📝 مقدمه ناشر
👌«به عمل کار برآید به سخنرانی نیست!»
◀️ این عبارت را از دو بعد میتوان مورد بررسی قرار داد؛ شاید نزدیکترین چیزی که در ذهن ما پس از شنیدن این مصراع از بیت سعدی شکل میگیرد تصویری از افراد حراف یا رؤیاپرداز باشد که فقط در مقام بیان خوب حرف میزنند و ای بسا حرف خوب هم نمیزنند!😔
⁉️اما آیا کسی که عمل، ندارد میتواند سخنران باشد؟
🤔 من بعید میدانم چنین چیزی ممکن باشد. مگر میشود کسی بدون درگیر شدن با ریزهکاریها و لمس اقتضائات عمل با تمام وجود بتواند درک درستی از شرایط داشته باشد تا بتواند حتی در خصوص یک موضوع خاص، بدون داشتن تجربه عملی، حرف خوب
بزند؟⁉️
🌐 در کار تشکیلاتی، پاسخ منفی است هزاران مؤلفه ریزهکاری و تکنیک وجود دارد که هزاران تشکل نیمه جان و پاشیده شده که عمرشان به دنیا، نبوده مولود بیتوجهی و عدم درک مناسب از همین مؤلفهها ریزهکاریها و
تکنیکها است.
🗣 سخنرانیهای بیعمل خطابههای قرائی ایراد میکنند که اگر از ابتدا تا انتهای آن را با دقت گوش کنیم برای یک هویت جمعی یکبار از واژه «تشکیلات» استفاده میکنند،
⚛ بار دیگر از واژه «سازمان» و ای بسا شبکه و دیگر واژههای مشابه را هم به کار ببرند و اگر بپرسیم مراد شما از این واژهها چه مفهومی بود، مرجع تمام این
واژهها را یک مفهوم واحد معرفی کنند.
👈 پس تا ریزهکاریهای کار تشکیلاتی را ندانیم شاید در تعریف تشکیلات هم دچار مشکل شویم چه برسد به این که بخواهیم آن را اداره کنیم یا به ادارهکنندگان تشکل ایراد بگیریم.
💠 امام جلودار و خطشکن بود...
🔹 خصوصیت جلودار بودن و خط شکنی امام ویژگیای است که امروز در جامعهی ما هر کجا باشد موفق است. امام جلودار بود، همهی کسانی که نشستند و [به] مردم گفتند: بشورید، به نتیجه نرسیدند.
🔸 امام اول به تنهایی حرکت کرد با عدهی قلیلی، سختیها و ستمها و تبعیدها و آوارگیهای زیادی را کشید، اول خودش خونِ دل خورد و خون داد، بعد فریاد زد به مردم؛ ملت به پا خیزید!
🔹 امام به ترس سیلی زد، اول ترس را در حوزه و طلاب کشت و حوزه را از غزلت و گوشهنشینی خارج کرد و وارد سیاست کرد. بعد ترس را در جامعه کشت.
🔸 امام جلودار بود، خطشکن بود، اصلاً دلیل اینکه ما در دفاع مقدسمان در یک جنگِ نابرابر و تحمیلی موفق شدیم دشمنی که همهی زرادخانههای شرق و غرب را در کنترل خودش داشت [را] شکست بدهیم، نشأت گرفته از این فرهنگ و پیام و درس و مدرسهی امام بود. فرماندههانِ ما جلودار شدند.
🔰 سخنرانی شهید سلیمانی در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن _ کرمان ۱۳۹۶
🗂 تشکیلات اسلامی مِضمار
🔰 مبانیِ تخصصی تربیت تشکیلاتی
🆔 eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5
💢 نقدهای بیقوت و خدشه پذیر، مولود همین سطحی نگری ناشی از بیتجربگی و بیعملی
در حوزه تشکیلات است.
♨️ از سخنرانها که گذر کنیم، با ناله کنی جماعت مواجه میشویم که صرف دغدغه، انگیزه آنها در راه اندازی تشکیلات بوده و احتمالاً پس از مدتی نظارهگر از هم پاشیدگی تشکیلاتی بودهاند که تمام وقت خود را صرف آن کردهاند.
🚫 دلسوزی و پیشگیری از چنین
نالههایی چندان هم سخت نیست.
مگر غیر از این است که یک بار به دنیا میآییم و یک بار فرصت داریم که از عمر خود استفاده درست ببریم؟
✔️ فی الحال که شما لحظاتی را برای خواندن این متن اختصاص میدهید همین لحظات از کفتان رفته و دیگر برنخواهد گشت شاید اکنون علت بیان تند ما را بهتر درک کنید ما نگران عمر گرانقدر تمام افرادی هستیم که دغدغه تشکیلات دارند اما دانش
لازم را کسب نکردهاند.
👌دغدغه، لازمه انجام کار تشکیلاتی است ✔️
🔚 و قطعاً اگر اثر دیگر ما در زمینهٔ
چیستی و چرایی کار تشکیلاتی را بخوانید
بیشک دغدغه کار تشکیلاتی» در شما شکل خواهد گرفت.
💠 اما اگر ما در شما دغدغهای ایجاد کردهایم و شما را به امری توجه دادهایم بر خود لازم میدانیم تا در کنار بایستههای تربیت تشکیلاتی تکنیکها و مهارتغهای کار تشکیلاتی در میدان عمل را نیز به شما ارائه دهیم تا به بهترین شکل، دغدغه خود را در عمل پیاده کنید.☑️
👈 در همین راستا شما باید از جسم روح فکر و نمود اجتماعی ،تشکیلات ابعاد تشکیلات در حوزه عمل، تعریف و انواع آدم تشکیلاتی، ساختار و ابعاد تشکیلات و تکنیکها و آفتهای کار ،تشکیلاتی درک درستی داشته باشید. موارد ذکر شده هم رئوس محتوای این کتاب
را در بر می گیرد.
👌☸ تمرکز بر ابعاد مختلف محتوای تشکیلاتی در كتب متعدد ناظر به ضرورتی است که در ترویج
این نوع فعالیت در راستای تسریع پیشرفت و همافزایی در کارهای جمعی احساس میکنیم.
🔸به امید فردایی بهتر
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
💢 نقدهای بیقوت و خدشه پذیر، مولود همین سطحی نگری ناشی از بیتجربگی و بیعملیدر حوزه تشکیلات است.
🔖مقدمه مولف:
🌐 تشکیلات و مفاهیم مرتبط با آن، مفهومی عملی است نه نظری یعنی در کشاکش عرصه عمل و عینیت تجسم و ظهور مییابد و ادراک میشود؛ از این رو هرچه در مقام نظر به آن پرداخته میشود.
🔻روایتی است از عملیات عینی و بیرونی آدمهای مختلفی با تیپهای مختلف در پی یادگیری مفاهیم مرتبط با تشکیلات هستند و البته بسیاری نیز در پی یادگیری تکنیکها و مهارتهایی هستند که اگر آن را به کار گیرند، اثربخشی بیشتری در تشکیلات خود داشته و بهرهوری تشکیلات خود را بالا میبرند،
🔺مهارت به کیفیت تحقق یک رفتار مربوط میشود؛ از این رو میتوان فردی تشکیلاتی را تصور کرد که مبانی را میداند و رفتار تشکیلاتی نیز دارد اما مهارتها و تکنیکهای لازم را در کیفیت رفتار خود به کار نمیگیرد تا اثرگذاری او چند برابر شود مهارتها در رفتار تشکیلاتی
همانند روغن در موتور که روان کننده حرکت چرخ دندهها -هست روانکننده و تسهیلکننده عملیات در تشکیلات است و میتواند ارتباطات تشکیلاتی را بهینه کند.
🟣🟡🟣
🔚 البته باید توجه داشت که مهارتها در عمل کردن به آموزههای تشکیلاتی تولید و توسعه مییابند؛ هر کسی که در پی توانمند شدن در کار تشکیلاتی است باید این مهارتها را در عرصه عمل بیشتر به کار گیرد.
🔸هرچه ما در عمل به آموزههای تشکیلاتی عمل کنیم. مهارتهای بیشتری را کسب میکنیم و
👇👇
🔹مهارتهای جدیدتری را نیز میتوانیم تولید کنیم عرصه عمل در تشکیلات زاینده مهارتها است؛
👈بنابراین برای مهارتافزایی، تشکیلاتی راه اصلی «عمل کردن» است نه «مطالعه کردن» هر چه مطالعه مهارتها به ما منتقل کند مادامی که در عمل آن را به کار نگیریم فاقد هر نوع فایدهای برای کار و عمل تشکیلاتی است؛ از این رو توصیه مؤکد ما
به همه خوانندگان عزیز آن است که وجهه همت خود را بر عمل تشکیلاتی قرار دهند که بسیاری از مهارتها را در پی خود تولید خواهد
کرد.
🟡🟣🟡
⚛ در کلاسهای آموزشی بسیار از ما میپرسند که تکنیکهای کار تشکیلاتی چیست و بسیاری از مصادیق مشکلات خود در کار تشکیلاتی را مطرح میکنند که ریشه در فقدان یا ضعف یک مهارت تشکیلاتی دارد.
⏪ البته نباید فراموش کرد که بینش ،تشکیلاتی تبیین کننده بسیاری از مسائل تشکیلات، است اما ادراک مهارتها و اشراف به آنها نیز برای یک آدم تشکیلاتی امری ضروری و لازم است.
📙 کتاب، حاضر تلاش کرده است تا از زاویهای جدید به ماهیت تشکیلات و ابعاد مختلف آن نگاه کرده و در خلال این مهم بخشی از مهارتها و تکنیکهای تشکیلاتی را که میتواند در کوله بار و تجهیزات همراه هر آدم تشکیلاتی قرار گیرد؛ فهرست کرده و در یک دستهبندی ارائه کند.