eitaa logo
کانال رسمی استاد خسروی(نام معنوی کانال
10هزار دنبال‌کننده
7.6هزار عکس
6.6هزار ویدیو
181 فایل
تغذیه سالم، طب اسلامی ایرانی، سبک زندگی صحیح. نجوم ادیان. آخرالزمان.. اقتصادی ورزشی.هنر و‌معماری.دریچه‌‌ حکمت‌ (خسروی مدیریت اندیشکده علم و تمدن پارس شماره ثبت ۴۶۲۰)سلام بر حجت ابن الحسن العسکری عج کمک مالی هر مبلغی جهت گسترش کانال 6104338905692188
مشاهده در ایتا
دانلود
مشتاقی و صبوری با هم قرین نباشد این باشد آن نباشد آن باشد این نباشد با انگبین لبت را سنجیده‌ام مکرر شهدی که در لب تست در انگبین نباشد قومی به فکر مشغول قومی بدین گرفتار غافل که آنچه‌جویند درکفر و دین نباشد در نکتهٔ دهانت هرکس کند گمانی تا تو سخن نگویی کس را یقین نباشد ماه فلک ز حسنت خواهد برد نصیبی ورنه همیشه سیرش گرد زمین نباشد خواهم سایم سر ارادت بر آستانت شرمنده‌ام که چیزیم در آستین نباشد یابد ز دام زلفش صید دلم رهایی گر چشم صیدگیرش اندرکمین نباشد با ترکتاز چشمش نیکو مقاومت کرد حقاکه چون دل من حصنی حصین نباشد گفتم بهار مسکین خواهدگلی ز باغت گفتا خزان رسیده است گل بعد ازین نباشد https://eitaa.com/Ostadkhosravi
✍🏻 کعبه های دروغین بهائیت 🔸 حسینعلی نوری معروف به بها و موسس فرقه ضاله بهائیت که همزمان مدعی رسالت و الوهیت بود حتی عرضه و توان ابداع مفاهیم جدید دینی را نیز نداشت و با استفاده از تحریف اساسی و مصداقی الفاظ و عناوین اسلامی دین جدید خویش را بنا نهاد. 🔸 بها با استفاده از الفاظی مانند حج، صلاة، قبله، طهارت، وضو و... احکامی برای فرقه ضاله خویش تعریف کرد که در تضاد مسلم با اسلام و خرد انسانی بود. در بحث حج، دستور داد تا خانه خود و خانه باب به عنوان کعبه مورد طواف قرار بگیرد و برای این حج احکامی نیز از خود ساخت. 🔸 از جمله سرقت های دیگر بها در بحث الفاظ شریعت، کلمه استطاعت است، بها در شرایط حج خانه باب می نویسد: جايز نيست مسافرت کردن به سوي خانه باب مگر براي کسي که بي‏نياز و متمکن است، بطوريکه در راه سفر مواجه به ناملايمات و اسباب حزن نشود و لازم است بر هر کسي که عازم زيارت است اينکه چهار مثقال طلا براي خدام آن بيت عطاء نمايد.(1) 🔸 همچنین بها برای پیروان فرقه ضاله خود دو کعبه مشخص کرد و گفت: "بيت که بر رجال است بيت اعظم در بغداد و بيت نقطه اولي در شيراز مقصود است هر يک را که حج نمايند کافي است هر کدام که نزديکتر به هر بلد است اهل آن بلد آن را حج نمايند"(2) 🔸 با بررسی دیدگاه بهائیان مشخص می شود که پرستش بها و باب مقصود حقیقی این فرقه ضاله می باشد چنانچه باب و بها خانه های خود را کعبه و بها قبر خویش را نیز قبله برای بهائیان قرار داد. در حقیقت کعبه که تعبیر به خانه خدا در بین مسلمانان می شود در بین بهائیان خانه انسان هایی است که افراد زیادی را دعوت به پرستش اشیا و لوازم خود کرده اند. 🔸 و اما نکته جالب این که زنان حق طواف خانه باب را ندارند و این مناسک مختص مردان می باشد. بها در کتاب اقدس می گوید: قد حکم الله لمن استطاعه منکم حج البیت دون النساء … این مسافرت بر مردانی که استطاعت دارند، واجب است و زنان (که نیمی از جامعه هستند) از آن معاف شده اند.(3) 🔸 با این وصف مشخص است که بهائیان حتی در مناسک دینی هم بین زنان و مردان تمایز قائل هستند و ادعای تساوی حقوق زنان با مردان به هیچ وجه با مبانی این فرق سازگاری ندارد. 🔸 منبع: 1)اقدس صفحه 10 2) گنجينه احکام صفحه 53 3) کتاب اقدس صفحه ۲۸
🔮🎷ماندالا - Mandala چیست؟ از ابتدایی ترین نماد های شناخته شده برای بشر، ماندالا است.مربع،  یکی از اجزاء تشکیل دهنده ی ماندالاست و در بسیاری موارد مستقیم یاغیر مستقیم به آن ارجاع می دهد. ماندالا، نمودار نمادین؛ هم تخیلی و هم توصیفی و معمولاً دایره ای است که یک مربع را محصور می کند؛ نماد مرکزی است که می تواند یک تصویر باشد. ⭐️ماندالا الگوی هستی و نظامی است که بر مبنای تجسم مکاشفه ای استوار است. یک انگاره ی کیهانی حصر فضای مقدس و رسوخ به مرکز مقدس؛ تمامیت؛ عالم اصغر؛ عقل کیهانی؛ یکپارچگی است. از نظر کیفی👈 ماندالا مظهر روح و از نظر کمی 👈مظهر هستی است. گردی ماندالا، معمولاً نشان دهنده ی تمامیت طبیعی است، در حالی که شکل چهار گوش، نشان دهنده ی این تمامیت در خود آگاه است.  .یکی از رسوم قدیمی بوداییان در تبت، تصویر سازی و نقاشی با شن های رنگی است. راهبان بودایی برای خلق یک نقاشی شنی چندین روز وقت صرف می‌کنند و پس از اتمام نقاشی، آن را از میان می‌برند تا به فانی و کوتاه بودن عمر اشاره کنند. اگر بپذیریم که زندگی کوتاه و فانی است، نقاشی شنی نمادی از این نوع تفکر پیرامون فلسفه حیات است. در طرح‌های نقاشی شنی راهبان تبتی، از فرم‌های ماندالا استفاده می‌شود. ماندالا در سانسکریت به معنی دایره است و در ادیان بودا و هندو به عنوان نمادی برای جهان هستی به کار می‌رود. طرح‌های ماندالا، دایره‌هایی نمادین برای تمرکز بر خویشتن و جستجو در درون انسان هستند. البتهگستره کاربرد ماندالا بسیار وسیعتر از آیینهای یادشده است. مثلا در معماری فرهنگهای اسلامی و مسیحی هم طرحهای ماندالا دیده میشود.پيوستگى ميان گنبد و فضاى مكعب زير آن در معمارى اسلامى، از طريق ايجادمقرنس پيوند مىخورد. فضاى ابداعى مقرنسهمانند مظهر نسبت آسمان به زمين است.گنبد چونان مظهر آسمان و فضاى مكعب زيرآن چونان مظهر زمين و قوس مقرنس كارى شده چونان حلقه واسطه آسمان و زمين تلقى مىگردد.   بوعلي سينا (370 -428 ه. ق)🌻 مربع و دايره را كليد فهم نظريه خود درباره كائنات ميداند. و به نظر او دايره تداوم حركت را بيان ميكند و نگاه در مسير محيط آن به سهولت حركت ميكند در صورتيكه مربع حركت كنترل شده خط مستقيمي است كه در سه نقطه , سه بار 90 درجه تغيير جهت داده است. بو علي سينا دايره را آسماني (هوايي) گرم و مرطوب و مربع را زميني (خاكي) سرد و خشك ميداند. ادامه دارد... https://eitaa.com/Ostadkhosravi
ماندالاها دایره‌هایی نمادین برای تمرکز بر خویشتن و جستجو در درون انسان هستند. مرکز دایره جدول ماندالا برای تمرکز در حین مراقبه دینی بکار می‌رود. اشکال متقارن هندسی ماندالا خودبخود توجه شخص را به مرکز دایره جذب می‌کنند. کارل یونگ ماندالا را کهن‌الگوی خویشتن می‌داند,نماد تمامیت و نظم و کار ویژهٔ آن سازماندهی و دربرگیری تمامیت روان و ساماندهی و تنظیم دوبارۀ وضعیت‌های هرج‌و‌مرج آلود است. ماندالا (به معنی دایره جادوئی) یک جدول هندسی مورد استفاده در ادیان بودا نیز بوده است که به عنوان نمادی برای جهان هستی بکار میرفته. از زیر میکرسکوپ تا پشت تلسکوپ ماندالا قابل رویت است.ماندالا، نمودار نمادین؛ هم تخیلی و هم توصیفی و معمولاً دایره ای است که یک مربع را محصور می کند؛ نماد مرکزی است که می تواند یک تصویر باشد.ماندالا الگوی هستی و نظامی است که بر مبنای تجسم مکاشفه ای استوار است. یک انگاره ی کیهانی حصر فضای مقدس و رسوخ به مرکز مقدس؛ تمامیت؛ عالم اصغر؛ عقل کیهانی؛ یکپارچگی است. از نظر کیفی ماندالا(مناسک حج) مظهر روح و از نظر کمی مظهر هستی است. و کل ماندالا مظهر برقراری دوباره ی دارمای کیهانی و زیارت روح است. به صورت نمادین روح عالم است و شکل ترسیمی. مرکز، خورشید یا دروازه ی آسمان است؛ ابزار دستیابی به ملکوت. ماندالا مظهر جهان ملکوتی بر روی زمین است. پرفسور یونگ🌻:" گردی ماندالا، معمولاً نشان دهنده ی تمامیت طبیعی است، در حالی که شکل چهار گوش، نشان دهنده ی این تمامیت در خود آگاه است ."ماندالا نمونه اى از هنر میرا هستند و بنابر این ارزش هنرى در اینجا در درجه دوم اهمیت قرار دارد و نقاش هرگز پاى اثر خود را امضا نمى کند. فردیت(self) هنرمند در هنر میرا در فرآیند خلق از میان مى رود، 👌✨در حج این فرایند به خوبی مشهود است.فرد در دایره طواف جزئی از عالم ملکوت میگردد. ماندالا، معنایى کلى است که فردیت هنرمند را در خود مستحیل مى سازد، زیرا که اثر اساساً ماندگار نیست و میراست. در هنر میرا تنها لحظه خلق اثر ارزش دارد و چون این فرآیند به پایان برسد، اتصال غنی،به مرکز کائنات نیز به پایان مى رسد و از همین رو اثر نابود مى شود. فرآیند خلق حج، در واقع تمثیلى از هستى انسان است که در چرخه اى از آفرینش و نابودى، یا تولد و مرگ و باززایى و بازمیرى قرار گرفته و هیچ دوامى ندارد،برای حاجی تنها دم غنیمتیست که یا از آن سیراب میشودویا در صورت غفلت از آن بی نصیب میماند. این شکل از هنر میرا به نفس هستى بدون دوام و زیبایى طبیعى نظر دارد. در ویرانى ماندالاها، کیهان مقدس پابرجا مى ماند و تنها بى دوامى کردار انسانى معنا مى شود.قرار گرفتن در حج،واقع شدن درمنبع انرژی و حیات است؛ کلید فهم خود، با من، خدا و هستی است.قرار گرفتن در دایره طواف، تابع نظم جهانی شدن است، که ما را به درک جهان هدفمند رهنمون میسازد. ادامه دارد .... https://eitaa.com/Ostadkhosravi
فصل درو بود و یورش های داس فصل ستم ،خار شدن التماس فصل تراویدن مورو ملخ فصل غریبی علف ، فصل یخ موسم برخورد درخت و تبر موسم پایان من در به در موسم دلتنگی جالیز بود این همه از برکت پاییز بود صبح غزلهای مرا کرده شام حضرت پاییز علیه السلام هیچ کس آغوش مرا وا نکرد با من و تنهایی من تا نکرد گاه که در تنگ غروبی حسود خواستم افطار کنم ، نان نبود چشم تو فهمید مسلمانی ام وقت سحر علت بی نانی ام چشم تو تصویر قشنگ خداست وسعت یک حسرت بی انتهاست مرتع ناز است و چراگاه بوس معبر کبک است و مدار خروس معجزه ی چشم تو پیغمبریست بوسه به چشمت نزدن کافریست کاش در ایام غم چشم تو گریه کنم در حرم چشم تو چشم تو کافر شکنی لایق است قبله یک طائفه عاشق است ازگله چشم تو اگر پر شود از من کم حوصله دل خور شود قبله ی این طائفه کج میشود پای منو عشق فلج می شود....... https://eitaa.com/Ostadkhosravi
📍در فرودگاه بین المللی ابوظبی از انرژی ایی که قدم های مسافران برمیدارند انرژی الکتریسیته تولید میشود! در بخشی از فرودگاه بین المللی ابوظبی در مساحتی بالغ بر 16 متر مربع، ار فناوری جدیدی در کف سالن استفاده شده که به واسطه آن مسافران با قدم زدن در این ناحیه انرژی الکتریسیته ایی تولید میکنند که در روشن کردن لامپ های LED فرودگاه کمک به سزایی میکند در حال حاضر بیش از 8000 مسافر روزانه از این منطقه عبور میکنند
🐕سگ و گوسفند🐑 مرد عربی آمد حضور امیرالمؤمنین علی علیه السلام و گفت: سگی با گوسفندی جفت گیری نموده و گوسفند زائیده و بچه ای آورده است. نمی دانیم حکم سگ بر آن جاری کنیم یا حکم گوسفند؟ چون مطلب بر ما مشکل شده است آمده ایم از حضرتت سؤال کنیم. حضرت فرمود: اگر علف می خورد گوسفند است و اگر استخوان می خورد سگ است. عرب گفت: گاهی علف می خورد و زمانی استخوان! فرمود: نگاه کن ببین اگر مانند سگ آب می نوشد سگ است، و اگر مثل گوسفند آب می نوشد گوسفند است. عرب گفت: گاهی مانند سگ و زمانی مثل گوسفند آب می نوشد! فرمود: ببین اگر در آخر گله گوسفند و در آخر حرکت می کند سگ است، و چنانچه در وسط یا جلو آنها راه می رود گوسفند است. عرب گفت: گاهی در وسط و جلو گوسفندان راه می رود و زمانی در عقب آنها حرکت می کند. حضرت فرمود: نگاه کن اگر موقع خوابیدن مثل گوسفند می خوابد، گوسفند است، و چنانچه روی دم می نشیند سگ است. عرب گفت: گاهی روی دم می نشیند و زمانی مانند گوسفند می خوابد. حضرت فرمود: ببین اگر مثل سگ ادرار می کند، سگ است و چنانچه مانند گوسفند بود گوسفند است. عرب گفت: گاهی مثل سگ ادرار می کند و زمانی مانند گوسفند فرمود آنرا ذبح کن اگر شکمبه داشت گوسفند است و در غیر این صورت سگ است. 📚کشکول شیخ بهائی http://sapp.ir/ghoorani
پرفسور یونگ 🌻بیان میکند که طرح ماندالایی چه در معماری کلاسیک و چه در معماری انسان های بدوی هرگز تابع ملاحظات اقتصادی و زیبایی شناسی نبوده است، بل تبدیل شهر به نمایه ای از جهان منظم بوده است. مکانی مقدس که به وسیله ی مرکز خود به جهان دیگر مربوط می شده است. این طرح، با احساسات حیاتی نیازهای بشری مطابقت داشته است. هر بنایی خواه مذهبی و یا غیر مذهبی که بر مبنای طرح ماندالا ساخته شده باشد، فرافکنی تصویر کهن الگویی است از ناخودآگاه به جهان خارج. دیتریش هوف🌻: "پیوستگى میان گنبد و فضاى مکعب زیر آن در 👌معمارى اسلامى، از طریق ایجادمقرنس پیوند میخورد. فضاى ابداعى مقرنس‏ همانند مظهر نسبت آسمان به زمین است.گنبد چونان مظهر آسمان و فضاى مکعب زیرآن چونان مظهر زمین و قوس مقرنس کارى شده چونان حلقه واسطه آسمان و زمین تلقی میگردد. " بنابراین خط مستقیم نیز در جای خود استعداد رشد و تعالی دارد همانگونه که شکل مربع از آن ساخته می شود که از سویی قابلیت تکامل و تبدیل شدن به دایره را دارند (تبدیل مربع به دایره باازدیاد گوشه ها امکانپذیر است یعنی مربع 5 ضلعی، 6 ضلعی و.... بالاخره به دایره تبدیل می شود. ) از سویی دیگر هر دو شکل مربع و دایره از دوران باستان مکمل یکدیگر بوده اند (دایره نماد آسمان و قدامت و مربع مظهر زمین است.) اساس بسیاری از ماندالاها از مربعها و دایره های هم مرکز شکل گرفته است. 🎯مرکزیت کعبه و دوایر متحد المرکز اطراف آن از(زائرین طواف کننده) بزرگترین و زنده ترین ماندالای جهان را تشکیل میدهند در بعضی اذهان میکوشندتا با دفع امور عرضی و جزئی از جهان به ماورای جهان دست یابند و چنین پیداست که آرمان آنان با ساختار دایره سازگاری دارد .دایره نزدیکترین چیز به تصور امر مطلق است.دایره در اصل یک نقطه ی بسط یافته و متکثراست.در حج افراد در کامل شدن دایره شان ، مشارکت میکنند،و به کمال،همگونی،نداشتن اضافات،زوایدو زوایا...میرسند.دایره نماد خود (self)است و بیانگر تمامیت روان با تمام جنبه هایش از جمله رابطه ی میان انسان و طبیعت.دایره نماد حمایت است،حمایتی مطمئن در محدوده ی خود؛همچون داشتن حلقه،گردنبند،کمربندوتاج.حلقه ی تولد و مرگ.جریان یافتن و حادث شدن.در گذشته، این دو نمایه انتزاعی ( دایره و چهار گوشه)، با یکدیگر وحدت داشتند و بیانگر یک جهان اندیشه و احساس بوده اند. ✍منبع: 1) کارل گوستاو،  یونگ، 📗انسان و سمبول هایش، محمود سلطانیه، تهران، جامی، 1377، چاپ چهارم، https://eitaa.com/Ostadkhosravi
🌿🍻روغن زیتون🍈🌳 در روایات ما می فرماید: 🍻دهنة ؛ روغن زیتون؛ روغن آدم های خوب و خیّر است. 🍻و ادام ؛ و خورش افراد برگزیده شده است،(و پیامبر برگزیده شده است) 🍻و طعام : و طعام انسانهای با تقوا است. 🍻و مُسِحَت بالقدس ؛ دو بار با قدس ، مسح شده است. 🍻و بورکت ؛ و در فصلش مبارک است. 🍻و بورکت ؛ کهنه هم باشد مبارک است. 🍻و هو الأصباغ الی رسول الله صل الله علیه و آله؛ و برای پیامبر بهترین غذا است که با نان خورده می شود. 🍈 بالزیت؛ روغن زیتون استفاده کنید. 🍈فإنه یکشف ؛ مرّهء ( رسوبات سودا و صفرا) را برطرف می نماید. 🍈و یذهب ؛ و بلغم را از بین می برد. ویشد ؛ و عصب را تقویت می کند. 🍈و یذهب بالضنا؛ و بیماری را از بین می برد. 🍈و یحسِّن ؛ و اخلاق را نیکو می کند. 🍈و النفس: و نفس انسان را خوش می کند. دلخوشی را زیاد می کند. 🍈و یذهب ؛ و هم و غم را برطرف می کند و از بین میبرد. 🌳علیک بالزیت؛ روغن زیتون مصرف کن. 🌳فکله و دهن به؛ او را بخور و با او روغن مالی کن. 🌳فإنه من أکله و ادهن به؛ کسی که این روغن را بخورد و روغن مالی کند، 🌳لم یقربه الشیطان یوماً ؛ چهل روز شیطان نزدیکش نمی شود. 🌿و شجرة تخرج من طور سیناء؛ یک درختی است که بیشتر در طور سینا رشد می کند و می روید. 🌿تنبت بالدُهن و صِبغ للآکلین؛ روغن زیتون می دهد و خورشی برای خورندگان است. 🌿یطرد الریاح ؛ باد را طرد می کند. 🌿و یزید فی الماء و الجماع؛ و آب اسپرم و جماع را نیز زیاد می کند. ◀️خواص : مبارک - غذا- خورش- روغن مالیدنی - آرایشی - درمانی... درمانی: کلی بیماریها- مرة(رسوبات سودا،صفرا) -بلغم- ریاح - افسردگی- اعصاب- بداخلاقی-نازائی- سستی جماع-شیطان- میکروب و ویروس- ... فوائد: آرایشی- ایجاد نشاط- خوش خلقی- رفع سفیدی مو.. https://eitaa.com/Ostadkhosravi🔴
ارسال شده از سروش: 🔻نحس بودن روزها: در مورد نحس و شوم بودن بعضی از روزها، قرآن کریم در دو آیه به آن اشاره نمودند که هر دو آیه درباره قوم عاد است؛ قومی که از دستور خداوند بزرگ سرپیچی کردند و در برابر پیامبرشان ایستادند و پس از آن که خدای بزرگ حجت را بر آنها تمام کرد، اما آنها بر گناهان خود اصرار ورزیدند تا عذاب نازل شد. قرآن کریم درباره این قوم می فرماید: کذبت عاد کان عذابی و نذر، انا ارسلنا علیهم ریحا صرصرا فی یوم نحس مستمر تنزع الناس کانهم اعجاز نحل منقعر قوم عاد نیز پیامبر خود را تکذیب کردند. (پس بنگرید) عذاب و انذارهای من چگونه بود؛ ما تندباد وحشتناک و سردی را در یک روز شوم که استمرار و ادامه داشت، بر آن ها فرستادیم (و این باد) مردم را همچون تنه های درخت نخل ریشه کن شده، از جا بر می کند و به سو پرتاب می نمود. 🔅قمر / 20 - 18 و مشابه این آیات: فصلت / 15 و 16. از قرآن کریم استفاده می شود که روز نحس، همان روز نازل شدن عذاب بر قوم عاد و علت عذاب، ظلم و سرپیچی از فرمان خدای بزرگ و ایستادن در برابر پیامبرشان بوده است؛ بنابراین، نحس بودن آن روز به اعمال خود مردم عاد باز می گردد. اگر آن ها از پیامبرشان سرپیچی نمی کردند و دستورات الهی را اطاعت می نمودند، نه تنها آن روز نحس و شوم نمی شد که روز عید و مبارکی نیز بود. در روایتی می خوانیم: یکی از یاران امام هادی علیه السلام گفت: خدمت حضرت علیه السلام رسیدم، در حالی که در مسیر راه انگشتم مجروح شده بود و سواری از کنارم گذشت و به شانه من صدمه زد و در وسط جمعیت گرفتار شدم و لباسم را پاره کردند، گفتم: خدا مرا از شر این روز حفظ کند. عجب روز شومی هستی! امام هادی علیه السلام فرمود: با ما ارتباط داری و چنین می گویی؟! روز که گناهی ندارد، چرا روز را گناه کار می شمری؟! از شنیدن این سخن به هوش آمدم و به خطای خود پی بردم؛ عرض کردم: ای مولای من! استغفار می کنم، و از خدا آمرزش می طلبم. امام علیه السلام فرمود: مادنب الایام حای صرتم تتشامون بها اذا جوزبکم با عمالکم فیها روزها چه گناهی دارند که شما آن ها را شوم و (نحس) می شمرید، هنگامی که کیفر اعمال شما در این روزها دامنتان را می گیرد؟! راوی می گوید، عرض کردم: من برای همیشه از خدا استغفار می کنم و این توبه من است ای پسر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم! امام هادی علیه السلام فرمود: این برای تو فایده ای ندارد، خداوند شما را مجازات می کند به مذمت کردن چیزی که نکوهش ندارد. آیا نمی دانی خداوند ثواب و عقاب می دهد و جزای اعمال را در این سرا و سرای دیگر خواهد داد. سپس فرمود: دیگر این عمل را تکرار مکن و برای روزها، در برابر حکم خداوند کار و تاثیری قرار مده. 📚تفسیر نمونه ج 23،ص 46 به نقل از: تحف العقول،ص 511 و نیز بحار الانوار، ج 59،ص 2. http://sapp.ir/ghoorani
🔻فرق بین شیعه و دوست: در کتاب تفسیر منسوب به امام حسن عسکری علیه السلام و نیز در کتاب مرحوم قطب الدّین راوندی - به نقل از دو نفر از راویان حدیث به نام یوسف بن محمّد و علیّ بن سیّار - آمده است: شبی از شب ها به محضر مبارک حضرت ابومحمّد، امام حسن عسکری علیه السلام وارد شدیم. همچنین والی شهر که علاقه خاصّی نسبت به حضرت داشت، به همراه شخصی که دست های او را بسته بودند، وارد منزل امام علیه السلام شد و اظهار داشت: یاابن رسول اللَّه! این شخص را از دکّان صرّاف در حال سرقت و دزدی گرفته ایم. و چون خواستیم او را همانند دیگر دزدان شکنجه و تأدیب کنیم، اظهار داشت که از شیعیان حضرت علیّ علیه السلام و نیز از شیعیان شما است و ما از تعذیب او خودداری کردیم و نزد شما آمدیم تا ما را راهنمائی و تکلیف ما را نسبت به این شخص روشن بفرمائی. حضرت فرمود: به خداوند پناه می برم، او شیعه علیّ علیه السلام نیست، او برای نجات خود چنین ادّعائی را کرده است. سپس والی آن سارق را از آن جا بُرد و به دو نفر از مأمورین خود دستور داد تا آن سارق را تعذیب و تأدیب نمایند، پس او را بر زمین خوابانیدند و شروع کردند بر بدنش شلاّق بزنند؛ ولی هر چه شلاّق می زدند روی زمین می خورد و به آن سارق اصابت نمی کرد. بعد از آن، والی مجدّداً او را نزد امام حسن عسکری علیه السلام آورد و گفت: یاابن رسول اللّه! بسیار جای تعجّب است، فرمودی که او از شیعیان شما نیست، اگر از شیعیان شما نباشد پس لابدّ از شیعیان و پیروان شیطان خواهد بود و باید در آتش قهر خدای متعال بسوزد. و سپس افزود: با این اوصاف، من از این مرد معجزه و کرامتی را مشاهده کردم که بسیار مهمّ خواهد بود، هر چه مأمورین بر او تازیانه می زدند بر زمین می خورد و بر بدن او اصابت نمی کرد و تمام افراد از این جریان در تعجّب و حیرت قرار گرفته اند. در این موقع امام حسن عسکری علیه السلام به والی خطاب نمود و فرمود: ای بنده خدا! او در ادّعای خود دروغ می گوید، او از شیعیان ما نیست، بلکه از محبّین و دوستان ما می باشد. والی اظهار داشت: از نظر ما فرقی بین شیعه و دوست نمی باشد، لطفاً بفرمائید که فرق بین آن ها چیست؟ حضرت فرمود: همانا شیعیان ما کسانی هستند که در تمام مسائل زندگی مطیع و فرمان بر دستورات ما باشند و سعی دارند بر این که در هیچ موردی معصیت و مخالفت ما را ننمایند. و هر که خلاف چنین روشی باشد و اظهار علاقه و محبّت نسبت به ما نماید دوست ما می باشد، نه شیعه ما. سپس امام علیه السلام به والی فرمود: تو نیز دروغ بزرگی را ادّعا کردی، چون که گفتی معجزه دیده ام؛ و چنانچه این گفتار از روی علم و ایمان باشد مستحقّ عذاب جهنّم می باشی. بعد از آن، حضرت در توضیح فرمایش خود افزود: معجزه مخصوص انبیاء و ما اهل بیت عصمت و طهارت می باشد، برای شرافت و فضیلتی که ما بر دیگران داریم و نیز برای اثبات واقعیّات و حقایقی که از طرف خداوند متعال به ما رسیده است. در پایان، امام عسکری علیه السلام به آن مرد - متّهم به سرقت - خطاب نمود و فرمود: باید شیعه علیّ علیه السلام در تمام امور زندگی، شیعه و پیرو او - و دیگر اهل بیت رسالت - باشد و ایشان را در هر حال تصدیق نماید؛ و نیز باید سعی نماید که هیچ گونه تخلّفی با ایشان نداشته باشد و خلاصه آن که در همه امور، خود را هماهنگ و مطیع ایشان بداند. 📚تفسیر الإمام العسکری علیه السلام : ص 316، ح 161، 📚 الخرایج و الجرایح: ج 2، ص 684، ح 3 📚مدینةالمعاجز: ج 7، ص 2579. http://sapp.ir/ghoorani
🌼🌼🌼: 🔶روزی (علیه السلام) شخصی را نزد بختیشوع بزرگ پزشکان دربار عباسی ، فرستاد و از او خواست تا یکی از شاگردان خود را نزد حضرت بفرستد. 🔶در آن روزگار امام حسن عسگری (علیه السلام) در شهر به سر می برد بختیشوع که از شخصیت امام آگاه بود، بهترین شاگرد خود را انتخاب می کند و هنگام فرستادن به او می گوید: برو ولی بدان که در میان مردم زمین او [ امام حسن (علیه السلام)] از همه عالم تر است. پس مراقب باش که در مورد آنچه به تو دستور می دهد، اعتراض نکنی. 🔶شاگرد عمل فصد (خون گرفتن) را طبق دستور امام (علیه السلام) به شیوه ای شگفت انگیز انجام داد و در طی یک روز چند بار از حضرت مقدار زیادی خون گرفت. 🔶هنگامی که شاگرد شگفت زده چگونگی عمل را برای استادش، گزارش داد او نیز سخت متحیر ماند. 🔶او به اتفاق شاگرد ممتازش سه روز کتاب های طبی را مطالعه کرد ولی راه به جایی نبرد و از چگونگی عملی که شاگرد در مورد امام حسن عسگری (علیه السلام) انجام داده بود، سر در نیاورد. 🔶لذا به این فکر افتاد تا از استادش که راهبی در دیر العاقول بود و سرآمد دانشمندان مسیحی آن روزگار به شمار می رفت، در این موضوع نظر خواهی کند. او طی نامه ای ماجرا را گزارش کرد و شاگرد نامه را به دیر العاقول برد. 🔶این راهب، سالیان دراز در این دیر به عبادت و گوشه نشینی پرداخته بود. تا راهب نامه را مطالعه کرداز شاگرد پرسید: – آیا کسی که آن عمل را انجام داده است، تویی؟ – آری. -خوشا به سعادت مادرت. 🔶آنگاه راهب باسرعت بر مرکبی سوار می شود و همراه شاگرد عازم سامرا، منزل امام حسن (علیه السلام)، می شود. 🔶هنگامی که شاگرد و راهب به در خانه حضرت رسیدند، در باز شد و خدمتکاری بیرون آمد و گفت: راهب دیرالعاقول به درون خانه بیاید. و در بسته شد و دیگر از راهب خبری نبود. 🔶شاگرد می گوید: «صبح روز بعد چون راهب از منزل حضرت خارج شد، دیدم صلیب خود را باز کرده، لباس های رهبانیت را از تن در آورده و لباس های مسلمانی به تن کرده و اسلام آورده است تا آخر عمر در خدمت حضرت بود.