🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🍀دعاى #بيستم #صحیفۀ_سجادیه - دعای مکارم الاخلاق (۴۸)🍀
امام عليه السلام به دنبال درخواست هايش از حضرت حق در جهت تتميم مكارم اخلاق عرضه مى دارد:
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَ آلِهِ
وَ اجْعَلْ لِي يَداً عَلَى مَنْ ظَلَمَنِي
وَ لِسَاناً عَلَى مَنْ خَاصَمَنِي
وَ ظَفَراً بِمَنْ عَانَدَنِي
وَ هَبْ لِي مَكْراً عَلَى مَنْ كَايَدَنِي
وَ قُدْرَةً عَلَى مَنِ اضْطَهَدَنِي
وَ تَكْذِيباً لِمَنْ قَصَبَنِي
وَ سَلاَمَةً مِمَّنْ تَوَعَّدَنِي
وَ وَفِّقْنِي لِطَاعَةِ مَنْ سَدَّدَنِي
وَ مُتَابَعَةِ مَنْ أَرْشَدَنِى
«الهى بر محمد و آل محمد درود فرست،
و در برابر آن كه به من ستم نموده دستى توانا جهت رفع ستم،
ونسبت به كسى كه با من در برابر حقايقى كه به آن اعتقاد راسخ دارم به گفتگوى بى ربط برمى خيزد زبانى همراه با حجت و برهان،
و در برابر دشمنم پيروزى،
و در برابر آن كه خدعه و مكر مى كند، تدبيرى قوى،
و بر آنكه بر من مسلطّ مى گردد توانائى،
و بر آن كه عيبم مى نمايد قدرت تكذيب،
و نسبت به هر كس كه تهديدم كندسلامتى،
و نسبت به دلسوزان و ناصحان و انبيا و امامان و معلّم معارف توفيق پيروى،
و در برابر آن كه مراراهنماست توان اطاعت و فرمانبردارى عنايت فرما».
آرى اگر اين خواسته ها برآورده شود، و مسئله پيروى از امامان معصوم و هاديان راه حق بر انسان آسان گردد، تمام درهاى سعادت به روى انسان باز مى شود، و كليه درهاى شقاوت به روى انسان بسته مى گردد.
مشكلى كه در طول تاريخ انسان از ابتداى شروع حيات تا به اين زمان وجود داشته، و بنظر مى رسد مادر تمام مشكلات و گناهان و معاصى و ظلم ها باشد، عدم اطاعت انسان از اولياء الهى، و فرار بشر از خطر فرمانبردارى از انبيا و امامان بوده.
اگر تمام انسانها در تمام مناطق در تمام شئون از حق پيروى مى كردند، اين همه بدبختى گريبانگير بشر نمى شد، و اين همه ظلم و ستم و گناه و معصيت به ميدان ظهور قدم نمى گذاشت!
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿
🍀#مجموعه آشنائى با #الگوهاى رفتارى امام #على عليه السلام(۷۳)🍀
آغاز جلد دوّم
امام(ع) و مسائل سياسى
بخش اوّل اصولگرائى با دشمن
روش برخورد با دشمن شكست خورده:
تمام فاتحان و سرداران پيروز، پس از شكست دشمن، به ارزش هاى اخلاقى توجّهى نداشتند، هرچه خواستند كردند، زدند و كشتند و غارت كردند و قتل عام نمودند.
در ميان امّت اسلامى نيز قتل عام هاى معاويه، زياد بن أبيه، حجّاج بن يوسف ثقفى، و غارت و قتل عام يزيد در مدينه معروف است.
«مسلم بن عُقبه» فرمانده يزيد، تا سه روز جان و مال و ناموس مردم مدينه را بر سربازان خود حلال كرده بود!
امّا على عليه السلام در برخورد با دشمن، اصولگرا، خداگرا و پاى بند به سنّت اسلامى بود.
با عفو عمومى، مردم بصره را امان داد، فراريان را تعقيب نكرد و عفو نمود، جان و مال مردم بصره را حفظ كرد و به هيچ كس اجازه تعرُّض نداد.
در آن روزگاران، بسيارى براى گرفتن غنائم جنگى به جبهه های نبرد مى آمدند. این افراد شيوه هاى رفتارى حضرت اميرالمؤمنين على عليه السلام را نمى توانستند تحمّل كنند و بى صبرانه اجازه غارت اموال و به كنيزى گرفتن زنان را مى خواستند.
پس از پايان جنگ جَمَل و به هنگام تقسيم غنائم جنگى، عباد بن قيس با همان پيش داورى هاى موجود در جنگ هاى جاهلى بپاخاست و فرياد زد:
وَ اللّهِ ما قَسَمتَ بِالسَّوِيَّةِ
اى اميرالمؤ منين! تو به عدالت تقسيم نكردى!
امام على عليه السلام فرمود: چرا؟
گفت: مردم بصره برتو شوريدند، و جنگ كردند، هم اكنون شكست خوردند، بايد اجازه دهى كه اموالشان را بگيريم، و زنانشان را اسير كنيم، تا همه با دست پر به قبائل خود بازگرديم.
حضرت اميرالمؤمنين على عليه السلام فرمود:
يا أخا بَكرٍ أنتَ اِمرِؤٌ ضَعيفُ الرَّأىِ
اى برادر بكرى، تو مردى هستى كه در انديشه و درك مسائل ناتوانى؛ من هرگز كودكان را به گناه بزرگان عقوبت نخواهم كرد.
آنچه را كه مردم بصره به ميدان جنگ آوردند، من بين شما تقسيم كردم، امّا آنچه در خانه ها گذاشتند مال خودشان يا فرزندانشان مى باشد، هركس گناهى مرتكب شود كيفر مى بيند، امّا بى گناه چه جُرمى دارد؟
من چنان كردم كه رسول خدا صلى الله عليه و آله پس از فتح مكّه انجام داد،
من قدم برجاى قدم پيامبر گذاردم، اگر سخن مرا قبول نداريد جواب دهيد،
يكى از زنانى كه در اين جنگ اسير شد، عايشه است، كداميك مى توانيد عايشه را به عنوان سهم خود برداريد؟
أیُكُم يَأخُذُ أمَّ المُؤمِنينَ فى سَهمِهِ؟
در اينجا مردم از هر طرف برخاستند و گفتند:
يا اميرالمؤمنين ما جاهل و نادانيم، و تو به احكام خداوند آگاهى دارى، آنگونه كه مى خواهى عمل كن.
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿
💠💠💠💠
♥️روزی پیامبر اکرم به خانه #حضرت زهرا آمدند .# حضرت علی و #حسنین (صلوات الله علیهم اجمعین) هم در خانه حضور داشتند .♥️
🌺پیامبر خطاب به اهل بیت خود فرمودند :
چه میوه ای از میوه های بهشتی میل دارید بمن بگوئید تا به جبرائیل بگویم از بهشت برایتان بیاورد.
امام حسین که در آن روزگار در سنین کودکی بودند از بقیه اهل خانواده سبقت گرفتند. رفتند در دامن رسول خدا نشستند و عرضه داشتند :
پدر جان به جبرائیل بگوئید از خرماهای بهشتی برای ما بیاورد .
و حضرت رسول اکرم هم به خواسته حسین خود جامه عمل پوشانیدند و به جبرئیل دستور دادند یک طبق از خرماهای بهشتی برای اهل بیت بیاورد.
مدتی نگذشت که جبرائیل یک طبق خرمای بهشتی را آورده و در حجره حضرت زهرا سلام الله عليها گذاشت.
پیامبر خطاب به دختر خود فرمودند : فاطمه جان یک طبق خرمای بهشتی در حجره تو نهاده شده است ، آنرا نزد من بیاور .
حضرت زهرا آن طبق را آوردند و نزد پدر گذاشتند. پیامبر خرمای اول از درون ظرف برداشتند و در دهان سرور جوانان اهل بهشت امام حسین نهادند و فرمودند « حسین جان نوش جانت ، گوارای وجودت » سپس خرمای دوم را از درون ظرف برداشتند و در دهان دیگر سرور جوانان اهل بهشت امام حسن نهادند و باز فرمودند «حسن جان نوش جانت ، گوارای وجودت ». خرمای سوم را در دهان جگر گوشه خود حضرت زهرا نهادند و همان جمله را هم خطاب به حضرت زهرا بیان کردند.
خرمای چهارم را هم در دهان حضرت علی نهادند و فرمودند « علی جان نوش جانت، گوارای وجودت » خرمای پنجم را از درون ظرف برداشتند و باز دوباره در دهان حضرت علی نهادند و همان جمله را تکرار نمودند .
خرمای ششم را برداشتند، ایستادند و در دهان حضرت علی گذاشتند و باز همان جمله را تکرار کردند.
در این هنگام حضرت زهرا فرمودند : پدر جان به هر کدام از ما یک خرما دادید اما به علی سه خرما و در مرتبه سوم هم ایستادید و خرما در دهان علی گذاشتید . چرا بین ما اینگونه رفتار کردید ؟
رسول اکرم خطاب به دختر خود فرمودند:فاطمه جان وقتی خرما در دهان حسین نهادم ، دیدم و شنیدم که جبرائیل و مکائیل از روی عرش ندا بر آورده اند که : «حسین جان نوش جانت ، گوارای وجودت » من هم به تبع آنها این جمله را تکرار کردم وقتی خرما در دهان حسن نهادم باز جبرائیل و مکائیل همان جمله را تکرار کردند و من هم به تبع آنها آن جمله را گفتم که « حسن جان نوش جانت ».
فاطمه جان وقتی خرما در دهان تو نهادم دیدم حوری های بهشتی سر از غرفه ها در آورده اند . و می گویند « فاطمه جان نوش جانت ، گوارای وجودت » من هم به پیروی از آنها این جمله را تکرار کردم.اما وقتی خرما در دهان علی نهادم شنیدم که خداوند از روی عرش صدا می زند « علی جان نوش جانت ، گوارای وجودت » . به اشتیاق شنیدن صوت حق خرمای دوم در دهان علی نهادم باز هم خداوند از روی عرش ندا زد که «هنیأ مرئیاً لک یا علی » نوش جانت ، گوارای وجودت علی جان.به احترام صوت حق از جا برخاستم و خرمای سوم در دهان علی نهادم ، شنیدم که باز خداوند همان جمله را تکرار کرد و سپس به من فرمود:« یامحمد ، بعزّت و جلالم قسم اگر تا صبح قیامت خرما در دهان علی بگذاری من خدا هم تا قیامت می گویم علی جان نوش جانت ، گوارای وجودت».
خداوندا به حق علی علیه السلام گره از کار ما بگشا
جلاءالعیون علامه مجلسی
اللَّـهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وآلِ مُحَمَّد.
اللَّـهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وآلِ مُحَمَّد.
اللَّـهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وآلِ مُحَمَّد.
اللَّـهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وآلِ مُحَمَّد.
اللَّـهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وآلِ مُحَمَّد.
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
💠💠💠💠
🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹
🍀بسم الله الرحمن الرحیم🍀
☘ادامه #سوره_انعام_آیه_55☘
🍃وَ کَذلِکَ نُفَصِّلُ الْآیاتِ وَ لِتَسْتَبِینَ سَبِیلُ الْمُجْرِمِینَ«55»🍃
🍃و ما بدین گونه آیات را(برای مردم)به روشنی بیان می کنیم،(تا حقّ آشکار)و راه و رسم گناهکاران روشن شود.🌸🍃
💠نکته ها💠
🍃 در شأن نزول آیه آمده است،جمعی گنهکار،خدمت پیامبر آمده و گفتند:ما خلاف های زیادی کرده ایم.حضرت ساکت شد.این آیه نازل شد.🌸🍃
🍃در این سوره،خداوند دوبار جمله ی: «کَتَبَ عَلی نَفْسِهِ الرَّحْمَهَ» گفته است،یکی برای دلگرم کردن مؤمنان در همین دنیا(همین آیه)،یکی هم در آیه ی 12 که برای معاد است. «کَتَبَ عَلی نَفْسِهِ الرَّحْمَهَ لَیَجْمَعَنَّکُمْ»🌸🍃
🍃 جهالت،قبلا بیان شد که در حدیثی امام صادق فرمود:مراد از«جهاله»جهل به زشتی باطن گناه است که شامل همه گناهکاران می شود.🌸🍃
💠پیام ها💠
1-✅ایمان زائر پیامبر خدا،از شرایط دریافت لطف الهی است. وَ إِذا جاءَکَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِآیاتِنا فَقُلْ ...🌸🍃
2-✅زیارت پیامبر،راه دریافت لطف خداست. جاءَکَ ... فَقُلْ سَلامٌ عَلَیْکُمْ کَتَبَ🌸🍃
3-✅رابطه ی رهبر و مردم،بر پایه ی انس و محبّت است. إِذا جاءَکَ ... فَقُلْ سَلامٌ عَلَیْکُمْ🌸🍃
4-✅بهترین عبارت تحیّت،«سلام علیکم»است. «فَقُلْ سَلامٌ عَلَیْکُمْ»🌸🍃
5-✅تحقیر شدن مؤمنان را جبران کنید.(در آیه ی 53 متکبّران با لحن تحقیرآمیزی می گفتند: أَ هؤُلاءِ ...ولی در آیه ی 54 خداوند آن تحقیر را جبران می کند و به پیامبرش دستور سلام کردن به مؤمنان را صادر می کند.) «فَقُلْ سَلامٌ عَلَیْکُمْ»🌸🍃
6-✅«سلام»،شعار اسلام است.بزرگ نیز به کوچک،سلام می کند. «فَقُلْ سَلامٌ عَلَیْکُمْ»🌸🍃
7-✅مربّی ومبلّغ،باید با برخوردی محبّت آمیز با مردم،به آنان شخصیّت دهد.🌸🍃
8-✅اگر گناه از روی لجاجت و استکبار نباشد،توبه قابل پذیرش است. «مَنْ عَمِلَ مِنْکُمْ سُوءاً بِجَهالَهٍ»🌸🍃
9-✅خداوند،رحمت را بر خویش واجب کرده؛ولی شرط دریافت آن، عذرخواهی و توبه است. کَتَبَ ... ثُمَّ تابَ🌸🍃
10-✅توبه،تنها یک لفظ نیست،تصمیم و اصلاح هم می خواهد. «تابَ وَ أَصْلَحَ»🌸🍃
11-✅توبه ی مؤمن حتماً پذیرفته می شود، «عَمِلَ مِنْکُمْ»🌸🍃
12-✅عفو الهی همراه با رحمت است. «غَفُورٌ رَحِیمٌ» (گناهکار نباید مأیوس شود)🌸🍃
13-✅روشنگری نسبت به سیمای مجرمان و راه خطاکاران و اهل توطئه،از اهداف مکتب است. «لِتَسْتَبِینَ سَبِیلُ الْمُجْرِمِینَ»🌸🍃
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌸🍃🌸
🍃🌸
🌸
#دعاى_روز_دوم_ماه_مبارك_رمضان🌹
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ قَرّبْنی فیهِ الى مَرْضاتِكَ وجَنّبْنی فیهِ من سَخَطِك
ونَقماتِكَ ووفّقْنی فیهِ لقراءةِ آیاتِكَ برحْمَتِكَ یا أرْحَمَ الرّاحِمین.
خدایا نزدیك كن مرا در این ماه به سوى خوشنودیت وبركنارم
دار در آن از خشم وانتقامت وتوفیق ده مرا در آن براى
خواندن آیات قرآن به رحمت خودت اى مهربانترین مهربانان...
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🌸
🍃🌸
🌸🍃🌸
🌸 #محمد #زینت نام #جهان است
چه #خوشبوتر از آن اندر #دهان است🌸
🌸نزائیده کسی همچون #محمد(ص)
که نور روی وی ، #رنگین_کمان است🌸
🍃🌸اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ
وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌸🍃
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🍀🌹🌺🌷☘🍀🌹🌺🌷☘
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
🍀سوره# اعراف آیات 166 الی 170🍀
☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ☘
به نام خداوند رحمتگر مهربان
☘️ ~~🍃🌼🍃~~☘️
☘️ فَلَمَّا عَتَوْا عَنْ مَا نُهُوا عَنْهُ قُلْنَا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِينَ (166)
و چون از آنچه از آن نهى شده بودند سرپيچى كردند به آنان گفتيم بوزينگانى رانده شده باشيد
☘️ ~~🍃🌼🍃~~☘️
☘️ وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكَ لَيَبْعَثَنَّ عَلَيْهِمْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ مَنْ يَسُومُهُمْ سُوءَ الْعَذَابِ إِنَّ رَبَّكَ لَسَرِيعُ الْعِقَابِ وَإِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ (167)
و [ياد كن] هنگامى را كه پروردگارت اعلام داشت كه تا روز قيامت بر آنان [=يهوديان] كسانى را خواهد گماشت كه بديشان عذاب سخت بچشانند آرى پروردگار تو زودكيفر است و همو آمرزنده بسيار مهربان است
☘️ ~~🍃🌼🍃~~☘️
☘️ وَقَطَّعْنَاهُمْ فِي الْأَرْضِ أُمَمًا مِنْهُمُ الصَّالِحُونَ وَمِنْهُمْ دُونَ ذَلِكَ وَبَلَوْنَاهُمْ بِالْحَسَنَاتِ وَالسَّيِّئَاتِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ (168)
و آنان را در زمين به صورت گروه هايى پراكنده ساختيم برخى از آنان درستكارند و برخى از آنان جز اينند و آنها را به خوشيها و ناخوشيها آزموديم باشد كه ايشان بازگردند
☘️ ~~🍃🌼🍃~~☘️
☘️ فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ وَرِثُوا الْكِتَابَ يَأْخُذُونَ عَرَضَ هَذَا الْأَدْنَى وَيَقُولُونَ سَيُغْفَرُ لَنَا وَإِنْ يَأْتِهِمْ عَرَضٌ مِثْلُهُ يَأْخُذُوهُ أَلَمْ يُؤْخَذْ عَلَيْهِمْ مِيثَاقُ الْكِتَابِ أَنْ لَا يَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ وَدَرَسُوا مَا فِيهِ وَالدَّارُ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ أَفَلَا تَعْقِلُونَ (169)
آنگاه بعد از آنان جانشينانى وارث كتاب [آسمانى] شدند كه متاع اين دنياى پست را مى گيرند و مى گويند بخشيده خواهيم شد و اگر متاعى مانند آن به ايشان برسد [باز] آن را مى ستانند آيا از آنان پيمان كتاب [آسمانى] گرفته نشده كه جز به حق نسبت به خدا سخن نگويند با اينكه آنچه را كه در آن [كتاب] است آموخته اند و سراى آخرت براى كسانى كه پروا پيشه مى كنند بهتر است آيا باز تعقل نمى كنيد
☘️ ~~🍃🌼🍃~~☘️
☘️ وَالَّذِينَ يُمَسِّكُونَ بِالْكِتَابِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ إِنَّا لَا نُضِيعُ أَجْرَ الْمُصْلِحِينَ (170)
و كسانى كه به كتاب [آسمانى] چنگ درمى زنند و نماز برپا داشته اند [بدانند كه] ما اجر درستكاران را تباه نخواهيم كرد
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
☘️ ~~🍃🌼🍃~~☘️
💙💧💙💧💙💧💙💧💙💧
🌹موعظه صاحب دل🌹
گویند : صاحب دلى ، براى اقامه نماز به مسجدى رفت. نمازگزاران ، همه او را شناختند ؛ پس ، از او خواستند که پس از نماز ، بر منبر رود و پند گوید. پذیرفت.
نماز جماعت تمام شد. چشم ها همه به سوى او بود. مرد صاحب دل برخاست و بر پله نخست منبر نشست.
بسم الله گفت و خدا و رسولش را ستود. آن گاه خطاب به جماعت گفت :
مردم! هر کس از شما که مى داند امروز تا شب خواهد زیست و نخواهد مرد ، برخیزد! کسى برنخاست. گفت :
حالا هر کس از شما که خود را آماده مرگ کرده است ، برخیزد !
باز کسى برنخاست. گفت : شگفتا از شما که به ماندن اطمینان ندارید ؛ اما براى رفتن نیز آماده نیستید
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🍀🌹🌺🌷☘🍀🌹🌺🌷☘
📛📛 #حسد 📛📛
🌹🌹امام# علی علیه السلام:
✅ حسد، دردى بى درمان است.
✅ حسد، خوى فرومايگان و تنگ نظران است .
✅ حسادت، دام بزرگ ابليس است.
✅ حسادت، زندان روح است .
✅ حسادت، بدترين بيمارى است.
✅ حسادت، عيبى رسوا و بخلى سهمگين است و حسود، تا به آرزوى خود درباره محسودش نرسد، آرام نمى گيرد .
✅ حسد، سر آمد رذيلت هاست .
✅ هر گاه حسادت فرو بارد، گياه تبهكارى برويد .
✅ آفرين بر حسادت ! چه عدالت پيشه است ! پيش از همه صاحب خود را مى كشد !
🌼 غررالحکم 🌼
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🍀🌹🌺🌷☘🍀🌹🌺🌷☘
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🍀دعاى #بيستم #صحیفۀ_سجادیه - دعای مکارم الاخلاق (۴۹)🍀
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَ آلِهِ
وَ سَدِّدْنِي لِأَنْ أُعَارِضَ مَنْ غَشَّنِي بِالنُّصْحِ
وَ أَجْزِيَ مَنْ هَجَرَنِي بِالْبِرِّ
وَ أُثِيبَ مَنْ حَرَمَنِي بِالْبَذْلِ
وَ أُكَافِيَ مَنْ قَطَعَنِي بِالصِّلَةِ
وَ أُخَالِفَ مَنِ اغْتَابَنِي إِلَى حُسْنِ الذِّكْرِ
وَ أَنْ أَشْكُرَ الْحنَةَ
وَ أُغْضِيَ عَنِ السَّيِّئَةِ
خداوندا بر محمد و آلش درود فرست،
و به من از باب لطف و رحمتت توفيقى عنايت فرما كه نيرنگ و دغلبازى مردم را با خيرخواهى
و قهر و بى مهرى و دورى آنان را با نيكوئى،
و از آنانى كه مرا محروم كردند بابخشش و عطا،
و از قطع كنندگان با پيوستن،
و از غيبت كنندگان با سخن خير و كلام نيك و تعريف و تمجيد،
ودر برابر خوبيهاى مردم با سپاس و شكر،
و در مقابل بديهايشان با چشم پوشى و اغماض روبرو شوم
راستى چه درخواست هاى عجيبى است، قدرتى بالاتر از قدرت ملك و ملكوت لازم است كه بتوان اين بار سنگين اخلاقى را كشيد، بارى كه آسمان از قبولش سرپيچيد، كه در برابر آن همه بديهاى مردم، آدمى اين همه خوبيها و حسنات را بعنوان تلافى و مقابله نثار آنان كند.
در برابر دغل بازان خيرخواهى،
و در برابر بى مهرى، رحمت و مهربانى،
و در مقابل محروم كنندگان عطا وبخشش،
و در عوض قطع كنندگان وصل،
و در برابر بدگويان سخن خير
و در مقابل بدكاران چشم پوشى واغماض بكار رود!!
خوانندگان عزيز اين همه واقعيات باارزش كه به عنوان مكارم اخلاق مطرح است. دستور خدا و انبيا و امامان است،
من اگر بخواهم آيات و روايات مربوط به اين حسنات را در اين نوشته بياورم و نسبت به هر كدام توضيح بدهم از باب «مثنوى هفتاد من كاغذ شود» مى شود.
بيائيد به همين جملات ملكوتى وگفته هاى حكيمانه و سخنان عرشى و نورانى قناعت كنيم، و به تمرين اين حقايق آسمانى برخاسته، به تمام انبيا و امامان باكرامت اقتدا نموده، از بند شيطان و شيطنت آزاد شويم، ودر سعادت دنيا و آخرت را به روى خود باز نموده، و در شقاوت دوسرا را به روى خود ببنديم
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀.
✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿
#الگوهاى رفتارى امام# على عليه السلام(۷۴)🍀
✳️امام(ع) و مسائل سياسى
🔷بخش اوّل اصولگرائى با دشمن
ردّ پيشنهاد عايشه:
پس از جنگ جمل و پشيمان شدن عايشه، امام على عليه السلام در منزل عبداللّه بن خزاعى به ديدن عايشه رفت، و حقائقى را مطرح فرمود، عايشه شرمنده شده و به اشتباه خود اعتراف كرد و پيشنهاد كمك داد و گفت:
اِنِّى اُحِبُّ أن اُقيمَ مَعَكَ فَأسيرَ إ لى قِتالِ عَدوِّكَ عَندَ سَيرِكَ
دوست دارم همراه تو باشم و در جنگ با دشمنان، تو را يارى كنم!
حضرت اميرالمومنين على عليه السلام نپذيرفت و پاسخ داد:
اِرجِعى اِلى البَيتِ الَّذى تَرَكَكِ فيهِ رَسُولُ اللّه
به خانه اى برگرد كه پيامبر صلى الله عليه و آله تو را در آنجا ترك كرد.
در صورتى كه همه سياستمداران تلاش مى كردند تا از حمايت عايشه برخوردار باشند و طلحه و زبير، فراوان در اين راه سوء استفاده كردند.
و اگر عايشه در جنگ هاى بعدى همراه امام على عليه السلام مى رفت و حكومت آن حضرت را تأييد مى كرد، از ديدگاه برخى از هواداران، آثار سياسى چشم گيرى داشت، امّا اصول گرائى حضرت اميرالمؤمنين على عليه السلام مانع اينگونه حركت هاى سياسى می شد.
روش برخورد با ابن ملجم مرادى:
پس از بيعت مردم با امام على عليه السلام، اصبغ بن نباته مى گويد:
حاكم يمن گروهى را به سرپرستى ابن ملجم خدمت حضرت اميرالمؤمنين على عليه السلام فرستاد، تا از طرف مردم يمن بيعت كنند.
همه بيعت كردند،
وقتى نوبت به ابن ملجم رسيد، با بياناتى رسا و شيوا، امام على عليه السلام را ستود، و با افتخار تمام با حضرت اميرالمؤمنين على عليه السلام بيعت كرد.
امام على عليه السلام براى بار دوّم از ابن ملجم خواست كه بيعت كند، و او چنين كرد، تا خواست از مقابل حضرت اميرالمؤ منين على عليه السلام رد شود و سرجاى خود بنشيند براى بار سوّم امام على عليه السلام او را صدا زد و فرمود:
بيعت كن و دچار حيله و نيرنگ مباش و بيعت خود را نشكن.
ابن ملجم گفت:
سوگند به خدا، اى اميرالمؤمنين نديدم كه با ديگرى چنين رفتارى داشته باشى!
حضرت اميرالمؤمنين على عليه السلام با اشاره به او فهماند كه تو بيعت مى شكنى، و قاتل من خواهى بود،
روزها گذشت و ابن ملجم در مدينه مريض شد و چند هفته در منزل امام على عليه السلام بسترى و معالجه گرديد.
ابن ملجم تا حادثه حكميّت، از ياران حضرت اميرالمؤمنين على عليه السلام بود، از آن پس منافق شد و در گروه خوارج قرار گرفت.
با اينكه امام على عليه السلام قاتل خود را مى شناخت، امّا هيچ گونه برخوردى با او نمى كرد، زيرا كسى را به جرم ناكرده مجازات نمی کنند.
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿