هدایت شده از محمد حسین رجبی دوانی
4_5832245441105757725.mp3
834.6K
#صوت
🚦 فداها ابوها
🎙استاد محمدحسین #رجبی_دوانی
#ویژه سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام
📲 @rajabidavani
هدایت شده از کانال رسمی میثم مطیعی
17.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #نماهنگ | پایتوافتادهدلم،مثلخیابانارم
🎙 بانوای : #حاجمیثممطیعی
🌸 ویژهولادتحضرتمعصومه "سلاماللهعلیها"
👈 مشاهده نماهنگ با کیفیت بالا:
🌐 Aparat.com/v/lyJ65
👈 دریافت صوت و مشاهده متن:
Meysammotiee.ir/post/433
✅ @MeysamMotiee
🍃💛زندگی سیاسی امام
رضا (ع) در کتاب انسان ۲۵۰ ساله
1⃣قسمت اول
#سیاسی #رضا #مشهد
#انسان_250_ساله
🌸 @paraclete
P A R A C L E T
🍃💛زندگی سیاسی امام رضا (ع) در کتاب انسان ۲۵۰ ساله 1⃣قسمت اول #سیاسی #رضا #مشهد #انسان_250_ساله
🍃💛 زندگی #سیاسی امام
#رضا (ع) در کتاب انسان ۲۵۰ ساله
1⃣قسمت اول
📜هنگامی كه موسی بن جعفر (ع) پس از سالها حبس در زندان هارونی مسموم و شهيد شد، در قلمرو وسيع سلطنت عباسی، اختناقی كامل حكم فرما بود.
در آن فضای گرفته كه به گفته یکی از یاران علی بن موسی "عليه السلام" :
📝قالَ مُحَمَد بن سَنان: وَ سَیفُ هَارُونَ یُقَطِّرُ الدَّم ...
🇮🇷از شمشير هارون خون میچكيد! ...
📚 الکافی، ج۸، ص۲۵۷
بزرگترین هنر امام
معصوم و بزرگوار ما آن بود كه توانست درخت تشيع را از گزند توفان حادثه به سلامت بدارد و
ّاز پراكندگی و دلسردی ياران پدر بزرگوار مانع شود.
با شيوه تقيه آمیز شگفت آوری جان خود كه محور و روح جمعيت شيعيان بود حفظ كرد و در دوران قدرت مقتدرين خلفای بنی عباس
و در دوران استقرار و ثبات كامل آن رژيم ، مبارزات عميق امامت را ادامه داد.
تاريخ نتوانسته است ترسيم روشنی از دوران ده ساله زندگی امام هشتم در زمان هارون و بعد از او در دوران
پنج ساله جنگ های داخلی ميان خراسان و بغداد به ما ارائه كند، اما به تدبر میتوان فهمید که امام هشتم در اين دوران همان مبارزه دراز مدت اهل بيت را که در همهء اعصار بعد از عاشورا
استمرار داشته، با همان جهتگيری و همان اهداف ادامه ميداده است.
هنگامی که "مأمون" در سال صد و نود و هشت از جنگ قدرت با "امين" فراغت يافت و خلافت
بی منازع را به چنگ آورد، يكی از اولين تدابير او حل مشكل علويان و مبارزات تشيع بود.
او
برای اين منظور، تجربه همه خلفای سلف خود را پيش چشم داشت.
تجربهای كه نمايشگر
قدرت و وسعت و عمق روز افزون آن نهضت و ناتوانی دستگاه های قدرت از ريشه كن كردن
و حتی متوقف و محدود كردن آن بود.
او میديد كه سطوت و حشمت هارونی حتی با به بند كشيدن طولانی مدت و بالاخره مسموم كردن امام هفتم در زندان هم نتوانست از شورشها و مبارزات سياسی، نظامی، تبليغاتی و فكری شيعيان مانع شود.
او اينک درحالیکه از اقتدار پدر و پيشينيان خود نيز برخوردار نبود و بعلاوه بر اثر جنگهای داخلی ميان بنی عباس، سلطنت عباسی را در تهديد مشكلات بزرگی مشاهده میكرد،
بیشک لازم بود به خطر نهضت علويان
به چشم جدی تری بنگرد.
شايد مأمون در ارزيابی خطر شيعيان برای دستگاه خود واقع بينانه فكر میكرد. گمان زياد بر اين است كه فاصله پانزده ساله بعد از شهادت امام هفتم تا آنروز و به ويژه فرصت پنج ساله جنگ های داخلی، جريان تشيع را از آمادگی بيشتری برای برافراشتن پرچم حكومت علوی برخوردار ساخته بود.
مأمون اين خطر را زيركانه حدس زد و درصدد مقابله با آن برآمد و به دنباله همين ارزيابی و
تشخيص بود كه ماجرای دعوت امام هشتم از مدينه به خراسان و پيشنهاد الزامی ولیعهدی به
آن حضرت پيش آمد و اين حادثه كه در همه دوران طولانی امامت كم نظير و يا در نوع خود
بی نظير بود تحقق يافت.
اكنون جای آن است كه به اختصار، حادثه وليعهدی را مورد مطالعه قرار دهيم.
در اين حادثه
امام هشتم علی بن موسی الرضا در برابر يک تجربهء تاريخی عظيم قرار گرفت و در معرض يک نبرد پنهانی سياسی كه پيروزی يا ناكامی آن میتوانست سرنوشت تشيع را رقم بزند، واقع شد.
در اين نبرد، رقيبی كه ابتكار عمل را به دست داشت و با همهء امكانات به ميدان آمده بود، مأمون بود.
مأمون با هوشی سرشار و تدبيری قوی و فهم و درايتی بی سابقه قدم در ميدانی نهاد كه اگر پيروز میشد و اگر ميتوانست آنچنان كه برنامه ريزی كرده بود كار را به انجام برساند، يقيناً به هدفی دست میيافت كه از سال چهل هجری يعنی از شهادت #علی بن ابی طالب (ع)
هيچ يک از خلفای اموی و عباسی با وجود تلاش خود نتوانسته بودند به آن دست يابند،
يعنی میتوانست درخت #تشيع را ريشه كن كند و جريان معارضی را كه همواره همچون خاری در چشم سردمداران خلافتهای طاغوتی فرو رفته بود، بهكلی نابود سازد.
اما امام هشتم با تدبيری الهی بر مأمون فائق آمد و او را در ميدان نبرد سياسی ای كه خود
به وجود آورده بود، به طور كامل شكست داد.
و نه فقط تشيع، ضعيف يا ريشه كن نشد بلكه حتی سال دويست و یک هجری، يعنی سال ولايتعهدی آن حضرت، يكی از پربركت ترين سالهای تاريخ تشيع شد و نفس تازه ای در مبارزات علويان دميده شد.
و اين همه به بركت تدبير الهی امام هشتم و شيوه حكيمانه ای بود كه آن امام معصوم در اين آزمايش بزرگ از خويشتن نشان داد.
#رضا #کاظم #مشهد
#انسان_250_ساله
🌸 @paraclete
🍃💛زندگی سیاسی امام
رضا (ع) در کتاب انسان ۲۵۰ ساله
2⃣قسمت دوم
#سیاسی #رضا #مشهد
#انسان_250_ساله
🌸 @paraclete
P A R A C L E T
🍃💛زندگی سیاسی امام رضا (ع) در کتاب انسان ۲۵۰ ساله 2⃣قسمت دوم #سیاسی #رضا #مشهد #انسان_250_ساله
🍃💛زندگی سیاسی امام
رضا (ع) در کتاب انسان ۲۵۰ ساله
2️⃣قسمت دوم
📜برای اينكه پرتوی بر سيمای اين حادثهء عجيب افكنده شود به تشريح كوتاهی از تدبير مأمون و تدبير امام در اين حادثه میپردازيم.
مأمون از دعوت امام هشتم به خراسان چند مقصود عمده را تعقيب میكرد:
اولين و مهمترين آنها، تبديل صحنه مبارزات حاد انقلابی شيعيان به عرصه فعاليت سياسی، مبارزاتی خستگی ناپذير و آرام و بی خطر بود.
همانطور كه گفتم شيعيان در پوشش تقيه تمام نشدنی داشتند، اين مبارزات كه با دو ويژگی همراه بود، تأثير توصيف ناپذيری در برهم زدن بساط خلافت داشت، آن دو ويژگی، يكی مظلوميت بود و ديگری قداست.
شيعيان با اتكای به اين دو عامل نفوذ، انديشه شيعی را كه همان تفسير و تبيين اسالم از ديدگاه ائمه اهل بيت است، به زوايای دل و ذهن مخاطبين خود میرساندند و هر كسی را كه
از اندک آمادگی برخوردار بود به آن طرز فكر متمايل و يا مؤمن میساختند و چنين بود كه دایرة تشيع، روزبه روز در دنيای اسلام گسترش میيافت. و همان مظلوميت و قداست بود كه
با پشتوانهء تفكر شيعی، اينجا و آنجا در همه دورانها قيام های مسلحانه و حركات شورشگرانه را ضد دستگاههای خالفت سازماندهی میكرد.
مأمون میخواست يك باره آن خفا و استتار را از اين جمع مبارز بگيرد و امام را از ميدان مبارزه انقلابی به ميدان سياست بكشاند و بدينوسيله كارایی نهضت تشيع را كه بر اثر همان استتار
و اختفا روزبه روز افزايش يافته بود به صفر برساند. با اين كار، مأمون آن دو ويژگی مؤثر و نافذ را نيز از گروه علويان میگرفت.
زيرا جمعی كه رهبرشان فرد ممتاز دستگاه خالفت و ولیعهد
پادشاه مطلق العنان وقت و متصرف در امور كشور است، نه مظلوم است و نه آنچنان مقدس.
اين تدبير میتوانست فكر شيعی را هم در رديف بقيه عقايد و افكاری كه در جامعه طرفدارانیّ داشت قرار دهد و آن را از حد يک تفكر مخالف دستگاه كه اگرچه از نظر دستگاهها، ممنوع و مبغوض است، از نظر مردم به خصوص ضعفا، پرجاذبه و استفهام برانگيز است، خارج سازد.
مدعای تشيع مبنی بر غاصبانه بودن خالفتهای اموی و عباسی و مشروعيت
دوم تخطئة ثابت میكرد كه ادعای
ّدادن به اين خالفتها بود.
مأمون با اين كار به همه شيعيان، مزورانه ثابت میکند که ادعای غاصبانه و نامشروع بودن خلا فت های مسلط كه همواره جزو اصول اعتقادی شيعه به حساب میرفته يک حرف بی پايه و ناشی از ضعف و عقده های حقارت بوده است، چه اگر خلافتهای ديگران نامشروع و جابرانه بود خلافت مأمون هم كه جانشين آنهاست میبايد نامشروع و
غاصبانه باشد، و چون علی بن موسی الرضا با ورود در آن دستگاه و قبول جانشينی مأمون، او را قانونی و مشروع دانسته پس بايد بقيه خلفا هم از مشروعيت برخوردار بوده باشند و اين نقض همه ادعاهای شيعيان است.
با اين كار نه فقط مأمون از علی بن موسی الرضا بر مشروعيت
حكومت خود و گذشتگانش اعتراف میگرفت بلكه يكی از اركان اعتقادی تشيع را كه همان ظالمانه بودن پايه حكومت های قبلی است نيز درهم میكوبيد.
علاوه بر اين، ادعای ديگر شيعيان مبنی بر زهد و پارسایی و بی اعتنایی ائمه به دنيا نيز با اين كار نقض میشد، و چنين وانمود میشد كه آن حضرت فقط در شرايطی كه به دنيا دسترسی نداشته اند نسبت به آن زهد میورزيدند و اكنون كه درهای بهشت دنيا به روی ايشان باز شد، به سوی آن شتافتند و مثل ديگران خود را از آن مغتنم كردند.
سوم اينكه مأمون با اين كار، امام را كه همواره يک كانون معارضه و مبارزه بود در كنترل دستگاههای خود قرار میداد و بجز خود آن حضرت، همه سران و گردنكشان و سلحشوران علوی را نيز در سيطره خود در می آورد، و اين موفقيتی بود كه هرگز هيچ یک از اسلاف مأمون
چه بنی اميه و چه بنی عباس بر آن دست نيافته بودند.
چهارم اينكه امام را كه يک عنصر مردمی و قبله اميدها و مرجع سؤال ها و شكوه ها بود در محاصره مأموران حكومت قرار میداد و رفته رفته رنگ مردمی بودن را از او میزدود و ميان او و مردم و سپس ميان او و عواطف و محبتهای مردم فاصله میافكند.
هدف پنجم اين بود كه با اين كار برای خود وجهه و حيثيتی معنوی كسب میكرد، طبيعی بود كه در دنيای آنروز همه او را بر اينكه فرزندی از پيغمبر و شخصيت مقدس و معنوی را به وليعهدی خود برگزيده و برادران و فرزندان خود را از اين امتياز محروم ساخته است ستايش كنند و هميشه چنين است كه نزديكی دينداران به دنيا طلبان از آبروی دينداران ميکاهد و بر آبروی دنياطلبان میافزايد.
@paraclete
هدایت شده از 🍓🍃آدرِنالـیــ ـــ ـــن🍃🍓
20.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠🎥 اهتزاز #پرچم ۱۵۰ متری #امام_رضا(ع) در بام #گرگان در آستانه ولادت ایشان ..💚
#دهه_کرامت
🍓🍃| @adrenaline110
هدایت شده از 🍓🍃آدرِنالـیــ ـــ ـــن🍃🍓
📸 #گل_آرایی ویژه مسیر منتهی به #روضه_منوره و ضریح مطهر #امام_رضا(ع) در آستانه میلاد آن امام رئوف ..💚
#دهه_کرامت
🍓🍃| @adrenaline110
🍃💛باید غبار صحن تو را توتیا کنند
❤️آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند ...
🍃🌸جان به قربان تو مولا که غریب الغربایی ...
#امام_رضا #رضا
#مشهد
🌸 @paraclete
هدایت شده از آستان قدس حسنی
5.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#زنده_از_حرم
بین تمام موسیقیهایی که جهان به خود دیده است، هیچ کدام به اندازه این نوا، مناسب جشنی به بزرگی میلاد امام مهربانیها نیست؛ نوایی که بیشک ملائک در نواختنش دخیلاند ...
🔹 نواختن اختصاصی نقارهخانه حرم مطهر رضوی در شب میلاد امام رضا علیهالسلام
@aqr_ir
هدایت شده از آستان قدس رضوی و حرم مطهر
9.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اجرای زیبای شرکت کنندهی اهل سنت عصر جدید برای امام رضا علیه السلام
زیر ایوان طلایت ذکر یاهو میزنم ❤️
@Bisimchimedia