🌿🍻روغن زیتون🍈🌳
در روایات ما می فرماید:
🍻دهنة #الاخیار؛ روغن زیتون؛ روغن آدم های خوب و خیّر است.
🍻و ادام #المصطفی؛ و خورش افراد برگزیده شده است،(و پیامبر برگزیده شده است)
🍻و طعام #الاتقیاء: و طعام انسانهای با تقوا است.
🍻و مُسِحَت بالقدس #مرتین؛ دو بار با قدس ، مسح شده است.
🍻و بورکت #مُقبلة؛ و در فصلش مبارک است.
🍻و بورکت #مدبرة؛ کهنه هم باشد مبارک است.
🍻و هو #احب الأصباغ الی رسول الله صل الله علیه و آله؛ و برای پیامبر بهترین غذا است که با نان خورده می شود.
🍈 #علیکم بالزیت؛ روغن زیتون استفاده کنید.
🍈فإنه یکشف #المرّة ؛ مرّهء ( رسوبات سودا و صفرا) را برطرف می نماید.
🍈و یذهب #البلغم؛ و بلغم را از بین می برد.
ویشد #العصب؛ و عصب را تقویت می کند.
🍈و یذهب بالضنا؛ و بیماری را از بین می برد.
🍈و یحسِّن #الخُلق؛ و اخلاق را نیکو می کند.
🍈و #یطیب النفس: و نفس انسان را خوش می کند. دلخوشی را زیاد می کند.
🍈و یذهب #بالغم؛ و هم و غم را برطرف می کند و از بین میبرد.
🌳علیک بالزیت؛ روغن زیتون مصرف کن.
🌳فکله و دهن به؛ او را بخور و با او روغن مالی کن.
🌳فإنه من أکله و ادهن به؛ کسی که این روغن را بخورد و روغن مالی کند،
🌳لم یقربه الشیطان #اربعین یوماً ؛ چهل روز شیطان نزدیکش نمی شود.
🌿و شجرة تخرج من طور سیناء؛ یک درختی است که بیشتر در طور سینا رشد می کند و می روید.
🌿تنبت بالدُهن و صِبغ للآکلین؛ روغن زیتون می دهد و خورشی برای خورندگان است.
🌿یطرد الریاح ؛ باد را طرد می کند.
🌿و یزید فی الماء و الجماع؛ و آب اسپرم و جماع را نیز زیاد می کند.
◀️خواص : مبارک - غذا- خورش- روغن مالیدنی - آرایشی - درمانی...
درمانی: کلی بیماریها- مرة(رسوبات سودا،صفرا) -بلغم- ریاح - افسردگی- اعصاب- بداخلاقی-نازائی- سستی جماع-شیطان- میکروب و ویروس- ...
فوائد: آرایشی- ایجاد نشاط- خوش خلقی- رفع سفیدی مو..
https://eitaa.com/Ostadkhosravi🔴
ارسال شده از سروش:
🔻نحس بودن روزها:
در مورد نحس و شوم بودن بعضی از روزها، قرآن کریم در دو آیه به آن اشاره نمودند که هر دو آیه درباره قوم عاد است؛ قومی که از دستور خداوند بزرگ سرپیچی کردند و در برابر پیامبرشان ایستادند و پس از آن که خدای بزرگ حجت را بر آنها تمام کرد، اما آنها بر گناهان خود اصرار ورزیدند تا عذاب نازل شد.
قرآن کریم درباره این قوم می فرماید:
کذبت عاد کان عذابی و نذر، انا ارسلنا علیهم ریحا صرصرا فی یوم نحس مستمر تنزع الناس کانهم اعجاز نحل منقعر
قوم عاد نیز پیامبر خود را تکذیب کردند.
(پس بنگرید) عذاب و انذارهای من چگونه بود؛ ما تندباد وحشتناک و سردی را در یک روز شوم که استمرار و ادامه داشت، بر آن ها فرستادیم (و این باد) مردم را همچون تنه های درخت نخل ریشه کن شده، از جا بر می کند و به سو پرتاب می نمود.
🔅قمر / 20 - 18 و مشابه این آیات: فصلت / 15 و 16.
از قرآن کریم استفاده می شود که روز نحس، همان روز نازل شدن عذاب بر قوم عاد و علت عذاب، ظلم و سرپیچی از فرمان خدای بزرگ و ایستادن در برابر پیامبرشان بوده است؛ بنابراین، نحس بودن آن روز به اعمال خود مردم عاد باز می گردد.
اگر آن ها از پیامبرشان سرپیچی نمی کردند و دستورات الهی را اطاعت می نمودند، نه تنها آن روز نحس و شوم نمی شد که روز عید و مبارکی نیز بود.
در روایتی می خوانیم:
یکی از یاران امام هادی علیه السلام گفت: خدمت حضرت علیه السلام رسیدم، در حالی که در مسیر راه انگشتم مجروح شده بود و سواری از کنارم گذشت و به شانه من صدمه زد و در وسط جمعیت گرفتار شدم و لباسم را پاره کردند، گفتم: خدا مرا از شر این روز حفظ کند.
عجب روز شومی هستی!
امام هادی علیه السلام فرمود: با ما ارتباط داری و چنین می گویی؟!
روز که گناهی ندارد، چرا روز را گناه کار می شمری؟!
از شنیدن این سخن به هوش آمدم و به خطای خود پی بردم؛
عرض کردم: ای مولای من! استغفار می کنم، و از خدا آمرزش می طلبم.
امام علیه السلام فرمود: مادنب الایام حای صرتم تتشامون بها اذا جوزبکم با عمالکم فیها
روزها چه گناهی دارند که شما آن ها را شوم و (نحس) می شمرید، هنگامی که کیفر اعمال شما در این روزها دامنتان را می گیرد؟!
راوی می گوید، عرض کردم: من برای همیشه از خدا استغفار می کنم و این توبه من است ای پسر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم!
امام هادی علیه السلام فرمود:
این برای تو فایده ای ندارد، خداوند شما را مجازات می کند به مذمت کردن چیزی که نکوهش ندارد.
آیا نمی دانی خداوند ثواب و عقاب می دهد و جزای اعمال را در این سرا و سرای دیگر خواهد داد.
سپس فرمود: دیگر این عمل را تکرار مکن و برای روزها، در برابر حکم خداوند کار و تاثیری قرار مده.
📚تفسیر نمونه ج 23،ص 46 به نقل از: تحف العقول،ص 511 و نیز بحار الانوار، ج 59،ص 2.
http://sapp.ir/ghoorani
🔻فرق بین شیعه و دوست:
در کتاب تفسیر منسوب به امام حسن عسکری علیه السلام و نیز در کتاب مرحوم قطب الدّین راوندی - به نقل از دو نفر از راویان حدیث به نام یوسف بن محمّد و علیّ بن سیّار - آمده است:
شبی از شب ها به محضر مبارک حضرت ابومحمّد، امام حسن عسکری علیه السلام وارد شدیم.
همچنین والی شهر که علاقه خاصّی نسبت به حضرت داشت، به همراه شخصی که دست های او را بسته بودند، وارد منزل امام علیه السلام شد و اظهار داشت: یاابن رسول اللَّه! این شخص را از دکّان صرّاف در حال سرقت و دزدی گرفته ایم.
و چون خواستیم او را همانند دیگر دزدان شکنجه و تأدیب کنیم، اظهار داشت که از شیعیان حضرت علیّ علیه السلام و نیز از شیعیان شما است و ما از تعذیب او خودداری کردیم و نزد شما آمدیم تا ما را راهنمائی و تکلیف ما را نسبت به این شخص روشن بفرمائی.
حضرت فرمود: به خداوند پناه می برم، او شیعه علیّ علیه السلام نیست، او برای نجات خود چنین ادّعائی را کرده است.
سپس والی آن سارق را از آن جا بُرد و به دو نفر از مأمورین خود دستور داد تا آن سارق را تعذیب و تأدیب نمایند، پس او را بر زمین خوابانیدند و شروع کردند بر بدنش شلاّق بزنند؛ ولی هر چه شلاّق می زدند روی زمین می خورد و به آن سارق اصابت نمی کرد.
بعد از آن، والی مجدّداً او را نزد امام حسن عسکری علیه السلام آورد و گفت: یاابن رسول اللّه! بسیار جای تعجّب است، فرمودی که او از شیعیان شما نیست، اگر از شیعیان شما نباشد پس لابدّ از شیعیان و پیروان شیطان خواهد بود و باید در آتش قهر خدای متعال بسوزد.
و سپس افزود: با این اوصاف، من از این مرد معجزه و کرامتی را مشاهده کردم که بسیار مهمّ خواهد بود، هر چه مأمورین بر او تازیانه می زدند بر زمین می خورد و بر بدن او اصابت نمی کرد و تمام افراد از این جریان در تعجّب و حیرت قرار گرفته اند.
در این موقع امام حسن عسکری علیه السلام به والی خطاب نمود و فرمود: ای بنده خدا! او در ادّعای خود دروغ می گوید، او از شیعیان ما نیست، بلکه از محبّین و دوستان ما می باشد.
والی اظهار داشت: از نظر ما فرقی بین شیعه و دوست نمی باشد، لطفاً بفرمائید که فرق بین آن ها چیست؟
حضرت فرمود: همانا شیعیان ما کسانی هستند که در تمام مسائل زندگی مطیع و فرمان بر دستورات ما باشند و سعی دارند بر این که در هیچ موردی معصیت و مخالفت ما را ننمایند.
و هر که خلاف چنین روشی باشد و اظهار علاقه و محبّت نسبت به ما نماید دوست ما می باشد، نه شیعه ما.
سپس امام علیه السلام به والی فرمود: تو نیز دروغ بزرگی را ادّعا کردی، چون که گفتی معجزه دیده ام؛ و چنانچه این گفتار از روی علم و ایمان باشد مستحقّ عذاب جهنّم می باشی.
بعد از آن، حضرت در توضیح فرمایش خود افزود: معجزه مخصوص انبیاء و ما اهل بیت عصمت و طهارت می باشد، برای شرافت و فضیلتی که ما بر دیگران داریم و نیز برای اثبات واقعیّات و حقایقی که از طرف خداوند متعال به ما رسیده است.
در پایان، امام عسکری علیه السلام به آن مرد - متّهم به سرقت - خطاب نمود و فرمود: باید شیعه علیّ علیه السلام در تمام امور زندگی، شیعه و پیرو او - و دیگر اهل بیت رسالت - باشد و ایشان را در هر حال تصدیق نماید؛ و نیز باید سعی نماید که هیچ گونه تخلّفی با ایشان نداشته باشد و خلاصه آن که در همه امور، خود را هماهنگ و مطیع ایشان بداند.
📚تفسیر الإمام العسکری علیه السلام : ص 316، ح 161،
📚 الخرایج و الجرایح: ج 2، ص 684، ح 3
📚مدینةالمعاجز: ج 7، ص 2579.
http://sapp.ir/ghoorani
🌼🌼🌼:
#مسلمان_شدن_راهب_مسیحی
🔶روزی #امام_حسن_عسگری (علیه السلام) شخصی را نزد بختیشوع بزرگ پزشکان دربار عباسی ، فرستاد و از او خواست تا یکی از شاگردان خود را نزد حضرت بفرستد.
🔶در آن روزگار امام حسن عسگری (علیه السلام) در شهر #سامرا به سر می برد بختیشوع که از شخصیت امام آگاه بود، بهترین شاگرد خود را انتخاب می کند و هنگام فرستادن به او می گوید:
برو ولی بدان که در میان مردم زمین او [ امام حسن (علیه السلام)] از همه عالم تر است. پس مراقب باش که در مورد آنچه به تو دستور می دهد، اعتراض نکنی.
🔶شاگرد عمل فصد (خون گرفتن) را طبق دستور امام (علیه السلام) به شیوه ای شگفت انگیز انجام داد و در طی یک روز چند بار از حضرت مقدار زیادی خون گرفت.
🔶هنگامی که شاگرد شگفت زده چگونگی عمل را برای استادش، گزارش داد او نیز سخت متحیر ماند.
🔶او به اتفاق شاگرد ممتازش سه روز کتاب های طبی را مطالعه کرد ولی راه به جایی نبرد و از چگونگی عملی که شاگرد در مورد امام حسن عسگری (علیه السلام) انجام داده بود، سر در نیاورد.
🔶لذا به این فکر افتاد تا از استادش که راهبی در دیر العاقول بود و سرآمد دانشمندان مسیحی آن روزگار به شمار می رفت، در این موضوع نظر خواهی کند. او طی نامه ای ماجرا را گزارش کرد و شاگرد نامه را به دیر العاقول برد.
🔶این راهب، سالیان دراز در این دیر به عبادت و گوشه نشینی پرداخته بود. تا راهب نامه را مطالعه کرداز شاگرد پرسید:
– آیا کسی که آن عمل را انجام داده است، تویی؟
– آری.
-خوشا به سعادت مادرت.
🔶آنگاه راهب باسرعت بر مرکبی سوار می شود و همراه شاگرد عازم سامرا، منزل امام حسن (علیه السلام)، می شود.
🔶هنگامی که شاگرد و راهب به در خانه حضرت رسیدند، در باز شد و خدمتکاری بیرون آمد و گفت: راهب دیرالعاقول به درون خانه بیاید. و در بسته شد و دیگر از راهب خبری نبود.
🔶شاگرد می گوید: «صبح روز بعد چون راهب از منزل حضرت خارج شد، دیدم صلیب خود را باز کرده، لباس های رهبانیت را از تن در آورده و لباس های مسلمانی به تن کرده و اسلام آورده است تا آخر عمر در خدمت حضرت بود.
#مناسبت
بالاخره نفهمیدم
هر سال که میگذرد
یک سال به عمرم اضافه میشود
یا یک سال از عمرم کم میشود؟!
#آلبرت_انیشتین
https://eitaa.com/Ostadkhosravi
یکی از علمای دین یهود از حضرت امام علی(علیه السلام) پرسید : چرا قرآن مدت توقف و خواب اصحاب کهف را 309 ذکر سال کرده است در حالی که در حاشیه تورات ما این مدت 300 سال نوشته شده است؟ حضرت امیر علیه السلام فرمودند: «سالهای شما شمسی است ولی سالهای ما قمری است» . جالب اینجاست که دقیقا 309 سال قمری مساوی با 300 سال شمسی می باشد. علاوه بر این خداوند در بیان ۳۰۹ سال بصورتی هم سال شمسی را بیان می کند و می فرماید: ۳۰۰ سال و با بیان نه سال هم به آن افزودند سال قمری را نیز بیان می کند.
اکنون ببینیم آیا ۳۰۹ سال قمری همان ۳۰۰ سال شمسی می شود. ابتدا باید بدانیم یک سال شمسی و یک سال قمری چند روز می باشد:
solar year: 365 days 5 hours 48 minutes 46 seconds
Lunar year :354 days 8 hours 48 minutes and 36 seconds
ابتدا، سال شمسی و سال قمری را بر حسب روز محاسبه کرده و سپس آنها را با هم مقایسه می کنیم:
300 Solar year = 300*(365 days +5 hr +48 min+ 46 sec ) = 109572.65 Day
309 Lunar year = 309*(354 day+8hr+48min+36sec) =109499.42Day
اکنون نسبت خطا را محاسبه می کنیم
Error Ratio= 0.00066= 0.066%
در حقیقت خداوند مدت زمان خواب اصحاب کهف را به سال شمسی 300 سال و به سال قمری 309 سال دانسته که هر دو سال با اختلاف بسیار بسیار ناچیزی مساوی هستند!
❤️قربانی کردن
🔻 برخی انحرافات و خرافات:
- مالیدن خون قربانی به خودرو و ساختمان
- رد شدن از روی خون قربانی
- عبور از بین سر و بدن قربانی پس از ذبح
- قربانی کردن جلوی مساجد که باعث نجاست مساجد میشود (و کاری حرام است).
- باقی گذاشتن خون قربانی در کف خیابان و جلوی منازل مسکونی که منجر به نجس کردن مسیر عبور مردم میشود.
لازم نیست خون قربانی حتماً در محل خاصی (مثلا در منزل) ریخته شود، بلکه در هرجایی انجام شود، بنابر نیت فرد محقق خواهد شد. و با توجه به نجس بودن خون قربانی، ریختن آن در خیابان و جلوی پای افراد و یا هیئتها، نه تنها ترجیحی ندارد، بلکه میتواند مصداق اذیت مردم هم باشد که بهخاطر این نجاست، در هنگام رفت و آمد بهخصوص زمان بارندگی، به زحمت میافتند. لذا اگر کسی تمایل به قربانی کردن دارد میتواند آن را در یک محیط مناسب غیر مسکونی انجام داده و بهدست افراد مستحق برساند.
به هرحال اگر کسی تمایل دارد قربانی را در منزل یا جلوی دستههای عزاداری انجام دهد، توصیه این است که برای مراعات حقوق دیگران، آن را در گوشهای دور از محل رفت و آمد که قابل شستشو باشد انجام داده و محل را تطهیر نماید.
https://eitaa.com/Ostadkhosravi
بسم الله الرحمن الرحیم
🔴سرکه صنعتی و منع حجامت خیانت دشمنان اسلام !
استاد حسین خیر اندیش در زیرنویس کتاب «حجامت، هدیه شب معراج»، خاطره ای را نقل کرده که از افراد قابل اعتمادی چون آقای لطیفی (عضو هیئت امنای مسجد مقدس جمکران) و دکتر بزرگیان (نویسنده کتاب علوم کل مدارس ایران) شنیده. آنها از زبان دکتر کوثری و نورالحکما (هر دو از اعضای گروه پنج نفره) چنین میگفتند:
🔻 ما اولین گروه پنج نفره ای بودیم که برای گرفتن 💉تخصص به فرانسه رفتیم.
در هنگام فارغ التحصیلی، پروفسور فرانسوی گواهینامه ما را امضا نمی کرد. ما همگی به نزدش رفتیم و علت امضا نکردنش را پرسیدیم.
🔴 پروفسور گفت: شما تعهد بدهید که با سرکه خوردن و حجامت کردن مبارزه کنید! تا من گواهی نامه شما را امضا کنم.
🔹 گفتیم: چرا؟ گفت: اگر این کار را نکنید، بیماری نخواهد بود که به مطب شما مراجعه کند. وقتی شما با خوردن سرکه و حجامت کردن مبارزه کنید و مردم اینها را انجام ندهند مریض می شوند و به مطب مراجعه خواهند کرد!!!!
📌منظور سرکه طبیعی است نه سرکه های صنعتی
👆👆👆👆👆
فیلم بانوی عمارت با برنامه ریزی دقیق پایه حجامت را می زند.
قضیه چیه نفوذی ها نمیگذارند یک حدیث از پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم در مورد حجامت از رسانه پخش شود؟؟
چرا بعضی اصرار دارند مردم همیشه درگیر بیماری باشند؟؟
☪شریفترین علم☪
امام موسی کاظم(علیه السلام) :
💠بعد از علم قرآن هیچ علمی شریفتر از دانش اختران و اخترشناسی نیست ، چرا که این دانش علم پیامبران ، اوصیاء و وارثان پیامبران است . ما پیشوایان شیعه نیز آن را می دانیم و به این دانش آگاهی کامل داریم و منکر آن نمی شویم .
📚فرج المهموم سید بن طاووس ص 108بحار ص 252 ج 5🌓
https://eitaa.com/Ostadkhosravi
💫اهمیت علم نجوم در اسلام💫
🌔یکی از مباحث حایز اهمیت در دانش های اسلامی، دانش نجوم اسلامی است چرا که اهم مسایل عبادی به این دانش وابسته است .
خوب دقت کنید!
نمازهای یومیه ، نوافل ، پایان فضیلت نماز ، نیمه شب ، نماز وتیره ،نماز غفیله و... در چه محدوده زمانی خوانده می شوند؟
آیا هیچ می دانید که وقت نماز صبح در چه محدوده زمانی تشریع شده است ؟ فجر کاذب چیست ؟
فجر صادق کدام است ؟
و یا از اعتراض فجر اطلاعی دارید ؟
آیا می دانید تفسیر روایت شریفه که می فرماید (کالرمح صاعداً فی السماء) چه می باشد ؟
آیا می دانید تفسیر روایت شریفه که می فرمآید فجر صادق (کبیاض نهر سوری ) می باشد، چه چیزی است ؟
ظهر شرعی کدام است ؟
زوال چیست ؟
حمره مغربیه و مشرقیه که مقیاس برخی عبادات است به به چه زمانی اطلاق می شود ؟
قبله چگونه تعیین می گردد ؟
ساعت قبله چیست ؟
هلال ماه چگونه رؤیت می شود ؟
تفسیر روایت (لو رآه واحد لرآه خمسون) یعنی چه ؟
کسوف و خسوف چه چیزی است که با ظهور آن نماز آیات واجب می شود؟
اول ماه چه زمانی است ؟
لیالی مقمره چیست ؟
ایام البیض کدام است ؟
محاق چیست ؟
مقارنه کدام است؟
چه زمانی ماه متولد می شود ؟
هیچ می دانید عید فطر برا ساس داده های دانش نجوم در اول ماه شوال اعلام می شود ؟
از یوم الترویه خبری دارید؟
از روز عرفه چطور ؟
می دانید اوقات اختیاری و اضطراری مشعر کدام است ؟
تعیین عید قربان براساس چه چیزی صورت می پذیرد ؟
پاسخ همه این پرسش ها که جزء کوچکی از مجموعه عظیم پرسش های نجوم اسلامی است فقط با احاطه و اشراف بر این دانش امکان پذیر است .
پس با ما باشید تا در آینده ضمن آموزش نجوم اسلامی و طرح عناوین مهم این دانش ، پنجره ای زیبا به سوی آسمان دانش های اسلامی باز کنیم. طرح مسایل دانش نجوم اسلامی و انطباق آن با نجوم سنتی و کلاسیک پاسخ پرسش های شما را در این بخش بدهیم.
https://eitaa.com/Ostadkhosravi
چلهی بزرگ
چلهی کوچک
چارچار
سده
اَهمنوبهمن
سیاهبهار
و سرماپیرزن
کلمات زیبا و دوست داشتنی بالا کلماتی هستند که برای نسل قدیم بسیار آشنا و با رگ و خون آن عزیزان عجین شده است.
زمستان به دو بخش تقسیم میشده است:
چله بزرگ(چله کلان) و چله کوچک(چله خرد)
که چله بزرگ از اول دی ماه تا دهم بهمن ماه می باشد
و چهل روز کامل و چله کوچک از یازدهم بهمن تا پایان بهمن ماه بیست روز کامل، و به همین دلیل چون بیست روز کمتر است چله کوچک نامیده شده است.
غروب آخرین روز چله بزرگ جشن سده برگزار می شده و مردم دور هم جمع می شدند و از این جشن لذت می بردند و در نهایت با برپایی آتش و خواندن شعر و پایکوپی بدور آتش، جشن سده را گرامی می داشتند.
این دوبرادر( چله بزرگ و چله کوچک) در هشت روز در کنار همدیگر هستند که آن 8 روز را ( چار چار) می نامند.
به چهار روز آخر چله بزرگ و چهار روز اول چله کوچک چار چار گفته می شود.
پس از چار چار نوبت به اهمن و بهمن پسران پیرزن (ننه سرما ) می رسد که خودی نشان دهند.
10 روز اول اسفند را اهمن و 10 روز دوم اسفند را بهمن می گویند
و این 20 روز ممکن است آنقدر بارندگی باشد که این دوبرادر به دو چله طعنه بزنند، با توجه به شعری که قدیمی های نازنین می خواندند؛
اهمن وبهمن ،آرد كن صدمن ،روغن بیار ده من
هیزم بکن خرمن عهده ی همه بامن
تا اینجا 20 روز از اسفند به نام اهمن وبهمن نامگذاری شده اند ومی ماند 10 روز آخر اسفند ماه که 5 روز اول، "سیاه بهار" نام گرفته و شعری هم که قدیمی ها می خوانند؛ سیاه بهار شب ببار و روز بکار.
از این شعر هم مشخص می شود در این ایام، شب ها بارندگی فراوان بوده و روزها کشاورزان مشغول کشت و زراعت بوده اند
5 روز آخر هم سرماپیرزن نام گرفته است که در این روزها آسمان گاهی ابری، گاهی آفتابی،گاهی همراه با باد و اکثر اوقات از آسمان تگرگ می بارد که قدیمی های دل پاک براین باور بودند که گردنبند پیرزن پاره شده و مُهره های آن به زمین می ريزد.
چرا گفتن "انشاءالله" لازم است؟
شایسته است انسان قبل از هر کاری بنا را بر اعتماد و توکل بر مشیت الهی قرار دهد چون انجام کارها و محقق شدن امور بسته به علل و عوامل بسیاری دارد، که اراده طولی انسان تنها یک علت در کنار دیگر علل متّکی به مشیت الهی میباشد.
به همين جهت است كه خداوند در سوره کهف آیه ،23 به پیامبرش میفرماید: "وَلَا تَقُولَنَّ لِشَیءٍ إِنِّی فَاعِلٌ ذَلِكَ غَدًا الاّ أن یشاءالله؛ هرگز نگو من فلان كار را فردا انجام میدهم مگر این كه خدا بخواهد"
یعنی در مورد اخبار آینده و تصمیم بر انجام كارها حتماً جمله انشاءالله را اضافه كن و انجام كار را موكول به خواسته خدا كن، چون تو هرگز مستقل در تصمیم گیری نیستی و اگر خدا نخواهد هیچ كس توانایی بر هیچ كار را ندارد.
کما اینکه آیت الله مکارم میفرماید: خبر دادن قطعی برای انسان كه قدرتش محدود است و احتمال ظهور موانع مختلف میرود صحیح و منطقی نیست و چه بسا دروغ از آب در بیآید،[1]
علامه طباطبایی هم در شأن نزول آیه ،23 سوره کهف میفرماید: پیامبر (صلياللهعليهوآله) اظهار نظر درباره اصحاب كهف را به فردا موكول كرد، ولی انشاءالله نگفت به همین جهت تا چهل شبانه روز وحی از او قطع شد تا آنجا كه رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) غمگین شد و یارانش كه به وی ایمان آورده بودند به شك افتادند و قریش شادمان شده و پیامبر را مسخره كردند. پس از چهل شبانه روز سوره كهف و جریان اصحاب كهف بر پیامبر نازل شد و پیامبر علّت تأخیر وحی را از جبرئیل سؤال كرد. جبرئیل همین آیات را بر پیامبر خواند[2] بدیهی است اگر خدا نخواهد كاری صورت بگیرد آن كار انجام نمیشود.
ولیکن در مواردی که انسان غافل از مشیت الهی میشود، بهترین راه کار آن است که به ادامه آیه، 23 سوره کهف عمل شود چون در تـعـقـیـب جمله "وَلَا تَقُولَنَّ لِشَیءٍ إِنِّی فَاعِلٌ ذَلِكَ غَدًا الاّ أن یشاءالله" قرآن مىفرماید: "وَاذْكُرْ رَبَّكَ إِذَا نَسِیتَ وَقُلْ عَسَى أَنْ یهْدِینِ رَبِّی لِأَقْرَبَ مِنْ هَذَا رَشَدًا"
هنگامى که یاد خدا را فراموش کردى بعد که متوجه شدى پروردگارت را بخاطر بیاور، اشـاره به اینکه اگر بخاطر فراموشى جمله انشاءالله را به سخنانى که از آینده خبر مـىدهـى نـیـفـزائى هـر مـوقـع بـیـادت آمد فورا جبران کن و بگو انشاء الله، که این کار گذشته را جبران خواهد کرد و بـگـو امـیـدوارم کـه پـروردگـارم مـرا بـه راهـى روشـنـتـر از ایـن هـدایـت کـنـد.
📚پی نوشت:
1. تفسیر نمونه، ج 12، ص 385.
2. تفسیر المیزان، ج 13، ذیل تفسیر آیه،23 سوره کهف.
کانال قرآن و عترت :
http://sapp.ir/ghoorani