بر این اساس «علم اخلاق» ارسطو آشکارا غایت انگارانه است. او با عمل سر و کار دارد. با عملی که انسان را به خیر رهنمون میشود و هرچه به حصول خیر یا غایت او منجر شود، عمل حق و درستی خواهد بود.
او قائل است که سعادت، برترین خیر است با این حال سعادت انسانی را به معنای «لذت» یا «ارضاء شدن» نمیداند، بلکه سعادت در دیدگاه او از یک سو مفهومی است که در ارتباط با روح و عقل انسان است و از سوی دیگر با عمل در ارتباط است یعنی برای سعادتمند شدن، رفتار و زندگی سعادتمندانه نیز لازم است.
بر این اساس ارسطو، در باب اخلاق، نظریه «سعادت» را طرح کرده است. او مدعی است انسان طالب سعادت است نه خوبی (خیر). از نظر ارسطو، خوبی همان سعادت است.
این پرسش مطرح است که از نظر ارسطو راه تحصیل سعادت چیست؟ علم اخلاق عبارت است از علم راه تحصیل سعادت.
ارسطو معتقد است که فضائل وسائلی هستند برای رسیدن به هدفی که سعادت باشد، چون هدف چیزی است که ما آن را آرزو میکنیم و وسیله چیزی است که دربارهاش میاندیشیم و آن را بر میگزینیم.اعمال مربوط به وسیله باید انتخابی و اختیاری باشد. پس رعایت فضائل مربوط به وسیله است.
ارسطو اخلاق را، و در حقیقت «راه وصول به سعادت» را، رعایت اعتدال و حد وسط میداند. میگوید: فضیلت یا اخلاق حد وسط میان افراط و تفریط است. او معتقد است هر حالت روحی یک حد معین دارد که کمتر از آن و یا بیشتر از آن رذیلت است و خود آن حد معین فضیلت است. مثلا «شجاعت» که مربوط به قوه غضبیه است و هدف قوه غضبیه دفاع از نفس است و حد وسط میان «جبن» و «تهور» است، و «عفت» که مربوط به قوه شهویه است، حد وسط میان «خمود» و «شره» است، و «حکمت» که مربوط به قوه عاقله است حد وسط میان «جربزه» و «بلاهت» است. و همچنین «سخاوت» حد وسط میان «بخل» و «اسراف» است، «تواضع» و «فروتنی» حد وسط میان «تکبر» و «تن به حقارت دادن» است.
ارسطو، برخلاف افلاطون، معتقد است که علم و معرفت برای تحصیل فضیلت شرط کافی نیست، علاوه بر آن باید نفس را به فضیلت تربیت کرد، یعنی باید در نفس ملکات فضائل را ایجاد نمود، باید کاری کرد که نفس به فضائل که رعایت اعتدالها و حد وسطها است، عادت کند و خو بگیرد، و این کار با تکرار عمل میسر میشود.
https://eitaa.com/Ostadkhosravi
✡️ خلیفه دوم و یهود
1⃣ رابطهٔ قدیمی #خلیفه_دوم با #اهل_کتاب که به سالهای پیش از هجرت او برمیگشت، در دوران خلافت به نقطهٔ عطف جدیدی رسید.
2⃣ خلیفه دوم که اصولاً در زمان خلافتش همگان را از نقل احادیث پیامبر (ص) بهشدّت نهی میکرد و متخلّفان را با تازیانه پاسخ میگفت، #یهودیان را در نقل داستانهای تاریخی آزاد گذاشته بود!
3⃣ #کعبالاحبار، بزرگ یهودیان در یمن، در زمان خلیفه دوم ایمان آورد و بلافاصله #مسئولیت_حکومتی گرفت و شروع به #نقل_حدیث کرد! او بهنوعی مفسّر اصلی مورد تأیید دستگاه خلافت بود.
4⃣ در منابع اهل تسنّن، صحابهٔ زیادی از او حدیث نقل کردهاند و این در حالی است که صحابه، پیامبر خدا (ص) را دیده بودند و کعبالاحبار در زمان آن حضرت اصلاً مسلمان نبود!
5⃣ #تمیم_داری و #زید_بن_ثابت، دو یهودیزادهٔ دیگر بودند که در زمان خلیفه دوم به مشاغل رسمی منصوب شدند.
6⃣ جالب آنکه این زید بن ثابت بود که در زمان #خلیفه_اول و با تأیید خلیفه دوم، مسئول #جمعآوری_قرآن شد تا در مقابل قرآن امیرمؤمنان (ع)، دستگاه خلافت، قرآنی برای عرضه داشته باشد!
7⃣ نام #یهودی تازهمسلمان دیگر، #عبدالله_بن_سلام را نیز باید به این فهرست افزود!
8⃣ در ستودنِ راه و روش یهودیان، اشارات فراوانی برای اهل دقت در سَفر خلیفه دوم به #فلسطین و #شام و بهخصوص شهر #اورشلیم (بیتالمقدس) وجود دارد.
9⃣ البته در مقابل نیز #یهودیان خلیفه دوم را میستودند و ادعا میکردند که نام او در #تورات و کتب پیشینیان آمده است و یا کعبالاحبار ادعا میکرد که خصوصیات و صفت خلیفه دوم را در تورات یافته است؛ که این تملّقگویی حتی تعجب شخص خلیفه را به همراه داشت.
✅
5.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⏪ کودتای نافرجام نقاب
🗓 ۱۸ تیرماه، سالروز کشف توطئه کودتای آمریکایی در پایگاه هوایی شهید نوژه در سال ۱۳۵۹
#کودتای_نقاب
🇮🇷https://eitaa.com/Ostadkhosravi
10.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴پیش دیابت تا چه حد خطرناک است؟
در این ویدیو با حضور دکتر مصدق خواه در مورد اینکه پیش دیابت چیست و همچنین در مورد اینکه چند درصد از افراد درگیر پیش دیابت هستند اما از آن اطلاعی ندارند صحبت می کنیم.
https://eitaa.com/Ostadkhosravi
در روز سهشنبه سه حاجتم را روا کن: گناهی برایم مگذار جز آنکه بیامرزی و نه اندوهی جز آنکه آن را برطرف سازی و نه دشمنی جز آنکه دور گردانی، به نام خدا که بهترین نامهاست، به نام خدا پروردگار زمین و آسمان، دوری هر ناخوشایندی را که ابتدایش خشم خداست و نیل به هر محبوبی را که آغازش خوشنودی اوست خواستارم، پس از سوی خود سرانجامم را به آمرزش پایان ده، ای صاحب نیکی.
حضرت امام همام حسن عسکری علیه السلام : هرکس روز سهشنبه شش رکعت نماز بخواند و در هر رکعت پس از سوره «حمد» آیه «آمَنَ الرَّسُولُ» را تا آخر و یک مرتبه سوره «إِذٰا زُلْزِلَتِ» را بخواند خداوند گناهان او را بیامرزد و همچون روزی که از مادر به دنیا آمده از گناهان بیرون میرود.
راوی از آن حضرت پرسید در چه وقتی از روز باید این نماز را بجای آورد؟ فرمود: بین طلوع آفتاب تا ابتدای ظهر.
https://eitaa.com/Ostadkhosravi
۱۴. مشهد اول، شاهد دوم، اشراق دوم و سوم.mp3
35.26M
۱۴. شواهد، جلسه چهاردهم:
شرح و تطبیق اشراق دوم و سوم از شاهد دوم، مشهد اول