عباس بن فرناس بن ورداس التاکرینی، (منسوب به «تاکرین» ـ آبادی بزرگی در اندلس) به فراگیری طب (پزشکی) و داروسازی پرداخت و در علوم هیئت و ستارهشناسی، فیزیک و شیمی مهارت یافت. در موسیقی و ساخت ابزار آن متبحر، و رسم و هندسه معماری را به خوبی آموخته بود. او در قرطبه (کوردوبا) ـ مرکز درخشش تمدن اسلامی در اندلس ـ بزرگ شد و نفوذ زیادی در دربارهای امرای بنی امیه داشت که از جملهٔ ایشان میتوان به حکم بن هشام که بین سالهای ۱۸۰–۲۰۶ هجری حکمرانی مینمود و عبدالرحمن بن الحکم ۲۰۶–۲۳۸ هجری و محمد بن عبدالرحمن ۲۳۸–۲۷۳ هجری اشاره داشت.
خدمات و اختراعات ویرایش
وی یکی از دانشمندان بزرگ نجومی در جهان اسلام و اولین کسی است که مبادرت به ساخت قبهٔ آسمانی نمود و آن را در خانهٔ خود قرار داد که اشکال ستارگان و خورشید و ماه و آسمان و ابرها و توابع آن از قبیل رعد و برق را نشان میداد.[۲] این دانش قطعاً در محاسبات پروازی وی، از جایگاه مهمی برخوردار بودهاست.

مجسمه عباس بن فرناس در بغداد
ابن فرناس اولین فردی است که توانست اندیشه پرواز انسان را عملی نماید و کار وی سالها بعد سرلوحه افراد دیگری که در اندیشه پرواز بودند قرار گیرد .
کوشش وی برای تحقق پرواز انسان، تا حدود بیست سال ادامه داشت. آنگاه که موفق به پرواز گردید، حیرت و شگفتی اهالی قرطبه را برانگیخت. اهالی قرطبه با دیدن او در حال پرواز ـ و در حالی که جسمش را با ابزاری آکنده از بال و پر پوشانیده بود، ـ به وحشت افتادند. هر چند که در جریان یکی از پروازهای خود، در حالی که مسافتی در آسمان را پیموده بود، سقوط کرده و پشتش آسیب دید. پرواز موفق وی در سال 850 میلادی با ابزاری دستساز و کاملاً بر پایهٔ محاسبات هندسی بود. ضمن آنکه وی در تحلیلی علمی، سقوط خود را به عدم تعبیهٔ دقیق «دُم» برای ابزار پروازش بازمیگرداند که نشان دهندهٔ توجه وی به محاسبات پرواز است.
وی علاوه بر پرواز، به نوآوریهای دیگری نیز مبادرت نمود که نشان از ذهن پویا و پرسشگر وی داشتهاست.
وی وسیلهٔ استوانهای ساخت که با مرکب روان برای نوشتن پر میشد و آن اولین خودنویس ساخته شده در جهان بود که قرنها بر «سیتلوی» فرانسوی مقدم است.[۳][۴] همچنین، ادوات و ابزاری نجومی ابداع نمود که از جملهٔ آنها «ذات الحلق» است[۵] که برای رصد کردن سیارات و نجوم و برای تبیین موقعیتهای ماه از خورشید یا دائرةالبروج به کار میرود.
و اولین کسی است که وسیلهای برای اندازهگیری زمان ساخت و آن را «میقاته» نامید و به امیر محمد بن عبدالرحمن اموی تقدیم داشت که این ابیات بر آن نقش بسته بود:
{ هر آینه من برای دین شما بهترین وسیلهام. در آن حال که زمان نماز را ندانید در آن زمانی که خورشید در روز و ستارگان در تاریکی شب دیده نشوند، به برکت امیر مسلمانان محمد زمان هر نمازی را آشکار میسازم. }
این وسیله به قیاس و حساب درجهٔ سایه (ظل) و زوایای آن استوار است که ساعت و دقیقه و ثانیه را نشان میدهد و «زیگرید هونکه» مینویسد که: «آن الهام بخش آیندگان در ساخت ساعتهای آبی و جیوهای یا ساعتهای آفتابی دقیق بود.» او در موسیقی هم فردی مطلع بود؛ و در مرحلهٔ بعد از زریاب قرار دارد و برتری بزرگی در داخل کردن موسیقی شرقی به اسپانیا و تعمیم آن به او نسبت داده میشود. موسیقی نظری و تطبیقی که زریاب و ابن فرناس داخل کردند، تنها فارسی و عربی بود و با گذشت سالیان اصول موسیقی یونانی و فیثاغورسی زمانی که کتابهای یونانی مربوط به این موضوع به عربی ترجمه شد، جای آن را گرفت.
او اولین کسی است که در اندلس ساختن شیشه از سنگ را استخراج کرد.[۲] در هر حال فرناس با پشتکار خود درس بسیار ارزشمندی را به نسلهای پس از خود آموخت: ما شاگرد پرسشهای بزرگیم، نه مقهور شکست در رسیدن به پاسخها، که اگر «حق» را فراموش نکنیم، پاسخ درست را نیز خواهیم یافت.
https://eitaa.com/Ostadkhosravi
روش های تشخیص روغن کنجد اصل از تقلبی | چگونه روغن کنجد اصل و مرغوب را تشخیص دهیم؟
روغن کنجد از جمله روغن های گیاهی پرمصرف در جهان است. در ایران نیز در سالهای اخیر با روی آوردن مردم به مصرف روغن های طبیعی و گیاهی که بطور سنتی تهیه می شوند، روغن کنجد نیز در سبد غذایی و روغن های مورد استفاده مردم قرار گرفته است. اما همانند بسیاری از کالاهای محبوب و پرطرفدار که البته قیمت آنها بالاست و تهیه نوع مرغوب آن زحمت دارد و همیشه عده ای سودجو به دنبال سود و پول بیشتر هستند، در زمینه تولید روغن کنجد نیز تقلب و سودجویی وجود دارد و بعضا روغن کنجدهایی که یا مرغوب نیستند و یا تقلب در آنها وجود دارند، در بازار عرضه می شود که در زیر چند روش به منظور تشخیص روغن کنجد اصل از نوع تقلبی یا نامرغوب آن آموزش داده می شود.
نکته اول این است که در خرید هر نوع کالا بویژه مواد غذایی سعی کنید که از فروشگاه های معتبر و مورد اطمینان خرید را انجام دهید. درخصوص روغن کنجد یک نکته مهم این است که در فرایند تهیه روغن کنجد که روش تهیه آن روغن باید از #ارده_کنجد یعنی پودر و خمیر شده دانه های کنجد تهیه شود و تهیه روغن کنجد مستقیم از دانه های کنجد طبق نظر متخصصان طب سنتی قابلیت خوراکی و خواص مفید روغن کنجد را ندارد.
یک راه تشخیص اصل بودن روغن کنجد توجه به قیمت آن است که البته باید اذعان کرد که در همه شرایط و موارد صدق ندارد، توجه به قیمت آن است. در واقع بعضی از روغن کنجدها ارزانتر از قیمت یک کیلو کنجد عرضه می شوند که از لحاظ منطقی این نمی تواند درست باشد. زیراکه اگر واقعا از کنجد واقعی و مرغوب در تهیه روغن کنجد استفاده کرده باشند باید قیمت یک کیلو روغن کنجد حداقل کمی بالاتر از قیمت یک کیلو دانه کنجد باشد. این حالت برای دیگر انواع روغن ها مانند روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن بادام نیز صدق می کند.
شاید ساده ترین راه تشخیص روغن کنجد اصل از تقلبی توجه به رنگ و بوی روغن کنجد باشد. روغن کنجد طبیعی و اصل بوی ملایم کنجد داشته و رنگ آن زرد متمایل به طلایی است.
روش دومی که می توان برای تشخیص روغن کنجد اصل از تقلبی گفت توجه به خواص و حالات روغن کنجد است. روغن کنجد اصل و مرغوب حرارت زیادی را تحمل می کند و مانند روغن های نباتی یا روغن مایع ها بعد از حرارت دیدن نمی سوزد و بوی بدی ساتع نمی کند.
روش سوم این است که روغن کنجد را در هوای سرد امتحان کنید تا ببینید اصل و طبیعی است یا تقلبی. توجه کنید که روغن کنجد در اثر سرد شدن و در دمایی حدود 6 درجه حالت سفت شده می گیرد و به اصطلاح می بندد که این نشانه مرغوب، طبیعی و اصل بودن روغن کنجد است.
در نهایت برای تست و تشخیص اصل بودن روغن کنجد می توانید آن را روی پوست خود بمالید تا پوستتان چرب شود. اگر روغن کنجد طبیعی و اصل باشد پس از چند دقیقه با آب گرم آن را بشویید که اگر طبیعی باشد تنها نرمی روغن بر روی پوست باقی می ماند.
https://eitaa.com/Ostadkhosravi
از امام صادق (علیه السلام) روایت شده است که خداوند طلا را در دنیا زینت زنان قرار داد و بر مردان پوشیدن آن و نماز خواندن با آن حرام ساخت.
به طوری که از این روایت و روایات دیگر بر می آید.
اسلام طلا را جزء زینت های مخصوص زنان و نشانه آنان قرار داده است و بر مردان زینت نمودن با آن و پوشیدن لباس حریر را تحریم فرموده است.
همان گونه که پوشیدن لباس زنانه بر مردان حرام است.
علاوه بر این فلسفه دیگری از نظر بهداشت برای این حکم اسلام نقل شده است.
تماس طلا با بدن انسان و رگ های موئین خون، آثار سختی ایجاد می نماید.
در مردان سرعت گلبول های سرخ را زیاد می کند و از فعالیت گلبول های سفید می کاهد.
قهرا در جریان خون تاثیر فراوان کرده و خون مردها را فاسد می کند زیرا گلبول های سرخ مرد بیشتر است، اما در زنها چون گلبول های قرمز آنان کمتر از مردان است، طلا با تحریک گلبول های سرخ نشاط بیشتری به بانوان می دهد ولی نه به آن حد که در مردان موجب فساد خون می گردد.
⚫خلاصه حالات چهارمین معصوم، دوّمین اختر امامت⚫
حضرت روز سه شنبه یا پنج شنبه، پانزدهم ماه مبارک رمضان، سال سوّم هجری مطابق با دوازدهم اسفند، سال سوّم شمسی.در شهر مدینه منوّره دیده به جهان گشود.
▪نام: «حسن»نام و لقب حضرت بعنوان حسن مجتبی علیه السلام به رقم حروف أبجد کبیر چنین می شود: 118، 446.
و در تورات «شُبّر» ودر انجیل «طاب» می باشد.
صَلوات اللّهِ عَلَیْه، یَومَ وُلِدَ وَیَوْم اسْتُشْهِدَ وَیَوْمَ یُبْعَثُ حَیّاً.
▪کنیه : ابو محمّد.
▪لقب : مجتبی، طیّب، سیّد، ولیّ، تقیّ، حجّت، سبط، قائم، وزیر، أمین و ... .
▪نقش انگشتر:«الْعِزَّةُ لِلّهِ»
▪امام حسن مجتبی علیه السلام 25 مرتبه پیاده برای انجام مراسم حجّ و زیارت خانه خدا، به مکّه معظّمه رفت.
و در طیّ دو مرحله، حضرت تمامی ثروت و اموال خود را بین فقراء و تهی دستان تقسیم نمود.
▪مدّت عمر: آن حضرت حدود هشت سال در حیات جدّ گرامیش، و حدود هشت سال و اندی هم زمان با مادر ارجمندش، و 37 سال نیز در کنار پدر بزرگوارش زندگی نمود، و سپس قریب 10 سال امامت و رهبریّت اسلام و مسلمان ها را بر عهده داشت؛ و در مجموع مدّت عمر پربرکت آن امام مظلوم را، بین 47 تا 50 سال گفته اند.
▪▪▪شهادت: حضرت امام حسن مجتبی صلوات اللّه علیه، توسّط همسرش - جُعده دختر أشعث بن قیس کندی - به دستور و تزویر معاویه مسموم گردید.
و چهل روز پس از آن - یعنی؛ روز پنج شنبه، 28 ماه صفر؛ ما بین سال 50 تا 53 هجری - به فیض شهادت نایل گشت.
▪امام حسن مجتبی علیه السلام در آخرین لحظات عمر گران مایه خویش به برادرش، امام حسین علیه السلام اظهار داشت: مبادا در تشییع و تدفین جنازه ام خونی بر زمین ریخته شود.
و هنگامی که خواستند جسد مطهّر آن امام مظلوم را کنار جدّ بزرگوارش، رسول خدا صلی الله علیه و آله دفن کنند، عدّه ای به سرکردگی عایشه، مسلّحانه هجوم آوردند و از ورود جنازه مطهّر به محوّطه حرم حضرت رسول صلی الله علیه و آله جلوگیری نموده؛ و آن گاه جنازه و تشییع کنندگان را تیرباران کردند.
بر اساس وصیّتی که حضرت فرموده بود: خونی در تشییع جنازه ام ریخته نشود، به ناچار پیکر مقدّس آن امام مظلوم را که چندین تیر به آن اصابت کرده بود - به سمت قبرستان بقیع حرکت داده و در آنجا دفن نمودند...
کانال قرآن و عترت :
http://sapp.ir/ghoorani
شعر ویکتور هوگو در واپسین روزهای حیات پیامبر اکرم ص...
سروده بلند «سال نهم هجرت» اینچنین آغاز میشود:
«احساس میکرد، زمان مرگش فرا رسیده است
آنچنان با وقار و شکوهمند بود که به ملامت کسی بر نمیخاست
چون در کوچهها قدم میزد رهگذران از هر سو سلامش میگفتند
و او، به مهربانی، پاسخ میداد
هنوز در محاسن سیاهش، بیست تار موی سپید نبود،»
هوگو در ادامه به وصف و شرح چهره پیامبر (ص) و احوال و حالات ایشان در آن روزها پرداخته و حتی اشارهای به امامت حضرت علی (ع) داشته است، آنجا که میگوید:
«آنگاه، پرچم اسلام را به پرچمدارش «علی» سپرد و گفت:
این آخرین سپیده دم زندگی من است
خدایی جز خدای یگانه نیست. در راهش تلاش کن!»
همچنین در این سروده به دیگر روایتهایی از آخرین روزهای زندگی پیامبر (ص) اشارههای دقیقی شده است. برای مثال در بخشی از این سروده میخوانیم:
«همهمهای در میان مردم درگرفت و پیامبر ادامه داد:
آی مردم، گوش بسپارید!
اگر یکی از شما را سخنی ناپسند گفتهام
پیش از آنکه از میانتان بروم، برخیزد
و در حضور همگان آنرا به من بازگرداند
اگر کسی را به ناحق، ضربتی زدهام
بیاید و با این چوپ مرا قصاص کند!»
هوگو بخش پایانی این سروده و توصیف مرگ پیامبر (ص) را اینچنین شرح میدهد:
«شب هنگام
فرشته مرگ، بر درگاه خانه آمد و اجازه ورود خواست
پیامبر رخصت داد
پیک خدا که داخل شد
حاضران دیدند که برقی شگفت
در نگاه پیامبر درخشیدن گرفت
همانند نوری که روز میلاد در چشمهایش داشت.
«عزراییل» گفت:
ای پیامبر! خدایت تو را به نزد خویش میخواند
پیامبر پاسخ داد:
دعوتش را به جان میپذیرم و میآیم!
آنگاه لرزشی کوتاه بر شقیقههایش نشست
و نفسی آرام لبهایش را از هم باز کرد
و «محمد»
جان به جان آفرین سپرد»
https://eitaa.com/Ostadkhosravi
⬛علّت و چگونگی شهادت حضرت رضا علیه السلام :
طبق آنچه از مجموع روایات و تواریخ استفاده می شود:
خلفاء بنی العبّاس با سادات بنی الزّهراء خصوصاً امامان معصوم علیهم السلام رابطه حسنه ای نداشتند و چنانچه بهائی به آن ها می دادند و اکرامی می کردند، تنها به جهت سیاست و حفظ حکومت بوده است.
مأمون عبّاسی همچون دیگر بنی العبّاس، اگر نسبت به امام رضاعلیه السلام احترامی قائل می شد، قصدش سرپوش گذاشتن بر جنایات پدرش، هارون الرّشید و نیز جذب افکار عمومی و تثبیت موقعیّت و حکومت خود بود.
مأمون در تمام دوران حکومتش به دنبال فرصت و موقعیّت مناسبی بود تا بتواند آن امام معصوم و مظلوم علیه السلام را - که مانعی بزرگ برای هوسرانی ها و خودکامگی هایش می دانست - از سر راه خود بردارد.
از طرف دیگر اطرافیان دنیاپرست و شهوتران مأمون، کسانی چون فرزندان سهل بن فضل هر روز نزد مأمون نسبت به حضرت رضاعلیه السلام سعایت و سخن چینی و بدگوئی می کردند، لذا مأمون تصمیم جدّی گرفت تا آن که حضرت را به قتل رسانیده و از سر راه بردارد.
در این که چگونه حضرت، مسموم و شهید شد بین مورّخین و محدّثین اختلاف نظر است، که به دو روایت مشهور در این رابطه اشاره می شود:
1⃣ عبداللَّه بن بشیر گوید: روزی مأمون مرا دستور داد تا ناخن هایم را بلند بگذارم و کوتاه نکنم، پس از گذشت مدّتی مرا احضار کرد و چیزی شبیه تمر هندی به من داد و گفت: آن ها را با انگشتان دست خود خمیر کن.
چون چنین کردم، او خود بلند شد و به نزد حضرت رضاعلیه السلام رفت و پس از گذشت لحظاتی مرا نیز در حضور خودشان دعوت کرد.
هنگامی که به حضورشان رسیدم، دیدم طبقی از انار آماده بود، مأمون به من گفت: ای عبداللّه! مقداری انار دانه دانه کن و با دست خود آب آن ها را بگیر.
و چون چنین کردم، مأمون خودش آن آب انار را برداشت و به حضرت خورانید و همان آب انار سبب وفات و شهادتش گردید.
و اباصلت گوید: چون مأمون از منزل امام علیه السلام بیرون رفت، حضرت به من فرمود: مرا مسموم کردند.
2⃣ محمّد بن جهم گوید: حضرت رضا علیه السلام نسبت به انگور علاقه بسیار داشت، مأمون این موضوع را می دانست، مقداری انگور تهیّه کرد و به وسیله سوزن در آن ها زهر تزریق نمود، به طوری که هیچ معلوم نبود، و سپس آن ها را به حضرت خورانید و حضرت به شهادت و لقاءاللَّه رسید.
📚أعیان الشّیعة: ج 2، ص 30 31.
همچنین اباصلت هروی حکایت کند:
روزی در خدمت حضرت علیّ بن موسی الرّضا علیهما السلام بودم، که فرمود: ای اباصلت! آنان مرا به وسیله زهر مسموم و شهید خواهند کرد و کنار قبر هارون الرّشید دفن می شوم، خداوند قبر مرا پناهگاه و زیارتگاه شیعیان و دوستانم قرار می دهد.
پس هرکس مرا در دیار غربت زیارت کند، بر من لازم است که در روز قیامت به دیدار و زیارت او بروم.
قسم به آن که جدّم، محمّد صلی الله علیه و آله را به نبوّت برگزید و بر تمامی مخلوقش برتری و فضیلت داد، هرکسی نزد قبرم نماز بخواند مورد مغفرت و رحمت الهی قرار خواهد گرفت.
قسم به آن که ما را به وسیله امامت گرامی داشت و خلافت و جانشینی پیغمبرش را مخصوص ما گرداند، زیارت کنندگان قبر من در پیشگاه خداوند از بهترین موقعیّت برخوردار می باشند.
و سپس افزود: هر مؤمنی هر نوع سختی و مشکلی را در مسیر زیارت و دیار من متحمّل شود، خداوند آتش جهنّم را بر او حرام می گرداند.
📚عیون أخبارالرضا علیه السلام : ج 2، ص 226، ح 1.
http://sapp.ir/ghoorani
▪ظروف و دیگ سنگی▪
هنگامی که مأمون حضرت رضا علیه السلام را از مدینه به خراسان احضار کرد، آن حضرت در مسیر راه، معجزات و کراماتی را به اذن خداوند متعال به مردم و همراهیان خود ارائه نمود.
از آن جمله وقتی امام علیه السلام به روستای سناباد رسید، بر کوهی - که از سنگ سیاه بود - تکیه زد و این دعا را بر زبان مبارک خویش جاری نمود: «اللّهمَ انْفَعْ بِهِ وَ بارِکْ فیما یَنْحَتُ مِنْه» یعنی؛ پروردگارا، مردم را از این کوه سودمند گردان، و در آنچه از آن می تراشند، برکت و فایده ای بسیار قرار بده.
سپس فرمود: هر غذائی که می خواهید برای من طبخ نمائید در ظرف سنگی تراشیده شده از این کوه باشد.
و چون از آن کوه برای حضرت در ظروف سنگی غذا تهیّه شد، مرتّب غذا تناول می فرمود؛ گرچه حضرت کم خوراک بود.
و از آن روز به بعد، مردم ظرف های سنگی گوناگونی از آن کوه می تراشند و مورد استفاده قرار می دهند، که به وسیله دعای حضرت برکات بسیاری دیده اند.
📚عیون أخبارالرّضا علیه السلام : ج 2، ص 136، ح 1،
📚 ناسخ التّواریخ: ج 11، ص 244.
http://sapp.ir/ghoorani
#مجموعهآدابحمامرفتن۴
🔹 یک روز در میان حمام کردن
🔹 خواندن اذکار مخصوص
🔹 ریختن آب گرم بر سر و پاها در ابتدای ورود
🔹 خوردن جرعه ای از آب حمام (چرا که رفع ناراحتی مثانه می کند)
🔹 نخوردن آب سرد در حمام
🔹عدم استحمام با آب سرد (زمانی که ترس بیمار شدن می رود)
🔹 ریختن آب سرد بر روی پاها پس از خروج از حمام (که درد بدن را می برد و از جمله درد شقیقه را رفع می کند)
🔹 حمام و نظافت شخصی قبل از جماع
🔹 شانه نزدن و مسواک نزدن در حمام
🔹 در حال گرسنگی حمام نرفتن
🔹 با شکم پر حمام نرفتن
🔹 در حال روزه حمام نرفتن
🔹 زدودن موهای اضافه بدن
🔹 شستن سر با گل ختمی و سدر
🔹پوشاندن عورتین در حمام (بستن لنگ در حمام⇨به سبک قدیم و استفاده از لباس زیر، الان)
🔹پوشاندننگاهازعورتدیگران
🔹بستن سر پس از خروج از حمام
🔹قرآن نخواندن در حمام در حالت عریان
🔹 روغن مالی بدن (ماساژ)
🔹 پس از حمام خواندن دو رکعت نماز
⬅ ادامه دارد...
🔶🌸 مسواک سنتی در اروپا و آمریکا 🌸🔶
✍ امروزه در آمریکا و اروپا با پی بردن به خواص بی نظیر مسواک سنتی (چوب اراک) استفاده از این هدیه طبیعت رو به گسترش است.
🔍 تصویر بالا نمونه ای از بسته بندی و عرضه این محصول در کشورهای خارجی است.
💫 برخی از خواص دارویی چوب اراک (مسواک):
✅ چوب درخت اراک حاوی تانن، ترکیبات گوگردی، ترکیبات ایزوتیوسیاناید، سنجرین، کلر، کلراید، سیلیکا، تری میتل آمین، فلورین، فلوراید، سیلیس، سیلیسیم، بی کربنات سدیم می باشد که این مواد دندان ها را سفید و ضدعفونی و پاکیزه می کنند.
✅ از پوسیدگی دندان و به وجود آمدن پلاک و خونریزی لثه جلوگیری کرده و باعث تقویت لثه و استحکام دندان می شوند.
✅ چوب درخت اراک دارای مواد خوشبوکننده روغنی است که دهان را خوشبو می کند.
✅ اسید انیسیک موجود در چوب درخت اراک به دفع خلط از سینه کمک می کند.
✅ اسید اسکوربیک و ماده سیتوسیترول موجود در چوب این درخت اراک باعث تقویت شریان های خونی غذارسان به لثه می شوند.
✅ وجود ماده ای به نام انثرالیتون در چوب درخت اراک در تقویت اشتهای غذا خوردن و تنظیم حرکت روده ها مفید است.
#آدابحمامرفتن۵
حمام کردن یکی از درمان های اصلی برای بیماری هاست که باعث دفع مواد زائد بدن و پاکسازی آن می شود و موجب سلامتی و پیشگیری از بیماریهاست. حمام کردن برای دفع فضولات بدن لازم است .
♦امامنظور از حمام دوش گرفتن چند دقیقه ای نیست!
– منظور از حمام جای بسیار گرم است و به جایی که گرم نباشد حمام نمیگویند.
💦هندسه حمام
حمام،در اصل هندسه ی خاصی دارد که دارای ۴ بخش است و بر اساس چهار طبع بدن طراحی شده است:
۱- اطاق اول؛ سرد و خشک.
۲- اطاق دوم؛ سرد و مرطوب
۳- اطاق سوم؛ گرم و تر
۴- اطاق چهارم؛ گرم و خشک.
که به ترتیب باید وارد هر یک از این اطاق ها شد.
#فوایدحمام
۱- یکی از #پیشگیری ها و #درمانهای جامع در طب شیعی، حمام است.
۲- نرم کردن اعصاب
۳- درمان غلبه بلغم
۴- نشسته حمام کردن پیازچه های مو را تقویت میکند.
🔹نکته ۱: اساس یک سوم بیماریها از بلغم (سردی مزاج) بوده و حمام نیز درمان بلغم است.
نکته ۲: خاصیت درمانی، در حمام بسیار گرم حاصل میشود.
🍃مقدار حمام رفتن
– حداقل؛ یک روز در میان
– حداکثر؛ هفته ای یک بار.
🌿زمان رفتن به حمام
۱- در حال سیری و پر بودن شکم به شدت نهی شده است.
۲- به صورت ناشتا رفتن نیز خوب نیست و باید مقداری غذا داخل شکم باشد.
⭕نکته: حمام رفتن در حالت کاملا سیر بودن یا با معده کاملا خالی خط قرمز است و بشدت نهی شده است.
💫هنگام خواب :
«حضرت زهرا سلام الله علیها » فرمودند:
یکشب رختخوابم را پهن کرده بودم و می خواستم بخوابم، «حضرت رسول (ص)» بر من وارد شد و فرمودند:
ای فاطمه! نخواب، مگر چهار عمل را بجا آوری.
گفتم: آن چهار عمل چیست؟! فرمود:
«اول: ختم قرآن کن.
دوم: پیغبران را شفیع خود گردان.
سوم: مؤمنین را از خود خوشنود گردان.
چهارم: حج و عمره را بجا آور.»
سپس مشغول نماز شدند، من منتظر ماندم تا نماز حضرت تمام شد، گفتم:
یا رسول اللَّه، مرا امر فرمودید: به چهار چیز که قدرت انجام آن را دراین وقت ندارم.
آن حضرت تبسمی کردند و فرمودند:
1 - هر وقت خواستی بخوابی «قل هو اللَّه احد» را سه مرتبه خوان، مثل این است که قرآن را ختم کردی «یعنی ثواب ختم قرآن را برایت می نویسند».
2 - وقتی که بر من و پیغبران قبل از من صلوات بفرستی، ما در روز قیامت شفیعان تو خواهیم بود. «یعنی بگویی: سَلامٌ عَلَی جَمیعِ الْأنْبیاء و المُرسَلین»
3 - وقتی برای مؤمنین استغفار بگویی، « یعنی بگویی: «اَللَّهُمَّ اغْفِر المُؤمنینَ و المُؤمنات.» پس تمام آنها از تو خوشنود می شوند.
4 - و وقتی بگویی: «سُبْحانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُالِلَّهِ وَلا اِلهَ اِلاَّ اللَّهُ وَاللَّهُ اَکْبَرُ.»
پس حج و عمره بجا آوردی.
📚مفاتیح الجنان ص ۶٣۵
کانال قرآن و عترت :
http://sapp.ir/ghoorani