اهلبیتپیامبراسلام(ص) خطقرمز اهلسنت
عثمان سالاری استاد دانشگاه مذاهب اسلامی در گفتوگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، درباره جایگاه حضرتفاطمه زهرا(س) گفت: دوستی اهلبیت قضیهای است که نیازی به اثبات ندارد و همه فرق اسلامی آن را قبول دارند و به آن مباهات میکنند.
مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به این مطلب که از دیدگاه اهل سنت، محبت و احترام به اهل بیت پیامبر گرامی اسلام واجب است، ادامه داد: حضرت زهرا(س) بزرگترین و برجسته ترین بانوی معنوی جهان اسلام در تمامی قرن ها است و اهل بیت پیامبراسلام، خط قرمز اهل سنت هستند.
لطفاً لینک کانال را تنها برای #روحانیون و #طلاب ارسال نمائید.
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
🌀 حوزه قابل اصلاح است؛ بهانه نیاورید!
بعضی، تا گفته میشود که «حوزه را اصلاح کنید» میگویند: «آقا! این حوزه اصلاح بردار نیست» و دلیلی هم برایش میسازند. مثلاً میگویند: چون اینها مخالفند، یا آنها اقدام نمیکنند؛ و مانند این بهانهها. نه آقا! چرا این حرفها را میزنید؟! کدام مجتمع علمی، رؤسایی به این خوبی، طهارت و نزاهت، یا بزرگانی به این قداست و باتقوایی دارد؟! کجا جوانانی با این انگیزه، زهد، بیتوقّع و با این شور و شوق دارد؟ چرا ما مأیوس باشیم؟! این حوزه علمیّه میتواند نابسامانیهایش را خودش سامان دهد و باید اصلاح را از درونِ خودِ حوزه آغاز کند. این نابسامانیها، انواع و اقسامی دارد؛ مانند زمینههای محتوایی، شکلی، سازماندهی، نظام آموزشی، کتابهای درسی و امثال اینها. ۱۳۷۴/۹/۱۶
@TollaBEnghelabi
💢عیب است که علوم غیر دینی در دنیا پیشرفت داشته باشند، اما علوم دینی تنزل پیدا کنند
✔️آیت الله سید موسی شبیری زنجانی:
🔹این شرایطی که برای طلبه های نجف و قم فراهم است برای علمای سابق فراهم نبوده است. آنها با شرایط سختی درس خواندند.
🔹از این نعمت و از نعمت جوانی خود استفاده کنید. پیشینیان ما با زحمات زیادی علوم فقه و اصول و رجال و غیره را در اختیار ما گذاشتند. باید شرایط کنونی را قدر بدانیم.
🔹طلبهها باید اهتمام زیادی داشته باشند تا تولید علم رونق بگیرد و روح علمای بزرگ شاد باشد و ما را دعا کنند. نباید کارهای علمای سلف روی زمین بماند.
🔹طلبهها تمام سال با هم بحث میکنند و استاد سواد افراد را تشخیص میدهد. این مباحثات طلبگی در همه سطوح در بین طلاب وجود داشته است که این امر را باید تقویت کنید. این روش در رشد علمی افراد تاثیر مهمی دارد.
@TollaBEnghelabi
💢راویان حدیث، عطاران میباشند نه محدثان!
✔️ حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی محقق داماد در نشست «جستاری در روایات طبی در پرتو ملاحظات فقهی ــ اصولی»:
🔹روایتی نداریم که ائمه(ع) خودشان به درمان خود میپرداختهاند و اگر مطلب پزشکی هم از ائمه(ع) نقل شده، جنبه رسالت و امامت ندارد.
🔹علما با مطالعههای گسترده و کوششهای زیاد در خصوص احادیث به اجتهاد رسیده و مطالبی را مطرح میکردند، اما گویی این تلاشها فقط به حوزه شریعت اختصاص پیدا کرده و در این حوزه فقط احادیث غیرموثق شناسایی و کنار گذاشته شده است.
🔹آیا هدف رسالت انبیاء سلامت بدن ما بوده است یا مسئله دیگری؟ برخی از حکما در این زمینه گفتهاند که هدف رسالت انبیاء ایجاد نظم اجتماعی بوده است.
🔹آیا ما باید چنین حکمت والایی را به حدی پایین بیاوریم که بگوییم چه چیزی برای معده خوب است؟! پیامبر(ص) هم که مریض شدند، طبیبی بر بالین ایشان آوردند. ائمه(ع) هم هرگز نگفتهاند که «طبیب نیاورید، چون خودم میدانم باید خودم را چگونه درمان کنم». روایتی هم نداریم که مطرح شده باشد ائمه(ع) خودشان خودشان را درمان کردهاند. پس در اخبار مربوط به احادیث پزشکی، اجتهاد لازم است.
🔹وضعیت پزشکی ما جای غرور دارد و فضلا باید پزشکان را تأیید و به آنها افتخار کنند. طبیبها را با حرفهای منتسب به دین نباید تضعیف کرد.
🔹روایتهای طبی اول باید اجتهاد و بعد استنباط شود. در ادامه در صورتی که تأیید شدند، باید بررسی شود که ارزش دینی دارد یا خیر. در صورتی هم که تأیید شوند، این روایتها نه از جایگاه رسالت و امامت، بلکه به عنوان تجارب شخصی و اطلاعات یک امام باید مطرح شود. این روایتها از جنبه رسالت، نبوت و امامت نیست و به این معنی نیست که خداوند آنها را مطرح کرده است.
🔹دین میگوید که مراقب سلامت خود باشد و خود را به هلاکت نینداز، اما اینکه متکفل باشد تمام بیماریهای جسمی ما را درمان کند، این مسئله داخل در سعادتی که دین متکفل آن میباشد نیست.
@TollaBEnghelabi
🎧 سخنرانی سیاسی
💢راویان حدیث، عطاران میباشند نه محدثان! ✔️ حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی محقق داماد در نشست «ج
💢با کلیات ابوالبقا، رَه به منزل نمی برید!
💢دست کم به آنچه که خود میگویید التزام عملی داشته باشید!
💢معصومین (علیهم السلام) شان رسالت و امامت را، بهتر از شما میدانند!
گزیده ای از یادداشت اختصاصی "حجت الاسلام علی امیری"، مدیر موسسه فقه الطب در نقد اظهارات اخیر استاد علیدوست و جناب آقای محقق داماد
◼️نقد اظهارات استاد علیدوست:
🔹وجه اشتراک هر سه سخنران این نشست یک چیز بود! بی اطلاعی تام و تمام از دانش طب قدیم و عدم تسلط و تبحر به مرویات طبی! این حدس و گمان بنده نیست، بلکه صراحت کلام و صدق بیان خود اعزه بوده است. به اعتراف آقایان، هیچ کدام کمترین اطلاعی از علم طب نداشته و حتی منقولات طبی را هم برای یک بار به طور مستوفا مورد تعمق و تفحص ژرف قرار نداده اند.
🔹عجب است و اندوه! که چگونه می شود «روش شناسی استنباط در روایات طبی» موضوع سخن این حضرات باشد اما کمترین سر رشته ای از دو مولفه «طب» و «روایات طبی» نداشته باشند؟
🔹از شما سروران می خواهم کمی در این عبارات جناب علیدوست غور نمایید:
«باید سند و دلالت روایات طبی مورد ارزیابی قرار بگیرد»، «باید اصالت ظهور، اطمینان، ثقه، خبر غیر واحد در گزاره های طبی رعایت شود»، «مجتهد باید روایات امکنه و اهویه خاص را در نظر داشته باشد»، «مطالعه نصوص طبی، در کنار هم و گاه در طول هم باید باشد»، «مطالعه نصوص فارغ از عقل غلط هست و باید در کنار هم باشد»
🔹آنچه مرور شد، رئوس سخنان استاد علیدوست بود. نمی دانم تا کی میخواهیم با این کلیات ابوالبقایی بر سر خود شیره شیرین بمالیم! تا کی قرار است طلاب و دانشجویان را با مشتی گزاره های «باید باشد» و «باید بشود» مشغول نماییم؟ تا کی قرار است
🔹رجاء واثق دارم که حضرت استاد علیدوست می توانند با همین کلیات ابوالبقایی این نشست، در صد نشست دیگر، آن هم با صد موضوع متفاوت سخن بگویند. چرا که این کلیات قابلیت تطبیق و انطباق را با هر موضوع دیگری نیز دارد. چرا که در هر موضوعی «باید اسناد بررسی بشود»، «باید دلالات روشن بشود»، «باید عقل در کنار استنباط باشد» و... . آخر از این همه «باید باید» و «بشود بشود» خسته نشده اید؟
◼️نقد اظهارات محقق داماد:
🔹 یکی از شاه بیت های کلام محقق داماد، تاکید بر سند و رجال احادیث بوده است، تا جایی که اساس وجود حدیث معتبر طبی را انکار کردند.
🔹اما از قضا طولی نکشید که ایشان در همین مجلس عدم التزام علمی و عملی خودشان را نشان دادند و دست کم دو بار کلام خود را نقض نمودند.
🔹 نقض اول آنجا بود که ایشان برای خلع ید نمودن معصومین از علم طب، به کتاب معلوم الحال «مقتل امیر المومنین» از جناب «ابن ابی الدنیا» استناد کردند که آری، هنگام شهادت امیرالمومنین (ع) بر بالین ایشان طبیب حاضر کردند و این خود نشان از بی اطلاعی ائمه علیهم السلام از علم طب دارد!
🔹نقض دوم آنجا بود که ایشان پرده از تفکر شاذ خود برداشتند و بدون توجه به اولیات کلامی شیعه و با استناد به حدیث مجعوله «تابیر نخل» حدیثی مجعول را از منابع اهل سنت نقل نمودند که حضرت فرموده اند: «انتم بامور دنیاکم اعرف منی».
اقای محقق داماد با اعتماد به نفس مثال زدنی خود، کرارا و مرارا می فرمودند: «شان اسلام و ائمه این نیست که در علم طب دخالت کنند و مثلا برای معده من و شما نسخه بدهند». از ایشان میخواهم قدری بیشتر اوراق مکتوب و معتبر روایات طبی را مرور نمایند، چرا که یحتمل یا ایشان غفلت از دیدن این حجم عظیم روایی داشته اند یا اساسا دیده بصیری برای دیدن حجم عظیمی از معارف معتبر طبی ندارند.
🔹استاد محقق داماد، فرمودند: «راویان احادیث طبی، نه محدثان بلکه عطاران کهن بوده اند و بسیاری از احادیث طبی از طریق عطاران نقل شده است».
🔹 بسیار مُتَباعِد است که ایشان ندانند که عنایت به منبع مکتوب احادیث، یکی از محورهای اصلی قدما در فرایند ارزیابی صدور حدیث و اعتبار سنجی آن بوده است و مُستبعَد آنجاست که اساسا ندانند راوی هیچ نقشی به عنوان ملاک اعتبارسنجی در سیر تدوین احادیث شیعه در نزد قدما نداشته است.
🔹از آنجا که نقل حدیث در شیعه بر محور کتابت و نوشتار حدیث بوده و نه نقل شفاهی روایات، ارزیابی آن نیز غالبا مبتنی بر کتابت و نوشتار آن منبع حدیثی بوده است و نه شناخت احوالات راوی و رجال حدیث! بماند که شما حتی نمی توانید در اسناد روایات طبی کتب اربعه، حتی نام یک راوی عطار را نیز پیدا کنید.
@TollaBEnghelabi
💢گلایه "حسین شریعتمداری" از سکوت عالمان دینی:
🔶حسین شریعتمداری در سرمقاله امروز کیهان به نقد اظهارات اخیر رئیس جمهور مبنی بر غلط انگاشتن فیلترینگ تلگرام پرداخته و نوشته :
"اساسا اگر مسئولان نظام اسلامی در قبال مردم وظیفهای جز ابلاغ مبانی اسلام نداشتند و قرار بود ملت را در مقابل پلیدیها و پلشتیهایی که از سوی دشمنان اسلام به جامعه تزریق میشود، تنها بگذارند، اینهمه تاکید بر وظیفه امر به معروف و نهی از منکر معنا و مفهومی نداشت. "
🔺او در انتهای یادداشت خود به گلایه از سکوت عالمان دینی در قبال این اظهارات پرداخته و گفته:
«در خاتمه، این گلایه دوستانه از عالمان دینی در میان است که چرا در مقابل این نظرات و دیدگاههای انحرافی تلاش چندانی نمیکنند تا ورود افرادی نظیر نگارنده به این وادی ضرورتی نداشته باشد؟!»
🆔 @feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان امام خمینی(ره) که کمتر از صداوسیما پخش شده است❗️
امروز که ساواکی در کار نیست، اگر از شما آقایون (مسئولین) چیزی صادر بشود، میگویند جمهوری اسلامی این است...
@TollaBEnghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خیانتی دیگر از دولت به اصطلاح تدبیر و امید
⛔️گندمهای درجه سه و تراریخته قرار بود از مسیر ایران به کشورهای دیگه منتقل بشه، اما یهویی تو ایران جاشو با گندمهای درجهیک ایرانی عوض میکنه و گندمهای درجهسه رو به خورد ملت میدن، خیلی اتفاقی❗️
این دولت سلطانزا هم طبق معمول تماشا میکنه...
لطفاً لینک کانال را تنها برای #روحانیون و #طلاب ارسال نمائید.
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
🔻 #فوری/ نامهنویسی وزرای پیر و خسته به رهبر انقلاب برای پذیرشFATF؛ فشارها برای تحمیل برجامهای دیگر در راه است/ اسامی ۸ تن از امضاکنندگان نامه جام زهر به رهبر انقلاب
🔹شنیده ها حاکی است ۸ تن از وزرای روحانی که سردسته آنها را با جرات میتوان محمدجواد ظریف دانست پای این نامه را امضا کرده اند. این رخداد درحالی است که ظریف قبلا در مجلس اعتراف کرده بود که پذیرش تعهدات داده شده در لوایح چهارگانه هیچ تضمینی برای رفع مسکلات مالی و بانکی ناشی از تحریم ها ندارد.
🔸گزارش کامل:
📎 rajanews.com/node/304452
لطفاً لینک کانال را تنها برای #روحانیون و #طلاب ارسال نمائید.
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
🚩دریافت ۲۰ درصد حق الزحمه بانکها از مردم نوعی رباخواری است
آیت الله مکارم شیرازی در دیدار اعضای هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس:
🔹بانکها وام قرض الحسنه ای که میدهند قطعاً خلاف شرع است، چهار درصد حق الزحمه را تعیین کردیم که بانکها با یک زرنگی بیش از این میزان را از مردم دریافت میکنند که میزان آن به ۲۰ درصد رسیده و نوعی رباخواری آشکار محسوب میشود
🔹باید مشخص شود بانک مرکزی چه ضمانت اجرایی دارد که هیچ بانکی به دستورات آن عمل نمیکند
@TollaBEnghelabi