙وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🍀🌺🌹☘🌷🍀🌺🌹☘🌷
🍀🌺🌹🌷☘🍀🌺🌹🌷☘
🌺🍃#دعای حضرت# فاطمه (س) روز# یکشنبه :
🌺اََللّهُمَّ إِجْعَلْ أَوَّلَ یَوْمی هَذا فَلاحا ًوَ آخِرَهُ نَجاحَاً وَ أَوْسَطَهُ صَلاحَاً،اََللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ،وَاجْعَلْنا مِمَّنْ أَنابَ إِلَیْکَ فَقَبِلْتَهُ،
َوتَوَکَّلَ عَلَیْکَ فَکَفَیتَهُ،وَ تَضَرَّعَ إِلَیْکَ فَرَحِمْتَهُ .
🌺«خداوندا! ابتدای این روزم را رستگاری و آخرش را پیروزی و میانه اش را صلاح مقرّر فرما!خدایا! بر محمد و آل محمد درود فرست،
🌺و ما را در زمره آنان قرار ده که به سوی تو، انابه میکنند وتو آنراپذیرفته ای و به تو توکل می کنند و تو آنان را کفایتی و به سوی تو تضرع می کنند و تو آنان را بخشیده ای .» الهی آمین
💜💥اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ
💚⭐️وآلِ مُحَمَّدٍ
♥️🌙وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
💖❤🌼💖❤🌼💖❤🌼💖
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
💚سوره رعد آیات 6 الی 10💚
🍀 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ🍀
به نام خداوند رحمتگر مهربان
☘️ 🍃🌼🍃☘️
☘️ وَيَسْتَعْجِلُونَكَ بِالسَّيِّئَةِ قَبْلَ الْحَسَنَةِ وَقَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِمُ الْمَثُلَاتُ وَإِنَّ رَبَّكَ لَذُو مَغْفِرَةٍ لِلنَّاسِ عَلَى ظُلْمِهِمْ وَإِنَّ رَبَّكَ لَشَدِيدُ الْعِقَابِ (6)
و پيش از رحمت شتابزده از تو عذاب مىطلبند و حال آنكه پيش از آنان [بر كافران] عقوبتها رفته است و به راستى پروردگار تو نسبت به مردم با وجود ستمشان بخشايشگر است و به يقين پروردگار تو سخت كيفر است
☘️ 🍃🌼🍃☘️
☘️ وَيَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْلَا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ إِنَّمَا أَنْتَ مُنْذِرٌ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ (7)
و آنان كه كافر شده اند مى گويند چرا نشانه اى آشكار از طرف پروردگارش بر او نازل نشده است [اى پيامبر] تو فقط هشداردهنده اى و براى هر قومى رهبرى است
☘️ 🍃🌼🍃☘️
☘️ اللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَحْمِلُ كُلُّ أُنْثَى وَمَا تَغِيضُ الْأَرْحَامُ وَمَا تَزْدَادُ وَكُلُّ شَيْءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدَارٍ (8)
خدا مى داند آنچه را كه هر ماده اى [در رحم] بار مى گيرد و [نيز] آنچه را كه رحمها مى كاهند و آنچه را مى افزايند و هر چيزى نزد او اندازه اى دارد
☘️ 🍃🌼🍃☘️
☘️ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ الْكَبِيرُ الْمُتَعَالِ (9)
داناى نهان و آشكار [و] بزرگ بلندمرتبه است
☘️ 🍃🌼🍃☘️
☘️ سَوَاءٌ مِنْكُمْ مَنْ أَسَرَّ الْقَوْلَ وَمَنْ جَهَرَ بِهِ وَمَنْ هُوَ مُسْتَخْفٍ بِاللَّيْلِ وَسَارِبٌ بِالنَّهَارِ (10)
[براى او] يكسان است كسى از شما سخن [خود] را نهان كند و كسى كه آن را فاش گرداند و كسى كه خويشتن را به شب پنهان دارد و در روز آشكارا حركت كند
💜💥اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ
💚⭐️وآلِ مُحَمَّدٍ
♥️🌙وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
💙💧💙💧💙💧💙💧💙💧
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
💢گـنـاهـانـے کـہ دعـا را رد مےکنند:
🌹امام سجاد(ع):
گناهانى كه دعا را رد مى كنند، عبارت انداز:
✅بدى نيّتـــــ ،
شامل نیت های غیرالهی و شوم...
✅بد ذاتـــــى ،
یعنی فرد دعاکننده، خیرخواه مردم نباشد،
✅ حالت حسودی و یا خوشحالی از گرفتاری مردم داشته باشد...
✅ #نفـــــاق ،
یعنی با مردم دوروئی داشته باشد...
✅ یقین نداشتن به اجــابت دعـــا،
باید آنچنان یقین به اجابت داشته باشد،گویا حاجات او همین الآن آماده است وبه سرعت برآورده می شود...
✅به تأخير انداختن نمازهاى واجبـــ ،
تقرّب نجستن به خدا با نيكى و صدقه...
✅بدزبانـــى و ناســـزا گفتن،
فحش و ناسزا نکته ای که مردم خیلی کم به آن توجّه دارند...
📚معانى الأخبار، ص۲۷۱.
💜💥اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ
💚⭐️وآلِ مُحَمَّدٍ
♥️🌙وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
💚بیایید اهل شبزنده داری شویم
با مناجات زیبای «ابوحمزه ثمالی»🌸 (۵)💚
💧وَ لاَ الَّذِي أَسَاءَ وَ اجْتَرَأَ عَلَيْك
َ وَ لَمْ يُرْضِكَ خَرَجَ عَنْ قُدْرَتِك
💧 آنکس که جرأت کرد و گناه
و زشتی مرتکب شد،
💧خود را بینیاز پنداشت و فراموش کرد
🎼که هر نَفَسش
💓 و هر طپش قلبش
با لطف و عنایت خدای دوست داشتنی ممکن است
💧و در مقابل تو و در پیش چشم تو
که از هیچ آفریدی
و به همه چیز رساندی، گستاخی کرد
💖خدایا چگونه جرأت میکنیم
در حضور تو
که بر همه عالم احاطه داری؛
حتی گناهی کوچک انجام دهیم؟
💖خدایا چگونه محتاج تو نباشد
انسانِ گستاخ و گنهکاری که؛
هر جا برود از قدرت و حکومت تو خارج نیست؟
و تو در تمام لحظات مراقب تکتک حالات و اعمال بندگان هستی
💧و فقط تو میتوانی بندگانت را
از این چاه دنیا و سختیها و کجیهایش
بیرون بیاوری🌷
یاٰرَبِّ یارَبِّ یارَبِّ.....
💜💥اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ
💚⭐️وآلِ مُحَمَّدٍ
♥️🌙وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
❇️🌿❇️🌿❇️🌿❇️🌿❇️🌿
🍀#سبک_زندگی را از #نهج_البلاغه بیاموزیم (۱۶۷)🍀
إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ، وَإِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ، وَإِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الاَْحْرَارِ.
امام(عليه السلام) فرمود: «گروهى خدا را از روى رغبت و ميل (به بهشت) پرستش كردند، اين عبادت تاجران است.
و عدّه اى از روى ترس او را پرستيدند و اين عبادت بردگان است
و جمعى ديگر خدا را براى شكر نعمت ها (و اين كه شايسته عبادت است) پرستيدند. اين عبادت آزادگان است»
حکمت ۲۳۷ نهج البلاغه
بخش سوم
شك نيست اگر انسان به مقامى از ايمان و اخلاص برسد كه عبادت پروردگار را تنها براى اداى شكر و شايستگى حق براى عبادت به جاى آورد و حتى عشق به نعمت هاى بهشتى و ترس از آتش دوزخ و رسيدن به مواهب دنيوى را رها سازد، عبادتى در حد بسيار اعلا انجام داده است;
ولى اين بدان معنا نيست كه اگر طمع در جنت و خوف از عذاب يا رسيدن به مواهب مادى دنيا انگيزه رفتن به در خانه خدا شود و همه را از او بخواهد با اخلاص نيت مخالفت داشته باشد،
از اين رو در آيات قرآن در كنار
«(جَنَّات تَجْرِى مِنْ تَحْتِهَا الاَْنْهَارُ);
باغ هايى از بهشت كه نهرها از كنار درختانش عبور مى كند»
تعبير به
(وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللهِ أَكْبَرُ)
(خشنودى و رضايت خداوند از همه برتر است)
نيز آمده.
در آنجا كه مى فرمايد:
«(وَعَدَ اللهُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّات تَجْرِى مِنْ تَحْتِهَا الاَْنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِى جَنَّاتِ عَدْن وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللهِ أَكْبَرُ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ);
خداوند به مردان و زنان باايمان، باغ هاى بهشتى وعده داده كه نهرها از پاى درختانش جارى است; جاودانه در آن خواهند ماند; و (همچنين،) خانه ها و (قصرهاى) پاكيزه در باغ هاى جاودان بهشتى (به آنها وعده داده); و خشنودى خدا، (از همه اينها) برتر است; واين، همان رستگارى و پيروزى بزرگ است».
چه خوب است كه انسان افق فكر و معرفت خود را چنان بالا برد كه از عبادات و مناجات هاى خود غير او را نخواهد، همان گونه كه در مناجات هشتم از مناجات هاى پانزده گانه امام سجاد(عليه السلام)وارد شده است كه به پيشگاه خدا عرضه مى دارد:
«فَأَنْتَ لاَ غَيْرُكَ مُرَادِي وَلَكَ لاَ لِسِوَاكَ سَهَرِي وَسُهَادِي وَلِقَاؤُكَ قُرَّةُ عَيْنِي وَوَصْلُكَ مُنَى نَفْسِي وَإِلَيْكَ شَوْقِي وَفِي مَحَبَّتِكَ وَلَهِي وَإِلَى هَوَاكَ صَبَابَتِي وَرِضَاكَ بُغْيَتِي... وَقُرْبُكَ غَايَةُ سُؤْلِي;
تو مراد منى و غير تو مراد من نيست.
شب زنده دارى و بيدارى ام فقط براى توست نه غير تو.
ديدارت نور چشم من و وصل تو آرزوى من و به سوى تو شوق و اشتياق من است.
در وادى محبت تو سرگشته و در هواى تو دل داده ام و خشنودى ات مقصد و مقصود من...
و قرب تو منتهاى خواسته من است».
پایان شرح حکمت ۲۳۷ نهج البلاغه از آیت الله مکارم شیرازی
💜💥اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ
💚⭐️وآلِ مُحَمَّدٍ
♥️🌙وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
❇️🌿❇️🌿❇️🌿❇️🌿❇️🌿