هدایت شده از دومین جشنواره کتاب سال مفام
🔻 #اولین جشنواره کتاب سال فرق، ادیان، اقوام و مذاهب برگزار میگردد.
🔹مهلت ارسال آثار: تا 31 خرداد 1399 میباشد.
📞 02532928970 _ 09107625204
🏢 آدرس: قم - 45 متری شهید صدوقی ابتدای بلوار فردوسی ساختمان خاتم طبقه 5 - دبیرخانه جشنواره کتاب سال فرق، ادیان، اقوام و مذاهب
📬 کدپستی: 3713114964
🔎 جزئیات بیشتر در کانال اطلاع رسانی
🌐آیدی کانال در پیام رسان ایتا و سروش
📚 @mafam_book
هدایت شده از دومین جشنواره کتاب سال مفام
🔻 #اولین جشنواره کتاب سال فرق، ادیان، اقوام و مذاهب برگزار میگردد.
🔸شرایط شرکت در جشنواره:
کتابها، پایانامههای سطح سه و چهار حوزه و پایان نامههای مقطع ارشد و دکتری مراکز آموزش عالی که از 1396/01/01 تا 1398/12/29 نوشته یا دفاع شده باشند.
🔹مهلت ارسال آثار: تا 31 خرداد 1399
📞 02532928970 _ 09107625204
🏢 آدرس: قم - 45 متری شهید صدوقی، ابتدای بلوار فردوسی، ساختمان خاتم، طبقه 5 - دبیرخانه جشنواره کتاب سال فرق، ادیان، اقوام و مذاهب
📬 کدپستی: 3713114964
🔎 جزئیات بیشتر در کانال اطلاع رسانی
🌐آیدی کانال در پیام رسان ایتا و سروش
📚 @mafam_book
هدایت شده از دومین جشنواره کتاب سال مفام
🔻شرایط آثار:
1️⃣کتاب، باید دارای مشخصات عمومی کتاب و مجوز رسمی انتشار کتاب باشد.
2️⃣ارسال دو نسخه از آثار به دبیرخانه جشنواره الزامی است.
3️⃣کتاب الکترونیک می بایست دارای مجوز ارشاد و هولوگرام مربوطه باشد.
4️⃣ارسال کپی اصل آثار ترجمه شده الزامی است.
5️⃣محدودیتی برای ارسال تعداد عناوین و موضوعات وجود ندارد.
6️⃣آثار دریافت شده بازگردانده نخواهد شد.
7️⃣ارائه فایل پایان نامهها از طریق راههای ارتباطی دبیرخانه جشنواره الزامی است.
🔻شرایط پدیدآورندگان:
1️⃣شرکت در این فراخوان برای کلیه پژوهشگران و نویسندگان بلا مانع است.
2️⃣به آثار برگزیدهای که بیش از یک مولف داشته باشد، صرفا یک جایزه تعلق خواهد گرفت.
🏆 بخش ویژه جشنواره موضوع #وحدت_اسلامی میباشد. در بخش ویژه تعداد بیشتری از آثار برگزیده و مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.
#جشنواره_کتاب #مفام #فرق #ادیان #اقوام #مذاهب
🌐آیدی کانال دبیرخانه جشنواره در پیام رسان ایتا و سروش
📚 @mafam_book
هدایت شده از دومین جشنواره کتاب سال مفام
فرم ثبت مشخصات و ثبت اثر- اشخاص حقیقی.pdf
371.7K
💠 فرم ثبت مشخصات و اثر (ویژه اشخاص حقیقی)
📚 @mafam_book
هدایت شده از 𝗣𝗼𝗹𝗶𝘁𝗶𝗰𝗮𝗹 | تحلیلسیاسی
تاثیر بحران شیوع کرونا بر اعتقادات مذهبی مردم
🔹۴۸.۴ درصد پاسخگویان گفته اند در روزهای شیوع کرونا اهمیت دین و خداوند برای آنها نسبت به قبل تغییری نکرده است. ۴۷ درصد مردم گفته اند در ایام کرونا، اهمیت دین و خداوند برای آنها نسبت به قبل بیشتر شده است. فقط ۳.۵ درصد گفته اند این اهمیت نسبت به گذشته کمتر شده است. ۱.۱ درصد هم به این سوال پاسخ ندادند.
🔹اهمیت دین و خدا در دوران کرونا برای زنان در مقایسه با مردان بیشتر از قبل شده است. بیشتر شدن اهمیت دین و خدا نسبت به قبل در میان افراد بالای ۵۰ سال بیشتر از سایر افراد و برای افراد دارای تحصیلات غیر دانشگاهی بیشتر از افراد دانشگاهی مشاهده میشود.
🔹نظرسنجی به صورت تلفنی و با جامعه آماری افراد بزرگسال (بالای ۱۸ سال) در سطح ملی و حجم نمونه ۱۵۶۳ در تاریخ ۲۴ تا ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ اجرا شده است./ایسپا
@meshkatnoor
https://eitaa.com/IRIslamic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جمهوری اسلامی در حوزه رسانه چه محدودیت هایی دارد؟
🔻فواد ایزدی: ما از ظرفیتهای رسانه ای برون مرزی استفاده نمیکنیم...
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شوآف امام جمعه ی ایرانشهر!
با چندتا ده هزار تومنی به کارگران فصلی، یعنی منم کمک کردم!
جهادگران انقلابی شبانه روز خدمت رسانی میکنند روحانیون جهادی غسل ، نماز و تدفین فوتیهای کرونایی رو انجام میدن و در این چند هفته خواب به چشماشون نیومده اونوقت یک نفر با اینجور کارهای سبکسرانه زحمات این عزیزان را به باد میده...
حاج آقا حتی اگر به کرامت انسانی عمل نمیکنید حداقل خوراک شبکههای معاند نشوید!
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
👈🏻 جا به جایی بی سر و صدا در امور صیانتی حوزه علمیه!
حجت الاسلام مجتبی فاضل، معاون امور صیانتی حوزه های علمیه، با این سمت خداحافظی کرده و حجت الاسلام کفیلی، سرپرستی معاونت امور صیانتی حوزه علمیه را به دست گرفته است.
به نقل از کانال فقاهت
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📋 وظایف طلبگی
🎙 در بیان امام خامنه ای مد ظله العالی 🌹
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
✅ وزارت بهداشت پنجم اردیبهشت را به نام حوزههای علمیه کلید زد
✔️ دوشنبه ۱۳۹۹/۲/۱ بهورزان و خانواده بهداشت کشور در مقابله با کرونا
✔️ سه شنبه ۱۳۹۹/۲/۲ پزشکان، پرستاران و خانواده نظام سلامت در مقابله با کرونا
✔️ چهارشنبه ۱۳۹۹/۲/۳ آموزش، پژوهش، فناوری و تولید ملی در مقابله با کرونا
✔️ پنج شنبه ۱۳۹۹/۲/۴ هماهنگی و همکاری بین بخشی در مقابله با کرونا
✅ جمعه ۱۳۹۹/۲/۵ روحانیون، نهادهای دینی و همدلی مومنانه در مقابله با کرونا
✔️ شنبه ۱۳۹۹/۲/۶ مردم، همیاران سلامت و مشارکت اجتماعی در مقابله با کرونا
✔️ یکشنبه ۱۳۹۹/۲/۷ هر "رسانه" یک "پایگاه سلامت" در مقابله با کرونا
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅چگونه مدرسه، دانشگاه و امتحان ذهن شما را نابود می کند؟
✅چگونه میتوانیم دانشمندوخلاق بشویم.
دکتر مسعود درخشان
استاداقتصاد دانشگاه علامه
فارغ التحصیل اقتصاد آکسفورد و LSE
👌 #قتلگاه_استعدادها
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
کانال سخنرانی سیاسی
شوآف امام جمعه ی ایرانشهر! با چندتا ده هزار تومنی به کارگران فصلی، یعنی منم کمک کردم! جهادگران انقل
این بنده خدا استعفا داد
قبول اشتباه کار بسیار پسندیدهایی است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاطره جالبی از احترام ویژهای که سردار سلیمانی به علما و طلبهها میگذاشت...
حاج قاسم میگفت اگر طلبهای رو قبول داشته باشم مثل پیامبر (ص) قبول دارم
کانال پذیرش حوزه علمیه کنگان👇👇👇
https://eitaa.com/howzehkangan
کانال سخنرانی سیاسی
خاطره جالبی از احترام ویژهای که سردار سلیمانی به علما و طلبهها میگذاشت... حاج قاسم میگفت اگر ط
انشاءالله که ما شأن و جایگاه خود را بشناسیم و قدر آنرا بدانیم تا شرمنده بزرگانی چون شهید سلیمانی نشویم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عذرخواهی حجت الاسلام ابطحی امام جمعه ایرانشهر از مردم بابت پخش کلیپ کمک وی به کارگران
آن کلیپ بدون اجازه پخش شده
از خودرو پایین نیامدم چون نمیخواستم جلب توجه بشه وکارگران به دورم حلقه بزنند
ضمن اینکه ایشون صبح امروز استعفا دادهاند
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆دندان راحت طلبی را باید کشید🔆
🖌 هنگامی که امام نهضت را شروع کرد دیگران ته دلشان هیچ امیدی به موفقیت نداشتند
👈بسیاری از بزرگان تعبیر می کردند به مشت در مقابل درفش
📌اما امام می فرمودند من وظیفه ام را باید انجام دهم
🌸مسیر همین است ما باید خودمان را برای هر سختی و گرفتاری آماده کنیم اگر باور داریم این راه سید الشهداست🌸
📣هرقدر تلاش کنیم که روحیه ایمان و اعتماد به خدا و نترسیدن از غیر خدا را در خود تقویت کنیم در کارمان موفق تر خواهیم بود
🌼در این راه قدم بگذاریم و بنا را بر این بگذاریم که با سختی ها دست و پنجه نرم کنیم و راحت طلب نباشیم 🌼
💯دندان راحت طلبی را باید کشید💯
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
کانال سخنرانی سیاسی
عذرخواهی حجت الاسلام ابطحی امام جمعه ایرانشهر از مردم بابت پخش کلیپ کمک وی به کارگران آن کلیپ بدون
🌀 ضعفهای مهارتی ما طلبهها
📝 درباره امام جمعه ایرانشهر
🖋 علی مهدیان
🔹 بر خلاف همه اظهار نظرهایی که درباره رفتار امام جمعه ایرانشهر با کارگران بیان شده، من میخواهم زاویه دیگری را طرح و بحث کنم.
🔹 حدود دوازده سیزده سال پیش، در خیابانهای قم دنبال خانهای اجارهای بودم. برای ما طلبه ها خیلی سخت است دنبال خانه اجارهای گشتن. آنهم با خانواده، بدون ماشین و وسیله، تازه اگر هم پیدا کردیم میترسیم که صاحبخانه سر سال میخواهد چه کند. ما پول زیادی به عنوان شهریه نمیگیریم. با این پول باید درس خواند و زندگی گذراند و کرایه خانه داد؛ سخت است خصوصا در ابتدای طلبگی.
🔹 آن شب مشاور املاکی گفت زیر زمینی را میخواهم معرفی کنم. این را ببینی میپسندی. زیر زمین را دیدم اما صاحب خانه بیشتر از خانه به دلم نشست. حاج آقایی سید که با آرام و متین و با محبت برخورد میکرد. گفتم حاج آقا پول رهن خانهام آماده نیست. گفت ایرادی ندارد بیایید و بنشینید. نگران نباشید مهمان مایید انشاءالله از اینجا هم به خانه خودتان سفر کنید.
🔹 آن صاحب خانه همین سید ابطحی بود. امام جمعهای که رفتارش با کارگران ایرانشهری حاشیهساز شد. بر خلاف دیگر خانههای اجارهای چند سالی آنجا ماندیم؛ هم مهربان بودند و هم منصف. بعد هم ندیدمش تا امروز.
🔹 صاحبخانه ما کمحرف بود. تعاملش با دیگران کم بود احساس میکردم کمی خجالتی است وقتی متوجه شدم که او امام جمعه شده تعجب کردم. خیلی تعجب کردم. چون فکر نمیکردم اهل کر و فر باشد یا اهل تعامل و رفاقت با مردم. اصلا نمیدانم انتخاب او درست بود یا نه.
⚡️ اما یقین دارم او در دلش از سر محبت و لطف و کرامت با کارگران برخورد کرده چون اخلاقش را میشناسم. ولی از طرفی یقین دارم ما طلبهها مهارت ارتباط با مردم را تمرین نکردهایم. ما طلبهها مهارت حضور مقابل رسانهها را نیز تمرین نکردهایم. تواضع هم از جنس روحیه و اخلاق است هم یک آداب و رفتار اجتماعی است. این دومی را باید آموخت و تمرین کرد. و الا اینطور بهانههایی را به دست دشمن نانجیب خواهیم داد.
⚡️ سید ابطحی بزرگوار را احترام میکنم و این استعفای او را نیز دلیل بزرگواریش میبینم. اما رفقا! در قضاوتهایمان درباره آدمها خیلی عجول و گاهی بیتقواییم. مراقب باشیم با چند دقیقه فیلم دیگران را راحت قضاوت نکنیم.
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
◾️قابل توجه طلاب گرامی که شهریه حضرت ایت الله العظمی سیستانی را به صورت حضوری و دستی دریافت می کنند میرساند:جهت ثبت اطلاعات و شماره حساب از امروز به مدت یک هفته به دارالشفا مراجعه نمایید.
🔻قبل از مراجعه موارد زیر را با دقت مطالعه نمایید
طلابایرانی:
کارت شهریه معظم له/ با کارت ملی
طلاب غیر ایرانی:
کارت شهریه معظم له /کارت جامعه المصطفی
⏰ صبح:۸ الی ۱۲
⏰عصر: ۱۷ الی۱۹
ساعت کاری در ماه مبارک رمضان از طریق همین کانال اعلام میگردد.
💳 ثبت شماره حساب با واسطه هم انجام میگیرد و یک نفر میتواند برای تمام دوستان خودش نیز این کار را انجام دهد.
◽️ با صحبتی که با مسئول شهریه دفتر معظم له داشتیم پروتکل های بهداشتی آنجا رعایت میشود.طلاب عزیز با رعایت کامل بهداشت مراجعه نمایند.
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
💢توصیههای بهداشتی پیامبر اسلام(ص) در بیلبوردهای شهر شیکاگو آمریکا برای جلوگیری از شیوع کرونا
حالا اگر کسی جرات دارد تو ایران احادیث طبی رو روی بیلبورد نصب کنه😔
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
☑️اظهارات جنجالی مفتی سابق مصر درباره افطار کردن با شراب!
🔸مفتی سابق مصر مجددا با دیدگاههای دینی و فقهی خود جنجالی ایجاد کرده و این بار درباره حکم افطار با شراب در ماه رمضان صحبت کرده است!
🔸علی جمعه در برنامهای در شبکه سی بی سی حضور یافت و در اظهاراتی عجیب مدعی شد: دین معصیت را حرام کرده و آن را به عبادت ربط نمیدهد. روزهداری که با شراب افطار میکند روزهاش باطل نمیشود، بلکه گناه کرده است.
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
هدایت شده از 𝗣𝗼𝗹𝗶𝘁𝗶𝗰𝗮𝗹 | تحلیلسیاسی
4_6030380082130847523.pdf
512.9K
👆👆👆👆
مسابقه فرهنگی ویژه همه دانشجویان کشور به میزبانی نهاررهبری دانشگاه زنجان که تاآخراردیبهشت تمدید شده
لطفا اطلاع رسانی کنید.
https://eitaa.com/IRIslamic
💢امام جمعه اهل سنت و مدیر حوزه علمیه صدیقه شهرستان ایرانشهر طی پیامی خواستار ابقا مجدد حجت السلام والمسلمین ابطحی امام جمعه محترم شهرستان #ایرانشهر شد.
♦️پ ن:پس از انتشار فیلم توضیحات حاج آقا ابطحی، موجی از حمایت مردمی در ابقای ایشان به عنوان امام جمعه ایرانشهر ایجاد شده است.
دریافت بروز ترین #خبرهای_داغ_سیاسی👇👇👇
@khabarsyasi
🔺پاسخ رهبر انقلاب به سوال فرزند شهید در مورد انتخاب بین کار اجرایی و کار فرهنگی
ایشان در این پاسخ به طلبگی به عنوان یکی از مصادیق مهم کار فرهنگی اشاره می کنند
🚶♂•✾•🍁💎🍁•✾•🚶♂
کانال پذیرش حوزه علمیه کنگان👇👇👇
https://eitaa.com/howzehkangan
*آیتالله رشاد در سلسله جلساتی مطرح خواهد کرد/برگزاری درس خارج فقه مهندسی ژنتیک و جنگ بیولوژیک*
صبح نو- آیتالله رشاد در اولین جلسه درس خارج با موضوع فقه مهندسی ژنتیک و جنگ بیولوژیک که به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: واقعه کرونا در واقع یک مفصل تقسیم تاریخ است و جهان در شرف یک چرخش تاریخی است. تاریخ جهان، به ماقبل کرونا و مابعد کرونا تقسیم و بر اثر این فاجعه انسانی و حادثه تلخ، جهان، دیگرگون خواهد شد. این واقعه بسیاری از شوون بشری را تحت تأثیر قرار خواهد داد. چهبسا ساختارهای جهانی كه مورد بازنگری قرار بگیرد و پارهای از اتحادیهها منحل و تبدیل شود. اقتصاد جهان پس از کرونا تغییر خواهد کرد و این واقعه، حتی مباحث الهیاتی را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.
*جهان در شرف یک چرخش تاریخی است*
این واقعه تلخ و فاجعه انسانی حتی در حوزه اخلاق و سبک زندگی بشر تأثیرگذار خواهد بود و در حوزه علم، تأثیر شگرفی خواهد گذاشت. این واقعه در قلمرو نظامیگری و حوزه تولید سلاح نيز تأثیر خود را خواهد گذاشت؛ چنانکه در زمینه فقه هم این واقعه میتواند آثار و پیامدهایی داشته باشد که از جمله آنها و از ابعاد و بخشهای پراهمیت آن، به وجود آمدن حوزههای جدید در فقه است. این واقعه اهل حوزه و اصحاب فقه و تفقه را به اندیشه فرو برده و آنها را متوجه موضوعاتی جدید که لازم است از نگاه شریعت به آن نگریسته و فقه آنها تولید شود، میکند.
*حادثه کرونا و مسوولیت کنونی حوزه*
وی ادامه داد: در چنین شرایطی و در افق آینده و عالم پساکرونا، حوزه مسوولیتهایی دارد که در جای خود و در زمان مناسب باید به آن پرداخت. از جمله این مسوولیتها این است که به بُعد فقهی از سویی و جهت اخلاقی از
دیگر سو و به ابواب و مسائل مرتبط با این واقعه و پیامدهای این حادثه جهانی بپردازد؛ بنابراین، در حد وسع خود و بضاعت کم، به عنوان یک طلبه به این مساله و موضوع اجمالا میپردازیم چرا که حوزه بايد در مواجهه مناسب، معقول و منطقی با حوادث و وقایع اینچنینی پیشاهنگ و پیشتاز باشد و به گمانهزنی، آیندهشناسی و آیندهپژوهی مبادرت ورزیده، متناسب با نیازهایی که در شرف پدیدآمدن است، موضع بگیرد و به آن نیازها و احتیاجات بپردازد.
*راه تحول و تکامل فقه*
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: در مساله تکنولوژی بیولوژیک و بهاصطلاح زیستفناوری، در روزگار ما تحت تأثیر یک فتوای ارزشمند و مترقی، اتفاق باارزشی افتاد و آن این بود که در مساله سلولهای بنیادین که از مهمترین مباحث و مسائل حوزه زیست فناوری است، چندین سال پیش این پرسش مطرح شد که آیا در حوزه سلولهای بنیادی جایز است ورود کنیم یا جایز نیست؟ آیا ورود در این حوزههای مطالعاتی، در حوزه علم،
به نحوی دخالت در خلقت الهی نیست؟ بعضی چنین تصور و توهمی داشتند. در آن ایام وقتی این سوال مطرح شد، در آمریکا -زمان بوش پسر بود که بهاصطلاح اینها مدعیاند مذهبی هستند- بوش گفت این اقدام یک اقدام خلاف اخلاق است چون دخالت در کار خداست و نوعی دخالت در خلقت است ولی پس از استفتائی که از رهبر معظم انقلاب شد که آیا چنین مطالعات علمی مجاز هست یا نه؟ ایشان فرمودند؛ نه، هیچ مشکلی ندارد. ایشان فتوا به حلیت و جواز داده بودند؛ البته توصیه کرده بودند که در خصوص سلولهای بنیادین حیوانی و احیاناً نباتی فعلاً مطالعه شود. پس از آن، این کار در ایران شروع شد. نهی آقای بوش در آمریکا تأثیر منفی خودش را گذاشت. این فتوای مترقی رهبر معظم انقلاب تأثیر مثبت خودش را در ایران گذاشت؛ لذا ما الان در زمره کشورهایی هستیم که در رتبههای بالا و ردیفهای اول این دانش هستیم. بخشی از دانش زیست فناوری تحت تأثیر همین فتوای مترقی و زنده، اینگونه هست.
«التعرف علی التکنولوجیا الحیویه فیالجمله و التلویح الی ماهیتها و نطاقها و اقسامها» یک محور و امر اولی است که ذیل بحثهای مقدماتی عرض خواهیم کرد. همچنین در «الحرب البیولوجیه، التعرف علی الحرب البیولوجیه و التلویح الی نطاقها و اقسامها». محور دومی که ذیل بحثهای تمهیدی و مقدماتی مورد بحث قرار خواهیم داد، اهمیت زیست فناوری و ابعاد و میادین و ساحاتی است که زیست فناوری شامل آنها میشود: «اهمیه التکنولوجیه الحیویه و مجالاتها الاستراتجیه فی عهدنا الراهن». در روزگار ما زیست فناوری از یک گسترش و سعه بینظیری برخوردار شده و مباحث فراوانی در ذیل این عنوان طرح میشود. «التکنولوجیه الحیویه» دارای ابعاد مختلف و عرصههای گوناگون است. علاوه بر اینکه در بخشهایی - بلکه همه بخشها- از این مباحث هم خطرات و مخاطراتی مطرح است و دستاوردهای ارزشمندی به جهات مختلف وجود دارد. در نتیجه باید اهمیت زیست فناوری و ابعاد و عرصههای آن اجمالا مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
بعضی امور مقدماتی را باید مورد اشاره باید قرار بدهیم. امر نخست، مباحث مفهومیشناسی و مباحث مربوط به مبادی تصوریه، امر دو
م، اهمیت زیست فناوری و ابعاد و ساحات آن در روزگار ما و احیاناً احتمالات مختلفی است که هم «با رویکرد مثبت» و هم «با رویکرد منفی» در این زمینه مطرح است.
محور سومی که در بخش مقدماتی باید مورد بحث قرار بدهیم، پیشینۀ تاریخی این مساله است. پیشینۀ تاریخی از دو جهت مورد توجه است؛ هم به لحاظ موضوع و بهاصطلاح عملی و هم به لحاظ بهاصطلاح علمی و نظری؛ یعنی اینکه در تاریخ بشر زیست فناوری چه پیشینهای دارد. گاهی ادعا شده که زیست فناوری به معنای وسیع آن -ولو در صورتهای ابتدایی- پیشینهای 6 هزار ساله دارد. این لازم است اجمالا مورد بحث و اشاره قرار بگیرد و بعد اينكه در دوره اسلامی و در کتاب، سنت و فقه ما به لحاظ نظری چه مقدار به این مساله پرداخته شده است.
امر چهارم در واقع روشی است که با آن باید به مباحث فقه زیست فناوری و مهندسی ژنتیک دست پیدا کنیم چون این مبحث دارای پیشینه و ادبیات غنی نیست و طبعاً فقهای ما مثل سایر ابواب فقه به این مبحث نپرداختهاند، به نحوی که بتوانیم بگوییم سیر و مسیر بحث چیست و چه مباحث و مسائلی در ذیل این عنوان مطرح شده و ما باید به آن وارد شویم. باید با یک روششناسی مناسب و منهجیۀ مناسبی ترتیب و تنسیق فروع قابل طرح ذیل این عنوان را ارائه کنیم. در «منهجیۀ تنسیق بحوث فقه التکنولوجیه الحیویه و الحرب البیولوجیه» ما با یک منطقی که در نظر داریم و در چند محور عرض خواهیم کرد، توضیح میدهیم که چگونه میتوان فروعات این بحث فقهی را تنظیم کرد و با یک ترتیب منطقی و سیر منسجمی آنها را مورد بحث و بررسی و نظر قرار داد.
*محور اولِ دروس فقه ژنتیک و جنگ بیولوژیک*
فصل اول به مبادی و بهاصطلاح امروز پیشانگارههای نظری فقه مهندسی ژنتیک و نیز قواعد اصولیهای که به نحوی مرتبطبه و ذاتالصله است و همچنین قواعد فقهیهای که میتوانند در این حوزه بحثی مورد تمسک قرار بگیرند، اختصاص دارد. ما پیش از آنکه به فروع بپردازیم، میخواهیم به پارهای از مبانی و زیرساختهای معرفتی و قواعد این مبحث بپردازیم. «المبادی النظریه و القواعد الاصولیه و القواعد الفقهیه» یک فصل را به این مبحث اختصاص خواهیم داد؛ البته این به این معنا نیست كه به تفصیل در این محورها وارد شویم بلکه در حد ارائه فهرست است چون ورود تفصیلی به این محورها به یک دوره نسبتاً طولانی نیاز دارد و قصد تطویل نداریم. اجمالا اشاره کنیم مبادی نظری بحث زیست فناوری و مهندسی ژنتیک چیست. همچنین بگوییم چه قواعد اصولیهای با این مبحث مرتبط است؛ نیز توضیح دهیم که کدام قواعد فقهیه میتواند در مقام اصطیاد فروع جزئیه در این زمینه به کار بیاید.
*محور دوم دروس فقه ژنتیک و جنگ بیولوژیک*
فصل دوم که بناست به آن بپردازیم، خلاصه و نمونههایی نموذج و نماذج از فروع فقهی التکنولوجی الحیویه و فقه مهندسی ژنتیک را مورد بحث قرار خواهیم داد؛ البته با دستهبندیاي که عرض خواهیم کرد. الان بنا را بر مرور اجمالی میگذاریم و به همین اکتفا میکنیم. در واقع ما در فصل دوم از مباحثمان نمونهای از فروع فقهی عنوان زیست فناوری را با ترتیب منطقیاي که عرض میکنیم، مطرح خواهیم کرد چون ابعاد و ساحات و عرصههای زیست فناوری مختلف است و ذیل هر یک از ابعاد و ساحات پارهای از احکام و پرسشهای فقهی را طرح خواهیم کرد و در وقت بسیار محدودی که داریم به پاسخ آنها بر اساس ادله و مبانی خواهیم پرداخت.
*محور سوم دروس فقه ژنتیک و جنگ بیولوژیک*
فصل سوم و آخرین فصلی که بنا داریم انشاءالله اگر توفیق الهی همراه بوده و صلاحیتی باشد به آن بپردازیم، نمونههایی از فقه الحرب البیولوجیه است؛ فقه جنگ بیولوژیک که خب امروزه قدرتها از آن استفاده میکنند و پرسشهایی را ایجاد کرده است. در قلمروهای مختلف از جمله قلمرو فقه در این زمینه هم ما به اجمال بحث را برگزار خواهیم کرد چون مبحث جنگ بیولوژیک در واقع یکی از فروعات و محورهای زیست فناوری و فقه زیست فناوری است. به لحاظ اهمیت و به اعتبار اینکه این روزها در دنیا مطرح شده است که بیماری کووید 19 و شیوع ویروس کرونا از نوع جنگ بیولوژی است، به این اعتبار این محور را تفصیل بیشتری خواهیم داد ولی خب نهچندان مفصل؛ لهذا محور سوم این سلسله بحثها و دروس ما ذیل عنوان فصل سوم «نبذه من فروع فقه الحرب البیولوجیه» خواهد بود که هم مباحثی دارد در زمینه جهات امنیتی و هم جهات جنگی و در زمینه سلاح بیولوژیک و هم انواع مسائلی که در زمینه جنگهای بیولوژیک قابل طرح است و حکم فقهی دارد
http://sobhe-no.ir/newspaper/912/13/37077