eitaa logo
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
592 ویدیو
28 فایل
https://eitaa.com/joinchat/3336437771C6fdc6395f0 در این کانال سعی میکنیم مطالب درست و حسابی درمورد "اصول کار تشکیلاتی" رو خدمتتون ارائه بدیم. ارتباط با ما: @YaFatEMH313 @A313_Z313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙امام_خمینی رحمة الله علیه 🔸منتظر تکلیف داره، نمیشه تو خونه بشینه و بگه عجل علی فرجه، ما باید زمینه رو آماده کنیم برای ظهور امام زمان!! 💗اللﮩـم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجـْــ 🇮🇷🌐https://eitaa.com/joinchat/3336437771C6fdc6395f0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
📍🌐 هيئات، مساجد، صندوق‌های قرض الحسنه و...: 🔅 در بخش مردمی، هیئات مذهبی مساجد و صندوق‌های قرض‌الحسن
👌⚛ اهم جایگاه‌های که در ساختار و تشکیلات سازمانی و تشکلی دارای ظرفیت‌ هستند؛ عبارتند از: 🔅1_ دبیری جلسات و شوراها: 👤 معمولاً دبیر جلسه و شورا آدم اثرگذاری است؛ 👈 او دستور جلسات شورا را تنظیم کرده و متناسب با آن تیم چینی میکند؛ ⏮ مثلاً دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ 〽️ سیاست‌ها را تدوین می‌کند و بعد در صحن علنی مطرح می‌کند تا اعضا نظر دهند. 🔛 دبیر تصمیم‌ساز است و با دقتی که روی تبیین موضوع دارد می‌تواند ذهن اعضا را در مسیری که خود می‌خواهد راهبری کرده و تصمیمی را که مدنظر دارد با کمک جمع، عملیاتی کند. 🔝در مقابل ما ذهنیت خوبی از جایگاه دبیری نداریم، افراد کمتر علاقه‌مند هستند که دبیر باشند❗️ ⁉️چرا که خیال می‌کنند کارشان خسته کننده است و در این جایگاه، صرفاً حالت میرزابنویس برای‌شان تداعی می‌شود. 🔚 طبیعی است که یکی از کارهای مهم دبیر، نوشتن صورت جلسه و مستندسازی است 👌و این مدیریت دانش و تبدیل دانش ضمنی به دانش مکتوب حاصل همین مستندسازی‌ها است؛ یعنی از جمله کارهای مهم دبیر تولید دانش از جلسات شورا است؛✔️
👈 ضمن این که دبیر جلسه، هر چیزی که به نظر خودش مهم باشد می‌نویسد نه الزاماً همه مطالب را☑️ 💢 علاوه بر این دبیر مسئول پیگیری و اجرایی شدن مصوبات است. 🧐 از ویژگی‌های بارز دبیر، قدرت نفوذ بالا در تصمیمات شورا است. ⬅️ علاوه بر این دبیر، معمولاً اشراف اطلاعاتی بالایی دارد. 🌐 در کار تشکیلاتی باید نقشه راه را خوب فهم کرد و جایگاه خود و سایر افراد را شناسایی کرد. 💠 دبیر شورا از جمله پست‌هایی است که این نقشه را به خوبی درک کرده و اشراف کامل اطلاعاتی روی ابعاد این نقشه دارد؛ ⏮ مثلاً شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ باید به فضای فرهنگی کشور اشراف داشته باشد، 👈 پس اگر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی شدید، اطلاعاتی از رصد کل فضای فرهنگی کشور به شما می‌رسد و می‌فهمید که در کجای پازل و نقشه راه قرار دارید. 🔻حال اگر بخواهید فعالیت عملیاتی انجام دهید همه چیز به طور دقیق برای شما روشن است ❓چرا که نقشه در دست شماست❗️ 🔚 پس می‌توان گفت دبیر در موضع رصد قرار دارد که می‌تواند آدم‌های تشکیلاتی را به خوبی هماهنگ کند. 👌 این جایگاه بهترین مکان برای کارهای هماهنگی است.✔️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
👌⚛ اهم جایگاه‌های که در ساختار و تشکیلات سازمانی و تشکلی دارای ظرفیت‌ هستند؛ عبارتند از: 🔅1_ دبیر
📌👈 از زاویه دیگری نیز می‌توان به جایگاه دبیری نگریست؛ 🔹➖ در پاسخگویی‌های سازمانی، معمولاً همه مسئولیت‌ها از جایگاه رئیس مطالبه می‌شود؛ ❗️اما دبیر از این مطالبه مستقیم در امان است؛ از این رو علاوه بر این که قدرت مانور دارد حاشیه امنی نیز برای او وجود دارد که ایده های تشکیلاتی خودش را اجرایی کند. 🗣 توضیح این که رئیس سازمان معمولاً به عنوان سخنگوی سازمان نیز شناخته می‌شود و 👌 مهم‌ترین مباحث توسط او ارائه می‌شود و همه جایگاه او را مهم می‌دانند 🔚 اما مهمتر از این جایگاه پست افرادی است که متن این سخنرانی‌ها را آماده می‌کنند. 👤دبیر همواره می‌تواند کارهای مهمی را با ایجاد کمترین حساسیت انجام دهد.
🔅2_ ستادها: 🌐 سازمان‌ها معمولاً دارای تعدادی شورا هستند که وظیفه هماهنگی بین بخش‌های مختلف را بر عهده دارند. 👈 این شوراها در سازمان به صورت ثابت فعالیت می‌کنند علاوه بر این به فراخور زمان و نیاز سازمان‌ها پروژه‌هایی را برای خود تعریف می‌کنند؛ ⏪ مانند تشکیل ستاد کنترل بازار در زمان‌های خاصی از سال توسط دولت 👈 این ستادها جایگاه‌های مهم تشکیلاتی در سازمان‌ها به حساب می‌آیند. 👌 مهمترین مأموریت آنها، ایجاد هماهنگی بین واحدهای صفی برای انجام عملیات‌های خاص است از این جهت، ستادها تبدیل به گلوگاه‌های اصلی پیشبرد سازمانی می‌شوند.
🔻به دلیل موقتی بودن عموم این ستادها، معمولاً تمایل کمتری برای تصدی آنها وجود دارد، 🔺اما عهده‌داری آنها اهمیت ویژه‌ای دارد از آن جایی که موقت هستند، کارها به صورت فشرده و ضربتی در آنها انجام می‌شود که همین مهم، 🔚 انرژی بالایی را در زمانی کوتاه طلب کرده و همین فشارکار، زمینه‌های خوبی را برای شناخت استعدادها و توانمندی‌های تشکیلاتی در اختیار قرار می‌دهد. 🔛 پیش از این گفتیم که رهبر تشکیلات باید نیروی انسانی را در شرایط و موقعیت‌هایی قرار دهد که با کمک تصمیمات اتخاذ شده توسط آنها ایشان را ارزیابی کند. ⏮ بر این اساس، ستاد یکی از جایگاه‌های مهم برای سنجش توانایی و استعداد افراد است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
📌👈 از زاویه دیگری نیز می‌توان به جایگاه دبیری نگریست؛ 🔹➖ در پاسخگویی‌های سازمانی، معمولاً همه مسئو
🔅3_ کارشناس: 🌐 یکی دیگر از جایگاه‌های تشکیلاتی در سازمان‌های مختلف، جایگاه کارشناس است. 🔻بسیاری گمان می‌کنند مدیر خودش فکر می‌کند و تصمیم‌گیری می‌کند، 🔺حال آن که تصمیم‌ساز سازمان‌ها کارشناسانند؛ یعنی در زمانی کوتاه، گزینه‌های مختلف را برای تصمیم‌گیری به مدیر ارائه می‌دهند و مدیر صرفاً از بین آن گزینه‌ها انتخاب می‌کند. ⏪ به عبارت دیگر، کار کارشناس؛ تصمیم‌سازی و کار مدیر تصمیم‌گیری است. 😎کارشناسانی مثل کارشناس برنامه‌ریزی مغز متفکر سازمان‌ها به حساب می‌آیند و با وجود اشراف بر اطلاعات زیر ذره‌بین نیستند. 📍در حقیقت این افراد هستند که تصمیم‌گیری می‌کنند و مدیر، فقط تصمیم آنها را امضا می‌کند. 📌نکته قابل تأمل این است که الزاماً انسان‌های تشکیلاتی مدیر نیستند، بلکه می‌توانند پشت صحنه باشند. 👈 این نوع جایگاه‌ها نیز ظرفیت خوبی برای شناساندن توانمندی‌های فکری و طراحی هستند.
🔅4_ مشاور: 🌐 از جمله دیگر جایگاه‌های اثرگذار سازمان‌ها جایگاه مشاور است. 👈این جایگاه مثل جایگاه کارشناس تصمیم‌ساز است. 🧑‍💼👩‍💼مشاور دارای اطلاعات کافی جهت تصمیم‌سازی است؛ به طوری که می‌تواند با آسودگی خاطر به طراحی بپردازد. 👤 مدیر تشکیلاتی، 🎋گروهی قوی به عنوان مشاور انتخاب می‌کند 🎋همواره به نظرات گوناگون گوش می‌دهد 🎋و در صورت صحت و کارآمدی به آنها بها می‌دهد ⁉️ چرا که ممکن است مشاوران درصدد تخریب مدیر باشند. 🌐 مدیر تشکیلاتی خود دارای ایده است که آن را مطرح می‌کند و از مشاوران نظرشان را می‌خواهد، 👌مشاوران میتوانند از نگاه‌های مختلف، مزیت‌ها و معایب ایده مطرح شده را بیان کنند و در صدد اصلاح آن بربیایند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا