eitaa logo
P A R A C L E T
103 دنبال‌کننده
4هزار عکس
3.4هزار ویدیو
58 فایل
🕊P A R A C L E T E🕊 🕊پاراکلیت نام آخرین فرستاده در انجیل 🕋مهدویت، سیرهء معصومین📚 آخرالزمان🌏 🕌ادیان و مذاهب سیاسی 📃 فرهنگی 🎨 اجتماعی👥 اقتصادی💰 افرایش سطح اطلاعات دینے🕋 و علمے🔬
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃💛زندگی سیاسی امام رضا (ع) در کتاب انسان ۲۵۰ ساله 2⃣قسمت دوم 🌸 @paraclete
P A R A C L E T
🍃💛زندگی سیاسی امام رضا (ع) در کتاب انسان ۲۵۰ ساله 2⃣قسمت دوم #سیاسی #رضا #مشهد #انسان_250_ساله
🍃💛زندگی سیاسی امام‌ رضا (ع) در کتاب انسان ۲۵۰ ساله 2️⃣قسمت‌ دوم‌ 📜برای اينكه پرتوی بر سيمای اين حادثهء عجيب افكنده شود به تشريح كوتاهی از تدبير مأمون و تدبير امام در اين حادثه میپردازيم. مأمون از دعوت امام هشتم به خراسان چند مقصود عمده را تعقيب می‌كرد: اولين و مهمترين آنها، تبديل صحنه مبارزات حاد انقلابی شيعيان به عرصه فعاليت سياسی، مبارزاتی خستگی ناپذير و آرام و بی خطر بود. همانطور كه گفتم شيعيان در پوشش تقيه تمام نشدنی داشتند، اين مبارزات كه با دو ويژگی همراه بود، تأثير توصيف ناپذيری در بر‌هم زدن بساط خلافت داشت، آن دو ويژگی، يكی مظلوميت بود و ديگری قداست. شيعيان با اتكای به اين دو عامل نفوذ، انديشه شيعی را كه همان تفسير و تبيين اسالم از ديدگاه ائمه اهل بيت است، به زوايای دل و ذهن مخاطبين خود میرساندند و هر كسی را كه از اندک آمادگی برخوردار بود به آن طرز فكر متمايل و يا مؤمن میساختند و چنين بود كه دایرة تشيع، روزبه روز در دنيای اسلام گسترش می‌يافت. و همان مظلوميت و قداست بود كه با پشتوانهء تفكر شيعی، اينجا و آنجا در همه دورانها قيام های مسلحانه و حركات شورشگرانه را ضد دستگاههای خالفت سازماندهی می‌كرد. مأمون میخواست يك باره آن خفا و استتار را از اين جمع مبارز بگيرد و امام را از ميدان مبارزه انقلابی به ميدان سياست بكشاند و بدينوسيله كارایی نهضت تشيع را كه بر اثر همان استتار و اختفا روزبه روز افزايش يافته بود به صفر برساند. با اين كار، مأمون آن دو ويژگی مؤثر و نافذ را نيز از گروه علويان میگرفت. زيرا جمعی كه رهبرشان فرد ممتاز دستگاه خالفت و ولیعهد پادشاه مطلق العنان وقت و متصرف در امور كشور است، نه مظلوم است و نه آنچنان مقدس. اين تدبير میتوانست فكر شيعی را هم در رديف بقيه عقايد و افكاری كه در جامعه طرفدارانیّ داشت قرار دهد و آن را از حد يک تفكر مخالف دستگاه كه اگرچه از نظر دستگاهها، ممنوع و مبغوض است، از نظر مردم به خصوص ضعفا، پرجاذبه و استفهام برانگيز است، خارج سازد. مدعای تشيع مبنی بر غاصبانه بودن خالفتهای اموی و عباسی و مشروعيت دوم تخطئة ثابت می‌كرد كه ادعای ّدادن به اين خالفتها بود. مأمون با اين كار به همه شيعيان، مزورانه ثابت میکند که ادعای غاصبانه و نامشروع بودن خلا فت های مسلط كه همواره جزو اصول اعتقادی شيعه به حساب میرفته يک حرف بی پايه و ناشی از ضعف و عقده های حقارت بوده است، چه اگر خلافتهای ديگران نامشروع و جابرانه بود خلافت مأمون هم كه جانشين آنهاست میبايد نامشروع و غاصبانه باشد، و چون علی بن موسی الرضا با ورود در آن دستگاه و قبول جانشينی مأمون، او را قانونی و مشروع دانسته پس بايد بقيه خلفا هم از مشروعيت برخوردار بوده باشند و اين نقض همه ادعاهای شيعيان است. با اين كار نه فقط مأمون از علی بن موسی الرضا بر مشروعيت حكومت خود و گذشتگانش اعتراف میگرفت بلكه يكی از اركان اعتقادی تشيع را كه همان ظالمانه بودن پايه حكومت های قبلی است نيز درهم می‌كوبيد. علاوه بر اين، ادعای ديگر شيعيان مبنی بر زهد و پارسایی و بی اعتنایی ائمه به دنيا نيز با اين كار نقض میشد، و چنين وانمود میشد كه آن حضرت فقط در شرايطی كه به دنيا دسترسی نداشته اند نسبت به آن زهد میورزيدند و اكنون كه درهای بهشت دنيا به روی ايشان باز شد، به سوی آن شتافتند و مثل ديگران خود را از آن مغتنم كردند. سوم اينكه مأمون با اين كار، امام را كه همواره يک كانون معارضه و مبارزه بود در كنترل دستگاههای خود قرار میداد و بجز خود آن حضرت، همه سران و گردنكشان و سلحشوران علوی را نيز در سيطره خود در می آورد، و اين موفقيتی بود كه هرگز هيچ‌ یک از اسلاف مأمون چه بنی اميه و چه بنی عباس بر آن دست نيافته بودند. چهارم اينكه امام را كه يک عنصر مردمی و قبله اميدها و مرجع سؤال ها و شكوه ها بود در محاصره مأموران حكومت قرار میداد و رفته رفته رنگ مردمی بودن را از او میزدود و ميان او و مردم و سپس ميان او و عواطف و محبتهای مردم فاصله میافكند. هدف پنجم اين بود كه با اين كار برای خود وجهه و حيثيتی معنوی كسب می‌كرد، طبيعی بود كه در دنيای آنروز همه او را بر اينكه فرزندی از پيغمبر و شخصيت مقدس و معنوی را به وليعهدی خود برگزيده و برادران و فرزندان خود را از اين امتياز محروم ساخته است ستايش كنند و هميشه چنين است كه نزديكی دينداران به دنيا طلبان از آبروی دينداران ميکاهد و بر آبروی دنياطلبان میافزايد. @paraclete
20.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠🎥 اهتزاز ۱۵۰ متری (ع) در بام در آستانه ولادت ایشان ..💚 🍓🍃| @adrenaline110
📸 ویژه مسیر منتهی به و ضریح مطهر (ع) در آستانه میلاد آن امام رئوف ..💚 🍓🍃| @adrenaline110
🍃💛باید غبار صحن تو را توتیا کنند ❤️آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند ... 🍃🌸جان به قربان تو مولا که غریب الغربایی ... 🌸 @paraclete
هدایت شده از آستان قدس حسنی
5.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بین تمام موسیقی‌هایی که جهان به خود دیده است، هیچ کدام به اندازه این نوا، مناسب جشنی به بزرگی میلاد امام مهربانی‌ها نیست؛ نوایی که بی‌شک ملائک در نواختنش دخیل‌اند ... 🔹 نواختن اختصاصی نقاره‌خانه حرم مطهر رضوی در شب میلاد امام رضا علیه‌السلام @aqr_ir
9.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| حجاب ارزش‌گذاری زن است، سنگین شدن کفه‌ی آبرو و احترام اوست؛ این را باید خیلی قدر دانست و از اسلام باید به خاطر مسئله‌ی حجاب تشکر کرد؛ این جزو نعمت های الهی است. @aqr_ir
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اجرای زیبای شرکت کننده‌ی اهل سنت عصر جدید برای امام رضا علیه السلام زیر ایوان طلایت ذکر یاهو میزنم ❤️ @Bisimchimedia
هدایت شده از خبرگزاری فارس
6.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥موشن‌گرافیک‌|حیا در خانواده و جامعه fna.ir/eyckym @Farsna
🕌وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ 🇮🇷و برای شما در ، حیات و زندگی است، ای صاحبان خِرد! شاید شما تقوا پیشه کنید. 📚 ، بقره 179
📜حکم محارب 🕌إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ۚ ذَٰلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا ۖ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ 🇮🇷کیفر آنها که با خدا و پیامبرش به جنگ برمی‌خیزند، و اقدام به فساد در روی زمین می‌کنند، (و با تهدید اسلحه، به جان و مال و ناموس مردم حمله می‌برند،) فقط این است که اعدام شوند؛ یا به دار آویخته گردند؛ یا (چهار انگشت از) دست (راست) و پای (چپ) آنها، بعکس یکدیگر، بریده شود؛ و یا از سرزمین خود تبعید گردند. این رسوایی آنها در دنیاست؛ و در آخرت، مجازات عظیمی دارند. 📚 مائده آیه، 33 📝 اسلحه کشیدن برای ترسانیدن مردم ماده ۱۸۳ قانون مجازات اسلامی: هر کس که برای ایجاد رعب و هراس و سلب آزادی و امنیت مردم دست به اسلحه ببرد محارب فی الارض و مفسد فی‌الارض می‌باشد. 📎براساس تبصره ۳ ماده فوق، میان سلاح سرد و سلاح گرم فرقی نیست. 📝برهم زدن امنیت از طریق سرقت مسلحانه و قطع‌الطریق ماده ۱۸۶ قانون مجازات اسلامی هر گروه یا جمعیت متشکل که در برابر حکومت اسلامی قیام مسلحانه کند مادام که مرکزیت آن باقی است تمام اعضاء و هواداران آن، که موضع آن گروه یا جمعیت یا سازمان را می‌دانند و به نحوی در پیشبرد اهداف آن فعالیت و تلاش مؤثر دارند محارب‌اند اگرچه در شاخه نظامی شرکت نداشته باشند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😔💉اَللّهُمَ اِشف کَل مَریض ... 🤲🏻برای شفای عاجل همهء هموطنان عزیزمان که گرفتار بیماری کرونا شدند دعا کنیم. 😷 📖 @paraclete