#3اسفند #منشور_روحانیت #روز_حوزه_انقلابی
🔺طلاب عزیز لحظه ای از فکر این مارهای خوش و خط خالی کوتاهی نکنند!
@TollaBEnghelabi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
⛔ مخالفت امام با قائممقامی آیتالله منتظری
📺 خلاصهای از آنچه در قسمت اول مستند ویژه روایت رهبری منتشر شد
🔻 ساعت ۱۰ و ۲۳ دقيقه شبانگاه ۱۳ خرداد ۱۳۶۸ امام خمینی رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی چشم از جهان فرو بسته است. روز بعد، ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی، به محل برگزاری یکی از سرنوشت سازترین جلسات تاریخ انقلاب بدل می شود، بحثها از ساعت ۳ بعداز ظهر روز ۱۴ خرداد شروع می شود. ساعت ۳ بعدازظهر، جلسه رسمی خبرگان رهبری فقط با حضور اعضای این مجلس آغاز میشود.
🔹️ آیت الله مشکینی رییس جلسه، ابتدا تسلیت میگوید و سپس به واقعهی اخیر اشاره می کند، واقعهای که کمتر از دو ماه و نیم گذشته رخ داده و مستقیما با سرنوشت رهبری آینده گره خورده است، ماجرای آقای منتظری که برای سالهای اخیر در فضای رسانهای کشور به عنوان قائم مقام رهبری مطرح شده بود. اما چند ماه اخیر رابطه آقای منتظری با امام و انقلاب دچار تنش بوده است.
🔸️ و حالا در میان گفتگوهای خبرگان رهبری، بحث پذیرش استعفای آقای منتظری از رهبری آینده نظام، نخستین گام جلسه سرنوشت ساز خبرگان رهبری به سوی آینده نظام و انقلاب اسلامی است.
📺 فیلم کامل قسمت اول مستند را از اینجا ببینید👇
http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=41750
💥 در مواجهه با تمدن غرب، کدام استراتژی را باید دنبال کنیم؟:
۱. انزوا (کنارهگیری از مدرنیته)؛
۲. مدرنیزاسیون (پذیرشِ کامل مدرنیته)؛
۳. مدرنیته اسلامی (ترکیبِ اسلام و مدرنیته)؛
۴. تمدن اسلامی (انحلال مدرنیته در تمدن نوین).
🔵 استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«سؤال این است که استراتژیِ انقلاب اسلامی درمقابلِ تمدّن غرب چه باید باشد؟ با این مدنیت مدرن که پیش روی ماست چه باید کرد؟
جوابهای متفاوتی به این پرسش داده شده است و رویکردهای مختلفی شکل گرفته است.👇👇👇
@TollaBEnghelabi
💥 در مواجهه با تمدن غرب، کدام استراتژی را باید دنبال کنیم؟:
۱. انزوا (کنارهگیری از مدرنیته)؛
۲. مدرنیزاسیون (پذیرشِ کامل مدرنیته)؛
۳. مدرنیته اسلامی (ترکیبِ اسلام و مدرنیته)؛
۴. تمدن اسلامی (انحلال مدرنیته در تمدن نوین).
🔵 استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«سؤال این است که استراتژیِ انقلاب اسلامی درمقابلِ تمدّن غرب چه باید باشد؟ با این مدنیت مدرن که پیش روی ماست چه باید کرد؟
جوابهای متفاوتی به این پرسش داده شده است و رویکردهای مختلفی شکل گرفته است.
.
1⃣ رویکرد اول این است که ما باید بهطورکلی از این تمدن تبرّی بجوییم و سعی کنیم به هیچ وجه آلودهٔ به آن نشویم و انزوای کامل پیدا کنیم. این یک مدل است که طبیعتاً نمیتواند نسخهٔ اجتماعی باشد و نسخهٔ مقابلهٔ با آن دستگاه نیست. یعنی، اینکه آدم منزوی بشود و بهصورت همان زندگی کاملاً سنتیِ قدیم زندگی کند و از مظاهر تمدنی هم مطلقاً استفاده نکند، تقریباً نشدنی است؛ اگر هم بشود، یک الگوی عمومی نیست و برخورد فعال با واقعه نیست. نمونهاش مدلِ مقلدهای مرحوم میرزا صادق تبریزی است.
2⃣ رویکرد دوم این است که تمدّن غرب کلاً پدیدهٔ خیلی خوبی است و ما باید آن را بپذیریم و خودمان را با آن تطبیق دهیم، و حَتّی فرهنگ دینی و سنن مذهبی خودمان را به نفع آن تغییر دهیم. این پاسخِ روشنفکرهای سکولار است که تمامیتِ اندیشهٔ غربی را قبول کردهاند و معتقد به تمدّن غرب با همه لایههای آن هستند؛ یعنی از لایههای ایدئولوژیک تا فلسفی و تا لایههای علمی و صنعتی و ساختارهای اجتماعیِ آن را به رسمیت میشناسند؛ میگویند ما باید تمامیت این تمدّن را بپذیریم؛ نمیشود اقتصادش را پذیرفت ولی ایدئولوژی آن را نپذیرفت. اقتصادِ لیبرال با فرهنگِ لیبرال و با سیاستِ لیبرال هماهنگ است و اینها با لایههای عمیقترِ اندیشههای فلسفی و با لایههای عمیقتر ایدئولوژیکی یک مجموعه هستند؛ این مجموعه را بهتمامه باید بپذیریم و سعی کنیم که خودمان را با همهٔ لایههای آن وفق دهیم. من گاهی از این نظریه به «مدرنیزاسیون» و اصلاح تمام ابعاد حیات اجتماعی ازجمله قرائت دینی جامعه تعبیر میکنم؛ چون میگویند در چالش بین دینداری و دنیای مدرن ما باید قرائتِ دینی را در همهٔ عرصهها با دنیای مدرن وفق دهیم. که در دورهای سعی کردند این ادعا را در مقیاس منطق هم تئوریزه کنند. مثلاً نظریهٔ قبض و بسط میخواست پذیرش تمدّن غرب را در مقیاس منطق تئوریزه کند؛ این نظریه میگفت منطقاً معرفتی صحیح است که در دادوستدِ با علوم مدرن باشد؛ حَتّی میگفت معرفت دینی هم باید از علوم مدرن تبعیت کند. به عبارت دیگر، در تعاملِ درونیِ منظومهٔ معرفت، باید متغیر اصلیْ معرفتهای تجربی و علمی و عقلانی باشد و معرفت دینی تابع باشد.
3⃣ رویکرد سوّم که معمولاً حقیر آن را «مدرنیته اسلامی» یا اسلامی کردن مدرنیته تعبیر میکنم، میگوید لایهای از مدرنیته باید تغییر کند که آن اخلاق است؛ یعنی لایهٔ معنویت و اخلاق باید احیاء شود و به مناسباتِ دنیای مدرن ضمیمه گردد تا جامعهٔ اسلامی درست بشود. مدل آقای هاشمی همین بود و مدلِ برخی مسئولین کنونی هم همین است.
اما باید توجه کرد که مدرن شدن به این نیست که ما فقط محصولات مدرن را مصرف کنیم؛ باید انسانی که در این فضا زندگی میکند، انسان مدرن بشود؛ انسان مدرن کسی است که احساسش، عواطفش، عقلانیتش و مهارتهایش همه مدرن بشود؛ چون اصل مدرنیته روی دوش انسانهایی سوار است که مدرن شدهاند. لذا بهنظر من، تحول اساسی در دنیای مدرن، تحول انسانی است.
4⃣ رویکرد چهارم، رویکرد تمدّن اسلامی است؛ یعنی اگر «آرمانِ» ما عصر ظهور است، «افقِ» قابلدستیابیِ ما در قبل از ظهور، تمدنسازی اسلامی است.
این تمدّن چگونه ساخته میشود؟ رهبر معظم انقلاب میفرمایند اول باید انقلاب کنیم؛ این انقلاب، چون مبتنی بر یک ارزشها و دنبال تحقق یک ارزشهایی است، حتماً با جامعه جهانی درگیر خواهد شد. و این درگیری هم درگیریِ همهجانبهای است. در متن این درگیری باید شما به سمت تمدّن اسلامی حرکت کنید.
پس باید «انقلاب» کنیم و «نظام» بسازیم. این دو کار را انجام دادهایم. در ادامهٔ مسیر باید «دولت» بسازیم، و بعدش «جامعه» بسازیم و بعد «تمدّن» بسازیم. این پنج مرحلهای است که باید طی کنیم.
در این پنج گام باید با روش «استحاله» با تمدن مدرن مواجه شویم و تلاش کنیم تمدن مدرن را در تمدن اسلامی منحل کنیم (اقلاً در مقیاس منطقهای). ما در مرحلهٔ اصلِ انقلاب اسلامی این کار را کردیم. در مرحلهٔ تدوین قانون اساسی هم این کار را تجربه کردیم. در مرحلهٔ دولتسازی اسلامی هم باید همین کار را بکنیم.» (دی ۱۳۹۷)
@TollaBEnghelabi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دفاع_از_مرجعیت
🔸شجاعت در بیان کلمه حق، شرط لازم برای مرجعیت
@TollaBEnghelabi
📸 اجتماع عظیم «حوزه و گام دوم انقلاب»
📅 یکشنبه ۵ اسفند از ساعت ۸:۳۰ صبح
🗺 حرم مطهر امام خمینی(ره)
@TollaBEnghelabi
#3اسفند #منشور_روحانیت #حوزه_انقلابی
رهبر انقلاب:
🔴توصیه می کنم این پیام را مثل یک درس مکرر بخوانید.
🔴خود من واقعاً مکرر خواندم... روی کلمه به کلمه آن باید تأمل کرد!
@TollaBEnghelabi
هدایت شده از 🎧 سخنرانی سیاسی
انا لله و انا الیه راجعون
◾️آیت الله مومن، عضو شورای نگهبان درگذشت./ مهر
🔹آیت الله محمد مومن عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو فقهای شورای نگهبان ساعتی قبل پس از تحمل یک دوره بیماری در بیمارستان درگذشت.
@TollaBEnghelabi
👈 #گام_اول_انقلاب ...
رو جوانان ۵۷ برداشتند ...
👈 #گام_دوم_انقلاب ؛
رو جوانان ۹۷ باید بردارند ...
@TollaBEnghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢آیت الله العظمی نوری همدانی خطاب به امام جمعه کرج:
♦️شما راه را باز کردید، ان شاءالله اشخاص زیادی شما را تنها نمی گذارند
@TollaBEnghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قیام و ابراز احساسات پرشور جوانان مقاومت به احترام حضور پیرمرد آسمانی انقلاب حضرت آیت الله جنتی....
#گام_دوم_انقلاب
#جوانان_مقاومت
#شباب_المقاومه
@TollaBEnghelabi
💢گذری بر حیات علمی و سیاسی آیت الله مؤمن
آیتالله محمد دانشزاده قمی (مؤمن) متولد ۲۳ دی ماه ۱۳۱۶ در قم بود. او تحصیلات مقدماتی را در قم و ابتدا در مکتبخانه و سپس در «مدرسه جامع تعلیمات دینی» گذراند و همزمان، به تحصیل در حوزه علاقهمند شد. او با بهرهگیری از اساتیدی، چون امام (ره)، علامه طباطبایی، آیتالله مشکینی، آیتالله حائری یزدی و آیتالله گلپایگانی گلپایگانی به درجه اجتهاد رسید.
آیتالله مؤمن قبل از پیروزی انقلاب با عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مبارزات علیه رژیم پهلوی نقش داشت و این فعالیتها به تبعید او و ۲۴ تن از اعضای جامعه مدرسین انجامید که مؤمن به تویسرکان تبعید شد.
او از اواسط دوره اول شورای نگهبان یعنی از سال ۱۳۶۲ با حکم امام خمینی (ره) به عضویت فقهای شورای نگهبان منصوب و آخرین بار نیز در ۲۵ تیر ۱۳۹۲ با حکم رهبر انقلاب در این سمت ابقاء شد.
او همچنین عضو مجلس خبرگان رهبری و نایب رئیس این مجلس بود که از دورهی اول تا پنجم در مجلس خبرگان رهبری حضور داشت.
علاوه بر عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری، نایب رئیسی مجلس خبرگان، عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی، عضویت در شورای عالی قضائی، مسئولیت انتخاب و اعزام قضات شرع دادگاههای انقلاب در سراسر کشور به دستور امام، عضویت در شورای عالی سیاستگذاری و ریاست حوزه علمیه قم، عضویت در مجمع جهانی اهل بیت (ع) و ریاست مجمع فقه اهل بیت (ع) و عضویت در هیئت امنای دانشگاه قم نیز در کارنامه آیتالله مؤمن به چشم میخورد.
@TollaBEnghelabi